Om een klein bootje. BINNENLAND. ZEELAND. MIDDELBURG. GOES. ASFALT-WEGEN Economische we WEER EN WIND. NOORD-BEVELAND. SCHOUWEN-DUIVELAND. GOESCHE Dagblad Abonnementsprijs 2.30 per kwartaal (Buiten Goes plus 20 ct. voor expeditie). Weekabonnementen in Goes 18 cent per week. De advertentieprijs is voor de gewone advertentiën 30 cent per regel; voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bij abonnement beide veel lager. Men vrage daarvoor de tarieven. UITG.: N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT Lange St. Pieterstraat, Middelburg Kantoor voor GOES Turfkade, telefoon no. 17. Middelburg, Redactie tel. 269; Administratie teL 139. Postcheque- en girorekening 43255. Familieberichten en dankbetuigingen: van 17 regels 2.10; elke reg^l meer 30 cent. In de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 6 regeil opgenomen a 75 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven fliM „Bevragen bureau dezer courant" 10 cent extra. Bewijsnummers t f' No. 146. Twee Bladen. WOENSDAG 5 OCTOBER 1932. Eerste Blad. 119e Jaargang. Dezer dagen schreef een groot dag blad een even onrustv er wekkend als op zienbarend artikel over de verschrik kingen van het gevaarlijke en onveilige verkeer over de Schelde, van Vlissingen op Breskens bij mist. Dat moet gewoonweg vreeselijk zijn, zoo men dat blad mag gelooven. Maar dat mag men nu helaas niet, althans niet zonder er een korreltje zout bij te doen. Want men weet het wel: het op rose pa pier gedrukte roode „Volksblad", mop pert of kankert graag een beetje dat houdt den geest wakker. En ditmaal moet de „Zeemeeuw", het mist- en directiebootje van den Provin cialen stoombootdienst het ontgelden. Daar blijft nu letterlijk of neen, toch weer niet letterlijk, maar figuurlijk niets aan heel. Het bootje „voldoet in geenen deele aan de eischen"; geïnsi nueerd wordt dat het meer voor spele varen van directie en staf dan voor ern stig werk bestemd is; „de kapitein hangt gedurende de vaart half buiten boord"; „het personeel staat aan de felste koude bloot"; „de motor maakt zoo'n verschrikkelijk leven, dat hooren en zien vergaat"; etc. etc. Kortom, een ieder, die dit aardige bootje wel eens zag liggen of varen, zal zich afvragen hoe van één zoo'n nietig vaartuigje zóóveel kwaads gezegd kan worden! Evenwel, wij hebben de zaak voor ditmaal nu eens wat verder willen uit zoeken en daarom inlichtingen gevraagd en welwillend verkregen, ter plaatse waar men op de hoogte kan en moet zijn. Aan hetgeen men ons daar omtrent dit geval mededeelde, zij het volgende ontkend: „De oude booten hadden de reputatie dat zij slechts bij zéér zwaren mist den dienst staakten. Naast de groote be kwaamheid van kapitein en stuurman maakten ook de afmetingen van die schepen dit mogelijk. Nu deze oude boo ten vervangen zijn door de zooveel grootere ferrybooten, was te voorzien, dat de dienst VlissingenBreskens bij mistig weer niet zoolang onderhouden zou kunnen worden als tot dusver mo gelijk was, zeer ten ongerieve van een goede postverbinding. Zonder iets te kort te 'doen aan de passagiers, kan het van veel meer belang zijn, dat de post wordt over gebracht. Deze overweging heeft de autoritei ten er toe gebracht om, gebruik makend van een in hun bezit zijnden motor, een casco om dien motor te bouwen. Het al- zoo1 ontstane mistbootje, „de Zeemeeuw" zorgt bij mistig weer, wanneer de fer rybooten den dienst hebben gestaakt, voor het overbrengen van de post. Wan neer dit bootje vertrekt, kunnen een aantal passagiers, geheel op eigen risico mede gaan, evenwel en hierop wees men ons in het bijzonder dit bootje heeft abso luut niet de pretentie te dienen als middel tot vervoer van passagiers. Natuurlijk brengt de vaart risico met zich mede, doch dit risico- is geheel voor de passagiers. Herhaalde malen heeft de „Zeemeeuw" uitstekende diensten voor post en couranten bewezen. H'et spreekt wel vanzelf dat het varen met dit boot je bij mistig weer èn voor stuurman èn voo passagiers, geen genot is. Het is dan ook een noodmaatregel. Teneinde de bedrijfszekerheid van de machine zoo groot mogelijk te doen zijn, moet op geregelde tijden, ter controle van de machine, gevaren worden. Deze vaar ten worden waarschijnlijk aangezien voor de pleziertochtjes van directie en staf. Een 2e voordeel is verbonden aan de „Zeemeeuw". Tot dusver kon men, in dien men 's avonds van Breskens naar Vlissingen over moest of omgekeerd, 'n boot krijgen ad 75. Thans kan men ge bruik maken van dit bootje voor een be drag, dat in z'n geheel ongeveer f 10. bedraagt; 10 personen kunnen dus voor 1 p. p. een extra-bootje laten varen. Voor spoedgevallen, ernstige ziekten e.d. is dit een uitkomst. En wat de technische kant van de zaak betreft: de „Zeemeeuw" is op de Schelde gebouwd volgens de strengste eischen, die men aan een zwaar zeeschip zou stellen. De scheepvaartinspectie en een ieder weet, dat die lastig kan zijn heeft zijn fiat op ontwerp en teekeningen gezet. Waarlijk, ook van déze kritiek blijft niet veel over. Aldus meent men en o.i. terecht, dat de provincie een goede daad met het in leggen van het z.g. mistbootje heeft ge daan, ten gerieve van Zeeuwsch-Vlaan- deren. Het gaat hiermee echter, zooals het vaak gebeurt, wanneer men andere ei schen gaat stellen aan iets, dan waar voor het in het leven geroepen is. In stede van te waardeeren hetgeen men krijgt, maakt men thans het verkregene belachelijk. Het publiek zal men nim mer tevreden kunnen stellen, een be paalde categorie zal altijd blijven kan keren. Maar de leiding is er van over tuigd, dat ook in deze zooveel mogelijk tegemoet is gekomen aan een regelma tig vervoer van post en couranten." Tot zoover onze inlichtingen. Wij meenen dat het relletje tegen het boot je hiermede tot zijn ware, d.w.z. zeer onaanzienlijke proporties is geredu ceerd. Zullen we het daar bij laten? Kanalengekrakeel. Een berichtgever van ons uit Axel, en de heer N. J, Harte uit Terneuzen laatstgenoemde in zijn qualiteit van se cretaris der K. A. H. A. hebben el kaar per ingezonden stuk in ons blad bestreden, naar aanleiding van een door den eerstgenoemde ingezonden verslag je van een (niet openbare) conferentie. Deze zaak is nog niet uit. Maar het wil ons voorkomen, dat onze lezers dit eenigermate persoonlijk schijnende ge krakeel niet voldoende belang zal in boezemen, om het in onze kolommen voort te zetten. Genoeg zij daarom, dat de heer Harte een brief van den heer Holthuizen seer. v. h. Z. VI. Kanalen- comité ontving, waarin deze betuigt, dat hij „de woorden, die de berichtge ver van de M. C. den heer Harte in den mond legt in zijn bericht van 22 Sept. j-1-, niet aan dezen berichtgever heeft medegedeeld" en verder: „Hetgeen omtrent den heer Harte in het bericht wordt medegedeeld is overigens on juist", terwijl onze berichtgever uit Axel ons bericht, het wel aldus van zijn zegs man den heer Holthuizen te hebben vernomen. Hiermede sluiten we de discussie over dit punt. Voor de behandeling van de kanalen- quaesties zélf, die we uiteraard voldoen de en zelfs zeer belangrijk achten, blij ven onze kolommen natuurlijk open! •VAN MBLLB'S- ^GOESCHB^ ONT BYT- KOEK •DEN SOFTEN I N VAL SEDERT 1SZS- (Ingez. Med.) DE REIS DER KONINGIN-MOEDER. De Koningin-Moeder, die thans nog te Freudenstadt vertoeft, zal daar tot om streeks 14 October blijven, om dan we der rechtstreeks naar Nederland terug te keeren. H.M, heeft tot nu toe goed weer getroffen en veel baat gevonden bij haar verblijf in het Schwarzwald. Alvorens het paleis Voorhout te betrek ken, zal H.M. na terugkeer hier te lande nog eenige dagen op het Loo door brengen. DE MISLUKTE NEDERLANDSCH- DUITSCHE BESPREKINGEN. Zooals wij gister reeds meldden, is 't tusschen de Nederlandsche en Duitsche vertegenwoordigers over de Duitsche voorstellen aangaande de contingentee- ring spaak geloopen, daar de Nederland sche regeering in die plannen geen grondslag voor een vruchtbare discus sie zag. Dit heeft te Berlijn, naar Wolf meldt verwondering gewekt, „Want Nederland zelf heeft, zooals bekend is, sedert eenigen tijd talrijke contingenten vast gesteld, o.a. voor schoenen, enz-, tricot- en textielrfoederen, confectie en kera mische artikelen, die den Duitschen uit voer naar Nederland met ongeveer 50 millioen rijksmarken beperken. Neder land heeft deze maatregelen genomen Eenheid in het gezin kan alleen wor den verwezenlijkt door innerlijke har monie. Mevr. BakkerNort. zonder de Duitsche regeering daarvan tevoren in kennis te stellen of met haar een gedachtenwisseling over de gevol gen te openen. Bij dezen stand van za ken is het onbegrijpelijk, dat de Neder landsche regeering zich aan de door Duitschland aangeboden besprekingen over de van Duitsche zijde voorgeno men contingenteeringsmaatregelen wil onttrekken." NEDERLANDSCHE VARKENS CENTRALE. De Nederlandsche Varkenscentrale maakt bekend, dat van Maandag 10 Oc tober af levering van varkens over het geheele land rechtstreeks aan de ver tegenwoordigers der Nederlandsche Var kenscentraie kan geschieden. Van dezen datum af zal inkoop van varkens in het zoutersgewicht, bestemd voor de Neder landsche Varkenscentrale, op de mark ten niet meer plaats vinden. Degene, die varkens aan de Neder landsche Varkenscentrale wil leveren, zal hiervan mededeeling moeten doen aan den plaatselijken zaakvoerder der Nederlandsche Varkenscentrale in de gemeente zijner woonplaats. TIJDELIJKE HEFFING VAN OP CENTEN OP ALLE INVOERRECHTEN Bij tweedë nota van wijziging zijn en kele wijzigingen gebracht in het wets ontwerp-tijdelijke heffing van opcenten op alle invoerrechten en op den accijns op bier, alsmede herziening van het ta rief. In de eerste plaats is gebleken dat verschillende kleine motoren voor rij wielen en motorrijwielen een gewicht per liter werkzamen cylinder-inhoud hebben tusschen 100 en 200 kg. De belastbaar heid is dus tot laatstgenoemd gewicht verhoogd. Voorts zouden als gevolg van vóór de indiening van het wetsontwerp of van de eerste nota van wijzigingen reeds afge sloten contracten vele personen en li chamen de door hen verschuldigde be dragen niet kunnen verhalen op degenen, aan wie zij de goederen waarop de nieu we of verhoogde heffing drukt, moeten afleveren. Deze overweging heeft geleid tot kwijtschelding, wanneer wordt aan getoond, dat de goederen door dengene voor wiens dekening de heffing zou ko men, vóór 29 September 1932 zijn ver kocht. DE PRINS VAN WALES BEZOEKT ONS LAND. Naar verluidt zal de Prins van Wales van Malmö naar Rotterdam-Waalhaven vliegen, waar hij op 13 October in den middag zal aankomen. Hij zal verblij ven in het gebouw van de Engelsche legatie te 's-Gravenhage. Het bezoek zal slechts een dag of twee'cluren. Daar na zal de Prins naar Londen terug- keeren. Het zal de tweede maal zijn dat de Prins voet op Hollandschen wal zet, en de eerste maal, dat hij ons land be zoekt. DRIE MOTORBOOTEN VOOR „DE SCHELDE"? Er doen op het oogenblik merkwaar dige berichten de ronde over „geheime subsidies", door de provincie Zeeland en de gemeente Vlissingen verleend aan de werf „De Schelde" in laatstgenoemde gemeente, teneinde die scheepsbouw maatschappij in staat te stellen on danks lagere inschrijvingen elders in den lande een drietal veerbooten voor de provincie Zeeland te kunnen bouwen. Volgens het s.d. blad „Het Volk" zou den de provincie en de gemeente „heel in het geheim groote subsidies hebben gegeven om het werk aan „De Schelde" te kunnen opdragen". „De Zeeuw" is, naar aanleiding van dit bericht in „Het Volk", op onderzoek uitgegaan, en vernam ook „dat te Vlis singen in het geheim eenige subsidie is toegezegd, waartegen de regeering nu bezwaar maakt". Het komt ons voor, dat op niet ge heel te verdedigen wijze hier ten deele wellicht juiste, maar voor een grooter deel onjuiste berichten worden gepubli ceerd, welke, op deze wijze, en in dit stadium, de zaak zelf moeilijk ten goede zullen kunnen komen. Het spreekt vanzelf, dat het, èn voor de provincie Zeeland, èn voor de ge meente Vlisingen, van groot belang zal zijn, dat bedoelde veerbooten bij ons „in eigen huis" gebouwd zullen kunnen wor den. Aangezien een dergelijke opdracht een gunstigen invloed op den stand van het werkloosheidscijfer in Vlissingen, en dus ook in de provincie, zou hebben, achten wij het volstrekt niet ondenkbaar, en, indien het zoo mocht zijn, zeer wel verdedigbaar ook, dat gemeente en/of provincie zoekende Zouden zijn naar middelen en wegen, om de mogelijkheid de booten hier te laten bouwen, te be vorderen. Dat zal dan wel de ware kern van deze ietwat naar het sensationeele riekende berichtgeving zijn. Wat ons echter verwondert van twee politiek zoo welgeschoolde dagbladen, is het o.i. dwaze gescharrel met „heel in het geheim gegeven groote subsidies". Dat is kortweg gezegd onzin. „Heel in het geheim" kan alleen een particuliere Croesus een groote subsidie geven, maar nóch een gemeente, nóch een provincie kan dat. Ten hoogste kun nen onderscheidenlijk een college van B. en W. en een college van Ged. Staten overwegen, of zij op de een of andere wettelijk geoorloofde en door de lands- regeering te aanvaarden wijze het hier- voren gestelde zouden kunnen helpen tot stand komen. Maar dat moet en zal in elk geval uitloopen op een voor stel tot het brengen van een uitgaaf post, onderscheidenlijk op een gemeen- tebegrooting en een provinciale begroo ting. Van geheime subsidies kan hier dus geen sprake zijn; indien er een en an der in overweging mocht zijn, dan zal te gelegener tijd een ieder dat wel, langs den gewonen weg, vernemen. Dat is, dunkt ons, de zaak tot meer nuchtere verhoudingen teruggebracht. Wij ontvingen wederom de zoo be kende en practische Walchersche Zak- gids, voor den winterdienst 1932-1933, bevattende de dienstregelingen der spoorwegverbindingen met ons eiland, met de aansluiting naar België en de lijn Neuzen-Gent-Mechelen, der auto omnibussen, booten, trams in de pro vincie, veren, enz. Uitgave firma R, M. Smits, alhier. Met dó Staatscourant zijn verzon den afdrukken van de statuten; betref fende de Patroonsvereeniging1 „Wal1- cherens Pl'attelandsch Btouwkring", ge vestigd te Middelburg 'g'ew. statuten)'.- den Bond van Boerenibioterproducenten in Zeeland, gevestigd te Middelburg ONZE WATERVOGELS. Een gans doodgereden. De Goesche singels zijn mooi en tot hun schilderachtige schoonheid dragen ook de watervogels, de zwanen, gan zen, eenden en duikhoentjes bij. Een jaar geleden ging het met de watervogels den verkeerden kant uit. Geleidelijk verdwenen er, meest sneu velend onder auto-wielen en zoo waren er dien tijd in den Oostsingel nog slechts één zwaan en één gans, en in den Westsingel alleen nog een koppel zwanen, en dan de eenden. De Goesche Courant wijdde aan dit feit eenige artikelen en kreeg van ver scheidene lezers medewerking in geld en in natura. Er kwamen één koppel zwanen, twee koppels witte ganzen en twee koppels echte Toulouser-gan- zen bij. Gedachtig aan het lot der vorige wa tervogels, waarschuwde toen de Goe sche Courant de bewoners der singels, om de dieren met voedsel toch vooral niet op den rijweg te lokken, doch ze juist daar van af te jagen. Helaas heeft deze waarschuwing niet het beoogde doel bereikt. Enkele bewoners der sin gels bleken er een kinderachtig genoe gen in te hebben, de dieren zoover mo gelijk op den rijweg te krijgen, liefst tot voor hun deur, of in hun voortuintie. En zoo viel gisteren, op den West singel, weer het eerste slachtoffer, werd één der ganzen weer door een auto overreden en gedood. Daarom ook thans weer het verzoek, jaag s.v.p. de watervogels van den weg anders is Goes spoedig weer even ver als vóór een jaar en zal mettertijd de laatste zwaan en gans uit de singels verdwenen zijn. Werkt anderzijds het Ais de asfalt-ketels koken Blijft de arbeid-schoorsteen rooken. Middelburg, 5-X-'32. Dinsdag hoogste 1 u c h ttemperatuur 12 °C; (54 °F); laag ste 9.1 °C (48 °F). Heden 9 h: 13.5 °C; 12 h: 13.3 °C. 0.7 mm regen of neerslag. Hoogste barometerstand 765.6 mm te München; laagste 744.4 mm te V. Manoer v»rwacbtiiig tot Morgenavond; Zwakke tot matige, aanvankelijk N, W. tot W., later tijdelijk krimpende wind, aanvankelijk ha.li, later zwaar be wolkt tot betrokken en meer kans op regen, later iets zachter. Zon op: 6 h 09; onder 17 h 28. Licht op: 17 h 58. Maan op: 13 h 47; onder.' 19 h 56. E.K.: 6 Oct. Hoog- en laagwater te Vlissingen. Westkapelle is 28 min. en Domburg ?3 min. vroeger; Veere 38 min. later (S springtij). Oct. Wo. 5 4.25 16.53 11.01 23.25 Do. 6 5.16 17.49 11.54 Vr. 7 6.17 19.04 0.20 12.51 ïoog- en Laagwater te Wemeldinge. Oct. Wo. 5 6.25 18.46 12.04 Do. 6 7.11 19.36 0.31 12.56 Vr. 7 8.05 20.42 1.27 13.54 WARM WATER, met nachtstroom of gas, voor keuken of bad. Installateur: J. M. POLDERMAN GOESTeleioon 129. (Ingez. Med.) publiek echter mede, ook door de wa tervogels nu en dan te voeren, dan kan volgend jaar ongetwijfeld op een natuur lijke vermeerdering gerekend worden. Mocht ook deze waarschuwing niet baten, dan zou het aan te Hevelen zijn een verordening in het leven te roepen als: „het is verboden ganzen en andere watervogels op den weg te lokken". Is Goes, als ganzestad, dit haar gan zen niet verplicht Onbeheerde auto's. De politie heeft gisteren enkele pro ces-verbalen opgemaakt tegen onbeken de automobilisten (nummers genoteerd), die hun auto's lieten staan op niet daar voor aangewezen plaatsen. KORTGENE. Men meldt ons: Fr au Müller, die met haar kano een tocht heeft ondernomen van Hamburg naar Londen is Dinsdag in de Zuidvliet vanaf Katsche Veer tot Kortgene op sleep touw genomen door den beurtschipper van Kortgene. Frau Müller dronk met smaak het haar aangeboden kop thee. De kanovaartster had het plan dien avond nog Middelburg te bereiken van waar zij haar tocht over Vlissingen, Ostende, Calais, Plymouth naar Londen zou vervolgen. Frau Müller had van de koude en de vele regenbuien niet veel te lijden en verkeerde in uitstekende conditie. BURGH. Maandagavond j.l. hield het Nutsdepartement „HaamstedeBurgh" een algemeene ledenvergadering. Behan deld en goedgekeurd werden het jaar verslag, de rekening van den penning meester in ontvang en uitgaaf resp. met 117.22 en 98,72 K en de begrooting voor het nieuwe dienstjaar in ontvang en uitgaaf met 123.75. In overleg met het departement Brouwershaven zullen als sprekers vor het aanstaande seizoen uitgenooaigd worden de heeren Brijs en

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina 1