Rabobank Speciale aflevering van radioprogramma „Hobbyscoop kwam rechtstreeks uit Veere groot walcheren SPAAR RENTE TOT 9 Konfant Geld Nodig Voor luid en duidelijk dateren Oriëntatierit te Nieuw en Sint Joosland Drie zilveren harpen uitgereikt KAYAK MAAKTE TWEEDE LP CHRIS HINZE BEWERKTE BACH Zeeland-combinatie VEERE - Een duikpoging naar een onbekend voorwerp op de bodem van het Veerse Meer, die zondagmiddag rechtstreeks via de NOS-radio zou worden uitgezonden, is in het water gevallen, omdat er tijdens de duikpoging iets mis ging met de geluidscommunicatie Weekenddienst dierenartsen suggesties voor autotochten door Noorwegen Adverteer in de huis-aan-huis bladen Inl. tel. 01184-3527 of tel. 01155-2320 12e jaargang no. 26 uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel 01155 - 2320 telex 55230 foto harry verschuren T entoonstelling tekeningen Bantzinger A.J. PROVOOST S. M. OVERTOOM J. M. GROEN Pastoor pleit voor veilige fietsroutes Materiaal Verkeersgedrag Nederlandse fietsers Direktie moet fietsen woensdag 22 mei 1974 Informeer bij één I van de 35 vestigingen op Walcheren van de de bank voor edereen F R/D;TT>««i groot walcheren Duikpoging naar onbekend voorwerp op de bodem van het Veerse Meer viel in 't water t 1 j f kom kijken en vragen bij oosterhout middelburg MIDDELBURG - Vanaf ljuni 1974 wordt de expositie „Walcheren onder water en weer droog" gehouden. Het zijn tekeningen van Bantzinger o.a. voor Het Verjaagde Water van DenDoolaard, van het dichtmaken van de dijken, nu bijna dertig jaar geleden. Assurantiekantoor Voorborch 2 - Tel. 4287 Middelburg Dagelijks geopend van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.15 tot 17.30 uur. Maandag, woensdag en vrijdag avond van 19.30 tot 20.30 uur. Verzekering, Financieringen en Persoonlijke lening, Hypotheken. Bemiddeling bij aan- en ver koop van onroerend goed. BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3 Tel. (01184)3417 b.g.g. (01184) 2772 SOUBURG: Tel. (01183) 1801 Af en toe gaan er stemmen op om op verpakte levensmiddelen de vermelding van de samenstelling en de houdbaarheidsduur verplicht te stellen. In enkele gevallen is een datering al verplicht. Een voorbeeld hieiwan is verpakte melk en melkpro- dukten zoals yoghurt en karnemelk. Deze datum vermelding is alleen vaak niet erg duidelijk. In kartonverpakkingen wordt de datum ingeslagen, meestal op een nogal onopvallende plaats en dikwijls nauwelijks leesbaar. Bij flessenmelk staat de datum op de aluminium kapsule, ook al niet erg duidelijk, vooral niet voor mensen met minder goede ogen. Nog daargelaten de vraag welke datum er nu eigenlijk wordt vermeld. In Nederland is dat de afleverings datum van de fabriek aan de afnemers. Het zou geen kwaad kunnen ook de uiterste verkoop datum en de uiterste consumptie datum te vermelden. In Denemarken wordt dit al gedaan. Op elke melkverpakking wordt de leveringsdatum van de fabriek aan slijter vermeld, met de laatste verkoop- en konsumptiedatum. En niet in een onopvallend hoekje, maar duidelijk en met een rode pijl erbij om er de aandacht op te vestigen. Een dergelijk goed voorbeeld verdient navolging en het zou geen slecht idee zijn om die niet te beperken tot melk, maar ook te laten gelden voor andere beder felijke levensmiddelen zoals eieren. OPLAGE 16.500 EX. Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende tot de gemeenten Middelburg. Arnemuiden, Veere. Mariekerke en Domburg. ADVERTENTIE- EXPLOITATIE: H. Barends, Vlissingen A. Brouwerlaan 34 Telefoon 01184 - 3527 OPGAVE ADVERTENTIES: Boekhandel Hildernisse L. Noordstraat 2 Middelburg BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320 Meer en meer raakt men ervan doordrongen dat het noodzakelijk wordt om in steden en dorpen speciale, veilige routes voor fietsers in te stellen. In het bijzonder van de woonwijken naar scholen, werk en winkelcentra. In verschillende gemeenten zijn door de overheid hiertoe reeds initiatieven genomen en ook partikulieren laten zich niet onbetuigd. Zo heeft pastoor J.A.M. Saulenn nog onlangs in een brief aan het gemeentebestuur van Waddinxveen gepleit voor de aanleg van échte fietsroutes omdat het dorp dicht groeit. Hij meent dat er nü maatregelen moeten worden genomen om het fiets- verkeer in de toekomst blijvend aanlokkelijk en mogelijk te maken. De NOS zou de rubriek „Hobbyscoop" (het wekelijks programma voor lief hebbers van electronica in de rumste zin van het woord) geheel wijden aan de water- en de onderwatersport. Een spectaculair onderdeel van het pro gramma had moeten worden het verslag van 'n duikpoging naar "n onlangs op de bodem gesignaleerd voorwerp. Het werd via echolood-peilingen opgespoord en werd voorlopig (ruwweg) gedetermi neerd als een scheeps- of vliegtuigwrak. Het ligt circa 20 meter buiten de jacht haven van Veere op een diepte van 15 meter. De opzet was, dat NOS-technicus Max Hillesum (een vooraanstaand onder watersporter, die o.m. voorzitter is van de Gooise Onderwaterspoit Vereniging) samen met zijn echtgenote naar het on bekende ding zo duiken om het nader identificeren. Via een speciale stereo- radioapparatuur zou hij vanuit de diepten van het Veerse Meer zijn be levenissen aan de radio-luisteraars ver tellen met behulp #van een in het ge laatsmasker ingebouwde microfoon. Het hele programma zou ook te volgen zijn voor het publiek op de kade, dat vanuit grote luidsprekers de verrichtin gen van het duikersechtpaar kon ver nemen. Korotom, de NOS was met groot materieel uitgerukt. Men had veel werk van deze „Hobbyscoop" willen maken. Helaashet lot stak een spaak in het wiel. Na de duik vanaf het daarvoor ge bruikte jacht bleek het contact van Max Hillesum met de wal, halverwege de af- FOTO: Het echtpaar Hillesum, dat In een rechtstreekse uitzending vanuit Veere verslag zou doen van hun onderwater-pogingen om een onbekend voorwerp op de bodem van het Veerse Meer te Identificeren. De techniek liet hen evenwel in de steek. De radio-luisteraars weten nóg niet wat er nu op de bodem ligt stand naar de bodem, weg te vallen, „we waren tot ongeveer 10 meter diepte ge vorderd. Daarna viel de communicatie weg. Een kwestie van vochtfgheid, ver moed ik", verklaarde Hillesum, toen hij VddlflGWijS bovenkwam na deze eerste mislukte poging. met de wal uitstekend. „De stemmen klonken alleen wat hol", bekende Hillesum. Later dook hij weer, maar de Neder landse radioluisterars konden dat niet meer volgen, omdat de tijd om was. Voor hen had de NOS-techniek gefaald. (Het programma duurde van 16.15 17.00 uur). Het echtpaar Hillesum daalde met een 5 mm dik „zelfgebouwd" duikerspak In het Veerse Meer af. Aanvankelijk was de geluidsverbinding met het jacht en In de live-uitzending kwamen ook enkele Veerse watersportcoryfeeën aan het woord. Havenmeester Marijs ver klaarde zich bepaald geen voorstander van een „vaarbewijs" voor waterspor ters. „Er gebeuren hier op het Veerse Meer weinig ongelukken. Als iedereen het binnenvaartreglement goed leest en leert, dan is toch wel een veilige vaart gegarandeerd". De heer F. G. Sprenger, voorzitter van de Jachtclub Veere, vertelde iets over „zijn" vereniging en het ledenbestand. 25-26 mei Dr. R. M. Barkema, Middel burg, 01180-13118 Op hemelvaartsdag 23 mei a.s. zal voor de derde achtereenvolgende maal in Nieuw- en Sint Joosland een oriëntatie, rit worden verreden. De voetbalvereni ging „Nieuwland zal in samenwerking met M.A.C. „De Zeeuwen" de rit organiseren. Er wordt gereden in A en tourklasse. Ook bromfietsen en motor fietsen kunnen aan de rit meedoen. De A-klasse telt mee voor het clubkam pioenschap van M.A.C. „De Zeeuwen". De lengte van de rit is ongeveer 40 km en de snelheid waarmee gereden wordt is 24 km per uur. Een oriëntatierit is een rit waarbij de ontspanning het be langrijkste is, maar het vraagt vaak veel inspanning om het eindpunt tè berei ken. Het batig saldo van de rit zal ge bruikt worden om het clubgebouw van de V.V. „Nieuwland" te helpen bouwen. Wilt U hemelvaartsdag 23 mei mee. rijden dan kunt U inschrijven vanaf 13.00 uur aan het kleedlokaal van de VV. „Nieuwland". De start zal be ginnen om 13.30 uur. Het vaak gekritiseerde gedrag van de fietser in 't verkeer, noopte F. Arwert die onlangs aan de Rijks universiteit van Groningen tot doctor in de wiskunde en natuurkunde promoveerde bij zijn proefschrift de volgende stelling ter verdediging te poneren: „Epn waarnemer die het gedrag van de Nederlandse wielrijders gadeslaat zal de bewegingen die deze wiel rijders met de linker- of rechterhand maken eerder in verband brengen met toevallige ontmoetingen van bekenden dan met het aangeven van veranderingen in de rijrichting". De vakbonden moeten waar mogelijk aktie voeren tegen het gebruik van de lift en ze moeten bevorderen dat direktie en werk nemers weer op de fiets naar het werk gaan. Deze twee suggesties deed dr. E. Dekker, medisch direkteur van de Nederlandse Hartstichting tijdens een onlangs in Zeist gehouden studiekon- ferrentie van de Vereniging van werknemers in bank- en verzekeringsbedrijf en administratieve kantoren. Motief voor deze suggesties: velen krijgen in deze tijd te weinig beweging waardoor de lichamelijke konditie wordt aangetast. Door regelmatig te fietsen en trappen te lopen inplaats van gebruik te maken van liften, kan gemakkelijk iets aan het opheffen van deze bewegings armoede worden gedaan. 9 De VVV's van de provincies Vestfold, Telemark, Buskerud en Oppiand in Zuid-Noorwegen hebben hun activitei ten gebundeld met de uitgave van een folder, waarin negen suggesties worden gedaan voor autotochten. De toenemende belangstelling vanuit Nederland voor Noorwegen als vakan tieland leidde tot deze uitgave. De „op maat" verzorgde suggesties geven van kilometer tot kilometer een uitvoerige routebeschrijving en van wat er onder weg te zien is. Het aantrekkelijke van deze folder in de Nederlandse taal is dat alle tochten beginnen in een van de bekende veerplaatsen in Zuid- Noorwegen, t.w. Kristiansand, Arendal, Larvik, Horten en Oslo. Belangstellende automobilisten kunnen kiezen uit routes van 767 tot 1600 km, die in twee tot zestien dagen kunnen worden afgelegd. Bij elke route staat vermeld of er veerverbindingen in de route voorkomen. Voor de Nederlanders zijn met name de beide routes, die in Kristiansand be ginnen aantrekkelijk, omdat Kristian sand een rechtstreekse boorverbinding heeft met Amsterdam. Deze routes zijn 1600 resp. 1214 km lang en kunnen worden afgelegd in 8 - 14, resp. 8-12 dagen. De folder „9 suggesties voor automobi listen" is op aanvraag gratis verkrijg baar bij het Noors Nationaal Verkeers bureau in Amsterdam. (Leidsestraat 74, Asterdam, tel. 020 - 22 25 45). Automobilisten hoeven zich overigens geen „benzinezorgen" te maken, want motorbrandstof is in Noorwegen volop verkrijgbaar. De Zilveren Harp, de muzikale onderscheiding die jaarlijks door de Stichting Conamus wordt uitge reikt, is dit jaar toegewezen aan de zangers Fon Klement, Wally Tax en de cabaretgroep Don Quishocking. De uitreiking van de onderscheiding aan de beide zan gers vond plaats tijdens de lied- jesbeurs die onlangs in Hilversum werd gehouden. Don Quishocking kreeg de Zilveren Harp tijdens het KRO-televisieprogramma „Voor Achten". De Zilveren Harp is een onderscheiding die werd ingesteld in het kader van één van de activi teiten van de Stichting Conamus: belangenbehartiging van de Neder landse amusementsmusici. Kayak is bezig aan zijn verplich tingen als „meest belovende Neder landse popgroep" te voldoen: een tweede lp van de Hilversumse for matie werd onlangs opgenomen. De voorwaarden om een zo goed mogelijk platenprodukt te maken, zijn door hun platenmaatschappij zo gunstig mogelijk gemaakt: een weekje relaxen in het Vennenbos, tijdens de opnamen logeren in het Zandvoortse Bouwes Hotel en bij de opnamen de steun van producer Gerrit-Jan Leenders, van technicus Pierre Geoffroy Chateau en van John Leckie, een man die heeft gewerkt met grootheden als Pink Floyd en Wings. Gunstige omstan digheden, uiteraard gecombineerd met urenlange repetities, moet wel een goed eindresultaat opleveren. Binnenkort komt deze nieuwe Kay- ak-lp uit. Het „veelbelovende" moet dan bewaarheid worden. Na zijn bewerkingen van de com ponisten Telemann en Vivaldi heeft fluitist Chris Hinze zich aan Johann Sebastian Bach gewaagd. „Sketches on Bach" heeft hij deze lp gedoopt, en als voornaamste begeleiders treden op: Louis van Dijk op de piano en Jan Goudswaard, gitaar. Het grootste muzikale waagstuk op de ze plaat zijn de bewerkingen van enkele aria's en een koorfragment uit de Mattheus Passion .Vooral „Wir setzen uns mit Tranen nie- der", dat normaal door een grote koorbezetting met orkest wordt ge zongen. Het heeft geruime tijd ge duurd voordat Hinze deze produk- tie heeft kunnen maken. Het grootste deel van zijn tijd heeft hij besteed aan concerten en buiten landse toernees. Naast de fragmen ten uit de Mattheus Passion heeft Hinze nog vijf andere Bach-com- posities bewerkt. Het zijn: het Sici- liano; de Badinerie uit de tweede suite in b mineur, een suite voor fluit en orkest, door Hinze be werkt tot een meer jazzy stuk mu ziek. Zijn derde bewerking is het Largo uit de sonate voor fluit en piano in b mineur, hoewel bij dit stuk niet veel van het oorspronke lijke werk wordt afgeweken. De Prelude no. 1 speelt Hinze samen met Jan Goudswaard. Zijn vijfde bewerking had als basis het Alle gro uit het Vioolconcert in a mi neur. Naast Louis van Dijk en Jan Goudswaard zijn de andere begelei ders: Louis Debij (drums), Gerry Brown (drums), Koos Serierse (bas), Peter Nieuwerf (electrische gitaar) en Harro Ruysenaars (cello).

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1974 | | pagina 1