Jo Fibbe
Jo Fibbe
RENAULT
AUTOMOBIELBEDRIJF „DE TOEKOMST" N.V.
(Renault's behouden altijd een.hoge inruilwaarde)
AUTOMOBIELBEDRIJF „DE TOEKOMST" N.V.
HILDERNISSE
Mm&Sm
SPECIALE
AANBIEDINGEN
Keiharde Tabac-zeep
rijk schuimend 60 ct. p. stuk
maar nu 3 stukken voor
slechts 89 ct.
Palmolive douche of
Cadum douche
met gratis spons en nu
98 ct. goedkoper,
slechts1,98
2 plus 1 is 2
Nu 1 gulden cadeau,
wij brengen twee tuben
Medinos samen 2,en
de derde tube krijgt u GRATIS
Rozen glycerine handengelei
per tube 75 ct.
Maar deze week 2 tuben
voor slechts 98 ct.
Dus 52 ct. voordeel
Gratis... pakje watten
bij een flacon Yvonne Landon
Cleansingmilk slechts 1,95
Bij aankoop van een tanden
borstel geven wij
een tube pepermunt
tandpasta cadeau.
Gratis... stukje Trés chic en
zeepdoosje bij een stuk
Très-chic a 70 ct.
Handige bad-borstel
met uitschuifbare steel
voor de reklame-prijs
van slechts
1,25
Gratis een tube fijn gepar
fumeerde Brillantine bij een
flacon Klitwortel op brande
wijn a 95 ct.
Volkswagen 1300 1966
Cortina 1500 1965
B.M.W. 700 de Luxe 1963
Vauxhall Victor 1963
Simca 1000 1965
Renault 8 Major '64 '65
Renault Dauphine '63 '65
Renault 4 '63 '64 '65
vanaf 198,
IGNIS 140 L 219,-
SOSCH 136 L 225,-
AEG 140 L 249,-
en vele andere merken
met 10 tot 20% korting
Gratis... handig spelden
doosje bij 4 flacons Haarver-
steviger, voor de zeer lage
prijs van slechts 98 ct.
Zak met gekleurde
Watten bolletjes 75 ct.
maar nu 2 zakken voor
98 ct.
1 Kilo Badzout in verschillen
de geuren, ook zeer geschikt
voor voetbaden en slechts
89 ct.
Markt, Middelburg
de zaak waar u Rio-zegels krijgt
en voor de kinderen EEN LEUKE PIEPBALLON
Gemeenschappelijke regeling
met betrekking
tot luchtverontreiniging
Uw Renaultagent voor Walcheren
VERMOEIDHEID:
EEN GEVAAR OP DE WEG
VERRASSING
UIT VLIEGTUIG
KIJK UIT! DAAR KOMT WEER
EEN STUK SATELLIET
ZIJN VOGELS
VERANTWOORDELIJK VOOR DE
VERSPREIDING VAN GRIEP
(DIA)
100k de kieskeurigste va?n
prijzerOWÜ hoP60 d'
fu90r
VLISSINGEN
MIDDELBURG
- - 100 SERVICE DOOR EIGEN TECHNISCHE DIENST
DOMBURGS SCHUITVLOT 3 - TELEFOON 01180-3120 - MIDDELBURG
Het College van Gedeputeerde Staten heeft
een verzoek gericht tot alle Zeeuwse gemeen
ten om deel te nemen aan een gemeenschap
pelijke regeling inzake de luchtverontreini
ging. Op deze manier hoopt men te bereiken,
dat deze materie in een breder verband de
nodige aandacht zal krijgen.
Intussen zijn de kanaalzonegemeenten in
Zeeuwsch-Vlaanderen (Axel, Sas van Gent,
Terneuzen en Westdorpe) uitgenodigd om
een bedrag van ruim vijfentwintig cent per
inwoner te betalen om de metingen van de
luchtverontreiniging in hun gebied te kun
nen bekostigen.
In de kanaalzone wordt al vele jaren, zij het
in vrij beperkte mate, hinder en ook schade
ondervonden door luchtverontreiniging. In
belangrijke mate wordt dit veroorzaakt door
fluor-houdende verbindingen, voornamelijk
afkomstig van de rf.v. Zuid-Chemie in Sas
van Gent, in mindere mate ook door andere
gassen, afkomstig van diverse bedrijven.
Tot dusver vonden metingen plaats in op
dracht van en voor rekening van de Zuid-
Chemie. Als gevolg van interne maatregelen
is - zoals gemeld - de door fluorverbin
dingen veroorzaakte schade belangrijk ver
minderd, maar ongetwijfeld komen deze gas
sen ook nu nog in de lucht. De schade die
door andere bedrijven veroorzaakt wordt,
blijkt inmiddels ofwel van geen betekenis te
zijn, ofwel volledig vergoed te worden. Daar
bij worden maatregelen voorbereid om lucht
verontreiniging te voorkomen.
Men acht metingen rond de Zuid-Chemie in
ieder geval gewenst om te kunnen nagaan
of de verontreiniging niet toeneemt.
De kosten worden in totaal geraamd op
20.000 gulden, waarvan de helft voor reke
ning van de provincie Zeeland wordt geno
men. Het college van Gedeputeerde Staten
heeft thans aan de kanaalzonegemeenten ver
zocht, het resterende bedrag voor haar re
kening te willen nemen.
VLISSINGEN Dr. Stavermanstraot 33-37 Telefoon 01184-3908
MIDDELBURG Seisplein 5-11 Telefoon 01180-3220
Een vermoeide chauffeur betekent een gevaar
op de weg. Wij kunnen rustig aannemen, dat
bij een belangrijk aantal verkeersongevallen
vermoeidheid van de chauffeur een rol heeft
gespeeld. Dat wij daar weinig van lezen komt
omdat in veel gevallen vermoeidheid niet ge
makkelijk aantoonbaar is. Het ongeval wordt
dan uitsluitend toegeschreven aan een fout
van de bestuurder bij de toepassing van de
verkeersregels, zoals het niet voorrang verle
nen, het rijden met te grote snelheid, een
verkeerde inhaalmanoeuvre, slippen en der
gelijke ongevalsoorzaken. Hoewel de direkte
oorzaak van het ongeval dan inderdaad kan
worden gevonden in een fout van de bestuur
der, heeft in een aantal gevallen (overver
moeidheid van de bestuurder een min of
meer belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan
van het ongeval. Het is immers algemeen
bekend, dat door vermoeidheid de geestelijke
en lichamelijke prestaties van de mens afne
men. Heel veel mensen weten niet, dat de
Rijtijdenwet iedere bestuurder van een motor
rijtuig verbiedt zijn voertuig in een staat van
oververmoeidheid te besturen. Hoewel dat
verbod moeilijk op zijn naleving is te con
troleren en de niet-beroeps-chauffeur er in
de praktijk dan ook weinig van merkt, doet
iedere automobilist er verstandig aan dit ver
bod - dat in het belang van hemzelf en zijn
medeweggebruikers is. - goed in gedachten
te houden en er naar te handelen.
Vooral vakantiegangers, handelsreizigers en
in het algemeen zakenlieden die lange en ver
moeiende dagen maken, bezondigen zich dik
wijls bewust of onbewust aan overtreding van
dat verbod. Zij realiseren zich niet welke
risico's zij daardoor lopen. Dikwijls loopt hei
goed af, maar het kan ook anders gaan, voor
al als men in een soort van chronische ver-
moeidheidstoestand verkeert.
Beroepschauffeurs zijn bovendien onderwor
pen aan de in het Rijtijdenbesluit opgenomen
dienst- en rusttijdenbepalingen. Zij moeten
de door hen gemaakte tijden naar waarheid
in het voor hen verplichte werkboekje in
vullen. Blijven doorrijden terwijl men ver
moeid is, is bijzonder gevaarlijk en daarom
verboden. Vermoeidheid vormt voor iedere
automobilist een dreigend gevaar, een gevaar
waarmee voor velen helaas te weinig rekening
wordt gehouden.
De Eindhovense politie stelt een onderzoek
in naar een niet alledaags voorval. Zondag
avond omstreeks 8 uur is vanuit een passa
giersvliegtuig, dat laag over Eindhoven vloog,
een tonnetje met faecalieën geleegd. De in
houd viel op een echtpaar dat met dochter
en schoonzoon in de tuin achter zijn villa
aan de Aalsterweg zat.
Het echtpaar heeft woensdag aangifte gedaan.
Het onderzoek heeft tot nog toe geen resul
taat opgeleverd. Op het Eindhovense vlieg
veld .Welschap' is niets bekend van het vlieg
tuig. De KLM en de Sabena vliegen zondags
niet naar en van Eindhoven. Het echtpaar
vertelde dat het vliegtuig laag over het huis
was gekomen.
Wanneer het nog drukker wordt in de ruimte
rondom onze planeet wordt het risico, dat
overblijfselen van satellieten op aarde terecht
komen uiteraard groter. Toen de ruimteproe-
ven begonnen leek die kans niet zo groot,
omdat het eventueel afgestoten materiaal van
ruimteschepen meestal verbrandt, dankzij de
enorme wrijvingswarmte die ontstaat wan
neer zo'n stuk metaal in de atmosfeer terecht
komt. Maar al een paar jaar zijn afgestoten
delen van satellieten die op aarde terugkeren
niet meer zo zeldzaam. Kort geleden is er in
I'inland een fragment van een satelliet naar
beneden gekomen, dat niet minder dan 10 kg
woog en grote schade had kunnen aanrich
ten, wanneer het in een bewoonde streek was
gevallen. Intussen is, nu men een overzicht
heeft van berichten over „ruimteafval", ge
bleken dat in een veel groter aantal landen
dan men aanvankelijk veronderstelde frag
menten van ruimteschepen zijn neergekomen.
Langzaam maar zeker wordt dit een probleem
waarmee ernstig rekening moet worden ge
houden. Weliswaar is de satelliet lancerende
mogendheid aansprakelijk voor schade, als
een stuk ruimtevaartuig op het territoir van
een andere staat valt, maar tot dusver is het
bijzonder moeilijk gebleken om deze bepa
ling te effectueren. De Russen hebben tot
dusver elke claim van die aard afgewezen,
omdat niet bewezen kon worden dat de brok
stukken van Russische afkomst waren.
Wat was er het eerst het ei of de kip
Deze vraag kan ook gesteld worden in ver
band met de winterplaag, die griep heet. De
Wereldgezondheidsorganisatie gaat nu name
lijk een onderzoek instellen naar de vraag, of
vogels de besmetting van griep kunnen over
brengen. Maar daarbij zal de vraag niet kun
nen worden beantwoord of de mens de vogel
besmet, die dan verder voor de verbreiding
zorgt, of dat de griep bij de vogels optreedt
en de besmetting vervolgens wordt overge
dragen op de mens. Men is op de gedachte
gekomen, de rol van de vogels in de versprei
ding van de diverse vormen van griep te
gaan onderzoeken, omdat de epidemiën van
deze vaak ongevaarlijke maar altijd hinder
lijke ziekte zich meestal snel over grote op
pervlakten verbreiden. Daarbij houdt men re
kening met de mogelijkheid, dat ook onze
huisdieren virus-dragers zouden kunnen zijn.
Lange Noordstraat - MIDDELBURG
jnternationa
Enige