DERDE BLAD VAN DE GOESCHE CO URANT VAN ZATERDAG 24 SEPTEMBERl 9 3 2. No. 13 7. BELGISCHE BRIEF. Rust, kalmte en zelfbeheersching (Van onzen correspondent.) Het verkeersprobleem. Een nieuwe wet. De verplichte verzekering met een tiende onverzekerde persoonlijke verantwoord delijkheid. Het rijbe wijs. Invoering van een verkeerspolitie. Een in ternationale verkeersten- toonstelling om het publiek op te voeden. Brussel, 19 Sept. 1932. Reeds jaren geleden werd er in Bel gië gewerkt aan de oplossing van het verkeersprobleem. Het gebeurde op een wijze, die op afstand gezien, wel een beetje naïef lijkt. Er werd een zooge naamde „verkeersweek" gehouden en te Brussel, werd het geheele politie ikorps gemobiliseerd om zoowel voet gangers als automobilisten op te leiden voor een goede toepassing van de ver keersregelen en zoowel verkeersbeleid lieid als voorzichtigheid te leeren. Ge durende een week stond er een agent aan een tramhalte waar automobilisten de slechte gewoonte hebben door te rij den als een tram stopt en wien hij, even tueel, een vemraning gaf, ofwel werden de voetgangers berispt, die te vroeg van de tram sprongen. Maar na een week was het afgeloopen en dan ging alles weer rustig zijn gangetje. De ver keersweek is dan ook, meenen we, op gedoekt, omdat men er zich rekenschap van heeft gegeven, dat het met het ver keersprobleem een andere vaart moet nemen, wil men tot bevredigende resul taten komen. Het aantal doodelijke on gelukken is wel afgenomen, maar is toch nog schrikwekkend hoog. In 1929 wer den in België 17.510 ongelukken ge boekt, met 429 dooden en 8.003 gewon den. Het volgend jaar waren er in de Brusselsche agglomeratie 6.852 ongeluk ken, met 55 dooden en 2.940 gewonden. Met het oog op dergelijke cijfers is een eenvoudige „verkeersweek" als preven tieve maatregel niet meer voldoende. Sedert verscheidene jaren heeft men gewerkt om geleidelijk een definitieve oplossing te vinden en dit op allerlei gebied. Door wijzig ng aan de bestaan de verkeersreglementen zoowel als door politiemaatregelen en door ,toepas$ing van de internationale signalisatie. In 'n groote stad als Brussel is waarlijk een reusachtige poging gedaan om het ver keer te verbeteren, door het behoorlijk te regelen en door de signalisatie, op zeer vernuftige wijze. Men heeft resul taten geboekt, want in 1927 telde men in België 130.307 auto's, die 6.372 slacht offers maakten. In 1931 waren er 235.030 auto's met 8.449 slachtoffers. Op 100 auto's waren er in 1927 vijf slachtoffers en in 1931 was de verhouding 3,6. Men stelt z;ch voor het hierbij niet te laten. Sedert een paar jaren is een nieuw verkeersreglement van kracht, dat ver ouderde opvattingen heeft terecht gewe zen, onder meer liet voorrangsrecht van den automobilist op bepaalde punten, de wijze om elkander voorbij te rijden en de hieraan verbonden verantwoor delijkheid. Bij deze gelegenheid werd ook een maatregel genomen die de wielrijders verplichtte een rood achter licht te plaatsen aan hun rijwiel. Hon derden ongelukken hebben zich voorge daan door het ontbreken van dit licht. En het heeft jaren geduurd vooraleer het zoover is gekomen, dat rood achter licht werd voorgeschreven. Nu is echter een grondige wijziging in voorbereiding of liever zij werd reeds door den Senaat goedgekeurd. Alvorens volledig van kracht te worden moet zij nog door de Kamer worden aangenomen Deze nieuwe verkeerswet voert, voor de eerste maal verplichtingen in voor de voetgangers, die er rekening mee zullen moeten houden, dat de weg aan het as- verkeer toebehoort en dat ook hun ver antwoordelijkheid in het gedrang komt wanneer zij zich onvoorzichtig op de zen weg wagen, zonder voorzorgen te nemen, of wanneer zij b.v. niet in rechte lijn een weg oversteken. De wagen krijgt op den weg, een prioriteitsrecht ten op zichte van den voetganger. Ook het be ginsel van de verplichte verzekering wordt toegepast. Voortaan zal de auto mobilist, om een nummerplaat te be komen, een polis moeten overleggen van een verzekeringsmaatschappij, die wet tig is erkend en waardoor hij kan be wijzen, dat hij zijn burgerlijke verant woordelijk' pid tegenover derden heeft gedekt. Inbreuken hierop worden zwaar gestraft. Aldus zal het niet meer gebeu ren, dat onverantwoordelijke automobi listen slachtoffers maken wien zij, onver mogend zijnde, niet kunnen vergoeden. Op dit gebied evenwel wordt een gansch nieuwe opvatting gehuldigd, welke on betwistbaar in de Kamer niet zonder de bat zal worden aanvaard. De wet, die door den Senaat is aangenomen, ver klaart inderdaad, dat degene, die van een vervoermiddel gebruik maakt, slechts voor negen tienden zijn burger lijke verantwoordelijkheid kan verzeke ren. Het resteerende tiende zal hij steeds persoonlijk moeten dekken. Zoo b.v. zal de automobilist die veroordeeld wordt tot de betaling van 100.000 fr. vergoeding zelf voor 10.000 fr. moeten instaan. Elke verzekeringsbepaling, welke hiermee in strijd is, wordt onwettig verklaard. Wat hiermee beoogd wordt is duidelijk, n.L beletten dat de automobilist roekeloos zou te werk gaan en, rekende op zijn verzekering, minder voorzorgen zou ne men dan wanneer hij uit zijn eigen zak moet betalen. Er wordt gespeculeerd op het persoonlijk belang om ongelukken te vermijden. Deze opvatting wordt fel be streden, omdat zij een vrijheid aantast die op velerlei ander gebied ook aan banden zou kunnen gelegd worden, om dezelfde reden. Dezelfde redeneering geldt in de toe passing van het beginsel, dat de burger lijke verantwoordelijkheid van den werkgever voor de betaling van de boe ten, die hun personeel kan oploopen we gens verkeersovertredingen, niet meer mag worden ingeroepen. Het zullen steeds de belanghebbenden zelf zijn, die zullen moeten instaan voor de betaling. Deze maatregel wordt algemeen goed gekeurd, want er zijn nog steeds te veel chauffeurs, die rekenen op hun feitelijk immuniteit, wanneer zij rijden voor een patroon, om de gevaarlijkste verkeers- acrobatie uit te halen. Ook het rijbewijs wordt ingevoerd. Dat is, de aflevering van het rijbewijs zal aan bijzondere voorwaarden worden onderworpen. Op dit oogenblik kan iedereen, die de ver- eischte verkeertaxe betaalt, een „ge tuigschrift" bekomen, een blinde even goed als een kreupele. De nieuwe wet bepaalt, dat aan zekere bekwaamheids voorwaarden zal moeten voldaan wor den, ozowel psychische als physische. Een koninklijk besluit, zal de voorwaar den moeten vaststellen, doch men neemt aan, dat wellicht een klein examen zal worden ingesteld. Wie zekere antece denten heeft b.v. in verband met dron kenschap, zal geen rijbewijs kunnen be komen. i i* Een andere nieuwigheid is, dat datge ne, die in overtreding wordt genomen of een ongeval heeft veroorzaakt, zon der dat het schade of leed aan een ander heeft toegebracht, van vervolgingen wordt vrijgesteld wanneer hij op staan- den voet 50 fr. betaalt aan den verba liseerden agent. Deze bepaling zal ook nog veel inkt doen vloeien, al moet zegd worden, dat de nieuwe wet het publiek en vooral het rijdende publiek, onverschillig laat. Slechts wanneer zij zal worden toegepast zullen deze belang hebbenden beginnen te protesteeren.. Dat is nu eenmaal zoo. Dat met een dergelijk systeem de deur wagenwijd openstaat voor misbruiken, ligt voor de hand. Het voornaamste punt van de nieuwe regeling is tenslotte de invoering van n wegenpolilie. Als er iels oorzaak is van anarchie op de wegen, dan is het wel het gebrek aan een behoorlijke wegenpolitie. De gendarm is het begin en het einde van allen -eerbied voor de wet en waartoe dienen alle voorschrif ten als iedereen maar al te goed weet, dat er niemand is, om over de naleving en de toepassing te waken? ie Brus sel is sedert twee jaar een motorbriga de toegevoegd aan de verkeerspolitie,, n.l. agentenrmotorfietsers, die toezicht uitoefenen op de snelheid van de auto mobilisten en op de andere reglements bepalingen. Sedert het bestaan van deze brigade is het op gevaarlijke wegen in de stad veel veiliger geworden. Aldus, samengevat, de voornaamste n euwigheden van de nieuwe Belgische verkeerswet. Men wil ook een ernstige poging doen om 't publiek een verkeers- opvoeding te geven, welk doel de offi- cieele verkeersdienst van het ministerie van Binnenlandsche Zaken sedert jaren overigens nastreeft. Thans reeds werkt men aan een tentoonstelling, die in Maart van het volgende jaar zal wor den gehouden in de lokalen van het ju- temationaal karakter. De Belgische belpark te Brussel, en dit met een m- verkeersdienst wil de Belgische metho des vergelijken met de buitenlandsche en zoo zal op deze tentoonstelling door deelneming o.m. van Nederland, Duitsch- land, Engeland, Frankrijke, Zweden, Zwitserland, Italië en de Vereenigde Staten worden aangetoond wat er op verkeersgebied in deze landen is tot stand gebracht. Deze tentoonstelling, die speciaal onder bescherming staat van Brussel en Antwerpen, zal ook spe- c'ale inzendingen hebben van groote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Berlijn, Düsseldorf, Hamburg, Ge nua, Londen, Zürich, Madrid enz. Er zal een massa materiaal bijeengebracht wor den over de middelen om het publiek en ook de jeugd op te voeden inzake verkeer en over vraagstukken als de onbewaakte overwegen. Er zullen films worden vertoond. En na te Brussel te zijn gehouden, zal de tentoonstelling verhuizen naar Antwerpen, Luik en nog vele andere steden, om tenslotte terug te keeren naar de hoofdstad, waar zij zal worden bestendigd als een klein mu- seum. Dit alles is ongetwijfeld interessant en toont aan, dat het verkeersprobleem hier te lande op ernstige wijze wordt aangepakt. STUKKEN VOOR DEN GEMEENTE RAAD VAN MIDDELBURG. Behoud Garnizoen. Ter voldoening aan de te raadsver gadering van 14 September gedane toe zegging, bieden burg. en weth. een ont- werp-schrijven aan den Minister van Defensie aan, waarin zij namens den raad met den meesten aandrang verzoe ken om, wanneer eerlang contingents vermindering of opheffing van regimen ten mocht plaats hebben, wel een zoo danige troepenverdeeling te willen be vorderen, dat het thans aanwezige gar nizoen voor Middelburg onverminderd behouden blijft. In dit verband wenschen burg. en weth. er zeer nadrukkelijk op te wijzen, dat Middelburg de hoofd plaats van de provincie Zeeland is, dat het Middelburgsche garnizoen het eeni- ge infanterie-garnizoen is in de geheele provincie Zeeland en meer in het bij zonder dat het voor een gemeente met betrekkelijk gering zielental als Middel burg, vooral in dezen tijd een bijzonder nadeel is, van veel meer invloed op het welvaren der ingezetenen dan in groo- tere gemeenten, wanneer het garnizoen zou worden weggenomen. Burg. en weth. vertrouwen, dat het vorenstaande de volle aandacht van den Minister zal heb ben. Pachtvermindering vischwater binnenhaven. Naar aanleiding van het verzoek van J. P. F. Geers, pachter van het vischwa ter in de binnenhavens en in overeen stemming met wat ten deze voor het Rijks-vischwater, dat aan het gemeente lijke grenst, is bepaald, stellen burg. en weth. voor over 1932 15 pet. of 13.50 pachtvermindering toe te staan, onder voorwaarde, dat de prijs der dunne pa ling in de tweede helft van 1932 niet stijgt boven 0.50 per pond. De prijs was in 1928, toen het vischwater ver pacht is, 0.54 en is op dit oogenblik 0.40. Een der leden van de commissie van fabricage vraagt zich af of dit voorstel niet beter in 't laatst van 1932 kon worden behandeld, een ander lid vraagt hoe het mogelijk is na te gaan of de genoemde prijs zal worden gevraagd en is overigens geen bewonderaar van ge meentelijke prijszetting en meent, dat uitsluitend op grond van prijsdaling, pachtvermindering kan gegeven wor den. Ook de meerderheid van de commis sie van financiën wil aanhouding tot het eind van het jaar. Burg. en weth. herhalen, dat zij een zelfde standpunt willen innemen als het Rijk. Verbetering verlichting Oude Vlissingsche weg. Naar aanleiding van het adres van A. F. L. Troll en 16 andere bewoners van den Ouden Vlissingschen weg om eeni- ge verlichting van dien weg, voorbij Veldzicht, deelen burg. en weth. mede, dat de plaatsing van enkele avondlan taarns aldaar niet als weelde kan wor den beschouwd. De gemeente Koude- kerke is bereid om ten behoeve van de aldaar wonende ingezetenen dier ge meente de helft der kosten van drie lantaarns te dragen, welke kosten van' aanbrengen op 435 en de jaarlijksche uitgaven op 40 in totaal zijn te ramen. De commisies van financien en fabri cage vereenigen zich met het desbetref fend voorstel. Rekening 1931 vee- en vleesch keuringsdienst. Burg. en Weth. bieden de rekening aan over 1931 van den Vee- en vleesch- keuringsdienst, sluitende met een batig slot van J 1386.50 en stellen voor dit batig saldo niet zooals gebruikelijk is ten bate te brengen der kringgemeen ten, doch te reserveeren voor aanschaf fing van een in 1932 aan te koopen Ford-auto. Het voor den aankoop dan nog ontbrekende bedrag ongeveer 170.kan worden gevonden uit den post „transportkosten" van den dienst 1932. Waar het gebruik van een Ford-auto beslist goedkooper uitkomt dan het houden van een motorfiets met het daarnaast huren van een auto voor het vervoeren der hulpkeurmeesters in de wintermaanden een voordeelig verschil van ongeveer 250.per jaar hebben Burg. en Weth. het hoofd van den Dienst bereids gemachtigd om tot aankoop van een Ford over te gaan en dezen aankoop te financieren, zooals hiervoor is aangegeven. De Commissie van financien vraagt of Burg. *en Weth. bereid zijn nog eens na te gaan of de kosten van het acountants- onderzoek niet wat hoog zijn en of het niet beter ware geweest een post voor een auto bij de begrooting aan te vra gen, dan dit bedrag reeds bij de reke ning daarvoor te reserveeren. Burg. en Weth. deelen mede nog met de Directie der Vereeniging van Neder- landsche gemeenten in briefwisseling te zijn omtrent eventueele vermindering der kosten van het accountants-onder zoek der financieele administratiën van de gemeente en ook van den gemeen- schappelijken vee- en vleeschkeurings- dienst. Wat betreft de aanschaffing van den auto, wijzen Burg. en Weth. er op, irnDTrrMr ^enst £een kapitaaldienst heeft, ivOKl anders was er zeker reeds eerder een Abonnementen en Advertentiën vooi ,aut°f0Tbie' tefn pi'f aan.ge' kocht. In den kring Uostkapelle maken dit blad worden aangenomen door je keurmeesters al enkele jaren van een den Agent K. DE VOS. auto gebruik, ook in den kring Vlissin- keeren weer terug na het gebruik van Mijnhardt's Zenuwtabletten. Glazen Buisje 75 ct. Bij apoth. en drogisten. (Ing. Med.) gen is uit zuinigheidsoverwegingen than een automobiel aangekocht. Vermindering van erpachts canon. Naar aanleiding van desbetreffende adressen van de firma's Boddaert Co. en den Bouwmeester, Borsius en v. d. Leijé, berichten Burg. en Weth., dat zij een tusschentijdsche vermindering van erfpachtscanon strijdig achten met den aard van erfpacht. Gewoonlijk, zooals ook in de onderhavige gevallen worden erfpachtsovereenkomsten voor langen duur aangegaan en mogen derhalve in den stabielen canon zoowel voor den erfpacht gunstige als ongunstige jaren verwerkt worden beschouwd. Een ana logie met verhuring van landerijen is niet aanwezig, wijl zij voor belangrijk korter perioden plegen verhuurd te worden. Is in het vorenstaande reeds voldoen de grond voorhanden om te adviseeren tot een afwijzende beschikking op beide adressen, zoo voegen Burg. en Weth. er nog aan toe, dat inwilliging zeer zeker ook tegenover andere erfpachters ver strekkende, voor de gemeente bezwa rende, consequenties zou meebrengen. Verhooging crediet voor steunverleening. Bij de herneiuwde vaststelling der gemeente-begrooting 1932 in de verga dering van 15 Juni j.l. is de post „Steun verleening aan werkloozen enz." ver hoogd met 40.000 en nader gebracht op J 96.842.50. Meenden Burg. en Weth. destijds, dat bedoelde verhooging voor het kalenderjaar 1932 voldoende zou zijn zoo is het hen thans duidelijk geworden dat zulks allerm nst het geval zal zijn. Uit den betrokken post zullen, naar zij berekenen, nog slechts uitkeeringen tot ongeveer 8 October a.s. mogelijk zijn. Alzoo blijft dan nog voor de 12 overblijvende weken van 1932 financi eele voorziening te treffen. Volgens schatting zal eene totaal-uitgaaf van 37.000 voor die weken noodig zijn. Voorloops willen Burg. en Weth. in- tusschen nog niet dat volle bedrag als crediet aanvragen, doch liever even den loop van zaken afwachten, omdat zij ook nog enkele objecten voor werk verschaffing in overweging hebben. Zij volstaan daarom met thans een nieuw crediet aan te vragen van 25.000. Hiervoor kan een rijksbijdrage van 13500 worden gesteld, zoodat in wer kelijkheid nog 11500 moet gevonden worden. In 35 weken is tot eind Au gustus aan gesubsidieerde steunver leening uitgegeven J 39818.70 en aan zuiver gemeentelijke steunverleening 32849.10, totaal 72667.80, Uit den betrokken begrootingspost worden ook gekweten de kosten van controle en administratie der tsteunverleening, de kosten van den cursus voor jeugdige werkloozen en de kosten van eventuee le verplaatsing van werkloozen. Geen subsidie voor verbe- ring geitenras. Naar aanleid ng van het adres van 't Bestuur der Geitenfokvereeniging be richten Burg. en Weth. dat de finan cieele toestand der gemeente op dit oogenblik van zoodanigen aard is, dat hij allerminst het verleenen van nieuwe subsidiën toelaat en zij stellen dan ook voor op het verzoek tot toekenning van een jaarlijksch subsidie voor verbetering van het geitenras afwijzend te beschik ken. Ingekomen stukken. Voor de a.s. Woensdag te houden vergadering zijn de volgende ingeko men stukken ter lezing neergelegd: Een verzoek van de Prov. Commissie voor de werkloozenzorg, uitgaande van het N.V.V. en de S.D.A.P. om tijdig maatregelen te nemen tegen de gevol gen der werkloosheid, die in den ko menden winter zeker zeer groot zal zijn. Een verzoek van den Middelburg- schen Bestuurdersbond om in de komen de wintermaanden aan lien, die cris s- steun ontvangen, minstens 1 per week brandstoffentoeslag toe te kennen, op dat voorkomen wordt, dat velen koude leiden. Het jaarverslag van de Vereeniging „Openbare Leeszaal en Bibliotheek." Ten slotte deelen Burg. en Weth. naar aanleiding van een vraag van den heer Jeron.'mus in de vergadering van 20 Juni j.l. mede, dat aanschaffing van een inrichting voor mechanische lossing van steenkolen voor de gasfabriek ze ker wel een besparing van ongeveer 700 mede zou brengen, doch dat in de bestaande moeilijke economische om standigheden, bijzonder de groote werk loosheid, Burg. en Weth. geen vrijheid hebben maatregelen voor te stellen, die de werkloosheid nog zouden doen toe nemen. Nu wordt ongeveer 2400 aan loon voor dit werk betaald en dit zou dalen tot 800. maar daarbij komt dan rente en aflossing voor de mechani sche inrichting. stukken voor den gemeenteraad van vlissingen. Winkelsluiting. Van den minister van Economische zaken en Arbeid is bericht ingekomen, dat hij geen bezwaar heelt tegen de be palingen inzake verkoop voor de wm kels gelegen aan het strand en aan den Boulevard nabij 't strand, gedurende t badseizoen in afwijking met de wet, er ook niet tegen de bepaling, dat de kap pers- en barbierswinkels voor het pu bliek gesloten moeten zijn op Maandag na des middags 1 uur. Ten aanzien van de art. 3 en 5, regelende het geopend zijn van winkels, waar uitsluitend of in hoofdzaak kunstvoorwerpen enz. wor den verkocht, op Zondag en het venten met die artikelen op dien dag, geduren de het badseizoen schrijft de minister „Tegen het bepaalde in de artikelen 3 en 5 heb ik evenwel bezwaar; naar mijne meening is met de belangen van Uw ge meente als badplaats voldoende rekening gehouden in afwijkende regelingen van art. 2 en 4 der verordening. Rekening houdende met het standpunt, ingenomen ten opzichte van andere gemeenten, acht ik dan ook geen aanleiding aanwezig om aan een vrij groote plaats als Vlissin- gen nog verdergaande faciliteiten te verleenen". Aangezien het niet te ver wachten is, dat de Minister zijn stand punt in déze zal wijzigen, zal de raad er zich naar de meening van B. en W. bij neer moeten leggen en de verordening in dien geest opnieuw moeten vaststel len. Een viertal ongeorganiseerde kap perspatroons heeft zich tot de Koningin gewend met verzoek) de bepaling inzake den Maandagmiddag niet goed te keu ren. Na van B. en W. ontvangen inlich ting heeft de minister thans medegedeeld dat tegen de bestreden bepaling bij hem geen bezwaren bestaan. Rekeningen over 1931. Ter voorloopige vaststelling bieden B. en W. aan de gemeenterekening over 1931, aanwijzende wat den gewonen dienst betreft aan ontvangsten een be drag van 1.745.037.09 en aan uitga ven 1.619.927.35, alzoo een batig slot van 125.109.74, en wat den kapitaal- dienst betreft resp. 2.586.578.65, 2.555.496.44 en 31.082.21. Verder de volgende rekeningen: ha venbedrijf met een goed slot van 68.374; woningbedrijf kwaad slot ƒ307; badbedrijf goed slot 2371; groente- en fruitveiling 8990 kwaad slot; grondbe drijf met een goed slot van 27934; van den vee- en vleeschkeuringsdienst met een goed slot van 1149; van het fonds voor den aanleg en verbeteren van stra ten en wegen met een goed slot van 59.232: van den reinigingsdienst met een tekort van 65.873; van het gasthuis met een goed slot van 6340 (gemeente subsidie 84735); van de gezondheids commissie met een tekort van 706; en van het burger weeshuis met een goed slot van 755 (gemeente subsidie 700). Geldleening. B. en W. noemen een groot aantal uitgaven op, waarvoor kan worden ge leend tot een gezamenlijk bedrag van 182.649.94. Het geldt uitgaven in de jaren 1928 tot en met 1932. Den looptijd zouden B. en W. voor de ze leening op ten hoogste 40 jaar be paald willen zien. Weliswaar zou deze termijn voor sommige objecten te lang zijn, doch hier staat tegenover dat juist de werken waarvoor de grootste bedragen besteed zijn, een levensduur van 50 jaar en meer hebben, zoodat een gelijke aflossing in 40 jaar zeer zeker aan den veiligen kant is. Voor deze leening is een aanbieding ontvangen van de firma Staal Co. te 's-Gravenhage, tegen een rente van 5K pet. bij een koers van 99 pet. De lee ning, welke een looptijd van ten hoog ste 40 jaar zal hebben, wordt aange gaan op onderhandsche schuldbekente nis. In verband met den koers zal het bedrag der leening 185.000 moeten be dragen. Eervol ontslag. Burg. en Weth. stellen voor eervol ontslag te verleenen aan den heer E. M. F. Kools, als leeraar aan de Avond school voor N.O. met ingang van 15 September jl. en aan mej. J. C. F. van Beek als onderwijzeres aan school C met ingang van 1 September jl., zulks met overplaatsing van den onderwijzer C. J. L. Sitsen naar die school. Leermiddelen. Voor de Vereeniging tot bevordering van Christelijk Onderwijs stellen Burg. en Weth. 267.40 en voor de Vereeni ging voor Chr. Ulo J 64.80 en J 509.20 voor aanschaffing van leermiddelen en enkele andere zaken voor. Geen plantsoen op de oude Markt. Afgezien van het bezwaar, dat door het vervangen van het bestaande pleintje omgeven door de opgaande boomen, het eigenaardige aspect wordt weggenomen, hetwelk zoo goed bij de bestaande ge bouwen past, kunnen Burg. en Weth. om financieele redenen niet adviseeren le voldoen aan het verzoek van de be woners van de Oude Markt om aldaar een plantsoen aan te leggen. Belasting op het bedrijf. Burg. en Weth. stellen voor A. A. Kulberg over 1931 1020 en over 1932 204 ontheffing te verleenen van zijn aanslag in de zakelijke belasting op het- bedrijf.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina 5