MIDDELBURG. SCHOUWEN-DUIVELAND. ZEEUWSCH-VLAANDEREN O.D. ZEEUWSOH-VLAAKBEREM W.D RECHTZAKEN. VERKEERSWEZEN &P.T.T Rijk, Scheldestraat 20, Goes, penning meester; G. Riekwel, Vlissingen; C. M. Schuit, Middelburg; X Rijkse, Goes en Ganseman, Kapelle, De voorzitter bracht een woord van dank aan allen voor het in hem gestelde vertrouwen en sprak de hoop uit, dat het hem gegeven moge zijn met mede werking van allen, dezen nog jeugdigen Bond, tot een der sterkste op dit gebied te maken, bij welke woorden de secre taris zich aansloot. Na nog eenige besprekingen omtrent de te houden concoursen, herinnerde de voorzitter er de afgevaardigden aan dat de vereenigingen verplicht zijn 5. entreegeld en een contributie van 10 cent per werkend lid voor het half jaar 1932, voor zoover dit nog niet is ge schied, af te dragen aan den penning meester, den heer J, de Rijk, Schelde straat 20 te Goes, zulks met bijvoeging van een naamlijst der werkende leden. De voorzitter sloot daarop de geani meerde vergadering. Een propagandavond. Vrijdagavond kwam de af deeling Mid delburg van den Nederl. R.K. Bond van Handels-, Kantoor- en winkelbedienden „St. F^anciscus van Assisië" in vergade ring bijeen. De voorzitter, de heer Heeren, deelde in zijn openingswoord mede, dat deze vergadering een gevolg was op de too- neeluitvoering en stond in het teeken van een propagandavond. Voorlezing werd gedaan van een circulaire van het hoofdbestuur, waarin steun wordt ge vraagd voor een Kerstgave aan werk- looze collega's. Een inteekenbiljet zal hiervoor worden uitgereikt. De heer A. de Graaf, lid van het hoofdbestuur, sprak daarna over ,,De maatschappelijke en zedelijke beteeke- nis van het lidmaatschap van den Bond". In een helder betoog zette spr. uit een de toestanden van vroeger en ver geleek die van heden er mede. Spr. wees op de groote werkloosheid, o.a. ten gevolge van rationalisatie en me- canisatie. Verder ook als gevolg van het uitblijven der wettelijke regeling van den achtuur arbeidstijd en het ver richten van overwerk zonder extra be looning. De heer de Graaff eindigde met een opmerking zich aan te sluiten, nu de economische toestand heeft aan getoond, dat alleen de vakorganisaties de belangen behoorlijk kunnen beharti gen. De voorzitter bracht dank aan den spreker, deelde mede, dat een nieuw lid zich heeft opgegeven en sloot de ver gadering op de gebruikelijke wijze. De vluchthaven in 't Zijpe. BRUINISSE. Binnenkort zullen de schepen ook 's nachts reeds de vlucht haven in den Stoofpolder aan het Zijpe kunnen binnenloopen. Met het plaatsen van twee electrische lichten aan den ingang van die haven is men reeds be gonnen. WESTDORPE, Donderdagavond ver gaderde de raad der gemeente. Als lid van de schoolcommissie werd gekozen de heer Eggermont, tegen can- didaat was de heer A. Pladet, De gemeenterekening 1931 gaf voor gewonen dienst een batig saldo van 1,267, voor kapitaaldienst 3.736. In komsten en uitgaven van de rekening Gemeentelijke Electriciteits Bedrijf waren voor '31 gewonen dienst 11.922,62, ka pitaaldienst 2.739.34; de rekening arm bestuur gaf aan beide zijden de slotsom van 3.343.31. Aan een verzoek van den inspecteur van Volksgezondheid, om het door den raad in de vergadering van 9 Sept. j.l. gestemde voorschot, inzake krotoprui ming, wat ruimer te nemen, werd beslo ten het van 800 op 900 te brengen. Ook werd vastgelegd dat voortaan twee vrije dagen voor huwelijk zullen worden gesteld en wel den Woensdag en Zaterdag vóór 8 uur 's morgens. De verordening voor het agentschap der arbeidsbemiddeling werd goedge keurd en als agent werd aangesteld de heer Gust, van Haelst, thans in deze functie werkzaam. De begrootingen van gemeente, ge meentelijke Electriciteitsbedrijf en ge meentelijk Armbestuur werden in han den van de commissie gesteld, voor na der advies. Een verzoek om exploitatie van radio distributie in de gemeente door den heer P. Oorschot van Terneuzen, zou in de volgende vergadering worden besproken gezien B. en W. samen met Sas van Gent een dergelijke distributie voor eigen rekening zullen onderzoeken. In 1931 is aan arbeidsloon voor werk verschaffing betaald f 4679 en aan steun 739. OOSTBURG. Zaterdagmiddag liep de auto van den heer Van B. te Oostburg tengevolge van een gebrek aan de stuurinrichting, op de boomen langs den weg OostburgSchoondijke, van welke er drie stuks werden afgereden terwijl het kenmerk „Rijwielpad" tegen den grond werd gebogen. De auto kwam na omgetuimeld te zijn met zijn bestuurder in de sloot terecht. Wonder boven won der kwam deze er met een lichte hoofd wonde af. PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. De tweede zitting van de Provin ciale Staten van Zeeland zal geopend worden op Dinsdag 6 December des avonds te half acht. Het licht in de be doeling de tweede openbare vergade ring te houden op Donderdag 5 Jan. 1933. Voor deze zitting zijn tot heden de volgende stukken aan de leden toege zonden. Dienstregeling bootdienst VlissingenBreskens. Van de besturen van den A.N.W.B. en de K.N.A.C. kwam een verzoek in om uitbreiding van den dienst op de lijn VlissingenBreskens van den Prov. stoombootdienst op de Wester-Schelde, De directeur van den Westerschelde- dienst heeft daarop geadviseerd in den zin als hieronder door Ged. Staten wordt medegedeeld en voorgesteld. Het verzoek is tweeledig, n.l. om den dienst op Zon- en feestdagen geduren de het zomerseizoen van 4 reizen heen en terug ten behoeve van het interna tionaal verkeer uit te breiden tot 6 rei zen heen en terug en om de laatste af vaart van Vlissingen gedurende den zo mer- en winterdienst op alle werkda gen ongeveer twee uur later dan thans te stellen. Wat het eerste deel betreft kan niet worden ontkend, dat voor een druk internationaal verkeer 4 reizen naar Breskens te weinig zouden zijn. Van zoodanig verkeer is echter naar de meening van Ged. Staten eigenlijk geen sprake. Het verkeer, gelijk zich dit thans voordoet, bestaat voor een groot gedeelte uit vreemdelingen, die tijdelijk in de Belgische badplaatsen vertoeven en van daar een uitstapje naar Walcheren maken. De auto's, wel ke des morgens naar Breskens worden overgebracht, komen nagenoeg alle des avonds terug, z.g, doorgaande au to's komen weinig voor. Voor een druk internationaal ver keer zou bovendien de gevraagde uit breiding nog geheel onvoldoende zijn, omdat de tusschentijden dan nog zoo lang zouden blijken, dat de meesten au tomobilisten de bedoelde route zou den mijden en de uitbreiding alzoo niet aan het doel zou beantwoorden. Er zouden daarvoor dan nog meer dien sten dan op de werkdagen moeten wor den gemaakt, waarvoor het tegenwoor dige personeel niet voldoende zou zijn, zoodat tot uitbreiding er van zou moe ten worden overgegaan, wat niet ge ringe kosten met zich zou meebrengen. Nog daargelaten, dat tegen uitbreiding van den dienst op Zondagen, gelijk an dermaal gebleken is, ook op andere gronden bij de meerderheid der Staten bedenking bestaat. Voor het tegenwoor dig verkeer op de Zondagen achten Ged. Staten de thans bestaande dienst regeling wel voldoende, ernstige klach ten dienaangaande zijn bij hen niet in gekomen. Op de feestdagen, behalve op den eersten Kerstdag, wordt de dienst als op de werkdagen uitgevoerd. Om aan het tweede gedeelte van het verzoek te voldoen, zou een vaart moeten worden ingelegd, aansluitenden op den trein welke om 21.39 (zomer dienst) te Vlissingen aankomt. Dit is evenwel een stoptrein, waarmede te Vlissingen steeds weing passagiers voor de boot zijn te wachten. Die laat ste vaart zou zoo goed als uitsluitend worden gemaakt voor automobilisten, die zich op Walcheren hebben opge houden, het is de vraag, of dit aantal van eenige beteekenis zou zijn. Uit Holland komende automobilisten kun nen om 9.25 n.m. van Hoedekensker- ke naar Neuzen vertrekken. Waar Hoedekenskerke door hen ten minste een half uur vroeger te berei ken is dan Vlissingen, kunnen zij, wat den tijd aangaat, evengoed over Hoe dekenskerke naar Neezen vertrekken. Met den niewen verbindingsweg, wel ke thans in Zeeuwsch-Vlaanderen ge reed is gekomen, is de reis over Neu zen niet zoo heel veel langer dan over Breskens. Voorts geldt ook tegen het maken van de gevraagde late reis het reeds aangevoerde argument der personeelsuitbreiding. Op grond van een en ander en met 't oog op den ongun- stigen toestand der Prov. geldmidde len, stellen Ged. Staten voor, het ver zoek af te wijzen. Rekening Prov. stoomboot diensten over 1931. Ged. Staten leggen ter vasttelling over de rekeningen 1931 van den Pro vincialen stoombootdienst op de W.- Schelde en van dien op de Ooster Schelde. Eerstgenoemde wijst in ont vang aan f 467.864.21 en in uitgaaf f 697.333.60, alzoo een kwaad slot van f229.469.39, de tweede resp. f75.185.56 85.989.17 en 10.783.61. Volgens bij de rekeningen gevoegde staten zijn vervoerd op de lijn Vlissin gen—Breskens 113171 passagiers eer ste klasse met een opbrengst van 62.855.87, en 169.827 tweede klasse met f 79443.67. lijn VlissingenNeuzen 16017 met f 19.113.96 en 36804 met f 29.553,49; lijn NeuzenHoedekens kerke 199996 met f 17431.93 en 43198 met f 25.599.85; lijn HansweertWal- zoorden 18208 met f 13940.90 en 55101 met 32.916 52, en met den tramdienst HansweertVlake 53542 passagiers met f 8031.60 opbrengst. Op den Oos ter Scheldedienst was het vervoer 20375 eerste klasse-passagiers met f 26488.60 en 29330 tweede klasse mee f 30.091.40 opbrenst. Provinciale begrooting '33. Ter goedkeuring bieden Ged. Staten aan de begrooting der Prov. inkomsten en uitgaven voor 1933, aanwijzend een eindcijfer van f 8.230.968.07 met een post onvoorzien ad f 33.557.79, Ter toelichting wijzen Ged. Staten er op, dat hoezeer deze begrooting, evenzeer als hare onmmiddellijke voor gangsters, het stempel draagt van de minder gunstige tijdsomstandigheden zij er toch in geslaagd zijn, zij het mede door te beschikken over een niet on aanzienlijk bedrag, afkomstig uit de goede sloten van vorige dienstjaren, tot een sluitende begrooting te komen, zon der al te ingrijpende bezuinigingsmaat regelen te moeten voorleggen. Des te aangenamer was hen dit, omdat tegen twee van de drie mogelijkheden om te komen tot vermindering der uitgaven, waarop zij zinspeelden in den geleide- brief bij de begrooting voor 1932 toch wel zeer ernstige bedenkingen kunnen worden geopperd. Zou de provincie zich geheel onttrekken aan de eenmaal opgenomen taak, een bijdrage te verlee nen in de verplegingskosten van arm lastige krankzinnigen dan belast men de lagere publiekrecherlijke organen zwaarder, wat voor de ingezetenen der provincie feitelijk een verschuiving, doch geen vermindering van lasten zou beteekenen Ook een, zij het wellicht tijdelijke, verlaging van de wedden en loonen van het provinciaal personeel, meenen Ged. Staten thans nog niet in overweging te moeten geven, daar die in Zeeland, vooral wat de hoogere rangen betreft, niet aan den hoogen kant zijn. Wel overwegen Ged. Staten nog nader of er voor bepaalde groepen van lagere ambtenaren en bij aanstelling van nieuw personeel in die groepen, 'n lagere be zoldiging kan worden toegekend. Zoo bleef van de drie bedoelde mogelijkhe den slechts over een meer of minder belangrijke inperking der ten laste der Prov. fondsen verleende subsidiën en bijdragen. De betrokken instelingen zul len daardoor niet bovenmatig worden belemmerd in hun streven en kregen in den aanvang van dit jaar reeds bericht bij het opmaken van hare begrootingen voor 1933 ernstig rekening te houden met een mogelijk verlaging van het Provinciaal subsidie. De slag komt der halve, zoo al van een slag sprake kan zijn, allerminst onverwachts; het is Ged. trouwens bekend, dat verschillen de der bedoelde vereenigingen en in stellingen de aanschrijving ter harte hebben genomen, zonder dat zij zich bij de uitoefening harer werkzaamhe den hierdoor al te zeer belemmerd zien. Op grond van een en ander geven Ged. Staten in overweging, alle subsidiën en bijdragen uit de Provinciale kas, met uitzondering van die welke tot een be paald bedrag en/of voor een bepaalden termijn zijn toegekend, met 10 pet. te verminderen. Een ontwerp-besluit bie den Ged. Staten de Staten aan. Ook op de uitgaven voor reis- en ver blijfkosten van de leden der Prov. en Ged. Staten meenen Ged. Staten dat kan worden bezuinigd. Vervolgens lichtten Ged. Staten nog verschillende onderdeelen van de be grooting meer of minder uitvoerig toe, waaraan wij nog ontleenen, dat Ged. Staten er nog niet toe kunnen beslui ten voor te stellen het volle bedrag van 125.000 voor het wegenfonds uit te trekken, wat voor een goede financie ring toch wel gewenscht zou zijn, maar dit wel zouden willen doen als bewaar heid wordt, dat de N.V. P.Z.E.M. over 1932 2 y» pet. dividend kan uitkeeren, wat echter thans nog slechts voorloopig door het dagelijksch bestuur der N.V. is medegedeeld. Regeling reiskosten. In hun afzonderlijk voorstel ter de zer zake deelen Ged. Staten mede er h.i. geen aanleiding is wijziging te bren gen in de vergoeding voor reis- en ver blijfkosten der ambtenaren, omdat voor hen sedert 1 Augustus j.l. reeds ver laagde bedragen gelden en er bij de hoofden van dienst op is aangedrongen het maken of doen maken van dienst reizen zooveel mogelijk te beperken. Ged. Staten hebben trouwens nooit den indruk gehad, dat op dit gebied door overdrijving gezondigd is. Eenigszins anders staat het met de regeling der vergoeding voor reis- en verblijfkosten voor de leden der Prov. en Ged. Staten. De reiskostenregeling zouden Ged. Sta ten willen laten zooals zij is, en inzake het presentiegeld willen zij aan de Sta ten overlaten te beslissen of f 5 per ver gadering of bijeenkomst al dan niet te hoog is. Wat betreft de verblijfkosten, die voor eerste klasse rijksambtenaren van 12 op 10.20 zijn gebracht, is het ech ter iets anders. Ook hier geldt nu 12 en stellen Ged. Staten voor dit bedrag thans te bepalen op 10 per etmaal, f 5 voor een half etmaal en 3 als de rei^ om 7 uur des voormiddags of later aanvangt en in den namiddag van dienzelfden dag, doch niet na 18 uur eindigt, omdat dan de hoofdmaaltijd niet buiten de eigen woning gebruikt behoeft te worden. Subsidie Stoombootdienst Sta- venisseZijpe. In de eerste zitting van dit jaar na men Ged. Staten een voorstel terug om in te trekken het besluit van 18 Juli 1923 waarbij aan de Rotterdamsche Tramwegmaatschappij tot wederopzeg- gens een subsidie van 5000 werd ver leend voor de instandhouding van een stoombootdienst tusschen Stavenisse eenerzijds en Zijpe en Anna Jacobapol- der anderzijds. Een onderzoek heeft wel reeds doen blijken,' dat van de gemeen tebesturen van Zierikzee en van de ge meenten op het eiland Tholen niet an ders dan platonische belangstelling is te verwachten; van belangrijken daad werkelijken steun is geen sprake. Ged. Staten zouden hierin voldoende aanlei ding kunnen vinden om het tijdelijk te ruggenomen voorstel onveranderd te handhaven, lag er niet het advies van den Rijkstuinbouwconsulent, dat hen de overtuiging heeft geschonken, dat een dergelijke verbinding inderdaad reden van bestaan heeft. Zij vinden daarin aanleiding voor te stellen in het vervolg 2000 beschikbaar te stellen voor dit doel, want zij achten het onnoodig, dat de Provincie, gelijk tot dusverre, alle of althans nagenoeg alle kosten die deze instandhouding vordert voor haar reke ning neemt. Dreigt alsdan de dienst niet te zullen worden gehandhaafd, dan ligt het op den weg der betrokken gemeen ten, daarbij al dan niet gesteund door het particulier initiatief, te trachten 't behoud van dezen dienst, waarbij in de eerste plaats de ingezetenen belang heb ben, te verzekeren. Overneming laagspanningsnet. Ged. Staten stellen voor aan de N.V. P.Z.E.M. een crediet te verleenen van 5000 voor de overneming van het laag spanningsnet der gemeente Graauw en Langendam. Rekening Prov. Wegenfonds 1931. Ter vaststelling bieden Ged. Staten aan de rekening van het Provinciaal Wegenfonds over 1931, aanwijzend in ontvang f 842.311.48 en in uitgaaf 541.509.89, alzoo een goed slot van 300.801.59. Arrondissements-Rech'tbank te Middelburg. Vrijdag werden nog de volgende za ken behandeld: J. H. B., 43 j., muzikant zonder vaste woonplaats, gedetineerd, werd verdacht dat hij in Maart 1931 te Hulst A. C. Armstrong heeft opgelicht, op 6 Maart 1931 voor 2 Rijksdaladers op 7 Maart 1931 voor 1 Rijksdaalder en op 8 Maart 1931 voor 100 Belgische franken, het geen hij gedaan kreeg door het opdis- schen van allerlei verhalen, o.a. dat hij op het Postkantoor te Hulst op 10 Maart pensioen moest halen en dat hij dan het geld zou terug betalen. Eisch: 3 maanden met aftrek voorar rest. De verdediger mr. Dieleman Jr. be pleitte clementie. S. D., huisvrouw A. de B., 36 jaar, zon der beroep te Breskens, werd ten laste gelegd dat zij van 29 op 30 September 1932 te Middelburg een bankbiljet van 100 en 1 van 25 toebehoorende aan F. H. P. Snijders. Eisch: 2 maanden gevangenisstraf, C. v. d. B,, 68 jaar, stoker, zonder vas te woonplaats, gedetineerd, werd ten laste gelegd dat hij op 11 October 1932 te Krabbendijke opzettelijk brand heeft gesticht in een klamp strooi, toebehoo rende aan W. Verspuij van Rietschoten waardoor gemeen gevaar voor goederen te duchten was, voor een slee en klee- dingstukken van Van Rietschoten en L. de Bath. Eisch: 6 maanden gevangenisstraf met aftrek van het voorarrest. Mr. Dieleman Jr. verdachte's raads man refereerde zich aan het oordeel der rechtbank. J. V., 67 jaar, en W. V., 22 jaar, land bouwers te Kerkwerve, werd ten laste gelegd dat zij te zamen en in vereeniging nadat J. V. was failliet verklaard, ter bedriegelijke verkorting van de rechten der schuldeischers, verschillende goede ren, die onder faillissementsbeslag lagen, verkocht hebben w. v.: aan W. Meer- dink 2 vaarsjes voor 70; een melkkoe voor 10 een vospaard voor 120 en 2 loopvarkens voor 25; aan D. Viergever een rolkar voor 40 en een 2-scharige ploeg voor 4, aan W. Ros kam een boerenwagen voor 180 en een 2-scha rige ploeg voor 4, J. V. aan L. van der Wekken een vat teer voor 5, terwijl zij de geldelijke opbrengst niet hebben ver antwoord aan den curator mr. Du Croo. Subsidair werd hem ten laste gelegd dat zij die goederen waarop beslag, van dat beslag hebben onttrokken. Eisch: resp. 3 en 2 maanden met af trek voorarrest. Mr. P. C. Adriaanse de raadsman van verdachte vroeg vrijspraak subs clemen tie. C. de J., 36 jaar, varensgezel, zonder vaste woonplaats, gedetineerd, werd verdacht dat hij in den nacht van 25 op 26 December 1931 te Vlissingen heeft weggenomen: 3 gekleurde wollen de kens, een blauw-kamgaren costuum 'n bruin wollen vest, een bruin ketelpak, een blauwe overjas, en een paar lederen pantoffels, toebehoorende aan een ander Eisch: 4 maanden met aftrek voorar rest. Mr. Dieleman Jr. vroeg clementie. Verdachte is een slachtoffer van de tijds omstandigheden. Pleiter vroeg een voor waardelijke veroordeeling en invrijheids- stelling. De rechtbank weigerde dit laatste. Politierechter te Middelburg. In de zitting van Vrijdag waren d« volgende personen gedagvaard: G. P. 20 jaar en C. G. 22 jaar, arbei ders te Oudelande, wegens huisvrede breuk in de woning van A. van der Pijl te Oudelande op 2 October j.l. Eisch en uitspraak 20 of 20 d. h.; M. de J., huisvr. J. D„ 58 jaar, zonder beroep te Kloetinge wegens diefstal van een flesch eau de cologne, toebehoo rende aan W. van Aken, te Goes op 13 Augustus 1932. Eisch 40 of 10 d. h. Uitspraak f 30 of 10 d. h.; H. C. R., 20 jaar, smidsknecht te Mid delburg, wegens beleediging van J. P. Pluijmers te Middelburg op 9 October 1932. Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h.; W. de J., 21 jaar, stuurman te We- meldinge, wegens bedreiging met een stok met een ijzeren punt, door met deze te steken en te gooien in de rich ting van C. J. van Nimwegen te We- meldinge op 12 September 1932. Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h. M. de B., 55 jaar, werkman te Vlis singen, wegens mishandeling van J. Ja- cobse, door hem te slaan, te stompen of te steken, totdat hij bloedend werd ver wond, te Vlissingen, op 1 October 1932. Eisch 10 of 5 d. h. Uitspraak 7.50 of 2 d. h.'K A. R., 43 j., werkman te Vlissingen, wegens beleediging van J. Hendrikse te Vlissingen op 6 September 1932. Eisch en uitspraak 10 of 5 d. h. L. H., 19 jaar, winkelbediende te Vlis singen, wegens verduistering van gelds bedragen van 0.45 en 0.90, toebe hoorende aan J. J. van den Berge, wel ke gelden hij voor verkochte verf kwast, plumuur, grondverf en stopverf had ontvangen van P. de Kuiper, te Vlissingen in Augustus j.l. Eisch 1 maand gev. Uitspraak 14 d. voorw. met 2 jaar proeftijd. C. van B., 22 jaar, boerenknecht te Rilland-Bath, wegens mishandeling van vjreertruida Huissen, door haar een stomp tegen de borst te geven, waardoor zij een fractie van een rib heeft bekomen, te Rilland-Bath op 28 September 1932. Eisch en uitspraak 15 of 5 d. h. I. de B., 42 jaar, bloemkweeker te Veere, wegens beschadiging van een aarden gresbuis, die diende tot water- loozing, te veere, op 19 October 1932. Eisch en uitspraak f 25 of 10 d. h. Verkeersbelangen te Ter Neuzen. Eenigen tijd geleden wendden de A. N. W. B. en de K. N. A. C. zich tot den betrokken Rijkswaterstaatsdienst met het verzoek bij de plannen tot uitbrei ding van de haven te Ter Neuzen re kening te willen houden met de belan gen van het verkeer ter plaatse, omdat vernomen was, dat de z.g. Blikstraat, een onderdeel van een hoofdverbinding alsdan zou vervallen. In antwoord hier op ontvingen genoemde Vereenigingen bericht, dat bij de behandeling van de ingekomen bezwaren tegen bedoelde plannen met het geopperde bezwaar re kening is gehouden, omdat een nader onderzoek naar deze aangelegenheid de overtuiging heeft geschonken, dat het verkeer bij opheffing van bedoelden weg, welke een onderdeel vormt van de hoofdverbinding tusschen Oost- en W.- Zeeuwsch-Vlaanderen ernstig zou wor den geschaad. De slaapwagens bij de binnenlandsche nachttreinen. Het „U. D." vertelt eenige bijzonder heden over de 1ste, 2de en 3de klasse slaapwagens, die sedert 1 Nov. op het nacht-traject AmsterdamUtrecht ZwolleGroningen in beide richtingen, op proef loopen. Voor een en ander was de medewer king noodig van de Comp. des Wagons Lits, die de slaaprijtuigen in de treinen exploiteert. De zaak was in zooverre nieuw, dat de spoorwegen slaapgelegen heid wenschten ook voor derde klas pas sagiers tegenwoordig het grootste con tingent. De bedoeling zat voor, om die drie klassen te combineeren in één wagon, welk systeem men tot heden óók nog niet kende. Slaapwagens afzonderlijk voor de drie klassen was onmogelijk voor de Ned. nachttreinen, omdat deze trei nen daardoor te lang zouden worden en te zwaar voor de snelheid, die van deze treinen wordt verlangd. De Comp. des Wagons Lits verkeerde in de gelukkige omstandigheid, eenige slaaprijtuigen over te hebben van de spoorlijnen in Tsjecho- Slowakije; zij was bereid die rijtuigen te verbouwen tot combinatiewagons le, 2e en 3e klas en ze daarna ter beschikking te stellen voor binnenlandsch verkeer in Nederland. In zoo'n slaaprijtuig wordt acht uur slaap gegarandeerd. De nachttrein ver trekt uit Amsterdam te twaalf uur, komt te Groningen aan te 5 uur; de reizigers kunnen na aankomst aldaar ongestoord doorslapen en behoeven pas te acht uur in den morgen het slaaprijtuig te verla ten. Dat geeft dus acht uur rust op een bed-matras. Deze wagons zijn ingericht voor 22 slapende passagiers. De rijtuigen bevat ten vier compartimenten voor derde klas reizigers en vijf compartimenten voor tweede klas-passagiers. De coupé's derde klas zijn alle ingericht voor drie personen; de coupé's tweede klasse voor

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina 4