Ter hoogte van de Keilehaven te Botterdam werden zij overvallen door een zware regenbui, die vergezeld ging van zware rukwinden. Ver moedelijk ia het ranke scheepje door één dezer windvlagen gegrepen en omgeslagen, zoodat de vier inzitteodm te water geraakten. Niettegen staande dit ongeluk betrekkelijk dicht aan den wal geschiedde, kon niemand spoedig genoeg ter hulp komen om de drenkelingen te redden. In verband met den zwaren regenval waren verschillende personen," die zich aan den Maas kant hadden bevondeD, gevlucht naar in de nabijheid zijnde loodsen. Eén hunner echter, de heer A. V., merkte op dat het bootje ernstig overhelde en zag even later dat het omsloeg. Het eenige wat bij doen kon was om hulp roepen. Op eenige honderden meters afstand voeren twee andere jachten eu toen één dezer het zeil reefde, verkeerde de heer V. in de meening, dat men z'n hulpgeroep- had gehoord en dat men naar de plaats des onheils zon komen. Dit was echter niet het geval, want beide jachten koersten door. Wel werd zijn geschreeuw opgemerkt door een wachteman eu deze ging met een roeiboot de Maas op. Zijn reddingspogingen kwamen echter te laat, want toen hij bij het omgeslagen zeiljachtje kwam, waren alle vier personen in de diepte verdwenen. De heer V. moest daarop een klein kwartier loupen voor hij de rivierpolitie telefoneeren kon. Deze toog onmiddellijk met een suelvareude boot naar de plaats van het ongeval en ving onmid dellijk aan met dreggen. Uren lang deed zij pogingen om de slacht offers te vinden, doch alle werk bleef vruchteloos. Oesters. De campagne van oealerverzending is weer voorbij en niemand zal kunnen zeggeD, schrijft men aan de N. B. Cl., dat het gouden tijdperk voor het oesterbedrijf weer was ingetreden. Alle omstandigheden echter in aanmerking genomen, mag evenwel niet beweerd worden, dat de oester- handel in zeer treurigen toestand is. In de buitenlandscbe pers werd in den laatsten tijd wel weer herhaaldelijk melding gemaakt van ziekten, ontstaan ua het gebruik van oesters en van de noodzakelijkheid om maatregelen te treden om het gebruik van dergelijke oesters tegen te gaan. Het is wel duidelijk sprekend hoo over onze oesters in dit opzicht wordt gedacht; geeu eukele maal werd de Zeeuwsche oester in dit opzicht aangehaald, wat voorheen zoo storend op de oestercampagoe kon werken, maar de Hollandsche oesters, let wel de Zeeuwsche, als voorbeeld van betrouwbaarheid geroemd. Het is ook genoegzaam bekeod, dat er menig woordje is gewisseld alvorens berust werd in het certificale stelsel van onbesmetheid. De noodzakelijkheid daarvan werd evenwel door de voormannen bij de industrie gevoeld eu onverbiddellijk heeft men vastgehouden aan de eenmaal strenge eischen die aan deze certi ficaten werd gesteld. De oude tegenstanders, zeker niet minder dan de van meet af instemmenden met de bewijzen van onbesmetheid, zonden niet gaarne zien, dat de maatregelen tegen besmetting werden inge- trokkeo. Do controle van het bestuur, den bacterioloog, de controleurs, loodsen, putten, perceelen en wat dies meer zij, geven feitelijk geen last, maar worden gerespecteerd en gewaar deerd door heD, die bij het Zeeuwsche oester- bedrijf zijn betrokken. Het is trouwens geen controle meer van deze zijde alleen die noopt tot ingrijpen, verbeteren en behouden wat men heeft, maar ook uit het buitenland wordt het oog gehouden op ons eigenaardig bedrijf. Herhaaldelijk zijn buiteo- landsche deskuudigeu naar onze Zeeuwsche stroomen geweest om te zien hoe de controle werd uitgeoefend en het beste bewijs hoe dat onderzoek dan uitviel, is dat men elders ging volgeo, wat nu reeds een twintigtal jaren in ons kleine land op dat gebied is gedaau. De mogelijkheid, dat oesters zoodeD gekweekt worden in water, dat niet voor die teelt is ge* schikt, is door de controle in de Zeeuwsche wateren haast uitgesloten. Ook na het afhalen van consumptie-oesters vau de oesterperceeleu is de behandeling iu de loodsen zoodanig, dat, uit hygiënisch oogpunt beschouwd, het ideaal bereikt is. Een bezoek aan de loodsen in de oeBterplaatsen Ierseke, Tholen en andere geeft onmiddellijk den indruk dat ineu hier actief is. Malversatiën. Tengevolge van verschillende malversatiën is aan den secretaris der gemeente Bergen op Zoom een oneervol ontslag verleend. Tevens is hy in afwach ting van de beslissing van Gedep. Staten in zijne functie geschorst. Den gemeente-ontvanger is op zijn gedaan verzoek ontslag uit zijo ambt verleend. Groote brand. In eon groote opslagplaats van de firma Verhagen en zoon aan de Oude Dijk te Rotterdam is een zware brand uitgebroken. In deze bergplaats waren gloeilampjes, in doozeu en strookulzen verpakt tot eene hoeveelheid van een zestal spoorwegwagous. Het vuur greep zeer snel om zich heen. In korten tijd stond de 30 Meter lange loods in lichte laaie. Het personeel van de fabriek tastte met 5 stralen op de waterleiding het vuur aan doch kon weinig uitrichten. De brandweer werd te hulp geroepen. Na een half uur kon men constateeren dat de brand weer het vuur meester was. Ongeveer 800,000 lampjes gingen verloren, zoodat de schade vrij aanzienlijk is. Tragisch ongeluk. Op den Amste! onder Nieuwer Amstel heeft een droevig ongeval plaats gehad, waarbij drie menschen- levens zijn verloren gegaan. Toeu een motorboot, bemand met 12 personen, uit de richting van Amsterdam naar Ouderkerk voer, kwam uit de richting van de hoofdstad een groote sleepmolorboot, waarop zich een groot aantal personen bevond. Op een gegeven oogeablik werd de kleine boot door de groote overvaren. Alle inzittenden van de kleine boot kwamen in het water terecht. Een hunner wist zich door zwemmen te redden en ook nog een ander persoon wist hij behouden aan wal te brengen. Toegeschoten hulp bracht 9 drenkelingen op het droge. Drie personen verdwenen in de diepte en eerst na drie kwartier dreggen gelukte het de 54-jarige mevrouw Vau Wetoring en haar 28-jarige dochter Johanna levenloos op te halen. Eerst een uur later werd het lijk van den 18- jarigeu Hendrik Verloop opgehaald. Botsing tusschen auto en motor. Een tweetal motorrijders kwamen met een flinke vaart over den Rotterdamse hen weg naar Rotterdam toen tusschen de Zwet en Overschie eon auto kwam aangereden, die er ook een goed vaartje in hield. Naar ooggetuigen verzekeren, moet, doordat een dor motorrijders links van den weg reed eene aan rijding hebben plaats gehad. De motor met zijspau werd aangereden door de auto, waardoor de motorbestuurder zoo'n geweldigen schok kreeg, dat hij door de voorruit der auto vloog. Eenige meters vanaf do auto bleef P. de R. bewe gingloos liggen. Later bleek het echter, dat hij zijn leven met den dood had moeten bekoopen, want door het enorme groote bloedverlies en ook doordat er niet voldoende halp aanwozig was, had de R., na een kwartier reeds den geest gegeven. Door do groote vaart werd de motor met zijspan van den berm van den weg geslingerd, waar v. d. M. meegesleept werd. Hij was op zoo'n eigenaardige mauier komen te vallen, dat hij beide beenen brak, doordat hij bekneld zat en het volle gewicht van den motor met zijspan op zich kreeg. Nadat v. d. M. nog korten tijd zoo had gelegen, werd hij door oen automobilist meegenomen, die ook tevens het lijk naar de woning te Rotterdam vervoerde. De motor met zijspan wterd in den nacht door een vrachtauto naar Rotterdam vervoerd. Ernstige ramp. Tengevolge van een aardschniving zijn in Japan een drietal steden totaal verwoest, waarbij honderden meuschen gedood zijn en voor mil- lioeneu schade is aangericht. De bewoners der geteisterde steden ijlden in wanhopigeu angst naar buiten, terwijl de huizen rondom hen in puin vielen eu velen der vluch- di. dient 2e P lan h noem tenden door villende steeneo getroffen werl Vele telegrafische en telefonische rerbinditÖRT lijn verbrokeu. en j Volgens de deskandigen ion de hevigheid^ aardbeving slechts iets minder geweest zijn die van September 1923, waarbij, looals tb weet, Tokio en andere plaatsen zoo zwaar teisterd werden. Te Tokio zelf zijn ditmaal slechts 2 schokken gevoeld, waardoor de bleven stilstaan. De kustplaats Schioseki zou door eeo vldjf° golf verwoest ziju. Ecd treio, welke te Tojooka moest aankoi wordt vermist en ligt, naar men gelooft, bedi in de Asbiya-tnnnel, welke instortte. Nabij Geobudo werd een andere trein oveil geworpen. De Iknmo-zilvermijD, de grootste in Ja^BJ werd zeer beschadigd, de mijngaogen zijn inges; De tegenwoordige ramp roept uatourlijk iegg© dige herinneriogen wakker aao de aardbeii... catastrofe vao 1 September 1923, waarbij lta dan 90.000 personen, waaronder een tal EuiJPUC anen en Amerikanen, te Tokio en Yokofc*^' werden gedood. 1 Den 14den Augustus 1924 werden, zoojg men weet, de steden Nagova, Kyoto, Osak\ Koba door heftige aardschokken opgeschrikt,* de vrees voor een herhaling van de ramp j 1928 schenen te wettigen. Japausche torpedojagers zijn naar het getei« erb gebied gezonden en daar afgekomen. De verbindingen zijn gedeeltelijk herstel»' De bestrijding van ziekten en honger in) L met smeulende puiuen bedekte gebied is begonne.D. S?e Omtrent de aardbeving in Japan wordtl' gemeld, dat volgens voorloopige ramingen T schade 100 millioen yeu zou bedragen. v De brand in Toyooka en Kinosaki is bedwool( P Beide steden bieden echter het troostelooze schl( fc s^el vau een geheel vornietigde stad. Te Kinosaki is de verwoesting erger dan et^ anders. Bijna 400 badgasten werden dooren M vloedgolf gedood. AndereD, die zich ongek-jegg in de brandende hotels begaven om nog ietjing hun bezittingen te redden), kwamen in de vlaai om of stikteu io den rook. m Ook op het statiou van Kioosaki kwtg verschillende reizigers, die zich daar bevonden^.,. De eerste schok duurde 14,8 seconden en door een aantal lichtere schokken gevolgd.rlcij In verschillende plaatsen ontstonden ook c c stroomingen ten gevolge van de aardbeviu^AG De aardbeving was van verschillende z; reeds voorspeld daar aan de kust bij Osakt- groote menigte doode visscbcn boven kwad t drijven.

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1925 | | pagina 4