op woningtextiel 10 - 20 - 30 - 50 pCt korting
woninginrichting
telefoon 2010
tot zaterdag 3 augustus
kunt u
profiteren
van onze
BREI
UW
BIKINI
leuke
stalen divanbedden
nu 19,80
nu 24,75
stalen slaapkamer
nu 99,50
restanten
honderden
merkbedden
voorradig.
enorme keus
spreien,
coupons
nu 30 tot
50% korting
gordijnstoffen
voorradig
720 dekens
10 tot 20% korting
solide
eetkamerstoelen
49,50 nu 32,50
pastoe berg
en hoekmeubels
restanten
kamerlampen
20 tot 50%
korting
restanten
tapijten
restanten
eetkamerstoelen
302,— nu 198,-
313,— nu 160,-
249,— nu 180,-
280,nu 220,-
restanten
keukentafels
51,— nu 35,50
129,— nu 99,-
85,— nu 65,-
bergmeubel
499,— nu 299,-
310,nu 160,-
restanten
eetkamertafels
198,—
nu
120,-
179,-
nu
110,-
130,—
nu
80,-
119,-
nu
75,-
69,
nu
42.-
serie
bankstellen
1398,— nu 898,-
royaal 4-zits
bankstel
1771,— nu 1250,-
vlot 4-zits bankstel
2566,— nu 998,-
musterring bankstel
1895,— nu 1395,-
4-zits bankstel
1175,— nu 898,-
model 1966-'67
extra goedkoop
klassiek 3-zits
bankstel
1255,— nu 889,-
leuke klassieke
fauteuil
320,— nu 198,-
restanten
losse fauteuils
475,-
nu
298,-
335,—
nu
198,-
298,—
nu
225,-
275,-
nu
198,-
262,—
nu
162,-
225,—
nu
155,-
220,—
nu
149,-
169,—
nu
127,-
149,—
nu
119,-
149,—
nu
109,-
139,—
nu
99,-
moderne
musterring fauteuil
595,— nu 345,-
losse 3- en 4-zits
bankstellen
475,— nu 335,-
425,— nu 325,-
465,— nu 320,-
355,nu 275,-
320,— nu 260,-
298,— nu 220,-
serie bankstellen
998,— nu 798,- 655,— nu 455,-
968,— nu 725,- 573,— nu 440,-
850,— nu 645,- 495,— nu 420,.
798,— nu 670,- 398,— nu 350r
BOEING 747
VLUCHTNABOOTSER BESTELD
DORTMUND
STRIJD TEGEN DE HERRIE
Ernstige
geestelijke en lichamelijke
stoornissen door lawaai
prijsverlaging
(behalve op diverse merkartikelen}
met gezondheidsmatras
bijpassende moderne sehuimpiastie
matras met leuke moderne tijk
leuke 2-persoons
bestaande uit: royaal ledikant met
voetbord en spiraalmatras, 2 stoelen,
tafel en leuk nachtkastje en
moderne kleurcombinatie.
80-90-120-130-140 en 150 cm breed
schuimrubber, binnenveer, kapok enz.
nu volle korting
tafelkleden slaapkamerkleedjes
kokosmatten
en nog veel en veel meer
nu volle korting
gordijnen
enorme keus in effen en
gedessineerde uitvoering
nu extra voordelig
grote en kleine malen, o.a.
zaalberg, draion enz.
rug en zitting afwasbare bekleding
(kleine beschadiging)
kleur beige, rood
royale
teakhout nu ruim 30% korting op
kataloguswaarde
zolang de voorraad strekt.
297,— nu 198 175,— nu 106,-
255,- nu 175,- 129,— nu 79,-
197,— nu 109,— 95,— nu 65,-
iets beschadigd
4 stuks palissander
4 stuks palissander
4 stuks teak
4 stuks teak
chroom - formica
HOGE GELAKTE COMMODE
3 LADEN KASTJE
met klep, wit gelakt en
groene achterwand
OPEN BOEKENKAST
in palissander en teak, iets
beschadigd,
tafel met massieve
gebogen lijsten
bankstellen
leuk klassiek model
met gebloemde velours
met losse zit- en rugkussens
gestoffeerd met mooie draion velours
op chroom droaivoet
losse zit- en rugkussens
met moderne draion bekleding
met ploegstof bekleed
losse zit- en rugkussens
met stof, de rest skai
met een hoge fauteuil, leuk model
met losse zit- en rugkussens
dralen velour en met volant
in velour, leder en kunstleder
Benodigde hoeveelheid
ca. 50 gr. rose
150 gr. lichtblauw
Naalden
Breinaalden nr.: 3, haaknaald nr.: 3.
Grondpatroon
Afwisselend 2 steken rechts, 2 steken
averechts.
Stekenverhóuding
24 steken breed (gespannen) en 34 naal
den hoog moeten 10 cm in het vierkant
zijn.
Als uw proeflapje groter of kleiner uitvalt,
dient u dikkere of dunnere naalden te
gebruiken.
Het broekje
Wij beginnen boven aan de rand van het
achterpand met het opzetten van 100 steken
en breien met naalden nr. 3 10 naalden af
wisselend 1 steek rechts, 1 steek averechts.
Daarna volgt het fantasiepatroon
le naald
kantsteek 1 steek rechts, 1 steek ave
rechts afhalen met de draad achter de
steek, vanaf herhalen, kantsteek.
2e naald
kantsteek de rechtagebreide steek afha
len met de draad rot* da f
herhalen, kantsteek*
Als u nog mèt vakantie moet, en
u wilt aan hét Strand óf aan het
méér eens öriginèel voor den dag
kómen, waarom zoudt u dan niet
eens de breipennen ter hand ne
mén, en zélf êen bikini breien
U behoeft niet ééns zó érg veel
brei-ervaring tè hébben, om er
éen aardig wérkjê van té maken.
De Onderstaande omschrijving is
voor een bovènwijdte van 88-92
cm. Dé gébruikte kwaliteit voor
deze lichtblauwe én rose-ge-
Strèèpte bikini is Draion HB
hand-breigaren, bijvoorbeeld van
het merk Van Wijk.
3e naald
précias als de la naald.
Nu nog eens 10 naalden 1 steek rechts, 1
steek averechts, afwisselend. Het broekje
zelf wordt in het grondpatroon gebreid, met
afwisselend 6 rose strepen I 4 naalden en
5 lichtblauwe strepen a 6 naalden.
Vanaf de 2e rose streep aan weerskanten,
aan het begin van iedere naald 2 steken min
deren, vanaf de 6e rose streep aan weers
kanten, aan het begin van iedere naald 1
steek minderen, en dan verder in lichtblauw
breien tot er nog 24 steken op de naald over
blijven. Deze dan gelijkmatig afkanten.
Voor het voorpand zetten wij 98 steken op
en breien zowel de rand als de kleurstrepen,
zoals reeds bij het achterpand aangegeven
werd.
Vanaf de 2e rose streep wordt als volgt ge
breid
Aan het begin van iedere naald afwisselend
1 x 1 en 1 x 2 steken minderen. Vanaf de
6e rose streep aan het begin van iedere naald
1 steek minderen totdat er 24 steken over
blijven.
De zijnaden sluiten en aan beide kanten van
de rand openingen vrijlaten voor het inrijgen
van het koord.
Aan de rand van ieder been 148 steken op
zetten en 6 naalden afwisselend 1 steek
rechts, 1 steek averechts breien, daarna de
drie naalden van het fantasiepatroon (rit
beschrijving achterpand). Nu nog eens i
naalden afwisselend 1 steek rechts, 1 steek
averechts breien én dan gelijkmatig afkanten.
De randen, ook de bovenste rand, naar bin
nen vóuwen en lósjes omzomen.
Door de beide beenranden elastiek rijgen én
door de bovenrand twee koorden.
De BH
Vóór- êrt achterpand worden opdezelfdé ma-
flièr gebreid. Wij zétten 90 Steken op vóór
het voorpand en eveneens 90 steken voor het
achterpand.
Met naalden nr. 3 worden 10 naalden af
wisselend 1 Steek réchts, 1 steek avèrechts
gebrèid, daarn avolgèn drie naalden fantasie-
patróón. (Zié beschrijving broekje). Nu nog
maals 10 naalden afwisselend 1 steek rechts,
1 Steek avèrechts.
Opletten Midden voor, onder het fantasie
patroon 2 openingen voor het inrijgen van
het koord vrijlaten. Daarna beginnen wij met
het grondpatroon en breien als volgt
Afwisselend 6 rose strepen a 4 naalden en
5 lichtblauwe strepen k 6 naalden. Na de
3e lichtblauwe streep wordt met het armsgat
begonnen waarvoor wij aan weerskanten aan
het begin van iedere naald 1x8 en 3x1
steek afkanten.
Na de 4« rose streep worden aan de hals,
zowel in het voorpand als in de rug 28 ste
ken in het midden af gekant. Dan aan weers
kanten zowel voor als achter, 7x1 steek
minderen. Vanaf de 6e rose streep breien
wij de bandjes 1 naald rechts en 1 naald
averechts totdat de lengte van de bandjes be
reikt is. (Zie patroon).
De zij- en schoudernaden sluiten. Het arms
gat en de hals met picots omhaken. De rand
onder naar binnen vouwen en losjes om
zomen, daarna het koord inrijgen.
De KLM, SAS en Swissair hebben bij het
Canadese concern CAE (Canadian Aviation
Electronics) Industries Ltd. een gezamenlijke
bestelling geplaatst voor één Boeing 747
vluchtnabootser, die medio 1970 op Schip
hol zal worden afgeleverd. De drie maat
schappijen hadden reeds eerder besloten de
door hun bestelde 747 straalvliegtuigen te
standaardiseren en ook nauw samen te wer
ken voor wat betreft de training van het be-
nodigende vliegend personeel. De vluchtna-
bóótser, die rond drie miljoen US dollars
gaat kosten, wordt vervaardigd in de fabriek
van elektronische apparatuur xan CAE In
dustries Ltd. te Montreal.
Perfecte imitator
Van buiten vertoont deze droogvliegtrainer
weinig overeenkomst mét dè èveneens door
CAE geleverde D£-8 en DC-9 vluchtnaboot-
sers, die de KLM reeds in haar trainings
centrum op Schiphol in gebruik heeft. Her-
ként men in die apparaten nog duidelijk de
neus van het vliegtuig, bij de nieuwe trainer
zal mén weinig overeenkomst met het uiter
lijk van een echte 747 kunnen ontdekken.
Binnen zal men zich echter volledig in de
cockpit van de Boeing high capacity pet wa
nen. Dit gevoel wordt uiteraard niet alleen
veroorzaakt door de precies gelijke opstelling
van instrumenten- en bedieningsorganen, of
dóór de vorm van het interieur. Deze CAE
vluchtnabootser beschikt n.l. over een aantal
unieke systemen waardoor - nog meer dan
bij de thans bestaande vliegtrainers het ge
val is «-■ de werkelijke vluchtomstandigheden
tot in de kleinste details geïmiteerd kunnen
worden.
Voor KLM, SAS en Swissair vliegers zal ge
heel nieuw zijn het feit, dat deze lescockpit
voorzien wordt van een luchtdruksysteem,
maar ook dat de cockpit horizontale en ver
ticale bewegingen zal kunnen maken. Dit ge
beurt met behulp van een zestal hydraulische
telescoöppoten, waarop het 15.000 kg we
gend gevaarte rust en die de stuurhut in staat
stellen zich verticaal maximaal 1.60 m en
horizontaal tot een maximum van 2.60 m te
verplaatsen.
In plaats van de ondoorzichtige cockpitruiten,
die men thans in de droogvliegtrainers ziet,
zal men in de 747 dankzij een systeem van
filmprojectie werkelijk een landingsbaan
kunnen waarnemen «-> althans indien de
start en landingsprocedure correct worden
uitgevoerd.
Al met al biedt deze vluchtimitator de meest
uitgebreide mogelijkheden om de vlieger ver
trouwd te maken met de bediening en de
gedragingen van de Boeing 747 tijdens alle
denkbare omstandigheden.
Nieuw gebouw
Geheel in overeenstemming met het vlieg
tuig waarvoor de CAE trainer de piloten op
leidt, stelt ook deze vluchtnabootser zijn
DC-8 en DC-9 voorgangers qua afmetingen
volledig in de schaduw. Het huidige trai
ningscentrum van de KLM op Schiphol biedt
onvoldoende ruimte om deze nieuwe aan
winst te huisvesten, daarom zal er op de
luchthaven een tweede vliegtrainingscentrum
worden gebouwd. De ruimte, waarin de nieu
we vluchtnabootser wordt geinstalleerd, krijgt
een vloeroppervlak van 14 x 14
eon plafondhoogte van 10 m.
Naast zoveel andere steden was Dortmund
zes jaar geleden een van de meest lawaaiige
plaatsen. Naarmate er nieuwe gebouwen
verschenen in deze stad midden in het in
dustriële Ruhrgebied, er meer auto's bijkwa
men en de machineparken werden uitgebreid
nam ook het lawaai toe. De inwoners van
Dortmund verzonken steeds meer in een
vloedgolf van geknal, geratel, gefluit en ge
toeter. Men lag 's nachts wakker en stond
uitgeput de volgende ochtend weer op; prik
kelbaar jegens de huisgenoten. Hoewel in
andere steden de situatie vrijwel identiek
was, besloot Dr. Helmut Hillmann ■-> de
Stadtdirektor van Dortmund er evenwel
iets aan te doen.
Bij zijn onderzoek, waarover het juli-numfner
van Het Beste interessante gegevens ver
strekt, werd Hillmann onder meer geleid door
gegevens uit Japan en dè Verenigde Staten.
In Japan werden bij ratten, die aan het ge
luidsniveau van een drukke fabriek werdén
blootgesteld, chemische veranderingen in de
hersenen geconstateerd, evenals in het bloed
en de lever.
In Amerika constateerde men tijdens soort
gelijke proeven hartvèrgrotingen en een toe
name van het cholesterol in het bloed. Andere
experimenten toonden aan dat stadslawaai
maagzweren en geestesziekten kan veroor
zaken. In Dortmund bemerkte men boven
dien, dat mensen, die in een rumoerige om
geving wonen, viermaal zoveel ruzie met hun
superieuren maken, dan zij die in een rustige
omgeving leven.
Dr. Hillmann heeft inmiddels van zijn stad
een zogenaamde „lawaaikaart" geproduceerd,
die aangeeft waar de gevarenzones zich be
vinden. Ongeveer eenderde van de inwoners
van zijn stad woonde, voor de aktie begon,
in een zogenaamde gevaarlijke geluidszone.
Met behulp van deze in kaart gebrachte ar
gumenten en veel overtuigingskracht van de
zijde van Dr. Hillmann is men er in geslaagd,
industrieën en particulieren ertoe te bewegen
hun aandeel in het rumoer te beperken.
Het zou bijzonder nuttig zijn wanneer andere
steden, bijvoorbeeld Amsterdam met zijn in
de toekomst nog rumoeriger wordende Schip
hol, de anti-lawaai campagne van Dortmund
zouden volgen. Lawaai is uiteindelijk «ven
onaanvaardbaar ala
niging.