«tiitllai, wijl au la ttlaipi na aistarM, Mini, «j.
t
0
Toelichting.
No. 1434.
Woensdag 27 November 1912.
Negen en twintigste jaargang.
U.
EN
R
de
Firma J. M. C. POT, THOLEN.
Foblicatiën.
1 n
21
néér
64
>150
IERSEKSCHE
TH00LSCHE COURANT
Dit blad verschijnt eiken Zaterdag.
Prijs per kwartaal f 0,65 met Geïllustreerd Zondagsblad fl.025, franco
^er post fl,10. Voor bet buitenland 90 cents, zouder geïll. Zondagsblad.
Ingezonden stukken, enz. worden uiterlijk op DONDERDAGAVOND Ingewacht aan het
bureau te T h o I e n of vóór DONDERDAGMIDDAG bij onzen medewerker te lerseke.
UITGA Yl!
Telrf. Jntekc. 16.
Advertentiënvan 1 tot 4 regels 40 centsiedere regel meer
10 centsgrooter letters naar plaatsruimte.
Elke advertentie, 3 maal ter plaatsing opgegeven, wordt slechts
2 maal in rekening gebracht. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
De Burgemeester van Tholen zal, op Zaterdag den
i December a.s., des middags te 12 nur, ten Raadhnize
ildaar
TWEE HOOPEN COMPOST,
lubliek verkoopen.
De voorwaarden van den verkoop liggen van heden
il ter lezing ter secretarie, iederen werkdag des
loormiddags van 912 uur.
Tholen, 25 November 1912.
De Burgmeester voornoemd
M. G. VAN STAPELE.
ddist
3nd,
it 19
ieron
van
iseei
eens
te he
fde
ster
Cr.
art.
'g
ang
'aarii
ïmaa
jksel
Dnde
rzon
inde
kuu
ie po
t Ni<
'D.
:opie
Prie
oek
aller
itera
jnde
ihoel
Ui
oeetj
3e p(
t Nb
nd
ijenh
iepo
euw
le Ci
schouwd eu ook iuderdaad gevoeld als een middel
waardoor een vrij en vlot verkeer in hooge mate
wordt belemmerd.
De oodergeteekenden kunnen zich dan ook
volkomen vereénigen met de woorden, voorkomende
in het rapport van de veercommissie uit Uwen
Raad, aldus luidende //Het Thoolsche veer is
„een besliste hinderpaal voor de welvaart van
„deze gemeente en van 't eiland Tholen in 't
THOLEN. Het Comité inzake de verbinding
tan ons eiland met den wal van Noord-Brabant
heett niet stilgezeten. Wij laten hier volgen het
lequest met de uitvoerige memorie van toe
lichting die door het Comité bij den Thoolscken
raad zijn ingezonden.
AAN
VEN RAAD DER GEMEENTE THOLEN.
Geven met verscbuldigdeu eerbied te kennen
iden van het Bestuur van de Vereeniging, tot
bevordering van een betere verbinding vau het
eilaud Tholen met de provincie Noord-Brabant;
dat uit de op de algemeeue vergadering van
14 November jl., gehouden beraadslagingen ten
duidelijkste is gebleken, dat een betere verbin
ding van deze gemeente met de provincie
Noord-Brabant door alle aanwezige leden met
aandrang wordt verlangd
dat de leden in die vergadering algemeen
van gevoelen waren, dat deze aangelegenheid,
waarbij de belangen der gemeente Tholen en
van bare ingezetenen in zoo hooge mate zijn
betrokken, is een zaak, die in de allereerste
plaats door den Raad der gemeente Tholen moet
worden aangevat eu door hem of althans onder
tijne leiding, zoo mogelijk, tot een goed eind
moet worden gebracht
dat de Raad, staande aan het hoofd der ge
meente, welke eigenaresse is van het veer, veel
beter dan wie ook, in 9taat is, om deze zaak
tot een goede oplossing te brengen, te meer
daar de Raad beschikt over de middelen, die
noodig zijn om een nauwkeurig onderzoek naar
de mogelijkheid van een betere communicatie
over de rivier de Eendracht in te stellen
dat ondergeteekenden zich de vrijheid veroor
loven om in een door hen opgemaakte memorie
van toelichting tot dit request uiteen te zetten,
op welke wijze naar hnnne bescheiden meening
deze zaak zal kunnen worden aangevat en tot
een goed einde gebracht
dat ondergeteekenden ten slotte Uwen Raad
niet willen verhelen, dat ter vergaderiug onder
instemming van nagenoeg alle leden de hoop
werd uitgesproken, dat Uw Raad deze aange
legenheid met ernst en met bekwamen spoed ter
hand zal willen nemen
Redenen, waarom ondergeteekenden Uwen
Raad met beleefden aandrang verzoeken boven
bedoelde zaak zoo spoedig mogelijk ter hand
te willeu nemen en zoo mogelijk binnen niet
al te ver verwijderd tijdstip zijn gevoelen te
dezer zake wel te willen doen kenbaar maken.
Tholen, den 23 Nov. 1912.
't Welk doende enz.
w. g. J. W. WAGTHO, Voorz.
w. g. G. AMS1NG Jr., Secr.
Ter toelichting van het hier nevensgaande
request wenschen de ondergeteekenden het vol
gende onder de aandacht van Uwen Raad te
brengen
De behoefte aan een betere communicatie van
het eiland Tholen met de provincie Noord-
Brabant doet zich hoe langer hoe sterker gevoelen.
Met het toenemen van het verkeer stijgt de
ontevredenheid over het bestaande vervoermiddel,
dat in geen enkel opzicht meer voldoet aan de
eiscben, welke in den tegenwoordigen tijd aan
een behoorlijk verkeersmiddel mogen worden
gesteld. In plaats van een middel te zijn om
het verkeer te bevorderen, wordt een dergelijk
vervoermiddel in den tegenwoordigen tijd be-
Ëen sterkere veroordeeling van den bestaanden
toestand is wel niet mogelijk en het is dan ook
niet te verwonderen, dat de ontevredenheid onder
de ingezetenen van deze gemeente en van het
geheele eiland met den dag stijgend is, en zelfs
tengevolge heeft gehad dat de besturen van de
andere gemeenten op het eiland Tholen reeds
pogingen hebben aangewend om bij de gemeente
Oud-Vossemeer eene verbinding tusschen het
eiland Tholen en de provincie Noord-Brabant
te bewerkstelligen, welke pogingen, iudien zij met
succes worden bekroond, voor de gemeente
Tholen allernoodlottigste gevolgen kunüen hebben.
De bestaande toestand is dan ook inderdaad
onhoudbaar I Het Thoolsche veer is duur,
veel te duurde overtocht is moeilijk, onge
riefelijk, en veelal schadelijk voor de gezondheid,
vooral in den winter, wanneer de passagiers
tijdeDS de overtocht bil koud of nat weer of bij
storm geheel onbeschermd aan weer eu wind
staan blootgesteld. Men zoekt beschutting achter
een kar of achter een rijtuig, wanneer die toe
vallig, tijdens de overtocht zich op den pont
bevinden. Kinderen worden door de lichamen
hunner begeleiders en die van medelijdea
hebbende passagiers beschermd tegen een sner
pendenden noorden- of oostenwind. Men vormt
een groepje en plaatst de kinderen daar middenin,
om zoodoende het kouvatten te voorkomen.
Hoevelen zoudeu er reeds ziek zijn geworden
leugevolge van een tocht over het veer
Wie zal het ons zeggen Doch het vermoeden
is gewettigd, dat vele kinderen, maar ook vele
volwassenen zich een ziekte hebben op den hals
gehaald door van dit ellendige en bovendien
nog dure verkeersmiddel gebruik te maken.
En men mag daarom terecht de vraag stellen
of het wel aangaat voor een gemeente, die in
de eerste plaats heeft te zorgen voor de ge
zondheid harer ingezetenen, om een dergelijk
verkeersmiddel in stand te houden met de be
doeling om dit als bron van inkomsten te ge
bruiken.
De eenige reden, waarom de gemeente Tholen
den tegenwoordigen toestand van het veer hand
haaft, bestaat hierin, dal zij het veer exploiteert
als eeo bron van inkomsten en daaruit jaarlijks
trekt een pacht van f 9350.Doch, wanoeer
men nu meent, dat dit inderdaad een zuivere
winst is voor de gemeente, en dus ook voor
de ingezetenen, vergist men zich deeilijkl Immers
al wat het veer meer opbrengt dan zijne exploi
tatie-kosten in den ruimsten zin (daaronder
begrepen de kosten van onderhoud en afschrijving
van het materiaal) is eene belasting, door de
gemeente Tholen geheven van degenen, die het
veer passeeren een wijze van belasting-heffing
die uit de middeleeuwen afkomstig is en toen
zeer in zwang was.
Yan het totaal aantal passanten, die het veer
overtrekken, behoort meer dan 1Jk gedeelte of
25% tot de bevolking der gemeente Tholen
Begroot men de bruto-opbrengst van het veer
op f 14000,wat zeker niet te hoog berekend
is, dan wordt daarin voor 1/k of voor een bedrag
van f 3500,bijgedragen door ingezetenen vau
de geuieeute Tholen. Bij een bedrag aan
exploitatie-kosteu van f3700,per jaar is dus
in dit bedrag van f 3500,begrepen eene
bedrag aan belasting van f 3500.1lk X 3700
f2575.En deze belasting wordt niet gegeven
van alle ingezetenen, in overeenstemming met
ieders draagkracht, zooals eene goede belasting
geheven behoort te worderdoch enkel en alleen
van die personen, die om ie een of andere reden,
meestal niet voor hun pleUier, het veer moeten
passeeren. Dat uien de ingezetenen vau Tholen,
die van het veer gebruikmaken in de kosten
daarvan laat bijdrageD, is natuurlijk billijk, doch
dat men van die gelegenheid gebruik maakt ooi
dan nog een belasting te heffen ten bedrage van
niet minder dan 5 cent voor iederen gang over
het veer, was misschien in de middeleeuwen be
grijpelijk en gerechtvaardigd, maar wordt in den
tegenwoordigen tijd in strijd geacht met de eerste
beginselen van goede en rechtvaardige belasting
heffing. Wat voor zin kan het hebben om ieder
ingezeteneu uit Tholeü, die het veer passeert,
om zelfs ieder kind op de veerpont, dat niet
door zijn begeleider op den arm wordt gedragen
7j/2 cent veergeld te laten betalen; waaronder
5 cent voor belasting
Hoeveel beter en hoevee
het zqn, indien men de ingeze
Tholen in de gelegenheid stelde om tegen den
kostenden prijs (dat is ongeveer 21/2 cent) het
veer over te gaan en indien men den hoofd'hijken
omslag of de gemeentelijke inkomsten-belasting
met een bedrag van f 2500,verhoogde, welk
bedrag dan door alle ingezetenen, overeenkomstig
hunne finantieele draagkracht, zou worden opge
bracht 1
Maar zal men zeggen al is dan het
vofie bedrag der pachtsom ad f 9350.geen
zuivere winst voor de gemeente Tholeü, dan is
tooh een groot gedeelte, namelijk dat gedeelte,
dat door anderen als ingezetenen wordt opge
bracht, als zuive winst te beschouwen
Ze*r zeker in dit bedrag van f 9350,aan
pacht, die de gemeente thans jaarlijks ontvangt
is jegrepen een bedrag van f 9350 f 2500
f 6850.dat door niet-ingezetenen van Tholen
wordt opgebracht,
En met dit resultaat maakt men zich nu blij en
prijst men het veer, omdat het toch zooveel voor
de gemeente opbrengtMaar hoe komt de ge
meente Tholen aan dit bedrag Dit
bedrag van f 6850, (boven en behalve het bedrag
van f 3700 f 950 of f 2850, aan exploitatie
kosten, dat ook door niet-ingezetenen wordt op-
opgebracht,) in zijn geheel is eene belasting,
die door de gemeente Tholen geheven wordt
van niet-ingezetenen, zoodra deze het ongeluk
hebben, dat zij in de omstandigheid verkeeren,
dat zij het veer moeten passeeren. Zoodra zij
dit doen, laat de gemeente Tholen hen van
iedere 71/2 cent, die de overtocht voor ieder
hunner kost, minstens 5 cent belasting betalen.
Nu is het heffen van eene belasting door
eene gemeente alleen dan gerechtvaardigd
wanneer zij als vergoeding daarvoor het een en
ander voor de belasting-betalers praesteert.
Doch wat doet de gemeente Tholen voor de
passanten over het veer, van wie zij belasting
heft Het verkeer belemmeren op de
slechtst mogelijke wijze 1 Eene schatting heffen
van iederen voorbijganger en hem dan nog
bovendien, blootgesteld aan weer en wind, aan
9torm en regeD, soms met gevaar voor verlies
van zijne gezondheid, door middel van een zeer
achterlijk verkeersmiddel naar den overkant laten
transporteeren
Het recht tot het heffen van deze schatting
die tot meer dan 200-procent boven
de exploitatie-kosten is opgevoerd van inge
zetenen zoowel als van niet-ingezetenen staat
dan ook, uit een moreel oogpunt beschouwd, niet
bijster hoog,
En ook daarom zijn ondergeteekenden van
meeniug, dat aan dezen toestand hoe eer hoe
beter een einde zal moeten komen.
Maar ook om andere redeüen kan de bestaande
toestand niet worden bestendigd.
Iedereen gevoelt, welk een groote verandering
ten goede eene betere verbinding over het veer
voor de gemeente Tholen eD omgeving zal brengen.
Wrik een toename van het verkeer is daarvan
niet te verwachten F En hoeveel aangenamer en
geriefelijker zal het wonen in de gemeente Tholen
en omliggende plaatsen niet worden, wanneer
het verkeer gemakkelijker geworden zal zijn,
meer in overeenstemming met de eischen des
tijds Ook het vervoer van producten zal bij
eventueel aanleggen van een tram over het ge
heels eiland, wat een onmiddellijk gevolg zal
zijn van het bouwen van eer. brug over de
„Eendracht goedkooper worden en daardoor
zullen de eigendommen in waarde stijgen.
Het is dan ook niet te verwonderen, dat de
ontevredenheid met den bestaanden toestand
van het veer in die mate is gestegen, dat onder
geteekenden niet willen nalaten dit ter kennis
van Uwen Raad te brengen, indien hij daarvan
al niet reeds op de hoogte mocht zijn.
Zelfs zoo zéér is het verlangen naar een anderen
toestand met betrekking tot het veer gestegen,
dat het ter vergadering van de leden onzer
Yereeniging op 14 November jl., een punt van
ernstige beraadslaging heeft uitgemaakt of onze
Vereeniging niet zelve deze zaak zou aanvatten.
Echter is men spoedig tot de overtuiging ge
komen, dat de Raad der gemeente Tholen het
chtvaardiger zou aangewezen college is om deze zaak tot een goed
u der gemeente iu<!e te brengen. Immers wij kunnen ons niet
voorstellen, dat Uw Raad aan een dergelijke
zaak van zoo bijzonder groot belang zijne mede
werking niet zou willen verleenen. Vervolgens
omdat Uw Raad stai<- aan het hoofd der gemeen
te, welke eigenaresse vau het veer is en ten slotte
omdat de voorbereidende werkzaamheden eenige
kosten zullen eischen, die onze Vereeniging mis
schien wel bij elkander zou kannen krijgen,
maar die toch naar billijkheid door de gemeente
in baar geheel moeten worden gedragen .en niet
slechts door een bepaald aantal ingezet:
Bovendien zou de vereenigiog getuigen
uiterst weinig vertrouwen in Uwen Raad te be
zitten, indien zij met voorbijgaan van Uwen
Raad zich in verbinding zou gaan stellet! met
autoriteiten van het Rijk, de Provincie 30 de ge
meenten, wat in de allereerste plaa Jo x' of
althans namens den Raad behoort te geschieden
De Vereeniging heeft dan ook gemeend, dat
geheel andere middelen haar ten dienst stonden
om te trachten de medewerking van Uwen Raad
te verkrijgen, doch vóór alles heeft zij gemeend
zich tot Uwen Raad te moeten wenden met het be
leefd verzoek de overbrugging van de Eendracht zoo
spoedig mogelijk in behandeling te willen nemen.
Het betreft hier eene zaak, die met veel be
leid, inet energie en tevens met de noodige
voortvarendheid aangevat moet worden. Veel
tijd zal aan de behandeling van deze zaak be
steed moeten worden. En daar nu reeds op
voorstel van een raadslid een veercommissie is
ingesteld, omdat het college van Burgemeester
en Wethouders zóózeer met werkzaamheden is
overladen, dat eene vermeerdering van werk
zaamheden van dit college niet wel mogelijk
is, zouden ondergeteekenden Uwen Raad in over
weging willen geven om de behandeling van
deze zaak, in 't bijzonder de voorbereidende
werkzaamheden, op te dragen aan een speciale
commissie, en aan deze de bevoegdheid te willen
verleenen om zich, zoo noodig, aan te vullen
met eenige ingezetenen buiten den Raad eu wel als
adviseereude leden ingezetenen .die door hun
beroep, werkkring of bekwaamheid bijzondere
geschiktheid blijken te bezitten om tot het vol
brengen van deze moeilijke taak mede te werken.
Het geldt hier eene zaak, die voor de gemeente
Tholen eu voor het geheele eiland is van het
hoogste gewicht en waarvoor men dus moet
trachten de beste krachten aan 't werk te stellen.
Deze Commissie kan onmiddellijk aan 't werk
tijgen. Zij kan beginneu met een nauwkeurig
onderzoek in te stellen naar de goed
koopste wijze, waarop eene betere communicatie
over het veer kan worden verkregen. De hulp
van verschillende deskundigen kan door haar
worden ingeroepen, die dan zoo spoedig mogelijk
een gedetailleerd plan met begrooting van
kosteD kunnen opmaken.
De Commissie stelt zich vervolgens in verbinding
met de regeering en met het bestuur der provincie
Zeeland benevens met de besturen der gemeenten,
gelegen op het eiland Tholen voorts met de ge
meenten Bergen op Zooin en Halsteren. Zij kan de
bestureu van deze gemeenten tol eene vergadering
bijeen roepen, waarin de uitvoering van het
door de deskundigen opgemaakte plan in den
breede kan worden besproken. Komt men op
die vergadering tot overeenstemming, dan kan
elke raad der hiervorenbedoelde gemeente het
plan in eigen vergadering bespreken, waarbij
de Commissie of altbal} rnt - baret led n
zoo noodig, toegang kunnen viageu om heL plau
en de wijze, waarop de Commissie zich de uit
voering voorstelt, nader toe te lichten.
Hoe de ondergeteekenden zich den opzet van