ia nsML Van Houten's N«. 1989. Zaterdag 29 November 1913. Dertigste jaargang. EN Eerste Blad. Firma J. NI. C. POT, THOLEN. St.-Nicolaasfeest. Het onderwijs in Tholen. -cca*zs sÉes ad IERSEKSCHE THOOLSCHE COURANT Dit blad verschijnt eiken Zaterdag. Prijs per kwartaal f 0,65met Geïllustreerd Zondagsblad f 1.025, franco er pöst fl,10. Voor het buitenland 90 cents, zouder geïll. Zondagsblad. Ingezonden stukken, enz. worden uiterlijk op DONDERDAGAVOND ingewacht aan het bureau te T h o I e n of vóór DONDERDAGMIDDAG bij onzen medewerker te ierseke. UITGAVE Telep. Interc. 16. Advertentiënvan 1 tot 4 regels 40 centsiedere regel meer 10 centsgrooter letters naar plaatsruimte. Elke advertentie, 3 maal ter plaatsing opgegeven, wordt sleohts 2 maal in rekening gebracht. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. POSTERIJEN EN TELEGRAFIE. Jubileumzegels. De Directeur van het Postkantoor te Tholen, laakt bekend, dat zoolang de voorraad strekt, abileomzegels van 21/2; 3, 5, 10, 12Va» 20, 25 50 ets., alsmede van f 1.f 2.50, f 5.en 10.vanaf Zaterdag 29 dezer ten postkantore op de hulpkantoren verkrijgbaar zullen zijn. De Directeur, WAALE. Tholen. De Directeur van het Postkantoor Ihier maakt bekend, dat van 2 t./m. 6 Decern- a.s. bij de verzending van postpakketten et volgende is in acht te nemen elk pakket behoort te zijn vergezeld van eene Ireskaart het adres behoort op het pakket geschrevenf iet geplakt te worden het gebruik van labels is niet aan te bevelen aangeraden wordt een afschrift van het adres het pakket te sluiten. Vóór 1838 was de toestand van het onderwijs lendig. Ik herinner me nog een kinderbewaarplaats de Kerkstraat bij Netje Sakko. Stel u voor een vóórhuisje, waarin Netje bij d ruimte van 4 tot 3 Meter eu een hoogte n 3 Meter naai- en breiles gaf. Netje hanteerde de kruk, die haar als derde JP ten diende, soms met forsche slagen of stooten. Was of men somwijlen in een eendenkooi wam, zulk een gekwaak en geschetter. Achter dat voorhuiéje was de Bewaarschool in 9-—12 en van 24 uur. Alle kindertjes meden zes jaar werden aangenomen voor één abbeltje per week. Ieder bracht zijn maode- g celtje, zijn stoofje of zijn bankje mee. Die werden lar gedeponeerd als zitplaatsen. In rijen zaten achter elkander op een steenen vloer. De limte was 4 bij 5 M. en 3 M. hoog. Een bedstede, waarin Netje den nacht pas- trde, als haar gewichtig dagwerk was afgeloopên, is in den hoek bij den achtergevel, daarnaast raam en een deur, die toegang verleende t een plaatsje m t gelegenheid voor zekere ihoeften, ofschoon de kindertjes nog al eens ais kwamen in een zeer onaangenamen toestand. Winters stond er een kachel en 's zomers lokte Netje haar potje in een hokje op het aatsje. Aan den witten wand hingen eenige schilde- en, een klokje en een spieg 1. Een tafel, in hoek geschoven, prijkte met een koffiekan trekpot vergezeld van eenige kopjes, benevens grooten bikken trommel met moppen. Bij tafel stonden een paar stoelen en stoven. De kindertjes kregen van moeder een cent een halfje om moppen te koopen, twee voor 1 cent. Die snoeperij moest dienen als ver tel apering. Nog werd aan dorstige kindertjes uit grooten beker, water toegediend, doch heel ilnig, want de gevolgen bleven meestal niet uit. et eeu grooten doek werden vóór het drinken lieve gezichtjes schoon geveegd. Soms kauwden wij de moppen fijn en smeerden een ander in het haar of in het aangezicht. Een kweekelinge of helpster hield opzicht over )i|es. Daar leerden wij tellen, versjes opzeggen, djes zingen enallerlei kwaad. Menigmaal rtelde Netje zulke griezelige geschiedenisjes, t we vanzelven stil waren. Met vacantie op de meesterschool moesten wij igens van 6 of 7 jaar, toch nog naar de vaarschool, want dan waren we van de straat, larvan had Netje zooveel pleizier, dat ze ons tas wegjoeg. Eens was Netje om elf unr op een boodschap I. Het kweekelingetje zat aan de tafel. Zij RPNA Cacao verdween na een poos om een kind op zekere plaats te helpen. Ik nam den trommel van de tafel, deelde de moppen uit en zeide, dat Netje gezegd had, dat ze allen heel zoet naar huis mochten gaan. Eu daar stormde de bende de straat op. Netje was woedend, doch ik mocht niet meer naar de Bewaarschool. In den Kruittoren had Kaatje Ribbe ook een gelegenheidje. Ieder zal begrijpen, dat de lieve jeugd een prachtige voorbereiding ontving om later de lagere school te bezoeken. Vele oude Tholenaars zullen zich dien toestand nog wel herinneren. De lagere school was vóór dien tijd in het vroegere weeshuis nu het plantsoentje van de Hoogstraat tot de Markt. Meester Douw, een ouderwetsch onderwijzer, hoewel goed geleerd, regeerde nog met roe en plak. Het ouderwijs beteekende niet veel. De man had meestal geen hulp. Ouden van dagen heb ik wel hooren ver tellen, dat Meester Douw sierlijk kon schaatsen rijden en prachtig schrijven. Het werd allengs hoog tijd om het ouderwijs te verbeteren. Op de Markt werd in 1837 en 1838, een voor dien tijd, prachtig schoolgebouw geplaatst. Dat is nu de tegenwoordige Bewaarschool. Na een examen werd de heer J. van den Bosch tot Hoofdonderwijzer (Hoofd) benoemd. Hij was een knap onderwijzer. Met behulp van het Bestuur en een paar ondermeesters voerde hij eeu geheel nieuwe regeling in, en dat ging goed. Het onderwijs werd uitstekend aangepakt, spoedig was de zaak in orde en ieder was tevreden. Schoolcommissie en Gemeenteraad maakten goede bepalingen. Schoolgeld werd er niet geheven. Alle school- middelen en schoolbehoeften werden vrij verstrekt. Door een verhoogde belasting werd alles be streden. Ook de traktementen der onderwijzers werden door den Gemeenteraad bepaald. Na eenigen tijd was men daaraan gewoon, en men bereikte twee oogmerken, n.1. alle kinderen, rijk en arm, kwamen in conversatie met elkander en genoten dezelfde voorrechten, èn de onder wijzers stonden op een zelfstandig standpunt. Toch zorgde ook het GemeeDtebestaur voor hen, die wat meer wilden leeren. Dat ouderwijs werd afzonderlijk betaald. Eéu der onderwijzers had taalacte voor Fransch. In een doorloopende avondschool werd die taal ouderwezen. Ook stelde men de gelegenheid open o n op een kamer in het huis van den gemeentebode teekenonderwijs te ontvangen. Tholenaars boven de 50 jaar hebben allen Chefke gekend, die toen goed berekend wa9 voor dat leervak, n.1. cravonteekenen. De school was in drie klassen verdeeld. De laagste klasse was een groot uitgebouwd gedeelte met goed licht. Twee zijgedeelteD, zoo lang als de voorgevel, vormden de hoogste en de middelste klassen. Tusschen die »klassen was een groot pad. De klassen waren gescheiden door een groot opschuifbord, dat voor beide klassen kon gebruikt worden. De laagste klasse was in drie afdeelingen ge splitst, met drie rijen banken waartusschen padeD. De beide andere klassen bestonden uit twee afdeelingen, met een pad, zoodat de school eigenlijk 7 klassen of overgangen bevatte. Daar naar werd het onderwijs geregeld volgens eeu rooster van werkzaamheden, door de onderwijzers onderling samengesteld, een waar kunststuk in een school zonder afscheidingen, om elkander zoo weinig mogelijk te hinderen. De meisjes eu jongens zaten in iedere afdee- üng afzonderlijk; voor ieder waren afzonderlijke privaten. In het midden der school stond een groote kachel. Bergplaatsen voor brandstoffen en schoolbehoeften waren er voldoende. Meester v. d. Bosch voerde het onderwijs zoo hoog op als t kon eu fiiuke hulp was hem daarbij ten dienste. Eenige kweekelingen (spet ters) waren aangesteld om ieder der onderwijzers behulpzaam te zijn en die practische vorming heeft veel bijgedragen om ze in het zoogenaamde schoolhouden te bekwamen. Met mijn 6e jaar kwam ik op de groote school en ofschoon de leermiddelen primitief waren, schoot ik goed op. Bij elk examen, dat jaarlijks plaats had, werd ik van afdeeiing tot afdeeling verhoogd, tot ik eindelijk in de hoogste klasse belandde. Met tact en zorg werden die examens afge nomen. Dat was voor Tholen een gewichtige dag. Burgemeester Wagtho, Griffier de Lange, Ds. de Visser en een paar Raadsleden woonden gedurende den geheelen morgen de plechtigheid bij en toonden zich meestal zeer tevreden. Be looningen kregen wij niet, het was louter om de eer, endie was ons genoeg Uit de beste leerlingen der hoogste klasse werden dan de kweekelingeu gekozen. Mijn laatste examen zal ik beschrijven. In April 1848 kwamen de H.H. op school. Klokke 9 waren ze present. Meester Maas voerde met de hoogste klasse een twee- of driestemmig lied uit. Hij was voor muziek de rechte man op de rechte plaats. Wekenlang had hij ons gedrild. Ook dèL het exameu werd nog een mooi liedje ten beste gegeven. De H.H. begonnen hun onderzoek in de laagste klasse, dan togen zij naar de 2e klasse en waren om half elf in de hoogste klasse. Ons schriftelijk werk werd bezichtigd, de Dominé hield' aanteekening. Er werden aardrijkskundige en geschiedkundige vragen gedaan, een paar opstellen door de makers zeiven VQQrgelezeD en toen gerekend op 't zwarte bord. Moeilijke sommen uit 't 2e deel van Strootmaij en Koopmans, rekeningen uit Van Lintz. 't Ging best. Ook ik kreeg een aom te behandeleu, n.1. den inhoud te berekenen van een hak die nitwendig 22ya dM. lang, 121/, dM. breed en 8Vi ÓM. hoog wa9, terwijl het hout of de wanden 2% cM. dik was. Het antwoord viel goed uit. „Wel mannetje wat moet je worden, want ge gaat n& het examen van school vroeg de Dominé. „Bakker", was mijn antwoord. //Wel, wel, zoo'n knappe jongen, dat is zonde I" jrJa Dominé, ik verdien dau 15 gulden in een jaar". //Zoo, dat is mooi, maar als de schoolcommissie je eens 24 gulden in het jaar gaf om school meester te worden, wat zoudt. ge dan wel zeggeo „Wel Dominé dan word ik schoolmeester". En zoo gebeurde het. Met 1- Mei 1848 was ik kweekeling (spetter) op de Thoolsche school en heb er tot heden toe geen spijt van gehad. De ijver van Meester van den Bosch was groot. Nog heb ik respect voor een volledige be handeling van de getalleer van Pestalozzi, die aanving in de laagste klasse en zoo doorgevoerd werd. Die handleiding was door hem samenge steld en met verandering en bijwerking pas klaar gemaakt voor de school. Op verschillende dagen hadden de kweeke lingen les. 's Zomers om 6 uur 's morgens en '3 winters 's avonds na 8 uur. Hij was ook de groote ijveraar voor de oefen- 1 school tot opleiding voor het onderwijzersexamen van den 4eu rang. De hoofdonderwijzers van Poortvliet, Scherpe- nisse en Oud-Vossemeer, ook van omliggende dorpen gaven ons volgens rooster les op Zaterdag middag in de school hunner gemeente. Die lessen hebben de Thoolsche oefenschool beroemd gemaakt. Tal van kweekelingen uit het geheele eiland Tholen zijn geslaagd. Theorie en practijk vormden de jongens tot goede onderwijzers, die 9poedig geplaatst werden en naderhand zelfs als Hoofden van scholen overal in den lande met roem hebben gefungeerd. Wanneer ze het onderwijs verlieten, hebben ze soms goede betrekkingen in de Maatschappij veroverd. Nadat meester van den Bosch gepensionneerd naar Rotterdam vertrok, is natuurlijk het onder wijs gemoderniseerd. Tholen heelt het geluk gehad altijd bekwame Hoofden van scholen te hebben. Het onderwijs stond steeds op goed peil en de regeering van Tholen heeft veel over voor goed onderwijs. Een prachtig schoolgebouw, en(de oude school als Bewaarschool ingericht, geven een goeden indruk. Tevreden ja, bij de beste instellingen heeft men ontevredenen. Dat zit tegenwoordig in de lucht en in de kranten, en het onderwijs heeft

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1913 | | pagina 1