i GEMENGD NIEUWS. Kerknieuw 8. RECHTSZAKEN. Burgerlijken Stand. Ingezonden Stukken. AFGELUISTERD. j! Engeland controleert onzen handel en neemt onze brieven-mails in beslag, doch onze ooste lijke nabour speelt met de levens van de zich op Nederlandsche schepen bevindende opva renden. Het Departement van Marine deelt mede dat uit de beëedigde verklaringen van den eersten en vierden officier en van den uitkijk van de Tubantia is gebleken, dat het stoomschip door een torpedo is getroffen, daar de witte streep (bellenbaan) door een gelanceerde torpedo veroorzaakt, duidelijk door hen is waargenomen, Toen deze streep op het midden van het schip uitkwam, volgde de ontploffing. De Tubantia werd getroffen op ongeveer twee meter beneden de waterlijn aan stuurboordzijde. De kapitein van het schip deelt mede: Te 2 uur 20 min. in den nacht van Woens dag op Donderdag, even voor men ten anker zou gaan, od terwijl de kapitein zich in de kaartenkamer bevond, werd men op het schip door een ontzettecden schok opgeschrikt, ten gevolge waarvan alle gluswerk aau boord in splinters werd geslagende kaartenkamer, de rookkamer en de biblotheek een ruïne werden. Het schip was aan stuurboordzijde midscheeps getroffen de sloep, die boven de getroffen plaats hing, was verdwenen en de brokken hout daar van hingen in de marconi-draden. Het brughuis was aan splinters geslagen. De Tubantia helde onmiddellijk naar stuur boord overde passagiers, uit hun slaap opge schrikt, waren naar het dek gesneld en plaatsten zich bij de booten, ieder bij de boot, die hem of haar was aangewezen voor het geval er iets zou gebeuren. De bakboordssloepen werden het eerst te water gelaten de bemanning gedroeg zich, eveuals de passagiers, ordelijk en flink. Geleidelijk werden vervolgens de stuurboords sloepen gestreken en bemand, zoodat ten slotte de kapitein met ongeveer twintig man aanboord bleef. Het schip was nadat het was overgeheld, weer recht gekomen, en de kapitein hoopte dan ook, dat het zoa blijven drijven. Deze hoop is helaas niet vervuld. Te 6 u. 55 min. verdween de Tubantia, nadat het schip naar bakboord was overgeheld, in de diepte, een kwartier on geveer nadat de heer Wijtsma het met de laatste menschen van de bemanning in twee booten had verlaten, hetgeen toen door het scheef vallen van het schip reeds moeilijk ging. De Corr. van de N.R.Ct, die te Hoek van Holland was, vertelt Wij hebben daar nog een Hollander gesproken, die op de terugreis was naar zijn vrouw te Buenos-Ayres. Ik stond voor de boot, die mij tevoren was aaugewezen, vertelde de man ons. Eeu vrouw komt naar mij toe en geeft mij een kind van eën jaar of vijf. Zorgt u voor het kind, mijnheer. Een reisdeken had ik meegenomenhet kind had niets anders aan dan een hempje. Ik wikkel het in mijn reisdeken en üeb het dij mij ge houden, tot op de Breda; daar ben ik het kwijt geraakt. Ik ben er gaan zitten in eeu hoekje. Het was er zoo koud, zoo koud. Ik heb den kok iets te eten gevraagd en hij gaf mij een stuk kaas. Ik heb het opgegeten, maar het is er niet ingebleven. Toen ben ik maar weer gaan zitten en ik heb niels meer gezegd; ik kon niet spreken. En toen wij bier aan wal kwamen, ben ik gaan loopen huilen als een kindje kon er niets aan doen. Eu nu hier aan tafel vind ik ineens weer het kind met de moeder naast me zitten. Ik ga niet meer over zee, zoo lang de oorlog duurt. Zooals wij zeideo, het was helder weer, het schip is langen tijd drijvende geblevende booten konden allen worden uitgezet en er kwam al gauw bulp, van de Breda, van de la Compiue, van de Gorredijk, van de Krakatau, van de torpedobooten, zoodat, wat de meoscbenlevens betreft, deze ramp eeu gunstig verloop koD hebben. Maar wie van uabij boort en ziet wat het be- teokeiu een schip getorpedeerd, die beseft maar te duidelijk do rampzalige gevolgen vaD dezen ïneedoogeoloozeu zeeoorlog eu die begrijpt eenigs- zins i.v-t verschrikkelijke van ii' :>edeer»ngeu zonder eenige voorafgaaude uwing, die, dikwijls iu den donkeren hu bij slecht weer, een aantal ouschuldigen jn-combat- tanten prijs geven aan de groote elleode en ontberingen, veelal aau een wissen, ellendigen dood. De schipbreukelingen, die met de Breda aan den Hoek van Holland waren aangebracht, ver- trokkeu te halfnegen met een extra-trein naar Amsterdam; ook kapitein Wijt9ma keerde met dien trein naar Amsterdam terug. ma., dsdig Per Verkrijg,. Te Thole. %ndijk" op een mijn geloopen ia iu de Noordzee op eeu mijn aagmiddag werd het schip aange- net Eugelsche schip „Colchester". van de „Zaandijk" stond vol water, schotten beletten bet water verder door te dringen. De schroef stak uit, zoo diep was het voorschip gezagvoerder, alle officiereu en waren aan dek, terwijl een ge- j bemanning was overgegaan aan in ballast varend Noorsch stoom- ïn de nabijheid bevindende, voor verlies van menschenleveus be- ab8oluut niet. De „Colchester" heeft paar oren gesleept. Toen brak de tros en moest van verder hulp verleeoeo worden afgezien. Te hulp geroepen andere Eugelsche schepen hebben toen de zorg voor de „Zaandijk" over genomen. Puntdichten Haagsche Post. De Toestand. De verwachting wordt lager, de hope wordt vager, De staatsschuld daalt weer een punt. De betaling wordt trager, de kost wordt er mager. Zoo juist is het leger Verdun-d 1 J. G., Amsterdam. Goedkoope melkchooolade. Niet van de fijoste, maar de goedkoopste, 't Is immers een dure tijd. Op anderhalve liter water Deemt men 115 gram suiker, 50 gram cacao, 15 gram aardappelmeel en 40 gram gecondenseerde melk. Cacao, suiker en aardappelmeel wordeu met een derde gedeelte van 't water goed doorgeroerd eu een kwartier laug doorgekookt, daarua doet meu er de ge condenseerde melk en 't water bij en laat nog vijf minuten koken. De slechte treinenloop. Dat is toch maar prachtig in Duitschland En als je dan van over de grenzen terug komt iu ons land, dan begint dadelijk bet gesukkel weer. De treinen 'n kwartier, 'n half uur te laat. Wat drommel, wat ia Duitschland kon zou hier toch ook mogelijk zijn. Zeker, zegt „Ons land", zeker is het mogelijk. Maar zoudt ge den prijs er voor willen betalen Want dan moet ge er wat voor over hebben. Wilt gij Pruisische preciesheid op de Prui sische wijze bij de treinen bereiken, dan moet gij allereerst onze geheele staatsorganisatie ver anderen naar Pruisisch model. Vervolgens moet gij de geheele democratie overboord gooien, want de straffe organisatie dier spoorwegen is voor een belangrijk deel daaraan te dankeD, dat het Pruisische volk zoo weinig macht heeft en dat de volksvertegen woordigers dus ook zoo weinig te zeggen hebben over die organisatie. Als gij dit alles nu gedaan bebt, zijt gij er nog lang niet. Gij moet nu het geheele Pruisische militarisme overnemen, de vrees voor den meer dere en den in vleesch en bloed overgegauen geest van discipline. En gij moet dan, evenals in Pruisen, van de spoorwegeu een bijwagen van het leger maken, waar de sergeants en de adjudanten als stationschef, chef van het goederen vervoer, hoofdconducteur enz. een plaatsje krijgen nadat zij hun tijd in het leger hebben uitge diend. En nbg zijt gij er niet. Want nu moet gij ook het publiek van dien eigenaardigen eer bied voor de uniform doordringen, die het Duitsche reispubliek zooveel gedweeër maakt dan het onze. Nu nog een stuk of tien kleinere hervor mingen eu uw treinen komen op tijd, net als in Pruisen. Of er geen andere methode is Zeker. En die is heel wat eenvoudiger, al heeft zij niets Pruisisch. Gij moet de menschen opvoeden tot het besef, dat ook hier j/eeu voor allen en allen voor een" is dat elk persoonlijk plichtsverzuim onschuldig slachtoffers maakt. Ons volk is niet zoo dwars. Doch bet moet eerst begrijpen. En aan deze opvoeding laat men zich in Nederland veel en veel te weiuig ge legen liggen. Van de Noordzee tot de Zwarte zee binnendoor. 't Is nu mogelijk, van de Noordzee per 9chip binnendoor naar de Zwarte zee te varen. In Duitschland is een belangrijke verbinding tot stand gebracht, door de opening van het Donau- Main-kanaal, loopende van Regensburg aan den Donau tot Bamberg aau de Main. De Maiu stroomt, naar men weet, uit in den Riju. Op die wijze heeft men tusschen den mond van deu Rijn iu de Noordzee en tiieu van de Donau in de Zwarte 2ee eea waterweg verkregen ter lengte van 8000 K.M. Deze Do au-Main-verbindiug is al eeuwen lang uen wensch van de Duitschers geweest. Iu de vorige eeuw zijn reeds de voornaamste werken onder de regeeriog van Koning Lodewijk I van Beieren tot stand gebracht en zelfs is onder Karei de Groote reeds met dit kanaal begonnen. Sporen van dien arbeid zijn nog zichtbaar. Intusschen is het kanaal nog wel voor ver grooting vatbaar, 't Kan voorloopig nog maar kleine schepen doorlaten. Tengevolge van 't ver schil in hoogte tnsschen de beide eindpunten waren voor de 172 K.M. niet minder dan 101 slaizen noodig. Echter, hoewel dit Datuorlijk een schaduwzijde is, men kan zich voorstellen, dat deze verbin- diog vooral voor den aanvoer van levens middelen en andere voorraden uit Turkije en Bulgarije voor het Duitsche volk van groote beteekeois is. Dr. A. van Tienhoven, die in Servië aan het hoofd van een ambulance heeft gestaan en ook bij den terugtocht van het Servische leger Albanië heeft doorkruist, geeft in het H b 1. een be schrijving over de toestanden in dat land, zooils hij die bevond. Dr. Vau Tienhoven ervoer, dat verschillende personen, die reeds in Albanië woonden en het land eu de toestanden kenden, een groote be wondering voor kapitein Thomson hadden. De metropoliet (aartsbissch'.p), die verschillende photo's vau Thomson tooüde, zei„Hij was de eenige, die Albanië begreep, en bij wus ook de eenige, die het goede voor Albanië wilde, terwijl de anderen allen hun eigen voordeel zochten". De metropoliet en alle anderen, die de dokter sprak, waren steevast overtuigd, dat Thomson vermoord was, en het bekende verhaal van het noodlottige schot van de rebellen slechts een sprookje. Omtrent het blijkbaar niet door Essad Pasja gestichte Centraal-Albanië vertelt de dokter nog een vermakelijke bijzonderheid Om toch maar zooveel mogelijk voor een modernen staat door te gaan, bad de „regeering" van de opstandige streken ook postzegels laten maken, en toen nu de rebellen de grootste overwinning behaalden die ooit door Albaneezen behaald was, het gevangennemen van twee Hollandsche officieren, lieten ze op die postzegels een opschriftje drukken, luidende „In de maand Mei namen wij gevangen twee Hollandsche officieren en een kanon". Na het overhaaste vertrek van den Prins van Wied nam Essad bezit van geheel Albanië, en voerde toen ook voor het heele land deze zelfde postzegels in. Op het exemplaar, dat ik bezit, komt dit opschrift dan ook voor, en zoo zond de Albaneesche post nog altijd de zegels met dezen voor onze officieren minder pleizierigen tekst naar alle wereldstreken.... Essad Pasja, bij het naderen der Oostenrijkers naar Italië gevlucht, heeft voor dien tijd vanuit Durazzo, waar bij het paleis van den prins van Wied bewoonde, een waar schrikbewind in Alba nië gevoerd. Menschen, die vroeger iets tegen hem hadden gedaau of die hij om een of andere reden vreesde, zelfs mannen van zijn eigen partij, liet hij zonder eeuigen vorm van proces gevangen nemen en zelfs ophaogen. Toch was de tiran al even laf en bang als de Albaneezen. Dr. Van Tienboven deelt daarvan bet volgende staaltje mee: Toen op een zekeren dag een Oostenrijksche torpedoboot eenige schrapnells op Durazzo schoot, rende Essad zijn huis uit, sprong op het eerste paard, dat hij kon krijgen en dat ongezadeld was, en holde weg, roepende*0 wee, wat gaat er gebeuren 1" Op de markt viel hij echter van zijn ros, en werd kermende opgenomen. Zoodra de aeroplaans kwamen, kroop hij iD een gebetonneerde spelonk met een ijzeren deur ge sloten. POSTERIJEN EN TELEGRAFIE. Tholen. De Directeur van het Post- en Telegraafkantoor vestigt de aandacht erop, dat de uren van opeustelling van het kantoor met ingang van April tot met 31 Aug. zijn vastge steld op 8 vid,1 nm. en 28 uur D.m. PREDIKBEURTEN. THOLEN. Ned. Herv.Kerk. Zie afzonderlijk gedruktkerkbriefje Ned. Protestantenbond Afd. Tholen GEEN DIENST. Ger. kerk voorin. 9.30 en nam. 2 uur Da. Brinkman te Glanerbrug, 's avonds 6 uur leeskerk. Geref. Gent. voorm. 9,30, nam. 2 uur en avonds 6 uur Ds. Janse. POORTVLIET. Ned. Herv. kerk, voorm. 9.30 en nam. 2 uur ds. Verschoor. Geref. kerkvoorm. 9.30 nam. 2 uur en 'a avonda 6 uur leeskerk. SCHERPENISSE. Ned. Herv. kerkvoorm. 9,30 en nam. 2 uur d». Steenbeek. Beide beurten collecte Kinderzorg. Geref. kerkvoorm. 9.30, nam. 2 en 5,30 uur leeskerk. ST-MAARTENSDIJK. Ned. Herv. kerkvoorm. 9.30 leeskerk, nam. 2 uur ds. Kamsteeg van Stavenisse, Doopsbediening. Oud. Geref. kerk, voorm. 9.30, nam. 2 en 5.30 leeskerk. STAVENISSE. Ned. Herv. kerk. voorm. 9.30 ds. Kamsteeg, nam. 2 nur leeskerk- Oud Geref. gem. voorm. 9.30, nam. 2 en avonds 5.30 uur leeskerk. OUD-VOSSEMEER. Ned. Herv. Kerkvoorm. 9.30 en nam. 2 uur ds. Van Asch. Geref. kerk, voorm. 9.30 en n»m. 2 uur ds. De Bruijn, voorm. Voorber. H. Avondmaal, 's avonds 5.30 uur leeskerk. ST-ANNALAND, Ned. Herv. kerkvoorm. 9.30 en nam. 2 uur ds. J. de Bres. Geref. kerkvoorm. 9.30, nam. 2 en 5.30 uur leeskerk. IERSEKE. Ned. Herv. kerk, voorm. 9.30 leeskerk, nam. 2 uur ds. Klomp van Schore. Geref. Kerk. Voorm. en nam. ds. Meyer, 's avonds leeskerk. Chr. Ev. Gem. Voorm., nam. en 'a avonds ds. Bromet. Oud Ger. Gem. voorm., nam. en'aa/onds 6 uur de heer Overduin. Ovttleden Leendert Ortelee, 83 weid Johanua van Offenbaek. Gemeente IERSEKE van 1016 Maart. Gehuwd: Jacobus Goud, 42 j. wedn. van Elizabeth Dekker van Biezelinge, en Anna Dekker 47 j. jd. Geboren Jacobas Cornelis, zv. Willem Ridder- bof eu Suzannade Wee. Cathalina, dv. Johannes Overduim en Cathalina van Nieuwenhuize. Voor de rechtbank te Middelburg is 1 vervoer van mangelbieteu in een open vit vaartuig 14 dagen gevangenisstraf geëiscl C. J. Bont te Tholen. Voor den inhoud van ingezonden stukken is de Eua geenerlei opzicht verantwoordelijk, terwijl door opname^, niet blijkt dat zij met den inhoud iustemt. Samenspraak tussohen Krelis en Arted KrelisHallo, ben jij ook naar de i(Vi geweest jj ArieAch ja, Krelis, het was toch toc! roerde dag, de eene werkte, de niet, zoodat ik zeg tegen mijnïl ik ga naar de koopdag. 'fac KrelisKrek, zoo ook bij mij bet geval I ik snap nog niet dat ik jou nietgei heb gezien 1 ooi ArieAch Krelis, je ontmoet er dan |bt dan die, eu dan sta je weer eetllr en loopt zoo eens overal te ata zoodat je ten lange leste je eigen'er niet ziet. 1 Krelis't Is net zooals je zeit Arie, mffc ook, bet is nog al prijslijk ew vind je niet ?ac ArieAch Krelis, de groote boeren zaken, enfin wij als kleine kleut^ tjes ondervinden in onze eige af de fioanciëele vloedgolf, wat m voor die groote een groot voordei KrelisEn nog Arie, zijn ze niet te dat bewijst wel de zaak bij ons in met den heer Willem Moelker,| bij de laatste stemming is uitgi als Raad van Toezicht van de B&» leenbank waarover de samenspriao de Nieuwsbode gestaan heeft, m Arie Is toch waar, maar vertel mij eens lel wat is dat dan toch, ik heb htjjt Nieuwsbode niet gelezen. aa KrelisMaar zeg Arie hou je nou nie 5 ludeman als öf je een vreeindeliogta ArieWaarlijk Krelis, ik weet er totale van dus vertel mij eens de juiste|jL KrelisWel Arie, je weet overal is de »ji laat ik liever zeggen, de epidemie gebroken om boe ren leen ban keijo: stichten, dat is zie je daarvooi0i coöperatief elkander te helpen, men niet aangewezen op dit financieel lichaam en meent m doen en laten geheiui blijft. ArieBen jij er ook lid vau Krelis KrelisZie je, en ja, weet je 1 Welnu, jt daar ook lid van die boerenl. ,e te Tholen de heer Willem Moelkei^ behalve dit lidmaatschap ook no01 is van de Natsspaarbank, en dae hem door de kiezers is toevértm lid van den Raad. uj ArieWelnu Krelis, is dat dan nu ei wonder om daarover te spreken, j toch heelemaal geen schande dat i&jj lid van den Raad is, en daarbij, in eenige andere andere fioancieeijjj stellingen een betrekking heeft. Krelis: Volkomen waar. maar juist dat lii schap van den Raad is hier van gewicht geweest bij al of niet her! van raad van toezicht bij de bi leenbank. ArieHoe kan nu in vredesnaam het lidmaatschap aanleiding zijn tot bi herkiezen in de leeubank, het koi toch voor, dat dit twee afzond^ lichamen ziju. J Krelis Dat is ook volgens jou zienswijztp] komen juist, maar er is in den la<t tijd een gas-tig hondje in de Tbotl raad geslopeu en die is gekropen de brandkast van de boerenleen" Snap je het nu? ArieNu snap ik er heelemaal niets van, maar zeg, hou je bij je redt laat mij even mijn sigaar aanstekt Krelis: Je weet toch toch wel dat Tholel een gaskwestie, pardon Commissie haar ontstaan en haar werking isJ in haar soort, enfin, daar zal je nog wel meer van hooreu, wij zij' dit punt nog maar in het eerste stat Arie: O, ja die gaskweste, commissie ik, heb ik al eens meer over gel en het heeft zelf al eenige hun bi gekost vermeen ik is 't niet ga verder Krelis Ja, een lid van de Raad ging vooi eerlijke overtuiging in deze nit beweging weg, en nu pas een nog fuDCtionairis moest weg en wij maar zeggen, wie volgt Arie Ja want er zullen nog wel eenige strail eer dat de zaak voor het publiek en nel is. KrelisLuister I Nu doet zich het geval dal de boeren in de laatste jaren scbi veel geld maken, welnu, nu houdt ook gaarne van luxe b.v., een een hondje of wat voor ding het^ wezen mag. En nu is het immer| de Nederlandsche wetgever verplicb^ dat voor zulke dingen als fiel Eisch voo

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1916 | | pagina 2