op woningtextiel 10 - 20 - 30 - 50 pCt korting woninginrichting telefoon 2010 tot zaterdag 3 augustus kunt u profiteren van onze BREI UW BIKINI leuke stalen divanbedden nu 19,80 nu 24,75 stalen slaapkamer nu 99,50 restanten honderden merkbedden voorradig. enorme keus spreien, coupons nu 30 tot 50% korting gordijnstoffen voorradig 720 dekens 10 tot 20% korting solide eetkamerstoelen 49,50 nu 32,50 pastoe berg en hoekmeubels restanten kamerlampen 20 tot 50% korting restanten tapijten restanten eetkamerstoelen 302,— nu 198,- 313,— nu 160,- 249,— nu 180,- 280,nu 220,- restanten keukentafels 51,— nu 35,50 129,— nu 99,- 85,— nu 65,- bergmeubel 499,— nu 299,- 310,nu 160,- restanten eetkamertafels 198,— nu 120,- 179,- nu 110,- 130,— nu 80,- 119,- nu 75,- 69, nu 42.- serie bankstellen 1398,— nu 898,- royaal 4-zits bankstel 1771,— nu 1250,- vlot 4-zits bankstel 2566,— nu 998,- musterring bankstel 1895,— nu 1395,- 4-zits bankstel 1175,— nu 898,- model 1966-'67 extra goedkoop klassiek 3-zits bankstel 1255,— nu 889,- leuke klassieke fauteuil 320,— nu 198,- restanten losse fauteuils 475,- nu 298,- 335,— nu 198,- 298,— nu 225,- 275,- nu 198,- 262,— nu 162,- 225,— nu 155,- 220,— nu 149,- 169,— nu 127,- 149,— nu 119,- 149,— nu 109,- 139,— nu 99,- moderne musterring fauteuil 595,— nu 345,- losse 3- en 4-zits bankstellen 475,— nu 335,- 425,— nu 325,- 465,— nu 320,- 355,nu 275,- 320,— nu 260,- 298,— nu 220,- serie bankstellen 998,— nu 798,- 655,— nu 455,- 968,— nu 725,- 573,— nu 440,- 850,— nu 645,- 495,— nu 420,. 798,— nu 670,- 398,— nu 350r BOEING 747 VLUCHTNABOOTSER BESTELD DORTMUND STRIJD TEGEN DE HERRIE Ernstige geestelijke en lichamelijke stoornissen door lawaai prijsverlaging (behalve op diverse merkartikelen} met gezondheidsmatras bijpassende moderne sehuimpiastie matras met leuke moderne tijk leuke 2-persoons bestaande uit: royaal ledikant met voetbord en spiraalmatras, 2 stoelen, tafel en leuk nachtkastje en moderne kleurcombinatie. 80-90-120-130-140 en 150 cm breed schuimrubber, binnenveer, kapok enz. nu volle korting tafelkleden slaapkamerkleedjes kokosmatten en nog veel en veel meer nu volle korting gordijnen enorme keus in effen en gedessineerde uitvoering nu extra voordelig grote en kleine malen, o.a. zaalberg, draion enz. rug en zitting afwasbare bekleding (kleine beschadiging) kleur beige, rood royale teakhout nu ruim 30% korting op kataloguswaarde zolang de voorraad strekt. 297,— nu 198 175,— nu 106,- 255,- nu 175,- 129,— nu 79,- 197,— nu 109,— 95,— nu 65,- iets beschadigd 4 stuks palissander 4 stuks palissander 4 stuks teak 4 stuks teak chroom - formica HOGE GELAKTE COMMODE 3 LADEN KASTJE met klep, wit gelakt en groene achterwand OPEN BOEKENKAST in palissander en teak, iets beschadigd, tafel met massieve gebogen lijsten bankstellen leuk klassiek model met gebloemde velours met losse zit- en rugkussens gestoffeerd met mooie draion velours op chroom droaivoet losse zit- en rugkussens met moderne draion bekleding met ploegstof bekleed losse zit- en rugkussens met stof, de rest skai met een hoge fauteuil, leuk model met losse zit- en rugkussens dralen velour en met volant in velour, leder en kunstleder Benodigde hoeveelheid ca. 50 gr. rose 150 gr. lichtblauw Naalden Breinaalden nr.: 3, haaknaald nr.: 3. Grondpatroon Afwisselend 2 steken rechts, 2 steken averechts. Stekenverhóuding 24 steken breed (gespannen) en 34 naal den hoog moeten 10 cm in het vierkant zijn. Als uw proeflapje groter of kleiner uitvalt, dient u dikkere of dunnere naalden te gebruiken. Het broekje Wij beginnen boven aan de rand van het achterpand met het opzetten van 100 steken en breien met naalden nr. 3 10 naalden af wisselend 1 steek rechts, 1 steek averechts. Daarna volgt het fantasiepatroon le naald kantsteek 1 steek rechts, 1 steek ave rechts afhalen met de draad achter de steek, vanaf herhalen, kantsteek. 2e naald kantsteek de rechtagebreide steek afha len met de draad rot* da f herhalen, kantsteek* Als u nog mèt vakantie moet, en u wilt aan hét Strand óf aan het méér eens öriginèel voor den dag kómen, waarom zoudt u dan niet eens de breipennen ter hand ne mén, en zélf êen bikini breien U behoeft niet ééns zó érg veel brei-ervaring tè hébben, om er éen aardig wérkjê van té maken. De Onderstaande omschrijving is voor een bovènwijdte van 88-92 cm. Dé gébruikte kwaliteit voor deze lichtblauwe én rose-ge- Strèèpte bikini is Draion HB hand-breigaren, bijvoorbeeld van het merk Van Wijk. 3e naald précias als de la naald. Nu nog eens 10 naalden 1 steek rechts, 1 steek averechts, afwisselend. Het broekje zelf wordt in het grondpatroon gebreid, met afwisselend 6 rose strepen I 4 naalden en 5 lichtblauwe strepen a 6 naalden. Vanaf de 2e rose streep aan weerskanten, aan het begin van iedere naald 2 steken min deren, vanaf de 6e rose streep aan weers kanten, aan het begin van iedere naald 1 steek minderen, en dan verder in lichtblauw breien tot er nog 24 steken op de naald over blijven. Deze dan gelijkmatig afkanten. Voor het voorpand zetten wij 98 steken op en breien zowel de rand als de kleurstrepen, zoals reeds bij het achterpand aangegeven werd. Vanaf de 2e rose streep wordt als volgt ge breid Aan het begin van iedere naald afwisselend 1 x 1 en 1 x 2 steken minderen. Vanaf de 6e rose streep aan het begin van iedere naald 1 steek minderen totdat er 24 steken over blijven. De zijnaden sluiten en aan beide kanten van de rand openingen vrijlaten voor het inrijgen van het koord. Aan de rand van ieder been 148 steken op zetten en 6 naalden afwisselend 1 steek rechts, 1 steek averechts breien, daarna de drie naalden van het fantasiepatroon (rit beschrijving achterpand). Nu nog eens i naalden afwisselend 1 steek rechts, 1 steek averechts breien én dan gelijkmatig afkanten. De randen, ook de bovenste rand, naar bin nen vóuwen en lósjes omzomen. Door de beide beenranden elastiek rijgen én door de bovenrand twee koorden. De BH Vóór- êrt achterpand worden opdezelfdé ma- flièr gebreid. Wij zétten 90 Steken op vóór het voorpand en eveneens 90 steken voor het achterpand. Met naalden nr. 3 worden 10 naalden af wisselend 1 Steek réchts, 1 steek avèrechts gebrèid, daarn avolgèn drie naalden fantasie- patróón. (Zié beschrijving broekje). Nu nog maals 10 naalden afwisselend 1 steek rechts, 1 Steek avèrechts. Opletten Midden voor, onder het fantasie patroon 2 openingen voor het inrijgen van het koord vrijlaten. Daarna beginnen wij met het grondpatroon en breien als volgt Afwisselend 6 rose strepen a 4 naalden en 5 lichtblauwe strepen k 6 naalden. Na de 3e lichtblauwe streep wordt met het armsgat begonnen waarvoor wij aan weerskanten aan het begin van iedere naald 1x8 en 3x1 steek afkanten. Na de 4« rose streep worden aan de hals, zowel in het voorpand als in de rug 28 ste ken in het midden af gekant. Dan aan weers kanten zowel voor als achter, 7x1 steek minderen. Vanaf de 6e rose streep breien wij de bandjes 1 naald rechts en 1 naald averechts totdat de lengte van de bandjes be reikt is. (Zie patroon). De zij- en schoudernaden sluiten. Het arms gat en de hals met picots omhaken. De rand onder naar binnen vouwen en losjes om zomen, daarna het koord inrijgen. De KLM, SAS en Swissair hebben bij het Canadese concern CAE (Canadian Aviation Electronics) Industries Ltd. een gezamenlijke bestelling geplaatst voor één Boeing 747 vluchtnabootser, die medio 1970 op Schip hol zal worden afgeleverd. De drie maat schappijen hadden reeds eerder besloten de door hun bestelde 747 straalvliegtuigen te standaardiseren en ook nauw samen te wer ken voor wat betreft de training van het be- nodigende vliegend personeel. De vluchtna- bóótser, die rond drie miljoen US dollars gaat kosten, wordt vervaardigd in de fabriek van elektronische apparatuur xan CAE In dustries Ltd. te Montreal. Perfecte imitator Van buiten vertoont deze droogvliegtrainer weinig overeenkomst mét dè èveneens door CAE geleverde D£-8 en DC-9 vluchtnaboot- sers, die de KLM reeds in haar trainings centrum op Schiphol in gebruik heeft. Her- ként men in die apparaten nog duidelijk de neus van het vliegtuig, bij de nieuwe trainer zal mén weinig overeenkomst met het uiter lijk van een echte 747 kunnen ontdekken. Binnen zal men zich echter volledig in de cockpit van de Boeing high capacity pet wa nen. Dit gevoel wordt uiteraard niet alleen veroorzaakt door de precies gelijke opstelling van instrumenten- en bedieningsorganen, of dóór de vorm van het interieur. Deze CAE vluchtnabootser beschikt n.l. over een aantal unieke systemen waardoor - nog meer dan bij de thans bestaande vliegtrainers het ge val is «-■ de werkelijke vluchtomstandigheden tot in de kleinste details geïmiteerd kunnen worden. Voor KLM, SAS en Swissair vliegers zal ge heel nieuw zijn het feit, dat deze lescockpit voorzien wordt van een luchtdruksysteem, maar ook dat de cockpit horizontale en ver ticale bewegingen zal kunnen maken. Dit ge beurt met behulp van een zestal hydraulische telescoöppoten, waarop het 15.000 kg we gend gevaarte rust en die de stuurhut in staat stellen zich verticaal maximaal 1.60 m en horizontaal tot een maximum van 2.60 m te verplaatsen. In plaats van de ondoorzichtige cockpitruiten, die men thans in de droogvliegtrainers ziet, zal men in de 747 dankzij een systeem van filmprojectie werkelijk een landingsbaan kunnen waarnemen «-> althans indien de start en landingsprocedure correct worden uitgevoerd. Al met al biedt deze vluchtimitator de meest uitgebreide mogelijkheden om de vlieger ver trouwd te maken met de bediening en de gedragingen van de Boeing 747 tijdens alle denkbare omstandigheden. Nieuw gebouw Geheel in overeenstemming met het vlieg tuig waarvoor de CAE trainer de piloten op leidt, stelt ook deze vluchtnabootser zijn DC-8 en DC-9 voorgangers qua afmetingen volledig in de schaduw. Het huidige trai ningscentrum van de KLM op Schiphol biedt onvoldoende ruimte om deze nieuwe aan winst te huisvesten, daarom zal er op de luchthaven een tweede vliegtrainingscentrum worden gebouwd. De ruimte, waarin de nieu we vluchtnabootser wordt geinstalleerd, krijgt een vloeroppervlak van 14 x 14 eon plafondhoogte van 10 m. Naast zoveel andere steden was Dortmund zes jaar geleden een van de meest lawaaiige plaatsen. Naarmate er nieuwe gebouwen verschenen in deze stad midden in het in dustriële Ruhrgebied, er meer auto's bijkwa men en de machineparken werden uitgebreid nam ook het lawaai toe. De inwoners van Dortmund verzonken steeds meer in een vloedgolf van geknal, geratel, gefluit en ge toeter. Men lag 's nachts wakker en stond uitgeput de volgende ochtend weer op; prik kelbaar jegens de huisgenoten. Hoewel in andere steden de situatie vrijwel identiek was, besloot Dr. Helmut Hillmann ■-> de Stadtdirektor van Dortmund er evenwel iets aan te doen. Bij zijn onderzoek, waarover het juli-numfner van Het Beste interessante gegevens ver strekt, werd Hillmann onder meer geleid door gegevens uit Japan en dè Verenigde Staten. In Japan werden bij ratten, die aan het ge luidsniveau van een drukke fabriek werdén blootgesteld, chemische veranderingen in de hersenen geconstateerd, evenals in het bloed en de lever. In Amerika constateerde men tijdens soort gelijke proeven hartvèrgrotingen en een toe name van het cholesterol in het bloed. Andere experimenten toonden aan dat stadslawaai maagzweren en geestesziekten kan veroor zaken. In Dortmund bemerkte men boven dien, dat mensen, die in een rumoerige om geving wonen, viermaal zoveel ruzie met hun superieuren maken, dan zij die in een rustige omgeving leven. Dr. Hillmann heeft inmiddels van zijn stad een zogenaamde „lawaaikaart" geproduceerd, die aangeeft waar de gevarenzones zich be vinden. Ongeveer eenderde van de inwoners van zijn stad woonde, voor de aktie begon, in een zogenaamde gevaarlijke geluidszone. Met behulp van deze in kaart gebrachte ar gumenten en veel overtuigingskracht van de zijde van Dr. Hillmann is men er in geslaagd, industrieën en particulieren ertoe te bewegen hun aandeel in het rumoer te beperken. Het zou bijzonder nuttig zijn wanneer andere steden, bijvoorbeeld Amsterdam met zijn in de toekomst nog rumoeriger wordende Schip hol, de anti-lawaai campagne van Dortmund zouden volgen. Lawaai is uiteindelijk «ven onaanvaardbaar ala niging.

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1968 | | pagina 4