IERSEKSCHE THOOLSCHE COURANT So. 2003 Zaterdag 25 Augustus 1923. Veertigste jaargang Firma J. M. C. POT - Tholen Een nieuw binnenvaart-reglement. GEMEENTERAAD. Dit blad verschijnt eiken Zaterdag. Prijs per kwartaal f 0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad (1,875, franco per post f 1,65 -j- 10 ct. disp. kosten. UITGAVE Telef. Intero. no. 16. van 1 tot 4 regels 75 cents»; iedere regel meer 171/» centl- Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. Het kao zijn nut hebben het dezer dagen in werking getreden binneBaanvaringireglement van naderbij te bezien. Mocht de naam al niet gelukkig zijn gekozen, de bedoeliög is doidelijk dat er mee bedoeld wordt de aanvaringen te voorkomen, waarbij de Terlichting en de wijze waarop dit geschiedt Tan het groelste belang zijn. Zoo behoett in de eerste plaats het toplicht ?an een varend stoomTaartnig niet hooger te wordeo gevoerd dan 12 M. van den waterspiegel. Komt zoo'n vaartuig tusichen vaste bruggen, dan mag dit licht zoo laag worden gesteld als Toor de doorvaart onder de bruggen noodig is, mits de afstand der bruggen onderling meer dan 1000 M. is. De beweegbare bruggen die voor talk een vaartuig niet behoeven te worden open gedraaid, worden ook beschouwd als vaste brug gen. Het toplicht moet zichtbaar zijn op een afstand van tenminste 3000 M. en de boord- licbten op ten minste 1500 M. De lantaarns der lichten moeten aan de bin nenzijde voorzien zijn van een scherm, geschil derd in de klenr van het daarop uitstralende licht, welk scherm tot een afêtaud van ten minste 0.4>0 M. van het voorvlak van de lan taarn naar voren doorloopt en zoo gesteld is, dat het belet, dat het stuurboords- of groene licht aan bakboordszijde en het bakboords- of rwode licht aan stuurboordszijde gezien kan wordeu. Zoo aan de bovenstaande eischen wordt vol daan, mogeD deze lichten op stoomvaartnigen tsgen elkander worden geplaatst of in een lan taarn op of bij den voorsteven. It) dit laatste geval moet aan de voorzijde, buiten het glas, op de scheiding van groen en rood, een scherm zijn aangebracht van ten minste ü.15 M. lengte in de richting van de lengte-as van het vaartuig. Aan het hek moet een lantaarn worden aan gebracht, zoodanig iugericht, dat zij een gelijk matig ea onafgebroken helder wit licht doet schijnen over een behoorlijke boog en zoodanig geplaatst dat zij licht werpt van recht achteruit tot 2 streken aohterlijker dan dwars aan elke zijde, terwijl het op een afstand van ten minste 1000 meter zichtbaar moet zijD. Een varend zeilschip en een schip dus geen roeiboot dat gesleept, geroeid, geboomd of gejaagd wordt of voor stroom drijft moet een helder wit rondschijnend licht aan den grooten mast of voorop het vaartoig voeren, ter hoogte van ten minste 6 meter boven den romp en zichtbaar op een afstand van ten minste 1800 meter. Ten opzichte van het varen onder vaste en daarmede gelijk gestelde bruggen, gelden de zelfde bepalingen als voor stoomvaartuigen, gelijk hierboven omschreven. Zeilvaartnigen korter dan 20 meter mogen, onder zeil zijnde, de boordlicbten voeren, iu i plaats van bet toplicht, doch onder die omstan digheden moet het tevens heklicht voeren. In roeibcoten waarmede gevaren wordt moet een helder wit licht gevende lantaarn gereed worden gehouden om tijdig getoond te worden om aanvaring te voorkomen. Een ten anker of gemeerd liggend vaartuig, minder dan 45 meter lang zijnde, moet op de best zichtbare plaats op het voorechip tnsscheu 3 en 6 meter hoogte boven den romp in een lantaarn een helder wit licht voeren, dat onaf gebroken op een afstand van ten minste 1800 meter zichtbaar is, terwijl een vaartuig langer dan 45 meter zijnde, twee zulke lichten moet voeren, waarvau het eene op het voorschip op een hoogte van niet minder dan 6 en niet meer dan 12 meter boven den romp en het andere op of bij het achterschip, ten minste 4,/1 meter lager dan het voorste. Deze vaartuigen moeten indien tg des daags ten anker liggen, op het voorschip op de omschreven hoogte een zwarte kegel met den punt naar beneden voere. Dit is niet van toepassing op vaartuigen in vaarwaters waarin de vaart door ijs of andere oorzaken is gestremdzoo zij des nachts ge meerd liggen aan een verlichte lig-, laad- of losplaats of des daags liggen binnen een door den beheerder van het vaarwater voor anker plaats bestemde en als zoodanig aangeduide wateroppervlakte of gemeerd liggende aan een laad- of losplaats, evenmin als zij liggen in vaarwaters of gemeerd zijn aan een laad- of losplaats waarin of waarheen de vaart door het bevoegd gezag verboden is. Een vaartuig dat in of nabij het vaarwater vastzit voert des daags de vlag of twee zwarte ballen op onderlinge afstand van een halve tot één meter, waarvan de onderste minstens 3 meter boven den romp moet zijn geplaatst. Des nachts moet zoodanig vaartuig ter hoogte van het an kerlicht een helder wit licht voereu en op een afstand van een halve tot één meter een heidei rood licht. Indien met een vaartuig niet of niet voldoende kan gemanoeuvreerd worden, moeten dezelfde lichten en seinen gevoerd worden. Dezelfde veiligheidsbepaling als hierboven omschreven geldt ook voor wrakken, met dien verstande dat de bollen of lichten, zoo zij niet op het wrak zelve, kannen geheschen worden, op een boven of ter zijde van het wrak geplaatst vaartuig worden vertoond en zoo het ter zijde van het wrak wordt geplaatst, zal het des nachts een rood licht en des daags de zwarte bol of een witte en een roode vlag vertoonen. De aanduidiög van een wrak mag ook ge schieden door middel van een groen geschil derde lichtboei, die een groen flikkerlicht ver toont, zichtbaar op een afstand van 1800 meter. Vaartuigen die buiten het eigenlijke vaarwater tegen den oever of in een haven welke in open gemeenschap met het vaarwater staat, aan den grond zitten, en voor welke door golfslag, ver oorzaakt door snel voorbijvarende schépen, schade of onheil zon kannen ontstaan, moeten tot teeken voor dit gevaar des daags een roode vlag ver toonen en des nachts twee helder reode lichten, zichtbaar op een afstand van 1500 meter. Van voorbijgaande vaartuigen worden als noodig is om nadeeligen golfslag te voorkomen. Een stoomvaartuig dat bovendien ter voort beweging ook van zeilen gebruik maakt en uit dien hoofde voor een zeilvaartuig zou worden aangezien, moet op een goed zichtbare plaats een zwarte bol voeren. Bij mist moeten destoomvaartuigen, die varende zijn, seinen geven op de fluit of de sirene en zeilvaartuigen alsmede zij die gesleept worden op den misthoorn, hetgeen met korte tusschen- poozen moet geschieden bij alle omstandigheden waarbij het gezicht wordt belemmerd, terwijl het alsdan tevens slechts een matige vaart mag loopen. Bij het naderen van een boot moeten de alle pogingen in het werk stellen om de totale vernietiging van de mark tegen te gaan. Een eukel moment is zij iets gestegen na de verwisseling der regeeriug, maar weer spoedig trad een grootere inzinking in. De dreigende werkeloosheid is een probleem dat niet minder een belangrijke zorg voor de regeering baren zal. Zij zal onafwendbaar zijn daar de industrie niet bij machte zal blijken de loonen op goudbasis uit te betalen. In het antwoord van Frankrijk wordt uiteen gezet dat Duitschland, in strijd met de bepalingen van het vredesverdrag, de Roerbezetting be schouwt als een daad van vijandschap, eu uit dien hoofde een tegenstand geboden heeft dien het lijdelijk noemt, maar die niettemin actief en hevig is. Omdat dit verzet uit de industri- eele kringen en uit Berlijn, van de zijde der regeering kwam, was Fraukrijk wel verplicht te eischen dat dit lijdelijk verzet zou worden gestaakt als voorwaarde voor nieuwe besprekin gen met Duitschland. Zekere persorganen achten de starheid van Poincaré verdwenen en zien de mogelijkheid geopend dat de geallieerden weder samen op trekken om den vrede te regelen. Spanje is genoodzaakt geworden geweldadig op te treden in Marokko, waar opstanden voor kwamen. In Melilla zijn in gevechten eenige Spaapsche 8oldaten gedood. BINNENLAND. voortstuwingswerktnigen van elk stoomvaartuig zoo tijdig worden stilgezet en bij afvaart van de boot moeten zij zoo laat worden aangezet dat voor de boot geen gevaar kan ontstaan. Ten aanzien van een vaartuig dat een ander vaartuig oploopt en wil voorbijvaren, geldt, dat indien gevaar voor aanvaring kan bestaan, op een afstand van ten minste 20ÖM. daaraan zijn verlangen te kennen geven door vijl korte stooten of vijf klokslagen, welke seinen zoo noodig herhaald worden. Zou het voorbijvaren, naar het oordeel van den schipper wiens schip wordt opgeloopen, onmogelijk zijn, dau geeft hij een sein bestaande in een reeks van ten miuite zeven korte stooten of zeven klokslagen. Elke beheerder vau een schip is verplicht een reglement aan boord te hehben. L9f BUITENLAND. Na de optimistische stemming die de meer daadwerkelijke houding vau Engeland onder aanvoering van den nieuwen eersten minister Baldwin heeft doen ontstaan ten opzichte van het groote conflict dat de herleving vaD Europa tegenhoudt, was het wachten op Fraukrijk, het welk een antwoord geven zon op de Britsche nota. De bewoordingen hiervan zouden evenwel niet worden openbaar gemaakt aleer de tekst aan de Britsche regeeriug zou bekend zijn. En hoewel een zekere geheimhouding in acht genomen wordt, blijkt het toch moeilijk zich te bedwingen. Althans, Poincaré heeft te Charleville bij de onthulling van eeo gedeukteeken ter eere vau de nagedachtenis van in den oorlog ge vallenen eene rede gehouden, die werd beschouwd als de voorlooper van dat autwoord. Teekenend was voornamelijk de zinsnede waarin de Fransche premier aanstipte dat het beter was in plaats van een dispuut te beginnen over de wettigheid der Roerbezetting, te zoeken naar eene oplossing van de problemen die allen in teresseert. Alleen een vrede die op een soliede basis rust eu die de heerschappij van het recht verzekert, kan in Europa het ecouomisch eu moreel evenwicht hersteller. En eeu dergelijke vrede eischt de logische uitvoering van de ge- teekeude verdragen. Daar Frankrijk niet anders vraagt en Engeland niet anders kan willen, moeten beide ten slotte wel tot overeenstemming komen. Hoewel de toon hoogst hoffelijk is, verwekt de rede geen anderen iudruk, dan dat het Frankrijk te doen is om de zaak op de lange baan te schuiven, waardoor een zelfstandig optreden van Engeland met den dag bezwaarlijker, de toestand in Duitschland iu toenemende mate ondragelijker en de kans op eene .staking van het lijdelijk verzet grooter wordt. Het is duidelijk dat Frankrijk metterdaad de gansche politiek van het continent beheerscht en met de onbuigzaamheid van den Duitscher ook de trots van den Brit breken wil. Intusschen wil de nieuwe Duitsche regsenug Op de uitgestrekte heide onder Asselt nabij Apeldoorn is H. M. de Koningin gehuldigd door een 1500 tal padvinders, waarbij zich een groep Kngelsche en Zweedsche hebben aangesloten. De hulde werd gebracht in verband met het aanstaande zilveren regeeringsjubileum. Een groot grondbezitter op de Veluwa die steeds zijne boerderijen verpachtte voor den tijd vau zes jaren, heeft daarin met het inwerking treden der nieuwe jachtwet wijziging gebracht, door deze voorlaan van jaar tot jaar te verhuren, terwijl be dongen wordt dat heidevelden, bosschen en een gedeelte der landerijen niet onder de huur begrepen zijn, teneinde hem het ongestoord genot van het jagen te blijven verzekeren. Ter bevordering van do bewaring van natuur schoon binnen de bebouwde kommen der gemeenten zal het niet meer geoorloofd zijn tot eenigszins be langrijke veilingen van houlopstand over te gaan zonder vooraf het alaatsboschbedrijl le hebben ge hoord. Alvorens bosschen of houtopstanden te dunneo of te veilen moet tijdig worden kennis gegeven aan dat bedrijf. In verband met de tentoonstelling van hel Nedorl. Trekpaardenstamboek en Nod. Rundvee- stamboek op 5 en 6 September te 's Gravenhago te honden, stellen de Nederlandsche Spoorwegen «ezeUcliapsbiljetten beschikbaar voor 10 personen Ie en 3e klasse en voor 20 personen heen en weer. Houders van een gezelschapsbiljet voor 10 per sonen kunnen ook voor don terugreis bij dircote kennisgeving aan den stationschef van den goed kooperen prijs met 25 0/0 reductie gebruik makon. Personen uit verschillende gemeenlen kunnen zich combinoeren op één slation. SCHERPENISSE, 17 Aug. 1923. Voorzitter de heer P. van Rees. Tegeuwoordig 5 leden en de secretaris. Afwezig de heer D. K. Rijsteobil. Behalve enkele missives van Ged. Staten houdende goedkeuring op genomen raadsbesluiten, was tevens ingekomen de begrooting voor 1923 der Gezondheidscommissie waartoe het door de gemeente bij te dragen aaudee! f 106.09 bedr ,agl. Een schrijven van de directie der Waterlei dingmaatschappij waarbij zij kennis geeft, dat in tegenstelliug met de daaromtrent loopeode geruchten, de aangeslotenen geen enkele risico hebben bij eventueele verliezen op de exploitatie en dat door bon geen andere verplichtingen op zich worden genomen dan een richtige betaling van de waterpenningen volgens tarief. Dit schrijven, hetwelk voor kenoisgenog werd aangenomen, zal tevens door aanplakking ter algemeene kennisneming van de ingezetenen worden gebracht, Het op 18 April geDomeu raadsbesluit waarbij de mnziekvereeniging weder gebruik mag maken ran een der schoollokalen tot het honden harer repetities moet volgens aanwijzing van Ged. Staten worden aangevuld met de bepaling dat telkenmale na het gebruik het lokaal moet wordeo schoongemaakt ten genoege van eD door een door het hoofd der school aan te wijzen schoonhonder. Het Terzoek tan het voorloopig bestuur der opgerichte vereeniging tot stichting van een cursos voor gediplomeerde bewaarschoolhoode- retsen werd voor kennisgeving aangenomen, terwijl niet werd ingegaan op bet daarin vervatte verzoek om tegen eene contributie van t 25 lid dier vereeniging te worden, wijl de financiën van de gemeente zulks niet toelaten. Uit hoofde van het schroten van Ged. Staten in zake het prcfinciaal subsidie aan de autobus dienst Tholen Stavenisse zal bij de begrooting hel subsidie dezer gemeente bepaald worden. De bepaling der jaarwedde van den keurings veearts voor de centrale St-Maartensdijk op f 2750 had hij Borg. en Weth. goene eenstem migheid gevonden. Eenerzijds was men voor het behoud van dit bedrag, anderzijds oordeelde men f 2000 voldoende. Uit dien hoofde werd van wege het college geen voorstel gedaan. De heer A. A. Rijstenbil schaarde zich aan de zijde van den laatstbedoelde; bovendien de veearts verdient toch genoeg. De voorzitter achtte dit geen motief, het is alleen de vraag wat hij praesteert in het belang der keuring en in dat licht bezien is het salaris niet te hoog. Hij is de eenige ambtenaar die in den dienst der keuring is, terwijl er aanvanke lijk sprake was van een hnipkeurmeester. Voorts doet hij zijn werk zeer ten genoege van de gemeenten en van de iospectie. Ook de uitgebreide administratie behoort tot zijne taak. Zou men mogelijk verandering io de jaarwedde willen tot stand brengen, dan moeten er nog twee andere gemeenten mede iostemmeD. De heer Ondeslnijs zou dit punt nog eens willen aanhouden. De voorzitter wees dit denkbeeld van de hand omdat het tot eene ongewenschte vertragiug en eeue onnoodige misvatting zoude kunnen leiden. De heer Keijzer achtte de keurloouen hoog, waarover al veel is gesproken en aanvankelijk zelfs ontstemming heeft gewekt. De heer Rijstenbil sloot zich daarbij aan en voegde er aan toe, dat deze zouden verminderen als er voordeel werd behaald. De voorzitter moest betwijfelen of de keur- looneD wel verminderd zouden konnen worden als het salaris met f 750 naar beneden ging. Aan den anderen kant mag niet uit het oog worden verloren, dat men voor veel grooter uit- gaven zou te staan zijn gekomen als de oor spronkelijke bedoeliDg werkelijkheid was geworden en een centrale slachtplaats, heneveus een ge bouwtje voor noodslachting voor elke gemeente zou moeten gebouwd worden, zoodat men hier voor wel dubbel dankbaar mag zijn. Daar geen concreet voorstel werd gedaan, noch stemming werd gevraagd, werd geacht de jaar wedde te zijn behouden gebleven. Bij monde van den heer Keijzer verklaarde de commissie de rekening der gemeente te hebben nagezien en te kunnen conclodeeten lot goed keuring. Evenwel waren over het algemeen flinke rekeningen voor den dBg gekomen, waaropmen maar niet verder zon ingaan, want dan zon er ook wel ODtstemming komen. Evenwel is dat niet te beschouwen als een wanbeleid van het Dag. Bestuur, alleen verdient het systeem van aanbesteding meerdere overweging. Da rekening werd diensvolgens voorloopig vastgesteld. Naar aanleiding van de gemeeDtebegrooting tot een balanscijfer van f 88.358.40>/j werden de geloofsbrieven van het nieuw beuoemde raads lid de heer D. K. Rijstenbil iu comité-geueraal onderzocht. Na heropening werd tot zijne toe lating besloten en aan Burg. en Weth. een crediet verleend van 70 cents per kind dat de openbare school bezoekt tot het uitreiken van een gedenkplaat en een kleine versnapering hij gelegenheid van het regeerings-jnbileum der Koningin. Pe voorzitter wenschte etne wijziging in de Algemeene Politieverordening, welke bij art. 167 bepaalt dat het aluitiogsour bij kermissen of andere publieke vermakelijkheden door den burgemeester tot uiterlijk dén uur des nachts kso worden gesteld. Maar om te voorkomen dat dit niet afhanke lijk is van de willekeurigheid van den burge meester zag hij dit liever bepaald door den raad door in de verordening vast te leggen dat het aan de herbergen en dergelijke voor het publiek toegankelijke gelegenheden verboden is sterke dranken te tapjien na 2 nut» des namiddags bij dergelijke gelegeuheden en op christelijke heel dagen. Terwijl door de heeren J. Keijzer en A. Oudeslnijs is voorgesteld de jaarmarkt af te schaffen, wier voortbestaan niet langer gewettigd is nn geen vee meer wordt aangevoerd, noch gelegenheden waarin voorwerpen voor dagelijksch gebruik worden te koop gesteld. Zonder beraadslaging werden deze voorstellen aangenomen met 3 tegen 2 stemmen, vóór de heerrn Rijstenbil, Ondesluijs en Keijzer, tegen de heeren Kievit en Bijl. Na alhandeliog der agenda wilde de voor zitter de vergadering niet sluiten alvorens ei op te wijzen dat deze zitting de laatste zal zijn die de raad in zijne huidige samenstelling zal honden en hoewel niet een radicale zal de ciiuwe gemeenteraad toch eenige verandering ondergaan. Of het inzicht der kiezers iu dezen juist is ge weest, zal de tijd moeten leeren.

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1923 | | pagina 1