IERSEKSCHE THOOLSCHE COURANT No. 1993 Zaterdag 16 Juni 1923. Negen en dertigste jaargang Firma J. NI. C. POT - Tholen Het Spoorwegplan voor het Eiland Tholen. thi De eronderstelling was toen zeer gunstig om van het rijk de helft al» voorschot te verkrijgen van 85 der bouwkosten, nadat de Staats- 0| ipoorwegen zich bereid hadden verklaard 15 l jQttor hunne rekeniug te nemen door inbreng van iet rollend materieel, boven de risico der ex- ZZTZ loitatie, die zij op zich nam. !S en piano en enmi 8 p0uj.; - GEMEENTERAAD. Dit blad verschijnt eiken Zaterdag. Priji per kwartaal f0,80 met Oeïllustreerd Zondageblad f1,375, franco per post f 1,65 -|- 10 ct. disp. kosten. UITGAVE Telef. Intero. no. 16. Advertentiëc van 1 tot i regels 75 cents; iedere regel meer 17'/i cents. Grootte der letters naar plaatsruimte. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. we Nadat oorspronkelijk voor de tot standkoming van een spoorweg op ons eiland dermate belang- stelling was ontwikkeld, dat alle gemeentebe sturen en alle polderbesturen sich notarieel bereid ZO hadden verklaard om financieel het geprojecteerde plan te stennen en zoowel Rijk als Provincie een j|f' renteloos voorschot voteerden elk voor een be- langrijk deel, kon men aannemen dat het kapi taal ongeveer bijeen was. Van oit Noord-Brabant is toen een aandrang hij gekomen om de ontworpen lijn aanmerkelijk nit Ie breiden eu een groot deel van het Westen lier provincie te doen bestrijken, doch de san- lankelijke raming van f 2.650.000 deed stijgen 1,5 millioen. Voor dit plan interesseerde zich ook de in- ustrie en met name de suikerfabrieken Bergen llin p Zoom zeiden een subsidie toe van f 50.000, v* ie van Dioteloord f 100.000, dio van Ond- SChe isstel eveneens een ton en de Zeeland f 60.000, erwijl ook Vrederust haar penningske wilde 39e" Heren. 12 Dat was in 1918. IntnsBchen is onmiddellijk daarop] een ont- ■^ttecde rijzing van materialen en arbeidsloonen ivolgd, zoodat de eenmaal gemaakte begrooting et meer te handhaven was en men op het f\ 1 ubbele zon moeten rekenen. Bovendien is.het uitgebreide plan tegen het orstel van Ged. Staten van Noord-Brabant in, or de Staten dier provincie aangehouden, i gulf trdoor eene belangrijke stagnatie is ontstaan. in weerwil van de groote malaise die inj liet V "fcemeen is ingetreden, heeft de raad van beheer l"lfleTn de nog steeds bestaande spoorwegmaatschappij meend dat het no de goede tijd is om het itgstnk andermaal onder de oogen te zien. En afwachting van de betere lijden, die toch weer men zullen, als uitvloeisel van de natuurwet, t achter de donkere wolken niettemin de zon nv, 0 lijnt, zijn de belanghebbenden bijeengeroepen AAVt te antwoorden op de vraag ot zij de spoor- nog voldoende belang achten voor deze eek om aan een nader overleg mede te werken te overwegen wat mogelijk is. 'Tot dat doel was tegen Vrijdagmiddag der ige week eeDe bijeenkomst belegd ten Raad- nze te Tholen waarbij enkele genoodigden igens ambtsplichten verhinderd waren tegen- lordig te zijn, doch overigens een zoodanig liai autoriteiten aanwezig wae, dat over deze |ote belangstelling een stellige voldoening werd gesproken, omdat men daaruit meende te mogen erikzi Ifj. 19 en bij enigiög tot bet MA iggen; IYCK-4 (a lUT?MTi uu.\a»v U.WU - - - - O 5 tclndeeren dat er Dog wel eenig gevoel voor plan aanwezig was. de eerste plaats werd opgemerkt dat er nog I. sterke drang is naar een vaste verbinding, er echter niet komen zal als de streek niet werkt. Foch beeft zij er heel veel belang bij voor i betreft de vlngge afvoer der producten, die niet anders dan langzaam gaan van wege irgeö le druk i^piimige heel gebrekkige haventjes, Wvlsfowecen werd op de rechtitreeksche spoor- I I loding met Antwerpen waar in zeer korten dagelijks de producten ving eu tijdig aan de i Landbojh kunnen komen. anciëele t.sn ander voorstander zou niet spreken over f moet ti (voer Tan producten, oiet ook over de wel- I der bevolking, die bij een spoorverbinding dos"® geiend worden, maar over het belang der r postwieï^V^6 nn^ik^eling dat betrokken is bij de ,liing van dit plan. door dflj 8treek waarover het hier gaat telt 16000 rerpen en gCüjk terecht opgemerkt, geen dichte lodel lan^g g0Domen de oppervlakte van het rtvoudigenjj g0CjJ daar hier geen fabriekswezen bestaat Leeuwsohe» landbouwstreek daarentegen zeer dicht Ikt, Texel, dat aanmerkelijk grooter is dan a met portijD| telt slechts 6500 zielen en Schouwen 26)uiveland dat de dubbele oppervlakte meet j de uit^us eiland, heeft 23000 bewoners. Trekken 3 POT,^1"" af'die der stad Zierikzee, dan rest indel. n gelijk aantal, dat is aangewezen op den Ut. i°^eD8'e^ 0Dze bevolking ook is, kan nu verwacht worden, dat zij zal overgaan tot V1 als proeven, noch tot beoefeniug van nieuwe Maagxu^eo^ jjebben we das feitelijk een te groote 1 rS iDg tegenover wal de bodem kan opleveren, Jboort dat surplus zich elders te vestigen. iP' 'eeds een aanzienlijk contingent van jonge |Ja|2|/| uwers aan andere streken geleverd, maar dj pyTcre ambachtsstand zoekt naar spoiing. S dat alles is in de eerste plaats noodig een goede geestelijke ontwikkeling, die, daar we hier, behalve ééue U.L.O.-school, geen enkele andere onderwijs-inrichting hebben, dan alleen het lager onderwijs dat als zoodanig goed is, maar niet aan alles kan aanpassen Zou er een spoorver binding bestaan, dan is er voldoende gelegenheid om elders meer en vollediger kennis op te doen, waarmede men den strijd des levens beter onder de oogen kan zien. Ook nit dat oogpunt is de spoorweg een middel dat toejuiching verdient. Van officieele zijde vernamen we officieos dat het plan tot verbinding met den vasten wal nauw samenhangt met het spoorwegplan. De destijds vanwege de Staten ingestelde commissie van onderzoek naar de beste wijze van verbin ding is in zooverre met haar arbeid gereed, dat nn reeds kan gezegd worden dat eene over brugging de voorkeur geniet boven eene afdam ming van de Eendracht, maar de eisch zal worden gesteld, dat zij in elk geval geschikt moet zijn voor spoorwegverkeer, wil de provincie haar stenG die zij tot nu bepaalde, kunnen handhaven, waarmee dan ook verbonden is de toegezegde medewerking tot 22,8 °/0 tot den spoorweg. In dit verband hoorden we tevens, dat de regeeriDg, door de aanzienlijke wijziging in het plan, hare vrijheid heeft herkregen ten aanzien van de oorspronkelijk toegezegde steun. En met het oog op de zeer gewijzigde omstandigheden, zal het ten aauzien van dien steun, goed zijn zich te 'bepalen bij de gedachte, dat misschien zal kannen gerekend worden op */3 der bouw kosten. Een paar stemmen waren te beluisteren die nu niet meer zoo sympathiek stonden tegenover het plan als weleer, grootendeels om de heer- schende malaise en de daarmede te betrachten bezuiniging, een woord dat zijn donkere scha duwen veelal vooraitwerpt, maar ook wel mis bruikt wordt om zich achter te verbergen. Overigens bleek men gausch niet ongeneigd om de draad der verdere besprekingen weder op te vatten, nader overleg te plegen en alsdan te overwegen wat mogelijk is. Voor die niet ongunstige stemming was het Bestour erkentelijk en dankbaar. Zij opende de mogelijkheid om de lange weg van onderhande lingen en wat dies meer zij weder op te gaan. Want er loopt gewis nog een zeer gemime tijd mee heen, eer inderdaad de eerste rookplaim van het snuivende stoomros onze welige lan douwen zal doorsnijdeu. Hoe men in onze gemeente tegenover het plan staat? Men zou een conclusie kunnen trekken aan het laatst genomen beslait van den Baad, die zich verklaarde voor eene overbroggiog zelfs in dien zin dat zij voor spoorwegverkeer wordt be stemd, maar daarmede is een offer aanvaard, dat in het spoorwegplan een waarde vertegenwoordigt, dat zij meer dan eenige andere gemeente of corporatie van bescheiden omvang, dat er vaD kan getuigd* worden, ge maakt zoo ruimschoots uw deel, dat zelfs eene garantie in een gedeelte van de rente der overweging waard is. BUITENLAND. is, te oordeeleD, zou het kabinet niet geneigd zich zonder meer bij den Franschen odwü neer te leggen. Indien Frankrijk uitslaitend reke ning wenscht te honden met zijn eigen belaDgen, dan behoort het lang niet tot de onmogelijk heden dat Eogeland hetzelfde zal doen. Maar als men nu weer verneemt de uitingen der strooming die weer de leuze aanheft om den Rijn als grens aan te nemen eu dus elk vermeend gebaar tot afwijzing van slechts een oogenverblinding zon zijn, dan is begrijpelijk dat Frankryk sal blijven weigeren eenig voor stel in overweging te nemen. Tot hoe lang zouden we kannen vragen. De voorstellen der Duitsche regeering tot regeling van de betaling der schadevergoeding zijn verschenen, in den vorm gelijk we daarvan reeds een schema hebben weergegeven. De ont vangst er van is weinig anders dan verwacht is, zoo niet nog grievender dan te voren. Althans voor wat Frankrijk en België, haar trouwe schildknaap betreft. Belachelijk en niet der overweging waard. Ziedaar, de vracht van veel zwoegenden arbeid, van veel hoofdbrekende berekening, van veel zijdige onderhandeling met het groote trio van het economische leven. Men zal zich kannen herinneren de destijds daor oos gemaakte opmerking dat er steeds door Frankrijk bedenkingen zullen geopperd worden onverschillig de voorstellen die van Dnitsche zijde mochten nitgaan. Opdat het maar immer de draad in handen zon kunnen honden waaraan het zwaard van Damocles boven Michel's hoofd te bengelen hangt. Hoe is anders de minachting te verklaren waarmede het Duitsche aaDbod wordt bejegend., terwijl het door een volmaakte beschikbaarstel ling van al zijn hulpbronnen op economisch gebied geheel en al voldoet aan den eisch die Frankrijk stelde ter voorkoming van de bezet ting van het Roergebied. Wel wil het nu, naar Eogeland'a voorbeeld een gezamelijk antwoord zenden, maar niet al vorens Dnitschland zijn lijdelijk verzet laat vareD, en dan Dog alleen om collectief de voorstellen van de hand te wijzen. Engeland's houding is niet te onderkennen, maar naar den toon van de Morgenpost, een blad dat in de regeeringskringen goed bekend St-Maartensdijk 12 Jnni 1923. De hedenmiddag gehouden mitting werd bij gewoond door alle ledeu en de Secretaris, Na lezing en goedkeuring van de notulen der vorige zitting,) werd mededeeling gedaan van een ingekomen schrijven van den Raad van State om zoo noodig de gegevens te verstrekken iu verband met het ingesteld beroep op de Kroon tegen de beslissing van Ged. Staten tot niet goedkeuring van de gemeeutebegrooting ten aanzien van de restauratie der veelbesproken schilderijen. De heer Hage vraagt of de tijd uiet te kort is om vóór 14 Juui nog een eu ander te zenden waarop de voorzitter antwoordt, dat Ged. Staten voldoende van deze zaak op de hoogte zijn en alles wat noodig ie zullen bijbrengen, zoodat de gemeente niets meer heeft te zenden. De ka9 bij den gemeente-ontvanger wees bij onderzoek een aanwezig bedrag aan van f 7844.855 De winst- en verliesrekening der exploitatie van het woningbedrijf werd goedgekeurd in ontvang op f 8515.47 en io uitgaaf op f 9387.48° waarvan het tekort f 872.01s voor eeD groot gedeelte door de rijksbijdragen zal worden gedekt. Op het verzoek vaD gebrs. P. C. A, A. Hage om op de gedempte kleine kade een gegal vaniseerd plaatijzer en loods van 10X7 of 15X^0 M?. met betonvloer als bergplaats voor auto mobielen, motoren, enz. stellen Burg. en Weth. voor afwijzend te beschikken. De kleine kade heeft veel geld gekost, zoo dat er een verbazend canon geheven zou moeten worden om er van te ontvaDgen, wat ze als opslag plaats van bieten opbrengt. De heer Koopman heriunerde er aan dat ver leden jaar aan gebrs. Muller geweigerd is grond voor het bouwen van huizen af te staan. De heer Hage vroeg wat eigenlijk het doel is van de kleine kade, uitslaitend om bieten op te slaan? Maar dat kan dan toch, ook al gaat er van de 600 M2. een 150 M2 af voor zulk een bouw, waaromtrent van de verzoekers kan geimfomeerd worden welk een prijs zij zouden willen besteden. De heer Vroegop vindt dat beroep op de groote opbrengst van de kleine kade niet jnist het is alleen eene verplaatsing. Vroeger wer den de peeën nedergelegd op de Vesten en brachten das op wat nu de kleine kada oplevert Maar daarmee brengt men ook de slijk midden in het dorp, hetgeen een verkeerde toestand is omdat het anders kaD. De heer Hage merkt op, dat op de Vesten laDg zooveel niet betaald wordt, omdat er een belangrijk voordeel iogelegen is als men lossen kan op de kleine kade. Bovendien, men moet de peëen toch niet uit onze gemeente wereD. In elk geval blijft hij bij zijn idee om te vragen welke prijs zij willen besteden. Met 4 tegen 3 stemmen, die der heeren Hage De Graaf en Vroegop wordt besloten niet op de kleine kade le doen boawen. Adhaesie wordt betuigd aan de pogingen om ons eiland met den vasten wal te verbinden hetzij door middel van een brug of van een dam, en dit ter kennis te brengen van de Provinciale StateD, die straks bijeen sollen komen Het verslag vau de kamer Koophandel voor W.-Noord-Brabant wordt voor kennisgeving aangenomen. Evenals een verzoek van het gemeentebestuur van Smilde om het daarheen te leideD, dat wijziging wordt gebracht in den aanslag der gemeentelijke belasting, die thans door het rijk geschiedt, voor zoover betreft de regeling van den aanslag waartoe door de gemeente steeds het gemiddelde van het inkomen over drie jaren werd genomen, terwijl het rijk alleen rekening houdt met dat van het afgeloopen jaar. Het invoeren van een tapverbod bij gelegen heid van de viering van het regeeringsjubileum der Kouiugiü, vond de heer Hage niet noodig daar dit een averechtsche uitwerking zon kunnen bebbeD, daar hier ter plaatso bij zulke nationale feesten nimmer wat gebeurt dat niet door den beugel kan. De meerderheid bleek het daarmee eens te zijn, want alleen de heer Koopman was róór het verbod en de heer Gaakeer onthield zich van medestemmen, terwijl de overigen er tegen waren. Een verzoek van een op te richten gymna stiekvereniging om een bijdrage voor de aan schaffing van diverse hulpmiddelen en waarom trent in eene vorige zitting reeds afwijzend wat beschikt, doch na weer behandeld werd alsof het nog niet in den Raad was geweest, werd op voorstel van Burg. en Weth. van de hand gewezen. Alleen de heer Vroegop was voor het toestaan van een klein bedrag omdat de ver- eenigiDg een goede lichaamsoefening bedoelt en zelfs ten vorigen jare, toen voor de Vrijwillige Landstorm ook verschillende hulpmiddelen werden gevraagd, deze ook toegestaan werden. Voor een hond van I. de Graaf die door een auto was overreden, werd vrijstelling van be lasting toegekend over het 2a halfjaar. Het adres van Beheer der Waterleiding om vervroegde aansluiting bij het buizennnet lokte heel wat discussie uit. De heer Hage achtte het tarief ongelijk en daarom onbillijk. Voor kleine woningen zal dit bedragen 50 cent per M3, als we zien dat f 15 zal worden betaald voor 30 M3. maar voor grootere woningen zal dit minstens f i. zijn. Daarom zou hij wilden trachten gelijkheid in het tarief te bekomen, namelijk 50 cent en dan is hij vóór directe aansluiting te meer omdat geen ver plichting bestaat wanneer een attest van de volksgezondheid kan worden overgelegd dat eene woning van voldoende en goed water voorzien is, volgens art. 18 der Statuten. Tegenover de beweriug van den Voorzitter dat de raad op 11 Maart 1921 reeds het be sluit had genomen tot verplichte aansluiting binnen 5 jaar nadat de Waterleiding in werking zal zijn getreden, als eene der voorwaarden waarop het Rijk aan de deelnemende {gemeenten het geld heeft verstrekt, hield men staande dat niet deze Raad, maar wellicht wel een vroegere daartoe had besloten. De heer Koopman zal nooit met de verplichting meegaan, evenmin als de heer De Graaf, die de te korten dan maar liever ziet verhalen op de belasting. De heer Quakkelaar is, afgezien van de al of niet verplichting vóór directe aansluiting. Destijds was men ziek om een waterleiding Met 5 tegen 2 stemmen die der heeren Quakkelaar en Vroegop wees men de vervroegde aansluiting af. De verordening betreffende de eischen waar aan moet worden vodaan met betrekking tot woningen, welke bij de inwerking treding der Bouwverordening bestonden of in aanbouw waren werd goedgekeurd met 4 stemmen tegen 3, die der heeren de Graaf, Gaakeer en Koopman, maar bij de lecture van enkele artikeleu]]o.a. de eisch tot weglating van bedsteden nit nieuw te bouweu woningen en de afstand 15 meter, waarbinnen woningen aan de waterleiding moeteu worden aangesloten, kwam er een kentering en werd de desbetreffende verordening integendeel met 4 tegen 3 stemmen verworpeö. We meenden dit althans nit de hoogst ver ward geworden situatie waarin de behandeling vau dit onderwerp was aanbeland, te hebben kannen opmaken. Dit alles slnit echter de verplichte aansluiting niet nit, al is de termijn daarvan nu verlengd. De vervroegde aansluiting was voor hen die willen aansluiten een middel tot een mildere tariefberekening thans zal ieder die daar ter plaatse Wil aansluiten zich een hoogere uitgave moeten getroosten dan in plaats waar tot ver vroeging is besloten. Uit de reeds vermelde voordracht is benoemd tot onderwijzeres aan de O.L. School, rnej. J. J. de Visser, tijdelijk aan die school werkzaam, met algemeene stemmeD. De verordening tot regeling van den ge- meenschappelijken keuringsdiens; omvattende deze gemeente alsmede Stavenisse, St-Annaland Poortvliet en Scherpenisse werd goedgekeurd. In deze verordening, over welk ontwerp le voren ovarleg is gepleegd met de betrokken besturen, is belichaamd dat als centram van den Kring deze gemeente wordt beschouwd, welks raad de keuriDgsveerrts benoemd, op voordracht van Burg. 6D Wetb., na overleg van de colleges der vorengenoemde gemeenten. De kosten van den dienst worden bestreden nit {de keurloonen pondspondsgewijze te storten in de algemeene kas. De classificatie van de nienwe schoolgeld- heffiog vond geen algemeene instemming. De eerste klasse van f 800,f 1500k25 cent per maand en per kind was een te groote gaping iemand met een inkomen van f800 zal dus evenveel moeten betalen als met f 1499 en dal noemde de heer Vroegop onbillijk. Doch het was eene ministeriëele regeling waar aan toch geen ontkomen was, zoodat de meer derheid zich er maar by neerlegde; de heeren

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1923 | | pagina 1