IERSEKSCHE EM THOOLSCHE COURANT -TKo 3147 Vrijdag 38 Mei 1936. Stroohoed! Nerveus en Overspannen Onrustig en Slapeloos Mijnhardt's Zenuwtabletten Drie en veertigste jaarganj Eerste Blad. Firma i. M. C. POT - Tholen. Telef. Interc. no. 16. Wegenverbetering en -belasting. t het Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond. te j per kwartaal f0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,87', franco per post f 1,65 -)- 10 c'- disp. kosten. UITGAVE: Advertentiën van 1 tot 4 regels 75 cent; iedere regel meer 17'/j 'ent Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. PUBLICATIÉH. Herziening der lijst van inkwartiering. ordemeester en Wethouders van Tholen maken md, dat op heden is aangeplakt en gedurende 'tien dogeD, van 25 Mei tot en met 8 Juni aan- ide, ter gemeentesecretarie voor een ieder ter ide A's gelegd de herziene lijst, bevattende de namen j inwoners, die voor het verleenen van inkwartie- 1 en onderhoud aan krijgsvolk in aanmerking 1D.Za°ten, met aanduiding van de mate waarin ieder 'Isite-gier, naar gelang van de beschikbare rnimte zijner ten enting, en van de gebouwen en getimmerten voor liog bruikbaar, geacht wordt daarin Ie kunnen 15|zien. eesterholen, 25 Mei 1926. 16 ede ai rig De regeering heeft bij de Tweede Kamer een ltslel ingediend tot het heffen van eene be tingen het treffen van verdere voorzieningen I behoeve van openbare verkeerswegen te land. De vermeerdering van het aantal motorrijtuigen allerlei soort heeit een even snelle ala sterke uikkeling van bet verkeer over de openbare gen doen ontstaan waardoor tevens aan den 5 is getreden dat die wegen over bet algemeen OOM,aan de eischen van het verkeer voldoen. ^toor.Q al uiet over de heele lengte, zijn de wegen eesmph hicr eD daar le Ze hebben vele hiuder- nasarrt ze^8 Se?aar opleverende bochten, bevatten jggnjjifggen van onvoldoende samenstelling of af- *chwa*inS» terwijl de overgangeu over de groote rjeren zelfs gebrekkig moeten worden genoemd. Vele van die wegen behooren omvangrijke MMkbeteringen te ondergaan, andere zullen geheel Hgedeeltelijk omgelegd moeten worden, terwijl BKr en daar de verbetering van een veer of de itvanging van een veer door een brug niet Dg meer kan uitblijven. Van de meeste dier Dgeu zal de verharding verbreed of uit andere eitauddeelen opgebouwd moeten worden, terwijl pDflf.ik enkele nieuwe wegen behooren aaDgelegd worden. Het ondeiboud van bet geheele samenstel der pow aangelegde, der verbeterde en der thans 3368jj voldoenden staat verkeerende wegen, zal meer tMMilgaven vorderen dan thans. SÏDe tegenwoordige oitgaven voor onderhoud en IflHtUlering van geringen omvang kunnen veilig orden gesteld op 4]/2 millioeu gulden per jaar _jor het rijk en op 5 millioen voor de andere ^gj^Jgbeheerders. iAls de aanleg, de omlegging en de verbetering Y 25 tot 30 jaren zullen zijn te voltooiër, dan wpij*g men de jaarlijkscbe uitgaaf stellen op on- •^"livfer 21 millioen gulden per jaar inbegrepen rui# onderhoud. ij Bij een opbrengst vau ruim 6 millioen uit llldOlfci wegenbelasting en een gelijk bedrag uit de jwielbelasiing, met bet bedrag dat door bet rijk ft andere middelen zal worden bijgevoegd, zijnde I a 1 en een balf millioen en betgeen door andere ten elderhoudsplicbtigen jaarlijks aan het onderhoud *- de vernieuwing wordt ten koste gelegd en steld kan worden op 5 millioen, samen bijna millioen, mag men aannemen dat gedurende n 25- tot 30-jarig tijdvak de noodige mid- len voor handen zullen zijn tot uitvoering van werken. Is nog geen rekening gebonden met wegen, op zichzelf vooralsnog niot van zooveel teekenis, doch in een groot aantal aanwezig n, zullen toch juist ook met bet oog op de sneming vau het verkeer, een steeds grooter lang vertegenwoordigen, waaraan uit dien hoofde den lopp der jaren aanzienlijke bedragen moeten drukordeD ten koste gelegd. Zonder belastingrerboogiug kunnen het rijk, ich de proviociëo, zoomin als de gemeenten IAl t waterschappen deze uitgaveu bekostigen. Als geblekeu is. dat in de behoeften-van ver C ^cr wegeu eu afdoende moet worden ïm IVorzien, dan staat evenzeer vast, dat in de Land >slen daarvan behoort te wordeu bijgedrageu oor ben die hoofdzakelijk de behoefte aan aanleg verbetering van het wegennet in bet leven bben geroepen en ds vermeerderde uitgaven or onderbond veroorzaken. Bedoeld ziju de >uders van motorrijtuigen, voor wie deze ver- terde en beter onderhouden wegen zoo goed s onmisbaar zijq en bovendien de exploitatie asten belangrijk zullen zien dalen tengevolge 1 in die wegsverbeteriugen. r, Th Als de regee ing aanvankelijk meende, dat ook ïandelpdere groepen die bij wegsverbeteiing gebaat fijn in de belastiug te betrekkeu, dan was eerst door et oog gevestigd op de rijwielen. Maar daar Dor deze reeds eeue afzonderlijke regeling is eei^ u etioffen, waarvan de opbrengst van de helling ieds ten deele en later geheel ten behoeve der egen zal worden besteed, zou het niet billijk ja nog eens eene helfing te bevorderen. Voertuigen met paardentractie kunnen ge- sglijk buiten deee belasting vallen omdat boe langer zoo meer dit vervoer wordt vervangen door vervoer met mechanische kracht. Bij de bepaling van de belasting kwamen velschillende sysiemen in overweging; een benziue- belasting, een baudenbelastingeu een motorrijtuig- belasting. Al spoedig trad bij nadere beschouwing aan het licht, dat aan laatstgenoemde helfing de voorkeur moest worden gegeven. Wel kleeft hieraan dit bezwaar, dat daarbij geen rekening wordt gehouden met de afgelegde afstanden, zoodat voor een motorrijtuig dat weinig vau den weg gebruik maakt eveuveel zal moeten worden betaald als voor een wagen die dagelijks over den weg gaat. Hieraan tracht men tegemoet te komen door het uitgeven van belastingkaarten geldende voor een kwartaal en iu beel bijzondere gevallen voor den duur van 60 dagen. De helfiag zal worden geïnd door het rijk, met toekenning van een deel dier opbrengst aan de provinciën, die deze wederom ten deel aan Koopt nu een Grootste Keuse. Voordeeligste prijzen. 10 AU BON MARCHÉ. 33770 Kortemeestraat 17—19, Bergen op Zoom. ten. 1 StOelke '8. EN de fl vau )nmii p post» in mi ri itgeel g m >emd oow 14 andere wegbeheerders kucnen doen toekomeu. Belastingplichtig is niet hij die rijdt, te weten de bestuurder als zoodanig, maar de houder vau het motorrijtuig, hij dus die het rijtuig houdt en er mede op den openbaren weg rijdt of doet rijden. Een rijwiel met hulpmotor houdt, met betrek king tot het doen slijten van den weg, vrijwel het midden tusscheu eeu gewoon rijwiel en een licht motorrijwiel. Waar het rijwiel reeds krachtens de rijwiel- belasting met f 3 is belast eu het motorrijwiel met fit) of meer staat belast te worden, komt het redelijk voor, van bet rijwiel met hulpmotor f3 te heffen boven en behalve de rijwielbelasting. Als minimum voor een personenauto wordt f48 voorgedragen. Het aantal personen dat tot den hoogeren aanslag per 160 kilogram zal leiden, is op 7 gesteld, daar de middelmatig groote personenauto's voor 6 of 7 personen zijn ingericht. De autobus veroorzaakt door het hooge eigen gewicht, door het vaak stoppen en in beweging brengen meer schade dan een gewone personen auto terwijl bovendien een autobus in den regel heel wat meer kilometer per dag aflegt dau gemiddeld een gewone personenauto, waarbij nog moet gevoegd worden dat die rijtuigeü vaak een veel grooter aantal iozitteuden vervoeren. Met een en ander rekening hondeud wordt eeue hefflug van f 12.50 per 100 K.G. gewicht van den wagen gerechtvaardigd. Voor motorrijtuigen hoofdzakelijk ingericht als vrachtauto's, komt het geradeu voor ook met het eigen gewicht rekening te hooden. Door het eigeD gewicht van deu motorwagen welke zwaarder moet gebouwd zijn Daarmate meer gewicht voort getrokken wordt en ondanks dat gewicht grooter snelheid moet worden bereikt, zal de weg meer beschadigd worden. Het aantal rijwielen met hulpmotor wordt door raadpleging en vergelijking van langs ver schillende wegen verkregen inlichtingen geschat op 2200, dat is l op de 1000 van de ruim 2 millioeu gewone rijwielen dat der tweewielige en driewielige motorrijtuigen op 37000, gewone vierwielige personenauto's op 31000; autobussen op 2000 en vrachtauto's met inbegrip van trac tors eu tankwagens op 92U0, waarvan de ge- zamelijke opbreugst kan worden geraamd op f 6.200.000. Voor hen die niet binnen het rijk wonen of gevestigd zijn en met een motorrijtuig hier te lande «euschen te rijden, dieut in 't bijzonder met het oog op het vreemdelingenverkeer, een afzonderlijke regeÜDg te worden getreffeD, in die mate dat het vreemdelingenverkeer er niet door zal belemmerd wordeu en tot rechtmatige klacht over te zware hefflng stellig geen grond zal geven. Vergadering van Ingelanden van het Water schap Poortvliet op Dinsdag 18 Mei 1926 des voormiddags ten 10 V2 ure in het gemeentehuis te Poortvliet. 1. De Voorzitter opent de vergadering en spreekt eenige waardeerende woorden over den onlangs overleden heer W. A. van de Velde, die van Maart 1881 tot Juli 1923, dus ruim 42 jaren als Waterbouw kundig ambtenaar in dienst van het Water schap Poortvliet is werkzaam geweest. De vergadering brengt door opstaan der leden een stille hulde aan de nagedachtenis van den overledene. Bij het aflezen der presentielijst blijkt, dat er tegenwoordig zijn 55 stemhebbende ingelanden, die gerechtigd zijn tot het uit brengen van 91 stemmen, terwijl er afwezig zijn 11 stemhebbende ingelanden die ge rechtigd waren 13 stemmen uit te brengen. Voorts blijkt dat 3 stemmen niet in aanmerking mogen worden genomen om dat een en dezelfde persoon niet meer dan 5 stemmen mag uitbrengen. Er wordt alzoo bepaald dat deze ver gadering 88 stemmen kan uitbrengen. 2. Daarop worden de notulen van de vorige vergadering na voorlezing onver anderd goedgekeurd. 3. De Voorzitter deelt mede dat inge komen zijn de navolgende stukken a. een proces-verbaal van kasopneming op 22 December 1925 bij den Ontvanger- Griffier, waaruit blijkt, dat er op dien datum in kas was en moest zijn een bedrag van f16763,415. b. Èen verzoekschrift van dhr. M. J.de Graaff te Poortvliet om vergunning tot het leggen van een belonbrug voor het per ceel, Sectie G. nos. 288 en 288bis. Het besluur stelt voor op dit verzoek gunstig te beschikken onder de door het Bestuur te stellen voorwaarden en zoo noodig onder goedkeuring van Ged. Staten Hiertoe wordt besloten. c. Een proces-verbaal van kasopneming op 20 April 1926 bij den Ontvanger-Griffier waaruit blijkt, dat er op dien datum in kas was en moest zijn een bedrag van f5808.905. d. Een missive van Ged. Staten d.d. 23 October 1925, no. 184, 2e afd. waarin onder terugzending van het exem plaar van de overeenkomst tusschen de de waterschappen Poortvliet en Broek en Rooland betrelfende de uitwatering van de polders Broek en Rooland in den polder Poortvliet verzocht wordt in de voorwaarde de woorden den dijkbaas van het Water schap Poortvliet of aan een ander" te doen vervangen door de woorden seen door het Bestuur van het Waterschap Poortvliet aan te wijzen persoon", aangezien genoemde ambtenaar, wonende aan den zeedijk van het Waterschap" te ver van die heul woont. Voorts zal bet aanbeveling verdienen in de voorwaarde 4 der overeenkomst behalve de breedte van de beul ook de hoogte van den bovenkant van de slag dorpel daarvan op te nemen. Ten slotte zijn eenige ondergeschikte wijzigingen in potlood op het teruggaande exemplaar aangegeven. Na het aanbrengen van de voorgestelde wijzigingen zal bij Ged. Staten tegen de overeenkomst geen bezwaar bestaan en wachten deze mitsdien daarna alsnog ter goedkeuring in. De Voorzitter stelt namens bet Bestuur voor de door Ged. Staten voorgestelde wijzigingen in de overeenkomst aan te te brengen en baai' dan opnieuw vast le stellen. Zonder hoofdelijke stemming wordt hier toe besloten. 4. Vervolgens stelt de voorzitter aan de orde de vaststelling der rekeningen van de verschillende polders over het dienst jaar 1924/1925. Na voorlezing van het rapport van de commissie die belast is geweest met bet nazien van deze rekeningen en de daarbij behoorende bescheiden, vraagt de voorzitter of een deringelanden ook voorlezing wenscht van de verschillende stukken. De heer J. van Gorsel deelt mede dat in de rekening niet is opgenomen de f 5000 welke in 1925 is ontvangen van bet water schap Broek en Rooland als inkoopsom bij de aansluiting van de uitwatering dier polders aan den polder Poortvliet. De voorzitter antwoordt dat dit bedrag bij de Amsterdamsche bank in deposito is gegeven met interest op interest en daarom niet in de rekening is verantwoord, d Het is den heer van Gorsel beken dat Gebruik hiertegen de Zenuwsiilleude en Zeuu«sterkende Glazen Bun-je 75 cent. Bij Apoth. en Drogisten. 20 33764 dit bedrag is bestemd voor een buitenge wone uitgaaf aan het stoomgemaal. Aangezien niemand voorlezing verlangt, stelt bij voor de volgende besluiten te willen nemenvast te stellen over liet dienstjaar 1925/1926 wat betreft: a. de polders Poortvliet, Malland, Pries- termeet, Bartelmeet, Nieuw Strijen en Klaas vanSteenlandde ontvangsten op f54405.065, de uitgaven op f 52863.94, het goed slot op f 1541.125. b. exploitatie van het stoomgemaal: ont vangsten, f9704.07, uitgaven fl0974.0l5, nadeelig slot f '1269.945. c. waterschap Poortvliet: ontvangsten f2891.395 uilgaven f2622.075, goed slot f268.52. d. polder Smaalzij: ontvangsten f 142.81, uitgaven f70.48, goed slot f72.33. e. polder Baarsdijk: ontvangsten f70.895, uitgaven f49.08, goed slot f21.815. f. polder Pluimpot ontvangsten f 84.58, uitgaven f61.56, goed slot f23.02. Met aigemeene stemmen worden deze besluiten genomen. De voorzitter dankt de commissie voor het nazien der voormelde rekeningen. Thans brengt de voorzitter ter tafel de door het Bestuur opgemaakte begrootingen der verschillende polders voor hetdiensljaar 1926/1927 met de daarbij behoorende me- moriën van toelichting en zegt dat zooals de Ingelanden uit de hen toegezonden uit treksels hebben kunnen zien, het dijkgeschot der verschillende polders op hetzelfde be drag is gebleven van bet afgeloopen dienst jaar. Alleen is men genoodzaakt geworden de bijdrage voor de stoombemaling te verhoogen en wel van f 4.20 per H.A. op f5.60 per H.A. Deze verhooging is toe te schrijven aan het nadpelig saldo dat in het afgeloopen dienstjaar op de exploitatie van het stoomgemaal is -verkregen als gevolg van een belangrijk kolenverbruik door het aanhoudend malen in de afgeloopen winter maanden. Voorts deelt de voorzitter mede dat in de bestuursvergadering, waarin deze be grootingen zijn ontworpen, werd besloten aan de vergadering voor te stellen le. de jaarwedde van den waterbouw kundige met ingang van 1 April 1926 vast te stellen op 1 1600, met een verhooging van f 100 op 1 April 1928, benevens vrije woning 2e. de jaarwedde van den machinist met ingang van 1 April 1926 vast te stellen op f1900 met vrije woning, vuur en licht. Het bestuur meent dat de werkzaam heden van deze ambtenaren van dien aard zijn geworden, dat een verbooging der jaarwedden niet kan uitblijven. Daar niemand hierover het woord ver langt. wordt het voorstel van bet bestuur zonder hoofdelijke stemming aangenomen. De heerD. van de Velde vraagt waarom, nu de exploitatie van het stoomgemaal met een nadeelig saldo sluit, niet voor kasgeld wordt gebruikt de f5000, welke bij de Amsterdamsche bank is gedeponeerd. De voorzitter antwoordt dat voor kasgeld voor de exploitatie van het stoomgemaal slechts een paar duizend gulden noodig is en dan nog maar voor enkele maanden en dat bovendien bedoelde f5000 met de verkregen interest enkel mag gebruikt worden tot dekking van een buitengewone uitgaaf van het stoomgemaal. De heer J. van Gorsel vraagt nadere inlichtingen omlrent bet geraamde bedrag ad f10200 voor het onderhoud der wegen. Aan de hand van de memorie van toe lichting geeft de voorzitter de gewenschte inlichtingen waarbij blijkt dat wordt ge raamd le voor aankoop van 2366 scheepston keislag en liet vervoer daarvan naar de verschillende wegen f 12894.70; 2e voor aankoop van 150 M3. aanleggrint f787.50. (Het ligt in het voornemen dit jaar een gedeelte van den Noorddijk en den Mal- landschen dijk te verharden) en 3e voor arbeidsloonen, lcarrevracliten enz. f2517,80. De heer J. van Gorsel vraagt verder waaraan is toe te schrijven een telkenmale verhooging van het dijkgeschot, want zoo bedroeg in 1923 dat geschot f20 per H.A. in 1924 f22; in 1925 en voor 1926 f24 per 11.A., terwijl nu niet mee valt te be talen een bedrag van ongeveer f 12000, daar toch in 1925 de laatste aflossing heeft plaats gehad der in 1895 aangegane geld- leening tot dekking der door de doorbraak ontstane schade. De voorzitter antwoordt dat weliswaar de door den heer van Gorsel genoemde aflossing ad f 11000 plus rente, niet meer

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1926 | | pagina 1