IERSEKSCHE
THOOLSCHE COURANT
So. 2003
Zaterdag 25 Augustus 1923.
Veertigste jaargang
Firma J. M. C. POT - Tholen
Een nieuw binnenvaart-reglement.
GEMEENTERAAD.
Dit blad verschijnt eiken Zaterdag.
Prijs per kwartaal f 0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad (1,875, franco
per post f 1,65 -j- 10 ct. disp. kosten.
UITGAVE
Telef. Intero. no. 16.
van 1 tot 4 regels 75 cents»; iedere regel meer 171/» centl-
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
Het kao zijn nut hebben het dezer dagen in
werking getreden binneBaanvaringireglement van
naderbij te bezien.
Mocht de naam al niet gelukkig zijn gekozen,
de bedoeliög is doidelijk dat er mee bedoeld
wordt de aanvaringen te voorkomen, waarbij de
Terlichting en de wijze waarop dit geschiedt
Tan het groelste belang zijn.
Zoo behoett in de eerste plaats het toplicht
?an een varend stoomTaartnig niet hooger te
wordeo gevoerd dan 12 M. van den waterspiegel.
Komt zoo'n vaartuig tusichen vaste bruggen,
dan mag dit licht zoo laag worden gesteld als
Toor de doorvaart onder de bruggen noodig is,
mits de afstand der bruggen onderling meer dan
1000 M. is. De beweegbare bruggen die voor
talk een vaartuig niet behoeven te worden open
gedraaid, worden ook beschouwd als vaste brug
gen. Het toplicht moet zichtbaar zijn op een
afstand van tenminste 3000 M. en de boord-
licbten op ten minste 1500 M.
De lantaarns der lichten moeten aan de bin
nenzijde voorzien zijn van een scherm, geschil
derd in de klenr van het daarop uitstralende
licht, welk scherm tot een afêtaud van ten
minste 0.4>0 M. van het voorvlak van de lan
taarn naar voren doorloopt en zoo gesteld is,
dat het belet, dat het stuurboords- of groene
licht aan bakboordszijde en het bakboords- of
rwode licht aan stuurboordszijde gezien kan
wordeu.
Zoo aan de bovenstaande eischen wordt vol
daan, mogeD deze lichten op stoomvaartnigen
tsgen elkander worden geplaatst of in een lan
taarn op of bij den voorsteven. It) dit laatste
geval moet aan de voorzijde, buiten het glas,
op de scheiding van groen en rood, een scherm
zijn aangebracht van ten minste ü.15 M. lengte
in de richting van de lengte-as van het vaartuig.
Aan het hek moet een lantaarn worden aan
gebracht, zoodanig iugericht, dat zij een gelijk
matig ea onafgebroken helder wit licht doet
schijnen over een behoorlijke boog en zoodanig
geplaatst dat zij licht werpt van recht achteruit
tot 2 streken aohterlijker dan dwars aan elke
zijde, terwijl het op een afstand van ten minste
1000 meter zichtbaar moet zijD.
Een varend zeilschip en een schip dus
geen roeiboot dat gesleept, geroeid, geboomd
of gejaagd wordt of voor stroom drijft moet een
helder wit rondschijnend licht aan den grooten
mast of voorop het vaartoig voeren, ter hoogte
van ten minste 6 meter boven den romp en
zichtbaar op een afstand van ten minste 1800
meter.
Ten opzichte van het varen onder vaste en
daarmede gelijk gestelde bruggen, gelden de
zelfde bepalingen als voor stoomvaartuigen, gelijk
hierboven omschreven.
Zeilvaartnigen korter dan 20 meter mogen,
onder zeil zijnde, de boordlicbten voeren, iu
i plaats van bet toplicht, doch onder die omstan
digheden moet het tevens heklicht voeren.
In roeibcoten waarmede gevaren wordt moet
een helder wit licht gevende lantaarn gereed
worden gehouden om tijdig getoond te worden
om aanvaring te voorkomen.
Een ten anker of gemeerd liggend vaartuig,
minder dan 45 meter lang zijnde, moet op de
best zichtbare plaats op het voorechip tnsscheu
3 en 6 meter hoogte boven den romp in een
lantaarn een helder wit licht voeren, dat onaf
gebroken op een afstand van ten minste 1800
meter zichtbaar is, terwijl een vaartuig langer
dan 45 meter zijnde, twee zulke lichten moet
voeren, waarvau het eene op het voorschip op
een hoogte van niet minder dan 6 en niet meer
dan 12 meter boven den romp en het andere
op of bij het achterschip, ten minste 4,/1 meter
lager dan het voorste. Deze vaartuigen moeten
indien tg des daags ten anker liggen, op het
voorschip op de omschreven hoogte een zwarte
kegel met den punt naar beneden voere.
Dit is niet van toepassing op vaartuigen in
vaarwaters waarin de vaart door ijs of andere
oorzaken is gestremdzoo zij des nachts ge
meerd liggen aan een verlichte lig-, laad- of
losplaats of des daags liggen binnen een door
den beheerder van het vaarwater voor anker
plaats bestemde en als zoodanig aangeduide
wateroppervlakte of gemeerd liggende aan een
laad- of losplaats, evenmin als zij liggen in
vaarwaters of gemeerd zijn aan een laad- of
losplaats waarin of waarheen de vaart door het
bevoegd gezag verboden is.
Een vaartuig dat in of nabij het vaarwater
vastzit voert des daags de vlag of twee zwarte
ballen op onderlinge afstand van een halve tot
één meter, waarvan de onderste minstens 3 meter
boven den romp moet zijn geplaatst. Des nachts
moet zoodanig vaartuig ter hoogte van het an
kerlicht een helder wit licht voereu en op een
afstand van een halve tot één meter een heidei
rood licht.
Indien met een vaartuig niet of niet voldoende
kan gemanoeuvreerd worden, moeten dezelfde
lichten en seinen gevoerd worden.
Dezelfde veiligheidsbepaling als hierboven
omschreven geldt ook voor wrakken, met dien
verstande dat de bollen of lichten, zoo zij niet
op het wrak zelve, kannen geheschen worden,
op een boven of ter zijde van het wrak geplaatst
vaartuig worden vertoond en zoo het ter zijde
van het wrak wordt geplaatst, zal het des nachts
een rood licht en des daags de zwarte bol of
een witte en een roode vlag vertoonen.
De aanduidiög van een wrak mag ook ge
schieden door middel van een groen geschil
derde lichtboei, die een groen flikkerlicht ver
toont, zichtbaar op een afstand van 1800 meter.
Vaartuigen die buiten het eigenlijke vaarwater
tegen den oever of in een haven welke in open
gemeenschap met het vaarwater staat, aan den
grond zitten, en voor welke door golfslag, ver
oorzaakt door snel voorbijvarende schépen, schade
of onheil zon kannen ontstaan, moeten tot teeken
voor dit gevaar des daags een roode vlag ver
toonen en des nachts twee helder reode lichten,
zichtbaar op een afstand van 1500 meter. Van
voorbijgaande vaartuigen worden als noodig is
om nadeeligen golfslag te voorkomen.
Een stoomvaartuig dat bovendien ter voort
beweging ook van zeilen gebruik maakt en uit
dien hoofde voor een zeilvaartuig zou worden
aangezien, moet op een goed zichtbare plaats
een zwarte bol voeren.
Bij mist moeten destoomvaartuigen, die varende
zijn, seinen geven op de fluit of de sirene en
zeilvaartuigen alsmede zij die gesleept worden
op den misthoorn, hetgeen met korte tusschen-
poozen moet geschieden bij alle omstandigheden
waarbij het gezicht wordt belemmerd, terwijl
het alsdan tevens slechts een matige vaart
mag loopen.
Bij het naderen van een boot moeten de
alle pogingen in het werk stellen om de totale
vernietiging van de mark tegen te gaan.
Een eukel moment is zij iets gestegen na de
verwisseling der regeeriug, maar weer spoedig
trad een grootere inzinking in.
De dreigende werkeloosheid is een probleem
dat niet minder een belangrijke zorg voor de
regeering baren zal. Zij zal onafwendbaar zijn
daar de industrie niet bij machte zal blijken de
loonen op goudbasis uit te betalen.
In het antwoord van Frankrijk wordt uiteen
gezet dat Duitschland, in strijd met de bepalingen
van het vredesverdrag, de Roerbezetting be
schouwt als een daad van vijandschap, eu uit
dien hoofde een tegenstand geboden heeft dien
het lijdelijk noemt, maar die niettemin actief
en hevig is. Omdat dit verzet uit de industri-
eele kringen en uit Berlijn, van de zijde der
regeering kwam, was Fraukrijk wel verplicht
te eischen dat dit lijdelijk verzet zou worden
gestaakt als voorwaarde voor nieuwe besprekin
gen met Duitschland.
Zekere persorganen achten de starheid van
Poincaré verdwenen en zien de mogelijkheid
geopend dat de geallieerden weder samen op
trekken om den vrede te regelen.
Spanje is genoodzaakt geworden geweldadig
op te treden in Marokko, waar opstanden voor
kwamen. In Melilla zijn in gevechten eenige
Spaapsche 8oldaten gedood.
BINNENLAND.
voortstuwingswerktnigen van elk stoomvaartuig
zoo tijdig worden stilgezet en bij afvaart van de
boot moeten zij zoo laat worden aangezet dat
voor de boot geen gevaar kan ontstaan.
Ten aanzien van een vaartuig dat een ander
vaartuig oploopt en wil voorbijvaren, geldt, dat
indien gevaar voor aanvaring kan bestaan, op
een afstand van ten minste 20ÖM. daaraan zijn
verlangen te kennen geven door vijl korte stooten
of vijf klokslagen, welke seinen zoo noodig
herhaald worden. Zou het voorbijvaren, naar het
oordeel van den schipper wiens schip wordt
opgeloopen, onmogelijk zijn, dau geeft hij een
sein bestaande in een reeks van ten miuite
zeven korte stooten of zeven klokslagen.
Elke beheerder vau een schip is verplicht
een reglement aan boord te hehben.
L9f
BUITENLAND.
Na de optimistische stemming die de meer
daadwerkelijke houding vau Engeland onder
aanvoering van den nieuwen eersten minister
Baldwin heeft doen ontstaan ten opzichte van
het groote conflict dat de herleving vaD Europa
tegenhoudt, was het wachten op Fraukrijk, het
welk een antwoord geven zon op de Britsche
nota.
De bewoordingen hiervan zouden evenwel niet
worden openbaar gemaakt aleer de tekst aan de
Britsche regeeriug zou bekend zijn.
En hoewel een zekere geheimhouding in acht
genomen wordt, blijkt het toch moeilijk zich te
bedwingen. Althans, Poincaré heeft te Charleville
bij de onthulling van eeo gedeukteeken ter eere
vau de nagedachtenis van in den oorlog ge
vallenen eene rede gehouden, die werd beschouwd
als de voorlooper van dat autwoord.
Teekenend was voornamelijk de zinsnede waarin
de Fransche premier aanstipte dat het beter
was in plaats van een dispuut te beginnen over
de wettigheid der Roerbezetting, te zoeken naar
eene oplossing van de problemen die allen in
teresseert. Alleen een vrede die op een soliede
basis rust eu die de heerschappij van het recht
verzekert, kan in Europa het ecouomisch eu
moreel evenwicht hersteller. En eeu dergelijke
vrede eischt de logische uitvoering van de ge-
teekeude verdragen.
Daar Frankrijk niet anders vraagt en Engeland
niet anders kan willen, moeten beide ten slotte
wel tot overeenstemming komen. Hoewel de toon
hoogst hoffelijk is, verwekt de rede geen anderen
iudruk, dan dat het Frankrijk te doen is om de
zaak op de lange baan te schuiven, waardoor
een zelfstandig optreden van Engeland met den
dag bezwaarlijker, de toestand in Duitschland
iu toenemende mate ondragelijker en de kans
op eene .staking van het lijdelijk verzet grooter
wordt.
Het is duidelijk dat Frankrijk metterdaad de
gansche politiek van het continent beheerscht
en met de onbuigzaamheid van den Duitscher
ook de trots van den Brit breken wil.
Intusschen wil de nieuwe Duitsche regsenug
Op de uitgestrekte heide onder Asselt nabij
Apeldoorn is H. M. de Koningin gehuldigd door
een 1500 tal padvinders, waarbij zich een groep
Kngelsche en Zweedsche hebben aangesloten. De
hulde werd gebracht in verband met het aanstaande
zilveren regeeringsjubileum.
Een groot grondbezitter op de Veluwa die
steeds zijne boerderijen verpachtte voor den tijd vau
zes jaren, heeft daarin met het inwerking treden
der nieuwe jachtwet wijziging gebracht, door deze
voorlaan van jaar tot jaar te verhuren, terwijl be
dongen wordt dat heidevelden, bosschen en een
gedeelte der landerijen niet onder de huur begrepen
zijn, teneinde hem het ongestoord genot van het
jagen te blijven verzekeren.
Ter bevordering van do bewaring van natuur
schoon binnen de bebouwde kommen der gemeenten
zal het niet meer geoorloofd zijn tot eenigszins be
langrijke veilingen van houlopstand over te gaan
zonder vooraf het alaatsboschbedrijl le hebben ge
hoord. Alvorens bosschen of houtopstanden te dunneo
of te veilen moet tijdig worden kennis gegeven
aan dat bedrijf.
In verband met de tentoonstelling van hel
Nedorl. Trekpaardenstamboek en Nod. Rundvee-
stamboek op 5 en 6 September te 's Gravenhago
te honden, stellen de Nederlandsche Spoorwegen
«ezeUcliapsbiljetten beschikbaar voor 10 personen
Ie en 3e klasse en voor 20 personen heen en weer.
Houders van een gezelschapsbiljet voor 10 per
sonen kunnen ook voor don terugreis bij dircote
kennisgeving aan den stationschef van den goed
kooperen prijs met 25 0/0 reductie gebruik makon.
Personen uit verschillende gemeenlen kunnen
zich combinoeren op één slation.
SCHERPENISSE, 17 Aug. 1923.
Voorzitter de heer P. van Rees.
Tegeuwoordig 5 leden en de secretaris.
Afwezig de heer D. K. Rijsteobil.
Behalve enkele missives van Ged. Staten
houdende goedkeuring op genomen raadsbesluiten,
was tevens ingekomen de begrooting voor 1923
der Gezondheidscommissie waartoe het door de
gemeente bij te dragen aaudee! f 106.09 bedr ,agl.
Een schrijven van de directie der Waterlei
dingmaatschappij waarbij zij kennis geeft, dat
in tegenstelliug met de daaromtrent loopeode
geruchten, de aangeslotenen geen enkele risico
hebben bij eventueele verliezen op de exploitatie
en dat door bon geen andere verplichtingen op
zich worden genomen dan een richtige betaling
van de waterpenningen volgens tarief.
Dit schrijven, hetwelk voor kenoisgenog werd
aangenomen, zal tevens door aanplakking ter
algemeene kennisneming van de ingezetenen
worden gebracht,
Het op 18 April geDomeu raadsbesluit waarbij
de mnziekvereeniging weder gebruik mag maken
ran een der schoollokalen tot het honden harer
repetities moet volgens aanwijzing van Ged.
Staten worden aangevuld met de bepaling dat
telkenmale na het gebruik het lokaal moet
wordeo schoongemaakt ten genoege van eD door
een door het hoofd der school aan te wijzen
schoonhonder.
Het Terzoek tan het voorloopig bestuur der
opgerichte vereeniging tot stichting van een
cursos voor gediplomeerde bewaarschoolhoode-
retsen werd voor kennisgeving aangenomen,
terwijl niet werd ingegaan op bet daarin vervatte
verzoek om tegen eene contributie van t 25 lid
dier vereeniging te worden, wijl de financiën
van de gemeente zulks niet toelaten.
Uit hoofde van het schroten van Ged. Staten
in zake het prcfinciaal subsidie aan de autobus
dienst Tholen Stavenisse zal bij de begrooting
hel subsidie dezer gemeente bepaald worden.
De bepaling der jaarwedde van den keurings
veearts voor de centrale St-Maartensdijk op
f 2750 had hij Borg. en Weth. goene eenstem
migheid gevonden. Eenerzijds was men voor het
behoud van dit bedrag, anderzijds oordeelde men
f 2000 voldoende. Uit dien hoofde werd van
wege het college geen voorstel gedaan.
De heer A. A. Rijstenbil schaarde zich aan
de zijde van den laatstbedoelde; bovendien de
veearts verdient toch genoeg.
De voorzitter achtte dit geen motief, het is
alleen de vraag wat hij praesteert in het belang
der keuring en in dat licht bezien is het salaris
niet te hoog. Hij is de eenige ambtenaar die in
den dienst der keuring is, terwijl er aanvanke
lijk sprake was van een hnipkeurmeester.
Voorts doet hij zijn werk zeer ten genoege
van de gemeenten en van de iospectie. Ook de
uitgebreide administratie behoort tot zijne taak.
Zou men mogelijk verandering io de jaarwedde
willen tot stand brengen, dan moeten er nog
twee andere gemeenten mede iostemmeD.
De heer Ondeslnijs zou dit punt nog eens
willen aanhouden.
De voorzitter wees dit denkbeeld van de hand
omdat het tot eene ongewenschte vertragiug en
eeue onnoodige misvatting zoude kunnen leiden.
De heer Keijzer achtte de keurloouen hoog,
waarover al veel is gesproken en aanvankelijk
zelfs ontstemming heeft gewekt.
De heer Rijstenbil sloot zich daarbij aan en
voegde er aan toe, dat deze zouden verminderen
als er voordeel werd behaald.
De voorzitter moest betwijfelen of de keur-
looneD wel verminderd zouden konnen worden
als het salaris met f 750 naar beneden ging.
Aan den anderen kant mag niet uit het oog
worden verloren, dat men voor veel grooter uit-
gaven zou te staan zijn gekomen als de oor
spronkelijke bedoeliDg werkelijkheid was geworden
en een centrale slachtplaats, heneveus een ge
bouwtje voor noodslachting voor elke gemeente
zou moeten gebouwd worden, zoodat men hier
voor wel dubbel dankbaar mag zijn.
Daar geen concreet voorstel werd gedaan, noch
stemming werd gevraagd, werd geacht de jaar
wedde te zijn behouden gebleven.
Bij monde van den heer Keijzer verklaarde
de commissie de rekening der gemeente te hebben
nagezien en te kunnen conclodeeten lot goed
keuring. Evenwel waren over het algemeen flinke
rekeningen voor den dBg gekomen, waaropmen
maar niet verder zon ingaan, want dan zon er
ook wel ODtstemming komen. Evenwel is dat
niet te beschouwen als een wanbeleid van het
Dag. Bestuur, alleen verdient het systeem van
aanbesteding meerdere overweging.
Da rekening werd diensvolgens voorloopig
vastgesteld.
Naar aanleiding van de gemeeDtebegrooting
tot een balanscijfer van f 88.358.40>/j werden
de geloofsbrieven van het nieuw beuoemde raads
lid de heer D. K. Rijstenbil iu comité-geueraal
onderzocht. Na heropening werd tot zijne toe
lating besloten en aan Burg. en Weth. een
crediet verleend van 70 cents per kind dat de
openbare school bezoekt tot het uitreiken van
een gedenkplaat en een kleine versnapering hij
gelegenheid van het regeerings-jnbileum der
Koningin.
Pe voorzitter wenschte etne wijziging in de
Algemeene Politieverordening, welke bij art.
167 bepaalt dat het aluitiogsour bij kermissen
of andere publieke vermakelijkheden door den
burgemeester tot uiterlijk dén uur des nachts
kso worden gesteld.
Maar om te voorkomen dat dit niet afhanke
lijk is van de willekeurigheid van den burge
meester zag hij dit liever bepaald door den raad
door in de verordening vast te leggen dat het
aan de herbergen en dergelijke voor het publiek
toegankelijke gelegenheden verboden is sterke
dranken te tapjien na 2 nut» des namiddags bij
dergelijke gelegeuheden en op christelijke heel
dagen.
Terwijl door de heeren J. Keijzer en A.
Oudeslnijs is voorgesteld de jaarmarkt af te
schaffen, wier voortbestaan niet langer gewettigd
is nn geen vee meer wordt aangevoerd, noch
gelegenheden waarin voorwerpen voor dagelijksch
gebruik worden te koop gesteld.
Zonder beraadslaging werden deze voorstellen
aangenomen met 3 tegen 2 stemmen, vóór de
heerrn Rijstenbil, Ondesluijs en Keijzer, tegen
de heeren Kievit en Bijl.
Na alhandeliog der agenda wilde de voor
zitter de vergadering niet sluiten alvorens ei
op te wijzen dat deze zitting de laatste zal zijn
die de raad in zijne huidige samenstelling zal
honden en hoewel niet een radicale zal de ciiuwe
gemeenteraad toch eenige verandering ondergaan.
Of het inzicht der kiezers iu dezen juist is ge
weest, zal de tijd moeten leeren.