piiji aan k Manpi ïaa pesïerleBlt, laifllwiT, m. o. 1605 Zaterdag 18 December 1915. Twee en dertigste jaargang. EN Eerste Blad. N ieu wjaarswenschen. Zij, die zich met I Januari a.s. ons blad abonneeren, ontvangen de t dien datum verschijnende nummers RATIS. Wegens het a.s. Kerstfeest zal onze Jwrant in plaats van Vrijdagavond, "^nderdagavond verschijnen. H.H. Correspondenten worden beleefd rzocht hiermede rekening te houden y et de inzending van Predikbeurten en euws. Firma J. M. C. POT, YHOLEN. P u b li c a t i o. De groote plannen n. 3 "Zo- Van onze berichtgevers. IERSEKSCHE THOOLSCHE COURANT Dit blad verschijnt eiken Zaterdag. Prijs per kwartaal f 0,65 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1.10, fraDCO oost f1,176. Voor het buitenland 90 cents, /.onder geïll. Zondagsblad. Ingozonden stukken, enz. worden uiterlijk op DONBERDAGAVONDIngewacht aan het bureau te T h o I e n of v66r BBNBERBAGIWIBBAG bij onzen medewerker te lerseke. UITGAVE Teler. Jnterc. 16. Advertentiënvan 1 tot 4 regels 40 ceutsiedere regel meer 10 cents; grooter letters naar plaatsruimte. Elke advertentie, 3 maal ter plaatsing opgegeven, wordt sleohta 2 maal in rekening gebracht. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. In het Vrijdagavond 31 December verschij- mde nummer onzer courant kunnen weder leuwjaarswenschen worden opgenomen, j Inzending tot uiterlijk VRIJDAG 31 DECEM BER 's MORGENS II UUR. 1 H.H. Correspondenten gelieven hiervan tevens oede nota te nemen. doordat de haodel levendiger wordt en niet al leen de trein krijgt een deel van dat meerdere goederenvervoer, doch ook de vrachtrijders en vrachtschippers profiteeren daarvan. En wat de schipperij betreft en de opbrengst van de havens, die voor vele gemeenten een niet onbelangrijke inkomst vormt, die velen niet gaarne zouden willen missen, ver wijzen we naar hiervolgende staatje, waaruit- duidelijk blijkt dat de havenopbrengsten juist in die plaatsen waar een tramwegverbinding is tot stand gekomen, enorm vooruitgegaan, en wel te Zierikzee is gestegen van f 2665 tot f4151, te Brouwershaven van f 3494 tot f 5054 eu zelfs te St-Philipsland van f1140 tot f2017. Verder commentaar lijfet ons hier overbodig. OPBRENGST van Haven- en Kadegelden, voor de totstaudkoming der tram SteenbergenBrou wershaven, ontleend aan de officieele gegevens 1896 De Burgemeester van Tholen maakt bekend jat de wekelijksche marktdag in beide aan- laande weken zal gehouden worden op Vrijdag en 31 December. Tholen, den 17 December 1915. Be Burgemeester J. W. WAGTflO. Van verschillende zijden ontvingen we be- vijzen vau instemming met de strekking van iet artikeltje in het laatste nummer. Dit vcr- ilijdde ons. Doch ook, we kregen uitbranders, omdat we een weinig te hard hadden geroepen ran slapend Tholen, en dit verblijdde ons ook 1 Vaut immers als iemand in zijn zoetste droomen dechts wordt gestoord door een flinken por in le zijde, daar hij anders niet wakker is te krijgen, is dat wel een bewijs dat hij goed onder teil was. Eu we kunnen het dan ook wel be grijpen dat hij boos uitroept: Wat verbeeld je je wel, ik slaap niet zoo vast 1 Enfin, hoe het s of de flinke por de zwaarslapers heeft wakker geschud of dat ze werkelijk geen zwaarslapers rilleu ziju, in beide gevallen constateeren we nu dat meu werkelijk wakker is en wakker wil blijven En geeft dat geen reden tot verblijding? Doch er kwam meer. We hoorden van velen bezwaren uiten tegen het tot stand komen eener U 1 J -* TUi iri bei ncrlccl f71111 17 Q n Brui- Zie Brou- St-Phi nisse rikzee wers- lips- haven iaiid f4663 (2787 havengeld (3719 f 987 162 heug 28 schot 4041 2717 haven 3170 1024 137 brug 43812 2951 haven 3209 1008 150 brug 4814 3774 haven 4138 919 237 brug 1897 1898 1899 Dit zijn de vier laatste jaren vooiafgaande aan de indienststelling van de tramverbinding en volgende cijfers, wederom ontleend aan de ons verstrekte officiëele gegevens, doen zien dat ge middeld zelfs een vermeerdering in de opbrengst is waar te nemen, nadat de verbinding is tot stand gekomen. 1900 f4757 f2665 havengeld f3499 f1140 175 brug 1901 4955 2910 baven n 3754 916 181 brug 877 1905 3713 2955 haven 3035 195 brug 1910 4480 4076 haven 3789 1505 187 brug 1914 4579 4151 haveu t 5054 2017 154 brug treinverbinding. Dit zou in het nadeel ziju van enkele categoriën van menschen, die do hun brood verdienen omdat er geen snelverbinding is. In de eerste plaats Betrekkelijk waar. Immers niemand die voor zaken op reis is naar Oud-Vossemeer, St-Auna- land, Stavenisse en nu van een rijtuig gebruik maakt, zal zoo dwaas zijn om een rijtuig te huren, waar de spoortrein hem sneller, gemak kelijker eu goedkooper op de plaats van bestem ming brengt. Maar er staat weer tegenover dat door opbloeiïng van de verschillende plaatsen op het eiland meer zal worden gedaan aan plei- zierrijden, waartoe ook het meerdere bezoek van vreemdelingen zeker zal medewerken. En boven dien onze rijtuigverhuurders op Tholen zijn allen hoteliers en waar deze dus aan de eeue zijde zullen verliezen, daar winnen ze weer dubbel aan den anderen kant, daar het reizigersverkeer zeer zal toenemen. Verder wierp men ons toe dat de vrachtrijders en schippers van den ijzeren weg nadeel zouden ondervinden. Niets is minder waar dan dat. Immers zien we maar weer de streken waar voor korter of langer tijd een betere verbinding is gekomen. Inplaats dat vrachtwagens verdwijnen, komen er bij. Er wordt meer in- en uitgevoerd; Tenslotte maakte een zorgzame huismoeder ons hare bezwaren bekend omtrent het duurder worden vau de eerste levensbehoeften als tuin bouwproducten, aardappelen enz. Immers zoo redeneerde ze in de verslagen der vergaderingen vau de Telers- en Tuiubouwvereenigingen, heb* ik meermalen gelezen dat de tuiniers, zoodra een betere verbinding tot stand kwam, hun tuinbouwproducten beter kunnen vervoeren en hoogere prijzen bedingeD. En noodwendig inoet dan de plaatselijke prijs van verschillende ar tikelen die thans betrekkelijk goedkoop verkrijg baar zijn, worden verhoogd, tot schade van den kleinen burgerman. 't Is waar moeder, wierpen wij haar toe maarvergeet niet dat ge door U dood te dé rijtuigverhuurders, staren op kleinigheden, het groote ding over het hoofd ziet. Ge wilt toch wel gelooven niet waar, dat waar handel en nijverheid zich uitbreiden dit tengevolge heeft dat loonen, salarissen en andere inkomens zullen stijgen, neen moeten stijgen. In fliak vooruitgaande plaatsen ziet men immers deu middenstand opbloeien, in de amb tenaarswereld wordt meer verdiend, in de arbeiderswereld worden hoogere loonen besomd, eu men kan daarom ook voor enkele artikeleo wel wat meer betalen, terwijl andere artikelen ook weer in prijs zullen dalen. En ten slotte werd ons door een inwoner van Tholen het bezwaar geopperd dat de stad Tholen, als er komt een vrije brug over de Eendracht, een groot deel van haar inkomsten die nu ge trokken worden door de verpachting van het veer, zou moeten derven. En waar we de vorige week beloofden dat we de overbrugging en trein- aanleg in verband met het veer zouden behan delen, is ons dit nu een reden te meer om dat te doen. t Veer levert jaarlijks ongeveer f13 500, op, terwijl bij de 7-jaarlijkeche verpacht ing een jaarlijksche stijgiög wordt geconstateerd vau Deze drie wordt dus jaarlijks door passanten van het veer (dus voetgangers en rijtuigen) meer betaald. Nu is in 1909 gebleken dat toen door pas santen' uit het eiland, ongerekend de gemeente Tholeii plm. f 7500 veergeld is betaald zoodat, waar we mogeu aauuemen dat uit l*et eiland thans'meer wordt gereisd dan vóór 5 jaren we gerust mogen zeggen dat een vrije brug te Tholen pl.tn. 65 °/0 als eerste winst doet vloeien in de zakkeu van het reizend publiek der op het eilaud gelegen gemeenten, behalve Tholen zelf. 65 die dus de gemeenschap wordt bespaard. Dezelfde berekening zouden we kunnen maken betreffende het goedereuvervoer, dat ook de laatste jaren enorm vooruit gaat en waardoor op de goederen door de overbrenging met het veer een onbillijke indirecte belasting wordt gelegd die zeker niet door deu handel, doch door de afnemers wordt betaald. Ook ons zorgzaam huismoedertje dat klaagde over vermeeende prijsstijging straks, na de overbrugging, gelieve dit goed te begrijpen En wat de hooge kosten betreft van den aanleg van bmg en spoor, wat door velen een der grootste bezwaren, zoo niet het grootste be zwaar, wordt gevouden, wel dat geld wordt immets niet weggegooid! Een groot gedeelte er van-ijomt weer terug door de besparingen die we reeds hebben opgesomd en door de meerdere opbrengst der havengelden en meerdere belasting die door vooruitgang van den handel straks zal worden opgebracht, terwijl bet grootste gedeelte vau het benoodigde geld wordt bijgedragen door aandeelen-kapitaal, terwijl deze aandeelen bij eventueele naasting door den Staat tegen de volle waarde worden overgenomen en die dus altijd een waardevol rentegevend bezit vormen. Een spoorliju door het eiland Tholen op Bergen op Zoom, het kan niet anders of ze moet en zal rendeeren en na verloop vau eenigen tijd zullen de bijdragen van polders en gemeenten hierdoor reeds spoedig voor een groot gedeelte verminderen. Waarom, werd ons gevraagd, geen tramlijn Wel om verschillende redenen niet. Een lokaal- treio met normaalspoorbreedte slait aan op het geheele spoorwegnet vau Enropa en wagens met handelsproducten en landbouwvoortbrengselen behoeven te Bergen op Zoom dan niet te worden overgeladen, terwijl bij een tram dit geheel builen gesloten is en daardoor het vervoer van land en tuinbouwproducten aanmerkelijk duurder zal worden dan bij een spoor, waarbij de wagens kunnen doorgaan op het geheele West-Europee- sche lijnennet. Ook in andere streken van ons laod wordt het groote belang van betere verbinding begrepen. We wijzen hierbij op de ontworpen lokaaltrein Gouda-Waddinxveen-Boskoop-Alphen a. d. Rijn. Door de betrokken 3 gemeenten wordt hier voor gezamelijk 1 Millioen gulden bijgedragen d.i. de kleiuste helft der totale kosten die f 2.400.000,— bedragen. Ook deze lijn zal door de Mij. tot Expl. v. St-Spoorwegen worden ge ëxploiteerd. Doch in die streken weet men wat het waard is een betere verbinding te verkrijgen. Met het oog op al deze beswaren die geopperd werden, willen we nogmaals U toeroepeu Tholenaars z>jt ge goed wakker, wrijft dau uw oogen uit want ge ziet door de boomen het bosch niet 1 Ge staart o dood op kleinigheden en ziet daardoor de groote zaak en het groote belang over het hoofd. Zijt ge het met ons eens dat het tijd wordt dat we eindelijk eens een betere communicatie krijgen, welnu, we zeiden het reeds de vorige week, eischt dau bevrediging van uw verlangens van uwe gemeenteraadsleden. Waterstaat is bij uitstek het hoofdstuk, waarbij de afgevaardigden zich voor hun district op de bres stellen. Dit deed Woensdag de heer De Muralt met kracht, door den minister evenals verleden jaar van rijkswege te verzoeken om een verbindingsweg tusscheu Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Ter illustratie van de groote behoefte aan zoo'n weg, vertelde spreker, dat het bij een bezoek van de Koningin aan die streek gebeurd is, dat H. M. haar weg over België moest nemen om van het eene deel in het andere te komeD, De menschen in Zeeuwsch- Vlaauderen (zei spreker) klagen over achterstel ling en beweren dat hun land nog steeds als een wingewest behandeld wordt. De Staat heeft millioenen winst gemaakt met het droog maken van polders langs de Zeeuwsch-Vlaamsche kust, maar in het belang van de streek doet de Staat niet9. Spreker beklaagde er zich over, dat de Minister hem verleden jaar op een zelfde verzoek niet eens geantwoord had en drong nu op spoed aan. Z.E. vroeg den heer De Muralt vergiffenis voor zijn verzuim van verleden jaar en ver klaarde gaarne ziju steun te zullen verleenen als er sprake kwam van Provincialewegen aan te leggen. Dinsdag heeft in de Kamer een incident plaats gehad. Terwijl de heer Voort van Zijp sprak over den vlootbouw, zat de minister van Marine met den heer Lohm. io ceu ^ter- bank te kouten dus zelts de nsiniiter, wier. het gesprokene onmiddellijk aanging luisterde nist. Dat vond de spreker natuurlijk ouaangenaam en en hield daarom een paar malen met spreken op. Maar het baatte Diet. iinJelnk kw - de voorzitter tusscheu beide door te cgen„Ik verzoek de andere leden den minister niet lastig te vallen en hem in staat te stellen naar den spreker te luisteren." Het verzoek was goed op zijn plaats, maar die de waarheid zegt, vindt geen herberg. De beide koutende heeren sprongen boos op en spraken niet goed verstaanbare woorden, en hardop zei de heer Lohman tot den voorzitter „Dat is toch ongehoordwelke uitroep de de voorzitter snedig beantwoordde met de op merking „U hebt niet het woord 1" Ook de minister toonde zich later nog erg verbolgen. Hij had genoeg geluisterd, zei hij, om den spreker te kannen beantwoorden. Als de Kamer hem weg wilde hebben, moest zij het maar zeggeD. Daarmee was de zaak afgeloopen. DE TWEEDE KAMER heeft de algemeeDe beschouwingen over de Staats- begrooting ten einde gebracht, evenals een paar hoofdstakken, zooals justitie eu baitenlaudsche za ken. De sprekers patten zicb niet uit in urenlange redevoeringen, maar avondzittingen ziju tocb noodig geoordeeld en men zal spoed moeten maken om vóór Kerstmis klaar le komeD. ST-ANNALAND. In de jl. Dinsdag gehouden Vergadering van den Gemeenteraad, waarbij alle leden tegenwoordig waren, is tot Lid der Com missie tot wering van Schoolverzuim herbenoemd de heer F. Weijter. Mede werd met 6 stemmen (en een blanco) benoemd tot Geneeskundige be last met de Weezen Armenpraktijk voor 1916, de heer D. Quakkelaar alhier. Met algemeene stemmen werd verder afwijzend beschikt op het verzoek van het hoofd der school, den heer H. W, Odink, om verhooging van salaris en op dat vau de afdeeling Tholen en St-Philipsland van den Bood vau Nederl. Onder wijzers om betere salariëering van het onder wijzend personeel van de O.L. School. Nog werd besloten niet toe te treden tot de districts-arbeidsbeors te Rotterdam en mede niet tot de Vereeniging van kleine stedelijke en plattelandsgemeenten in Nederland. IERSEKE. In den naebt van Maandag op Dinsdag zijn hier op een hoefje even buiten het dorp uit een schuur steenkolen gestolen en een konijn werd gevonden met afgeslagen kop. Er stond daar dicht bij nog al een schild wacht. De zaak is in handen gegeven van de rijkspolitie. OUD-VOSSEMEER. Een sleepboot bracht een schip alhier des nachts in de haven het schip kwam tegen de veerpont, welke beschadigd werd, terwijl een paar meerpalen werden afge knapt. De schade zou vergoed worden. In een vergadering van het Groene Kruis

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1915 | | pagina 1