Kostbare accu's gestolen, vaart niet meer groot Walcheren Zeg, ken jij die masca-kam IS 100 KM PER UUR EEN VEILIGE SNELHEID? SPAAR RENTE TOT 9 Kontant Geld Nodig GAPINGE - Voor de 58-jarige invalide weduwnaar Adriaan Visbeen uit de Dorpsstraat 18 in Gapinge (die nu tijdelijk in Goes woont) is de zomer bij voorbaat al vergald. Hij werd beroofd van zijn enige hobby, het vissen, doordat onbekende dieven zijn visbootje plunderden. Met de IMJHC naar verre landen Adverteer in de Zeeland-combinatie huis-aan-huis bladen Inl. tel. 01184-3527 of tel. 01155-2320 12e jaargang no. 24 uitgave: b.v. rotadruk nassaustraat 3 postbus 36 axel tel 01155 - 2320 telex 55230 woensdag 8 mei 1974 Verbrijzeld been hhi foto harry verschuren Tot puinhoop Bijzonder boos A.J. PROVOOST Onderzoek herlevingskansen fiets-overzetveren VVV Zuid-west Veluwe komt met extra fietsevenementen in 1974 Ook in huis op de fiets NS-primeur: DAGTOCHTEN NAAR HOGE VELUWE EN HET L00 groot walche Informeer bij één van de 35 vestigingen op Walcheren van de debark voor iedereen Inbrekers beroven invalide man van zijn enige hobby Ze namen voor ruim 1500 gld. accu's, vismolens en een klipanker mee en de verzekering weigert nu uit te betalen, omdat er geen sporen van inbraak ge vonden werden. „Dat is nogal glad", reageert de heer Visbeen, „volgens de politie zijn de dieven met een valse sleutel binnengekomen. Er is nog ge probeerd om vingerafdrukken te maken, maard at lukte niet, omdat alles te nat en te vet was". Nu het mooie voorjaarsweer aanbreekt, waarbij de heer Visbeen anders zou zijn gaan vissen op het Veerse Meer, kan hij geen kant meer uit. Bij een motoronge luk liep hij 21 jaar geleden een gruwelijk verbrijzeld been op, waaraan hij in middels 23 maal werd geopereerd. „De enige vrtyeqjdsbesteding waaraan Ik mtyn hart verpand heb en waarbij ik nog enigszins met m(jn kapotte been uit de voeten kon, was het varen en vissen. Maar dat is nu voorgoed afgelopen. Want ik moet leven van 718 gulden in de maand, en daarvan kan ik geen accu's en vIbmolens ter waarde van 1500 gulden spütfg. oversparen", zegt Visbeen kom kijken en vragen 1 bij M oosterhout middelburg Het bootje ligt in de sportvissershaven De Zandkreek in Wolphaartsdijk. De eerste diefstal waarvan de verzekering de schade niet wil betalen, gebeurde on geveer 3 maanden geleden. Toen hij, korte tijd geleden, ons zijn bootje eens wilde laten zien, om te vertellen, waar de accu's hadden gestaan, wachtte hem een nieuwe teleurstelling: de inbrekers (vermoedelijk dezelfde) waren opnieuw de boot binnengedrongen en hadden andermaal toegeslagen. Twee kromge trokken schroevedraaiers waren er de stille getuigen van. De dieven hadden de motorkasten weg- gesloopt, alle draden meegenomen en het hele interieur van het bootje tot een puinhoop veranderd, op zoek naar buit. Terwijl Visbeen met een mengeling van gevoelens tussen droefheid en boos heid, tussen de onbeschrijflijke rommel zat, zei hij terneergeslagen: „Nu valt er helemaal niets meer te stelen. Ik zal de boot maar verkopen, want nieuwe accu 's en een opknapbeurt kan ik niet betalen. Wie garandeert me trouwens, dat het bootje dan niet wéér wordt leeg gehaald?" Mijmerend over de mogelijke daders, zegt hij: „Volgens mij zijn het mannen die een bootje aan het bouwen zijn en die dat niet kunnen betalen. Maar waarom jatten ze dan mijn bootje leeg, die tussen honderden anderen ligt? Vissen was mijn eigen plezier in het leven. Ik heb het geld voor die boot stukje bij beetje opgespaard, toen mijn nu overleden vrouw nog leefde. Het was C"^ OPLAGE 16.500 EX. Verschijnt wekelijks gratis huis aan huis in alle plaatsen behorende tot de gemeenten Middelburg. Arnemuiden, Veere. Mariekerk.e en Domburg. ADVERTENTIE- EXPLOITATIE: H. Barends, Vlissingen A. Brouwerlaan 34 Telefoon 01184 - 3527 OPGAVE ADVERTENTIES: Boekhandel Hildernisse L. Noordstraat 2 Middelburg BEZORGKLACHTEN: Tel. 01155 - 2320 Dhr. Visbeen In zijn uitgewoonde booge. In ztyn hand houdt hy de hcngeb waar de molens vanaf werden gesloopt. De stokken lieten de dieven achter... op héér aandringen dat ik hem kocht. Ik kan nu eenmaal door mijn been niet van de dijk af vissen." Bijzonder boos kan de heer Vbbeen zich maken op de verzekeringsmaat- schappij: Door te zeggen: „Ie krtygt geen schadevergoeding, omdat er geen sporen van inbraak gevonden z(jn", laten ze min of meer de mogelijk heid open, dat ik het zelf gedaan kan hebben. Maar hoe moet ik met mijn handicap 2 van die In serie geschakelde, loodzware accu's van die boot af krijgen. Bovendien, dan loopt de motor niet meer en dan kan ik niet meer gaan vissen." „Ik kan iedereen die zijn bootje of zo verzekert, alléén maar waarschuwen: lees je polis goed door, of je het er wel mee eens bent. Als ik dit geweten had, had ik me nooit zo hoog (f 21.000) ver zekerd. De maatschappij waarbij ik me verzekerde, stuurt eerst de kwitantie en dan pas de polis. Daar klopt natuurlijk óók geen fluit van". De heer Visbeen kwam 4 jaar geleden in Zeeland wonen.na o.a. in Haarlem en Soestdijk een café te hebben gedreven, ondanks zijn verregaande invaliditeit. Zeeland leek hem een uitstekend land voor het uitoefenen van zijn hobby: het vissen. Maar nu hy daarvan voorgoed beroofd is, zegt hty nogmaals: „Geeu sporen van inbraak. En daarom betaal* de verzeke ring niet uit. Ik kan het nog steeds niet begrtypen. Moet ik dan voor de inbre kers een briefje op de boot plakken: „B(j ongewenst bezoek s.v.p. sporen van inbraak achterlaten?" Binnnenkort gaat de heer Visbeen zijn boot verkopen. Of misschien is het in tussen al gebeurd i Een recente uitvinding van Cosmetica Max Factor is de mascara-plus-kam. Het is een nieuwe methode om de wimpers te verzorgen, die ook in Nederland al grote populariteit gaat genieten. In de California serie (huidverzor ging en cosmetica voor de moderne vrouw) brengt Max Factor deze „masca-kam" voor een opvallend jong prijsje. Deze mascara-plus-kam heeft een paar evidente voordelen boven de normale mascara-roller, die vrouwen - 't is wèl even wennen - bijzonder aanspreken. Drie voor delen: elk wimperhaartje wordt af zonderlijk gekamd, gekruld en ge kleurd. En zeker vergeleken met het wat „klonterige" effect van sommige conventionele mascara rollers geeft dit een bijzonder natuurlijke charme aan de ogen. Een and er .voord eel van de masca- kam: geen „afgevende" mascara, die op de huid smelt. De masca- kam is volkomen waterproof, en zelfs traantjes die zo kunnen meewerken om mannpn in staat van ontroering te brengen, zullen nooit een „troep" maken van deze oog make-up. Wel (een ander alge meen advies) een goede remover gebruiken voor u in het donker de ogen gaat sluiten. De masca-kam wordt gebracht in 3 kleuren. Onzekere meisjes en vrouwen adviseren wij bruin-zwart bij blond en donkerblond haar en zwart bij zwart haar. Heel bijzondere effecten geeft de kleur blauw bij hoog blonde types. de fiets Assurantiekantoor Voorborch 2 - Tel. 4287 Middelburg Dagelijks geopend van 8.30 tot 12.00 uur en van 13.15 tot 17.30 uur. Maandag, woensdag en vrijdag avond van 19.30 tot 20.30 uur. Verzekering, Financieringen er Persoonlijke lening, Hypotheken. Bemiddeling bij aan- en ver koop van onroerend goed. Er zijn steeds meer jongeren, die de voorkeur geven aan reizen naar verre landen. De moeilijkheid tot nu toe was dat ze daarvoor diep in de portemon- naie moesten tasten. De NJHC is deze groep jongeren nu te hulp gekomen met een reeks kampeer- trektochten naar bijv. de Noordkaap, Turkije-Rhodos, Rusland, Griekenland, T unesië-Algerije (Sahara-trektocht), Afghanistan, India-Nepal en Zambia (safari). De reisd uur varieert van 20 tot 30 dagen en de prijzen van 420 (Rusland-reis) tot 1999 (Zambia-safari). Alle reizen worden per vliegtuig gemaakt. Als extra kosten komen er nog bij camping, luchthavenbelasting en brandstoftoe slag. In het kader van een op te stellen fietsenplan zullen Gedeputeerde Staten van Gelderland de toeristische aspekten van het instandhouden of opnieuw in de vaart brengen van fiets- en voet veren bestuderen. Deze studie werd door mr.Wijnperle tijdens een vergadering van provinciale staten in het vooruitzicht gesteld, al betwijfelde hij wel of het mogelijk zal zijn de kleine veren weer nieuw leven in te blazen omdat in het verleden het subsidie beleid niet veel heeft kunnen bijdragen tot hun instandhouding. Omdat de fiets in de rekreatie een steeds duidelijker rol begint te spelen en de fietsers de kleinere wegen en paden benutten kan het weer in de vaart brengen van fiets- veren van belang zijn om voor de noodzakelijke verbindingen over de rivieren te zorgen. De aktie „Kom fietsen op de Zuid- Veluwe" waartoe de V.V.V. Arnhem en de Zuid-Veluwe dit jaar het initiatief nam is een groot sukses geworden, mede door het daarmee samenhangend fiets- huur-plan. Men verwacht dat de belangstelling om op de Veluwe te komen fietsen in de komende jaren sterk zal toenemen. Daarom ook heeft de Streek V.V.V. Zuid-West Veluwe in Ede voor 1974 een uitgebreid programma van fiets evenementen opgesteld om voldoende aanleiding te bieden dit aantrekkelijke stukje Nederland op de fiets te gaan verkennen. Zo worden er voor het eerst zwerftochten op de fiets georganiseerd naast onder meer wiltochten, lente- en herfsttochten naast natuurlijk avondfietsvier- daagse (vanuit Bennekom. Veenendaal en Ede) en een dagfietsvierdaagse (vanuit Ede). Het wordt in 1974 allemaal op de fiets naar de Veluwe. Hometrainers of kamerfietsen zijn bekende apparaten die gebruikt worden voor konditietraining of het binnenshuis nemen van wat extra beweging. Je kunt natuurlijk ook gewoon de fiets nemen. Met dat idee in het achterhoofd werd door Eduard Munz Co. in het Duitse Würzburg een eenvoudige standaard uitgedokterd waarmee men van een gewone fiets zonder moeite een kamerflets maakt, het achterwiel van de fiets wordt vrijlopend in de standaard geplaatst en men kan rustig in huis, op het balkon of in de tuin heel wat kilometers wegtrappen. Een praktisch hulpmiddel waardoor de fiets zowel binnens- als buitenshuis kan worden gebruikt. De 5,5 kilo wegende Würzburger Trainingstütze zal, eerst zodra hiervoor een importeur gevonden is, ook in Nederland verkrijgbaar zijn. Het dagtochtenprogramma van de Nederlandse Spoorwegen, dat begin april zal verschijnen, vermeldt o.m. als primeur een dagtocht naar het natio nale park de Hoge Veluwe, gecombi neerd met bezoeken aan het Kröller Müller-museum. de tuinen van het jachtslot Hubertus en de koninklijke stallen van paleis Het Loo. 't Is nog weinig bekend dat de konink lijke stallen sinds mei 1972 voor het publiek toegankelijk zijn. In de koets huizen is een heel interessante collectie rijtuigen, jachtwagens en sleden te zien. In het museum Kröller Muller is o.m. de wereldberoemde Van Gogh-collectit (272 werken) de grote trekpleister. Deze nieuwe dagtocht wordt van 15 juni tot 31 augustus elke dinsdag en zater dag gemaakt. De bustocht die bij het station Apeldoorn begint, duurt van 10.15 uur tot plm. 17.45 uur. Op meer dan 100 stations kan het gecombineerde treinkaartje-dagtocht worden gekocht. Alles is in gereedheid gebracht voor de vuurproef. De auto is voorzien van elektonische registratie-apparatuur; de op een mens gelijkende pop zit in een natuurlijke houding op de plaats van de bestuurder en tweehonderdvijftig meter verderop staat de fotografische apparatuur op scherp. De motor wordt gestart en de kop van de pop knikt even naar achteren als de auto zich in beweging zet. De wagen neemt snelheid en niet veel later koerst hij met ruim negentig kilometer per uur recht op een massieve stalen paal af. De klap komt heel hard aan. Het achterstuk danst omhoog en slaat weer neer. De voorzijde is totaal vernieldDe onderzoekers zijn er direct bij en trekken een onbeschadigde pop uit het verwrongen staal en achter een ballon vandaan, die tijdens de botsing automatisch met lucht is gevuld. Conclusie: de computer heeft het juist voorspeld; een mens zou deze botsing hebben overleefd. Nu in ons land voor de hoofdwegen een maximum snelheid van honderd kilometer per uur geldt, zullen automobilisten, die gewend zijn aan een „kruissnelheid" van 120 tot 150 kilometer per uur, de zelfbeheersing moeten opbrengen om beneden de honderd kilometergrens te blijven. Deze. in hun ogen .bedaarde' snelheid kan aanleiding zijn tot het verwaarlozen van veiligheidsmaatregelen, zoals het ongebruikt laten van autogordels. Het hierboven beschreven experiment is door technici en wetenschappelijke onderzoekers van het Amerikaanse bedrijf Calspan keer op keer en onder wisselende omstandigheden uitgevoerd. Niet alleen in werkelijkheid, maar ook in computersimulaties. Met behulp van een IBM worden zeer omvangrijke programma's verwerkt, waarin de realiteit van gladde wegen, kantelende en frontaal botsende auto's wordt nagebootst en waarmee behalve veiligheidsriemen ook nieuwe reddende hulpmiddelen op hun praktische waarde worden getest. Zowel de praktijkproeven als de computersimulaties bewijzen, dat een botsing met stilstaand obstakel bij een snelheid van nog geen honderd kilometer per uur zonder veiligheids- voorzorgen zelden zal worden overleefd. Een frontale botsing met een tegemoet komende auto, waarbij de op elkaar inwerkende krachten worden verdubbeld, biedt nauwelijks nog enige kans op overleving. KRITIEK TUDSONDERDEEL Een nieuw hulpmiddel, dat een goede kans maakt binnen enkele jaren in Amerika wettelijk te worden voor geschreven. is de zich automatisch opblazende luchtzak, die op het kritieke moment uit het dashboard te voorschijn springt en een ideale schokdemper vormt voor de bestuurder, die anders onherroepelijk door de voorruit geslingerd of verpletterd zou worden. Bij de ontwikkeling van dit stootkussen was de grote vraag echter, waar precies dat kritieke moment moest liggen. Met de computer werd een frontale botsing met een massief obstakel, bij een snelheid van ongeveer 90 kilometer per uur zodanig nagebootst, dat de botsing zelf in de tijd werd uitgerekt tot een slow-motion, die ver buiten het bereik van filmapparatuur ligt. Het nieuwe ..veiligheidskussen" komt nu op het aldus berekende tijdstip in werking. BEGRAFENIS EN CREMATIE VERZORGING S. M. OVERTOOM J. M. GROEN VLISSINGEN: ROCHUSSENSTRAAT 3 Tel. (01184) 3417 b.g.g. (01184) 2772 SOUBURG: Tel. (01183) 1801

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1974 | | pagina 1