i
GEMENGD NIEUWS.
Kerknieuw 8.
RECHTSZAKEN.
Burgerlijken Stand.
Ingezonden Stukken.
AFGELUISTERD. j!
Engeland controleert onzen handel en neemt
onze brieven-mails in beslag, doch onze ooste
lijke nabour speelt met de levens van de zich
op Nederlandsche schepen bevindende opva
renden.
Het Departement van Marine deelt mede dat
uit de beëedigde verklaringen van den eersten
en vierden officier en van den uitkijk van de
Tubantia is gebleken, dat het stoomschip door
een torpedo is getroffen, daar de witte streep
(bellenbaan) door een gelanceerde torpedo
veroorzaakt, duidelijk door hen is waargenomen,
Toen deze streep op het midden van het schip
uitkwam, volgde de ontploffing.
De Tubantia werd getroffen op ongeveer twee
meter beneden de waterlijn aan stuurboordzijde.
De kapitein van het schip deelt mede:
Te 2 uur 20 min. in den nacht van Woens
dag op Donderdag, even voor men ten anker
zou gaan, od terwijl de kapitein zich in de
kaartenkamer bevond, werd men op het schip
door een ontzettecden schok opgeschrikt, ten
gevolge waarvan alle gluswerk aau boord in
splinters werd geslagende kaartenkamer, de
rookkamer en de biblotheek een ruïne werden.
Het schip was aan stuurboordzijde midscheeps
getroffen de sloep, die boven de getroffen plaats
hing, was verdwenen en de brokken hout daar
van hingen in de marconi-draden. Het brughuis
was aan splinters geslagen.
De Tubantia helde onmiddellijk naar stuur
boord overde passagiers, uit hun slaap opge
schrikt, waren naar het dek gesneld en plaatsten
zich bij de booten, ieder bij de boot, die hem
of haar was aangewezen voor het geval er iets
zou gebeuren. De bakboordssloepen werden het
eerst te water gelaten de bemanning gedroeg
zich, eveuals de passagiers, ordelijk en flink.
Geleidelijk werden vervolgens de stuurboords
sloepen gestreken en bemand, zoodat ten slotte
de kapitein met ongeveer twintig man aanboord
bleef.
Het schip was nadat het was overgeheld,
weer recht gekomen, en de kapitein hoopte dan
ook, dat het zoa blijven drijven. Deze hoop is
helaas niet vervuld. Te 6 u. 55 min. verdween
de Tubantia, nadat het schip naar bakboord
was overgeheld, in de diepte, een kwartier on
geveer nadat de heer Wijtsma het met de
laatste menschen van de bemanning in twee
booten had verlaten, hetgeen toen door het scheef
vallen van het schip reeds moeilijk ging.
De Corr. van de N.R.Ct, die te Hoek van
Holland was, vertelt
Wij hebben daar nog een Hollander gesproken,
die op de terugreis was naar zijn vrouw te
Buenos-Ayres.
Ik stond voor de boot, die mij tevoren was
aaugewezen, vertelde de man ons. Eeu vrouw
komt naar mij toe en geeft mij een kind van
eën jaar of vijf. Zorgt u voor het kind, mijnheer.
Een reisdeken had ik meegenomenhet kind
had niets anders aan dan een hempje. Ik wikkel
het in mijn reisdeken en üeb het dij mij ge
houden, tot op de Breda; daar ben ik het kwijt
geraakt. Ik ben er gaan zitten in eeu hoekje.
Het was er zoo koud, zoo koud. Ik heb den
kok iets te eten gevraagd en hij gaf mij een
stuk kaas. Ik heb het opgegeten, maar het is
er niet ingebleven. Toen ben ik maar weer gaan
zitten en ik heb niels meer gezegd; ik kon
niet spreken. En toen wij bier aan wal kwamen,
ben ik gaan loopen huilen als een kindje
kon er niets aan doen. Eu nu hier aan tafel
vind ik ineens weer het kind met de moeder
naast me zitten. Ik ga niet meer over zee, zoo
lang de oorlog duurt.
Zooals wij zeideo, het was helder weer, het
schip is langen tijd drijvende geblevende
booten konden allen worden uitgezet en er kwam
al gauw bulp, van de Breda, van de la Compiue,
van de Gorredijk, van de Krakatau, van de
torpedobooten, zoodat, wat de meoscbenlevens
betreft, deze ramp eeu gunstig verloop koD hebben.
Maar wie van uabij boort en ziet wat het be-
teokeiu een schip getorpedeerd, die beseft maar
te duidelijk do rampzalige gevolgen vaD dezen
ïneedoogeoloozeu zeeoorlog eu die begrijpt eenigs-
zins i.v-t verschrikkelijke van ii' :>edeer»ngeu
zonder eenige voorafgaaude uwing, die,
dikwijls iu den donkeren hu bij slecht
weer, een aantal ouschuldigen jn-combat-
tanten prijs geven aan de groote elleode en
ontberingen, veelal aau een wissen, ellendigen
dood.
De schipbreukelingen, die met de Breda aan
den Hoek van Holland waren aangebracht, ver-
trokkeu te halfnegen met een extra-trein naar
Amsterdam; ook kapitein Wijt9ma keerde met
dien trein naar Amsterdam terug.
ma.,
dsdig
Per
Verkrijg,.
Te Thole.
%ndijk" op een mijn geloopen
ia iu de Noordzee op eeu mijn
aagmiddag werd het schip aange-
net Eugelsche schip „Colchester".
van de „Zaandijk" stond vol water,
schotten beletten bet water verder
door te dringen. De schroef stak
uit, zoo diep was het voorschip
gezagvoerder, alle officiereu en
waren aan dek, terwijl een ge-
j bemanning was overgegaan aan
in ballast varend Noorsch stoom-
ïn de nabijheid bevindende,
voor verlies van menschenleveus be-
ab8oluut niet. De „Colchester" heeft
paar oren gesleept. Toen
brak de tros en moest van verder hulp verleeoeo
worden afgezien.
Te hulp geroepen andere Eugelsche schepen
hebben toen de zorg voor de „Zaandijk" over
genomen.
Puntdichten Haagsche Post.
De Toestand.
De verwachting wordt lager, de hope wordt vager,
De staatsschuld daalt weer een punt.
De betaling wordt trager, de kost wordt er mager.
Zoo juist is het leger Verdun-d 1
J. G., Amsterdam.
Goedkoope melkchooolade.
Niet van de fijoste, maar de goedkoopste,
't Is immers een dure tijd. Op anderhalve
liter water Deemt men 115 gram suiker, 50
gram cacao, 15 gram aardappelmeel en 40
gram gecondenseerde melk. Cacao, suiker en
aardappelmeel wordeu met een derde gedeelte
van 't water goed doorgeroerd eu een kwartier
laug doorgekookt, daarua doet meu er de ge
condenseerde melk en 't water bij en laat nog
vijf minuten koken.
De slechte treinenloop.
Dat is toch maar prachtig in Duitschland
En als je dan van over de grenzen terug
komt iu ons land, dan begint dadelijk bet
gesukkel weer. De treinen 'n kwartier, 'n half
uur te laat. Wat drommel, wat ia Duitschland
kon zou hier toch ook mogelijk zijn.
Zeker, zegt „Ons land", zeker is het mogelijk.
Maar zoudt ge den prijs er voor willen betalen
Want dan moet ge er wat voor over hebben.
Wilt gij Pruisische preciesheid op de Prui
sische wijze bij de treinen bereiken, dan moet
gij allereerst onze geheele staatsorganisatie ver
anderen naar Pruisisch model.
Vervolgens moet gij de geheele democratie
overboord gooien, want de straffe organisatie
dier spoorwegen is voor een belangrijk deel
daaraan te dankeD, dat het Pruisische volk zoo
weinig macht heeft en dat de volksvertegen
woordigers dus ook zoo weinig te zeggen hebben
over die organisatie.
Als gij dit alles nu gedaan bebt, zijt gij er
nog lang niet. Gij moet nu het geheele Pruisische
militarisme overnemen, de vrees voor den meer
dere en den in vleesch en bloed overgegauen
geest van discipline. En gij moet dan, evenals
in Pruisen, van de spoorwegeu een bijwagen
van het leger maken, waar de sergeants en de
adjudanten als stationschef, chef van het goederen
vervoer, hoofdconducteur enz. een plaatsje krijgen
nadat zij hun tijd in het leger hebben uitge
diend.
En nbg zijt gij er niet. Want nu moet gij
ook het publiek van dien eigenaardigen eer
bied voor de uniform doordringen, die het
Duitsche reispubliek zooveel gedweeër maakt
dan het onze.
Nu nog een stuk of tien kleinere hervor
mingen eu uw treinen komen op tijd, net
als in Pruisen.
Of er geen andere methode is
Zeker. En die is heel wat eenvoudiger, al
heeft zij niets Pruisisch. Gij moet de menschen
opvoeden tot het besef, dat ook hier j/eeu voor
allen en allen voor een" is dat elk persoonlijk
plichtsverzuim onschuldig slachtoffers maakt.
Ons volk is niet zoo dwars. Doch bet moet
eerst begrijpen. En aan deze opvoeding laat men
zich in Nederland veel en veel te weiuig ge
legen liggen.
Van de Noordzee tot de Zwarte zee binnendoor.
't Is nu mogelijk, van de Noordzee per 9chip
binnendoor naar de Zwarte zee te varen. In
Duitschland is een belangrijke verbinding tot
stand gebracht, door de opening van het Donau-
Main-kanaal, loopende van Regensburg aan den
Donau tot Bamberg aau de Main. De Maiu
stroomt, naar men weet, uit in den Riju. Op
die wijze heeft men tusschen den mond van deu
Rijn iu de Noordzee en tiieu van de Donau in
de Zwarte 2ee eea waterweg verkregen ter lengte
van 8000 K.M.
Deze Do au-Main-verbindiug is al eeuwen
lang uen wensch van de Duitschers geweest. Iu
de vorige eeuw zijn reeds de voornaamste werken
onder de regeeriog van Koning Lodewijk I van
Beieren tot stand gebracht en zelfs is onder
Karei de Groote reeds met dit kanaal begonnen.
Sporen van dien arbeid zijn nog zichtbaar.
Intusschen is het kanaal nog wel voor ver
grooting vatbaar, 't Kan voorloopig nog maar
kleine schepen doorlaten. Tengevolge van 't ver
schil in hoogte tnsschen de beide eindpunten
waren voor de 172 K.M. niet minder dan 101
slaizen noodig.
Echter, hoewel dit Datuorlijk een schaduwzijde
is, men kan zich voorstellen, dat deze verbin-
diog vooral voor den aanvoer van levens
middelen en andere voorraden uit Turkije en
Bulgarije voor het Duitsche volk van groote
beteekeois is.
Dr. A. van Tienhoven, die in Servië aan het
hoofd van een ambulance heeft gestaan en ook
bij den terugtocht van het Servische leger Albanië
heeft doorkruist, geeft in het H b 1. een be
schrijving over de toestanden in dat land, zooils
hij die bevond.
Dr. Vau Tienhoven ervoer, dat verschillende
personen, die reeds in Albanië woonden en het
land eu de toestanden kenden, een groote be
wondering voor kapitein Thomson hadden. De
metropoliet (aartsbissch'.p), die verschillende
photo's vau Thomson tooüde, zei„Hij was de
eenige, die Albanië begreep, en bij wus ook
de eenige, die het goede voor Albanië wilde,
terwijl de anderen allen hun eigen voordeel
zochten".
De metropoliet en alle anderen, die de dokter
sprak, waren steevast overtuigd, dat Thomson
vermoord was, en het bekende verhaal van het
noodlottige schot van de rebellen slechts een
sprookje.
Omtrent het blijkbaar niet door Essad Pasja
gestichte Centraal-Albanië vertelt de dokter nog
een vermakelijke bijzonderheid
Om toch maar zooveel mogelijk voor een
modernen staat door te gaan, bad de „regeering"
van de opstandige streken ook postzegels laten
maken, en toen nu de rebellen de grootste
overwinning behaalden die ooit door Albaneezen
behaald was, het gevangennemen van twee
Hollandsche officieren, lieten ze op die postzegels
een opschriftje drukken, luidende „In de maand
Mei namen wij gevangen twee Hollandsche
officieren en een kanon".
Na het overhaaste vertrek van den Prins van
Wied nam Essad bezit van geheel Albanië, en
voerde toen ook voor het heele land deze zelfde
postzegels in. Op het exemplaar, dat ik bezit,
komt dit opschrift dan ook voor, en zoo zond
de Albaneesche post nog altijd de zegels met
dezen voor onze officieren minder pleizierigen
tekst naar alle wereldstreken....
Essad Pasja, bij het naderen der Oostenrijkers
naar Italië gevlucht, heeft voor dien tijd vanuit
Durazzo, waar bij het paleis van den prins van
Wied bewoonde, een waar schrikbewind in Alba
nië gevoerd.
Menschen, die vroeger iets tegen hem hadden
gedaau of die hij om een of andere reden vreesde,
zelfs mannen van zijn eigen partij, liet hij zonder
eeuigen vorm van proces gevangen nemen en
zelfs ophaogen.
Toch was de tiran al even laf en bang als
de Albaneezen. Dr. Van Tienboven deelt daarvan
bet volgende staaltje mee:
Toen op een zekeren dag een Oostenrijksche
torpedoboot eenige schrapnells op Durazzo schoot,
rende Essad zijn huis uit, sprong op het eerste
paard, dat hij kon krijgen en dat ongezadeld
was, en holde weg, roepende*0 wee, wat
gaat er gebeuren 1" Op de markt viel hij echter
van zijn ros, en werd kermende opgenomen.
Zoodra de aeroplaans kwamen, kroop hij iD een
gebetonneerde spelonk met een ijzeren deur ge
sloten.
POSTERIJEN EN TELEGRAFIE.
Tholen. De Directeur van het Post- en
Telegraafkantoor vestigt de aandacht erop, dat
de uren van opeustelling van het kantoor met
ingang van April tot met 31 Aug. zijn vastge
steld op 8 vid,1 nm. en 28 uur D.m.
PREDIKBEURTEN.
THOLEN.
Ned. Herv.Kerk. Zie afzonderlijk gedruktkerkbriefje
Ned. Protestantenbond Afd. Tholen
GEEN DIENST.
Ger. kerk voorin. 9.30 en nam. 2 uur Da.
Brinkman te Glanerbrug, 's avonds 6 uur leeskerk.
Geref. Gent. voorm. 9,30, nam. 2 uur en avonds
6 uur Ds. Janse.
POORTVLIET.
Ned. Herv. kerk, voorm. 9.30 en nam. 2 uur
ds. Verschoor.
Geref. kerkvoorm. 9.30 nam. 2 uur en 'a avonda
6 uur leeskerk.
SCHERPENISSE.
Ned. Herv. kerkvoorm. 9,30 en nam. 2 uur d».
Steenbeek.
Beide beurten collecte Kinderzorg.
Geref. kerkvoorm. 9.30, nam. 2 en 5,30 uur
leeskerk.
ST-MAARTENSDIJK.
Ned. Herv. kerkvoorm. 9.30 leeskerk, nam. 2
uur ds. Kamsteeg van Stavenisse, Doopsbediening.
Oud. Geref. kerk, voorm. 9.30, nam. 2 en 5.30
leeskerk.
STAVENISSE.
Ned. Herv. kerk. voorm. 9.30 ds. Kamsteeg,
nam. 2 nur leeskerk-
Oud Geref. gem. voorm. 9.30, nam. 2 en avonds
5.30 uur leeskerk.
OUD-VOSSEMEER.
Ned. Herv. Kerkvoorm. 9.30 en nam. 2 uur
ds. Van Asch.
Geref. kerk, voorm. 9.30 en n»m. 2 uur ds. De
Bruijn, voorm. Voorber. H. Avondmaal, 's avonds 5.30
uur leeskerk.
ST-ANNALAND,
Ned. Herv. kerkvoorm. 9.30 en nam. 2 uur ds.
J. de Bres.
Geref. kerkvoorm. 9.30, nam. 2 en 5.30 uur
leeskerk.
IERSEKE.
Ned. Herv. kerk, voorm. 9.30 leeskerk, nam. 2
uur ds. Klomp van Schore.
Geref. Kerk. Voorm. en nam. ds. Meyer, 's avonds
leeskerk.
Chr. Ev. Gem. Voorm., nam. en 'a avonds
ds. Bromet.
Oud Ger. Gem. voorm., nam. en'aa/onds 6 uur
de heer Overduin.
Ovttleden Leendert Ortelee, 83 weid
Johanua van Offenbaek.
Gemeente IERSEKE van 1016 Maart.
Gehuwd: Jacobus Goud, 42 j. wedn. van
Elizabeth Dekker van Biezelinge, en Anna
Dekker 47 j. jd.
Geboren Jacobas Cornelis, zv. Willem Ridder-
bof eu Suzannade Wee. Cathalina, dv. Johannes
Overduim en Cathalina van Nieuwenhuize.
Voor de rechtbank te Middelburg is 1
vervoer van mangelbieteu in een open vit
vaartuig 14 dagen gevangenisstraf geëiscl
C. J. Bont te Tholen.
Voor den inhoud van ingezonden stukken is de Eua
geenerlei opzicht verantwoordelijk, terwijl door opname^,
niet blijkt dat zij met den inhoud iustemt.
Samenspraak tussohen Krelis en Arted
KrelisHallo, ben jij ook naar de i(Vi
geweest jj
ArieAch ja, Krelis, het was toch toc!
roerde dag, de eene werkte, de
niet, zoodat ik zeg tegen mijnïl
ik ga naar de koopdag. 'fac
KrelisKrek, zoo ook bij mij bet geval I
ik snap nog niet dat ik jou nietgei
heb gezien 1 ooi
ArieAch Krelis, je ontmoet er dan |bt
dan die, eu dan sta je weer eetllr
en loopt zoo eens overal te ata
zoodat je ten lange leste je eigen'er
niet ziet. 1
Krelis't Is net zooals je zeit Arie, mffc
ook, bet is nog al prijslijk ew
vind je niet ?ac
ArieAch Krelis, de groote boeren
zaken, enfin wij als kleine kleut^
tjes ondervinden in onze eige af
de fioanciëele vloedgolf, wat m
voor die groote een groot voordei
KrelisEn nog Arie, zijn ze niet te
dat bewijst wel de zaak bij ons in
met den heer Willem Moelker,|
bij de laatste stemming is uitgi
als Raad van Toezicht van de B&»
leenbank waarover de samenspriao
de Nieuwsbode gestaan heeft, m
Arie Is toch waar, maar vertel mij eens lel
wat is dat dan toch, ik heb htjjt
Nieuwsbode niet gelezen. aa
KrelisMaar zeg Arie hou je nou nie 5
ludeman als öf je een vreeindeliogta
ArieWaarlijk Krelis, ik weet er totale
van dus vertel mij eens de juiste|jL
KrelisWel Arie, je weet overal is de »ji
laat ik liever zeggen, de epidemie
gebroken om boe ren leen ban keijo:
stichten, dat is zie je daarvooi0i
coöperatief elkander te helpen,
men niet aangewezen op dit
financieel lichaam en meent m
doen en laten geheiui blijft.
ArieBen jij er ook lid vau Krelis
KrelisZie je, en ja, weet je 1 Welnu, jt
daar ook lid van die boerenl. ,e
te Tholen de heer Willem Moelkei^
behalve dit lidmaatschap ook no01
is van de Natsspaarbank, en dae
hem door de kiezers is toevértm
lid van den Raad. uj
ArieWelnu Krelis, is dat dan nu ei
wonder om daarover te spreken, j
toch heelemaal geen schande dat i&jj
lid van den Raad is, en daarbij,
in eenige andere andere fioancieeijjj
stellingen een betrekking heeft.
Krelis: Volkomen waar. maar juist dat lii
schap van den Raad is hier van
gewicht geweest bij al of niet her!
van raad van toezicht bij de bi
leenbank.
ArieHoe kan nu in vredesnaam het
lidmaatschap aanleiding zijn tot bi
herkiezen in de leeubank, het koi
toch voor, dat dit twee afzond^
lichamen ziju. J
Krelis Dat is ook volgens jou zienswijztp]
komen juist, maar er is in den la<t
tijd een gas-tig hondje in de Tbotl
raad geslopeu en die is gekropen
de brandkast van de boerenleen"
Snap je het nu?
ArieNu snap ik er heelemaal niets
van, maar zeg, hou je bij je redt
laat mij even mijn sigaar aanstekt
Krelis: Je weet toch toch wel dat Tholel
een gaskwestie, pardon Commissie
haar ontstaan en haar werking isJ
in haar soort, enfin, daar zal je
nog wel meer van hooreu, wij zij'
dit punt nog maar in het eerste stat
Arie: O, ja die gaskweste, commissie
ik, heb ik al eens meer over gel
en het heeft zelf al eenige hun bi
gekost vermeen ik is 't niet
ga verder
Krelis Ja, een lid van de Raad ging vooi
eerlijke overtuiging in deze nit
beweging weg, en nu pas een nog
fuDCtionairis moest weg en wij
maar zeggen, wie volgt
Arie Ja want er zullen nog wel eenige strail
eer dat de zaak voor het publiek
en nel is.
KrelisLuister I Nu doet zich het geval
dal de boeren in de laatste jaren scbi
veel geld maken, welnu, nu houdt
ook gaarne van luxe b.v., een
een hondje of wat voor ding het^
wezen mag. En nu is het immer|
de Nederlandsche wetgever verplicb^
dat voor zulke dingen als fiel
Eisch voo