Jo Fibbe Jo Fibbe RENAULT AUTOMOBIELBEDRIJF „DE TOEKOMST" N.V. (Renault's behouden altijd een.hoge inruilwaarde) AUTOMOBIELBEDRIJF „DE TOEKOMST" N.V. HILDERNISSE Mm&Sm SPECIALE AANBIEDINGEN Keiharde Tabac-zeep rijk schuimend 60 ct. p. stuk maar nu 3 stukken voor slechts 89 ct. Palmolive douche of Cadum douche met gratis spons en nu 98 ct. goedkoper, slechts1,98 2 plus 1 is 2 Nu 1 gulden cadeau, wij brengen twee tuben Medinos samen 2,en de derde tube krijgt u GRATIS Rozen glycerine handengelei per tube 75 ct. Maar deze week 2 tuben voor slechts 98 ct. Dus 52 ct. voordeel Gratis... pakje watten bij een flacon Yvonne Landon Cleansingmilk slechts 1,95 Bij aankoop van een tanden borstel geven wij een tube pepermunt tandpasta cadeau. Gratis... stukje Trés chic en zeepdoosje bij een stuk Très-chic a 70 ct. Handige bad-borstel met uitschuifbare steel voor de reklame-prijs van slechts 1,25 Gratis een tube fijn gepar fumeerde Brillantine bij een flacon Klitwortel op brande wijn a 95 ct. Volkswagen 1300 1966 Cortina 1500 1965 B.M.W. 700 de Luxe 1963 Vauxhall Victor 1963 Simca 1000 1965 Renault 8 Major '64 '65 Renault Dauphine '63 '65 Renault 4 '63 '64 '65 vanaf 198, IGNIS 140 L 219,- SOSCH 136 L 225,- AEG 140 L 249,- en vele andere merken met 10 tot 20% korting Gratis... handig spelden doosje bij 4 flacons Haarver- steviger, voor de zeer lage prijs van slechts 98 ct. Zak met gekleurde Watten bolletjes 75 ct. maar nu 2 zakken voor 98 ct. 1 Kilo Badzout in verschillen de geuren, ook zeer geschikt voor voetbaden en slechts 89 ct. Markt, Middelburg de zaak waar u Rio-zegels krijgt en voor de kinderen EEN LEUKE PIEPBALLON Gemeenschappelijke regeling met betrekking tot luchtverontreiniging Uw Renaultagent voor Walcheren VERMOEIDHEID: EEN GEVAAR OP DE WEG VERRASSING UIT VLIEGTUIG KIJK UIT! DAAR KOMT WEER EEN STUK SATELLIET ZIJN VOGELS VERANTWOORDELIJK VOOR DE VERSPREIDING VAN GRIEP (DIA) 100k de kieskeurigste va?n prijzerOWÜ hoP60 d' fu90r VLISSINGEN MIDDELBURG - - 100 SERVICE DOOR EIGEN TECHNISCHE DIENST DOMBURGS SCHUITVLOT 3 - TELEFOON 01180-3120 - MIDDELBURG Het College van Gedeputeerde Staten heeft een verzoek gericht tot alle Zeeuwse gemeen ten om deel te nemen aan een gemeenschap pelijke regeling inzake de luchtverontreini ging. Op deze manier hoopt men te bereiken, dat deze materie in een breder verband de nodige aandacht zal krijgen. Intussen zijn de kanaalzonegemeenten in Zeeuwsch-Vlaanderen (Axel, Sas van Gent, Terneuzen en Westdorpe) uitgenodigd om een bedrag van ruim vijfentwintig cent per inwoner te betalen om de metingen van de luchtverontreiniging in hun gebied te kun nen bekostigen. In de kanaalzone wordt al vele jaren, zij het in vrij beperkte mate, hinder en ook schade ondervonden door luchtverontreiniging. In belangrijke mate wordt dit veroorzaakt door fluor-houdende verbindingen, voornamelijk afkomstig van de rf.v. Zuid-Chemie in Sas van Gent, in mindere mate ook door andere gassen, afkomstig van diverse bedrijven. Tot dusver vonden metingen plaats in op dracht van en voor rekening van de Zuid- Chemie. Als gevolg van interne maatregelen is - zoals gemeld - de door fluorverbin dingen veroorzaakte schade belangrijk ver minderd, maar ongetwijfeld komen deze gas sen ook nu nog in de lucht. De schade die door andere bedrijven veroorzaakt wordt, blijkt inmiddels ofwel van geen betekenis te zijn, ofwel volledig vergoed te worden. Daar bij worden maatregelen voorbereid om lucht verontreiniging te voorkomen. Men acht metingen rond de Zuid-Chemie in ieder geval gewenst om te kunnen nagaan of de verontreiniging niet toeneemt. De kosten worden in totaal geraamd op 20.000 gulden, waarvan de helft voor reke ning van de provincie Zeeland wordt geno men. Het college van Gedeputeerde Staten heeft thans aan de kanaalzonegemeenten ver zocht, het resterende bedrag voor haar re kening te willen nemen. VLISSINGEN Dr. Stavermanstraot 33-37 Telefoon 01184-3908 MIDDELBURG Seisplein 5-11 Telefoon 01180-3220 Een vermoeide chauffeur betekent een gevaar op de weg. Wij kunnen rustig aannemen, dat bij een belangrijk aantal verkeersongevallen vermoeidheid van de chauffeur een rol heeft gespeeld. Dat wij daar weinig van lezen komt omdat in veel gevallen vermoeidheid niet ge makkelijk aantoonbaar is. Het ongeval wordt dan uitsluitend toegeschreven aan een fout van de bestuurder bij de toepassing van de verkeersregels, zoals het niet voorrang verle nen, het rijden met te grote snelheid, een verkeerde inhaalmanoeuvre, slippen en der gelijke ongevalsoorzaken. Hoewel de direkte oorzaak van het ongeval dan inderdaad kan worden gevonden in een fout van de bestuur der, heeft in een aantal gevallen (overver moeidheid van de bestuurder een min of meer belangrijke rol gespeeld bij het ontstaan van het ongeval. Het is immers algemeen bekend, dat door vermoeidheid de geestelijke en lichamelijke prestaties van de mens afne men. Heel veel mensen weten niet, dat de Rijtijdenwet iedere bestuurder van een motor rijtuig verbiedt zijn voertuig in een staat van oververmoeidheid te besturen. Hoewel dat verbod moeilijk op zijn naleving is te con troleren en de niet-beroeps-chauffeur er in de praktijk dan ook weinig van merkt, doet iedere automobilist er verstandig aan dit ver bod - dat in het belang van hemzelf en zijn medeweggebruikers is. - goed in gedachten te houden en er naar te handelen. Vooral vakantiegangers, handelsreizigers en in het algemeen zakenlieden die lange en ver moeiende dagen maken, bezondigen zich dik wijls bewust of onbewust aan overtreding van dat verbod. Zij realiseren zich niet welke risico's zij daardoor lopen. Dikwijls loopt hei goed af, maar het kan ook anders gaan, voor al als men in een soort van chronische ver- moeidheidstoestand verkeert. Beroepschauffeurs zijn bovendien onderwor pen aan de in het Rijtijdenbesluit opgenomen dienst- en rusttijdenbepalingen. Zij moeten de door hen gemaakte tijden naar waarheid in het voor hen verplichte werkboekje in vullen. Blijven doorrijden terwijl men ver moeid is, is bijzonder gevaarlijk en daarom verboden. Vermoeidheid vormt voor iedere automobilist een dreigend gevaar, een gevaar waarmee voor velen helaas te weinig rekening wordt gehouden. De Eindhovense politie stelt een onderzoek in naar een niet alledaags voorval. Zondag avond omstreeks 8 uur is vanuit een passa giersvliegtuig, dat laag over Eindhoven vloog, een tonnetje met faecalieën geleegd. De in houd viel op een echtpaar dat met dochter en schoonzoon in de tuin achter zijn villa aan de Aalsterweg zat. Het echtpaar heeft woensdag aangifte gedaan. Het onderzoek heeft tot nog toe geen resul taat opgeleverd. Op het Eindhovense vlieg veld .Welschap' is niets bekend van het vlieg tuig. De KLM en de Sabena vliegen zondags niet naar en van Eindhoven. Het echtpaar vertelde dat het vliegtuig laag over het huis was gekomen. Wanneer het nog drukker wordt in de ruimte rondom onze planeet wordt het risico, dat overblijfselen van satellieten op aarde terecht komen uiteraard groter. Toen de ruimteproe- ven begonnen leek die kans niet zo groot, omdat het eventueel afgestoten materiaal van ruimteschepen meestal verbrandt, dankzij de enorme wrijvingswarmte die ontstaat wan neer zo'n stuk metaal in de atmosfeer terecht komt. Maar al een paar jaar zijn afgestoten delen van satellieten die op aarde terugkeren niet meer zo zeldzaam. Kort geleden is er in I'inland een fragment van een satelliet naar beneden gekomen, dat niet minder dan 10 kg woog en grote schade had kunnen aanrich ten, wanneer het in een bewoonde streek was gevallen. Intussen is, nu men een overzicht heeft van berichten over „ruimteafval", ge bleken dat in een veel groter aantal landen dan men aanvankelijk veronderstelde frag menten van ruimteschepen zijn neergekomen. Langzaam maar zeker wordt dit een probleem waarmee ernstig rekening moet worden ge houden. Weliswaar is de satelliet lancerende mogendheid aansprakelijk voor schade, als een stuk ruimtevaartuig op het territoir van een andere staat valt, maar tot dusver is het bijzonder moeilijk gebleken om deze bepa ling te effectueren. De Russen hebben tot dusver elke claim van die aard afgewezen, omdat niet bewezen kon worden dat de brok stukken van Russische afkomst waren. Wat was er het eerst het ei of de kip Deze vraag kan ook gesteld worden in ver band met de winterplaag, die griep heet. De Wereldgezondheidsorganisatie gaat nu name lijk een onderzoek instellen naar de vraag, of vogels de besmetting van griep kunnen over brengen. Maar daarbij zal de vraag niet kun nen worden beantwoord of de mens de vogel besmet, die dan verder voor de verbreiding zorgt, of dat de griep bij de vogels optreedt en de besmetting vervolgens wordt overge dragen op de mens. Men is op de gedachte gekomen, de rol van de vogels in de versprei ding van de diverse vormen van griep te gaan onderzoeken, omdat de epidemiën van deze vaak ongevaarlijke maar altijd hinder lijke ziekte zich meestal snel over grote op pervlakten verbreiden. Daarbij houdt men re kening met de mogelijkheid, dat ook onze huisdieren virus-dragers zouden kunnen zijn. Lange Noordstraat - MIDDELBURG jnternationa Enige

Krantenbank Zeeland

Groot Walcheren | 1968 | | pagina 4