Ter hoogte van de Keilehaven te Botterdam
werden zij overvallen door een zware regenbui,
die vergezeld ging van zware rukwinden. Ver
moedelijk ia het ranke scheepje door één dezer
windvlagen gegrepen en omgeslagen, zoodat de
vier inzitteodm te water geraakten. Niettegen
staande dit ongeluk betrekkelijk dicht aan den
wal geschiedde, kon niemand spoedig genoeg
ter hulp komen om de drenkelingen te redden.
In verband met den zwaren regenval waren
verschillende personen," die zich aan den Maas
kant hadden bevondeD, gevlucht naar in de
nabijheid zijnde loodsen. Eén hunner echter,
de heer A. V., merkte op dat het bootje ernstig
overhelde en zag even later dat het omsloeg.
Het eenige wat bij doen kon was om hulp
roepen. Op eenige honderden meters afstand
voeren twee andere jachten eu toen één dezer
het zeil reefde, verkeerde de heer V. in de
meening, dat men z'n hulpgeroep- had gehoord
en dat men naar de plaats des onheils zon
komen. Dit was echter niet het geval, want
beide jachten koersten door.
Wel werd zijn geschreeuw opgemerkt door
een wachteman eu deze ging met een roeiboot
de Maas op.
Zijn reddingspogingen kwamen echter te laat,
want toen hij bij het omgeslagen zeiljachtje
kwam, waren alle vier personen in de diepte
verdwenen.
De heer V. moest daarop een klein kwartier
loupen voor hij de rivierpolitie telefoneeren kon.
Deze toog onmiddellijk met een suelvareude boot
naar de plaats van het ongeval en ving onmid
dellijk aan met dreggen.
Uren lang deed zij pogingen om de slacht
offers te vinden, doch alle werk bleef vruchteloos.
Oesters.
De campagne van oealerverzending is weer
voorbij en niemand zal kunnen zeggeD, schrijft
men aan de N. B. Cl., dat het gouden tijdperk
voor het oesterbedrijf weer was ingetreden. Alle
omstandigheden echter in aanmerking genomen,
mag evenwel niet beweerd worden, dat de oester-
handel in zeer treurigen toestand is.
In de buitenlandscbe pers werd in den laatsten
tijd wel weer herhaaldelijk melding gemaakt van
ziekten, ontstaan ua het gebruik van oesters en
van de noodzakelijkheid om maatregelen te treden
om het gebruik van dergelijke oesters tegen te
gaan. Het is wel duidelijk sprekend hoo over
onze oesters in dit opzicht wordt gedacht; geeu
eukele maal werd de Zeeuwsche oester in dit
opzicht aangehaald, wat voorheen zoo storend
op de oestercampagoe kon werken, maar de
Hollandsche oesters, let wel de Zeeuwsche, als
voorbeeld van betrouwbaarheid geroemd. Het is
ook genoegzaam bekeod, dat er menig woordje
is gewisseld alvorens berust werd in het certificale
stelsel van onbesmetheid.
De noodzakelijkheid daarvan werd evenwel
door de voormannen bij de industrie gevoeld
eu onverbiddellijk heeft men vastgehouden aan
de eenmaal strenge eischen die aan deze certi
ficaten werd gesteld.
De oude tegenstanders, zeker niet minder dan
de van meet af instemmenden met de bewijzen
van onbesmetheid, zonden niet gaarne zien, dat
de maatregelen tegen besmetting werden inge-
trokkeo. Do controle van het bestuur, den
bacterioloog, de controleurs, loodsen, putten,
perceelen en wat dies meer zij, geven feitelijk
geen last, maar worden gerespecteerd en gewaar
deerd door heD, die bij het Zeeuwsche oester-
bedrijf zijn betrokken.
Het is trouwens geen controle meer van deze
zijde alleen die noopt tot ingrijpen, verbeteren
en behouden wat men heeft, maar ook uit het
buitenland wordt het oog gehouden op ons
eigenaardig bedrijf. Herhaaldelijk zijn buiteo-
landsche deskuudigeu naar onze Zeeuwsche
stroomen geweest om te zien hoe de controle
werd uitgeoefend en het beste bewijs hoe dat
onderzoek dan uitviel, is dat men elders ging
volgeo, wat nu reeds een twintigtal jaren in
ons kleine land op dat gebied is gedaau.
De mogelijkheid, dat oesters zoodeD gekweekt
worden in water, dat niet voor die teelt is ge*
schikt, is door de controle in de Zeeuwsche
wateren haast uitgesloten. Ook na het afhalen
van consumptie-oesters vau de oesterperceeleu
is de behandeling iu de loodsen zoodanig, dat,
uit hygiënisch oogpunt beschouwd, het ideaal
bereikt is. Een bezoek aan de loodsen in de
oeBterplaatsen Ierseke, Tholen en andere geeft
onmiddellijk den indruk dat ineu hier actief is.
Malversatiën.
Tengevolge van verschillende malversatiën is aan
den secretaris der gemeente Bergen op Zoom een
oneervol ontslag verleend. Tevens is hy in afwach
ting van de beslissing van Gedep. Staten in zijne
functie geschorst.
Den gemeente-ontvanger is op zijn gedaan verzoek
ontslag uit zijo ambt verleend.
Groote brand.
In eon groote opslagplaats van de firma Verhagen
en zoon aan de Oude Dijk te Rotterdam is een
zware brand uitgebroken. In deze bergplaats waren
gloeilampjes, in doozeu en strookulzen verpakt tot
eene hoeveelheid van een zestal spoorwegwagous.
Het vuur greep zeer snel om zich heen. In korten
tijd stond de 30 Meter lange loods in lichte laaie.
Het personeel van de fabriek tastte met 5 stralen
op de waterleiding het vuur aan doch kon weinig
uitrichten. De brandweer werd te hulp geroepen.
Na een half uur kon men constateeren dat de brand
weer het vuur meester was. Ongeveer 800,000 lampjes
gingen verloren, zoodat de schade vrij aanzienlijk is.
Tragisch ongeluk.
Op den Amste! onder Nieuwer Amstel heeft een
droevig ongeval plaats gehad, waarbij drie menschen-
levens zijn verloren gegaan.
Toeu een motorboot, bemand met 12 personen,
uit de richting van Amsterdam naar Ouderkerk
voer, kwam uit de richting van de hoofdstad een
groote sleepmolorboot, waarop zich een groot aantal
personen bevond.
Op een gegeven oogeablik werd de kleine boot
door de groote overvaren.
Alle inzittenden van de kleine boot kwamen in
het water terecht.
Een hunner wist zich door zwemmen te redden
en ook nog een ander persoon wist hij behouden
aan wal te brengen.
Toegeschoten hulp bracht 9 drenkelingen op het
droge.
Drie personen verdwenen in de diepte en eerst
na drie kwartier dreggen gelukte het de 54-jarige
mevrouw Vau Wetoring en haar 28-jarige dochter
Johanna levenloos op te halen.
Eerst een uur later werd het lijk van den 18-
jarigeu Hendrik Verloop opgehaald.
Botsing tusschen auto en motor.
Een tweetal motorrijders kwamen met een flinke
vaart over den Rotterdamse hen weg naar Rotterdam
toen tusschen de Zwet en Overschie eon auto kwam
aangereden, die er ook een goed vaartje in hield.
Naar ooggetuigen verzekeren, moet, doordat een
dor motorrijders links van den weg reed eene aan
rijding hebben plaats gehad.
De motor met zijspau werd aangereden door de
auto, waardoor de motorbestuurder zoo'n geweldigen
schok kreeg, dat hij door de voorruit der auto vloog.
Eenige meters vanaf do auto bleef P. de R. bewe
gingloos liggen. Later bleek het echter, dat hij zijn
leven met den dood had moeten bekoopen, want
door het enorme groote bloedverlies en ook doordat
er niet voldoende halp aanwozig was, had de R.,
na een kwartier reeds den geest gegeven.
Door do groote vaart werd de motor met zijspan
van den berm van den weg geslingerd, waar v. d. M.
meegesleept werd. Hij was op zoo'n eigenaardige
mauier komen te vallen, dat hij beide beenen brak,
doordat hij bekneld zat en het volle gewicht van
den motor met zijspan op zich kreeg. Nadat v. d. M.
nog korten tijd zoo had gelegen, werd hij door oen
automobilist meegenomen, die ook tevens het lijk
naar de woning te Rotterdam vervoerde.
De motor met zijspan wterd in den nacht door
een vrachtauto naar Rotterdam vervoerd.
Ernstige ramp.
Tengevolge van een aardschniving zijn in
Japan een drietal steden totaal verwoest, waarbij
honderden meuschen gedood zijn en voor mil-
lioeneu schade is aangericht.
De bewoners der geteisterde steden ijlden in
wanhopigeu angst naar buiten, terwijl de huizen
rondom hen in puin vielen eu velen der vluch-
di.
dient
2e P
lan h
noem
tenden door villende steeneo getroffen werl
Vele telegrafische en telefonische rerbinditÖRT
lijn verbrokeu. en j
Volgens de deskandigen ion de hevigheid^
aardbeving slechts iets minder geweest zijn
die van September 1923, waarbij, looals tb
weet, Tokio en andere plaatsen zoo zwaar
teisterd werden.
Te Tokio zelf zijn ditmaal slechts 2
schokken gevoeld, waardoor de
bleven stilstaan.
De kustplaats Schioseki zou door eeo vldjf°
golf verwoest ziju.
Ecd treio, welke te Tojooka moest aankoi
wordt vermist en ligt, naar men gelooft, bedi
in de Asbiya-tnnnel, welke instortte.
Nabij Geobudo werd een andere trein oveil
geworpen.
De Iknmo-zilvermijD, de grootste in Ja^BJ
werd zeer beschadigd, de mijngaogen zijn inges;
De tegenwoordige ramp roept uatourlijk iegg©
dige herinneriogen wakker aao de aardbeii...
catastrofe vao 1 September 1923, waarbij lta
dan 90.000 personen, waaronder een tal EuiJPUC
anen en Amerikanen, te Tokio en Yokofc*^'
werden gedood. 1
Den 14den Augustus 1924 werden, zoojg
men weet, de steden Nagova, Kyoto, Osak\
Koba door heftige aardschokken opgeschrikt,*
de vrees voor een herhaling van de ramp j
1928 schenen te wettigen.
Japausche torpedojagers zijn naar het getei« erb
gebied gezonden en daar afgekomen.
De verbindingen zijn gedeeltelijk herstel»'
De bestrijding van ziekten en honger in) L
met smeulende puiuen bedekte gebied is
begonne.D. S?e
Omtrent de aardbeving in Japan wordtl'
gemeld, dat volgens voorloopige ramingen T
schade 100 millioen yeu zou bedragen. v
De brand in Toyooka en Kinosaki is bedwool( P
Beide steden bieden echter het troostelooze schl( fc
s^el vau een geheel vornietigde stad.
Te Kinosaki is de verwoesting erger dan et^
anders. Bijna 400 badgasten werden dooren M
vloedgolf gedood. AndereD, die zich ongek-jegg
in de brandende hotels begaven om nog ietjing
hun bezittingen te redden), kwamen in de vlaai
om of stikteu io den rook. m
Ook op het statiou van Kioosaki kwtg
verschillende reizigers, die zich daar bevonden^.,.
De eerste schok duurde 14,8 seconden en
door een aantal lichtere schokken gevolgd.rlcij
In verschillende plaatsen ontstonden ook c c
stroomingen ten gevolge van de aardbeviu^AG
De aardbeving was van verschillende z;
reeds voorspeld daar aan de kust bij Osakt-
groote menigte doode visscbcn boven kwad t
drijven.