Kostbare accu's gestolen, vaart niet meer
groot Walcheren
Zeg, ken
jij die
masca-kam
IS
100 KM
PER UUR
EEN
VEILIGE
SNELHEID?
SPAAR RENTE
TOT 9
Kontant
Geld Nodig
GAPINGE - Voor de 58-jarige invalide weduwnaar
Adriaan Visbeen uit de Dorpsstraat 18 in Gapinge
(die nu tijdelijk in Goes woont) is de zomer bij
voorbaat al vergald. Hij werd beroofd van zijn enige
hobby, het vissen, doordat onbekende dieven zijn
visbootje plunderden.
Met de IMJHC
naar verre landen
Adverteer in de
Zeeland-combinatie
huis-aan-huis bladen
Inl. tel. 01184-3527
of tel. 01155-2320
12e jaargang no. 24
uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel 01155 - 2320 telex 55230
woensdag 8 mei 1974
Verbrijzeld been
hhi
foto
harry verschuren
Tot puinhoop
Bijzonder boos
A.J. PROVOOST
Onderzoek
herlevingskansen
fiets-overzetveren
VVV Zuid-west
Veluwe komt met
extra
fietsevenementen
in 1974
Ook in huis
op de fiets
NS-primeur: DAGTOCHTEN
NAAR HOGE VELUWE
EN HET L00
groot walche
Informeer bij één
van de 35 vestigingen
op Walcheren van de
debark voor iedereen
Inbrekers
beroven
invalide
man van
zijn enige
hobby
Ze namen voor ruim 1500 gld. accu's,
vismolens en een klipanker mee en de
verzekering weigert nu uit te betalen,
omdat er geen sporen van inbraak ge
vonden werden. „Dat is nogal glad",
reageert de heer Visbeen, „volgens de
politie zijn de dieven met een valse
sleutel binnengekomen. Er is nog ge
probeerd om vingerafdrukken te
maken, maard at lukte niet, omdat alles
te nat en te vet was".
Nu het mooie voorjaarsweer aanbreekt,
waarbij de heer Visbeen anders zou zijn
gaan vissen op het Veerse Meer, kan hij
geen kant meer uit. Bij een motoronge
luk liep hij 21 jaar geleden een gruwelijk
verbrijzeld been op, waaraan hij in
middels 23 maal werd geopereerd.
„De enige vrtyeqjdsbesteding waaraan Ik
mtyn hart verpand heb en waarbij ik nog
enigszins met m(jn kapotte been uit de
voeten kon, was het varen en vissen.
Maar dat is nu voorgoed afgelopen.
Want ik moet leven van 718 gulden in
de maand, en daarvan kan ik geen
accu's en vIbmolens ter waarde van 1500
gulden
spütfg.
oversparen", zegt Visbeen
kom
kijken en
vragen
1 bij
M
oosterhout middelburg
Het bootje ligt in de sportvissershaven
De Zandkreek in Wolphaartsdijk. De
eerste diefstal waarvan de verzekering
de schade niet wil betalen, gebeurde on
geveer 3 maanden geleden. Toen hij,
korte tijd geleden, ons zijn bootje eens
wilde laten zien, om te vertellen, waar
de accu's hadden gestaan, wachtte hem
een nieuwe teleurstelling: de inbrekers
(vermoedelijk dezelfde) waren opnieuw
de boot binnengedrongen en hadden
andermaal toegeslagen. Twee kromge
trokken schroevedraaiers waren er de
stille getuigen van.
De dieven hadden de motorkasten weg-
gesloopt, alle draden meegenomen en
het hele interieur van het bootje tot een
puinhoop veranderd, op zoek naar buit.
Terwijl Visbeen met een mengeling van
gevoelens tussen droefheid en boos
heid, tussen de onbeschrijflijke rommel
zat, zei hij terneergeslagen: „Nu valt er
helemaal niets meer te stelen. Ik zal de
boot maar verkopen, want nieuwe
accu 's en een opknapbeurt kan ik niet
betalen. Wie garandeert me trouwens,
dat het bootje dan niet wéér wordt leeg
gehaald?"
Mijmerend over de mogelijke daders,
zegt hij: „Volgens mij zijn het mannen
die een bootje aan het bouwen zijn en
die dat niet kunnen betalen. Maar
waarom jatten ze dan mijn bootje leeg,
die tussen honderden anderen ligt?
Vissen was mijn eigen plezier in het
leven. Ik heb het geld voor die boot
stukje bij beetje opgespaard, toen mijn
nu overleden vrouw nog leefde. Het was
C"^ OPLAGE 16.500 EX.
Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende
tot de gemeenten Middelburg. Arnemuiden, Veere. Mariekerk.e en
Domburg.
ADVERTENTIE-
EXPLOITATIE:
H. Barends, Vlissingen
A. Brouwerlaan 34
Telefoon 01184 - 3527
OPGAVE
ADVERTENTIES:
Boekhandel Hildernisse
L. Noordstraat 2
Middelburg
BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320
Dhr. Visbeen In zijn uitgewoonde booge. In ztyn hand houdt hy de hcngeb waar de
molens vanaf werden gesloopt. De stokken lieten de dieven achter...
op héér aandringen dat ik hem kocht.
Ik kan nu eenmaal door mijn been niet
van de dijk af vissen."
Bijzonder boos kan de heer Vbbeen
zich maken op de verzekeringsmaat-
schappij: Door te zeggen: „Ie krtygt
geen schadevergoeding, omdat er
geen sporen van inbraak gevonden
z(jn", laten ze min of meer de mogelijk
heid open, dat ik het zelf gedaan kan
hebben. Maar hoe moet ik met mijn
handicap 2 van die In serie geschakelde,
loodzware accu's van die boot af
krijgen. Bovendien, dan loopt de motor
niet meer en dan kan ik niet meer gaan
vissen."
„Ik kan iedereen die zijn bootje of zo
verzekert, alléén maar waarschuwen:
lees je polis goed door, of je het er wel
mee eens bent. Als ik dit geweten had,
had ik me nooit zo hoog (f 21.000) ver
zekerd. De maatschappij waarbij ik me
verzekerde, stuurt eerst de kwitantie en
dan pas de polis. Daar klopt natuurlijk
óók geen fluit van".
De heer Visbeen kwam 4 jaar geleden in
Zeeland wonen.na o.a. in Haarlem en
Soestdijk een café te hebben gedreven,
ondanks zijn verregaande invaliditeit.
Zeeland leek hem een uitstekend land
voor het uitoefenen van zijn hobby: het
vissen.
Maar nu hy daarvan voorgoed beroofd
is, zegt hty nogmaals: „Geeu sporen van
inbraak. En daarom betaal* de verzeke
ring niet uit. Ik kan het nog steeds niet
begrtypen. Moet ik dan voor de inbre
kers een briefje op de boot plakken:
„B(j ongewenst bezoek s.v.p. sporen van
inbraak achterlaten?"
Binnnenkort gaat de heer Visbeen zijn
boot verkopen. Of misschien is het in
tussen al gebeurd
i
Een recente uitvinding van
Cosmetica Max Factor is de
mascara-plus-kam. Het is een
nieuwe methode om de wimpers te
verzorgen, die ook in Nederland al
grote populariteit gaat genieten.
In de California serie (huidverzor
ging en cosmetica voor de
moderne vrouw) brengt Max
Factor deze „masca-kam" voor een
opvallend jong prijsje.
Deze mascara-plus-kam heeft een
paar evidente voordelen boven de
normale mascara-roller, die
vrouwen - 't is wèl even wennen -
bijzonder aanspreken. Drie voor
delen: elk wimperhaartje wordt af
zonderlijk gekamd, gekruld en ge
kleurd. En zeker vergeleken met
het wat „klonterige" effect van
sommige conventionele mascara
rollers geeft dit een bijzonder
natuurlijke charme aan de ogen.
Een and er .voord eel van de masca-
kam: geen „afgevende" mascara,
die op de huid smelt. De masca-
kam is volkomen waterproof, en
zelfs traantjes die zo kunnen
meewerken om mannpn in staat
van ontroering te brengen, zullen
nooit een „troep" maken van deze
oog make-up. Wel (een ander alge
meen advies) een goede remover
gebruiken voor u in het donker de
ogen gaat sluiten.
De masca-kam wordt gebracht in 3
kleuren. Onzekere meisjes en
vrouwen adviseren wij bruin-zwart
bij blond en donkerblond haar en
zwart bij zwart haar. Heel
bijzondere effecten geeft de kleur
blauw bij hoog blonde types.
de fiets
Assurantiekantoor
Voorborch 2 - Tel. 4287
Middelburg
Dagelijks geopend van 8.30 tot
12.00 uur en van 13.15 tot 17.30
uur.
Maandag, woensdag en vrijdag
avond van 19.30 tot 20.30 uur.
Verzekering, Financieringen er
Persoonlijke lening, Hypotheken.
Bemiddeling bij aan- en ver
koop van onroerend goed.
Er zijn steeds meer jongeren, die de
voorkeur geven aan reizen naar verre
landen. De moeilijkheid tot nu toe was
dat ze daarvoor diep in de portemon-
naie moesten tasten.
De NJHC is deze groep jongeren nu te
hulp gekomen met een reeks kampeer-
trektochten naar bijv. de Noordkaap,
Turkije-Rhodos, Rusland, Griekenland,
T unesië-Algerije (Sahara-trektocht),
Afghanistan, India-Nepal en Zambia
(safari).
De reisd uur varieert van 20 tot 30 dagen
en de prijzen van 420 (Rusland-reis)
tot 1999 (Zambia-safari). Alle reizen
worden per vliegtuig gemaakt. Als extra
kosten komen er nog bij camping,
luchthavenbelasting en brandstoftoe
slag.
In het kader van een op te stellen
fietsenplan zullen Gedeputeerde
Staten van Gelderland de
toeristische aspekten van het
instandhouden of opnieuw in de
vaart brengen van fiets- en voet
veren bestuderen. Deze studie
werd door mr.Wijnperle tijdens
een vergadering van provinciale
staten in het vooruitzicht gesteld,
al betwijfelde hij wel of het
mogelijk zal zijn de kleine veren
weer nieuw leven in te blazen
omdat in het verleden het subsidie
beleid niet veel heeft kunnen
bijdragen tot hun instandhouding.
Omdat de fiets in de rekreatie een
steeds duidelijker rol begint te
spelen en de fietsers de kleinere
wegen en paden benutten kan het
weer in de vaart brengen van fiets-
veren van belang zijn om voor de
noodzakelijke verbindingen over
de rivieren te zorgen.
De aktie „Kom fietsen op de Zuid-
Veluwe" waartoe de V.V.V.
Arnhem en de Zuid-Veluwe dit
jaar het initiatief nam is een groot
sukses geworden, mede door het
daarmee samenhangend fiets-
huur-plan. Men verwacht dat de
belangstelling om op de Veluwe te
komen fietsen in de komende jaren
sterk zal toenemen. Daarom ook
heeft de Streek V.V.V. Zuid-West
Veluwe in Ede voor 1974 een
uitgebreid programma van fiets
evenementen opgesteld om
voldoende aanleiding te bieden dit
aantrekkelijke stukje Nederland
op de fiets te gaan verkennen. Zo
worden er voor het eerst
zwerftochten op de fiets
georganiseerd naast onder meer
wiltochten, lente- en herfsttochten
naast natuurlijk avondfietsvier-
daagse (vanuit Bennekom.
Veenendaal en Ede) en een
dagfietsvierdaagse (vanuit Ede).
Het wordt in 1974 allemaal op de
fiets naar de Veluwe.
Hometrainers of kamerfietsen zijn
bekende apparaten die gebruikt
worden voor konditietraining of
het binnenshuis nemen van wat
extra beweging. Je kunt natuurlijk
ook gewoon de fiets nemen. Met
dat idee in het achterhoofd werd
door Eduard Munz Co. in het
Duitse Würzburg een eenvoudige
standaard uitgedokterd waarmee
men van een gewone fiets zonder
moeite een kamerflets maakt, het
achterwiel van de fiets wordt
vrijlopend in de standaard
geplaatst en men kan rustig in
huis, op het balkon of in de tuin
heel wat kilometers wegtrappen.
Een praktisch hulpmiddel
waardoor de fiets zowel binnens-
als buitenshuis kan worden
gebruikt. De 5,5 kilo wegende
Würzburger Trainingstütze zal,
eerst zodra hiervoor een importeur
gevonden is, ook in Nederland
verkrijgbaar zijn.
Het dagtochtenprogramma van de
Nederlandse Spoorwegen, dat begin
april zal verschijnen, vermeldt o.m. als
primeur een dagtocht naar het natio
nale park de Hoge Veluwe, gecombi
neerd met bezoeken aan het Kröller
Müller-museum. de tuinen van het
jachtslot Hubertus en de koninklijke
stallen van paleis Het Loo.
't Is nog weinig bekend dat de konink
lijke stallen sinds mei 1972 voor het
publiek toegankelijk zijn. In de koets
huizen is een heel interessante collectie
rijtuigen, jachtwagens en sleden te zien.
In het museum Kröller Muller is o.m.
de wereldberoemde Van Gogh-collectit
(272 werken) de grote trekpleister.
Deze nieuwe dagtocht wordt van 15 juni
tot 31 augustus elke dinsdag en zater
dag gemaakt. De bustocht die bij het
station Apeldoorn begint, duurt van
10.15 uur tot plm. 17.45 uur. Op meer
dan 100 stations kan het gecombineerde
treinkaartje-dagtocht worden gekocht.
Alles is in gereedheid gebracht voor de
vuurproef. De auto is voorzien van
elektonische registratie-apparatuur; de
op een mens gelijkende pop zit in een
natuurlijke houding op de plaats van de
bestuurder en tweehonderdvijftig meter
verderop staat de fotografische
apparatuur op scherp. De motor wordt
gestart en de kop van de pop knikt even
naar achteren als de auto zich in
beweging zet.
De wagen neemt snelheid en niet veel
later koerst hij met ruim negentig
kilometer per uur recht op een massieve
stalen paal af. De klap komt heel hard
aan. Het achterstuk danst omhoog en
slaat weer neer. De voorzijde is totaal
vernieldDe onderzoekers zijn er direct
bij en trekken een onbeschadigde pop
uit het verwrongen staal en achter een
ballon vandaan, die tijdens de botsing
automatisch met lucht is gevuld.
Conclusie: de computer heeft het juist
voorspeld; een mens zou deze botsing
hebben overleefd.
Nu in ons land voor de hoofdwegen een
maximum snelheid van honderd
kilometer per uur geldt, zullen
automobilisten, die gewend zijn aan een
„kruissnelheid" van 120 tot 150
kilometer per uur, de zelfbeheersing
moeten opbrengen om beneden de
honderd kilometergrens te blijven.
Deze. in hun ogen .bedaarde' snelheid
kan aanleiding zijn tot het verwaarlozen
van veiligheidsmaatregelen, zoals het
ongebruikt laten van autogordels.
Het hierboven beschreven experiment is
door technici en wetenschappelijke
onderzoekers van het Amerikaanse
bedrijf Calspan keer op keer en onder
wisselende omstandigheden uitgevoerd.
Niet alleen in werkelijkheid, maar ook
in computersimulaties. Met behulp van
een IBM worden zeer omvangrijke
programma's verwerkt, waarin de
realiteit van gladde wegen, kantelende
en frontaal botsende auto's wordt
nagebootst en waarmee behalve
veiligheidsriemen ook nieuwe reddende
hulpmiddelen op hun praktische
waarde worden getest.
Zowel de praktijkproeven als de
computersimulaties bewijzen, dat een
botsing met stilstaand obstakel bij een
snelheid van nog geen honderd
kilometer per uur zonder veiligheids-
voorzorgen zelden zal worden overleefd.
Een frontale botsing met een tegemoet
komende auto, waarbij de op elkaar
inwerkende krachten worden
verdubbeld, biedt nauwelijks nog enige
kans op overleving.
KRITIEK TUDSONDERDEEL
Een nieuw hulpmiddel, dat een goede
kans maakt binnen enkele jaren in
Amerika wettelijk te worden voor
geschreven. is de zich automatisch
opblazende luchtzak, die op het kritieke
moment uit het dashboard te voorschijn
springt en een ideale schokdemper
vormt voor de bestuurder, die anders
onherroepelijk door de voorruit
geslingerd of verpletterd zou worden.
Bij de ontwikkeling van dit stootkussen
was de grote vraag echter, waar precies
dat kritieke moment moest liggen. Met
de computer werd een frontale botsing
met een massief obstakel, bij een
snelheid van ongeveer 90 kilometer per
uur zodanig nagebootst, dat de botsing
zelf in de tijd werd uitgerekt tot een
slow-motion, die ver buiten het bereik
van filmapparatuur ligt. Het nieuwe
..veiligheidskussen" komt nu op het
aldus berekende tijdstip in werking.
BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING
S. M. OVERTOOM J. M. GROEN
VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3
Tel. (01184) 3417
b.g.g. (01184) 2772
SOUBURG: Tel. (01183) 1801