KERKNIEUWS.
KUNST EN WETENSCHAP.
ONDERWIJS.
RECHTZAKEN.
LANDBOUW.
VERKEERSWEZEN P. T. T
GEMENGD NIEUWS.
Dai tywl a$!
SPORT.
AFLOOP AANBESTEDINGEN.
lollig is, in de eerslc plaats voor de
ondersteunden zelf.
De vergadering werd bijgewoond door
den heer Stevens, adj. Inspecteur van
de werkverschaffing te Goes. Verschei
dene mogelijke objecten voor werkver
schaffing werden reeds besproken, wel
ke nader uitgewerkt zullen worden,
zoo o.a.:
het aanleggen van een rijwielpad van
Cadzand naar Breskens;
hel aanleggen van een kanaal van n
vliegveld; ruimere toepassing van de
Landarbeiderswet; de afwatering, de
gasvoorziening; het sluiten van het
Zwin.
r Bij de Ned. Herv. Gemeente te
Heinkenszand zijn herbenoemd Lot
ouderling de heeren M. Paauwe en L.
Almekinders en tot diaken de heer J.
Tramper en benoemd tot diaken de heer
M. Malekoote in de plaats van den heer
M. Almekinders die naar elders ver
trok.
Naar de „Maasb." verneemt, zal
Fientje de la Mar op 12 en 13 Novem
ber in „Diligentia" te Den Haag, behal
ve uit haar intern, répertoire voor
dragen „Beatrijs" van dr. P. C. Bou-
tens met muziek van Alex Voormolen.
Ter gelegenheid van de herdenk
ing van Gustaaf Adolf heeft de Univer
siteit van Upsala onzen landgenoot,
professor jhr. dr. W. J. M. van Eysinga
te Leiden, benoemd tol doctor honoris
causa in de rechten,
Eleclriciteitsbesparing aan de Techni
sche Hoogesckool.
Naar de Delftsche Courant verneemt
wordt aan de Technische Hoogeschool
overwogen de werkuren voor colleges
en laboratoria met één vol uur te ver
vroegen, teneinde een besparing te ver
krijgen op de uitgaven voor electrici-
teit. Het aanvangsuur van alle werk
zaamheden zou dan worden 8 uur in den
morgen, het sluitingsuur 4 uur in den
middag. De spertijd zou daardoor wor
den vermeden. De besparing, welke
mogelijk is, wanneer dit plan mocht door
gaan, wordt geschat op ongeveer
25.000 per jaar.
Revisie aangevraagd.
Naar V.D. verneemt heeft W. Visser,
die destijds werd veroordeeld tot 20
jaar gevangenisstraf wegens moord op
het knaapje Dirk van Leeuwen, van dit
vonnis revisie aangevraagd.
Visser en zijn mededader Snijder zou
den eenige jaren terug het jongetje van L,
in een roeibootje hebben meegenomen
en in den Buiksloterham hebben ver
dronken. Voor het revisieonderzoek
heeft Visser zich gewend tot den Amster
damschen advocaat mr. Francois Pau
wels, die dit verzoek in beraad heeft ge
nomen.
Particulier detective verdacht van
meineed.
Dinsdagmorgen diende voor liet gcv
rechtshof te Amsterdam een door den
Koogen Raad naar dal Hof verwezen
zaak van wat men zou kunnen no eb
men een particuliere detective uit Bot
terdam, S. genaamd, die door het Hol
Den Haag mei bevestiging' van 'het von
nis der Rotlerdamsclie rechtbank we
gens meineed is veroordeeld tot an
dierhalf jaar gevangenisstraf.
De feiten daargelaten bracht de be
handeling dezer zaak aan het licht dat
deze detective zich speciaal belassle niet
hel aanvoeren van de noodige gr ouden
voor echtscheiding, d.w.z. hij zag er niet
tegen op in die gevallien als hel ware
op bestelling alle gewensebte materiaal
onder eede te leveren. InluiSs'chien
speelde hij verrassende med'edèelingen
uit aan zijn cliënten en maakte nieuwe
slachtoffers door willekeurig eeri vrouw
te vertellen dat haar man niet al Loos de
deugdelijke paden bewandelde de
ontrouwe echtgenoot was dan reeds ge.
exploiteerd ten dienste van een. heer, die
den detective had opgedragen zijn vrouw
te volgen om materiaal voor echtschei
ding te verzamelen.
Blijkens zijn leidJing bij de behan.de
ling dezer zaak verheelde de president
geenszins dat hij over hel optreden, iel
parasiteeren op de samenleving van dc
zen detective s'lëchls een vernietigend
oordeel liad, en noemde het heerschap
teen hoogstgevaarlijk sujet, waardoor
eigenlijk geen woordén zijn te vinden, die
maar zweert en liegt zooals hel hij hei]
opkomt-
Tenslotte werd de zaak uil gesteld tot
13 December om nog een getuige te
kunnen hooren.
Koopt toch in den vreemde niet
Wat eigen land u net zoo biedtl
ZELFVOORZIENING.
Onze landbouwmedewerker schrijft
IS'.
Op uitnoodiging van de Ned. Mij. voor
Nijverheid en Handel heeft de heer J.
Schilthuis te Maastricht gesproken over
de haven van Rotterdam en hel belang
van Limburg. Met cijfers toonde spreker
aan, hoe de haven van Rotterdam reeds
geleden heeft onder de crisis en de be
strijding door concurrentie. In Antwer
pen en ook Hamburg is de achteruitgang
minder groot geweest. Ook het Rijnver-
keer ging achteruit, terwijl dat gepaard
ging met een vermeerdering van Ant-
werpens aandeel. Het aandeel van ge
heel België werd zelfs 26.1 hetgeen
meer is dan voor den oorlog. Tegelijker
tijd daalde het aandeel van Rotterdam
op 46 terwijl het tot enkele jaren
geleden pl.m. 60 bedroeg. Hieruit zou
volgens spr. blijken, hoe Rotterdam spe
ciaal heeft te lijden als gevolg van zijn
specialisatie op 't gebied der massale
goederen. Zoo komt spr. tot de zelf
voorziening. Volgens hem zou zelfs een
beginnend streven hiernaar slechts tot
verarming der bevolking leiden, omdat
de productieve krachten van onze
steeds toenemende bevolking te groot
zijn om enkel in de behoeften van eigen
land te voorzien. Dit zou zelfs gelden
voor Nederland en België samen, deze
blijven voor een gedeelte hunner pro
ductie op uitvoer aangewezen. Daarom
moeten deze landen niet mededoen aan
de verdwazing der internationale han
delsbelemmeringen, doch integendeel al
hun krachten aanwenden om daarin ver
betering te brengen. Iedere ontwikke
ling in de richting van zelfvoorziening
beteekent vermindering van ons inter
nationaal handelsverkeer, wat een on
vermijdelijke achteruitgang van onze
havens beteekent. De mogelijkheid be
staat echter, volgens den heer S., dat de
belemmeringen van de internationale
goederenruil nog verscherpt zullen wor
den. Dan zal onze nationale productie
steun moeten zoeken in de nationale
markt en hierbij verder moeten worden
gesteund. Naar onze meening is dit
oogenblik voor onze land- en tuinbouw-
productie reeds lang aangebroken, van
daar, dat we met het oog op de belan
gen van die bedrijfstak het principe van
zelfvoorziening nolens volens reeds heb
ben aanvaard en bepleit. Dat de heer S.
dit oogenblik zoo ver mogelijk wil ver
schuiven met 't oog op de belangen van
den handel, is verklaarbaar, maar wij
vinden, dat we met de naakte werke
lijkheid hebben rekening te houden en
ons bewust moeten instellen, om onder
de ons opgedrongen omstandigheden de
minste kleerscheuren op te loopen.
Nu worden we in onze meening ver
sterkt door hetgeen de heer S. daarna
in de V.D. kiesvereeniging te Amster
dam heeft gesproken. In het algemeen
zoo zeide hij, bestaat er meer en meer
reden om te denken aan de mogelijk
heid dat belangrijke blijvende wijzigin
gen bezig zijn, zich op economische en
commercieel gebied te voltrekken. Hier
beeft spr. Engeland en Duitschland op
het oog. Hij herinnerde aan de beken
de conferentie te Ottawa van de zelf-
regeerende gebiedsdeelen van het Brit-
sche Rijk. Volgens spr, zijn de afspra
ken aldaar niet anders te beschouwen
dan als een stelsel van nieuwe belem
meringen van den internationalen han
del. Ons dunkt, dat we evengoed kun
nen zeggen, dat deze afspraken zijn te
beschouwen als een doelbewuste oriën
teering naar het beginsel van zelfvoor
ziening! Van den weeromstuit zullen
we hetzelfde hebben te doen. Trouwens
aan het eind zijner rede zegt de heer S.
,,dat wel eens overwogen mag worden of
het ook zaak en mogelijk is om in som
mige der gesteunde bedrijfstakken de
productie voor uitvoer eenige vermin
dering te doen ondergaan." In gemoe-
de zouden we willen vragen, of dit nu
toch niet gaat in de richting, die wij
beoogen?
Internationale treinenloop dienstregeling
15 Mei 1933.
Het juist verschenen nummer van
„Spoor- en Tramwegen" bevat mede-
deelingen over den internationalen trei
nenloop voor de dienstregeling van 15
Mei 1933.
Van 1015 October j.l. kwamen de
afgevaardigden van alle spoorwegen van
Europa te Brussel bijeen tot het houden
van de jaarlijksche dienstregelingconfe
rentie, teneinde den internationalen
treinenloop van 15 Mei 1933 af vast te
stellen.
De nog steeds voortdurende slechte
economische toestand van Europa en
dientengevolge eveneens van vrijwel alle
spoorwegen was oorzaak, dat er geen
sprake kon zijn van het scheppen van
nieuwe verbindingen door het inleggen
van nieuwe treinen. Men zat echter niet
bij de pakken neer, doch er werd alles
gedaan om zoo eenigszins mogelijk de
bestaande verbindingen te verbeteren.
De conferentie stond ditmaal in het
bijzonder in het teeken v&n „versnel
ling" en er zijn mooie resultaten bereikt
Van de Nederlandsche verbindingen
met Frankrijk, Duitschland en Zwitser
land werden verscheidene belangrijke
versneld en zelfs voor eenige een ge
heel nieuwe loop vastgesteld.
■aasssBaaasasssBsaasi
D<^ voornaamste wijzigingen, welke in
gaande 15 Mei 1933 in de dienstregeling
worden gebracht zijn:
Trein D 7 AmsterdamParijs wordt
38 minute^ versneld.
Pullmanntrein (Etoile du Nord) Am
sterdamParijs wordt 18 minuten ver
sneld.
Trein D 9 AmsterdamParijs wordt
56 minuten versneld.
Trein D 24 ParijsAmsterdam wordt
41 minuten versneld.
Pullmantrein (Etoile du Nord) Parijs
Amsterdam wordt 27 minuten versneld.
Pullmantrein (Edelweiss) Amsterdam
Bazel krijgt een geheel nieuwen loop
en wordt 42 minuten versneld.
Edelweiss BazelAmsterdam wordt
47 minuten versneld.
De Pullmantreinen (Edelweiss) zul
len het geheele jaar van en tot Amster
dam en de treinen D 26 en D 17 het ge
heele jaar van en tot Den Haag H.S.
loopen. Laatstgenoemde treinen loopen
thans 's winters van en tot Amsterdam
C.S.
De Bazeler dagverbinding Amster
damBazel v.v. over Maastricht met de
treinen zal wederom gedurende den ge-
heelen zomerdienst loopen. De nacht
verbinding zal wederom worden ingelegd
van begin Juli tot begin September.
Trein D 77 K e u 1 e nV lissingen
wordt 15 minuten vervroegd.
Trein Amsterdam C.S./Den Haag S.S.
Bazel wordt 36 minuten versneld.
Trein NeurenbergAmsterdam wordt
19 minuten versneld, daardoor ontstaat
te Wiesbaden een nieuwe aansluiting
van Bazel.
De (Rheingold) Amsterdam C.S./Hoek
van HolandBazel wordt 38 minuten
versneld.
De (Rheingold) BazelAmsterdam/
Hoek van Holland wordt 48 minuten
versneld en vertrekt 10 minuten vroe
ger van Bazel en komt 58 minuten vroe
ger te Amsterdam.
Trein D 272 (Münchener dagtrein)
MünchenAmsterdam/Hoek van Hol
land wordt 61 minuten versneld en ver
trekt 30 minuten later.
Luchtvaartverzekering.
Voor het plaatsen van luchtvaartver-
zekeringen, zoowel voor de verzekering
van het vliegtuig zelf als voor de per
soonlijke ongevallen, wettelijke aanspra
kelijkheid e.a„ was men steeds op de
buitenlandsche markten aangewezen, en
voornamelijk op de Londensche markt
Thans hebben zich naar het Vad.
verneemt vier Nederlandsche maat
schappijen aaneengesloten en tot bo
vengenoemd doel een „Pool" gevormd,
welke gesteund door internationale
reassurantie in staat is, ongelimiteer
de bedragen op dit soort risico's te ac
cepteeren.
Van heden af kunnen dus zoowel
vliegtuigen als personen en eventueel
goederen ook in ons land verzekerd
worden, en wel bij de navolgende maat
schappijen:
N.V. Verzekering-Maatschappij De
Noord- en Zuid-Hollandsche Lloyd (Fir
ma Moes en Caviet);
N.V. Hollandsche Assurantie Sociëteit
van 1841',
N.V. Nederlandsche Brand- en Zee-
Assurantie-Maatschappij van 1842 (fir
ma Tollenaar en Wegener);
N.V. Mij. van Brandverzekering voor
het Koninkrijk der Nederlanden Ao,
1838 te 's-Hertogenbosch (Firma O. W,
J. Schlenker).
De tarieven zijn niet hooger dan bij
buitenlandsche instellingen.
Snel pos'ttoestei van Londen naar
Australië.
Naar gemeld wordt, is het zoo goed
als zeker, dat eind van deze maand of
begin volgende maand een snel Ameri-
kaansch posttoestel van Londen naar
Australië zal vliegen, zoo mogelijk in 3
dagen.
De proef zal genomen worden met de
Lockheed Altair, een toestel met één
motor en een intrekbaar landingsgestel,
dat een snelheid maakt van ongeveer
300 km per uur.
Indische Stoomvaartlijnen.
P. C. Hooft, 8 v. Balavia te Amster
dam.
Sibajak (Ihuisr.A, 4 v.m., v. Marseille!
Baloer'an 9 v. Balavia n. Rotterdam.
Dempo 9 van Rotterdam n. Batavia,
Joh. v. Oldenbarnevelt (uilr.) 8 van
Algiers.
Marais van SI. Aldegonde (Ihuisr.,1)
van Colombo.
ZWAAR VERMINKT LUK GEVON
DEN. Door een landbouwer uit de
Spaanderstraat onder Berghen bij O s s,
werd Woensdagmorgen op zijn weide 'i
zwaar verminkt lijk gevonden van een
ongeveer 25 a 26 jarigen man. Hij waar
schuwde direct de politie en marechaus
see te Berghen en Oss. Het lijk bleek te
zijn van den heer J. v. d. Pas, caféhou
der aan den Berghenschen weg te Oss,
Omtrent de nadere gegevens kon nog
niets worden medegedeeld, daar het par
ket uit Den Bosch nog moest arrivee
ren.
Omtrent hel onder Berghen in de na
bijheid van Oss in een weide gevonden
lijk van den caféhouder J. van der Pas
verneemt V.D. nog, dat het slachtoffer
30 jaar oud is en een vrouw en een
kind achterlaat. Zeer waarschijnlijk
de man door een revolverschot gedood.
Het lijk is per auto naar hel ziekenhuis
te Oss overgebracht, waar sectie op
.het lijk verricht werd. Van de daders
is nog geen spoor gevonden.
DOOR ELECTR. STROOM GE
DOOD. De electricien De B„ 48 jaar
oud, was Dinsdag bezig in een trans-
formatorhuis van het gemeentelijk elec-
triciteitsbedrijf te Rotterdam. Hij
werd door den stroom getroffen en op
slag gedood. Een tweede electricien
werd licht gewond. Hierdoor ontstond
kortsluiting, waardoor ernstige storing
werd aangericht in het electrische net.
In het Westen ontstond een zeer ern
stige tramstoring, die meer dan een uur
duurde. De woonwijk Spangen werd van
zijn licht beroofd.
MUSEUMDIEFSTAL. In een mu
seum op de Rozengracht te Amster-
dara is uit de vitrines een aantal edel
gesteenten, tot een bedrag van 200 a
300 gestolen.
SPELEN MET LUCIFERS. Maan
dagmiddag waren tijdens de afwezig
heid der moeder een drietal kinderen
van den landbouwer C. L. in het Oost
einde onder Aalsmeer in de keu
ken met lucifers aan het spelen. Op 'n
gegeven oogenblik geraakten de kleeren
van een der kinderen, den 5-jarigen
Antoon, in brand. Zijn beide broertjes
holden luid schreeuwend naar buiten,
waarop een voorbijganger toesnelde en
er in slaagde de brandende kleertjes
met een paardendeken te dooven. Het
kind had echter reeds dusdanige brand
wonden bekomen, dat het in ernstigen
toestand naar het ziekenhuis moest
worden overgebracht.
DEN CONDUCTEUR VERGETEN.
Van den trein die te A 1 p h e n a. d.
R ij n des avonds half tien naar Amster
dam station Willemspark vertrekt, had
men Zondagavond den conducteur en
een tweetal vrouwelijke passagiers ver
geten, meldt het „U. D,"
De machinist ging er plots met zijn
trein vandoor, de niet weinig ontstel
lende conducteur met een tweetal da
mes, die zich nog op het perron bevon
den, het nakijken gevende. Den conduc
teur, slecht te spreken over dit vertrek,
hoorde men spoedig opperen: de trein
moet terugkomen. Inderdaad bleek dit
het geval. Door het stationspersoneel
werd het brugpersoneel aan Gouwsluis
verzocht den trein te laten stoppen en
den machinist met zijn trein terug te la
ten keeren. Inderdaad reed de trein
weer naar het station Alphen terug,
HET AUTOBUS-ONGELUK TE LA
REN. De consul-generaal van Duitsch
land heeft Dinsdag aan den burgemees
ter van Laren (N.-H.) en aan de moe-
der-overste van 't St. Jansziekenhuis 't
eere-teeken tweede klasse van het Duit-
sche Roode Kruis uitgereikt, als erken
ning voor hulpverleening van de plaat
selijke autoriteiten, doktoren en het
ziekenhuispersoneel aan de slachtoffers
van het ernstige autobusongeluk d.d. 26
September j.l., waarbij 24 personen wer
den gewond en één doode viel te betreu
ren.
Op het oogenblik bevinden zich nog
twee slachtoffers in het St. Janszieken
huis.
WEDER INGEBROKEN. Vannacht
is wederom ingebroken in een villa op
den Kwakkenberg te N ij m e g e n. Ver
schillende zilveren voorwerpen en een
antiek kastje zijn gestolen. Men meent
dat een Duitscher deze inbraak heeft
gepleegd.
RADIOLUISTERAARS IN NEDER
LAND. Eind September 1932 bedroeg
het aantal aangegeven radio-ontvangin-
richtingen 294.814.
Het aantal aangeslotenen aan radio
distributie-centrales bedroeg 259.964,
hetgeen in totaal neerkomt op 68 luis
teraars per 1000 inwoners.
MET KANO OMGESLAGEN. Twee
werkloozen, die zicli met liun kano op
den Rijn bij Calcar amuseerden, vatten
het plan op om hun wankel scheepje
achter een groole sleepboot te binden
zich zoo tegen den stroom te laten op
trekken.
Bij de poging om de kano aan de sleep
boot vasl te binden geraakte de kano
in den sterken golf'sljag van de sleep
boot. en werd door de zuiging van het
water naar beneden getrokken. De kano
geraakte onder de sleepboot, schoot on
der de kiel van het schip door icn
lcwam aan de anderen zijde van het schip
weer aan de oppervlakte.
Een der 'beide inzittenden, had zich
aan de kano vastgeklampt, zoodat"» jiij
behouden weer boven water kwam.
De ander P. M. uit Grieth (bij Calcar)
sschijnt bij liet onderduiken van de kano
met het hoofd tegen het schip geslag'
en daardoor verdoofd te zijn, want of
schoon hij 'n buitengewoon goed zwem
mer is, is hij niet meer aan de opper
vlakte verschenen.
De vermiste i s gehuwd eai vader van
vijl kinderen.
OPIUM-SMOKKEL. De politie te
Aken is eenige dagen geleden een
bende op het spoor gekomen, die zich
bezig hield met het smokkelen van opi
um. Op Duitsch grondgebied werd een
Nederlander aangehouden, die 300 gram
opium aan den man trachtte te brengen.
Maar een anderen keer gaat kat
mis. De linkerdeur van een
auto (aan de rijwegzijde) moejrt
eigenlijk nooit geopend worden.
Maar als het soms niet ander*
kan, kijk dan eerst door een Wer
of er geen verkeer nadert. Pas
daarna mag de deur geheel wor
den geopend.
Kon. Ned. Gymnastiek-Verbond.
Het 25ste Bondsfeest van het Konink
lijk Nederlandsch Gymnastiekverbond
wordt gehouden op 2, 3, 4, 5 en 6 Juni
1933 (Pinksteren) te Rotterdam. Voor
de organisatie van de verschillende
wedstrijden en festiviteiten, die aan
zulk een bondsfeest verbonden zijn,
heeft zich een speciale .regelingscom
missie gevormd.
Verder bestaat er ook reeds een
eere-comité, waarvan het eere-voorzit-
terschap is aanvaard door jhr. mr. dr.
H. A. van Karnebeek, minister van
Staat, Commissaris der Koningin in de
provincie Zuid-Holland.
ONTVANGEN BOEKEN.
„Feiten, cijfers en data, in verband
met een wetsontwerp voor 't incasseeren
van kleine vorderingen, door de Kamer
van Koophandel en Fabrieken voor
Arnhem en Omstreken aangeboden
aan Zijne Excellentie den Minister van
Justitie op 14 October 1925".
Van de uitgevers W. J. Thieme
Cie te Zutphen:
„Mijn Zuster", door Michael Osor-
gin, geautoriseerde vertaling uit het
Russisch door dr. B, Raptschinsky.
„Japan als wachter der bescha
ving", door prof. dr. J. L. Pierson Jr.
„Joodsch-Palestina". Ervaringen
en indrukken van S. Ph. de Vries Mzn.,
rabbijn te Haarlem.
„Jonge levens", door Jeanna Oter-
dahl. Uit het Zweedsch vertaald door
N. BasenauGoemans, met bandteeke-
ning van Ella Riemersma. (J. M. Meu-.
lenhoff, Amsterdam).
„Na vieren". Verhalen, versjes,
grapjes, raadsels, enz., samengesteld
door Emmy van Lokhorst en geïllus
treerd door Rie Reinderhoff. (H. J W.
Becht, Amsterda m).
J. W. Matthijsen: „Mijn ontdek
kingsreis door Sowjet-Rusland". (N.V.
Em. Querido's Uitgevers Mij., Am
sterda m).
Van denzelfden uitgever: „Drie
paar zijden kousen", door Panlelejmon
Romanow. Uit het Russisch vertaald
door S. van Praag.
„Doctor Dolittle op de Maan".
Verteld en geïllustreerd door Hugh Lof
ting. Hollandsche bewerking van G. W.
Elberts (Nijgh Van Ditmar N.V. R o t-
t e r d a m).
Van dezelfde uitgevers: „Het ver
boden Rijk", door J. Slauerhoff. Band
ontwerp van Jozef Cantré.
Aflevering 16 van de Nederland
sche Algemeene Encyclopaedie, be
werkt naar Brockhaus' encyclopaedie.
Kleine uitgave. (Scheltens Giltay,
Amsterda m).
„Averechtsche bezuiniging". Vlug
schriftje, uitgegeven door „Ons Belang",
Vereeniging van Onderofficieren te
Amersfoort.
Het goede kinderboek, catalogus
van kinderlectuur. Uitgave firma L. J.
C. Boucher, Den Haag.
De nieuwe catalogus van jongens-
en meisjesboeken van Van Holkema
Warendorf's Uitg. Mij., Amsterdam.
De Rijkswaterstaat heeft aanbe
steed: het leveren en stellen van een
hefbrug en van de beweegbare afslui
tingen voor de nieuwe schutsluis bij St.
Andries, behoorende tol de werken van
de Maasverbetering.
Er moest worden ingeschreven: a. bij
vrije keuze van materialen en b. met
gebruikmaking van Nederlandsche ma
terialen.
De minste inschrijver was de Rotter-
damsche 1 I Droogdok Maatschappij
a 51700 en b 51800,
De N.V. Kon. Mij. „De Schelde" te
V 1 i s s i n g e n had ingeschreven a
voor 53700 en b 56476.
I De hoogste inschrijvingssom beliep-,
81975 voor a en b.