piijfl aai fle Maipi ?ai lt SE! 1628 Zaterdag 27 Mei 1916. Twee en dertigste jaargang. EN Eerste Blad. op Firma J. M. C. POT, THOLEN. Publicatiën. z li' \h 1 Do] IERSEKSCHE THOOLSCHE COURANT /isif )it blad verschijnt eiken Zaterdag. per kwartaal f 0,65met Geïllustreerd Zondagsblad fl.10, franco fl,J75. Voor het buitenland 90 cents, zonder geïll. Zondagsblad. Itdon stukken, enz. worden uiterlijk op DONDERDAGAVOND ingewacht aan het t» Tholen ot v66r DONDERDAGMIDDAG bij onzen medewerker te lerseke. aan te nemeu. In de Iers. en Thoolsche en Middelburgsche Courant hebben we kuonen lezen dat de spoorplannen reeds verder zijn gevorderd dan we dachten en spr. wijst er op dat indien we niet meedoen, uit het schrijven van het spoor- coooité blijkt dat we buiteu het net zallen blijven UITGAVE Telev. Interc. 16. idyertentiënvan 1 tot 4 regel» 40 cent»iedere regel meer 10 cent»; grooter letter» naar plaatsruimte. Bi] abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. Ie 1 EMEESTER en WETHOUDERS van Tholen RA etend naf heden tot en met den 7 Jam aanstaande irie ter inzage ligt een lgst van ingeschre- de loting ter aanwijzing van het personeel mm dweer; loting is bepaald op 14 Juni aanstaande, nde des voorraiddags te 11 unr. den 31 Mei 1916. argemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, J. W. WAGTHO. De Secretaris H. J. LABAN. DE LOCAALSPOORPLANNEN. we uit goede bron vernemen zal den de spoorwegmaatschappij voor en Westelijk Noord-Brabant worden op- um ,oe zullen ten spoedigste uitgenoodigd die gemeenten en polders», welke een lol deelname geuomen hebben. De akte richting zal geteekend worden te Utrecht, genoodigden zullen vervoerd worden per ig-rijtuigen daartoe door de S.S. welwil- schikbaar gesteld. eenten en polders, welke nog geen defi- besluit namen, zijn dos geradeü alsnog n spoedigste uit te spreken met het oog toezending der uitnoodigingen. OSTERIJEN EN TELEGRAFIE. iet begin van Augustus a.s. zal te 's-Gra- eeu examen worden gehouden voor de ing van telegrafist of kantoorbediende ld voor den dienst der Posterijen en Tele- !e Amsterdam, Rotterdam en 's-Gravenhage. ilding behoort schriftelijk te geschieden Hoofdbestuur der Posterijen en Telegrafie ravenhage vóór 1 Juli a.s. t ijchtiDgen zijn te verkrijgen bij den Direc- fan het Post- en Telegraafkantoor te Tholen. VERGADERING 0n Raad der gemeente Oud-Vossemeer, op Dinsdag 30 Mei 1916. »nig alle leden. voorzitter opent de vergadering, waarna 'uien der vorige vergadering na lezing jzigd worden vastgesteld, ekomen zyn Schrijven van Ged. Staten, houdende uring van het kohier h. o. over 1916. id. houdende goedkeuring raadsbesluit om mis dit jaar niet door te laten gaan. id. besluit tijdelijke geldleening van f 7000 ehoeve van storting van aandeelenkapitaal de Thoolsche drinkwaterleiding. id. houdende goedkeuring van af- en over ging der begrooting 1916. rden allen voor kennisgeving aangenomen. Locaalspoorplanneu. voorzitter zegt dat is ingekomen een ven van het spoorcomité, waarin dit ieelt dat het plan zooals de gemeenteraad aangenomen, niet voldoende is, en terecht de voorzitter opmerkt, daar B. en W. hierop wezen. Het comité deelt mede dat e Stavenisse, alle gemeenten reeds besloten edewerking en mocht eventueel Oud-Vos- r niet mee willen gaan met plan I of II polders wel, dan wordt de gemeente ossemeer uitgesloten en ten behoeve polders een landbouwlijn voldoende ge- Het comité wenscht er nog op te wijzen et een ernstige poging bij Rijk en Pro- zal doen om verhooging van subsidie, t de door de gemeenten e. d. te verleenen gen eventuëel lager zullen kannen zijn. ar aanleiding van dit schrijven zegt de itter, meenen B. en W. nogmaals het spoor- tin den raad te moeten brengen en de De heer Vermet gelooft dat het vuur na aan de schenen wordt gelegd, doen we niet zooals wordt voorgesteld, dan is het eeoige voordeel dat we zullen hebben, dat, als de wind aanwaait, we den trein zullen hooren fluiten. Spr. wil de belangen die we bij een spoor hebbeu eens onder oogen brengen, oeem b.v. de schoolgaande jeugd te Oud-Vossemeer. Tegenwoordig zijn er een lö-tal kinderen die middelbare onderwijsinrich tingen elders bezoeken en die door de ouders dus zijn uitbesteed. We mogen het bedrag dat dit jaarlijks bedraagt, toch gerust op t 300 per kind stellen. Laat nu door omstandigheden dit getal van 10 kinderen eens hoog zijn, gewoonlijk zijn er toch een 5 a 7-tal, is er een trein dan kunnen deze kinderen de H. B. S. te Bergen op Zoom bezoeken en kunnen deze ouders toch gerust f 300 'sjaars in hun zak stekeD. In welke verhouding staat daartegenover nu die f 500.die we door plan l aan te Demen, meer moeten uitgeven eu nu noemt spr. alleen nog maar die 10 ouders, doch hoeveel meerderen zouden er niet zijn die huune kinderen gaarne naar andere scholen zouden willen sturen indien de gelegenheid gemakkelijker was. Neem b.v. het geval van een veldwachter te 's-Heerarendskerke, die man had 2 jongens die hij de H.B.S. liet bezoeken roet 3 jar. cursus. De een heeft thans een betrekking van t 650 als surnumerair bij de S.S. de andere verdient elders f750 We dienen hier echter het algemeen belang in het oog te houden en welk belang heeft Oud-Vossemeer niet, dat zoo prachtig is gelegen, bij een totstandkoming van een trein spr. kan niet nalaten zijn medeledeu te wijzen op hel nauwe verband dat bestaat tusschen de wel vaart en verbinding met een trein. De voorzitter meent eveneens dat niet alleeu het voordeel voor onders die hun kinderen in richtingen van onderwijs willen laten bezoeken, doch dat het bovenal een algemeen belang geldt en voordeel voor onze gemeente. Men zegt wel, er wordt uit onze gemeente weinig gereisd, doch het is hier „de gelegenheid maakt den dief" als de trein er is, gaat men op reis, men is bevreesd dat de haven achteruit zal gaan, wel licht dat de eerste jaren zulks het geval is, doch dit zal niet blijvend zijn. Gaat de gemeente niet mee, welnu de trein komt er dat is zeker en de gemeente Oud-Vossemeer is dan uitge sloten, terwijl indien men later mee zou willen doen, dit veel geld zal kosten voor de gemeente, 't Is du9 nu om te besluiten of Oud-Vossemeer in de plannen zal worden opgenomen ja of neen. De heer Ampt sluit zich volkomen aan met hetgeen door den heer Vermet en deu voorzitter is gezegd. De heer Van Gorsel meent dat er wel per sonen zulleD zijn die voordeel van een trein zullen hebben, doch daartegenover ook veel menschen in hun handel er nadeel van zullen onderviuden. De voorzitter heeft gezien dat in streken waar het verkeer verbeterde, 9teeds vooruitgang is te bespeuren, we dienen hier voor oogen te houden het algemeen belang. De heer Vermet acht dat zoowel voor den een als voor den ander het voordeel van een spoorverbinding ontzettend groot zal zijn. De voorzitter meent dat indien we voor ons zelf de groote voordeelen niet inzieD, toch zeer zeker in de toekomst met ons nageslacht reke- DÏDg mag worden gehouden. De heer Vermet wijst op de totstandkoming van Waterleiding, dit is uit het oogpunt van volksgezondheid en gemak zijn offers waard doch is niet iets in het belang van de volkswelvaart waarvoor nu t 500 meer wordt gevraagd dan is toegestaan en waarvoor we dan aandeelen krijgen die voordeel zullen opleveren. De heer Van ,Gorsel vreest er voor dat ze geen rente zullen geven. Welnu zegt de heer Vermet dan geven we die f 500 bij die andere cadeau. De heer Ampt meent dat als we aandeelen nemen zonder recht op dividend-uitkeering, we de voordeelen overlaten aan anderen. De heer Aarnoudse zou ingelicht willen worden omtrent den loop van den treiu en waar het station eventueel zal komen. De voorzitter antwoordt dat het comité hier omtrent later in overleg zal treden met het gemeentebestuur. De heer Folderman meent dat het argament dat mm meer gebruik zal maken om zijn kinders naar de H.B.S. te zeodeu, niet sterk is, vroeger werd dit eveneens gezegd toen te Bergen nog geen H.B.S. was en toen deze er was maakte men er nog geen groot gebruik van. De voorzitter meent dat er nog meer ouders zijn die gaarne hun kinderen Daar Bergen zouden willen zenden, per fiets gaat dit niet, moeten ze dus elders vertoeven dan dient men ze onder degebk toezicht te hebben, is er een treiD, dan kan u.en schoolfeaarten krijgen en heeft iederen avond zijn kinderen thuis. De heer Friderichs vindt de onbekendheid met den loop van der» trein een treurige zaak. De heer lermet acht dit niet zoo erg er kan als ccnditie wurden gesteld, dat het station moet gebouwd worden op een plaats die naar het genoegen van den raad is. De heer Aarnoudse wilde ook gaarne vooraf beketd zijn met de plaats waar het station zal komeu. De' heer Ampt meent dat men dat niet zal mogea zeggen, teneinde grondspeculatie te voorkimen. De heer Friderichs herinnert aan hetgeen de heer Moelker in de poldervergadering heeft ge zegd de plannen duur zijn, hetgeen waar is. De voorzitter herinnert er aan dat het comiié toezegging doet om te trachten van rijk en provincie meer subsidie te krijgen. De heer Vermat wijst er op dat de geheele opzet wordt begroot op een bedrag vaD 2 3 millioen en onze gemeente in verhouding f 20.000 bijdraagt, men kan dus niet zeggen dat voor onze gemeente deze plannen zoo duur zijn. De voorzitter brengt daarna het voorstel plan I aan te nemen in stemming. Dit wordt verworpen met 2 tegen 5 stemmen, de hh. Vermet en Ampt stemmen voor. De voorzitter wil nog een poging doen om Oud-Vossemeer niet buiteu gesloten te houden en brengt plan II in stemming. Ook dit wordt met gelijke stemmenverhouding verworpen. De voorzitter hoopt dat de raad geen berouw zal krijgen over dit besluit, hoewel hij gelooft dat dit wel het geval zijn. Met alg. stemmen wordt vervolgens besloten op voorstel van Ged. Staten, nogmaals een post ad f 7000 op de begrooting in ontvang le bren gen, dit inzake de geldleening waterleiding. De gaskwestie wordt nogmaals besproken. Er is bericht ingekomen van de Mij. tot expl. van Gem.-bedrijven, waarin deze mededeelt voorloopig wegens gebrek aan personeel vanwege mobilisatie, nog geen uitgewerkt plan te kunnen overleggeD, doch wel dat voor de gemeente Oud-Vossemeer een gasfabriek, mits zuinig beheerd, genoeg kan opleveren voor rente en afschrijving. De voorzitter zegt dat B. en W. van meening zijn, dat nogmaals op spoedige afdoening dient te worden aangedrongen. De heer Friderichs vraagt hoe het mogelijk is dat, wijl geen onderzoek is ingesteld, reeds bekend is dat een gasfabriek uit zal kunnen De voorzitter zegt dat de berekeningen hier omtrent gemaakt zullen zijn. De heer Friderichs meent dat de Maatschappij iemand zou sturen voor onderzoek. De voorzitter heeft gehoord dat tijdens zijn afwezigheid iemand vaowege deze Maatschappij te Oud-Vossemeer is geweest. Dit bevestigt de heer Ampt, doch deze zegt dat toen geen nader onderzoek i9 ingesteld en dat dit enkel diende voor bodem en waterstand. Na nog eenige discussie wordt het voorstel van B. en W. om spoed achter de zaak te zetten, goedgevonden. Vervolgens wordt voorlezing gedaan van een ingekomen schrijven van de Gezondheidscom missie te Tholen, luidende Volgens het verslag van het verhandelde in de openbare raadsvergadering der gemeente Oud- VosBemeer van Dinsdag 18 April jl. opgenomen in de Thoolsche Courant van 22 April d.a.v. heeft de Burgemeester een schrijven opgemaakt, (de voorzitter merkt op dat niet hij doch B. en W. dit hebben opgemaakt) waarin hij het College van B. en W. tracht te zuiveren van den blaam, daarop z.i. gelegd door de Gezond heidscommissie, als zij in haar jaarverslag op blz. 24< zegt: „We moeten tot ons leedwezen getuigen, dat in Oud-Vossemeer zeer weinig gedaan wordt door het Gemeentebestuur om bestaande wantoestanden te verbeteren*'. B. en W. hebben volkomen gelijk, dat zij zich willen rechtvaardi gen. Daartegenover staat, dat de Gez. Coro. eene zinsnede als boven aangehaald, niet in haar ver slag zou opnemen, indien zij niet meende daartoe gerechtigd te zijn. Voor wij het schrijven van B. en W. aan eene nadere beschouwing onderwerpen, moeten wij eerst vaststellen, dat in ons schrijven nergens sprake is van onwil van de zijde van het Ge- meenlebestnur; we hebben alleen het feit in herinnering gebracht, dat er weinig wordt ver beterd en dat dit ons spijt. Vervolgens dat in het schrijven wordt gewaagd van toestanden, die wel verbeterd zouden moeten wqrden, maar nog geen wantoestanden kunnen worden genoemd. Wij willen over dat woord niet twisten, maar meeneD, dat elke slechte toestand een wantoe stand mag worden geheeten. Denk aan wangedrag slecht gedragwanbeheer 9Ïecht beheer) enz. 1. B. en W. schrijven/yWat betreft de op merking omtrent de rioleering van de sloot aau de westzijde van de Molenstraat is op zijn minst genomen zeer voorbarig* en verder, dat op die sloot sinds laüg de aandacht van hun College is gevestigd geweest en een bedrag van f 325 op de begrooting voor 1016 is uitgetrokken geweest (nu niet meer?) om met de rioleering aan te vangen. Is onze opmerking omtrent die sloot voorbarig te noemen Reeds in 1907 wezen wij er op (zie verslag 1907 blz. 7.) Op dezelfde blz. kan men vinden dat de Commissie in datzelfde jaar de aandacht vroeg voor de sloot achter de hui zen der Molenstraat (oostzijde.) Omtrent beide ongeveer dezelfde opmerkingen in het verslag over 1909 (blz. 10). Idem in het verslag over 1912 (blz. 8). Als de Commissie reeds in 1907 klaagt over den zeer vervuilden toestand van 2 slooten, welke in 1915 nog in dien zelfden toestand verkeeren, dan is het toch wel wat kras haar van voorbarigheid te beschuldigen. 2. Over den mestput bij M. J. Bevelander schreven wij in Mei 1912 aan het Gemeente bestuur, dat wij dien een zeer onhygienischen toestand achtten en ieder, die dien mestput ziet in het natte jaargetijde en dikwijls ook bij groote warmte, zal ons oo'rdeel daaromtrent onderschrij ven. Bij dat schrijven is geen sprake geweest van het opruimen, wel van flinke verbetering, waarvoor wij een plan aangaven. B. en W schrij ven „Kan de Gez. Coro. ons evenwel een billijk en aaunemelijk voorstel doen om atdoende verbetering te brengen, gaarne zijn wij bereid dit voorstel in nadere overweging te nemen.* Welnu reeds io 1912 gaven wij zoo'n middel aan; waarschijnlijk hebben B. en W. zich er niet mee kunnen vereenigen. Gaarne zouden wij nader overleg hebben gepleegd, indien dit ware voorgesteld. 3. Wat de Gemeente-vuilnisbelt betreft schre ven wij: „Eene omheining, desnoods metvlecht- draad, zou dit euvel (het wegwaaien van papier enz.) wegnemen. Dat woord desnoods toont dui delijk aaD, dat wij eene andere wijze van om heining zooals le Tholen b.v. veel ver kieselijker achtten. Maar waar wij er heel steik aan twijfelen of men daartoe te Oud-Vo9semeer ooit zou komen, vroegen wij het minste, dat men wel vragen kan, n.1. eene afrastering met vlecht- draad. Er is, behalve het wegwaaien van papier, nog wel eene hygiënische reden ook, waarom afras tering aan te bevelen is. De varkenshokken. B. en W. erkennen, dat wij dit een der lastigste questies noemden om op te lossen. Toch meenen wij, dat er iets kon worden gedaan ook hierin tot eeuige verbetering te komen. Zeker, voor velen is het houden van een varken van groot belang. Maar men moet toch ook niet uit het oog verliezen, dat voor vele anderen een vuil varkenshok met nog vuiler mestput eu legio vliegen in de nabijheid hunner woDing verre van aangenaam is. En waar aan het houden v^n varkeus geen enkele voorwaarde is verbondeu omtrent den bouw der hokken, bevloering dei mestputten, terrein, afvoer van gier, drekstoffen enz., achten wij het van groot

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1916 | | pagina 1