FOTO HENNING MULDER EN ZN BEHANG S0MVYL SCHUIMVINYL BORST BEHANG =öi Autohandel Neufeghise SERV. STATION TEXACO 2 ROL BETALEN 3 ROL HALEN NU 10 KORTING DAMES DENIMPANTALONS 2 STUKS 30. BIJPASSENDE JACKS 19.75 HEREN KINDEREN Dolle streek van de week WERKOVERHEMDEN NU 8.95 Dieren bescherm ing vraagt om meer leden vervolg tekstpagina De Bloemfontein Borssele 01105 - 1689 UNIEKE KOLLEKTIE...! Overgordijnen Glasgordijnen NIEUW...! FRANSE MACRAME ZWITSERSE BRODERIE. WONINGINRICHTING Franse Permanents de nieuwe Italiaanse Caletto F. TER POORTEN heeft te koop Alfa Sud 2200 KM aug. 1973| Ford Taunus 1600 Coupé1971 V.W. 1300 veel accessoires1971 FIAT 850 Coupé19701 N.S.U. 1000 29000 km1969 N.S.U. 10001968' Fiat 8501W Opel Kadett1970 Garantie - Inruil - Financiering Scheldestr. 45 - Tel. 4831 - Vlissingen Kollektie 1973 vele decoratieve dessins Pantalonsv.a. 29,75 Blouses17,90 Rokken19,95 Overgooiersv.a. 25, Jurkenv.a. 29,75 Opoe Rokken29,75 bekend merk Terlenka Pantalonsv.a. 29,75 Overhemdenv.a. 10, Spencers Jacquard16,90 Suèdine en im. Leer Jasjesv.a. 119, Ondergoed wit2,80 Gefkleurd3,95 Truienv.a. 10, Tuinbroeken19,75 Denimbroekenv.a. 12, Ribbroekenv.a. 16, Truitjes9,95 Jacksv.a. 25, Ribbroeken de bekendste Denimbroeken merken 2 stuks30, Safari-jasjes19,75 Gewassen Blue denim Broeken19,75 flanel geruit LAKENS16,50 150 X 250 180 X 250 t/m 200 X 260 240 X 275 33,25 FLANELLEN LAKENS 1-per s12,95-14,95 2-per s14,95 -16,90 DEKENS 1-per sv.a. 39, 2-per sv.a. 50, Extra grootv.a. 69, MATRASSEN 80 brv.a. 37,50 90 brv.a. 98, 120 brv.a. 139, 130 br.... 140 br.... SPREIEN 1-pers. 2-pers. v.a. 125, v.a. 175, v.a. 19,75 v.a. 37,50 VLISSINGEN, Scheldcstraat 20 MIDDELBURG GOES Vlissingen honderd jaar haven-, industrie- en spoorwegstad toch in het dijklichaam ver werkt. Dit heeft tot gevolg gehad, dat later de kruin van die dijken een hobbel en bob bel vertoonden, maar overi gens toch nog voldoende hoog te bleven om de ramp van 1944 te weerstaan". „Over de plaats der havens en het aantal der binnenha vens is eindeloos gekibbeld. Dom genoeg heeft men toen de Rijkswerf niet van de bin nenstad naar de buitenhaven verplaatst". Het is echter de vraag of deze jaren rond 1870 daar wel rijp voor waren. Er was geen transport, geen autobus, geen tram, geen fiets zelfs om de werknemers die toch grote af standen dagelijks te doen af leggen. En het ging om veel men sen, want de marinewerf gaf immers arbeid aan wel 2000 werkkrachten, nevenbedrijven inbegrepen. Er zijn verder plannen bekend, en de plan- kaarten hangen op de tentoon stelling in het Stedelijk Mu seum, waarop een krans van wel 5 binnenhavens is gete kend. Deze liepen dan tot aan de tegenwoordige Spuiboezem, de Kom. Deze plannen zijn gelukkig niet uitgevoerd, want dan zou de binnenstad volledig inge klemd zijn geworden. Men dacht toen voldoende bouw grond te hebben voor een stad als Vlissingen, want zelfs de Coosje Buskenstraat en de Op rit waren nog niet gebouwd. Voor zo veel binnenhavens zou verder geen bestemming zijn gevonden; het heeft vele jaren geduurd voordat de beide bin nenhavens voldoende emplooi vonden. fc De havenontwikkeling van Vlissingen werd echter gunstig beoordeeld. Er groeide inter nationale belangstelling. Eén van de eerste belangstellenden was de grote firma Krupp uit het Roergebied. Deze staalfa briek en wapenonderneming huurde of kocht ca. 6.000 vier kante meter grond aan de tweede binnenhaven om een vestiging te hebben. Men wil de spoorrails en kanonnen per spoor naar Vlissingen brengen en vandaar in zeeschepen overbrengen. Wilderom ver meldt, dat daarvoor een kraan werd gebouwd met een draag vermogen van 50 ton en een vlucht van 12 meter. De groot ste kranen te Rotterdam en Hamburg hadden destijds niet meer draagvermogen dan 30 en 35 ton. De kraan kostte f 28.500. Maar Krupp verliet Vlissingen al in 1877 en ves tigde een kantoor in Rotter dam. De vaart door de Nieuwe Waterweg ging aanvankelijk niet naar wens. Rotterdamse reders kochten daarom, in Vlissingen een veiligheidsklep ziende bij verzanding van de Waterweg, talrijke huizen in Middelburg en Vlissingen. „Pakhuismeesteren" uit Rot terdam wilden een opslag voor petroleum bouwen in Vlissin gen. Er werden grote loodsen gebouwd, want men wilde schepen van de Holland Ame rika Lijn in Vlissingen laten aankomen om landverhuizers op te nemen. Dat was in die dagen een groot transport, want duizenden verlieten Eu ropa om naar Amerika te emi greren. Dit heeft jaren ge duurd. Mijn briefschrijver weet nog enkele merkwaardige gebeur tenissen: ,,Eens werd tijdens een win ter de „A. Caland" door het Kanaal door Walcheren gema- noevreerd, een zeeschip dat vanaf de Zandkreek langs Veere kwam. Het schip kon nauwelijks door de bocht in het kanaal bij Middelburg en het trok bij die gelegenheid talrijke meerpalen )oude ka nonslopen! uit de kanaaloe ver. Ook kwam het jacht van Tsaar Alexander II door het kanaal, op weg naar Engeland. De Tsaar was een oom van koning Willem III. De aan komst in Vlissingen leverde alweer een reuze feest aan boord op. De Nederlandse loods van het jacht, de „Liva- dia" was er een beetje van onder de indruk toen hij daarna de praktisch onverlichte haven moest uitvaren. De „Li- vadia" stond onder het com mando van een Russische offi cier, die niets dan Frans ver stond. Het jacht liep in de haven aan de grond. De vader van de briefschrijver, die ook aan het diner deelgenomen had, stond op de wal toe te kijken, met een andere hoge zeeofficier. Plotseling zagen zij de toplichten van het grote jacht niet meer bewegen zoals bij een varend schip gebeurde, vuurpijlen wérden er ontsto vu ci ontstond enige pa niek. Zijn vader, die perfect Frans sprak, stapte in een sloep, meldde zich in galauni form bij de Russische com mandant. Deze verzocht hem het commando tijdelijk over te nemen, omdat hij wel met de loods kon spreken. Na heel wat gemanoevreer kwam de „Livadia" vlot. De adjudant van Tsaar Alexander II gaf aan zijn vader een mooi pak ketje als dank. Het bleek een prachtige ring te bevatten. Zijn vader keerde met de sloep terug naar de havenkant, waarbij de sloep nog bijna omsloeg, en hij overnachtte, Over de feesten \Jt Vlissingen op 7, 8, 9 en 10 september 1873 ter ge legenheid van de opening der groote Rijks Haven-, Sluis-, Kanaal- en Spoorwegwerken door Zijne Majesteit Willem III, Koning der Nederlanden, Prins van Oranje-Nassau, Groothertog van Luxemburg, enz., enz., enz. is een brochure verschenen met alle programma's, van 30 bladzijden. Er zijn feestkranten uitgebracht, verslagen geschreven, gedichten gemaakt, vlaggen uitgestoken, vuurwerken afgestoken, natuurlijk veel diners aangericht. De Koning kwam met zijn jacht, zoals men kan zien op de prachtige platen, die de Illustrated London News van 20 sept. 1873 publiceerde, welke hierbij worden afgedrukt. Het is weer een bewijs van welk be lang deze havenwerken in het buitenland werden gezien, want als afbeeldingen er van verschijnen in een beroemd Engels tijdschrift, dan zegt dit wel iets over de be tekenis. De platen zijn voorzien van een aantekening door een zekere J. Kerkmeijer. Hij schrijft op: „Hierbij ben ik tegenwoordig geweest en de Koning gehaald van Vlake door het Kanaal van Zuid bevel and". Bij de optocht door de stad waren vele prachtig versierde ere-wagens. Ze werden langs de koning ge reden, en van verscheidene wagens mochten deelnemers eerbewijzen aanbieden aan de koning. Eén daarvan was een jongeman, F. M. Wibaut, zoon van de voorzitter van de kamer van koophandel, winkelier in het Groenewoud, lid van de gemeenteraad, meae-op richter van De Schelde en de Stoomvaart Mij Zeeland. Deze jongeman F. M. Wibaut was de later zeer bekende wethouder van Amsterdam, vooraanstaand lid van de S.D.A.P. Men kan ook dit zien in de feestcourant die is opgehan gen op de tentoonstelling in het Sted. Museum. Er werden op de Groote Markt en op de Pottenkade muziekuitvoe ringen van drie militairekorpsen, de Grenadiers en Jagers, uit het garnizoen van Arnhem, het regiment Veldartillerie en het 8e regiment Infanterie. De binnen stad was geïllumineerd, des avonds werd de toren van de St. Jacobs- kerk door Bengaalsch vuur ver licht, er werden zelfs luchtballons met vuurwerk op de Zeilmarkt op gelaten, er liepen extratreinen to Bergen op Zoom, kortom, het moet een feest van betekenis zijn ge weest. In het officiële programma was daartoe een lijst opgenomen t.b.v. de vreemdelingen van burgers, die logies wilden verlenen. 72 huizen worden genoemd, jammer genoeg zonder de namen, in straten die nu behoren tot de verpauperde binnenstad, als de Wagenaarstraat, het Groenewoud, de Nieuwstraat, de Noordstraat, de Breewaterstraat, de Kalkhoek- straat, de Slijkstraat, de Onder straat, de Palingstraat, de Vlamingstraat, de Koudenhoek, het Dok. De entréeprijs voor de concerten was bepaald op 2,50 voor een heer en 1,50 voor eene dame. Als toegang voor het grote bal kwam er twee kwartjes bij. Dit zijn toch hoge bedragen, kennelijk be doeld om minvermogenden buiten de deur te houden. Voor het volk was er daarom een groot volksbal op 10 september 1873. De toegang kostte slechts één kwartje. Om de armen in de feestvreugde te laten delen was er op dinsdag 9 september in de voormiddag een uitdeeling van levensmiddelen, ten koste van de gemeentekas, aan de bewoners der gestichten van lief dadigheid, aan de armen van alle gezindten en van het algemeen armbestuur. De Koning kwam op maandag 9, september aan met het stoomjagt „de Leeuw". Kanonschoten werden afgevuurd ter begroeting. De genodigden, waarbij de hoogsten uit den lande, werden vooraf ontvangen door het ge meentebestuur van Vlissingen in het nieuwe stationsgebouw. Daar werd ook een grote steen onthuld door koning Willem III, die nu nog in het waterkeringsmuurtje tussen sluismuur en het kantoorgebouw van de Prov. Stoomdienst is te zien. Het stoomjacht werd vergezeld door een rijk versierde stoomboot met allerlei deputaties, een brik schip van de rederij F. Wibaut te Vlissingen, een zeestoomschip van de London Chattam Dover Railway, het zeestoomschip „Lestris" van de Cork Steamship Company (op de steengravure hierbij afgedrukt te zien). Burgemeesrter van Vlissingen was H. P. Winkelman, die alle honneurs moest waarnemen. Na de plegtige ontvangst kwam er een feestcantate, waarna het stoomjagt „de Leeuw" een tocht maakte door het kanaal, 's Middags werd de grote optocht van 58 eenheden langs de Koning gevoerd, die op het raadhuis stond, welke ging langs de Dokdousteenschendijk. de Dam, de Slijkstraat, de Groote Markt, de Bierkade, Beursstraat, Nieuwendijk, Zeilmarkt, Rommel- kade, Roode burg, Walstraat naar het terrein van de oude marine werf. De gemeente Vlissingen kon niet minder doen dan de Koning een ere-diner aanbieden. Dit werd op waarlijk grootse wijze gedaan. 160 gasten waren uitgenodigd, w.o. de minister van Binnenlandse Zaken, Mr. Geertsema (natuurlijk niet de pas afgetreden minister van Binen- landse Zaken, Mr. Geertsema!). Hoewel het menu in geen enkel archief meer te vinden was bleek de zoon van één der genodigden het gelukkig bewaard te hebben. Daarvan weten we (het ligt nu op de tentoonstelling in het Sted. Museum), dat het 22 gerechten be vatte van de meeste exquise aard als Potage Purée de Giebier Chasseur (gebonden vleessoep van wild), Pritannier Regouce (konin ginnesoep), Croquettes de Volaille Dauphine (kroketten van ge vogelte), Bouchées de Prince (pasteitjes gevuld met puree van duiven); Les Selles Jouiville (ree rug), Filet de Boeuf Macedoine de Légumes (gesneden ossehaas met groentegelei), Fête de Veau en tortu (feest Parijse schotel van kalfsvlees), Saluus de Becassines Royale (koninklijke ragout van watersnippen), Les Poulardes Toulouse (Toulouse kip), Asperges en Branche Hollandaise (slier- asperges met gesmolten boter), Croustade de Paté de Nérac en Belle's (croustades gevuld met kreeftragout), Sorbets l'Imperatrice (ijsdrank vruchten slagroom), Perdreaux Roti Charlotte Varsovienne (gebraden patrijzen, boordpudding met. vruchten), Faisant aux truffes la Francaise (gebraden fazant met truffels), Quartier de Chevreux Venaison (gevulde reebout), Gelée de Groseilles (aalbessengelei), Darue de Saumon la Russe (zalmschotel met wijnsaus), Bordure de Fruits Duchesse (cake- ring gevuld met vruchtenlikeur), Gelée Champagne Maltaise (wijngelei), Chipolata Marasquin la Doria (pudding) en een Pièces Monté (tafelstuk niet eetbaar), met tenslotte dessert. (Er kunnen best taalfouten in het menu voor komen). Dit was een kostelijk diner, en kostbaar ook. Buiten dit waren er nog de champagne en de wijnen. Het diner werd vermoedelijk ge houden in de grote hal van het nieuwe station, waar ook de gasten eerst werden ontvangen. Het is niet te zeggen wat dit voor deze 160 mensen aan de gemeente Vlissin gen gekost heeft, maar het was 't voor de vermoedelijk gratis ont vangen waterwerken en spoorlijn wel waard, al bleef het dan wellicht te veel beperkt tot een selecte groep. Wij hebben getracht na te gaan wat de uitgaven voor de gemeente Vlissingen in dat jaar 1873 voor de feesten zijn geweest. Het heeft aan tijd ontbroken om het nauwkeurig uit te zoeken, doch er is een staat van inkomsten en uitgaven der ge meente, opgemaakt door de historicus Dommisse. Deze staat loopt vanaf 1667 tot voor 1900. In deze staat blijkt de gemeente in al die jaren veel overschotten te hebben, goede sloten noemt men dit. Er komen slechts 10 maal nadelige sloten in voor, kwaad slot genoemd. Het kwaad slot voor 1872 is 2372,87Va, voor 1873 13.068,58'/j, voor 1874 2942,08'/j, waarna het jaar 1875 weer een goed slot aanwijst van 22.519,14. De feesten en diners hebben dus naar de geldwaarde van die jaren wel veel gekost. Tenslotte weer Dirk Dronkers. Hij had blijkbaar toch vrienden over gehouden, na zijn roerige activitei ten om een spoorweg voor Zeeland te winnen. Hij was intussen tot rust gekomen en in 1873 al 72 jaar oud. Te zijner ere werd in de optocht langs de koning een fraai naam bord gedragen door jongelingen met daarop: Naambord van den eersten ontwerper van een spoor weg voor Zeeland: de heer D. Dronkers". Dirk Dronkers kreeg een ereplaats van het gemeente bestuur aan het gala-diner op 8 september 1873. Hij had het ver diend, deze man met visie. Hij is gestorven op zijn buiten plaats „Zuidvliet" in Oost- Souburg, waar hij ook begraven is. Bij zijn overlijden in 1881 schreef de „Middelbutgsche Cour." van 14 april: „Hijzelf heeft echter den troost gehad dat het anders ge weest zou zijn, indien men tuschen zijn plannen en hare uitvoering niet zoveel jaren had laten ver- loopen, waarin anderen zich meester maakten van de kansen, die wij lieten ontglippen". M. P. de Bruin, die Dronkers' werken in een goed artikel in het Zeeuws Tijdschrift van 1960, nr. 4, beschrijft, noteert als slot op deze aanhaling in de „Middelburgsche Courant": „Een bijzonder schrale troost.... De gemeente Vlissingen heeft hem willen erer,dx>r een straat naar hem te noemen. Alleen is het straatje, uitmuntend door onop vallendheid, wel omgekeerd even redig aan de belangrijkheid van een figuur als Dronkers". J. L. van Leeuwen. DEN HAAG-VLISSINGEN „Flossie mag blijven le ven", als deze zwerfhond ten minste veel nieuwe leden voor de Dierenbescherming weet te werven. Flossie gaat binnen kort z(jn treurige levensge schiedenis op een speciale wikkel om de dierenvoedsel- blikken van Flora en Catty vertellen. Daarnaast geeft deze wikkel ook nog informatie over de activiteiten van de Dierenbescherming en een bon, waarmee men zich als lid kan opgeven. Bovendien zal de fabrikant van Flora en Catty voor iedere wikkel, die in de periode van 1 september tot 1 december aan het landelijk bureau wordt gestuurd, een kwartje storten ten bate van het fonds Zwerfdieren. De actie „Flossie mag blijven leven" wordt in oktober 'nog ondersteund door een speciale uitgave van het maandblad Dierenbescher ming. Het zal een kleurig nummer worden met zelfs een poster over een dubbele pagi na. Het is de bedoeling, dat de plaatselijke afdelingen van de Dierenbescherming zorgen, dat dit blad ook eens in handen van niet-leden komt. Want het hoofdbestuur van de „Neder- landsche Vereniging tot be scherming van Dieren" vindt 75.000 leden op een inwonertal van dertien miljoen wel wat weinig. Nog geen half procent van de Nederlandse bevolking steunt het werk van deze ver eniging, terwijl de meeste mensen toch niet onverschillig tegenover dieren staan en vaak zelf huisdieren bezit ten. Voor Vlissingen en omge ving kan deze „Flossie-actie" van veel belang zijn. Een ex tra schijnwerper op het werk van de Dierenbescherming zal misschien hier meer belang stelling wekken voor de bouw van het nieuwe dierenasyl aan de Lange Leenweg. Want als dit asyl volgens plan in no vember klaar is, dan kunnen er wel dieren ondergebracht worden, maar de inrichting zal nog primitief zijn. De zaak zal nog niet kunnen gaan draaien volgens de eisen, die aan een modern asyl gesteld worden. Daarom is het zo belangrijk, dat zoveel mogelijk mensen wat te horen krijgen over het werk van de Dierenbescher ming en zich geroepen gaan voelen om ook iets aan die inrichting van het asyl te doen. Tuinontwerp Aanleg/Onderhoud Vrijblijvend advies Hoveniersbedrijf UW DESKUNDIG ADVISEUR VOOR EEN FIJNE HOBBY MARKT MIDDELBURG Schitterende kollektie glasgordijnen in DIOLEEN. Iets duurder... maar stukken mooier. En onze succesvolle serie ZUIVER SCHEERWOLLEN TAPIJTEN maar ook origineel biezen NANGKING tegels (de enig echte) KIES VOOR KWALITEIT en, gedegen vakmanschap. Kromme Weele 21 - 23 Tel. 4077 MIDDELBURG. teOOOOOOOOOOOCOOOOCCOOCOCOOOCCQCCC»! Dames, wilt U eens een andere permanent Keuze uit vele soorten. Onze bekende en Dames- en Herenkapper St. Jacobsstraat 19 VLISSINGEN Tel. 01184 - 2762 GRASWEEFSELS 10 dessins vanaf 64.50 nu vanaf 39,— VINYLBEHANG super afwasbaar, 10 meter vanaf 9.50 ZONWERING 10% VOORDELIGER KERKW ANDBEKLEDING is nu "in" en 10% voordeliger 5% EXTRA PREMIE op volle rollen van 40 meter lang SOUBURG, Paspoortstraat - Telefoon (01183) 1448 Centraal gelegen - Vry parkeren Maandag de gehele dag gesloten MEULBROEK

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1973 | | pagina 7