OLIVETTI
TELMACHINES
Een ingenieur wordt niet geboren.
Hij wordt gemaakt.
In de eerste vijf levensjaren
Hand- en elektrische bediening
in diverse ultv. reeds v.a. 380,- excl. B.T.W.
Portable Schrijfmachines, zonder of met tabulator,
stencilinrichting, brede wagen, enz.
vanaf 214,— excl. B.T.W.
Gaarne tonen wij u deze machines.
Levering uit voorraad.
Brouwerijstraat 4 - OOSTBURG - Telefoon 01170-2829
Want morgen moeten we wijzer zijn.
Hebt u al eens gedacht aan een brand
vrije berging van uw administratie en an
dere waardevolle bescheiden?
Wij kunnen u BRANDVRIJE KASTEN in
diverse maten en uitvoeringen leveren en
sturen u graag folders en documentatie.
Ook INBRAAKVRIJE MUUJRKLUISJES
in diverse afmetingen worden door ons
geleverd.
Kantoorboekhandel PIETERS
IIIll jö
PubBkatie aangetxxlen door du blad. in samenwerking met de Stichting Ideele Reclame.
Misschien heeft u wel altijd gedacht dat
intelligente kindertjes het meestal wel goed
doen op school, want domme kindertjes doen
het slecht. En tenslotte word je intelligent
geboren en dan is dat een zegen of je wordt
dom geboren, dat is pech. Maar in het laatste
geval kun je dan nog met twee rechterhanden
geboren worden en dan word je misschien een
goeie vakman.
Zo dachten we toch, nietwaar? Nou was het
maar waar, dan zouden onze schoolproblemen
heel wat eenvoudiger zijn op te lossen.
In werkelijkheid zijn er ontelbaar vele
kindertjes in ons land geboren, die gewoon
intelligent zijn, maar waarvan niemand dat
weet, zijzelf ook niet Kindertjes, die allemaal
ingenieur, kunstenaar, leraar, bouwkundig
tekenaar, kleuterleidster, analyst kunnen
worden als ze maar kunnen en willen leren.
Maar waarom kunnen en willen ze dan niet
leren? Het antwoord is gewoon dit: omdat ze
uit minder ontwikkelde gezinnen komen.
Meestal zijn dat ook de gezinnen met de lagere
inkomens. Nu vraagt u zich af wat dat ermee
te maken heeft, want iedereen heeft toch de
mogelijkheid om te leren?
En dat is juist niet waar, want in die minder
ontwikkelde gezinnen leren de kinderen minder
woorden en begrippen dan kinderen in een
meer ontwikkelde omgeving. Er worden minder
intelligente spelletjes gedaan, vaak helemaal geen
spelletjes. Er zijn nauwelijks of helemaal geen
boeken in huis en vaak zelfs geen potlood of pen.
Als die kindertjes dan naar school gaan, zijn
ze al meteen achter bij de anderen. En dan
zitten ze ook in een school waar teveel kinderen
in de klas zitten.
De onderwijzer, die wel beter weet en beter
wil, kan onmogelijk de aandacht geven, die elk
kind nodig heeft, want hij moet werken met
onderwijsmethoden, die hem dat onmogelijk
maken.
Het erge is, dat we op de drempel staan van
een nieuwe tijd, waarin bijna alle eenvoudige
werkzaamheden door geautomatiseerde
machines zullen worden verricht. Een tijd,
waarin we een grote behoefte zullen hebben
aan goed opgeleide mensen en helemaal geen
behoefte aan ongeschoolde. Het erge is, dat we
nu al bezig zijn de werkelozen van de toekomst
te kweken. Daarom moet er wat gebeuren met
ons onderwijs en daarom moeten de ouders en
de kinderen zelf ook beseffen dat ze zoveel
mogelijk moeten doorleren; beter nu wat
minder geld en later meer. Haal ze niet van
school af, ga niet van school af.