Ondanks pas verworven vliegveld bij Axel Zweefvliegers voelen zich de „verschoppelingen van Zeeuws-Vlaanderen" groot walcheren LIEF EN LEED VOOR DE BOUWMEESTERS Romantiek in Atelier DE SCHAPEKOP GAPINGE Toelichting Verhuizingen Niet ondankbaar Kontant Geld Nodig VERHOOG UW VROUWELIJKHEID DOOR MIDDEL VAN EEN PARFUM Zeeland-combinatie Van onze redacteur TERNEUZEN/AXEL - Ondanks de eindeloze dank, die de EZAC - Eerste Zeeuws-Vlaamse Aeroclub - verschuldigd is aan allerlei instanties voor de uitputtende overheidshulp bij het krijgen van een nieuw zweefvliegterrein, beschouwt EZAC-voorzitter Hennie Doppegieter (42) zijn leden toch min of meer als verschoppelingen van Zeeuws-Vlaanderen. Deelarrangement „Hotelplan" weer mogelijk Grote show Adverteer in de huis-aan-huis bladen Inl. tel, 01184-3527 of tel. 01155-2320 12e jaargang no. 30 uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel. 01155 - 2320 telex 55230 woensdag 19 juni 1974 kom kijken en vragen bij foto harry verschuren S. M. OVERTOOM J. M. GROEN A.J. PROVOOST Speciale jongerenreizen naar Noorwegen Op de fiets naar het werk VAN OUD EIKEN MEUBELEN en prachtige, POOLSE HANDGEWEVEN WANDKLEDEN w.o. enige unieke stukken groot Walcheren AXEL - Bijgaand interviefw met voorzitter Hennie Doppegieter van de eerste Zeeuws-Vlaamse Aeroclub (EZAC) werd geschreven naar aanleiding van het in gebruik nemen van eem nieuw zweefvliegterrein op het Smitsschorre (in de volksmond: het opgespoten terrein) ten westen van de watertoren van Axel. Men kwam daar terecht na ettelijke omzwervingen door Zeeuws- Vlaanderen. Op 18 mei werd de eerste vlucht vanaf deze 1300 meter lange strip gemaakt. Maar voordat het zover was, moest er heel wat werk verzet worden door de leden. Het terrein moest worden geëgaliseerd en ingezaaid. Met een bulldozer moest een sloot worden gedempt en moest een dijkje worden afgegraven, die beide dwars over het terrein liepen. Er moesten een provisorische waterleiding worden gelegd en voor electra worden gezorgd via noodaggragaten. Men bouwde een hangar en een instructielokaaltje. Er moesten kilometers paaltjes worden geslagen en even zovele kilometers gewoon draad en prikkeldraad worden gespannen. Het zweefvliegen (de EZAC heeft momenteel zo'n vijftig leden) stelt aan de leden een aantal strenge eisen van karakter, mentaliteit en discipline, met name omdat aan velerlei veiligheidsnormen moet worden voldaan bij het beoefenen van deze sport. Overigens bestaat slechts een klein gedeelte van het verenigingswerk uit zweefvliegen, een sport die sterk afhankelijk is van seizoen en van weersomstandighden. Het lidmaatschap kost zo'n 4Ö0 tot 500 gulden per jaar. Daarvan is 200 gulden bestemd voor contributie, circa 50 gulden voor de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart (voor verzekeringen en overheidsvoorzie ningen) en verder- is 2,50 per start verschuldigd. Zo komt men aan het totaal bedrag van 400 tot 500 gulden. Het rijk weet dat veel zweefvliegers latef kunnen worden bijgeschoold als betrouwbare verkeersvliegers. Daarom verstrekt het rijk via de KNVvL bijdragen aan de zweefclubs voor jongens tussen 14 en 19 jaar, gedurende 2 opeenvolgende jaren voor 50 vluchten per jaar. Als een lid medisch is goedgekeurd, krijgt hij gratis instructie bij de EZAC. Rijksinstructeurs komen bij toerbeurt gratis les geven. Onder hen is af en toe ook Antoine Dobbelaer uit St Jansteen, die momenteel verkeersvlieger is op een DC- 9 bij Swissair, de Zwitserse nationale luchtvaartmaatschappij. Ook Zeeuws-Vlaming Leen Jansen geeft regelmatig instructies.Men heeft die instructie nodig tot men na gemiddeld 120 tot 130 starts het zweefvliegbewijs haalt na een zwaar praktijk en theorie examen. Op de vraag of Zeeuws-Vlaanderen erg zweefvliegminded is, zegt EZAC voorzitter Doppegieter uit Temeuzen:"Nee dat kan ik niet bepaald zeggen. Men heeft telkens nog steeds het idee: Als dat maar goed aflooptMaar ook voor ongerustheid is geen reden, want de EZAC gaat jaarlijks 4000 x naar boven en we zijn steeds weer veilig beneden gekomen". öosterhout middelburg De Aeroclub is de laatste tijd terechtgekomen in een zo wilde maalstroom van tegenslagen, dat een andere vereniging al voorgoed kopje onder was gegaan. Maar de EZAC leeft nog en hoe! Toch vertelt voorzitter Doppegieter ons zijn voornaamste grief: "Het verschil in behandeling (door de overheid) van het vliegveld Midden-Zeeland bij Arnemuiden en het vliegveldje dat we hier op Smitsschorre aan het stichten zijn, gaat mij bijzonder aan het hart. Ik vindt het uitermate pijnlijk, dat wij elke cent voor ons zweefvliegveldje zelf moeten opbrengen .terwijl de provincie zonder mankeren tienduizenden guldens subsidie verstrekt om de tekorten van het vliegveld Midden Zeeland op te vangen. Deze grief behoeft natuurlijk enige toelichting, omdat het Vliegveld Midden-Zeeland in le instantie niet BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3 Tel. (01184>*3417 b.g.g. (01184) 2772 SOUBURG: Tel. (01183) 1801 OPLAGE 16.5 ÖÖTX Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende tot de gemeenten Middelburg, Arnemuiden, Veere. Mariekerke en Domburg. AuvüKitNTIE- EXPLOITATIE: H. Barends, Vlissingen A. Brouwerlaan 34 Telefoon 01184 - 3527 OPGAVE ADVERTENTIES: Boekhandel Hildernisse L. Noordstraat 2 Middelburg BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320 werd opgezet als een zweetvliegveld, maar als een vliegveld voor zakenvluchten. De provincie Zeeland vond 't een kwestie van noodzaak bij een zo belangrijk industrie gebied als het Sloe- gebied een vliegveldje in zijn nabijheid had, om handelscontacten en snel personen vervoer te stimuleren."Toch wil het er by m(j niet in dat dat vliegveld uitsluitend voor de industriële luchtvaart wordt aangelegd, want men wist natuurlijk van te voren dat ln Nederland geen enkel vliegveld rendabel is te maken. Daarom ga ik er van uit, dat het veld er heden ten dage voornamelijk voor de Zweefvliegers van Midden-Zeeland ligt Dat biykt ook wel uit het relatief kleine aantal zakenvluchten per motorvlieg tuigjes, waarvan een groot deel zich weer afspeelt in juli en augustus, zodat je kunt staande houden dat düt recreatie vluchten zfyn", aldus de heer Doppegieter. "En als ik dan besef, dat dat vliegveld bij de aanleg 750.000 gulden kosten, dat het jaarlijks aan de provincie bovendien 60 tot 70.000 gulden exploitatieverlies kost, dan vraag ik me vertwijfeld af: wij en zij hebben bijna dezelfde opzet. Waarom moeten wij dan hemel en aarde bewegen(exyiog vergeefs ook) om éénmalig subsidie te krijgen van bijv. 5% van de stichtingskosten van Vliegveld Midden-Zeeland? Dan hebben we hier in Zeeuws-Vlaanderen een prachtig vliegveldje voor een schijntje van wat Midden-Zeeland kostte. Ik heb er al onvoorstelbaar veel moeite voor gedaan. Al jóóddfen Men kent de "verschoppelingenhistorie' van de eerste Zeeuws-Vlaamse Aeroclub. In 1968 begon de club na lange voorbereidingen met het daadwerkelijke vliegen, op het vliegveld bij Hulst bij Graauw-Langendam. Toen men daar vertrekken moest, werd er verhuisd naar een stuk weiland dat beschikbaar werd gesteld door landbouwer Verhelst in de Van Wuijckhuisepolder bij Hoek. De vliegstrip was maar 800 meter, maar de Aeroclub behielp er zich met vreugde. Véél lol heeft men er gemaakt: soms moesten eerst de koeien worden verjaagd, voordat de zwevers konden opstijgen.... Maar ook daaraan kwam een eind, want de heer Verhelst had het landingsterrein zelf nodig. En toen begon een lange martelgang: een speur en zoekactie naar een nieuw vliegterrein in Zeeuws- Vlaanderen. Honderden brieven werden door het bestuuur geschreven naar tientallen mensen en instanties. Er kwamen diepe teleurstelingen, omdat alle subsidie verzoeken werden afgewezen op de onmogelijkste gronden (met een „doorzichtige smoes" soms, durven we wel te zeggen, nadat we enkele brieven mochten lezen). Verschoppelingen. Voorzitter Doppegieter vindt het woord wel op zijn plaats voor de Aeroclub-leden. "Ja, in meer dan een opzicht", zegt hy veel betekenend. "Toch wil ik absoluut niet de ondankbare hond spelen", vervolgt hij echter. "De hulp die ons bij het zoeken en vinden van een nieuw veld is geboden door het provinciaal bestuur, de prov. planologische dienst, de domeinen en de gemeente Axel is oneindig. Daar zijn we zo blij mee. Daarvoor zou ik de mensen wel tientallen' keren willen bedanken. Maar tochdat verschil in behandeling tussen Midden-Zeeland en ons blijft bestaan. Ons veld is min of meer gelijkwaardig. We hebben er 64.000 gulden ingestoken om het vliegklaar te krijgen. Dat geld moet over drie jaar worden terugbetaald. We hebben nu nog maar 24.000 gulden en alle centen zijn op. Maar we komen er wel...." Assurantiekantoor Voorborch 2 - Tel. 4287 Middelburg Dagelijks geopend van 8.30 toi 12.00 uur en van 13.15 tot 17.30 uur. Maandag, woensdag en vrijdag avond van 19.30 tot 20.30 uur. Verzekering, Financieringen en Persoonlijke lening, Hypotheken. Bemiddeling bij aan- en ver koop van onroerend goed. FOTO: De slanke vogels zweven nu over de Smitsschorre by Axel, maar toch kwam het vliegterrelntje maar moeizaam van de grond. (Dit is overigens geen vliegtuigje van de EZAC) „Doch ai met al hebben we hier dan een kant en klaar vliegveldje voor minder dan 10% van de kosten van Midden- Zeeland. Bovendien brengen we het geld allemaal zelf bijeen". „Midden-Zeeland wordt in leven ge houden door overheid, bedryfoleven, Havenschap Vlissingen etc., terwyi 't toch in de praktyk een zweefvliegveld is voor sport en lesvluchten. En wy met onze zelfwerkzaamheid en onze byna geiykwaardige opzet.... wy krygen nog geen halfje subsidie. Dat is een hard gelag". En daarom komt voorzitter Hennie Doppegieter van de EZAC tot een zure en eigenlijk wanhopige conclusie: Als het rijk of de provincie 'n bepaald project (i.e. een vliegveldje) willen opzetten, komt daar zonder meer geld voor vrij. Maar als particulieren een zweefvliegterrein willen opzetten, dat ook door de motorvliegtuigen gebruikt mag worden, dan krijg je haast geen poot aan de grond. Hoewel wij toch als particulieren 10 maal zo goedkoop kunnen werken als op Midden-Zeeland gebeurde met overheidsgelden". Laatste qoute van hem: "Zeeuws- Vlaanderen is werkelijk het overzeese gebiedsdeel van Nederland en ook van Zeeland. Daarom zijn we opgevoed in het zelf doen. Maar let op: we redden het wel De Chico's, het Nederlandse zang trio dat vooral in de vijftiger ja ren beroemd was, is gedeeltelijk terug. De Bouwmeesters, is de nieuwe naam van het duo Beppie en Nico Bouwmeester. 12 jaar is het stil geweest rond de Chico's, maar door een toevallige ontmoe ting met hun vroegere tekstschrijfster Lia Vos zijn de ou de banden weer verstevigd. Een nieuwë lp is het resultaat: „Lach en vergeet". Toevallig is voor deze plaat het goede woord, want de eigenlijke bedoeling van de her nieuwde contacten met de platen maatschappij wa? een plaat van zoon Johnny Bouwmeester. Er zijn toen maar meteen proefopnamen gemaakt van het ouderpaar, om Parfums zyn older te verdelen ln vier groepen, nJ. de bloemen, vruchten, kruiden en hout-geuren. Denk na, welke het beste by u past en probeer hem dan uit. Dit proberen is de enige manier om voor u de juiste geur te vinden. De parfum-test kan u hierbij helpen: Spuit een beetje op uw pols en wacht enige seconden met ruiken totdat de geur zich ontwikkeld heeft. Als de geur aangenomen is, wacht dan weer twee minuten en ruik opnieuw. Als de geur nog steeds aangenaam is dan kunt u ervan opaan dat iedereen uw parfum zal bewonderen. Test nooit een geur door alleen maar aan het flesje te ruiken en ruik nooit meer dan twee geuren in één keer anders gaan de geuren mixen en dan raakt uw neus helemaal in de war. Vindt u het parfum van uw vriendin zo lekker, probeer het dan eerst bij uzelf, totdat u tot aankoop overgaat, omdat de geur bij uw vriendin goed kan zijn, maar bij u heel anders kan ruiken. Iedere huid verschilt in zijn reactie op parfums. Een parfum moet gebruikt worden, het is geen sieraad wat u op bergt. Draag het dagelijks op die plaatsen van uw lichaam die de geur het beste tot zijn recht doen komen zoals polsen, knieholten, nek en armen. Voor dagelijks gebruik is uiteraard een Eau de Toilette beter omdat deze goedkoper is en toch de parfumgeur bevat. Zorg voor uw parfum, hitte en sterk licht zijn de vijanden van de parfum, zij kunnen ervoor zorgen dat de parfum vervliegt en zijn geur verliest. eens te kijken „wat er van hun stem was overgebleven". Dat viel dusdanig mee dat Lia Vos met componist Jack Philip van Meche- len aan het werk ging om een paar echte Amsterdamse werkjes te creëren. Titels als „Jongen, waarom ben je uit Mokum weggegaan", „De Jordaan blijft altijd jong" en ,,'t Café van ome Daan" spreken voor zich. Maar de meeste liedjes op „Lach en vergeet" vallen in het genre „levenslied". „Lief en leed", „Wanneer ik m'n leven eens over mocht doen", „Een kind dat huilt", „Geef ze een huis" en „Meisje" zijn daar de beste voorbeelden van. De internationale reisorganisatie „Hotelplan" continueert dit jaar de ge slaafde deelarrangementen. Wie daar van gebruik maakt, profiteert van alle voordelen van het vervoer met de speciale Hotelplan Exprestrein, maar kan tóch gaan logeren in het zelf geko zen hotel, pension, chalet of vakantie woning. Voorwaarde is alleen, dat het hotel of pension niet als arrangement is opgenomen in het bestaande zomerpro- gramma van Hotelplan. Voor vakantie woningen geldt deze beperking niet. Er moet voor minimaal vijf nachten zijn gereserveerd. Over de prijzen van deze deelarrangementen naar Oostenrijk, Duitsland, Zwiterland, Luxemburg, Italië en Joegoslavië is overleg gaande met de Nederlandse Spoorwegen. Nog een goed bericht van Hotelplan: voor de bus/vliegreizen van deze reisor ganisatie gelden geen brand stoftoeslagen. Ze worden alleen in reke ning gebracht voor extra-vakantievluch- ten (charters). De Nederlandse Jeugdherberg Centrale (NJHC) biedt jongeren dit jaar verschil lende aantrekkelijke mogelijkheden om kennis te maken met Noorwegen. Het programma vermeldt een paar 15-daag- se reizen (van half juni tot eind augus tus) naar fjorden en bergen. E)e reis naar Bergen en terug wordt per boot gemaakt. Overnachtingen in jeugdherbergen. Zo'n 15-daagse reis kost alles inbegrepen 755,-. Voor jongeren, die van avontuur houden, heeft de NJHC een „sportieve vakantie" in het programma opge nomen. Tijdens deze 15-daagse reis worden af en toe fikse bergwandelingen gemaakt. Behalve in jeugdherbergen wordt ook een keer overnacht in een berghut en in een boerderij. Heen en terug met de boot. Kosten (alles inbe grepen) 807,-. Alle jongerenreizen in Noorwegen wor den begeleid door deskundige Noorse gidsen. De direktie van de firma Ernst Schweizer in het Zwitserse Hedingen heeft aan het personeel gevraagd om voortaan zoveel mogelijk per fiets in plaats van per auto naar het werk te komen. Om het fietsgebruik te stimuleren bood de onderneming aan om de helft van de aanschaffingskosten van een fiets te betalen. Vijftig personeelsleden (25% van het totaal) ging op dit voorstel in. Dit besluit van de direktie werd ingegeven door het feit dat een halve fiets plus stallingruimte voor fietsen aanzienlijk goedkoper is dan aanleg en onderhoud van een autoparkeerplaats. Kom eens kijken in de gezelligste zaak in Zeeland (4 km van Veere)

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1974 | | pagina 1