IERSEKSCHE THOOLSCHE COURANT ïo. 2001 Zaterdag; 11 Augustus 1923. Veertigste jaargang Firma J. NI. C. POT - Tholen H Brugplannen. Mr >m. Een kostbare bezuiniging. Dit blad verschijnt eiken Zaterdag. Prijs per kwartaal f 0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,375, franco per post f 1,65 10 ct. disp. kosten. UITGAVE Telef. Intero. no. 16. Advertentiën van 1 tot 4 regels 75 centsiedere regel meer 17cents. Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. PUBLICATIËN. SE Afgekogdigde Strafverordeningen. Burgemeester en Wethouder van Tholen, maken ,end, dat gedurende drie maanden, op de secre- •ie der gemeente voor een ieder ter leziDg is dergelegd en tegen betaling der kosten algemeen rkrijgbèar is gesteld, de op 4 dezer afgekondigde rordening tot beteugeling van het misbruik maken n Gods naam enz. en de op 8 dezer afgekondigde rordening tot wijziging der algemeeno politie-ver- dening. Tholen, 8 Augustus 1923. 12 Met een enkel woord hebben we het motief lt een ander brngplau zou rechtvaardigen, sof bet gemeentebestuur van Tholen niets aan overbrugging van de Eendracht doet, als ijaist gesignaleerd, omdat inderdaad, gelijk we eldJeu, een besluit tot het bouwen van een ug genomen if. Men was nog nimmer zoover, dat een defini- eve beslissing dienaangaande is gevallen, en het daar aau toe is, blijkt men, nadat al ieer dan een halve eeuw de vaste verbinding et den wal in den mond is geweest, dermate igeduldig te worden alsof men, om een ge- eugeld woord te gebruiken, geen dag en geen lacht meer wachten kan. Toch mag niet uit het oog verloren worden at er evenveel vast zit aan de brug als ze er og niet ligt, als dat ze er wel is. De zich steeds meer en meer ontwikkelende ehoefte aan deze vaste verbinding treedt telkeu- a, jalft duidelijker aan het licht als men het ge- tadig toenemende verkeer gadeslaat. JC^ En met de luider klinkende vraag naar de plossing van dit probleem, vermeerderde het aotal der systemen die tot opheffing van het liddeleenwsche overzetveer konden leiden. De afdamming der rivier, die tevens een be- mgrijk economisch nadeel zou opleveren, zoo oor de afsluiting van den waterweg naar Rot- irdam, als de belemmering van de oester- en losselvisscherij, is om de practische onaitvoer- «arheid uit de plannenreeks verdwenen. Dat der overbrugging had dus de overhand verdient dan ook verre de voorkeur. Nu is met het brugplan tevens het spoorplan imengeweveu. Niet dat met den bouw der brug tegelijk de poorbaau zal gelegd worden, maar de mede werking van bovenaf voor een brug wordt af- lankelijk gesteld van de omstandigheid dat zij evens als spoorbrug kan dienst doen. Met dien eiscb is bij voorbaat door het ge meentebestuur rekening gehouden en het project i daarop gebaseerd. Men zal bovendien kunnen begrijpen dat, als indaag zoo'n beslissing valt, men morgen niet net de uitvoering van zulk een werk aanvangt. Op welken grond aicb nu zulk een onbe- [wingbaar ongeduld openbaart, is niet recht 'oidelijk. Maar wel duidelijk is het groote offer lat Tholen zich daarbij getroost. De bouw is legroot op zes ton, waarvan het rijk en de jrovincie elk een derde voor hunne rekening iouden nemen door middel van een renteloos roorschot, zoodat het resteerende derde gedeelte u neerkomen op de gemeente Tholen. Als zij dit niet onaanzienlijk bedrag vaD twee ion kan geleend krijgen tegen 5 ten honderd dan vordert de rente f 10.000 's jaars, terwijl seo zelfde bedrag moet worden gerekend voor aonuïteits-aflossing over 60 jaren. Daarbij te voegen het jaarlijksch onderhond en de exploitatie van het brugverkeer, dan zal men gemakkelijk kunnen uitrekenen, dat bet lurplns voor de gemeentekas zoo goed als nihil aal wezen. Maar niet zoodra zou het ontvangen bedrag q bruggelden de 23.000 gulden naderen of de gemeeuten die genegen zijn een jaarlijksch subsidie te verleenen, zullea op dat moment eene nadere regeling der bijdrage overwegen. Alsof met dat cijfer de gemeente reeds zou gaan overleggen. Uit de voorgaande berekening blijkt ten dui delijkste het tegendeel. Intasschen zal de brnto-ontvangst even vol doende zijn om de rente en aflossiog te kannen dekken, zoodat ten allen tijde de netto-opbrengst die het Veer nu creëert, zal gemist moeten Worden. Nu kan men wel zeggen dat Tholen voor het slgeoieen belang zooveel moet gevoelen dat het dit offer uit gemeenschapszin brengen moet, maar anderen kannen gemakkelijk zolk eeu wenk naar voren brengen, die ze voor zich zelve ook alles behalve con amore zouden volvoeren. Bovendien, dat ligt niet op den weg van Tholen, evenmin als vanj eenige andere ge meente. Daar zit zelfs voor Tbolen geen enkel belang bij, want bet enorme verkeer dat over het veer 162 plaats heeft wordt niet naar onze stad geleid, maar in hoofdzaak naar Bergeu op Zoom. De overbrugging is alzoo geen plaatselijk be lang, maar een rijks belang, evengoed als bij voorbeeld de Staat zich de verbindiog vau de beide öeelen van Zeeuwsch-Vlaanderen heeft aangetrokken, en gelijk het nu de groote weg door Zuid-Beveland voor een belangrijk deel aaD zich trekt. Eu als men blijft tobben over bet verkeer over de Eendracht, dan is dat niet te wijten aan de enghartigheid van Tholeu's gemeentebe stuur maar aau de houding der regeeriDg die het vergeteu eilaod aan zijn lot overlaat en in vergelijking met andere deelen van onze pro vincie het een meer dan stiefmoederlijk lot toebedeelt. Eu nu kan men alles werpen op den rug der bezuiniging en uit dien hoofde zich ook aan dezen moreelen plicht onttrekken, maar met dat beroep op die zondebok van den tegeuwoordigen tijd is die latente boudiug niet verantwoord. Men beboeft dus de vroede vaderen niet het gemis aan vooruitstrevendheid in dezen te ver wijten, als er nog geen brug over de Eendracht is, want dat is dan niet hun schuld. Het is ook niet hun taak. Dat ze zich deze zaak niettemin tot de hunne hebben gemaakt, komt hierdoor dat zij willen tegemoetkomen aau de eischen van het toene mend verkeer. Maar ook anderen schijnen zich tot tolk te willen maken van de groote wenschelijkheid der overbrugging, door dit in daden om te zetten. We zeggen „schijnen" waut meer dan schijn is hot niet. Immers, indien een besluit van den gemeen teraad berust bij Gedeputeerde Staten eu bij het departement van waterstaat, dan voelt men toch dat men anderen maar niet kan diets maken, dat een ander plan bet nu aauhangige maar op eens kan verdringen. Het moet dus grootdoenerij of nog erger wezen. Behalve dit opgeworpen balletje, dat evenwel blijken zal niet anders dan een zeepbel te wezen, is ook het denkbeeld geopperd van een ge- meenschapsbrng. Iu het licht echter tot wat ten dezen de taak des Staats is, behoort de uitvoering hiervan ook niet tot de competentie van de gezamenlijke gemeenten. Maar die aandrang zal waarschijnlijk haar ontstaan vinden io een medegevoel van solida riteit, iu de overtuiging dat de last die op Tholen's schouders zou komen, te verlichteu door die gezameulijk te torsen. Toch zou die samenwerking een verkeerd denkbeeld geven van de positie onzer stad. Tholen immers heeft het absolute recht op het veer over de Eendracht, waarvan de opbrengst langzamerhand een niet onbelangrijk cijfer op haar jaarlijksch budget is geworden en waarop een deel van hare huishouding is gebaseerd. Aan dit privilegie valt niet te torneD. Alleen als er een brug komt, valt het veerrecht weg. Zou zij gelegd worden door bet rijk, hetzij in combinatie met de provincie en eventueel de betrokken streek, hetzij in gemeenschap van de eiland-gemeenteD, gaat in elk geval het oude recht te loor. Zon op den duur het heffen van een brug geld een equivalent worden voor het verbeurde veergeld, dan kan financieel in een verre toe komst die opbrengst eenigszins vergoed worden, toch is het recht verloren, dat nooit of te nim mer zijn evenknie kan vinden in een bruggeld. Trouwens de praktijk zou al heel spoedig de opheffing van deze verouderde en vau rechts wege vervallen belasting eiacheu en dan zou Tholen geen recht meer kunnen doen gelden. Er zij dus een zekere voorzichtigheid geboden met het nit handen geven van dit recht, hoezeer men ook overtuigd mag wezen van de dringende noodzakelijkheid der vaste verbinding. Aan de hand van dit onvervreemdbaar recht eu met het oog op de taak der overbraggiög die elders dan hier ter stede berust, doemt een ander schema ter oplossing van dit vraagstuk op. En wel dit, dat een brog tot stand komt van wege den Staat in samenwerking met de beide provinciën Zeeland en Noord-Brabant, waut de Eendracht bespoelt niet alleen den Zeeuwschen oever, maar ook dien van de nabu rige provincie. Het is dan ook niet een specifiek plaatselijk belang, maar juist dat vau het algemeen in den meest uitgebreide» zio van het woord, dat de taak van de overheid in het algemeen, hare juiste toepassing zoude vinden. Eu we maken ons sterk, dat bij zulk eene opvatting, de raad onzer gemeente die reeds blijk heeft gegeven van een zwaar offer te brengen, evenzeer bereid zal gevonden worden dat recht tegen eeue bil lijke schadeloosstelling af te staao. We hopen te zijner tijd op deze belangrijke zaak nader het licht te doen vallen. DE THOOLSCHE WATERLEIDING. Jhr. J. van Vredenburch, voorzitter Raad vau Beheer der Thoolscbe waterleiding, schrijft ons het volgende: Het publiek leest de beweringen door sommige raadsleden in de courant gezetmag ik wederom van de gastvrije kolommeD van uw orgaan ge bruik maken om een en ander te bespreken: Gemeenteraad van Oud-Fossemeer. Gesprokene door den heer Vermet. Autwoord: Voordat met het leggeD der buizen is begonnen, voordat zelfs aanbesteding kon plaats hebbeD, is het met goedvinden der aandeelhouders (de gemeentebesturen), na gehouden raadsvergade ringen in alle gemeenten het kapitaal gebracht van een half millioen op een en een kwart millioeD, waarvan zal moeten uitgegeven worden voor den bouw eeu millioen. Vooraf hebben alle gemeenteraden de leeüingsvoorwaarden van den minister goedgekeurd, waarin voor een en een half procent benedeu den gewoneu leeningskoers geld verstrekt werd en als verplichting werd gesteld en door alle gemeenten goedgekeurd en aangenomen: binnen vijf jaar verplichte aan sluiting. Gesprokene door den heer Ooms. Antwoord: Het eerste jaar is het percentage 70 en dit gemeenten, die zelf aandeelhouders zijn en waar van èu de inwoners belang hebben bij goedkoope tarieven èn de gemeentekas op een rendabele exploitatie. Alle gemeenteraadsleden die nog niet voor verplichte aansluiting zijn wil ik hierop wijzen Overal io uwe gemeenten wachten de inwo ners op eeu raadsbesluit om zich op te geven. Elke week dat u talmt maakt het moeilijker om op de 70 proceut te komen* om de groote re ductie te krijgen. Tbolen en Poortvliet welke zich reeds vroegtijdig opgaven voor directe aan sluiting zijn nu al, vóór dus met het leggeu der bwizen is aangevangeu, zeer dichtbij het ver- eischte getal. Biuneu enkele weken wordt eeo begin gemaakt met den buizen-aanleg; in September wordt er water geleverd. Gemeenteraadsleden, laat de mooie zomer- en uajaarsmaanden niet nutteloos voorbijgaan. Spiegelt u aan Tholen en Poortvliet en nogmaals, overtuigt u ten kantore der Ven nootschap, dat deze gemeenten reeds bijna bin nen zijn. Aan de in de jongste raadszitting plaats gehad hebbende benoeming van een leerkracht aan de Het eerste jaar is oei pcrcemagc «u /o u.L.O.-Schoel is eene bespreking voorafgegaan, kl.mt alle ja,en op met v.jf procent das geen de waarheidslie!dPe I0rdert itle uader tachtig ol negentig procent volgend jaar, dit weet de heer O. perfect uit de tarieven. Ook weet de heer O. dat het geen pas heelt Tholeü te vergelijken met Zuid-Beveland, dat vóór den oorlog is gebouwd, waar de prijzen de helft waren van na en Z.-B. voor drie eQ een half proeent geleend heeft, terwijl daar nadien de tarieven belangrijk zijn Wat voorspiegelen betreft, spiegelt de heer O. de meuschen in O.-Vossemeer voor: volhouden, dan krijgt ge het toch goedkooper. Ik kan hierop antwoorden, dat de Minister de tarieven tot 1933 goedgekeurd en vastgesteld heelt, dat als men iu O.-Vossemeer en ia andere gemeenten geen eieren voor zijn geld kiest, de burgerij zooals de heer V. zeer duidelijk heeft gezegd tal moeten bloeden. Dat die zeilde burgerij over vijf jaar toch verplicht zal moeten aansluiten en dat zij die nu en allen die dan aansluiten tot 1938 drie en dertig proceut meer zullen moeten be talen. Ook de onderteekenaars van het adres aan den raad. Ik breng den heer O. en alle inwoners van het eiland Tholen als voor oogen Tholen en Poortvliet, die direct de verplichte aansluiting hebben ingevoerd en waar de inwontrs in zulk een grooten getale zich opgeveü, dat zeer binnen kort het percentage zal zijn bereikt. Als dit nn o.a. in Vosseineer moeilijker zal zijn te bereiken, dan ligt dit aan raadsleden als den beer O., waardoor de burgerij de dope is. De officieele cijfers van Tholen eu Poortvliet liggen ter inzage van elk raadslid vau het eiland Tholen ten kantore der Vennootschap, dit omdat sommigen, waaronder de heer O., ons niet gelooven. Gesprokene door den heer De Wilde. Vóór 1916 was het tarief tien cent per week voor de kleinste woningen plus huur voor de dienst leiding. Nn de waterleiding het dubbele kost is bij directe ingaande aansluiting zooals Tholen en Poortvliet dit tarief tien galden per jaar, kost de dienstleiding de aangeslotenen niets noch aan huur noch aan aanleg. Vindt de heer D. W. gezien wat de bouw thans kost, het tarief nog te duur? Op 4 Oct. 1919 werd te St-Maartensdijk eene vergadering gehouden van het Waterleidiogbe- stuur, met do Raadsleden, Wethonders en Bur gemeesters en Secretarissen nit alle gemeenten van het eiland. Daarin is aangedrongen op kapitaals verhooging van f500.000 op f 1.250.000, omdat alles zoo veel duurder waa geworden. Toen ia ook gezegd, dat de geringste abonnementsprijs, oorspronkelijk geraamd op 10 cent per week, wel 20 A 25 cent zou moeten worden. Gemeenteraad van St-Maartensdijk. Den heer llage wil ik antwoorden dat al moge hij het bestaande tarief niet geheel billijk inden, het feit dat bij aller medewerking das bij direct ingaande aansluiting het tarief een derde goedkooper wordt toch blijft bestaan. Gemeenteraad St-Amaland. Den heer Heijboer doe ik opmerken dat indien hij en met hem zijn collega's tegenstanders der waterleiding den bouw niet hadden tegengewerkt, er nooit kwestie van verplichte aansluiting ware geweest omdat de bouw in 1916 nog geen half millioen bad gekost en de menschen een hoop goedkooper water hadden gehad. Als de heer Heijboer ons duidelijk kan maken dat ver plichting niet noodig is en dat hij voor 1 Jan. 1924 ons 70 procent der aanslnitbare perceelen vrijwillig op geteekeode formulieren kan brengen, zullen wij dit met heel veel genoegen vernemen. Den heer Goedegebunre geef ik vriendelijk in overweging ons niet als vijanden der gemeenten te beschouwen, doch als vertegenwoordigers der waarvan onder de oogen te zien. Aanvankelijk is gewezeD op de bezuiniging, die gediend werd door de overplaatsiog van den mededingenden onderwijzer van school A naar de U.L.O., in hoofdzaak omdat de «lsdau te ontstane vacature niet zou behoeven te worden aangevuld, gelijk dit geval zich reeda openbaart ten opzichte eener vacature aan school B. Nu zal het daardoor te besparen salaris recht streeks ten goede komen aau 's rijks schatkist eB, zooals is gezegd, middellijk aan het algemeen. Dat moge ontegenzeggelijk waar zijD, niet juist is het, als wordt beweerd, dat de gemeente door deze overplaatsing zou ontkomen aan de kosten van eene op - wachtgeldatelling van den nu - benoemde. Want indien er sprake zou zijn om een der leden van het personeel op wachtgeld te stellen, dao zen jnist de benoemde eerst op één na de laatste zijn die daarvoor in aanmerking kwam. Maar toch zon dit nooit kunnen geschieden met 1 Januari 1924, gelijk de indruk is gewekt. Wellicht zegt meD, dat is gesproken van een tijdstip na 1 Jan. 1924 en daarmede elke wille- keurigstijdstip kan bedoeld zijn, maar aan zoo'n woordspeling heeft de meerderheid niet gedacht eu zal zich verheugd hebben de gemeente zulk een donceurtje te hebben kannen bezorgen alt de wachtgeldregeling op hare rekening zon hebbeu gebracht. Maar het zal integendeel een negatief voordeel wezen, want nn moet nog een leerkracht worden aangeweseu voor de notlige handwerken, waarvan de kosteu uitsluitend komen voor rekening der gemeente. Als men dus verdacht was op eene besparing gelijk men voorgaf, dan had dit argument toch meer overweging verdiend dan er nu aan is toegekend. We kunnen veilig aannemeu dat hiermede een kleine drie honderd gulden gemoeid zal zijn en we meenen dat de gemeentekas bezwaarlijk eenige bijzondere aderlating, laat staan eene onnoodige, kan lijden. Als we daaraan toevoegen dat met de invoe ring van het verplichte zevende leerjaar er stellig wel niemand van school A op wachtgeld zou zijn gekomen, dan wil het ons toeschijnen dat aau dit loos gerucht een bruikbaar argument is outleend tot het dienen van een belang, waar mede meu dat van het onderwijs, nooh vau de gemeente in de eerste plaats op het oog heeft BUITENLAND. Inderdaad heeft Frankrijk bezwaren geopperd om de documenten der gevoerde correspondentie openbaar te maken, gelijk Engeland heeft ge vraagd. Doch in de gewone samenleving zon men van trouweloosheid spreken als iemand deed gelijk Frankrijk nn doet, door nit eigen be weging de nota's die hare regeeting heeft ver zonden te publiceeren, zonder rekening te houden met demedodeelingen die de Britsche regeering deed. Als het machtige Albion dit zich zoo maar moet laten aanleunen, dan blijkt maar al te zeer dat alleen Poincaré de Europeesche politiek beheerscht. In het licht der pogingen om tot eene op lossing te komen, is de verdere aanzetting van de bezettingschroef eeo des te sterker bewijs van de onderdrukking die aan het Roeravontuur ten grondslag ligt. Italië nadert zeer wel het Ebgelsche voorstel

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1923 | | pagina 1