Ondanks pas verworven
vliegveld bij Axel
Zweefvliegers voelen zich
de „verschoppelingen
van Zeeuws-Vlaanderen"
groot walcheren
LIEF EN LEED
VOOR DE
BOUWMEESTERS
Romantiek in
Atelier DE SCHAPEKOP GAPINGE
Toelichting
Verhuizingen
Niet ondankbaar
Kontant
Geld Nodig
VERHOOG
UW
VROUWELIJKHEID
DOOR MIDDEL
VAN EEN
PARFUM
Zeeland-combinatie
Van onze redacteur
TERNEUZEN/AXEL - Ondanks de eindeloze dank,
die de EZAC - Eerste Zeeuws-Vlaamse Aeroclub -
verschuldigd is aan allerlei instanties voor de
uitputtende overheidshulp bij het krijgen van een
nieuw zweefvliegterrein, beschouwt EZAC-voorzitter
Hennie Doppegieter (42) zijn leden toch min of
meer als verschoppelingen van Zeeuws-Vlaanderen.
Deelarrangement
„Hotelplan"
weer mogelijk
Grote show
Adverteer in de
huis-aan-huis bladen
Inl. tel, 01184-3527
of tel. 01155-2320
12e jaargang no. 30
uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel. 01155 - 2320 telex 55230
woensdag 19 juni 1974
kom
kijken en
vragen
bij
foto
harry verschuren
S. M. OVERTOOM J. M. GROEN
A.J. PROVOOST
Speciale
jongerenreizen
naar Noorwegen
Op de fiets
naar het werk
VAN OUD EIKEN MEUBELEN
en prachtige, POOLSE
HANDGEWEVEN WANDKLEDEN w.o.
enige unieke stukken
groot Walcheren
AXEL - Bijgaand interviefw met
voorzitter Hennie Doppegieter van
de eerste Zeeuws-Vlaamse Aeroclub
(EZAC) werd geschreven naar
aanleiding van het in gebruik nemen
van eem nieuw zweefvliegterrein op
het Smitsschorre (in de volksmond:
het opgespoten terrein) ten westen
van de watertoren van Axel. Men
kwam daar terecht na ettelijke
omzwervingen door Zeeuws-
Vlaanderen. Op 18 mei werd de
eerste vlucht vanaf deze 1300 meter
lange strip gemaakt. Maar voordat
het zover was, moest er heel wat
werk verzet worden door de leden.
Het terrein moest worden
geëgaliseerd en ingezaaid. Met een
bulldozer moest een sloot worden
gedempt en moest een dijkje worden
afgegraven, die beide dwars over het
terrein liepen. Er moesten een
provisorische waterleiding worden
gelegd en voor electra worden
gezorgd via noodaggragaten. Men
bouwde een hangar en een
instructielokaaltje. Er moesten
kilometers paaltjes worden geslagen
en even zovele kilometers gewoon
draad en prikkeldraad worden
gespannen.
Het zweefvliegen (de EZAC heeft
momenteel zo'n vijftig leden) stelt
aan de leden een aantal strenge eisen
van karakter, mentaliteit en
discipline, met name omdat aan
velerlei veiligheidsnormen moet
worden voldaan bij het beoefenen
van deze sport. Overigens bestaat
slechts een klein gedeelte van het
verenigingswerk uit zweefvliegen,
een sport die sterk afhankelijk is van
seizoen en van weersomstandighden.
Het lidmaatschap kost zo'n 4Ö0 tot
500 gulden per jaar. Daarvan is 200
gulden bestemd voor contributie,
circa 50 gulden voor de Kon. Ned.
Ver. voor Luchtvaart (voor
verzekeringen en overheidsvoorzie
ningen) en verder- is 2,50 per start
verschuldigd. Zo komt men aan het
totaal bedrag van 400 tot 500
gulden.
Het rijk weet dat veel zweefvliegers
latef kunnen worden bijgeschoold
als betrouwbare verkeersvliegers.
Daarom verstrekt het rijk via de
KNVvL bijdragen aan de zweefclubs
voor jongens tussen 14 en 19 jaar,
gedurende 2 opeenvolgende jaren
voor 50 vluchten per jaar.
Als een lid medisch is goedgekeurd,
krijgt hij gratis instructie bij de
EZAC. Rijksinstructeurs komen bij
toerbeurt gratis les geven. Onder hen
is af en toe ook Antoine Dobbelaer
uit St Jansteen, die momenteel
verkeersvlieger is op een DC- 9 bij
Swissair, de Zwitserse nationale
luchtvaartmaatschappij. Ook
Zeeuws-Vlaming Leen Jansen geeft
regelmatig instructies.Men heeft die
instructie nodig tot men na
gemiddeld 120 tot 130 starts het
zweefvliegbewijs haalt na een zwaar
praktijk en theorie examen.
Op de vraag of Zeeuws-Vlaanderen
erg zweefvliegminded is, zegt EZAC
voorzitter Doppegieter uit
Temeuzen:"Nee dat kan ik niet
bepaald zeggen. Men heeft telkens
nog steeds het idee: Als dat maar
goed aflooptMaar ook voor
ongerustheid is geen reden, want de
EZAC gaat jaarlijks 4000 x naar
boven en we zijn steeds weer veilig
beneden gekomen".
öosterhout middelburg
De Aeroclub is de laatste tijd
terechtgekomen in een zo wilde
maalstroom van tegenslagen, dat een
andere vereniging al voorgoed kopje
onder was gegaan.
Maar de EZAC leeft nog en hoe!
Toch vertelt voorzitter Doppegieter ons
zijn voornaamste grief: "Het verschil in
behandeling (door de overheid) van het
vliegveld Midden-Zeeland bij
Arnemuiden en het vliegveldje dat we
hier op Smitsschorre aan het stichten
zijn, gaat mij bijzonder aan het hart. Ik
vindt het uitermate pijnlijk, dat wij elke
cent voor ons zweefvliegveldje zelf
moeten opbrengen .terwijl de provincie
zonder mankeren tienduizenden
guldens subsidie verstrekt om de
tekorten van het vliegveld Midden
Zeeland op te vangen.
Deze grief behoeft natuurlijk enige
toelichting, omdat het Vliegveld
Midden-Zeeland in le instantie niet
BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING
VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3
Tel. (01184>*3417
b.g.g. (01184) 2772
SOUBURG: Tel. (01183) 1801
OPLAGE 16.5 ÖÖTX
Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende
tot de gemeenten Middelburg, Arnemuiden, Veere. Mariekerke en
Domburg.
AuvüKitNTIE-
EXPLOITATIE:
H. Barends, Vlissingen
A. Brouwerlaan 34
Telefoon 01184 - 3527
OPGAVE
ADVERTENTIES:
Boekhandel Hildernisse
L. Noordstraat 2
Middelburg
BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320
werd opgezet als een zweetvliegveld,
maar als een vliegveld voor
zakenvluchten.
De provincie Zeeland vond 't een
kwestie van noodzaak bij een zo
belangrijk industrie gebied als het Sloe-
gebied een vliegveldje in zijn nabijheid
had, om handelscontacten en snel
personen vervoer te stimuleren."Toch
wil het er by m(j niet in dat dat
vliegveld uitsluitend voor de industriële
luchtvaart wordt aangelegd, want men
wist natuurlijk van te voren dat ln
Nederland geen enkel vliegveld
rendabel is te maken. Daarom ga ik er
van uit, dat het veld er heden ten dage
voornamelijk voor de Zweefvliegers van
Midden-Zeeland ligt
Dat biykt ook wel uit het relatief kleine
aantal zakenvluchten per motorvlieg
tuigjes, waarvan een groot deel zich
weer afspeelt in juli en augustus, zodat
je kunt staande houden dat düt
recreatie vluchten zfyn", aldus de heer
Doppegieter.
"En als ik dan besef, dat dat vliegveld
bij de aanleg 750.000 gulden kosten, dat
het jaarlijks aan de provincie bovendien
60 tot 70.000 gulden exploitatieverlies
kost, dan vraag ik me vertwijfeld af: wij
en zij hebben bijna dezelfde opzet.
Waarom moeten wij dan hemel en
aarde bewegen(exyiog vergeefs ook) om
éénmalig subsidie te krijgen van bijv.
5% van de stichtingskosten van
Vliegveld Midden-Zeeland? Dan
hebben we hier in Zeeuws-Vlaanderen
een prachtig vliegveldje voor een
schijntje van wat Midden-Zeeland
kostte. Ik heb er al onvoorstelbaar veel
moeite voor gedaan. Al jóóddfen
Men kent de "verschoppelingenhistorie'
van de eerste Zeeuws-Vlaamse
Aeroclub. In 1968 begon de club na
lange voorbereidingen met het
daadwerkelijke vliegen, op het vliegveld
bij Hulst bij Graauw-Langendam.
Toen men daar vertrekken
moest, werd er verhuisd
naar een stuk weiland dat
beschikbaar werd gesteld door
landbouwer Verhelst in de Van
Wuijckhuisepolder bij Hoek. De
vliegstrip was maar 800 meter,
maar de Aeroclub behielp er zich
met vreugde. Véél lol heeft men er
gemaakt: soms moesten eerst de koeien
worden verjaagd, voordat de zwevers
konden opstijgen....
Maar ook daaraan kwam een eind, want
de heer Verhelst had het landingsterrein
zelf nodig. En toen begon een lange
martelgang: een speur en zoekactie naar
een nieuw vliegterrein in Zeeuws-
Vlaanderen. Honderden brieven werden
door het bestuuur geschreven naar
tientallen mensen en instanties. Er
kwamen diepe teleurstelingen, omdat
alle subsidie verzoeken werden
afgewezen op de onmogelijkste gronden
(met een „doorzichtige smoes" soms,
durven we wel te zeggen, nadat we
enkele brieven mochten lezen).
Verschoppelingen. Voorzitter
Doppegieter vindt het woord wel op zijn
plaats voor de Aeroclub-leden. "Ja, in
meer dan een opzicht", zegt hy veel
betekenend.
"Toch wil ik absoluut niet de
ondankbare hond spelen", vervolgt hij
echter. "De hulp die ons bij het zoeken
en vinden van een nieuw veld is geboden
door het provinciaal bestuur, de prov.
planologische dienst, de domeinen en de
gemeente Axel is oneindig. Daar zijn we
zo blij mee. Daarvoor zou ik de mensen
wel tientallen' keren willen bedanken.
Maar tochdat verschil in
behandeling tussen Midden-Zeeland en
ons blijft bestaan. Ons veld is min of
meer gelijkwaardig. We hebben er
64.000 gulden ingestoken om het
vliegklaar te krijgen. Dat geld moet over
drie jaar worden terugbetaald. We
hebben nu nog maar 24.000 gulden en
alle centen zijn op. Maar we komen er
wel...."
Assurantiekantoor
Voorborch 2 - Tel. 4287
Middelburg
Dagelijks geopend van 8.30 toi
12.00 uur en van 13.15 tot 17.30
uur.
Maandag, woensdag en vrijdag
avond van 19.30 tot 20.30 uur.
Verzekering, Financieringen en
Persoonlijke lening, Hypotheken.
Bemiddeling bij aan- en ver
koop van onroerend goed.
FOTO: De slanke vogels zweven nu over
de Smitsschorre by Axel, maar toch
kwam het vliegterrelntje maar
moeizaam van de grond. (Dit is
overigens geen vliegtuigje van de EZAC)
„Doch ai met al hebben we hier dan een
kant en klaar vliegveldje voor minder
dan 10% van de kosten van Midden-
Zeeland. Bovendien brengen we het geld
allemaal zelf bijeen".
„Midden-Zeeland wordt in leven ge
houden door overheid, bedryfoleven,
Havenschap Vlissingen etc., terwyi 't
toch in de praktyk een zweefvliegveld is
voor sport en lesvluchten. En wy met
onze zelfwerkzaamheid en onze byna
geiykwaardige opzet.... wy krygen nog
geen halfje subsidie. Dat is een hard
gelag".
En daarom komt voorzitter Hennie
Doppegieter van de EZAC tot een zure
en eigenlijk wanhopige conclusie: Als
het rijk of de provincie 'n bepaald
project (i.e. een vliegveldje) willen
opzetten, komt daar zonder meer geld
voor vrij. Maar als particulieren een
zweefvliegterrein willen opzetten, dat
ook door de motorvliegtuigen gebruikt
mag worden, dan krijg je haast geen
poot aan de grond. Hoewel wij toch als
particulieren 10 maal zo goedkoop
kunnen werken als op Midden-Zeeland
gebeurde met overheidsgelden".
Laatste qoute van hem: "Zeeuws-
Vlaanderen is werkelijk het overzeese
gebiedsdeel van Nederland en ook van
Zeeland. Daarom zijn we opgevoed in
het zelf doen. Maar let op: we redden
het wel
De Chico's, het Nederlandse zang
trio dat vooral in de vijftiger ja
ren beroemd was, is gedeeltelijk
terug. De Bouwmeesters, is de
nieuwe naam van het duo Beppie
en Nico Bouwmeester. 12 jaar is
het stil geweest rond de Chico's,
maar door een toevallige ontmoe
ting met hun vroegere
tekstschrijfster Lia Vos zijn de ou
de banden weer verstevigd. Een
nieuwë lp is het resultaat: „Lach
en vergeet". Toevallig is voor deze
plaat het goede woord, want de
eigenlijke bedoeling van de her
nieuwde contacten met de platen
maatschappij wa? een plaat van
zoon Johnny Bouwmeester. Er zijn
toen maar meteen proefopnamen
gemaakt van het ouderpaar, om
Parfums zyn older te verdelen ln vier
groepen, nJ. de bloemen, vruchten,
kruiden en hout-geuren. Denk na, welke
het beste by u past en probeer hem dan
uit. Dit proberen is de enige manier om
voor u de juiste geur te vinden.
De parfum-test kan u hierbij helpen:
Spuit een beetje op uw pols en wacht
enige seconden met ruiken totdat de
geur zich ontwikkeld heeft. Als de geur
aangenomen is, wacht dan weer twee
minuten en ruik opnieuw. Als de geur
nog steeds aangenaam is dan kunt u
ervan opaan dat iedereen uw parfum zal
bewonderen.
Test nooit een geur door alleen maar
aan het flesje te ruiken en ruik nooit
meer dan twee geuren in één keer
anders gaan de geuren mixen en dan
raakt uw neus helemaal in de war.
Vindt u het parfum van uw vriendin zo
lekker, probeer het dan eerst bij uzelf,
totdat u tot aankoop overgaat, omdat de
geur bij uw vriendin goed kan zijn,
maar bij u heel anders kan ruiken.
Iedere huid verschilt in zijn reactie op
parfums. Een parfum moet gebruikt
worden, het is geen sieraad wat u op
bergt. Draag het dagelijks op die
plaatsen van uw lichaam die de geur het
beste tot zijn recht doen komen zoals
polsen, knieholten, nek en armen. Voor
dagelijks gebruik is uiteraard een Eau
de Toilette beter omdat deze goedkoper
is en toch de parfumgeur bevat.
Zorg voor uw parfum, hitte en sterk
licht zijn de vijanden van de parfum, zij
kunnen ervoor zorgen dat de parfum
vervliegt en zijn geur verliest.
eens te kijken „wat er van hun
stem was overgebleven". Dat viel
dusdanig mee dat Lia Vos met
componist Jack Philip van Meche-
len aan het werk ging om een
paar echte Amsterdamse werkjes
te creëren.
Titels als „Jongen, waarom ben
je uit Mokum weggegaan", „De
Jordaan blijft altijd jong" en ,,'t
Café van ome Daan" spreken voor
zich. Maar de meeste liedjes op
„Lach en vergeet" vallen in het
genre „levenslied". „Lief en leed",
„Wanneer ik m'n leven eens over
mocht doen", „Een kind dat huilt",
„Geef ze een huis" en „Meisje"
zijn daar de beste voorbeelden
van.
De internationale reisorganisatie
„Hotelplan" continueert dit jaar de ge
slaafde deelarrangementen. Wie daar
van gebruik maakt, profiteert van alle
voordelen van het vervoer met de
speciale Hotelplan Exprestrein, maar
kan tóch gaan logeren in het zelf geko
zen hotel, pension, chalet of vakantie
woning. Voorwaarde is alleen, dat het
hotel of pension niet als arrangement is
opgenomen in het bestaande zomerpro-
gramma van Hotelplan. Voor vakantie
woningen geldt deze beperking niet.
Er moet voor minimaal vijf nachten zijn
gereserveerd. Over de prijzen van deze
deelarrangementen naar Oostenrijk,
Duitsland, Zwiterland, Luxemburg,
Italië en Joegoslavië is overleg gaande
met de Nederlandse Spoorwegen.
Nog een goed bericht van Hotelplan:
voor de bus/vliegreizen van deze reisor
ganisatie gelden geen brand
stoftoeslagen. Ze worden alleen in reke
ning gebracht voor extra-vakantievluch-
ten (charters).
De Nederlandse Jeugdherberg Centrale
(NJHC) biedt jongeren dit jaar verschil
lende aantrekkelijke mogelijkheden om
kennis te maken met Noorwegen. Het
programma vermeldt een paar 15-daag-
se reizen (van half juni tot eind augus
tus) naar fjorden en bergen.
E)e reis naar Bergen en terug wordt per
boot gemaakt. Overnachtingen in
jeugdherbergen. Zo'n 15-daagse reis
kost alles inbegrepen 755,-.
Voor jongeren, die van avontuur
houden, heeft de NJHC een „sportieve
vakantie" in het programma opge
nomen. Tijdens deze 15-daagse reis
worden af en toe fikse bergwandelingen
gemaakt. Behalve in jeugdherbergen
wordt ook een keer overnacht in een
berghut en in een boerderij. Heen en
terug met de boot. Kosten (alles inbe
grepen) 807,-.
Alle jongerenreizen in Noorwegen wor
den begeleid door deskundige Noorse
gidsen.
De direktie van de firma Ernst
Schweizer in het Zwitserse
Hedingen heeft aan het personeel
gevraagd om voortaan zoveel
mogelijk per fiets in plaats van per
auto naar het werk te komen. Om
het fietsgebruik te stimuleren bood
de onderneming aan om de helft
van de aanschaffingskosten van
een fiets te betalen. Vijftig
personeelsleden (25% van het
totaal) ging op dit voorstel in. Dit
besluit van de direktie werd
ingegeven door het feit dat een
halve fiets plus stallingruimte voor
fietsen aanzienlijk goedkoper is
dan aanleg en onderhoud van een
autoparkeerplaats.
Kom eens kijken in de gezelligste zaak in Zeeland
(4 km van Veere)