II
I
raHM, pijji ui dl itlnp ni itstiM, laidbiiv, t«.
*ïo. 1602
Zaterdag 27 November 1915.
Twee en dertigste jaargang.
EN
Eerste Blad.
locaal^ooz luaj 0?>iet Si/qticI S/to^eiz.
sr. iï».
aoi
ÏS
Firma J. NI. C. POT, THOLEN.
Fect
Vs
is f!
51 Dl
ibrng
Méli
lelki
op
'hol
IERSEKSCHE
THOOLSGHE COURANT
Dit blad verschijnt eiken Zaterdag.
Prijs per kwartaal f 0,65met Geïllustreerd Zondagsblad f 1.10, franco
post f 1,175- Voor het buitenland 90 cents, zonder geïll. Zondagsblad.
Ingezonden stukken, enz. worden uiterlijk op DONDERDAGAVOND ingewacht aan het
T h o I e n of vóór DONDERDAGMIDDAG bij onzen medewerker te lerseke.
UITGAVE
Telef. Interc. 16.
Advertentiënvan 1 tot 4 regels 40 centsiedere regel meer
10 cents; grooter letters naar plaatsruimte.
Elke advertentie, 3 maal ter plaatsing opgegeven, wordt slechts
2 maal in rekening gebracht. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
Hieronder drukken we af het rapport van het spoorwegcomité Tholen, zooals het dezer dagen werd ingediend aan de gemeenten en
olders en verdere belanghebbenden bij den aanleg van een spoorweg op Tholen.
Voor het afdrukken van het kaartje ontvingen we van de directie der Mij. tot Expl. der S.S. bereidwillig toestemming, waarvoor onzen dank.
op dat de aangegeven lijnen in hoofdzaak juist zijn doch, dat er eventueel kleine wijzigingen in kunnen
EED
Ho (We merken hierbij
^gei lorden aangebracht.)
vei
eten
19
OverPLAKjCEE
M D
Ooiherlanci.
Lixfcfccht
Phll
SiEurJcan
5 Attnal»
|»Fer«rt
K»itei\cujlt
Wemelcl
e rae.ru
o-j» Zooyy\
jTtitGa fff n o z weg
Sü 7tc?Zauw faaeffp
Na de op 2 Junifjl. te[St-Maartensdijk ge-
inden vergadering hebben wij oEze pogingen
orgezet om een locaalspoorweg op Tholen tot
md te brengen.
In de eerste plaats hebben wij de allesbe-
erschende kwestie der overbrugging van de
endracht aangepakt, door aan Zijn Excellentie
Minister van Waterstaat en aan Heeren
edepnteerde Staten van Zeeland een plan over
leggen de brieven te schrijven, die zijn af
drukt in bijlage I en daarbij over te leggen
nota, welke is afgedrukt in bijlage II.) Van
eeren Gedeputeerde Staten mochten wij alreeds
antwoord ontvangen, dat zich in hoofdlijnen
st die plannen kunnen vereenigen.
Inmiddels gaf de S.S. uitvoering aan hare
ezegging om een voorloopig onderzoek in te
ellen omtrent de mogelijkheid van aanleg van
spoorweg, die alle Tboolsche gemeenten
ra verbinden met het station Bergen op Zoom
S.S. alsook naar de medewerking, die zij
de verwezenlijking van zoodanig plan zou
innen geven.
Van de uitkomst van haren arbeid deed zij
8 mededeeling in het schrijven, het met de
foehoorende kaart hierachter is afgedrukt,
ij moeten al dadelijk getuigen, dat dit schrijven
ize verwachtingen overtreft. Als nu wordt door
last, krijgt Tholen een volledige aansluiting
het geheele spoorwegnet, dat het vasteland
West-Europa omspant, met al de voordeelen
laraan verbonden. Maar als men deze gelegen-
ïd zou laten voorbijgaan, dan is Tholen voor
ogen tijd, misschien voor altoos, achterop
bracht.
Wij ontveinzen on9 geenszins, dat wij ook
Kijk en Provincie krachtige medewerking
Q behoeveD, vooral wel in dien vorm, dat
gfj enals zulks elders is geschied en nog geschiedt,
het tot stand brengen der lijn rentelooze
«rschotten worden gegeven. Gaarne echter
wij, du wij door S.S. zoo zeer worden ge
tond, bereid te doen al wat in ons vermogen is,
om die medewerking te verkrijgen. Maar alIeeD
dan kannen wij die taak aanvaarden, want immers
alleen dan is er goede kans op slagen, wanneer
de onmiddellijk belanghebbenden beginnen met
zelf te handelen en het niet bij schoone woorden
laten.
Om het maar kort en duidelijk te zeggen
zonder aarzelen moet allereerst een f 435.000.
als aandeelenkapitaal in een op te richten
naamlooze vennootschap worden bijeengebracht.
Eerst daarna kannen wij verder gaan.
Dit cijfer van f 435.000.is de uitkomst
van de navolgende berekening
De raming door S.S. opgemaakt, bedraagt
f2.350.000—
Gelijk ook elders is toege9taau en ook voor
de lijnen op Zuid-Beveland is verzocht, ware van
dit bedrag als renteloos voorschot 1L aan te
nog
ten
in de
laste
(rond
vragen aan het Rijk
Proviucie. Dan blijft das
der belanghebbenden of f 783,333.—
f 785.000).
S.S.^ zal blijkens haar schrijven d.d. 29 October
jl. B.N°. 1952/160 voorzien in de aanschaffing
van rollend materieel en inventaris, geraamd
op rond t 350.000.Over dit bedrag zal door
de vennootschap geen rente en aflossing betaald
behoeven te worden en het zal ook niet be
hoeven mede te deelen bij dividend-uitkeeringen
op de aandeelen der vennootschap.
Het na aftrek van deze f 850.000.nog
overblijvende gedeelte van het zooeven genoemde
V3» dat dus zeggen, globaal berekend,
f 435.000moet als volgestort aandeelen-kapi-
taal in de op te richten naamlooze vennootschap
worden bijeengebracht en dit bedrag nu moet
worden genomen door U, tot wie wij dit schrijven
richten.
Wij rekenen er stellig op dat de grond
eigenaren zullen beseffen, hoezeer hun belang
door spoorwegaanleg wordt bevorderd, aangezien
toch deze aanleg vast en zeker zal leiden tot
belangrijke waardevermeerdering hunner bezit
tingen. Wij verwachten dus dat ook zij een deel
van de uit te geven aandeelen zulleu nemen.
Ook rekenen wij op krachtige deelneming van
de gemeenten en polders in West-Brabant, die
mede door oas plan zullen worden gebaat.
Maar hoe groot het op deze wijze bijeen te
brengen bedrag zal zijn, is nog niet te schatten.
Wat niet elders kan worden geplaatst, moet
door de gemeenten en polders op Tholen worden
genomen.
Maar deze zullen nog andere verplichtingen
op zich moeten nemen. Zij zullen als bijdrage
in de kosten der overbrugging van de Eendracht
voor zoover deze overbrugging zal dienen voor
het verkeer anders dan per spoorweg, gedurende
50 jaar moeten bijdragen f7350l) per jaar.
Daarnaast moet ook nog in het oog worden
gehouden, dat de Staten van Zeeland aan hunne
besluiten toch het verleenen van rentelooze voor
schotten voor spoorwegen de voorwaarde plegen
te verbinden, dat de betrokken streek een zeker
bedrag per strekkende K.M. baan, in hoogstens
20 jaartermijDen, moet bijdragen. In het eerlang
in behandeling komende voorstel, betreffende
het verleenen van een renteloos voorschot voor
den aanleg van lokaalspoorwegen op Zuid-Beve
land, wordt voorgesteld als bijdrage van de streek
te vorderen 83/iooo van de totale kosten. Stellig
zal er in ons geval alle reden zijn, om te ver
zoeken, dat deze bijdrage niet, of althans tot
een veel lager bedrag dan in andere gevallen,
worde gevorderd, aangezien immers de streek
1) Dit cjjfer moet wyziging ondergaan, want thans
behoeft niet meer, als ten tijde toen de nota werd
geschreven, nkl een rentestandaard van BI/^O/qvoot
gemeenteleeningen te worden gerekend. Evenzoo zal
gewijzigd moeten worden den rentevoet waartegen de
opbrengst van hst veerreebt ten behoeve der ge
meente Tholen gekapitaliseerd moet worden maar
meer nauwkeurig berekeningen behoeven pas te
geschieden wanneer eerst tol den bouw van den
spoorweg is besloten en daarna uitvoerige plannen
en begrootingen zyo gemaakt.
zelve zooveel kapitaal beschikbaar stelt. Maar
wanneer de Staten de gegrondheid van deze
overweging niet beamen, zal wellicht, in aan
merking genomen het zooeven vermelde voor
stel in zake Zuid-Beveland, ongeveer 1 5270.
per K.M., dat is in totaal 37X plm. f 5270,
f 195.000. als bijdrage der streek worden ver
langd, wat zou beleekenen gedurende 20 jaar
nogmaals eene bijdrage van plm. f 9750.per
jaar.
In de in den aanhef vermelde vergadering
werd door de aanwezigen besloteD, dat „zij zich
voor hun persoon, bereid verklaarden, zooveel in
hnn vermogen, het tot stand komen van een
locaalspoorweg op het eiland Tholen te be
vorderen, mits
1° „de spoorwegbrug over de Eendracht
mede worde ingericht voor gewoon verkeer en
daarop geen tol- of passagegeld worden geheven
2°. „het ten laste van het eiland Tholen
„komende gedeelte der kosten van den spoorweg
„en van de brug in totaal niet meer bedrage
„dan f 1.— per hectare, benevens 20 cent per
„hoofd der inwoners gedarende de eerste 20
„jaren en daarna t 0.75 per hectare en f 0,10
„per inwoner gedurende 30 jaren".
Wanneer naar dien maatstaf de gemeenten
en polders bijdraf is in het geheel beschikbaar
fl.—- over plm. 10.600 H.A.
plm. f 10.600.—
f 0.20 ovef^Itt. 15.500 inwoners
ss-.p}m, f .3.100,
totaal plm. f 13.7 00^ -
Indien de Staten van Zeeland een zoo hoogo
bijdrage zullen vorderen, als hiervor u werd
iangegevevï, uau is dit bedrag du9 niet voldoende.
Waut gedurende de eerste 20 jaren zou voor
de betaling der zooeven genoemde sommen van
plm. f 7350.— -f plm. f9750.— plm.
f 17.100.— moeten worden bijgedragen. Gedaren
de die 20 jaren zouden de bijdragen ongeveer
25 °/Q hooger moeten zijn (d.w.z. dus voor de
polders plm. f 1.25 per H.A. en voor de ge
meenten plm. f 0.25 per inwoner), terwijl daarna
nog gedurende de volgende 80 jaar plm. 43
daarvan zou moeten worden gegeven.
Dan blijft ten slotte nog het zooeven genoemde
bedrag van f 435.000.over voor zooverre dit
niet door grondeigenaren en de belanghebbenden
in Brabant wordt verschaft. Hoe wordt dit het
best bijeengebracht? Naar onze meeuing ware
het wenschelijk dat de polders voorloopig zich
verbinden aandeelen te nemen tot een maximum
bedrag van f 36.per H.A. en de gemeenten
tot een bedrag van f 3.60 per inwoner. Naarmate
van de deelneming zal het werkelijk bedrag, dat
ingebracht moet worden, dan later naar even
redigheid lager gesteld kunnen worden. Zoolang
er geen dividend op de aandeelen mocht kannen
worden uitgekeerd, zal dit voor de bedoelde
gemeeDteu en polders neerkomen op een tweeden
last van hoogstens rond f 2.per H.A. en van
f 0.20 per inwoner en per jaar. Deze stortingen
verschillen van die hiervoren bedoeld, doordat
daarvoor aandeelen worden verkregen in de op
te richten Spoorwegmaatschappij, die bij koop
of naasting hun volle nominale waarde vertegen
woordigen.
Bovendien zal zeer waarschijnlijk al spoedig
eenig dividend-uitkeering op de aandeelen kunnen
plaats hebben uit het bedrag, dat S.8., blijkens
haar schrijven, opgenomen in bijlage IV, als
vaste huur wil betalen. Hoeveel de opbrengst
der Thoolsche lijn per dagkilometer zal zijn,
kan natuurlijk niemand vooruit zeggen. De een
zal grooter verwachtingen koesteren, dan de ander.
Vermoedelijk zal echter wel op een opbrengst
van ongeveer f7.per dagkilometer knnuen
worden gerekend. In hoeverre stijging van dit
cijfer te verwachten is, zullen de belanghebben
den op het eiland zelf het best kunnen beoor-
deelen. Hoewel zulks voor Tholen niet zoo maar
als maatstaf mag worden aangenomen, wenschen
wij er toch op te wijzen, dat de opbrengst van
den spoorweg SauwerdRoodeschool, die een
bij uitstek welvarende en landbonwende streek
doorsnijdt, gestegen is van f 7 09 per dagkilo
meter in 1893 op f10.26 in 1903 en f13.85
in 1913.
Zoolang de opbrengst blijft beneden f 8.
per dagkilometer zal er rekening houdende
met administratiekosten en belasting slechts
ongeveer f 1000,per jaar voor aandeelhonders
beschikbaar zijn- Stijgt echter de opbrengst tot