IERSEKSCHE EM
THOOLSCHE COURANT
-TKo 3147
Vrijdag 38 Mei 1936.
Stroohoed!
Nerveus en Overspannen
Onrustig en Slapeloos
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Drie en veertigste jaarganj
Eerste Blad.
Firma i. M. C. POT - Tholen.
Telef. Interc. no. 16.
Wegenverbetering en -belasting.
t het
Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond.
te j per kwartaal f0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,87', franco
per post f 1,65 -)- 10 c'- disp. kosten.
UITGAVE:
Advertentiën van 1 tot 4 regels 75 cent; iedere regel meer 17'/j 'ent
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
PUBLICATIÉH.
Herziening der lijst van inkwartiering.
ordemeester en Wethouders van Tholen maken
md, dat op heden is aangeplakt en gedurende
'tien dogeD, van 25 Mei tot en met 8 Juni aan-
ide, ter gemeentesecretarie voor een ieder ter
ide A's gelegd de herziene lijst, bevattende de namen
j inwoners, die voor het verleenen van inkwartie-
1 en onderhoud aan krijgsvolk in aanmerking
1D.Za°ten, met aanduiding van de mate waarin ieder
'Isite-gier, naar gelang van de beschikbare rnimte zijner
ten enting, en van de gebouwen en getimmerten voor
liog bruikbaar, geacht wordt daarin Ie kunnen
15|zien.
eesterholen, 25 Mei 1926. 16
ede ai
rig
De regeering heeft bij de Tweede Kamer een
ltslel ingediend tot het heffen van eene be
tingen het treffen van verdere voorzieningen
I behoeve van openbare verkeerswegen te land.
De vermeerdering van het aantal motorrijtuigen
allerlei soort heeit een even snelle ala sterke
uikkeling van bet verkeer over de openbare
gen doen ontstaan waardoor tevens aan den
5 is getreden dat die wegen over bet algemeen
OOM,aan de eischen van het verkeer voldoen.
^toor.Q al uiet over de heele lengte, zijn de wegen
eesmph hicr eD daar le Ze hebben vele hiuder-
nasarrt ze^8 Se?aar opleverende bochten, bevatten
jggnjjifggen van onvoldoende samenstelling of af-
*chwa*inS» terwijl de overgangeu over de groote
rjeren zelfs gebrekkig moeten worden genoemd.
Vele van die wegen behooren omvangrijke
MMkbeteringen te ondergaan, andere zullen geheel
Hgedeeltelijk omgelegd moeten worden, terwijl
BKr en daar de verbetering van een veer of de
itvanging van een veer door een brug niet
Dg meer kan uitblijven. Van de meeste dier
Dgeu zal de verharding verbreed of uit andere
eitauddeelen opgebouwd moeten worden, terwijl
pDflf.ik enkele nieuwe wegen behooren aaDgelegd
worden.
Het ondeiboud van bet geheele samenstel der
pow aangelegde, der verbeterde en der thans
3368jj voldoenden staat verkeerende wegen, zal meer
tMMilgaven vorderen dan thans.
SÏDe tegenwoordige oitgaven voor onderhoud en
IflHtUlering van geringen omvang kunnen veilig
orden gesteld op 4]/2 millioeu gulden per jaar
_jor het rijk en op 5 millioen voor de andere
^gj^Jgbeheerders.
iAls de aanleg, de omlegging en de verbetering
Y 25 tot 30 jaren zullen zijn te voltooiër, dan
wpij*g men de jaarlijkscbe uitgaaf stellen op on-
•^"livfer 21 millioen gulden per jaar inbegrepen
rui# onderhoud.
ij Bij een opbrengst vau ruim 6 millioen uit
llldOlfci wegenbelasting en een gelijk bedrag uit de
jwielbelasiing, met bet bedrag dat door bet rijk
ft andere middelen zal worden bijgevoegd, zijnde
I a 1 en een balf millioen en betgeen door andere
ten elderhoudsplicbtigen jaarlijks aan het onderhoud
*- de vernieuwing wordt ten koste gelegd en
steld kan worden op 5 millioen, samen bijna
millioen, mag men aannemen dat gedurende
n 25- tot 30-jarig tijdvak de noodige mid-
len voor handen zullen zijn tot uitvoering van
werken.
Is nog geen rekening gebonden met wegen,
op zichzelf vooralsnog niot van zooveel
teekenis, doch in een groot aantal aanwezig
n, zullen toch juist ook met bet oog op de
sneming vau het verkeer, een steeds grooter
lang vertegenwoordigen, waaraan uit dien hoofde
den lopp der jaren aanzienlijke bedragen moeten
drukordeD ten koste gelegd.
Zonder belastingrerboogiug kunnen het rijk,
ich de proviociëo, zoomin als de gemeenten
IAl t waterschappen deze uitgaveu bekostigen.
Als geblekeu is. dat in de behoeften-van ver
C ^cr wegeu eu afdoende moet worden
ïm IVorzien, dan staat evenzeer vast, dat in de
Land >slen daarvan behoort te wordeu bijgedrageu
oor ben die hoofdzakelijk de behoefte aan aanleg
verbetering van het wegennet in bet leven
bben geroepen en ds vermeerderde uitgaven
or onderbond veroorzaken. Bedoeld ziju de
>uders van motorrijtuigen, voor wie deze ver-
terde en beter onderhouden wegen zoo goed
s onmisbaar zijq en bovendien de exploitatie
asten belangrijk zullen zien dalen tengevolge
1 in die wegsverbeteriugen.
r, Th Als de regee ing aanvankelijk meende, dat ook
ïandelpdere groepen die bij wegsverbeteiing gebaat
fijn in de belastiug te betrekkeu, dan was eerst
door et oog gevestigd op de rijwielen. Maar daar
Dor deze reeds eeue afzonderlijke regeling is
eei^ u etioffen, waarvan de opbrengst van de helling
ieds ten deele en later geheel ten behoeve der
egen zal worden besteed, zou het niet billijk
ja nog eens eene helfing te bevorderen.
Voertuigen met paardentractie kunnen ge-
sglijk buiten deee belasting vallen omdat boe
langer zoo meer dit vervoer wordt vervangen
door vervoer met mechanische kracht.
Bij de bepaling van de belasting kwamen
velschillende sysiemen in overweging; een benziue-
belasting, een baudenbelastingeu een motorrijtuig-
belasting.
Al spoedig trad bij nadere beschouwing aan
het licht, dat aan laatstgenoemde helfing de
voorkeur moest worden gegeven. Wel kleeft
hieraan dit bezwaar, dat daarbij geen rekening
wordt gehouden met de afgelegde afstanden,
zoodat voor een motorrijtuig dat weinig vau den
weg gebruik maakt eveuveel zal moeten worden
betaald als voor een wagen die dagelijks over
den weg gaat. Hieraan tracht men tegemoet te
komen door het uitgeven van belastingkaarten
geldende voor een kwartaal en iu beel bijzondere
gevallen voor den duur van 60 dagen.
De helfiag zal worden geïnd door het rijk,
met toekenning van een deel dier opbrengst aan
de provinciën, die deze wederom ten deel aan
Koopt nu een
Grootste Keuse. Voordeeligste prijzen.
10 AU BON MARCHÉ. 33770
Kortemeestraat 17—19, Bergen op Zoom.
ten.
1 StOelke
'8.
EN
de fl
vau
)nmii
p
post»
in mi
ri
itgeel
g m
>emd
oow
14
andere wegbeheerders kucnen doen toekomeu.
Belastingplichtig is niet hij die rijdt, te weten
de bestuurder als zoodanig, maar de houder vau
het motorrijtuig, hij dus die het rijtuig houdt
en er mede op den openbaren weg rijdt of doet
rijden.
Een rijwiel met hulpmotor houdt, met betrek
king tot het doen slijten van den weg, vrijwel
het midden tusscheu eeu gewoon rijwiel en een
licht motorrijwiel.
Waar het rijwiel reeds krachtens de rijwiel-
belasting met f 3 is belast eu het motorrijwiel
met fit) of meer staat belast te worden, komt
het redelijk voor, van bet rijwiel met hulpmotor
f3 te heffen boven en behalve de rijwielbelasting.
Als minimum voor een personenauto wordt
f48 voorgedragen. Het aantal personen dat tot
den hoogeren aanslag per 160 kilogram zal leiden,
is op 7 gesteld, daar de middelmatig groote
personenauto's voor 6 of 7 personen zijn ingericht.
De autobus veroorzaakt door het hooge eigen
gewicht, door het vaak stoppen en in beweging
brengen meer schade dan een gewone personen
auto terwijl bovendien een autobus in den regel
heel wat meer kilometer per dag aflegt dau
gemiddeld een gewone personenauto, waarbij nog
moet gevoegd worden dat die rijtuigeü vaak een
veel grooter aantal iozitteuden vervoeren. Met
een en ander rekening hondeud wordt eeue hefflug
van f 12.50 per 100 K.G. gewicht van den wagen
gerechtvaardigd.
Voor motorrijtuigen hoofdzakelijk ingericht als
vrachtauto's, komt het geradeu voor ook met
het eigen gewicht rekening te hooden. Door het
eigeD gewicht van deu motorwagen welke zwaarder
moet gebouwd zijn Daarmate meer gewicht voort
getrokken wordt en ondanks dat gewicht grooter
snelheid moet worden bereikt, zal de weg meer
beschadigd worden.
Het aantal rijwielen met hulpmotor wordt
door raadpleging en vergelijking van langs ver
schillende wegen verkregen inlichtingen geschat
op 2200, dat is l op de 1000 van de ruim
2 millioeu gewone rijwielen dat der tweewielige
en driewielige motorrijtuigen op 37000, gewone
vierwielige personenauto's op 31000; autobussen
op 2000 en vrachtauto's met inbegrip van trac
tors eu tankwagens op 92U0, waarvan de ge-
zamelijke opbreugst kan worden geraamd op
f 6.200.000.
Voor hen die niet binnen het rijk wonen of
gevestigd zijn en met een motorrijtuig hier te
lande «euschen te rijden, dieut in 't bijzonder
met het oog op het vreemdelingenverkeer, een
afzonderlijke regeÜDg te worden getreffeD, in
die mate dat het vreemdelingenverkeer er niet
door zal belemmerd wordeu en tot rechtmatige
klacht over te zware hefflng stellig geen grond
zal geven.
Vergadering van Ingelanden van het Water
schap Poortvliet op Dinsdag 18 Mei 1926
des voormiddags ten 10 V2 ure in het
gemeentehuis te Poortvliet.
1. De Voorzitter opent de vergadering
en spreekt eenige waardeerende woorden
over den onlangs overleden heer W. A.
van de Velde, die van Maart 1881 tot Juli
1923, dus ruim 42 jaren als Waterbouw
kundig ambtenaar in dienst van het Water
schap Poortvliet is werkzaam geweest.
De vergadering brengt door opstaan der
leden een stille hulde aan de nagedachtenis
van den overledene.
Bij het aflezen der presentielijst blijkt,
dat er tegenwoordig zijn 55 stemhebbende
ingelanden, die gerechtigd zijn tot het uit
brengen van 91 stemmen, terwijl er afwezig
zijn 11 stemhebbende ingelanden die ge
rechtigd waren 13 stemmen uit te brengen.
Voorts blijkt dat 3 stemmen niet in
aanmerking mogen worden genomen om
dat een en dezelfde persoon niet meer dan
5 stemmen mag uitbrengen.
Er wordt alzoo bepaald dat deze ver
gadering 88 stemmen kan uitbrengen.
2. Daarop worden de notulen van de
vorige vergadering na voorlezing onver
anderd goedgekeurd.
3. De Voorzitter deelt mede dat inge
komen zijn de navolgende stukken
a. een proces-verbaal van kasopneming
op 22 December 1925 bij den Ontvanger-
Griffier, waaruit blijkt, dat er op dien datum
in kas was en moest zijn een bedrag van
f16763,415.
b. Èen verzoekschrift van dhr. M. J.de
Graaff te Poortvliet om vergunning tot het
leggen van een belonbrug voor het per
ceel, Sectie G. nos. 288 en 288bis.
Het besluur stelt voor op dit verzoek
gunstig te beschikken onder de door het
Bestuur te stellen voorwaarden en zoo
noodig onder goedkeuring van Ged. Staten
Hiertoe wordt besloten.
c. Een proces-verbaal van kasopneming
op 20 April 1926 bij den Ontvanger-Griffier
waaruit blijkt, dat er op dien datum in
kas was en moest zijn een bedrag van
f5808.905.
d. Een missive van Ged. Staten d.d.
23 October 1925, no. 184, 2e afd.
waarin onder terugzending van het exem
plaar van de overeenkomst tusschen de
de waterschappen Poortvliet en Broek en
Rooland betrelfende de uitwatering van de
polders Broek en Rooland in den polder
Poortvliet verzocht wordt in de voorwaarde
de woorden den dijkbaas van het Water
schap Poortvliet of aan een ander" te doen
vervangen door de woorden seen door
het Bestuur van het Waterschap Poortvliet
aan te wijzen persoon", aangezien genoemde
ambtenaar, wonende aan den zeedijk van
het Waterschap" te ver van die heul woont.
Voorts zal bet aanbeveling verdienen in
de voorwaarde 4 der overeenkomst
behalve de breedte van de beul ook de
hoogte van den bovenkant van de slag
dorpel daarvan op te nemen.
Ten slotte zijn eenige ondergeschikte
wijzigingen in potlood op het teruggaande
exemplaar aangegeven. Na het aanbrengen
van de voorgestelde wijzigingen zal bij
Ged. Staten tegen de overeenkomst geen
bezwaar bestaan en wachten deze mitsdien
daarna alsnog ter goedkeuring in.
De Voorzitter stelt namens bet Bestuur
voor de door Ged. Staten voorgestelde
wijzigingen in de overeenkomst aan te
te brengen en baai' dan opnieuw vast le
stellen.
Zonder hoofdelijke stemming wordt hier
toe besloten.
4. Vervolgens stelt de voorzitter aan
de orde de vaststelling der rekeningen van
de verschillende polders over het dienst
jaar 1924/1925.
Na voorlezing van het rapport van de
commissie die belast is geweest met bet
nazien van deze rekeningen en de daarbij
behoorende bescheiden, vraagt de voorzitter
of een deringelanden ook voorlezing wenscht
van de verschillende stukken.
De heer J. van Gorsel deelt mede dat
in de rekening niet is opgenomen de f 5000
welke in 1925 is ontvangen van bet water
schap Broek en Rooland als inkoopsom bij
de aansluiting van de uitwatering dier
polders aan den polder Poortvliet.
De voorzitter antwoordt dat dit bedrag
bij de Amsterdamsche bank in deposito is
gegeven met interest op interest en daarom
niet in de rekening is verantwoord, d
Het is den heer van Gorsel beken dat
Gebruik hiertegen de Zenuwsiilleude en Zeuu«sterkende
Glazen Bun-je 75 cent. Bij Apoth. en Drogisten.
20 33764
dit bedrag is bestemd voor een buitenge
wone uitgaaf aan het stoomgemaal.
Aangezien niemand voorlezing verlangt,
stelt bij voor de volgende besluiten te
willen nemenvast te stellen over liet
dienstjaar 1925/1926 wat betreft:
a. de polders Poortvliet, Malland, Pries-
termeet, Bartelmeet, Nieuw Strijen en Klaas
vanSteenlandde ontvangsten op f54405.065,
de uitgaven op f 52863.94, het goed slot op
f 1541.125.
b. exploitatie van het stoomgemaal: ont
vangsten, f9704.07, uitgaven fl0974.0l5,
nadeelig slot f '1269.945.
c. waterschap Poortvliet: ontvangsten
f2891.395 uilgaven f2622.075, goed slot
f268.52.
d. polder Smaalzij: ontvangsten f 142.81,
uitgaven f70.48, goed slot f72.33.
e. polder Baarsdijk: ontvangsten f70.895,
uitgaven f49.08, goed slot f21.815.
f. polder Pluimpot ontvangsten f 84.58,
uitgaven f61.56, goed slot f23.02.
Met aigemeene stemmen worden deze
besluiten genomen.
De voorzitter dankt de commissie voor
het nazien der voormelde rekeningen.
Thans brengt de voorzitter ter tafel de
door het Bestuur opgemaakte begrootingen
der verschillende polders voor hetdiensljaar
1926/1927 met de daarbij behoorende me-
moriën van toelichting en zegt dat zooals
de Ingelanden uit de hen toegezonden uit
treksels hebben kunnen zien, het dijkgeschot
der verschillende polders op hetzelfde be
drag is gebleven van bet afgeloopen dienst
jaar. Alleen is men genoodzaakt geworden
de bijdrage voor de stoombemaling te
verhoogen en wel van f 4.20 per H.A. op
f5.60 per H.A. Deze verhooging is toe te
schrijven aan het nadpelig saldo dat in het
afgeloopen dienstjaar op de exploitatie van
het stoomgemaal is -verkregen als gevolg
van een belangrijk kolenverbruik door het
aanhoudend malen in de afgeloopen winter
maanden.
Voorts deelt de voorzitter mede dat in
de bestuursvergadering, waarin deze be
grootingen zijn ontworpen, werd besloten
aan de vergadering voor te stellen
le. de jaarwedde van den waterbouw
kundige met ingang van 1 April 1926 vast
te stellen op 1 1600, met een verhooging
van f 100 op 1 April 1928, benevens vrije
woning
2e. de jaarwedde van den machinist met
ingang van 1 April 1926 vast te stellen op
f1900 met vrije woning, vuur en licht.
Het bestuur meent dat de werkzaam
heden van deze ambtenaren van dien aard
zijn geworden, dat een verbooging der
jaarwedden niet kan uitblijven.
Daar niemand hierover het woord ver
langt. wordt het voorstel van bet bestuur
zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
De heerD. van de Velde vraagt waarom,
nu de exploitatie van het stoomgemaal met
een nadeelig saldo sluit, niet voor kasgeld
wordt gebruikt de f5000, welke bij de
Amsterdamsche bank is gedeponeerd.
De voorzitter antwoordt dat voor kasgeld
voor de exploitatie van het stoomgemaal
slechts een paar duizend gulden noodig is
en dan nog maar voor enkele maanden
en dat bovendien bedoelde f5000 met de
verkregen interest enkel mag gebruikt
worden tot dekking van een buitengewone
uitgaaf van het stoomgemaal.
De heer J. van Gorsel vraagt nadere
inlichtingen omlrent bet geraamde bedrag
ad f10200 voor het onderhoud der wegen.
Aan de hand van de memorie van toe
lichting geeft de voorzitter de gewenschte
inlichtingen waarbij blijkt dat wordt ge
raamd
le voor aankoop van 2366 scheepston
keislag en liet vervoer daarvan naar de
verschillende wegen f 12894.70; 2e voor
aankoop van 150 M3. aanleggrint f787.50.
(Het ligt in het voornemen dit jaar een
gedeelte van den Noorddijk en den Mal-
landschen dijk te verharden) en 3e voor
arbeidsloonen, lcarrevracliten enz. f2517,80.
De heer J. van Gorsel vraagt verder
waaraan is toe te schrijven een telkenmale
verhooging van het dijkgeschot, want zoo
bedroeg in 1923 dat geschot f20 per H.A.
in 1924 f22; in 1925 en voor 1926 f24
per 11.A., terwijl nu niet mee valt te be
talen een bedrag van ongeveer f 12000,
daar toch in 1925 de laatste aflossing heeft
plaats gehad der in 1895 aangegane geld-
leening tot dekking der door de doorbraak
ontstane schade.
De voorzitter antwoordt dat weliswaar
de door den heer van Gorsel genoemde
aflossing ad f 11000 plus rente, niet meer