Rabobank
Speciale aflevering van
radioprogramma „Hobbyscoop
kwam rechtstreeks uit Veere
groot walcheren
SPAAR RENTE
TOT 9
Konfant
Geld Nodig
Voor luid en duidelijk dateren
Oriëntatierit te
Nieuw en
Sint Joosland
Drie zilveren
harpen uitgereikt
KAYAK MAAKTE
TWEEDE LP
CHRIS HINZE
BEWERKTE BACH
Zeeland-combinatie
VEERE - Een duikpoging naar een onbekend
voorwerp op de bodem van het Veerse Meer, die
zondagmiddag rechtstreeks via de NOS-radio zou
worden uitgezonden, is in het water
gevallen, omdat er tijdens de duikpoging iets mis
ging met de geluidscommunicatie
Weekenddienst
dierenartsen
suggesties
voor autotochten
door Noorwegen
Adverteer in de
huis-aan-huis bladen
Inl. tel. 01184-3527
of tel. 01155-2320
12e jaargang no. 26
uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel 01155 - 2320 telex 55230
foto
harry verschuren
T entoonstelling
tekeningen
Bantzinger
A.J. PROVOOST
S. M. OVERTOOM J. M. GROEN
Pastoor
pleit voor
veilige
fietsroutes
Materiaal
Verkeersgedrag
Nederlandse
fietsers
Direktie
moet fietsen
woensdag 22 mei 1974
Informeer bij één I
van de 35 vestigingen
op Walcheren van de
de bank voor edereen
F R/D;TT>««i
groot walcheren
Duikpoging naar
onbekend
voorwerp op de
bodem van het
Veerse Meer
viel in 't water
t
1
j
f kom
kijken en
vragen
bij
oosterhout
middelburg
MIDDELBURG - Vanaf ljuni 1974
wordt de expositie „Walcheren onder
water en weer droog" gehouden.
Het zijn tekeningen van Bantzinger o.a.
voor Het Verjaagde Water van
DenDoolaard, van het dichtmaken van
de dijken, nu bijna dertig jaar geleden.
Assurantiekantoor
Voorborch 2 - Tel. 4287
Middelburg
Dagelijks geopend van 8.30 tot
12.00 uur en van 13.15 tot 17.30
uur.
Maandag, woensdag en vrijdag
avond van 19.30 tot 20.30 uur.
Verzekering, Financieringen en
Persoonlijke lening, Hypotheken.
Bemiddeling bij aan- en ver
koop van onroerend goed.
BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING
VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3
Tel. (01184)3417
b.g.g. (01184) 2772
SOUBURG: Tel. (01183) 1801
Af en toe gaan er stemmen op om
op verpakte levensmiddelen de
vermelding van de samenstelling
en de houdbaarheidsduur verplicht
te stellen.
In enkele gevallen is een datering
al verplicht. Een voorbeeld hieiwan
is verpakte melk en melkpro-
dukten zoals yoghurt en
karnemelk. Deze datum
vermelding is alleen vaak niet erg
duidelijk.
In kartonverpakkingen wordt de
datum ingeslagen, meestal op een
nogal onopvallende plaats en
dikwijls nauwelijks leesbaar.
Bij flessenmelk staat de datum op
de aluminium kapsule, ook al niet
erg duidelijk, vooral niet voor
mensen met minder goede ogen.
Nog daargelaten de vraag welke
datum er nu eigenlijk wordt
vermeld.
In Nederland is dat de afleverings
datum van de fabriek aan de
afnemers. Het zou geen kwaad
kunnen ook de uiterste verkoop
datum en de uiterste consumptie
datum te vermelden. In
Denemarken wordt dit al gedaan.
Op elke melkverpakking wordt de
leveringsdatum van de fabriek aan
slijter vermeld, met de laatste
verkoop- en konsumptiedatum. En
niet in een onopvallend hoekje,
maar duidelijk en met een rode pijl
erbij om er de aandacht op te
vestigen.
Een dergelijk goed voorbeeld
verdient navolging en het zou geen
slecht idee zijn om die niet te
beperken tot melk, maar ook te
laten gelden voor andere beder
felijke levensmiddelen zoals eieren.
OPLAGE 16.500 EX.
Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende
tot de gemeenten Middelburg. Arnemuiden, Veere. Mariekerke en
Domburg.
ADVERTENTIE-
EXPLOITATIE:
H. Barends, Vlissingen
A. Brouwerlaan 34
Telefoon 01184 - 3527
OPGAVE
ADVERTENTIES:
Boekhandel Hildernisse
L. Noordstraat 2
Middelburg
BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320
Meer en meer raakt men ervan
doordrongen dat het noodzakelijk
wordt om in steden en dorpen
speciale, veilige routes voor fietsers
in te stellen. In het bijzonder van
de woonwijken naar scholen, werk
en winkelcentra. In verschillende
gemeenten zijn door de overheid
hiertoe reeds initiatieven genomen
en ook partikulieren laten zich niet
onbetuigd. Zo heeft pastoor J.A.M.
Saulenn nog onlangs in een brief
aan het gemeentebestuur van
Waddinxveen gepleit voor de
aanleg van échte fietsroutes omdat
het dorp dicht groeit. Hij meent
dat er nü maatregelen moeten
worden genomen om het fiets-
verkeer in de toekomst blijvend
aanlokkelijk en mogelijk te maken.
De NOS zou de rubriek „Hobbyscoop"
(het wekelijks programma voor lief
hebbers van electronica in de rumste zin
van het woord) geheel wijden aan de
water- en de onderwatersport. Een
spectaculair onderdeel van het pro
gramma had moeten worden het verslag
van 'n duikpoging naar "n onlangs op
de bodem gesignaleerd voorwerp. Het
werd via echolood-peilingen opgespoord
en werd voorlopig (ruwweg) gedetermi
neerd als een scheeps- of vliegtuigwrak.
Het ligt circa 20 meter buiten de jacht
haven van Veere op een diepte van 15
meter.
De opzet was, dat NOS-technicus Max
Hillesum (een vooraanstaand onder
watersporter, die o.m. voorzitter is van
de Gooise Onderwaterspoit Vereniging)
samen met zijn echtgenote naar het on
bekende ding zo duiken om het nader
identificeren. Via een speciale stereo-
radioapparatuur zou hij vanuit de
diepten van het Veerse Meer zijn be
levenissen aan de radio-luisteraars ver
tellen met behulp #van een in het ge
laatsmasker ingebouwde microfoon.
Het hele programma zou ook te volgen
zijn voor het publiek op de kade, dat
vanuit grote luidsprekers de verrichtin
gen van het duikersechtpaar kon ver
nemen. Korotom, de NOS was met
groot materieel uitgerukt. Men had veel
werk van deze „Hobbyscoop" willen
maken.
Helaashet lot stak een spaak in het
wiel. Na de duik vanaf het daarvoor ge
bruikte jacht bleek het contact van Max
Hillesum met de wal, halverwege de af-
FOTO: Het echtpaar Hillesum, dat In een rechtstreekse uitzending vanuit Veere
verslag zou doen van hun onderwater-pogingen om een onbekend voorwerp op de
bodem van het Veerse Meer te Identificeren. De techniek liet hen evenwel in de
steek. De radio-luisteraars weten nóg niet wat er nu op de bodem ligt
stand naar de bodem, weg te vallen, „we
waren tot ongeveer 10 meter diepte ge
vorderd. Daarna viel de communicatie
weg. Een kwestie van vochtfgheid, ver
moed ik", verklaarde Hillesum, toen hij VddlflGWijS
bovenkwam na deze eerste mislukte
poging.
met de wal uitstekend. „De stemmen
klonken alleen wat hol", bekende
Hillesum.
Later dook hij weer, maar de Neder
landse radioluisterars konden dat niet
meer volgen, omdat de tijd om was.
Voor hen had de NOS-techniek gefaald.
(Het programma duurde van 16.15
17.00 uur).
Het echtpaar Hillesum daalde met een 5
mm dik „zelfgebouwd" duikerspak In
het Veerse Meer af. Aanvankelijk was
de geluidsverbinding met het jacht en
In de live-uitzending kwamen ook
enkele Veerse watersportcoryfeeën aan
het woord. Havenmeester Marijs ver
klaarde zich bepaald geen voorstander
van een „vaarbewijs" voor waterspor
ters. „Er gebeuren hier op het Veerse
Meer weinig ongelukken. Als iedereen
het binnenvaartreglement goed leest en
leert, dan is toch wel een veilige vaart
gegarandeerd".
De heer F. G. Sprenger, voorzitter van
de Jachtclub Veere, vertelde iets over
„zijn" vereniging en het ledenbestand.
25-26 mei Dr. R. M. Barkema, Middel
burg, 01180-13118
Op hemelvaartsdag 23 mei a.s. zal voor
de derde achtereenvolgende maal in
Nieuw- en Sint Joosland een oriëntatie,
rit worden verreden. De voetbalvereni
ging „Nieuwland zal in samenwerking
met M.A.C. „De Zeeuwen" de rit
organiseren. Er wordt gereden in A en
tourklasse. Ook bromfietsen en motor
fietsen kunnen aan de rit meedoen. De
A-klasse telt mee voor het clubkam
pioenschap van M.A.C. „De Zeeuwen".
De lengte van de rit is ongeveer 40 km
en de snelheid waarmee gereden wordt
is 24 km per uur. Een oriëntatierit is
een rit waarbij de ontspanning het be
langrijkste is, maar het vraagt vaak veel
inspanning om het eindpunt tè berei
ken. Het batig saldo van de rit zal ge
bruikt worden om het clubgebouw van
de V.V. „Nieuwland" te helpen bouwen.
Wilt U hemelvaartsdag 23 mei mee.
rijden dan kunt U inschrijven vanaf
13.00 uur aan het kleedlokaal van de
VV. „Nieuwland". De start zal be
ginnen om 13.30 uur.
Het vaak gekritiseerde gedrag van
de fietser in 't verkeer, noopte F.
Arwert die onlangs aan de Rijks
universiteit van Groningen tot
doctor in de wiskunde en
natuurkunde promoveerde bij zijn
proefschrift de volgende stelling ter
verdediging te poneren: „Epn
waarnemer die het gedrag van de
Nederlandse wielrijders gadeslaat
zal de bewegingen die deze wiel
rijders met de linker- of
rechterhand maken eerder in
verband brengen met toevallige
ontmoetingen van bekenden dan
met het aangeven van
veranderingen in de rijrichting".
De vakbonden moeten waar
mogelijk aktie voeren tegen het
gebruik van de lift en ze moeten
bevorderen dat direktie en werk
nemers weer op de fiets naar het
werk gaan. Deze twee suggesties
deed dr. E. Dekker, medisch
direkteur van de Nederlandse
Hartstichting tijdens een onlangs
in Zeist gehouden studiekon-
ferrentie van de Vereniging van
werknemers in bank- en
verzekeringsbedrijf en
administratieve kantoren. Motief
voor deze suggesties: velen krijgen
in deze tijd te weinig beweging
waardoor de lichamelijke konditie
wordt aangetast. Door regelmatig
te fietsen en trappen te lopen
inplaats van gebruik te maken van
liften, kan gemakkelijk iets aan
het opheffen van deze bewegings
armoede worden gedaan.
9
De VVV's van de provincies Vestfold,
Telemark, Buskerud en Oppiand in
Zuid-Noorwegen hebben hun activitei
ten gebundeld met de uitgave van een
folder, waarin negen suggesties worden
gedaan voor autotochten.
De toenemende belangstelling vanuit
Nederland voor Noorwegen als vakan
tieland leidde tot deze uitgave. De „op
maat" verzorgde suggesties geven van
kilometer tot kilometer een uitvoerige
routebeschrijving en van wat er onder
weg te zien is. Het aantrekkelijke van
deze folder in de Nederlandse taal is
dat alle tochten beginnen in een van de
bekende veerplaatsen in Zuid-
Noorwegen, t.w. Kristiansand, Arendal,
Larvik, Horten en Oslo.
Belangstellende automobilisten kunnen
kiezen uit routes van 767 tot 1600 km,
die in twee tot zestien dagen kunnen
worden afgelegd. Bij elke route staat
vermeld of er veerverbindingen in de
route voorkomen.
Voor de Nederlanders zijn met name de
beide routes, die in Kristiansand be
ginnen aantrekkelijk, omdat Kristian
sand een rechtstreekse boorverbinding
heeft met Amsterdam. Deze routes zijn
1600 resp. 1214 km lang en kunnen
worden afgelegd in 8 - 14, resp. 8-12
dagen.
De folder „9 suggesties voor automobi
listen" is op aanvraag gratis verkrijg
baar bij het Noors Nationaal Verkeers
bureau in Amsterdam.
(Leidsestraat 74, Asterdam, tel. 020 -
22 25 45). Automobilisten hoeven zich
overigens geen „benzinezorgen" te
maken, want motorbrandstof is in
Noorwegen volop verkrijgbaar.
De Zilveren Harp, de muzikale
onderscheiding die jaarlijks door
de Stichting Conamus wordt uitge
reikt, is dit jaar toegewezen aan
de zangers Fon Klement, Wally
Tax en de cabaretgroep Don
Quishocking. De uitreiking van de
onderscheiding aan de beide zan
gers vond plaats tijdens de lied-
jesbeurs die onlangs in Hilversum
werd gehouden. Don Quishocking
kreeg de Zilveren Harp tijdens het
KRO-televisieprogramma „Voor
Achten". De Zilveren Harp is een
onderscheiding die werd ingesteld
in het kader van één van de activi
teiten van de Stichting Conamus:
belangenbehartiging van de Neder
landse amusementsmusici.
Kayak is bezig aan zijn verplich
tingen als „meest belovende Neder
landse popgroep" te voldoen: een
tweede lp van de Hilversumse for
matie werd onlangs opgenomen.
De voorwaarden om een zo goed
mogelijk platenprodukt te maken,
zijn door hun platenmaatschappij
zo gunstig mogelijk gemaakt: een
weekje relaxen in het Vennenbos,
tijdens de opnamen logeren in het
Zandvoortse Bouwes Hotel en bij
de opnamen de steun van producer
Gerrit-Jan Leenders, van technicus
Pierre Geoffroy Chateau en van
John Leckie, een man die heeft
gewerkt met grootheden als Pink
Floyd en Wings. Gunstige omstan
digheden, uiteraard gecombineerd
met urenlange repetities, moet wel
een goed eindresultaat opleveren.
Binnenkort komt deze nieuwe Kay-
ak-lp uit. Het „veelbelovende"
moet dan bewaarheid worden.
Na zijn bewerkingen van de com
ponisten Telemann en Vivaldi
heeft fluitist Chris Hinze zich aan
Johann Sebastian Bach
gewaagd. „Sketches on Bach"
heeft hij deze lp gedoopt, en als
voornaamste begeleiders treden
op: Louis van Dijk op de piano en
Jan Goudswaard, gitaar. Het
grootste muzikale waagstuk op de
ze plaat zijn de bewerkingen van
enkele aria's en een koorfragment
uit de Mattheus Passion .Vooral
„Wir setzen uns mit Tranen nie-
der", dat normaal door een grote
koorbezetting met orkest wordt ge
zongen. Het heeft geruime tijd ge
duurd voordat Hinze deze produk-
tie heeft kunnen maken. Het
grootste deel van zijn tijd heeft
hij besteed aan concerten en buiten
landse toernees. Naast de fragmen
ten uit de Mattheus Passion heeft
Hinze nog vijf andere Bach-com-
posities bewerkt. Het zijn: het Sici-
liano; de Badinerie uit de tweede
suite in b mineur, een suite voor
fluit en orkest, door Hinze be
werkt tot een meer jazzy stuk mu
ziek. Zijn derde bewerking is het
Largo uit de sonate voor fluit en
piano in b mineur, hoewel bij dit
stuk niet veel van het oorspronke
lijke werk wordt afgeweken. De
Prelude no. 1 speelt Hinze samen
met Jan Goudswaard. Zijn vijfde
bewerking had als basis het Alle
gro uit het Vioolconcert in a mi
neur.
Naast Louis van Dijk en Jan
Goudswaard zijn de andere begelei
ders: Louis Debij (drums), Gerry
Brown (drums), Koos Serierse (bas),
Peter Nieuwerf (electrische gitaar)
en Harro Ruysenaars (cello).