KERKNIEUWS. KUNST EN WETENSCHAP. ONDERWIJS. RECHTZAKEN. LANDBOUW. VERKEERSWEZEN P. T. T GEMENGD NIEUWS. Dai tywl a$! SPORT. AFLOOP AANBESTEDINGEN. lollig is, in de eerslc plaats voor de ondersteunden zelf. De vergadering werd bijgewoond door den heer Stevens, adj. Inspecteur van de werkverschaffing te Goes. Verschei dene mogelijke objecten voor werkver schaffing werden reeds besproken, wel ke nader uitgewerkt zullen worden, zoo o.a.: het aanleggen van een rijwielpad van Cadzand naar Breskens; hel aanleggen van een kanaal van n vliegveld; ruimere toepassing van de Landarbeiderswet; de afwatering, de gasvoorziening; het sluiten van het Zwin. r Bij de Ned. Herv. Gemeente te Heinkenszand zijn herbenoemd Lot ouderling de heeren M. Paauwe en L. Almekinders en tot diaken de heer J. Tramper en benoemd tot diaken de heer M. Malekoote in de plaats van den heer M. Almekinders die naar elders ver trok. Naar de „Maasb." verneemt, zal Fientje de la Mar op 12 en 13 Novem ber in „Diligentia" te Den Haag, behal ve uit haar intern, répertoire voor dragen „Beatrijs" van dr. P. C. Bou- tens met muziek van Alex Voormolen. Ter gelegenheid van de herdenk ing van Gustaaf Adolf heeft de Univer siteit van Upsala onzen landgenoot, professor jhr. dr. W. J. M. van Eysinga te Leiden, benoemd tol doctor honoris causa in de rechten, Eleclriciteitsbesparing aan de Techni sche Hoogesckool. Naar de Delftsche Courant verneemt wordt aan de Technische Hoogeschool overwogen de werkuren voor colleges en laboratoria met één vol uur te ver vroegen, teneinde een besparing te ver krijgen op de uitgaven voor electrici- teit. Het aanvangsuur van alle werk zaamheden zou dan worden 8 uur in den morgen, het sluitingsuur 4 uur in den middag. De spertijd zou daardoor wor den vermeden. De besparing, welke mogelijk is, wanneer dit plan mocht door gaan, wordt geschat op ongeveer 25.000 per jaar. Revisie aangevraagd. Naar V.D. verneemt heeft W. Visser, die destijds werd veroordeeld tot 20 jaar gevangenisstraf wegens moord op het knaapje Dirk van Leeuwen, van dit vonnis revisie aangevraagd. Visser en zijn mededader Snijder zou den eenige jaren terug het jongetje van L, in een roeibootje hebben meegenomen en in den Buiksloterham hebben ver dronken. Voor het revisieonderzoek heeft Visser zich gewend tot den Amster damschen advocaat mr. Francois Pau wels, die dit verzoek in beraad heeft ge nomen. Particulier detective verdacht van meineed. Dinsdagmorgen diende voor liet gcv rechtshof te Amsterdam een door den Koogen Raad naar dal Hof verwezen zaak van wat men zou kunnen no eb men een particuliere detective uit Bot terdam, S. genaamd, die door het Hol Den Haag mei bevestiging' van 'het von nis der Rotlerdamsclie rechtbank we gens meineed is veroordeeld tot an dierhalf jaar gevangenisstraf. De feiten daargelaten bracht de be handeling dezer zaak aan het licht dat deze detective zich speciaal belassle niet hel aanvoeren van de noodige gr ouden voor echtscheiding, d.w.z. hij zag er niet tegen op in die gevallien als hel ware op bestelling alle gewensebte materiaal onder eede te leveren. InluiSs'chien speelde hij verrassende med'edèelingen uit aan zijn cliënten en maakte nieuwe slachtoffers door willekeurig eeri vrouw te vertellen dat haar man niet al Loos de deugdelijke paden bewandelde de ontrouwe echtgenoot was dan reeds ge. exploiteerd ten dienste van een. heer, die den detective had opgedragen zijn vrouw te volgen om materiaal voor echtschei ding te verzamelen. Blijkens zijn leidJing bij de behan.de ling dezer zaak verheelde de president geenszins dat hij over hel optreden, iel parasiteeren op de samenleving van dc zen detective s'lëchls een vernietigend oordeel liad, en noemde het heerschap teen hoogstgevaarlijk sujet, waardoor eigenlijk geen woordén zijn te vinden, die maar zweert en liegt zooals hel hij hei] opkomt- Tenslotte werd de zaak uil gesteld tot 13 December om nog een getuige te kunnen hooren. Koopt toch in den vreemde niet Wat eigen land u net zoo biedtl ZELFVOORZIENING. Onze landbouwmedewerker schrijft IS'. Op uitnoodiging van de Ned. Mij. voor Nijverheid en Handel heeft de heer J. Schilthuis te Maastricht gesproken over de haven van Rotterdam en hel belang van Limburg. Met cijfers toonde spreker aan, hoe de haven van Rotterdam reeds geleden heeft onder de crisis en de be strijding door concurrentie. In Antwer pen en ook Hamburg is de achteruitgang minder groot geweest. Ook het Rijnver- keer ging achteruit, terwijl dat gepaard ging met een vermeerdering van Ant- werpens aandeel. Het aandeel van ge heel België werd zelfs 26.1 hetgeen meer is dan voor den oorlog. Tegelijker tijd daalde het aandeel van Rotterdam op 46 terwijl het tot enkele jaren geleden pl.m. 60 bedroeg. Hieruit zou volgens spr. blijken, hoe Rotterdam spe ciaal heeft te lijden als gevolg van zijn specialisatie op 't gebied der massale goederen. Zoo komt spr. tot de zelf voorziening. Volgens hem zou zelfs een beginnend streven hiernaar slechts tot verarming der bevolking leiden, omdat de productieve krachten van onze steeds toenemende bevolking te groot zijn om enkel in de behoeften van eigen land te voorzien. Dit zou zelfs gelden voor Nederland en België samen, deze blijven voor een gedeelte hunner pro ductie op uitvoer aangewezen. Daarom moeten deze landen niet mededoen aan de verdwazing der internationale han delsbelemmeringen, doch integendeel al hun krachten aanwenden om daarin ver betering te brengen. Iedere ontwikke ling in de richting van zelfvoorziening beteekent vermindering van ons inter nationaal handelsverkeer, wat een on vermijdelijke achteruitgang van onze havens beteekent. De mogelijkheid be staat echter, volgens den heer S., dat de belemmeringen van de internationale goederenruil nog verscherpt zullen wor den. Dan zal onze nationale productie steun moeten zoeken in de nationale markt en hierbij verder moeten worden gesteund. Naar onze meening is dit oogenblik voor onze land- en tuinbouw- productie reeds lang aangebroken, van daar, dat we met het oog op de belan gen van die bedrijfstak het principe van zelfvoorziening nolens volens reeds heb ben aanvaard en bepleit. Dat de heer S. dit oogenblik zoo ver mogelijk wil ver schuiven met 't oog op de belangen van den handel, is verklaarbaar, maar wij vinden, dat we met de naakte werke lijkheid hebben rekening te houden en ons bewust moeten instellen, om onder de ons opgedrongen omstandigheden de minste kleerscheuren op te loopen. Nu worden we in onze meening ver sterkt door hetgeen de heer S. daarna in de V.D. kiesvereeniging te Amster dam heeft gesproken. In het algemeen zoo zeide hij, bestaat er meer en meer reden om te denken aan de mogelijk heid dat belangrijke blijvende wijzigin gen bezig zijn, zich op economische en commercieel gebied te voltrekken. Hier beeft spr. Engeland en Duitschland op het oog. Hij herinnerde aan de beken de conferentie te Ottawa van de zelf- regeerende gebiedsdeelen van het Brit- sche Rijk. Volgens spr, zijn de afspra ken aldaar niet anders te beschouwen dan als een stelsel van nieuwe belem meringen van den internationalen han del. Ons dunkt, dat we evengoed kun nen zeggen, dat deze afspraken zijn te beschouwen als een doelbewuste oriën teering naar het beginsel van zelfvoor ziening! Van den weeromstuit zullen we hetzelfde hebben te doen. Trouwens aan het eind zijner rede zegt de heer S. ,,dat wel eens overwogen mag worden of het ook zaak en mogelijk is om in som mige der gesteunde bedrijfstakken de productie voor uitvoer eenige vermin dering te doen ondergaan." In gemoe- de zouden we willen vragen, of dit nu toch niet gaat in de richting, die wij beoogen? Internationale treinenloop dienstregeling 15 Mei 1933. Het juist verschenen nummer van „Spoor- en Tramwegen" bevat mede- deelingen over den internationalen trei nenloop voor de dienstregeling van 15 Mei 1933. Van 1015 October j.l. kwamen de afgevaardigden van alle spoorwegen van Europa te Brussel bijeen tot het houden van de jaarlijksche dienstregelingconfe rentie, teneinde den internationalen treinenloop van 15 Mei 1933 af vast te stellen. De nog steeds voortdurende slechte economische toestand van Europa en dientengevolge eveneens van vrijwel alle spoorwegen was oorzaak, dat er geen sprake kon zijn van het scheppen van nieuwe verbindingen door het inleggen van nieuwe treinen. Men zat echter niet bij de pakken neer, doch er werd alles gedaan om zoo eenigszins mogelijk de bestaande verbindingen te verbeteren. De conferentie stond ditmaal in het bijzonder in het teeken v&n „versnel ling" en er zijn mooie resultaten bereikt Van de Nederlandsche verbindingen met Frankrijk, Duitschland en Zwitser land werden verscheidene belangrijke versneld en zelfs voor eenige een ge heel nieuwe loop vastgesteld. ■aasssBaaasasssBsaasi D<^ voornaamste wijzigingen, welke in gaande 15 Mei 1933 in de dienstregeling worden gebracht zijn: Trein D 7 AmsterdamParijs wordt 38 minute^ versneld. Pullmanntrein (Etoile du Nord) Am sterdamParijs wordt 18 minuten ver sneld. Trein D 9 AmsterdamParijs wordt 56 minuten versneld. Trein D 24 ParijsAmsterdam wordt 41 minuten versneld. Pullmantrein (Etoile du Nord) Parijs Amsterdam wordt 27 minuten versneld. Pullmantrein (Edelweiss) Amsterdam Bazel krijgt een geheel nieuwen loop en wordt 42 minuten versneld. Edelweiss BazelAmsterdam wordt 47 minuten versneld. De Pullmantreinen (Edelweiss) zul len het geheele jaar van en tot Amster dam en de treinen D 26 en D 17 het ge heele jaar van en tot Den Haag H.S. loopen. Laatstgenoemde treinen loopen thans 's winters van en tot Amsterdam C.S. De Bazeler dagverbinding Amster damBazel v.v. over Maastricht met de treinen zal wederom gedurende den ge- heelen zomerdienst loopen. De nacht verbinding zal wederom worden ingelegd van begin Juli tot begin September. Trein D 77 K e u 1 e nV lissingen wordt 15 minuten vervroegd. Trein Amsterdam C.S./Den Haag S.S. Bazel wordt 36 minuten versneld. Trein NeurenbergAmsterdam wordt 19 minuten versneld, daardoor ontstaat te Wiesbaden een nieuwe aansluiting van Bazel. De (Rheingold) Amsterdam C.S./Hoek van HolandBazel wordt 38 minuten versneld. De (Rheingold) BazelAmsterdam/ Hoek van Holland wordt 48 minuten versneld en vertrekt 10 minuten vroe ger van Bazel en komt 58 minuten vroe ger te Amsterdam. Trein D 272 (Münchener dagtrein) MünchenAmsterdam/Hoek van Hol land wordt 61 minuten versneld en ver trekt 30 minuten later. Luchtvaartverzekering. Voor het plaatsen van luchtvaartver- zekeringen, zoowel voor de verzekering van het vliegtuig zelf als voor de per soonlijke ongevallen, wettelijke aanspra kelijkheid e.a„ was men steeds op de buitenlandsche markten aangewezen, en voornamelijk op de Londensche markt Thans hebben zich naar het Vad. verneemt vier Nederlandsche maat schappijen aaneengesloten en tot bo vengenoemd doel een „Pool" gevormd, welke gesteund door internationale reassurantie in staat is, ongelimiteer de bedragen op dit soort risico's te ac cepteeren. Van heden af kunnen dus zoowel vliegtuigen als personen en eventueel goederen ook in ons land verzekerd worden, en wel bij de navolgende maat schappijen: N.V. Verzekering-Maatschappij De Noord- en Zuid-Hollandsche Lloyd (Fir ma Moes en Caviet); N.V. Hollandsche Assurantie Sociëteit van 1841', N.V. Nederlandsche Brand- en Zee- Assurantie-Maatschappij van 1842 (fir ma Tollenaar en Wegener); N.V. Mij. van Brandverzekering voor het Koninkrijk der Nederlanden Ao, 1838 te 's-Hertogenbosch (Firma O. W, J. Schlenker). De tarieven zijn niet hooger dan bij buitenlandsche instellingen. Snel pos'ttoestei van Londen naar Australië. Naar gemeld wordt, is het zoo goed als zeker, dat eind van deze maand of begin volgende maand een snel Ameri- kaansch posttoestel van Londen naar Australië zal vliegen, zoo mogelijk in 3 dagen. De proef zal genomen worden met de Lockheed Altair, een toestel met één motor en een intrekbaar landingsgestel, dat een snelheid maakt van ongeveer 300 km per uur. Indische Stoomvaartlijnen. P. C. Hooft, 8 v. Balavia te Amster dam. Sibajak (Ihuisr.A, 4 v.m., v. Marseille! Baloer'an 9 v. Balavia n. Rotterdam. Dempo 9 van Rotterdam n. Batavia, Joh. v. Oldenbarnevelt (uilr.) 8 van Algiers. Marais van SI. Aldegonde (Ihuisr.,1) van Colombo. ZWAAR VERMINKT LUK GEVON DEN. Door een landbouwer uit de Spaanderstraat onder Berghen bij O s s, werd Woensdagmorgen op zijn weide 'i zwaar verminkt lijk gevonden van een ongeveer 25 a 26 jarigen man. Hij waar schuwde direct de politie en marechaus see te Berghen en Oss. Het lijk bleek te zijn van den heer J. v. d. Pas, caféhou der aan den Berghenschen weg te Oss, Omtrent de nadere gegevens kon nog niets worden medegedeeld, daar het par ket uit Den Bosch nog moest arrivee ren. Omtrent hel onder Berghen in de na bijheid van Oss in een weide gevonden lijk van den caféhouder J. van der Pas verneemt V.D. nog, dat het slachtoffer 30 jaar oud is en een vrouw en een kind achterlaat. Zeer waarschijnlijk de man door een revolverschot gedood. Het lijk is per auto naar hel ziekenhuis te Oss overgebracht, waar sectie op .het lijk verricht werd. Van de daders is nog geen spoor gevonden. DOOR ELECTR. STROOM GE DOOD. De electricien De B„ 48 jaar oud, was Dinsdag bezig in een trans- formatorhuis van het gemeentelijk elec- triciteitsbedrijf te Rotterdam. Hij werd door den stroom getroffen en op slag gedood. Een tweede electricien werd licht gewond. Hierdoor ontstond kortsluiting, waardoor ernstige storing werd aangericht in het electrische net. In het Westen ontstond een zeer ern stige tramstoring, die meer dan een uur duurde. De woonwijk Spangen werd van zijn licht beroofd. MUSEUMDIEFSTAL. In een mu seum op de Rozengracht te Amster- dara is uit de vitrines een aantal edel gesteenten, tot een bedrag van 200 a 300 gestolen. SPELEN MET LUCIFERS. Maan dagmiddag waren tijdens de afwezig heid der moeder een drietal kinderen van den landbouwer C. L. in het Oost einde onder Aalsmeer in de keu ken met lucifers aan het spelen. Op 'n gegeven oogenblik geraakten de kleeren van een der kinderen, den 5-jarigen Antoon, in brand. Zijn beide broertjes holden luid schreeuwend naar buiten, waarop een voorbijganger toesnelde en er in slaagde de brandende kleertjes met een paardendeken te dooven. Het kind had echter reeds dusdanige brand wonden bekomen, dat het in ernstigen toestand naar het ziekenhuis moest worden overgebracht. DEN CONDUCTEUR VERGETEN. Van den trein die te A 1 p h e n a. d. R ij n des avonds half tien naar Amster dam station Willemspark vertrekt, had men Zondagavond den conducteur en een tweetal vrouwelijke passagiers ver geten, meldt het „U. D," De machinist ging er plots met zijn trein vandoor, de niet weinig ontstel lende conducteur met een tweetal da mes, die zich nog op het perron bevon den, het nakijken gevende. Den conduc teur, slecht te spreken over dit vertrek, hoorde men spoedig opperen: de trein moet terugkomen. Inderdaad bleek dit het geval. Door het stationspersoneel werd het brugpersoneel aan Gouwsluis verzocht den trein te laten stoppen en den machinist met zijn trein terug te la ten keeren. Inderdaad reed de trein weer naar het station Alphen terug, HET AUTOBUS-ONGELUK TE LA REN. De consul-generaal van Duitsch land heeft Dinsdag aan den burgemees ter van Laren (N.-H.) en aan de moe- der-overste van 't St. Jansziekenhuis 't eere-teeken tweede klasse van het Duit- sche Roode Kruis uitgereikt, als erken ning voor hulpverleening van de plaat selijke autoriteiten, doktoren en het ziekenhuispersoneel aan de slachtoffers van het ernstige autobusongeluk d.d. 26 September j.l., waarbij 24 personen wer den gewond en één doode viel te betreu ren. Op het oogenblik bevinden zich nog twee slachtoffers in het St. Janszieken huis. WEDER INGEBROKEN. Vannacht is wederom ingebroken in een villa op den Kwakkenberg te N ij m e g e n. Ver schillende zilveren voorwerpen en een antiek kastje zijn gestolen. Men meent dat een Duitscher deze inbraak heeft gepleegd. RADIOLUISTERAARS IN NEDER LAND. Eind September 1932 bedroeg het aantal aangegeven radio-ontvangin- richtingen 294.814. Het aantal aangeslotenen aan radio distributie-centrales bedroeg 259.964, hetgeen in totaal neerkomt op 68 luis teraars per 1000 inwoners. MET KANO OMGESLAGEN. Twee werkloozen, die zicli met liun kano op den Rijn bij Calcar amuseerden, vatten het plan op om hun wankel scheepje achter een groole sleepboot te binden zich zoo tegen den stroom te laten op trekken. Bij de poging om de kano aan de sleep boot vasl te binden geraakte de kano in den sterken golf'sljag van de sleep boot. en werd door de zuiging van het water naar beneden getrokken. De kano geraakte onder de sleepboot, schoot on der de kiel van het schip door icn lcwam aan de anderen zijde van het schip weer aan de oppervlakte. Een der 'beide inzittenden, had zich aan de kano vastgeklampt, zoodat"» jiij behouden weer boven water kwam. De ander P. M. uit Grieth (bij Calcar) sschijnt bij liet onderduiken van de kano met het hoofd tegen het schip geslag' en daardoor verdoofd te zijn, want of schoon hij 'n buitengewoon goed zwem mer is, is hij niet meer aan de opper vlakte verschenen. De vermiste i s gehuwd eai vader van vijl kinderen. OPIUM-SMOKKEL. De politie te Aken is eenige dagen geleden een bende op het spoor gekomen, die zich bezig hield met het smokkelen van opi um. Op Duitsch grondgebied werd een Nederlander aangehouden, die 300 gram opium aan den man trachtte te brengen. Maar een anderen keer gaat kat mis. De linkerdeur van een auto (aan de rijwegzijde) moejrt eigenlijk nooit geopend worden. Maar als het soms niet ander* kan, kijk dan eerst door een Wer of er geen verkeer nadert. Pas daarna mag de deur geheel wor den geopend. Kon. Ned. Gymnastiek-Verbond. Het 25ste Bondsfeest van het Konink lijk Nederlandsch Gymnastiekverbond wordt gehouden op 2, 3, 4, 5 en 6 Juni 1933 (Pinksteren) te Rotterdam. Voor de organisatie van de verschillende wedstrijden en festiviteiten, die aan zulk een bondsfeest verbonden zijn, heeft zich een speciale .regelingscom missie gevormd. Verder bestaat er ook reeds een eere-comité, waarvan het eere-voorzit- terschap is aanvaard door jhr. mr. dr. H. A. van Karnebeek, minister van Staat, Commissaris der Koningin in de provincie Zuid-Holland. ONTVANGEN BOEKEN. „Feiten, cijfers en data, in verband met een wetsontwerp voor 't incasseeren van kleine vorderingen, door de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Arnhem en Omstreken aangeboden aan Zijne Excellentie den Minister van Justitie op 14 October 1925". Van de uitgevers W. J. Thieme Cie te Zutphen: „Mijn Zuster", door Michael Osor- gin, geautoriseerde vertaling uit het Russisch door dr. B, Raptschinsky. „Japan als wachter der bescha ving", door prof. dr. J. L. Pierson Jr. „Joodsch-Palestina". Ervaringen en indrukken van S. Ph. de Vries Mzn., rabbijn te Haarlem. „Jonge levens", door Jeanna Oter- dahl. Uit het Zweedsch vertaald door N. BasenauGoemans, met bandteeke- ning van Ella Riemersma. (J. M. Meu-. lenhoff, Amsterdam). „Na vieren". Verhalen, versjes, grapjes, raadsels, enz., samengesteld door Emmy van Lokhorst en geïllus treerd door Rie Reinderhoff. (H. J W. Becht, Amsterda m). J. W. Matthijsen: „Mijn ontdek kingsreis door Sowjet-Rusland". (N.V. Em. Querido's Uitgevers Mij., Am sterda m). Van denzelfden uitgever: „Drie paar zijden kousen", door Panlelejmon Romanow. Uit het Russisch vertaald door S. van Praag. „Doctor Dolittle op de Maan". Verteld en geïllustreerd door Hugh Lof ting. Hollandsche bewerking van G. W. Elberts (Nijgh Van Ditmar N.V. R o t- t e r d a m). Van dezelfde uitgevers: „Het ver boden Rijk", door J. Slauerhoff. Band ontwerp van Jozef Cantré. Aflevering 16 van de Nederland sche Algemeene Encyclopaedie, be werkt naar Brockhaus' encyclopaedie. Kleine uitgave. (Scheltens Giltay, Amsterda m). „Averechtsche bezuiniging". Vlug schriftje, uitgegeven door „Ons Belang", Vereeniging van Onderofficieren te Amersfoort. Het goede kinderboek, catalogus van kinderlectuur. Uitgave firma L. J. C. Boucher, Den Haag. De nieuwe catalogus van jongens- en meisjesboeken van Van Holkema Warendorf's Uitg. Mij., Amsterdam. De Rijkswaterstaat heeft aanbe steed: het leveren en stellen van een hefbrug en van de beweegbare afslui tingen voor de nieuwe schutsluis bij St. Andries, behoorende tol de werken van de Maasverbetering. Er moest worden ingeschreven: a. bij vrije keuze van materialen en b. met gebruikmaking van Nederlandsche ma terialen. De minste inschrijver was de Rotter- damsche 1 I Droogdok Maatschappij a 51700 en b 51800, De N.V. Kon. Mij. „De Schelde" te V 1 i s s i n g e n had ingeschreven a voor 53700 en b 56476. I De hoogste inschrijvingssom beliep-, 81975 voor a en b.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina 4