MIDDELBURG.
SCHOUWEN-DUIVELAND.
ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D.
ZEEUWSOH-VLAAKBEREM W.D
RECHTZAKEN.
VERKEERSWEZEN &P.T.T
Rijk, Scheldestraat 20, Goes, penning
meester; G. Riekwel, Vlissingen; C. M.
Schuit, Middelburg; X Rijkse, Goes en
Ganseman, Kapelle,
De voorzitter bracht een woord van
dank aan allen voor het in hem gestelde
vertrouwen en sprak de hoop uit, dat
het hem gegeven moge zijn met mede
werking van allen, dezen nog jeugdigen
Bond, tot een der sterkste op dit gebied
te maken, bij welke woorden de secre
taris zich aansloot.
Na nog eenige besprekingen omtrent
de te houden concoursen, herinnerde de
voorzitter er de afgevaardigden aan dat
de vereenigingen verplicht zijn 5.
entreegeld en een contributie van 10
cent per werkend lid voor het half jaar
1932, voor zoover dit nog niet is ge
schied, af te dragen aan den penning
meester, den heer J, de Rijk, Schelde
straat 20 te Goes, zulks met bijvoeging
van een naamlijst der werkende leden.
De voorzitter sloot daarop de geani
meerde vergadering.
Een propagandavond.
Vrijdagavond kwam de af deeling Mid
delburg van den Nederl. R.K. Bond van
Handels-, Kantoor- en winkelbedienden
„St. F^anciscus van Assisië" in vergade
ring bijeen.
De voorzitter, de heer Heeren, deelde
in zijn openingswoord mede, dat deze
vergadering een gevolg was op de too-
neeluitvoering en stond in het teeken
van een propagandavond. Voorlezing
werd gedaan van een circulaire van het
hoofdbestuur, waarin steun wordt ge
vraagd voor een Kerstgave aan werk-
looze collega's. Een inteekenbiljet zal
hiervoor worden uitgereikt.
De heer A. de Graaf, lid van het
hoofdbestuur, sprak daarna over ,,De
maatschappelijke en zedelijke beteeke-
nis van het lidmaatschap van den
Bond".
In een helder betoog zette spr. uit
een de toestanden van vroeger en ver
geleek die van heden er mede. Spr.
wees op de groote werkloosheid, o.a.
ten gevolge van rationalisatie en me-
canisatie. Verder ook als gevolg van
het uitblijven der wettelijke regeling
van den achtuur arbeidstijd en het ver
richten van overwerk zonder extra be
looning. De heer de Graaff eindigde
met een opmerking zich aan te sluiten,
nu de economische toestand heeft aan
getoond, dat alleen de vakorganisaties
de belangen behoorlijk kunnen beharti
gen.
De voorzitter bracht dank aan den
spreker, deelde mede, dat een nieuw
lid zich heeft opgegeven en sloot de ver
gadering op de gebruikelijke wijze.
De vluchthaven in 't Zijpe.
BRUINISSE. Binnenkort zullen de
schepen ook 's nachts reeds de vlucht
haven in den Stoofpolder aan het Zijpe
kunnen binnenloopen. Met het plaatsen
van twee electrische lichten aan den
ingang van die haven is men reeds be
gonnen.
WESTDORPE, Donderdagavond ver
gaderde de raad der gemeente.
Als lid van de schoolcommissie werd
gekozen de heer Eggermont, tegen can-
didaat was de heer A. Pladet,
De gemeenterekening 1931 gaf voor
gewonen dienst een batig saldo van
1,267, voor kapitaaldienst 3.736. In
komsten en uitgaven van de rekening
Gemeentelijke Electriciteits Bedrijf waren
voor '31 gewonen dienst 11.922,62, ka
pitaaldienst 2.739.34; de rekening arm
bestuur gaf aan beide zijden de slotsom
van 3.343.31.
Aan een verzoek van den inspecteur
van Volksgezondheid, om het door den
raad in de vergadering van 9 Sept. j.l.
gestemde voorschot, inzake krotoprui
ming, wat ruimer te nemen, werd beslo
ten het van 800 op 900 te brengen.
Ook werd vastgelegd dat voortaan
twee vrije dagen voor huwelijk zullen
worden gesteld en wel den Woensdag en
Zaterdag vóór 8 uur 's morgens.
De verordening voor het agentschap
der arbeidsbemiddeling werd goedge
keurd en als agent werd aangesteld de
heer Gust, van Haelst, thans in deze
functie werkzaam.
De begrootingen van gemeente, ge
meentelijke Electriciteitsbedrijf en ge
meentelijk Armbestuur werden in han
den van de commissie gesteld, voor na
der advies.
Een verzoek om exploitatie van radio
distributie in de gemeente door den heer
P. Oorschot van Terneuzen, zou in de
volgende vergadering worden besproken
gezien B. en W. samen met Sas van
Gent een dergelijke distributie voor
eigen rekening zullen onderzoeken.
In 1931 is aan arbeidsloon voor werk
verschaffing betaald f 4679 en aan steun
739.
OOSTBURG. Zaterdagmiddag liep de
auto van den heer Van B. te Oostburg
tengevolge van een gebrek aan de
stuurinrichting, op de boomen langs den
weg OostburgSchoondijke, van welke
er drie stuks werden afgereden terwijl
het kenmerk „Rijwielpad" tegen den
grond werd gebogen. De auto kwam na
omgetuimeld te zijn met zijn bestuurder
in de sloot terecht. Wonder boven won
der kwam deze er met een lichte hoofd
wonde af.
PROVINCIALE STATEN VAN
ZEELAND.
De tweede zitting van de Provin
ciale Staten van Zeeland zal geopend
worden op Dinsdag 6 December des
avonds te half acht. Het licht in de be
doeling de tweede openbare vergade
ring te houden op Donderdag 5 Jan.
1933.
Voor deze zitting zijn tot heden de
volgende stukken aan de leden toege
zonden.
Dienstregeling bootdienst
VlissingenBreskens.
Van de besturen van den A.N.W.B.
en de K.N.A.C. kwam een verzoek in
om uitbreiding van den dienst op de
lijn VlissingenBreskens van den Prov.
stoombootdienst op de Wester-Schelde,
De directeur van den Westerschelde-
dienst heeft daarop geadviseerd in
den zin als hieronder door Ged. Staten
wordt medegedeeld en voorgesteld.
Het verzoek is tweeledig, n.l. om den
dienst op Zon- en feestdagen geduren
de het zomerseizoen van 4 reizen heen
en terug ten behoeve van het interna
tionaal verkeer uit te breiden tot 6 rei
zen heen en terug en om de laatste af
vaart van Vlissingen gedurende den zo
mer- en winterdienst op alle werkda
gen ongeveer twee uur later dan thans
te stellen. Wat het eerste deel betreft
kan niet worden ontkend, dat voor een
druk internationaal verkeer 4 reizen
naar Breskens te weinig zouden zijn.
Van zoodanig verkeer is echter naar
de meening van Ged. Staten eigenlijk
geen sprake. Het verkeer, gelijk zich
dit thans voordoet, bestaat voor een
groot gedeelte uit vreemdelingen, die
tijdelijk in de Belgische badplaatsen
vertoeven en van daar een uitstapje
naar Walcheren maken. De auto's, wel
ke des morgens naar Breskens worden
overgebracht, komen nagenoeg alle
des avonds terug, z.g, doorgaande au
to's komen weinig voor.
Voor een druk internationaal ver
keer zou bovendien de gevraagde uit
breiding nog geheel onvoldoende zijn,
omdat de tusschentijden dan nog zoo
lang zouden blijken, dat de meesten au
tomobilisten de bedoelde route zou
den mijden en de uitbreiding alzoo niet
aan het doel zou beantwoorden. Er
zouden daarvoor dan nog meer dien
sten dan op de werkdagen moeten wor
den gemaakt, waarvoor het tegenwoor
dige personeel niet voldoende zou zijn,
zoodat tot uitbreiding er van zou moe
ten worden overgegaan, wat niet ge
ringe kosten met zich zou meebrengen.
Nog daargelaten, dat tegen uitbreiding
van den dienst op Zondagen, gelijk an
dermaal gebleken is, ook op andere
gronden bij de meerderheid der Staten
bedenking bestaat. Voor het tegenwoor
dig verkeer op de Zondagen achten
Ged. Staten de thans bestaande dienst
regeling wel voldoende, ernstige klach
ten dienaangaande zijn bij hen niet in
gekomen. Op de feestdagen, behalve
op den eersten Kerstdag, wordt de
dienst als op de werkdagen uitgevoerd.
Om aan het tweede gedeelte van het
verzoek te voldoen, zou een vaart
moeten worden ingelegd, aansluitenden
op den trein welke om 21.39 (zomer
dienst) te Vlissingen aankomt. Dit is
evenwel een stoptrein, waarmede te
Vlissingen steeds weing passagiers
voor de boot zijn te wachten. Die laat
ste vaart zou zoo goed als uitsluitend
worden gemaakt voor automobilisten,
die zich op Walcheren hebben opge
houden, het is de vraag, of dit aantal
van eenige beteekenis zou zijn. Uit
Holland komende automobilisten kun
nen om 9.25 n.m. van Hoedekensker-
ke naar Neuzen vertrekken.
Waar Hoedekenskerke door hen ten
minste een half uur vroeger te berei
ken is dan Vlissingen, kunnen zij, wat
den tijd aangaat, evengoed over Hoe
dekenskerke naar Neezen vertrekken.
Met den niewen verbindingsweg, wel
ke thans in Zeeuwsch-Vlaanderen ge
reed is gekomen, is de reis over Neu
zen niet zoo heel veel langer dan over
Breskens. Voorts geldt ook tegen het
maken van de gevraagde late reis het
reeds aangevoerde argument der
personeelsuitbreiding. Op grond van
een en ander en met 't oog op den ongun-
stigen toestand der Prov. geldmidde
len, stellen Ged. Staten voor, het ver
zoek af te wijzen.
Rekening Prov. stoomboot
diensten over 1931.
Ged. Staten leggen ter vasttelling
over de rekeningen 1931 van den Pro
vincialen stoombootdienst op de W.-
Schelde en van dien op de Ooster
Schelde. Eerstgenoemde wijst in ont
vang aan f 467.864.21 en in uitgaaf
f 697.333.60, alzoo een kwaad slot van
f229.469.39, de tweede resp. f75.185.56
85.989.17 en 10.783.61.
Volgens bij de rekeningen gevoegde
staten zijn vervoerd op de lijn Vlissin
gen—Breskens 113171 passagiers eer
ste klasse met een opbrengst van
62.855.87, en 169.827 tweede klasse
met f 79443.67. lijn VlissingenNeuzen
16017 met f 19.113.96 en 36804 met
f 29.553,49; lijn NeuzenHoedekens
kerke 199996 met f 17431.93 en 43198
met f 25.599.85; lijn HansweertWal-
zoorden 18208 met f 13940.90 en 55101
met 32.916 52, en met den tramdienst
HansweertVlake 53542 passagiers
met f 8031.60 opbrengst. Op den Oos
ter Scheldedienst was het vervoer 20375
eerste klasse-passagiers met f 26488.60
en 29330 tweede klasse mee f 30.091.40
opbrenst.
Provinciale begrooting '33.
Ter goedkeuring bieden Ged. Staten
aan de begrooting der Prov. inkomsten
en uitgaven voor 1933, aanwijzend een
eindcijfer van f 8.230.968.07 met een
post onvoorzien ad f 33.557.79,
Ter toelichting wijzen Ged. Staten
er op, dat hoezeer deze begrooting,
evenzeer als hare onmmiddellijke voor
gangsters, het stempel draagt van de
minder gunstige tijdsomstandigheden zij
er toch in geslaagd zijn, zij het mede
door te beschikken over een niet on
aanzienlijk bedrag, afkomstig uit de
goede sloten van vorige dienstjaren, tot
een sluitende begrooting te komen, zon
der al te ingrijpende bezuinigingsmaat
regelen te moeten voorleggen. Des te
aangenamer was hen dit, omdat tegen
twee van de drie mogelijkheden om te
komen tot vermindering der uitgaven,
waarop zij zinspeelden in den geleide-
brief bij de begrooting voor 1932 toch
wel zeer ernstige bedenkingen kunnen
worden geopperd. Zou de provincie
zich geheel onttrekken aan de eenmaal
opgenomen taak, een bijdrage te verlee
nen in de verplegingskosten van arm
lastige krankzinnigen dan belast men
de lagere publiekrecherlijke organen
zwaarder, wat voor de ingezetenen der
provincie feitelijk een verschuiving,
doch geen vermindering van lasten zou
beteekenen
Ook een, zij het wellicht tijdelijke,
verlaging van de wedden en loonen van
het provinciaal personeel, meenen Ged.
Staten thans nog niet in overweging
te moeten geven, daar die in Zeeland,
vooral wat de hoogere rangen betreft,
niet aan den hoogen kant zijn. Wel
overwegen Ged. Staten nog nader of
er voor bepaalde groepen van lagere
ambtenaren en bij aanstelling van nieuw
personeel in die groepen, 'n lagere be
zoldiging kan worden toegekend. Zoo
bleef van de drie bedoelde mogelijkhe
den slechts over een meer of minder
belangrijke inperking der ten laste der
Prov. fondsen verleende subsidiën en
bijdragen. De betrokken instelingen zul
len daardoor niet bovenmatig worden
belemmerd in hun streven en kregen in
den aanvang van dit jaar reeds bericht
bij het opmaken van hare begrootingen
voor 1933 ernstig rekening te houden
met een mogelijk verlaging van het
Provinciaal subsidie. De slag komt der
halve, zoo al van een slag sprake kan
zijn, allerminst onverwachts; het is
Ged. trouwens bekend, dat verschillen
de der bedoelde vereenigingen en in
stellingen de aanschrijving ter harte
hebben genomen, zonder dat zij zich
bij de uitoefening harer werkzaamhe
den hierdoor al te zeer belemmerd zien.
Op grond van een en ander geven Ged.
Staten in overweging, alle subsidiën en
bijdragen uit de Provinciale kas, met
uitzondering van die welke tot een be
paald bedrag en/of voor een bepaalden
termijn zijn toegekend, met 10 pet. te
verminderen. Een ontwerp-besluit bie
den Ged. Staten de Staten aan.
Ook op de uitgaven voor reis- en ver
blijfkosten van de leden der Prov. en
Ged. Staten meenen Ged. Staten dat
kan worden bezuinigd.
Vervolgens lichtten Ged. Staten nog
verschillende onderdeelen van de be
grooting meer of minder uitvoerig toe,
waaraan wij nog ontleenen, dat Ged.
Staten er nog niet toe kunnen beslui
ten voor te stellen het volle bedrag van
125.000 voor het wegenfonds uit te
trekken, wat voor een goede financie
ring toch wel gewenscht zou zijn, maar
dit wel zouden willen doen als bewaar
heid wordt, dat de N.V. P.Z.E.M. over
1932 2 y» pet. dividend kan uitkeeren,
wat echter thans nog slechts voorloopig
door het dagelijksch bestuur der N.V.
is medegedeeld.
Regeling reiskosten.
In hun afzonderlijk voorstel ter de
zer zake deelen Ged. Staten mede er
h.i. geen aanleiding is wijziging te bren
gen in de vergoeding voor reis- en ver
blijfkosten der ambtenaren, omdat voor
hen sedert 1 Augustus j.l. reeds ver
laagde bedragen gelden en er bij de
hoofden van dienst op is aangedrongen
het maken of doen maken van dienst
reizen zooveel mogelijk te beperken.
Ged. Staten hebben trouwens nooit den
indruk gehad, dat op dit gebied door
overdrijving gezondigd is. Eenigszins
anders staat het met de regeling der
vergoeding voor reis- en verblijfkosten
voor de leden der Prov. en Ged. Staten.
De reiskostenregeling zouden Ged. Sta
ten willen laten zooals zij is, en inzake
het presentiegeld willen zij aan de Sta
ten overlaten te beslissen of f 5 per ver
gadering of bijeenkomst al dan niet te
hoog is.
Wat betreft de verblijfkosten, die
voor eerste klasse rijksambtenaren van
12 op 10.20 zijn gebracht, is het ech
ter iets anders.
Ook hier geldt nu 12 en stellen
Ged. Staten voor dit bedrag thans te
bepalen op 10 per etmaal, f 5 voor
een half etmaal en 3 als de rei^ om
7 uur des voormiddags of later aanvangt
en in den namiddag van dienzelfden dag,
doch niet na 18 uur eindigt, omdat dan
de hoofdmaaltijd niet buiten de eigen
woning gebruikt behoeft te worden.
Subsidie Stoombootdienst Sta-
venisseZijpe.
In de eerste zitting van dit jaar na
men Ged. Staten een voorstel terug om
in te trekken het besluit van 18 Juli
1923 waarbij aan de Rotterdamsche
Tramwegmaatschappij tot wederopzeg-
gens een subsidie van 5000 werd ver
leend voor de instandhouding van een
stoombootdienst tusschen Stavenisse
eenerzijds en Zijpe en Anna Jacobapol-
der anderzijds. Een onderzoek heeft wel
reeds doen blijken,' dat van de gemeen
tebesturen van Zierikzee en van de ge
meenten op het eiland Tholen niet an
ders dan platonische belangstelling is
te verwachten; van belangrijken daad
werkelijken steun is geen sprake. Ged.
Staten zouden hierin voldoende aanlei
ding kunnen vinden om het tijdelijk te
ruggenomen voorstel onveranderd te
handhaven, lag er niet het advies van
den Rijkstuinbouwconsulent, dat hen de
overtuiging heeft geschonken, dat een
dergelijke verbinding inderdaad reden
van bestaan heeft. Zij vinden daarin
aanleiding voor te stellen in het vervolg
2000 beschikbaar te stellen voor dit
doel, want zij achten het onnoodig, dat
de Provincie, gelijk tot dusverre, alle of
althans nagenoeg alle kosten die deze
instandhouding vordert voor haar reke
ning neemt. Dreigt alsdan de dienst niet
te zullen worden gehandhaafd, dan ligt
het op den weg der betrokken gemeen
ten, daarbij al dan niet gesteund door
het particulier initiatief, te trachten 't
behoud van dezen dienst, waarbij in de
eerste plaats de ingezetenen belang heb
ben, te verzekeren.
Overneming laagspanningsnet.
Ged. Staten stellen voor aan de N.V.
P.Z.E.M. een crediet te verleenen van
5000 voor de overneming van het laag
spanningsnet der gemeente Graauw en
Langendam.
Rekening Prov. Wegenfonds 1931.
Ter vaststelling bieden Ged. Staten
aan de rekening van het Provinciaal
Wegenfonds over 1931, aanwijzend in
ontvang f 842.311.48 en in uitgaaf
541.509.89, alzoo een goed slot van
300.801.59.
Arrondissements-Rech'tbank
te Middelburg.
Vrijdag werden nog de volgende za
ken behandeld:
J. H. B., 43 j., muzikant zonder vaste
woonplaats, gedetineerd, werd verdacht
dat hij in Maart 1931 te Hulst A. C.
Armstrong heeft opgelicht, op 6 Maart
1931 voor 2 Rijksdaladers op 7 Maart
1931 voor 1 Rijksdaalder en op 8 Maart
1931 voor 100 Belgische franken, het
geen hij gedaan kreeg door het opdis-
schen van allerlei verhalen, o.a. dat hij
op het Postkantoor te Hulst op 10 Maart
pensioen moest halen en dat hij dan het
geld zou terug betalen.
Eisch: 3 maanden met aftrek voorar
rest.
De verdediger mr. Dieleman Jr. be
pleitte clementie.
S. D., huisvrouw A. de B., 36 jaar, zon
der beroep te Breskens, werd ten laste
gelegd dat zij van 29 op 30 September
1932 te Middelburg een bankbiljet van
100 en 1 van 25 toebehoorende aan
F. H. P. Snijders.
Eisch: 2 maanden gevangenisstraf,
C. v. d. B,, 68 jaar, stoker, zonder vas
te woonplaats, gedetineerd, werd ten
laste gelegd dat hij op 11 October 1932
te Krabbendijke opzettelijk brand heeft
gesticht in een klamp strooi, toebehoo
rende aan W. Verspuij van Rietschoten
waardoor gemeen gevaar voor goederen
te duchten was, voor een slee en klee-
dingstukken van Van Rietschoten en L.
de Bath.
Eisch: 6 maanden gevangenisstraf met
aftrek van het voorarrest.
Mr. Dieleman Jr. verdachte's raads
man refereerde zich aan het oordeel der
rechtbank.
J. V., 67 jaar, en W. V., 22 jaar, land
bouwers te Kerkwerve, werd ten laste
gelegd dat zij te zamen en in vereeniging
nadat J. V. was failliet verklaard, ter
bedriegelijke verkorting van de rechten
der schuldeischers, verschillende goede
ren, die onder faillissementsbeslag lagen,
verkocht hebben w. v.: aan W. Meer-
dink 2 vaarsjes voor 70; een melkkoe
voor 10 een vospaard voor 120 en 2
loopvarkens voor 25; aan D. Viergever
een rolkar voor 40 en een 2-scharige
ploeg voor 4, aan W. Ros kam een
boerenwagen voor 180 en een 2-scha
rige ploeg voor 4, J. V. aan L. van der
Wekken een vat teer voor 5, terwijl zij
de geldelijke opbrengst niet hebben ver
antwoord aan den curator mr. Du Croo.
Subsidair werd hem ten laste gelegd dat
zij die goederen waarop beslag, van dat
beslag hebben onttrokken.
Eisch: resp. 3 en 2 maanden met af
trek voorarrest.
Mr. P. C. Adriaanse de raadsman van
verdachte vroeg vrijspraak subs clemen
tie.
C. de J., 36 jaar, varensgezel, zonder
vaste woonplaats, gedetineerd, werd
verdacht dat hij in den nacht van 25 op
26 December 1931 te Vlissingen heeft
weggenomen: 3 gekleurde wollen de
kens, een blauw-kamgaren costuum 'n
bruin wollen vest, een bruin ketelpak,
een blauwe overjas, en een paar lederen
pantoffels, toebehoorende aan een ander
Eisch: 4 maanden met aftrek voorar
rest.
Mr. Dieleman Jr. vroeg clementie.
Verdachte is een slachtoffer van de tijds
omstandigheden. Pleiter vroeg een voor
waardelijke veroordeeling en invrijheids-
stelling.
De rechtbank weigerde dit laatste.
Politierechter te Middelburg.
In de zitting van Vrijdag waren d«
volgende personen gedagvaard:
G. P. 20 jaar en C. G. 22 jaar, arbei
ders te Oudelande, wegens huisvrede
breuk in de woning van A. van der Pijl
te Oudelande op 2 October j.l.
Eisch en uitspraak 20 of 20 d. h.;
M. de J., huisvr. J. D„ 58 jaar, zonder
beroep te Kloetinge wegens diefstal van
een flesch eau de cologne, toebehoo
rende aan W. van Aken, te Goes op
13 Augustus 1932.
Eisch 40 of 10 d. h. Uitspraak f 30
of 10 d. h.;
H. C. R., 20 jaar, smidsknecht te Mid
delburg, wegens beleediging van J. P.
Pluijmers te Middelburg op 9 October
1932.
Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.;
W. de J., 21 jaar, stuurman te We-
meldinge, wegens bedreiging met een
stok met een ijzeren punt, door met
deze te steken en te gooien in de rich
ting van C. J. van Nimwegen te We-
meldinge op 12 September 1932.
Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.
M. de B., 55 jaar, werkman te Vlis
singen, wegens mishandeling van J. Ja-
cobse, door hem te slaan, te stompen of
te steken, totdat hij bloedend werd ver
wond, te Vlissingen, op 1 October 1932.
Eisch 10 of 5 d. h. Uitspraak 7.50
of 2 d. h.'K
A. R., 43 j., werkman te Vlissingen,
wegens beleediging van J. Hendrikse te
Vlissingen op 6 September 1932.
Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.
L. H., 19 jaar, winkelbediende te Vlis
singen, wegens verduistering van gelds
bedragen van 0.45 en 0.90, toebe
hoorende aan J. J. van den Berge, wel
ke gelden hij voor verkochte verf
kwast, plumuur, grondverf en stopverf
had ontvangen van P. de Kuiper, te
Vlissingen in Augustus j.l.
Eisch 1 maand gev. Uitspraak 14 d.
voorw. met 2 jaar proeftijd.
C. van B., 22 jaar, boerenknecht te
Rilland-Bath, wegens mishandeling van
vjreertruida Huissen, door haar een stomp
tegen de borst te geven, waardoor zij
een fractie van een rib heeft bekomen,
te Rilland-Bath op 28 September 1932.
Eisch en uitspraak 15 of 5 d. h.
I. de B., 42 jaar, bloemkweeker te
Veere, wegens beschadiging van een
aarden gresbuis, die diende tot water-
loozing, te veere, op 19 October 1932.
Eisch en uitspraak f 25 of 10 d. h.
Verkeersbelangen te Ter Neuzen.
Eenigen tijd geleden wendden de A.
N. W. B. en de K. N. A. C. zich tot den
betrokken Rijkswaterstaatsdienst met
het verzoek bij de plannen tot uitbrei
ding van de haven te Ter Neuzen re
kening te willen houden met de belan
gen van het verkeer ter plaatse, omdat
vernomen was, dat de z.g. Blikstraat,
een onderdeel van een hoofdverbinding
alsdan zou vervallen. In antwoord hier
op ontvingen genoemde Vereenigingen
bericht, dat bij de behandeling van de
ingekomen bezwaren tegen bedoelde
plannen met het geopperde bezwaar re
kening is gehouden, omdat een nader
onderzoek naar deze aangelegenheid de
overtuiging heeft geschonken, dat het
verkeer bij opheffing van bedoelden weg,
welke een onderdeel vormt van de
hoofdverbinding tusschen Oost- en W.-
Zeeuwsch-Vlaanderen ernstig zou wor
den geschaad.
De slaapwagens bij de binnenlandsche
nachttreinen.
Het „U. D." vertelt eenige bijzonder
heden over de 1ste, 2de en 3de klasse
slaapwagens, die sedert 1 Nov. op het
nacht-traject AmsterdamUtrecht
ZwolleGroningen in beide richtingen,
op proef loopen.
Voor een en ander was de medewer
king noodig van de Comp. des Wagons
Lits, die de slaaprijtuigen in de treinen
exploiteert. De zaak was in zooverre
nieuw, dat de spoorwegen slaapgelegen
heid wenschten ook voor derde klas pas
sagiers tegenwoordig het grootste con
tingent.
De bedoeling zat voor, om die drie
klassen te combineeren in één wagon,
welk systeem men tot heden óók nog
niet kende. Slaapwagens afzonderlijk
voor de drie klassen was onmogelijk voor
de Ned. nachttreinen, omdat deze trei
nen daardoor te lang zouden worden en
te zwaar voor de snelheid, die van deze
treinen wordt verlangd. De Comp. des
Wagons Lits verkeerde in de gelukkige
omstandigheid, eenige slaaprijtuigen over
te hebben van de spoorlijnen in Tsjecho-
Slowakije; zij was bereid die rijtuigen te
verbouwen tot combinatiewagons le, 2e
en 3e klas en ze daarna ter beschikking
te stellen voor binnenlandsch verkeer in
Nederland.
In zoo'n slaaprijtuig wordt acht uur
slaap gegarandeerd. De nachttrein ver
trekt uit Amsterdam te twaalf uur, komt
te Groningen aan te 5 uur; de reizigers
kunnen na aankomst aldaar ongestoord
doorslapen en behoeven pas te acht uur
in den morgen het slaaprijtuig te verla
ten. Dat geeft dus acht uur rust op een
bed-matras.
Deze wagons zijn ingericht voor 22
slapende passagiers. De rijtuigen bevat
ten vier compartimenten voor derde
klas reizigers en vijf compartimenten
voor tweede klas-passagiers. De coupé's
derde klas zijn alle ingericht voor drie
personen; de coupé's tweede klasse voor