Om een klein bootje.
BINNENLAND.
ZEELAND.
MIDDELBURG.
GOES.
ASFALT-WEGEN
Economische we
WEER EN WIND.
NOORD-BEVELAND.
SCHOUWEN-DUIVELAND.
GOESCHE
Dagblad Abonnementsprijs 2.30 per kwartaal (Buiten Goes plus 20 ct.
voor expeditie). Weekabonnementen in Goes 18 cent per week.
De advertentieprijs is voor de gewone advertentiën 30 cent per regel;
voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement
beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven.
UITG.: N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT
Lange St. Pieterstraat, Middelburg
Kantoor voor GOES Turfkade, telefoon no. 17.
Middelburg, Redactie tel. 269; Administratie teL 139.
Postcheque- en girorekening 43255.
Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke reg^l
meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit
drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 6 regeil
opgenomen a 75 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven fliM
„Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers t f'
No. 146.
Twee Bladen.
WOENSDAG 5 OCTOBER 1932.
Eerste Blad.
119e Jaargang.
Dezer dagen schreef een groot dag
blad een even onrustv er wekkend als op
zienbarend artikel over de verschrik
kingen van het gevaarlijke en onveilige
verkeer over de Schelde, van Vlissingen
op Breskens bij mist.
Dat moet gewoonweg vreeselijk zijn,
zoo men dat blad mag gelooven. Maar
dat mag men nu helaas niet, althans niet
zonder er een korreltje zout bij te doen.
Want men weet het wel: het op rose pa
pier gedrukte roode „Volksblad", mop
pert of kankert graag een beetje dat
houdt den geest wakker.
En ditmaal moet de „Zeemeeuw", het
mist- en directiebootje van den Provin
cialen stoombootdienst het ontgelden.
Daar blijft nu letterlijk of neen, toch
weer niet letterlijk, maar figuurlijk
niets aan heel. Het bootje „voldoet in
geenen deele aan de eischen"; geïnsi
nueerd wordt dat het meer voor spele
varen van directie en staf dan voor ern
stig werk bestemd is; „de kapitein
hangt gedurende de vaart half buiten
boord"; „het personeel staat aan de
felste koude bloot"; „de motor maakt
zoo'n verschrikkelijk leven, dat hooren
en zien vergaat"; etc. etc.
Kortom, een ieder, die dit aardige
bootje wel eens zag liggen of varen, zal
zich afvragen hoe van één zoo'n nietig
vaartuigje zóóveel kwaads gezegd kan
worden!
Evenwel, wij hebben de zaak voor
ditmaal nu eens wat verder willen uit
zoeken en daarom inlichtingen gevraagd
en welwillend verkregen, ter plaatse
waar men op de hoogte kan en moet
zijn. Aan hetgeen men ons daar omtrent
dit geval mededeelde, zij het volgende
ontkend:
„De oude booten hadden de reputatie
dat zij slechts bij zéér zwaren mist den
dienst staakten. Naast de groote be
kwaamheid van kapitein en stuurman
maakten ook de afmetingen van die
schepen dit mogelijk. Nu deze oude boo
ten vervangen zijn door de zooveel
grootere ferrybooten, was te voorzien,
dat de dienst VlissingenBreskens bij
mistig weer niet zoolang onderhouden
zou kunnen worden als tot dusver mo
gelijk was, zeer ten ongerieve van een
goede postverbinding.
Zonder iets te kort te 'doen aan de
passagiers, kan het van veel meer
belang zijn, dat de post wordt over
gebracht.
Deze overweging heeft de autoritei
ten er toe gebracht om, gebruik makend
van een in hun bezit zijnden motor, een
casco om dien motor te bouwen. Het al-
zoo1 ontstane mistbootje, „de Zeemeeuw"
zorgt bij mistig weer, wanneer de fer
rybooten den dienst hebben gestaakt,
voor het overbrengen van de post. Wan
neer dit bootje vertrekt, kunnen een
aantal passagiers, geheel op eigen
risico mede gaan, evenwel en
hierop wees men ons in het bijzonder
dit bootje heeft abso
luut niet de pretentie te
dienen als middel tot
vervoer van passagiers.
Natuurlijk brengt de vaart risico met
zich mede, doch dit risico- is geheel voor
de passagiers. Herhaalde malen heeft de
„Zeemeeuw" uitstekende diensten voor
post en couranten bewezen. H'et spreekt
wel vanzelf dat het varen met dit boot
je bij mistig weer èn voor stuurman èn
voo passagiers, geen genot is. Het is
dan ook een noodmaatregel. Teneinde
de bedrijfszekerheid van de machine
zoo groot mogelijk te doen zijn, moet op
geregelde tijden, ter controle van de
machine, gevaren worden. Deze vaar
ten worden waarschijnlijk aangezien
voor de pleziertochtjes van directie en
staf.
Een 2e voordeel is verbonden aan de
„Zeemeeuw". Tot dusver kon men, in
dien men 's avonds van Breskens naar
Vlissingen over moest of omgekeerd, 'n
boot krijgen ad 75. Thans kan men ge
bruik maken van dit bootje voor een be
drag, dat in z'n geheel ongeveer f 10.
bedraagt; 10 personen kunnen dus voor
1 p. p. een extra-bootje laten varen.
Voor spoedgevallen, ernstige ziekten
e.d. is dit een uitkomst.
En wat de technische kant van de
zaak betreft: de „Zeemeeuw" is op de
Schelde gebouwd volgens de strengste
eischen, die men aan een zwaar zeeschip
zou stellen. De scheepvaartinspectie
en een ieder weet, dat die lastig kan
zijn heeft zijn fiat op ontwerp en
teekeningen gezet. Waarlijk, ook van
déze kritiek blijft niet veel over.
Aldus meent men en o.i. terecht, dat
de provincie een goede daad met het in
leggen van het z.g. mistbootje heeft ge
daan, ten gerieve van Zeeuwsch-Vlaan-
deren.
Het gaat hiermee echter, zooals het
vaak gebeurt, wanneer men andere ei
schen gaat stellen aan iets, dan waar
voor het in het leven geroepen is. In
stede van te waardeeren hetgeen men
krijgt, maakt men thans het verkregene
belachelijk. Het publiek zal men nim
mer tevreden kunnen stellen, een be
paalde categorie zal altijd blijven kan
keren. Maar de leiding is er van over
tuigd, dat ook in deze zooveel mogelijk
tegemoet is gekomen aan een regelma
tig vervoer van post en couranten."
Tot zoover onze inlichtingen. Wij
meenen dat het relletje tegen het boot
je hiermede tot zijn ware, d.w.z. zeer
onaanzienlijke proporties is geredu
ceerd. Zullen we het daar bij laten?
Kanalengekrakeel.
Een berichtgever van ons uit Axel, en
de heer N. J, Harte uit Terneuzen
laatstgenoemde in zijn qualiteit van se
cretaris der K. A. H. A. hebben el
kaar per ingezonden stuk in ons blad
bestreden, naar aanleiding van een door
den eerstgenoemde ingezonden verslag
je van een (niet openbare) conferentie.
Deze zaak is nog niet uit. Maar het
wil ons voorkomen, dat onze lezers dit
eenigermate persoonlijk schijnende ge
krakeel niet voldoende belang zal in
boezemen, om het in onze kolommen
voort te zetten. Genoeg zij daarom, dat
de heer Harte een brief van den heer
Holthuizen seer. v. h. Z. VI. Kanalen-
comité ontving, waarin deze betuigt,
dat hij „de woorden, die de berichtge
ver van de M. C. den heer Harte in den
mond legt in zijn bericht van 22 Sept.
j-1-, niet aan dezen berichtgever heeft
medegedeeld" en verder: „Hetgeen
omtrent den heer Harte in het bericht
wordt medegedeeld is overigens on
juist", terwijl onze berichtgever uit Axel
ons bericht, het wel aldus van zijn zegs
man den heer Holthuizen te hebben
vernomen.
Hiermede sluiten we de discussie
over dit punt.
Voor de behandeling van de kanalen-
quaesties zélf, die we uiteraard voldoen
de en zelfs zeer belangrijk achten, blij
ven onze kolommen natuurlijk open!
•VAN MBLLB'S-
^GOESCHB^
ONT BYT- KOEK
•DEN SOFTEN I N VAL SEDERT 1SZS-
(Ingez. Med.)
DE REIS DER KONINGIN-MOEDER.
De Koningin-Moeder, die thans nog te
Freudenstadt vertoeft, zal daar tot om
streeks 14 October blijven, om dan we
der rechtstreeks naar Nederland terug
te keeren. H.M, heeft tot nu toe goed
weer getroffen en veel baat gevonden
bij haar verblijf in het Schwarzwald.
Alvorens het paleis Voorhout te betrek
ken, zal H.M. na terugkeer hier te lande
nog eenige dagen op het Loo door
brengen.
DE MISLUKTE NEDERLANDSCH-
DUITSCHE BESPREKINGEN.
Zooals wij gister reeds meldden, is 't
tusschen de Nederlandsche en Duitsche
vertegenwoordigers over de Duitsche
voorstellen aangaande de contingentee-
ring spaak geloopen, daar de Nederland
sche regeering in die plannen geen
grondslag voor een vruchtbare discus
sie zag.
Dit heeft te Berlijn, naar Wolf meldt
verwondering gewekt, „Want Nederland
zelf heeft, zooals bekend is, sedert
eenigen tijd talrijke contingenten vast
gesteld, o.a. voor schoenen, enz-, tricot-
en textielrfoederen, confectie en kera
mische artikelen, die den Duitschen uit
voer naar Nederland met ongeveer 50
millioen rijksmarken beperken. Neder
land heeft deze maatregelen genomen
Eenheid in het gezin kan alleen wor
den verwezenlijkt door innerlijke har
monie.
Mevr. BakkerNort.
zonder de Duitsche regeering daarvan
tevoren in kennis te stellen of met haar
een gedachtenwisseling over de gevol
gen te openen. Bij dezen stand van za
ken is het onbegrijpelijk, dat de Neder
landsche regeering zich aan de door
Duitschland aangeboden besprekingen
over de van Duitsche zijde voorgeno
men contingenteeringsmaatregelen wil
onttrekken."
NEDERLANDSCHE VARKENS
CENTRALE.
De Nederlandsche Varkenscentrale
maakt bekend, dat van Maandag 10 Oc
tober af levering van varkens over het
geheele land rechtstreeks aan de ver
tegenwoordigers der Nederlandsche Var
kenscentraie kan geschieden. Van dezen
datum af zal inkoop van varkens in het
zoutersgewicht, bestemd voor de Neder
landsche Varkenscentrale, op de mark
ten niet meer plaats vinden.
Degene, die varkens aan de Neder
landsche Varkenscentrale wil leveren,
zal hiervan mededeeling moeten doen
aan den plaatselijken zaakvoerder der
Nederlandsche Varkenscentrale in de
gemeente zijner woonplaats.
TIJDELIJKE HEFFING VAN OP
CENTEN OP ALLE INVOERRECHTEN
Bij tweedë nota van wijziging zijn en
kele wijzigingen gebracht in het wets
ontwerp-tijdelijke heffing van opcenten
op alle invoerrechten en op den accijns
op bier, alsmede herziening van het ta
rief.
In de eerste plaats is gebleken dat
verschillende kleine motoren voor rij
wielen en motorrijwielen een gewicht per
liter werkzamen cylinder-inhoud hebben
tusschen 100 en 200 kg. De belastbaar
heid is dus tot laatstgenoemd gewicht
verhoogd.
Voorts zouden als gevolg van vóór de
indiening van het wetsontwerp of van de
eerste nota van wijzigingen reeds afge
sloten contracten vele personen en li
chamen de door hen verschuldigde be
dragen niet kunnen verhalen op degenen,
aan wie zij de goederen waarop de nieu
we of verhoogde heffing drukt, moeten
afleveren. Deze overweging heeft geleid
tot kwijtschelding, wanneer wordt aan
getoond, dat de goederen door dengene
voor wiens dekening de heffing zou ko
men, vóór 29 September 1932 zijn ver
kocht.
DE PRINS VAN WALES BEZOEKT
ONS LAND.
Naar verluidt zal de Prins van Wales
van Malmö naar Rotterdam-Waalhaven
vliegen, waar hij op 13 October in den
middag zal aankomen. Hij zal verblij
ven in het gebouw van de Engelsche
legatie te 's-Gravenhage. Het bezoek
zal slechts een dag of twee'cluren. Daar
na zal de Prins naar Londen terug-
keeren.
Het zal de tweede maal zijn dat de
Prins voet op Hollandschen wal zet, en
de eerste maal, dat hij ons land be
zoekt.
DRIE MOTORBOOTEN VOOR
„DE SCHELDE"?
Er doen op het oogenblik merkwaar
dige berichten de ronde over „geheime
subsidies", door de provincie Zeeland en
de gemeente Vlissingen verleend aan de
werf „De Schelde" in laatstgenoemde
gemeente, teneinde die scheepsbouw
maatschappij in staat te stellen on
danks lagere inschrijvingen elders in den
lande een drietal veerbooten voor de
provincie Zeeland te kunnen bouwen.
Volgens het s.d. blad „Het Volk" zou
den de provincie en de gemeente „heel
in het geheim groote subsidies hebben
gegeven om het werk aan „De Schelde"
te kunnen opdragen".
„De Zeeuw" is, naar aanleiding van
dit bericht in „Het Volk", op onderzoek
uitgegaan, en vernam ook „dat te Vlis
singen in het geheim eenige subsidie is
toegezegd, waartegen de regeering nu
bezwaar maakt".
Het komt ons voor, dat op niet ge
heel te verdedigen wijze hier ten deele
wellicht juiste, maar voor een grooter
deel onjuiste berichten worden gepubli
ceerd, welke, op deze wijze, en in dit
stadium, de zaak zelf moeilijk ten goede
zullen kunnen komen.
Het spreekt vanzelf, dat het, èn voor
de provincie Zeeland, èn voor de ge
meente Vlisingen, van groot belang zal
zijn, dat bedoelde veerbooten bij ons „in
eigen huis" gebouwd zullen kunnen wor
den. Aangezien een dergelijke opdracht
een gunstigen invloed op den stand van
het werkloosheidscijfer in Vlissingen, en
dus ook in de provincie, zou hebben,
achten wij het volstrekt niet ondenkbaar,
en, indien het zoo mocht zijn, zeer wel
verdedigbaar ook, dat gemeente en/of
provincie zoekende Zouden zijn naar
middelen en wegen, om de mogelijkheid
de booten hier te laten bouwen, te be
vorderen. Dat zal dan wel de ware kern
van deze ietwat naar het sensationeele
riekende berichtgeving zijn.
Wat ons echter verwondert van twee
politiek zoo welgeschoolde dagbladen,
is het o.i. dwaze gescharrel met „heel
in het geheim gegeven groote subsidies".
Dat is kortweg gezegd onzin.
„Heel in het geheim" kan alleen een
particuliere Croesus een groote subsidie
geven, maar nóch een gemeente, nóch
een provincie kan dat. Ten hoogste kun
nen onderscheidenlijk een college van
B. en W. en een college van Ged. Staten
overwegen, of zij op de een of andere
wettelijk geoorloofde en door de lands-
regeering te aanvaarden wijze het hier-
voren gestelde zouden kunnen helpen
tot stand komen. Maar dat moet en
zal in elk geval uitloopen op een voor
stel tot het brengen van een uitgaaf
post, onderscheidenlijk op een gemeen-
tebegrooting en een provinciale begroo
ting.
Van geheime subsidies kan hier dus
geen sprake zijn; indien er een en an
der in overweging mocht zijn, dan zal te
gelegener tijd een ieder dat wel, langs
den gewonen weg, vernemen.
Dat is, dunkt ons, de zaak tot meer
nuchtere verhoudingen teruggebracht.
Wij ontvingen wederom de zoo be
kende en practische Walchersche Zak-
gids, voor den winterdienst 1932-1933,
bevattende de dienstregelingen der
spoorwegverbindingen met ons eiland,
met de aansluiting naar België en de
lijn Neuzen-Gent-Mechelen, der auto
omnibussen, booten, trams in de pro
vincie, veren, enz. Uitgave firma R, M.
Smits, alhier.
Met dó Staatscourant zijn verzon
den afdrukken van de statuten; betref
fende de Patroonsvereeniging1 „Wal1-
cherens Pl'attelandsch Btouwkring", ge
vestigd te Middelburg 'g'ew. statuten)'.-
den Bond van Boerenibioterproducenten
in Zeeland, gevestigd te Middelburg
ONZE WATERVOGELS.
Een gans doodgereden.
De Goesche singels zijn mooi en tot
hun schilderachtige schoonheid dragen
ook de watervogels, de zwanen, gan
zen, eenden en duikhoentjes bij.
Een jaar geleden ging het met de
watervogels den verkeerden kant uit.
Geleidelijk verdwenen er, meest sneu
velend onder auto-wielen en zoo waren
er dien tijd in den Oostsingel nog
slechts één zwaan en één gans, en in
den Westsingel alleen nog een koppel
zwanen, en dan de eenden.
De Goesche Courant wijdde aan dit
feit eenige artikelen en kreeg van ver
scheidene lezers medewerking in geld
en in natura. Er kwamen één koppel
zwanen, twee koppels witte ganzen en
twee koppels echte Toulouser-gan-
zen bij.
Gedachtig aan het lot der vorige wa
tervogels, waarschuwde toen de Goe
sche Courant de bewoners der singels,
om de dieren met voedsel toch vooral
niet op den rijweg te lokken, doch ze
juist daar van af te jagen. Helaas heeft
deze waarschuwing niet het beoogde
doel bereikt. Enkele bewoners der sin
gels bleken er een kinderachtig genoe
gen in te hebben, de dieren zoover mo
gelijk op den rijweg te krijgen, liefst tot
voor hun deur, of in hun voortuintie.
En zoo viel gisteren, op den West
singel, weer het eerste slachtoffer, werd
één der ganzen weer door een auto
overreden en gedood.
Daarom ook thans weer het verzoek,
jaag s.v.p. de watervogels van den weg
anders is Goes spoedig weer even ver
als vóór een jaar en zal mettertijd de
laatste zwaan en gans uit de singels
verdwenen zijn. Werkt anderzijds het
Ais de asfalt-ketels koken
Blijft de arbeid-schoorsteen rooken.
Middelburg, 5-X-'32. Dinsdag hoogste
1 u c h ttemperatuur 12 °C; (54 °F); laag
ste 9.1 °C (48 °F). Heden 9 h: 13.5 °C;
12 h: 13.3 °C. 0.7 mm regen of neerslag.
Hoogste barometerstand 765.6 mm te
München; laagste 744.4 mm te V. Manoer
v»rwacbtiiig tot Morgenavond;
Zwakke tot matige, aanvankelijk N,
W. tot W., later tijdelijk krimpende
wind, aanvankelijk ha.li, later zwaar be
wolkt tot betrokken en meer kans op
regen, later iets zachter.
Zon op: 6 h 09; onder 17 h 28. Licht
op: 17 h 58. Maan op: 13 h 47; onder.'
19 h 56. E.K.: 6 Oct.
Hoog- en laagwater te Vlissingen.
Westkapelle is 28 min. en Domburg
?3 min. vroeger; Veere 38 min. later
(S springtij).
Oct.
Wo.
5
4.25 16.53
11.01 23.25
Do.
6
5.16 17.49
11.54
Vr.
7
6.17 19.04
0.20 12.51
ïoog-
en
Laagwater te
Wemeldinge.
Oct.
Wo.
5
6.25 18.46
12.04
Do.
6
7.11 19.36
0.31 12.56
Vr.
7
8.05 20.42
1.27 13.54
WARM WATER, met nachtstroom of
gas, voor keuken of bad. Installateur:
J. M. POLDERMAN
GOESTeleioon 129.
(Ingez. Med.)
publiek echter mede, ook door de wa
tervogels nu en dan te voeren, dan kan
volgend jaar ongetwijfeld op een natuur
lijke vermeerdering gerekend worden.
Mocht ook deze waarschuwing niet
baten, dan zou het aan te Hevelen zijn
een verordening in het leven te roepen
als: „het is verboden ganzen en andere
watervogels op den weg te lokken".
Is Goes, als ganzestad, dit haar gan
zen niet verplicht
Onbeheerde auto's.
De politie heeft gisteren enkele pro
ces-verbalen opgemaakt tegen onbeken
de automobilisten (nummers genoteerd),
die hun auto's lieten staan op niet daar
voor aangewezen plaatsen.
KORTGENE. Men meldt ons: Fr au
Müller, die met haar kano een tocht
heeft ondernomen van Hamburg naar
Londen is Dinsdag in de Zuidvliet vanaf
Katsche Veer tot Kortgene op sleep
touw genomen door den beurtschipper
van Kortgene. Frau Müller dronk met
smaak het haar aangeboden kop thee.
De kanovaartster had het plan dien
avond nog Middelburg te bereiken van
waar zij haar tocht over Vlissingen,
Ostende, Calais, Plymouth naar Londen
zou vervolgen. Frau Müller had van de
koude en de vele regenbuien niet veel
te lijden en verkeerde in uitstekende
conditie.
BURGH. Maandagavond j.l. hield het
Nutsdepartement „HaamstedeBurgh"
een algemeene ledenvergadering. Behan
deld en goedgekeurd werden het jaar
verslag, de rekening van den penning
meester in ontvang en uitgaaf resp. met
117.22 en 98,72 K en de begrooting
voor het nieuwe dienstjaar in ontvang
en uitgaaf met 123.75. In overleg met
het departement Brouwershaven zullen
als sprekers vor het aanstaande seizoen
uitgenooaigd worden de heeren Brijs en