groot walcheren
90.000
Konfant
Geld Nodig
Onderzee
bootjager
Toenemende
belangstelling
voor FTS-reizen
Tor Line
vervoerde
passagiers
ANDY DAVID: OPTREDEN BIJ „UNCLE ANDY"
Andere koren
Langdurig
Geluid apart
Adverteer in de
Zeeland-combinatie
huis-aan-huis bladen
Inl. tel. 01184-3527
of tel. 01155-2320
12e jaargang no. 28
uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel. 01155 - 2320 telex 55230
woensdag 5 juni 1974
S. M. OVERTOOM J. M. GROEN
A.J. PROVOOST
Ingezonden
foto
harry verschuren
WESTKAPELLE/VEERE - De afgelopen weken heeft het
Walcherse land gediend als decor voor televisie-opnames die de
NCRV heeft gemaakt van het Zeeuws Mannenkoor uit Goes,
alsmede van het Jongenskoor van de Zeeuwse Koorschool.
Beide koren staan onder leiding van dirigent Evert Heijblok.
'4M
groot walcheren
BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING
VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3
Tel. (01184)3417
b.g.g. (01184) 2772
SOUBURG: Tel. (01183) 1801
OPLAGE 16.500 EX.
Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende
tot de gemeenten Middelburg. Arnemuiden. Veere. Mariekerke en
Domburg.
ADVERTENTIE- OPGAVE
EXPLOITATIE: ADVERTENTIES:
H. Barends, Vlissingen Boekhandel Hildernisse
A. Brouwerlaan 34 L. Noordstraat 2
Telefoon 01184 - 3527 Middelburg
BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320
Assurantiekantoor
Voorborch 2 - Tel. 4287
Middelburg
Dagelijks geopend van 8.30 tot'
12.00 uur en van 13.15 tot 17.30
uur.
Maandag, woensdag en vrijdag
avond van 19.30 tot 20.30 uur.
Verzekering, Financieringen en
Persoonlijke lening, Hypothekpn.
Bemiddeling bij aan- en ver
koop van onroerend goed.
beeld en geluid een goed programma
van wil maken".
Enfin, na Walcheren moeten nog - met
andere koren - opnames worden ge
maakt in de buurt van Rotterdam (met
het RET-koor) en in Harderwijk en
Giethoorn (met het koor van het
schipperslntemaat „Prinses Margriet").
Zodra de programmaleiding gereed is
met knippen en ltymen van de film
beelden, kunnen we Walcheren zien als
decor van deze koorzang. We kunnen u
alleen maar adviseren: Ktyk er in juli en
augustus uw programmablad maar
goed op na!
Geachte redactie,
In Groot-Walcheren van 15 mei stond
een artikel over de nieuwe onderzee
bootjager de Hr. Ms. Zeeland, welke
volgens u door de Kon. Marine aan
Miniatuur Walcheren is geschonken. Ik
wil u er opmerkzaam op maken dat dit
niet helemaal waar is.
Ondergetekende,gepensioneerd
H.O.O. v. d. Kon. Marine bouwde
ditzelfde schip enkele jaren geleden
aan de hand van foto's en uit eigen
herinnering. Verlichting en draaiende
radar bouwde ik er ook in en zo heeft
genoemd vaartuig enkele jaren op
Miniatuur Walcheren gelegen onder de
naam A906.
Deze naam is door mij gekozen omdat
een schip met dit kenteken niet bestaat
bij de K.M. omdat ik wist dat er enkele
details niet in overeenstemming waren
met bestaande schepen. Kap. ter zee
Niemeijer sprak er zijn verwondering
over uit, dat ik uit het hoofd genoemd
schip had na gebouwd.
Hij bood toen aan om het schip naar
Vlissingen te halen en het volgens teke
ning te wijzigen in de Hr. Ms. Zeeland.
Het schip is toen in de laatste week van
oktober 1973 naar Vlissingen gegaan en
is daar door enkele mensen van de
marine op die punten die niet volgens
tekening waren, gewijzigd en enkele
dagen voor de opening weer terug op
Miniatuur Walcheren gekomen als Hr.
Ms. Zeeland. Genoemde mensen van de
Marine hebben er ook geen jaar hun tijd
ingestoken zo 'als u schrijft.
Tijdens deze wijzigingen ben ik ver
schillende malen ter bespreking in Vlis
singen geweest daar een oud-college van
mij er aan medewerkte. Ook heeft
Miniatuur het materiaal geleverd dat
benodigd was.
Ik voel mij als bouwer van dit schip door
uw artikel een beetje miskend en ik zou
het zeer op prijs stellen als u dit ook
herstelde in uw blad. Ik kan u een foto
tonen zo als ik hem afbouwde en u zult
dan zien dat er niet veel veranderd is.
C. Ringelberg
Breeweg 82
Middelburg
I oosterhout middelburg
De belangstelling voor FTS-reizen naar
Frankrijk is dit jaar flink toegenomen.
Tot eind vorige week waren er al 35%
méér boekingen dan op de vergelijkbare
datum vorig jaar. De FTS (Franse
Toeristen Service) noemt als oorzaken
voor deze toenemende interesse het ef
fect van de oliecrisis, de betere verbin
dingen per trein en de aanzienlijke uit
breiding van de FTS-bestemmingen.
Vorig jaar noteerde de FTS 49.982 boe
kingen. Het ziet er naar uit, dat de
50.000-grens dit jaar ruim zal worden
overschreden. De vooruitgang manifes
teert zich over de hele linie. Uitschieters
zijn Parijs door het beschikbaar zijn van
het nieuwe luxe FTS-hotel „Suffren-
Latour", Bretagne (150% meer boe
kingen, vooral tengevolge van de recht
streekse trein Amsterdam - Bretagne, de
zgn. Bretagne-expres) en de Dordog-
ne (al 100% meer boekingen in het
Chalet-landgoed La Draille bij Souil-
lac).
Walcheren als decor
voor televisie-koorzang
Bij de NCRV verklaarde men nog niet
precies te weten wanneer de beelden
zullen worden uitgezonden, maar dat
zal in elk geval in de loop van de zomer
zijn. In het zangprogramma zullen 3
Nederlandse koren én het water cen
traal staan. De titel zal dan ook naar
alle waarschijnlijkheid „Nederland" en
het water" worden.
De Zeeuwse koren hebben gedurende 3
dagen gewillig gehoor gegeven aan de
opnamewensen van de NCR V-televisie
mensen. Vrijdag 26 april was de eerste
„draaidag". Toen zong het Jongenskoor
van de Zeeuwse Koorschool 't lied „In
een blauw geruite kiel" bij (hoe kan het
anders) het standbeeld van Michiel
Adriaansz. de Ruyter op de Boulevard
in Vlissingen.
Het Zeeuws Mannenkoor (bijna 100
zangers sterk) had ingestudeerd:
„Hollands Vlag" en „Waer dat men
sich al keerd of wend" uit Valerius'
Gedenkklanken. Om deze stukken in
beeld te brengen tegen de achtergrond
van het water, moesten opnames
worden gemaakt op vier lokaties in
Zeeland. Zaterdag 27 april stond het
koor (in vrijetijdskleding, dat was
NCR V-voorschrift) te blauwbekken
langs de Westkappelse Zeedijk en in de
Abdij van Middelburg. Zaterdag 4 mei
werden in Veere en in Zierikzee de
nodige meters film volgeschoten.
Het maken van TV-kooropnames Is be
paald geen kleinigheid. Geen koorlid
kon tegen ztyn vrouw zeggen: „Ik ga
even een paar liederen zingen voor de
t.v. en dan kom ik terug". Integendeel,
als men weet, dat voor bijna elke 2
regels van de ingestudeerde stukken een
ander „shot" gemaakt moest worden,
omdat de regisseur dat persé zo wilde,
én als men bedenkt dat elk shot 3 tot 4
maal herhaald moest worden om zeker
te weten, dat alles er goed op stond, dan
beseft men dat de koorleden het woord
„televisie" en „opnames" niet meer
óünhoren konden.
Het plezier van de zangers werd in
Westkapelle op de zeedijk behoorlijk
vergald door de intense kou die de
natuur serveerde. Het verlangen naar
een verwarmende hartversterking moest
daar enige tijd worden onderdrukt,
doordat regisseur Didier van Koeken-
berg wilde wachten op een groot zee
schip dat in de verte naderde en een
Hollandse vlag hoog in de mast voerde.
„We stonden op het laatste wel te
bibberen van de kou. De lol gaat er dan
gauw af', vertelt één van de leden.
„Gelukkig waren de weersomstandig
heden in Veere en Zierikzee wat beter.
Dat zijn dingen die de kijkers naar het
programma niet zullen beseffen. Er
komen héél wat opofferingen aan te pas,
vóórdat de opnames naar de zin van de
programma-makers zijn".
Uiteraard kon de zang niet rechtstreeks
buiten worden opgenomen. Dat zou
teveel bij-effecten geven. Het geluid was
dan ook van te voren opgenomen: de
NCRV had de muziek van te voren laten
vastleggen op band. Die tapes werden
naar het Zeeuws Mannenkoor opge
stuurd, dat er enkele avonden aan
besteedde om er de tekst „bij te zingen".
Na dit inzingen stond dus het geluid
(muziek plus tekst) volledig op band.
Deze banden werden tijdens de
opnames via grote luidsprekers afge
draaid, zodat de koren het beeld precies
synchroon konden laten lopen met het
geluid. En dat alles voor enkele minuten
uitzending!
Vele koorleden werden er ongeduldig
onder, om dat ze de zin van al die her
haalde opnames niet meer „zagen".
Hun dirigent de heer Evert Heyblok
dacht daar duidelijk anders over en
bleef tot het bittere einde vol goede
moed, daarmee het goede voorbeeld
gevend.
Hij zei ons desgevraagd deze zucht naar
perfectie zéér positief te kunnen waar
deren: „Ik vind het bijzonder nuttig,
dat de koorleden eens te weten komen,
wat er voor zo'n opname komt kijken.
We zijn in Nederland al zover gezakt,
dat ieder die een bandrecorder heeft,
zich opnameleider noemt. Wie een paar
fototoestellen heeft, noemt zich héél
hooghartig fotobureau. En wie een paar
accoorden op een gitaar beheerst, moet
direct maar leider van een band worden.
Vaak komt hierbij geen vakmanschap
kijken, doch alleen maar commercie.
Maar dat deugt allemaal niet. Daarom
geloof ik heilig in de zin van deze (mis
schien wat uitputtende) perfectiedrang.
We moeten blij zijn, dat men er qua
Het Amerikaanse geslacht Willi
ams, die familie waar de beroem
de zanger Andy Williams ook uit
stamt, blijkt muzikaal gezien goed
te zijn bedeeld. Twee van de jonge
re telgen uit dit geslacht zijn de
tweeling neefjes van de grote zan
ger: Andrew J. en David B. Willi
ams, bekend als het duo Andy and
David. „In de showbusiness gebo
ren", zoals dat heet. De moeder
van de nu 15-jarige tweeling zong
en danste vroeger met haar (ook
tweeling-) zuster en hun vader,
Don Williams, zingt ook. Net als
zijn drie broers Andy, Dick en
Bob. De muzikale happenings,
waar ieder familiefeestje op de
van Williams uitloopt, hebben bij
de jonge Andy en David de neiging
om traditiegetrouw ook „het vak"
in te gaan, aangewakkerd. Hun
eerste single is al uit: „What's
your name" en „Say it again".
Hun eerste plaatje weliswaar,
maar toch niet hun eerste stap in
de showbussiness. Al jaren treden
de gebroeders Andy en David op
in de Kerstmis-Specials van hun
„Uncle Andy". Vlak na hun platen
contract zijn er toernees gemaakt
door Amerika, Japan en Engeland.
Onlangs waren zij ook in Neder
land: zij traden met hun oom op tij
dens het Unicef Gala.
In Amerika hebben zij ook al
veel televisieshows gedaan: onder
meer met Dean Martin Sonny and
Cher, Dinah Shore en de Partrid-
gre Family. Andy en David zitten
nog op school. Nog één jaar (in
het Amerikaanse schoolsysteem )en
zij hebben hun basisopleiding
klaar. Van verdere studie zal er,
gezien hun zangcarrière, niet veel
komen. Nu al neemt het optreden
veel tijd in beslag en wat er daar
naast nog aan vrije tijd voor de
jongens overblijft, wordt besteed
aan hun hobby's: schilderen en te
kenen, tennis spelen en het bezig
zijn met de huisdieren, die in gro
ten getale het huis en de tuin bevol
ken. Het jonge duo zal wellicht
nog weieens een serieuze concur
rent van „Uncle Andy" kunnen
worden. Zij hebben zijn stem in
elk geval en hun overwin
ningskansen zullen volgend jaar,
als zij zich geheel in de showwe
reld storten, nog eens zo groot wor
den.
FOTO: Het Zeeuws Mannenkoor voor
het front van oud-Veere, watersport
stadje b(j uitstek. Links voor op de foto
de cameraploeg van de NCRV.
De 2 tussen Amsterdam en de Zweed
se stad Göteborg heen en weer varende
schepen van de Tor Line, hebben vorig
jaar bijna 90.000 passagiers vervoerd
(1972: ruim 79.000). Toen deze passa.
giersdienst in 1967 van start ging waren
het er nog slechts 22.500.
De fikse toeneming van het passagiers
vervoer naar en van Zweden heeft de
Tor Line genoodzaakt twee nieuwe
jumbo-ferries te bestellen, die plaats
bieden aan maar liefst 1250 passagiers
en 300 auto's. De schepen komen in
april 1975 en maart 1976 in de vaart. Ze
bieden 50% meer passagiersruimte dan
de huidige „Tor Anglia" en „Tor
Hollandia".
Met hun lengte van 180 meter zijn deze
jumbo-ferries te groot voor de ferry-ter
minal van het Verenigd Cargadoors
Kantoor (VCK) in dtAmsterdamseCoen-
haven. Daarom gaat VCK in samenwer
king met de gemeente Amsterdam een
geheel nieuwe „Scandia Terminal",
bouwen op een 5 ha groot terrein in de
Sueshaven.
In de nieuwe terminal worden allerlei
nieuwe technische snufjes verwerkt. Zo
zal de constructie het o.m. mogelijk
maken beide vervoersstromen (vracht en
passagiers) gelijktijdig te dirigeren via
een 18 meter brede oprijklep (even
breed als een 6-baansweg) en via de op
twee niveaus gelegen zijpoorten aan
stuurboordzijde. De passagiers gaan net
als op Schiphol aan boord via een zgn.
„rolling carpet". De nieuwe terminal
gaat 12 miljoen gulden kosten.
t