«tiitllai, wijl au la ttlaipi na aistarM, Mini, «j. t 0 Toelichting. No. 1434. Woensdag 27 November 1912. Negen en twintigste jaargang. U. EN R de Firma J. M. C. POT, THOLEN. Foblicatiën. 1 n 21 néér 64 >150 IERSEKSCHE TH00LSCHE COURANT Dit blad verschijnt eiken Zaterdag. Prijs per kwartaal f 0,65 met Geïllustreerd Zondagsblad fl.025, franco ^er post fl,10. Voor bet buitenland 90 cents, zouder geïll. Zondagsblad. Ingezonden stukken, enz. worden uiterlijk op DONDERDAGAVOND Ingewacht aan het bureau te T h o I e n of vóór DONDERDAGMIDDAG bij onzen medewerker te lerseke. UITGA Yl! Telrf. Jntekc. 16. Advertentiënvan 1 tot 4 regels 40 centsiedere regel meer 10 centsgrooter letters naar plaatsruimte. Elke advertentie, 3 maal ter plaatsing opgegeven, wordt slechts 2 maal in rekening gebracht. Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering. De Burgemeester van Tholen zal, op Zaterdag den i December a.s., des middags te 12 nur, ten Raadhnize ildaar TWEE HOOPEN COMPOST, lubliek verkoopen. De voorwaarden van den verkoop liggen van heden il ter lezing ter secretarie, iederen werkdag des loormiddags van 912 uur. Tholen, 25 November 1912. De Burgmeester voornoemd M. G. VAN STAPELE. ddist 3nd, it 19 ieron van iseei eens te he fde ster Cr. art. 'g ang 'aarii ïmaa jksel Dnde rzon inde kuu ie po t Ni< 'D. :opie Prie oek aller itera jnde ihoel Ui oeetj 3e p( t Nb nd ijenh iepo euw le Ci schouwd eu ook iuderdaad gevoeld als een middel waardoor een vrij en vlot verkeer in hooge mate wordt belemmerd. De oodergeteekenden kunnen zich dan ook volkomen vereénigen met de woorden, voorkomende in het rapport van de veercommissie uit Uwen Raad, aldus luidende //Het Thoolsche veer is „een besliste hinderpaal voor de welvaart van „deze gemeente en van 't eiland Tholen in 't THOLEN. Het Comité inzake de verbinding tan ons eiland met den wal van Noord-Brabant heett niet stilgezeten. Wij laten hier volgen het lequest met de uitvoerige memorie van toe lichting die door het Comité bij den Thoolscken raad zijn ingezonden. AAN VEN RAAD DER GEMEENTE THOLEN. Geven met verscbuldigdeu eerbied te kennen iden van het Bestuur van de Vereeniging, tot bevordering van een betere verbinding vau het eilaud Tholen met de provincie Noord-Brabant; dat uit de op de algemeeue vergadering van 14 November jl., gehouden beraadslagingen ten duidelijkste is gebleken, dat een betere verbin ding van deze gemeente met de provincie Noord-Brabant door alle aanwezige leden met aandrang wordt verlangd dat de leden in die vergadering algemeen van gevoelen waren, dat deze aangelegenheid, waarbij de belangen der gemeente Tholen en van bare ingezetenen in zoo hooge mate zijn betrokken, is een zaak, die in de allereerste plaats door den Raad der gemeente Tholen moet worden aangevat eu door hem of althans onder tijne leiding, zoo mogelijk, tot een goed eind moet worden gebracht dat de Raad, staande aan het hoofd der ge meente, welke eigenaresse is van het veer, veel beter dan wie ook, in 9taat is, om deze zaak tot een goede oplossing te brengen, te meer daar de Raad beschikt over de middelen, die noodig zijn om een nauwkeurig onderzoek naar de mogelijkheid van een betere communicatie over de rivier de Eendracht in te stellen dat ondergeteekenden zich de vrijheid veroor loven om in een door hen opgemaakte memorie van toelichting tot dit request uiteen te zetten, op welke wijze naar hnnne bescheiden meening deze zaak zal kunnen worden aangevat en tot een goed einde gebracht dat ondergeteekenden ten slotte Uwen Raad niet willen verhelen, dat ter vergaderiug onder instemming van nagenoeg alle leden de hoop werd uitgesproken, dat Uw Raad deze aange legenheid met ernst en met bekwamen spoed ter hand zal willen nemen Redenen, waarom ondergeteekenden Uwen Raad met beleefden aandrang verzoeken boven bedoelde zaak zoo spoedig mogelijk ter hand te willeu nemen en zoo mogelijk binnen niet al te ver verwijderd tijdstip zijn gevoelen te dezer zake wel te willen doen kenbaar maken. Tholen, den 23 Nov. 1912. 't Welk doende enz. w. g. J. W. WAGTHO, Voorz. w. g. G. AMS1NG Jr., Secr. Ter toelichting van het hier nevensgaande request wenschen de ondergeteekenden het vol gende onder de aandacht van Uwen Raad te brengen De behoefte aan een betere communicatie van het eiland Tholen met de provincie Noord- Brabant doet zich hoe langer hoe sterker gevoelen. Met het toenemen van het verkeer stijgt de ontevredenheid over het bestaande vervoermiddel, dat in geen enkel opzicht meer voldoet aan de eiscben, welke in den tegenwoordigen tijd aan een behoorlijk verkeersmiddel mogen worden gesteld. In plaats van een middel te zijn om het verkeer te bevorderen, wordt een dergelijk vervoermiddel in den tegenwoordigen tijd be- Ëen sterkere veroordeeling van den bestaanden toestand is wel niet mogelijk en het is dan ook niet te verwonderen, dat de ontevredenheid onder de ingezetenen van deze gemeente en van het geheele eiland met den dag stijgend is, en zelfs tengevolge heeft gehad dat de besturen van de andere gemeenten op het eiland Tholen reeds pogingen hebben aangewend om bij de gemeente Oud-Vossemeer eene verbinding tusschen het eiland Tholen en de provincie Noord-Brabant te bewerkstelligen, welke pogingen, iudien zij met succes worden bekroond, voor de gemeente Tholen allernoodlottigste gevolgen kunüen hebben. De bestaande toestand is dan ook inderdaad onhoudbaar I Het Thoolsche veer is duur, veel te duurde overtocht is moeilijk, onge riefelijk, en veelal schadelijk voor de gezondheid, vooral in den winter, wanneer de passagiers tijdeDS de overtocht bil koud of nat weer of bij storm geheel onbeschermd aan weer eu wind staan blootgesteld. Men zoekt beschutting achter een kar of achter een rijtuig, wanneer die toe vallig, tijdens de overtocht zich op den pont bevinden. Kinderen worden door de lichamen hunner begeleiders en die van medelijdea hebbende passagiers beschermd tegen een sner pendenden noorden- of oostenwind. Men vormt een groepje en plaatst de kinderen daar middenin, om zoodoende het kouvatten te voorkomen. Hoevelen zoudeu er reeds ziek zijn geworden leugevolge van een tocht over het veer Wie zal het ons zeggen Doch het vermoeden is gewettigd, dat vele kinderen, maar ook vele volwassenen zich een ziekte hebben op den hals gehaald door van dit ellendige en bovendien nog dure verkeersmiddel gebruik te maken. En men mag daarom terecht de vraag stellen of het wel aangaat voor een gemeente, die in de eerste plaats heeft te zorgen voor de ge zondheid harer ingezetenen, om een dergelijk verkeersmiddel in stand te houden met de be doeling om dit als bron van inkomsten te ge bruiken. De eenige reden, waarom de gemeente Tholen den tegenwoordigen toestand van het veer hand haaft, bestaat hierin, dal zij het veer exploiteert als eeo bron van inkomsten en daaruit jaarlijks trekt een pacht van f 9350.Doch, wanoeer men nu meent, dat dit inderdaad een zuivere winst is voor de gemeente, en dus ook voor de ingezetenen, vergist men zich deeilijkl Immers al wat het veer meer opbrengt dan zijne exploi tatie-kosten in den ruimsten zin (daaronder begrepen de kosten van onderhoud en afschrijving van het materiaal) is eene belasting, door de gemeente Tholen geheven van degenen, die het veer passeeren een wijze van belasting-heffing die uit de middeleeuwen afkomstig is en toen zeer in zwang was. Yan het totaal aantal passanten, die het veer overtrekken, behoort meer dan 1Jk gedeelte of 25% tot de bevolking der gemeente Tholen Begroot men de bruto-opbrengst van het veer op f 14000,wat zeker niet te hoog berekend is, dan wordt daarin voor 1/k of voor een bedrag van f 3500,bijgedragen door ingezetenen vau de geuieeute Tholen. Bij een bedrag aan exploitatie-kosteu van f3700,per jaar is dus in dit bedrag van f 3500,begrepen eene bedrag aan belasting van f 3500.1lk X 3700 f2575.En deze belasting wordt niet gegeven van alle ingezetenen, in overeenstemming met ieders draagkracht, zooals eene goede belasting geheven behoort te worderdoch enkel en alleen van die personen, die om ie een of andere reden, meestal niet voor hun pleUier, het veer moeten passeeren. Dat uien de ingezetenen vau Tholen, die van het veer gebruikmaken in de kosten daarvan laat bijdrageD, is natuurlijk billijk, doch dat men van die gelegenheid gebruik maakt ooi dan nog een belasting te heffen ten bedrage van niet minder dan 5 cent voor iederen gang over het veer, was misschien in de middeleeuwen be grijpelijk en gerechtvaardigd, maar wordt in den tegenwoordigen tijd in strijd geacht met de eerste beginselen van goede en rechtvaardige belasting heffing. Wat voor zin kan het hebben om ieder ingezeteneu uit Tholeü, die het veer passeert, om zelfs ieder kind op de veerpont, dat niet door zijn begeleider op den arm wordt gedragen 7j/2 cent veergeld te laten betalen; waaronder 5 cent voor belasting Hoeveel beter en hoevee het zqn, indien men de ingeze Tholen in de gelegenheid stelde om tegen den kostenden prijs (dat is ongeveer 21/2 cent) het veer over te gaan en indien men den hoofd'hijken omslag of de gemeentelijke inkomsten-belasting met een bedrag van f 2500,verhoogde, welk bedrag dan door alle ingezetenen, overeenkomstig hunne finantieele draagkracht, zou worden opge bracht 1 Maar zal men zeggen al is dan het vofie bedrag der pachtsom ad f 9350.geen zuivere winst voor de gemeente Tholeü, dan is tooh een groot gedeelte, namelijk dat gedeelte, dat door anderen als ingezetenen wordt opge bracht, als zuive winst te beschouwen Ze*r zeker in dit bedrag van f 9350,aan pacht, die de gemeente thans jaarlijks ontvangt is jegrepen een bedrag van f 9350 f 2500 f 6850.dat door niet-ingezetenen van Tholen wordt opgebracht, En met dit resultaat maakt men zich nu blij en prijst men het veer, omdat het toch zooveel voor de gemeente opbrengtMaar hoe komt de ge meente Tholen aan dit bedrag Dit bedrag van f 6850, (boven en behalve het bedrag van f 3700 f 950 of f 2850, aan exploitatie kosten, dat ook door niet-ingezetenen wordt op- opgebracht,) in zijn geheel is eene belasting, die door de gemeente Tholen geheven wordt van niet-ingezetenen, zoodra deze het ongeluk hebben, dat zij in de omstandigheid verkeeren, dat zij het veer moeten passeeren. Zoodra zij dit doen, laat de gemeente Tholen hen van iedere 71/2 cent, die de overtocht voor ieder hunner kost, minstens 5 cent belasting betalen. Nu is het heffen van eene belasting door eene gemeente alleen dan gerechtvaardigd wanneer zij als vergoeding daarvoor het een en ander voor de belasting-betalers praesteert. Doch wat doet de gemeente Tholen voor de passanten over het veer, van wie zij belasting heft Het verkeer belemmeren op de slechtst mogelijke wijze 1 Eene schatting heffen van iederen voorbijganger en hem dan nog bovendien, blootgesteld aan weer en wind, aan 9torm en regeD, soms met gevaar voor verlies van zijne gezondheid, door middel van een zeer achterlijk verkeersmiddel naar den overkant laten transporteeren Het recht tot het heffen van deze schatting die tot meer dan 200-procent boven de exploitatie-kosten is opgevoerd van inge zetenen zoowel als van niet-ingezetenen staat dan ook, uit een moreel oogpunt beschouwd, niet bijster hoog, En ook daarom zijn ondergeteekenden van meeniug, dat aan dezen toestand hoe eer hoe beter een einde zal moeten komen. Maar ook om andere redeüen kan de bestaande toestand niet worden bestendigd. Iedereen gevoelt, welk een groote verandering ten goede eene betere verbinding over het veer voor de gemeente Tholen eD omgeving zal brengen. Wrik een toename van het verkeer is daarvan niet te verwachten F En hoeveel aangenamer en geriefelijker zal het wonen in de gemeente Tholen en omliggende plaatsen niet worden, wanneer het verkeer gemakkelijker geworden zal zijn, meer in overeenstemming met de eischen des tijds Ook het vervoer van producten zal bij eventueel aanleggen van een tram over het ge heels eiland, wat een onmiddellijk gevolg zal zijn van het bouwen van eer. brug over de „Eendracht goedkooper worden en daardoor zullen de eigendommen in waarde stijgen. Het is dan ook niet te verwonderen, dat de ontevredenheid met den bestaanden toestand van het veer in die mate is gestegen, dat onder geteekenden niet willen nalaten dit ter kennis van Uwen Raad te brengen, indien hij daarvan al niet reeds op de hoogte mocht zijn. Zelfs zoo zéér is het verlangen naar een anderen toestand met betrekking tot het veer gestegen, dat het ter vergadering van de leden onzer Yereeniging op 14 November jl., een punt van ernstige beraadslaging heeft uitgemaakt of onze Vereeniging niet zelve deze zaak zou aanvatten. Echter is men spoedig tot de overtuiging ge komen, dat de Raad der gemeente Tholen het chtvaardiger zou aangewezen college is om deze zaak tot een goed u der gemeente iu<!e te brengen. Immers wij kunnen ons niet voorstellen, dat Uw Raad aan een dergelijke zaak van zoo bijzonder groot belang zijne mede werking niet zou willen verleenen. Vervolgens omdat Uw Raad stai<- aan het hoofd der gemeen te, welke eigenaresse vau het veer is en ten slotte omdat de voorbereidende werkzaamheden eenige kosten zullen eischen, die onze Vereeniging mis schien wel bij elkander zou kannen krijgen, maar die toch naar billijkheid door de gemeente in baar geheel moeten worden gedragen .en niet slechts door een bepaald aantal ingezet: Bovendien zou de vereenigiog getuigen uiterst weinig vertrouwen in Uwen Raad te be zitten, indien zij met voorbijgaan van Uwen Raad zich in verbinding zou gaan stellet! met autoriteiten van het Rijk, de Provincie 30 de ge meenten, wat in de allereerste plaa Jo x' of althans namens den Raad behoort te geschieden De Vereeniging heeft dan ook gemeend, dat geheel andere middelen haar ten dienst stonden om te trachten de medewerking van Uwen Raad te verkrijgen, doch vóór alles heeft zij gemeend zich tot Uwen Raad te moeten wenden met het be leefd verzoek de overbrugging van de Eendracht zoo spoedig mogelijk in behandeling te willen nemen. Het betreft hier eene zaak, die met veel be leid, inet energie en tevens met de noodige voortvarendheid aangevat moet worden. Veel tijd zal aan de behandeling van deze zaak be steed moeten worden. En daar nu reeds op voorstel van een raadslid een veercommissie is ingesteld, omdat het college van Burgemeester en Wethouders zóózeer met werkzaamheden is overladen, dat eene vermeerdering van werk zaamheden van dit college niet wel mogelijk is, zouden ondergeteekenden Uwen Raad in over weging willen geven om de behandeling van deze zaak, in 't bijzonder de voorbereidende werkzaamheden, op te dragen aan een speciale commissie, en aan deze de bevoegdheid te willen verleenen om zich, zoo noodig, aan te vullen met eenige ingezetenen buiten den Raad eu wel als adviseereude leden ingezetenen .die door hun beroep, werkkring of bekwaamheid bijzondere geschiktheid blijken te bezitten om tot het vol brengen van deze moeilijke taak mede te werken. Het geldt hier eene zaak, die voor de gemeente Tholen eu voor het geheele eiland is van het hoogste gewicht en waarvoor men dus moet trachten de beste krachten aan 't werk te stellen. Deze Commissie kan onmiddellijk aan 't werk tijgen. Zij kan beginneu met een nauwkeurig onderzoek in te stellen naar de goed koopste wijze, waarop eene betere communicatie over het veer kan worden verkregen. De hulp van verschillende deskundigen kan door haar worden ingeroepen, die dan zoo spoedig mogelijk een gedetailleerd plan met begrooting van kosteD kunnen opmaken. De Commissie stelt zich vervolgens in verbinding met de regeering en met het bestuur der provincie Zeeland benevens met de besturen der gemeenten, gelegen op het eiland Tholen voorts met de ge meenten Bergen op Zooin en Halsteren. Zij kan de bestureu van deze gemeenten tol eene vergadering bijeen roepen, waarin de uitvoering van het door de deskundigen opgemaakte plan in den breede kan worden besproken. Komt men op die vergadering tot overeenstemming, dan kan elke raad der hiervorenbedoelde gemeente het plan in eigen vergadering bespreken, waarbij de Commissie of altbal} rnt - baret led n zoo noodig, toegang kunnen viageu om heL plau en de wijze, waarop de Commissie zich de uit voering voorstelt, nader toe te lichten. Hoe de ondergeteekenden zich den opzet van

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1912 | | pagina 1