ïsBlsÉBnMÉComnt
Tweede Blad.
J'uu6 J
van Vrijdag 18 December 1925.
GEMEENTERAAD.
POORTVLIET, 15 Dec. 1925, Tm. 10.39 n.
Voorzitter de heer W. Pronkers, burg.-secr.
Tegenwoordig alle leden.
Na lezing en onveranderde goedkearing der
notnlen van de vorige zitting, wordt mededeeling
gedaan van de volgende ingekomen stokken, als
a. dankbetuigingen van M. Evertse, gem.-
veldwaohter en M. C. Koppenho), gem.-werkman
voor de ben verstrekte verhooging hunner jaar
wedde;
b. goedgekeurde begroolingswijziging door
Ged. Staten.
c. rekening van den keuringsdienst van
waren te Goes, aanwijzende een batig saldo
van fl3.S03.987j-
d. verslag der N. V. Waterleidingmaatschappij
te Tholen;
wordeu ter lezing voor de leden gedeponeerd
ter secretarie.
e. verzoek der prov. vereeniging tot verbete
ring van het geitenras om een subsidie bij op-
richting eener plaatselijke afdeeling.
Overeenkomstig het voorstel van Burg. en
Weth. wordt dit verzoek buiten bespreking ge
laten tot eventueel een verzoek van eeue plaat
selijke vereeuiging op dit gebied zal inkomen.
f. Op het verzoek van het Centraal Bureau
inzake het verschaffen van inlichtingen bij mensch-
lievend hulpbetoon stellen Burg. en Weth. voor,
dit voor kennisgeving aan te nemen. Men weet
toch voor welk doel er gecollecteerd wordt, eoodat
het niet noodig^ is daarvoor nog f 10 uit de
gemeentekas te nemen.
De heer Carels acht de gelegenheid oin in
lichtingen in te winnen wel wat beperkt, wanneer
iemand opeens met zolk een verzoek komt,
waaromtrent nog inlicbtiogeu zouden moeten
gevraagd worden.
De voorzitter zegt dat zulke gevallen zich
wel üiet zullen voordoen, daar dit steeds eenigeu
tijd te voren geschiedt.
De heer Carels bedoelt meer de dubieuss
gevallen, in welke men te voreo niet aanvraagt.
De voorzitter merkt op, dat toch geen ver
gunning gegeven wordt, als de aaovrage twijfel
achtig is.
Voor kennisgeving aangenomen.
g. De jaarwedde van den keuringsveearts tot
welke kring ook deze gemeente behoort, wordt
goedgevonden tc bepalen op f 2750.
h._ De .secretaris der Z. L. M, verzoekt om
afrekening van den gebonden landbonwhuishoud-
kuudigeu cursus tl f 492.90, waarvoor de ge*
meente terug ootvangt f 462 als bijdrage der
Z. L. M. huur van het schoollokaal en vergoeding
voor vuur en licht, zoodat vooi rekening der
gemeente zou komen f 80.90. Burg. en Weth.
stellen voor, dienovereenkomstig te besluiteD.
De heer Carels staal geheel tegeoover dit
voorstel. In de vergadering van 1$ April '24
is met 4 tegen 3 stemmen besloten geen cursus
te doen honden, althans daartoe geen schoollokaal
af te staan. Toch is dit gebeurd. De toenmalige
burgemeester Van Rees heeft aan de beslissing
van den raad eeue uitlegging gegeven, die niet
geheel in orde was. Er is bovendien de ver
zekering gegeven, dat het de gemeente geen
geld zou kosten en nu kost hel nog f30.90.
De deelname uit Poortvliet was zeer miniem,
zoodat de kosten grootendeels voor leerlingen
nit andere gemeenten zijn gemaakt. Was aan
vankelijk vooropgesteld, dat de cnrsas tot
1 Januari zou doren en dus dan de school weer
zou vrij komen, ze duurde integendeel nog
anderhalve maand laDger. Bovendien heeft bur
gemeester Van Rees gezegd, dat als er kosten
voor de gemeente kwamen, men zich op hem
verlaten koD. Het is alzoo rationeel, dat men
den burgemeester van Papendiécht herionert aan
deze belofte opdat hij ze vervullen kan. Als de
raad zich zelf respecteert, dan betaalt hij die
kosten niet. De voorstelling alsof de gemeente
maar f 30,90 zou betalen is niet juist, want hij
veronderstelt dat de f 105 voor vuur en licht
wel niet in.de gemeentekas zullen zijn gekomen.
De voorzitter moet dit laatste inderdaad be
amen; maar daar staat tegenover, dat de Z. L. M.
de7Q% der kosten die de gemeente volgens de
Nijverheidswet zou moeteu betalen niet op re
kening der gemeente stelt.
De heer Carels noemt het een sollen met den
gemeenteraad om toch iets te doen tegen zijn
besluit.
De voorzitter zegt dat Burg. en Wetb. zich
tot deu heer Van Rees hebben gewend en te
dier zake antwoord ontvingen waarin deze ver
klaarde niet te kuunen inzien op welkea grond
men deze kosten op één persoon zou willen
verbalen, waar de cursus toch in het algemeen
belang is gehouden. Voorts achtte hij °het de
groote vraag of Ged. Staten een besluit waarbij
de gemeente deze kosten zoude afweDteleo, we]
zouden goedkeuren.
De voorzitter zou 't kleinzielig viuden als de
raad die bedrag niet voor rek. der gemeente uam.
De heer Elenbaas is vdór het onderwijs op
elk gebied, mits bionen redelijke banen natuur
lijk, maar is er altijd tegen geweest, dat eeo
schoollokaal voor dezeu cursus moest worden
gebezigd, waarvan de heer De Maagd veel last
heeft gehad. Hij zal er trouwens nimmer voor
te vinden zijn. Om run deze zaak een einde te
maken, zal hij zich niet tegen het voorstel
verzetten.
De heer Uijl zal geen sterke oppositie tegen
deze uitgave voeren omdat het toch niet baten
zal, maar hij wil er dit van zeggen, dat deze
cnrsns was ingericht voor de gegoede klasse, die
haar best. voor eigen risico had kunnen nemen.
En ook, al is> 't wet dat de gemeente zal moeten
betalen ia hij tegen hot voorstel. Als 't voor
deu minderen maD was, dan werd het hoogst
waarschijnlijk van de hand gewezen.
De beer Krijger acht ook de heer Van Rees
aansprakelijk, maar omdat het bedrag zoo lnttel
is, en wellicht hoogst moeilijk gaan zal om het
te krijgen, hebben Burg. en Weth. zich er bij
neergelegd.
De voorzitter voegt er aan toe, dat als de
gemeente dit bedrag niet voor haar rekening
neemt, de Z. L. M. de rekening ter zijde kau
leggen, en dan volgens de Nijverheidswet 70
van de totale kosten van deu cursas kan eischeo,
zoodat het verstandig is als de raad het voorstel
aanneemt.
Daartoe wordt besloten met 5 tegen 2 stemmen,
die der heeren Uijl en Carels.
II. Tengevolge der aanschaffing van de lijk
koets is eene wijziging van de loopeode begrootiog
noodig. De lijkkoets heeft met inbegrip van
paardeotnig, dekkleedeD, vervoer en andere on
kosten f 1081.96 gekost, terwijl het boawen van
een bergplaats, aanbesteed voor f800, met eenig
bijwerk totaal f 883.1772 heeft bedrageD, samen
f 1915.137a* Dooreen toegestane verbooging van
de belasttogen kan deze uitgaaf gedekt worden.
Zonder hoofd, stemming wordt hiertoe besloten.
III. Aan enkele bemerkingen van Ged. Staten
op het ontwerp der gem.-begrooting wordt tege
moet gekomen, terwijl eene wijziging in de be
grooting van Alg. Armbestunr wordt goedgekeurd.
IV. Ingekomen is een schrijven van het
Algemeen Armbestuur ter begeleiding van een
ontwerp tot wijziging van het reglement voor
geuoemd bestuur. Daar volgens het nieuwe
reglement het bestuur moet bestaan uit zes
leden eu aan het bestuur is gebleken dat eeu
aantal van vier voldoende is, wil het dit in het
reglement zien teruggebracht op vier.
De voorzitter zegt, dat, aangezien de verdere
wijzigingen verband houdeu met dit eerste voor
stel, het gewenscht is, daaromtrent allereerst eene
beslissing te nemen.
De heer Uijl verklaart zich zoowel tegen 4
als tegeu 6 leden; voor alle rechtspersoonlijkheid,
bezittende vereenigingeo wordt de eisch gesteld
dat het bestnnr uit een oneven getal leden moet
bestaan, eenvoudig hierom, omdat het auders
kan voorkomen, dat er twee leden tegeuover
twee andere staan en een zaak moeilijk kau
besüst worden.
De heer Krijger merkt op, dat het reglement
waarin het aaBtal leden was bepaald op 6, dqnr
Ged. Staten is goedgekeurd, zoodat te dien
aanzien toch geen verkeerdheid is begaan.
De voorzitter zegt, dat ook bij een oneven
aantal leden door absentie de stemmen gelijk
knDnen zijn.
De heer Elenbaas merkt op, dat 4 of 6 leden
aan de zaak niets af of toe doet. De twee leden
van armenzorg beslissen hoeveel aan deze en
hoeveel aan gene zal worden uitgekeerd, en
zonder er naar te vragen of er geld is of niet,
heeft het armbestuur hauoe beslissing op te
volgen en te doen wat zij commaodeeren.
De heer Carels acht het onzin dat twee leden
maar te decreteeren zoodeD hebben, terwijl het
gebeele bestnnr verantwoordelijk is voor een
richtig beheer der gelden. Eigenlijk zouden we
het armbestuar een slag in het aangezicht geven
door een wijziging te brengen in een reglement
dat nog niet eens in toepassing is gebracht,
daar van af de overgang vau het Weezen-
Armbestoar in het Algemeen Armbestunr tot
na toe het oude reglement van de eerstbedoelde
instelling nog steeds functioneert. Voor bet
behoud van dat oude reglemeut zijn twee argu-
meuten gehoord. Eerstens dat het ou goed gaat.
Stellen we ous op het standpant vao het verleden
en zou men den moed hebben om te durven
vragen of de zaken dan goed gingendan moet
men zeggeD, neen, toen ging bet niet goed.
Vraagt men voor de toekomst, zullen de zaken
goed gaan, dan is dat een open vraag. Voor
bet heden zeggen de bestuursleden zelve dat het
goed gaat, doch herinnert aan het gezegde:
eigen lof stZij geven zich een eigen brevet
van bekwaamheid.
En het tweede argument was, dat men ia
het bestnnr zeker geen admioistreerend diaken
zou mogen opnemen, omdat hei zou kunnea
gebearen dat de kas der diaconie daarbij zoo
gebaat zijn door grootere uitkeringen toe te
kennen aan leden zijner gemeente, wier steno
nit de kerkelijke kas dan lager kan worden.
Dit argament toont aan, dat men zoo'u diaken
zich voorstelt als o, zoo weinig rnggegraat te
bezitten. Naar dezelfde maatstaf zon men kunnen
zeggen, dat in het bestuur ook geen winkelier
of ambachtsman zitting zon mogen hebben om
dat die zoo gemakkelijk invloed zon kunnen
uitoefenen op de hoegrootheid van den steon
van een bedeelde om langs een anderen weg
weer gemakkelijk in het bezit te komen vau
eventueel gemaakte schuld.
Hij verklaart zich voorstander van een leden
tal van 6, zal zich niet verzetten als 7 werd
voorgesteld, doch vindt 5 te laag. Men kan
niet zeggen dat 6 te veel is, want men heeft
nog niet andera gewerkt dan met 4 leden, de
proef dat 6 te veel is, is er nog niet.