OLIVETTI TELMACHINES Een ingenieur wordt niet geboren. Hij wordt gemaakt. In de eerste vijf levensjaren Hand- en elektrische bediening in diverse ultv. reeds v.a. 380,- excl. B.T.W. Portable Schrijfmachines, zonder of met tabulator, stencilinrichting, brede wagen, enz. vanaf 214,— excl. B.T.W. Gaarne tonen wij u deze machines. Levering uit voorraad. Brouwerijstraat 4 - OOSTBURG - Telefoon 01170-2829 Want morgen moeten we wijzer zijn. Hebt u al eens gedacht aan een brand vrije berging van uw administratie en an dere waardevolle bescheiden? Wij kunnen u BRANDVRIJE KASTEN in diverse maten en uitvoeringen leveren en sturen u graag folders en documentatie. Ook INBRAAKVRIJE MUUJRKLUISJES in diverse afmetingen worden door ons geleverd. Kantoorboekhandel PIETERS IIIll jö PubBkatie aangetxxlen door du blad. in samenwerking met de Stichting Ideele Reclame. Misschien heeft u wel altijd gedacht dat intelligente kindertjes het meestal wel goed doen op school, want domme kindertjes doen het slecht. En tenslotte word je intelligent geboren en dan is dat een zegen of je wordt dom geboren, dat is pech. Maar in het laatste geval kun je dan nog met twee rechterhanden geboren worden en dan word je misschien een goeie vakman. Zo dachten we toch, nietwaar? Nou was het maar waar, dan zouden onze schoolproblemen heel wat eenvoudiger zijn op te lossen. In werkelijkheid zijn er ontelbaar vele kindertjes in ons land geboren, die gewoon intelligent zijn, maar waarvan niemand dat weet, zijzelf ook niet Kindertjes, die allemaal ingenieur, kunstenaar, leraar, bouwkundig tekenaar, kleuterleidster, analyst kunnen worden als ze maar kunnen en willen leren. Maar waarom kunnen en willen ze dan niet leren? Het antwoord is gewoon dit: omdat ze uit minder ontwikkelde gezinnen komen. Meestal zijn dat ook de gezinnen met de lagere inkomens. Nu vraagt u zich af wat dat ermee te maken heeft, want iedereen heeft toch de mogelijkheid om te leren? En dat is juist niet waar, want in die minder ontwikkelde gezinnen leren de kinderen minder woorden en begrippen dan kinderen in een meer ontwikkelde omgeving. Er worden minder intelligente spelletjes gedaan, vaak helemaal geen spelletjes. Er zijn nauwelijks of helemaal geen boeken in huis en vaak zelfs geen potlood of pen. Als die kindertjes dan naar school gaan, zijn ze al meteen achter bij de anderen. En dan zitten ze ook in een school waar teveel kinderen in de klas zitten. De onderwijzer, die wel beter weet en beter wil, kan onmogelijk de aandacht geven, die elk kind nodig heeft, want hij moet werken met onderwijsmethoden, die hem dat onmogelijk maken. Het erge is, dat we op de drempel staan van een nieuwe tijd, waarin bijna alle eenvoudige werkzaamheden door geautomatiseerde machines zullen worden verricht. Een tijd, waarin we een grote behoefte zullen hebben aan goed opgeleide mensen en helemaal geen behoefte aan ongeschoolde. Het erge is, dat we nu al bezig zijn de werkelozen van de toekomst te kweken. Daarom moet er wat gebeuren met ons onderwijs en daarom moeten de ouders en de kinderen zelf ook beseffen dat ze zoveel mogelijk moeten doorleren; beter nu wat minder geld en later meer. Haal ze niet van school af, ga niet van school af.

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1971 | | pagina 6