DERDE BLAD VAN DE GOESCHE CO URANT VAN ZATERDAG 24 SEPTEMBERl 9 3 2. No. 13 7.
BELGISCHE BRIEF.
Rust, kalmte en
zelfbeheersching
(Van onzen correspondent.)
Het verkeersprobleem.
Een nieuwe wet. De
verplichte verzekering met
een tiende onverzekerde
persoonlijke verantwoord
delijkheid. Het rijbe
wijs. Invoering van een
verkeerspolitie. Een in
ternationale verkeersten-
toonstelling om het publiek
op te voeden.
Brussel, 19 Sept. 1932.
Reeds jaren geleden werd er in Bel
gië gewerkt aan de oplossing van het
verkeersprobleem. Het gebeurde op een
wijze, die op afstand gezien, wel een
beetje naïef lijkt. Er werd een zooge
naamde „verkeersweek" gehouden en
te Brussel, werd het geheele politie
ikorps gemobiliseerd om zoowel voet
gangers als automobilisten op te leiden
voor een goede toepassing van de ver
keersregelen en zoowel verkeersbeleid
lieid als voorzichtigheid te leeren. Ge
durende een week stond er een agent
aan een tramhalte waar automobilisten
de slechte gewoonte hebben door te rij
den als een tram stopt en wien hij, even
tueel, een vemraning gaf, ofwel werden
de voetgangers berispt, die te vroeg
van de tram sprongen. Maar na een
week was het afgeloopen en dan ging
alles weer rustig zijn gangetje. De ver
keersweek is dan ook, meenen we, op
gedoekt, omdat men er zich rekenschap
van heeft gegeven, dat het met het ver
keersprobleem een andere vaart moet
nemen, wil men tot bevredigende resul
taten komen. Het aantal doodelijke on
gelukken is wel afgenomen, maar is toch
nog schrikwekkend hoog. In 1929 wer
den in België 17.510 ongelukken ge
boekt, met 429 dooden en 8.003 gewon
den. Het volgend jaar waren er in de
Brusselsche agglomeratie 6.852 ongeluk
ken, met 55 dooden en 2.940 gewonden.
Met het oog op dergelijke cijfers is een
eenvoudige „verkeersweek" als preven
tieve maatregel niet meer voldoende.
Sedert verscheidene jaren heeft men
gewerkt om geleidelijk een definitieve
oplossing te vinden en dit op allerlei
gebied. Door wijzig ng aan de bestaan
de verkeersreglementen zoowel als door
politiemaatregelen en door ,toepas$ing
van de internationale signalisatie. In 'n
groote stad als Brussel is waarlijk een
reusachtige poging gedaan om het ver
keer te verbeteren, door het behoorlijk
te regelen en door de signalisatie, op
zeer vernuftige wijze. Men heeft resul
taten geboekt, want in 1927 telde men
in België 130.307 auto's, die 6.372 slacht
offers maakten. In 1931 waren er 235.030
auto's met 8.449 slachtoffers. Op 100
auto's waren er in 1927 vijf slachtoffers
en in 1931 was de verhouding 3,6. Men
stelt z;ch voor het hierbij niet te laten.
Sedert een paar jaren is een nieuw
verkeersreglement van kracht, dat ver
ouderde opvattingen heeft terecht gewe
zen, onder meer liet voorrangsrecht van
den automobilist op bepaalde punten,
de wijze om elkander voorbij te rijden
en de hieraan verbonden verantwoor
delijkheid. Bij deze gelegenheid werd
ook een maatregel genomen die de
wielrijders verplichtte een rood achter
licht te plaatsen aan hun rijwiel. Hon
derden ongelukken hebben zich voorge
daan door het ontbreken van dit licht.
En het heeft jaren geduurd vooraleer
het zoover is gekomen, dat rood achter
licht werd voorgeschreven.
Nu is echter een grondige wijziging in
voorbereiding of liever zij werd reeds
door den Senaat goedgekeurd. Alvorens
volledig van kracht te worden moet zij
nog door de Kamer worden aangenomen
Deze nieuwe verkeerswet voert, voor
de eerste maal verplichtingen in voor de
voetgangers, die er rekening mee zullen
moeten houden, dat de weg aan het as-
verkeer toebehoort en dat ook hun ver
antwoordelijkheid in het gedrang komt
wanneer zij zich onvoorzichtig op de
zen weg wagen, zonder voorzorgen te
nemen, of wanneer zij b.v. niet in rechte
lijn een weg oversteken. De wagen krijgt
op den weg, een prioriteitsrecht ten op
zichte van den voetganger. Ook het be
ginsel van de verplichte verzekering
wordt toegepast. Voortaan zal de auto
mobilist, om een nummerplaat te be
komen, een polis moeten overleggen van
een verzekeringsmaatschappij, die wet
tig is erkend en waardoor hij kan be
wijzen, dat hij zijn burgerlijke verant
woordelijk' pid tegenover derden heeft
gedekt. Inbreuken hierop worden zwaar
gestraft. Aldus zal het niet meer gebeu
ren, dat onverantwoordelijke automobi
listen slachtoffers maken wien zij, onver
mogend zijnde, niet kunnen vergoeden.
Op dit gebied evenwel wordt een gansch
nieuwe opvatting gehuldigd, welke on
betwistbaar in de Kamer niet zonder de
bat zal worden aanvaard. De wet, die
door den Senaat is aangenomen, ver
klaart inderdaad, dat degene, die van
een vervoermiddel gebruik maakt,
slechts voor negen tienden zijn burger
lijke verantwoordelijkheid kan verzeke
ren. Het resteerende tiende zal hij steeds
persoonlijk moeten dekken. Zoo b.v. zal
de automobilist die veroordeeld wordt
tot de betaling van 100.000 fr. vergoeding
zelf voor 10.000 fr. moeten instaan. Elke
verzekeringsbepaling, welke hiermee in
strijd is, wordt onwettig verklaard. Wat
hiermee beoogd wordt is duidelijk, n.L
beletten dat de automobilist roekeloos
zou te werk gaan en, rekende op zijn
verzekering, minder voorzorgen zou ne
men dan wanneer hij uit zijn eigen zak
moet betalen. Er wordt gespeculeerd op
het persoonlijk belang om ongelukken te
vermijden. Deze opvatting wordt fel be
streden, omdat zij een vrijheid aantast
die op velerlei ander gebied ook aan
banden zou kunnen gelegd worden, om
dezelfde reden.
Dezelfde redeneering geldt in de toe
passing van het beginsel, dat de burger
lijke verantwoordelijkheid van den
werkgever voor de betaling van de boe
ten, die hun personeel kan oploopen we
gens verkeersovertredingen, niet meer
mag worden ingeroepen. Het zullen
steeds de belanghebbenden zelf zijn, die
zullen moeten instaan voor de betaling.
Deze maatregel wordt algemeen goed
gekeurd, want er zijn nog steeds te veel
chauffeurs, die rekenen op hun feitelijk
immuniteit, wanneer zij rijden voor een
patroon, om de gevaarlijkste verkeers-
acrobatie uit te halen. Ook het rijbewijs
wordt ingevoerd. Dat is, de aflevering
van het rijbewijs zal aan bijzondere
voorwaarden worden onderworpen. Op
dit oogenblik kan iedereen, die de ver-
eischte verkeertaxe betaalt, een „ge
tuigschrift" bekomen, een blinde even
goed als een kreupele. De nieuwe wet
bepaalt, dat aan zekere bekwaamheids
voorwaarden zal moeten voldaan wor
den, ozowel psychische als physische.
Een koninklijk besluit, zal de voorwaar
den moeten vaststellen, doch men neemt
aan, dat wellicht een klein examen zal
worden ingesteld. Wie zekere antece
denten heeft b.v. in verband met dron
kenschap, zal geen rijbewijs kunnen be
komen. i i*
Een andere nieuwigheid is, dat datge
ne, die in overtreding wordt genomen
of een ongeval heeft veroorzaakt, zon
der dat het schade of leed aan een ander
heeft toegebracht, van vervolgingen
wordt vrijgesteld wanneer hij op staan-
den voet 50 fr. betaalt aan den verba
liseerden agent. Deze bepaling zal ook
nog veel inkt doen vloeien, al moet
zegd worden, dat de nieuwe wet het
publiek en vooral het rijdende publiek,
onverschillig laat. Slechts wanneer zij
zal worden toegepast zullen deze belang
hebbenden beginnen te protesteeren..
Dat is nu eenmaal zoo. Dat met een
dergelijk systeem de deur wagenwijd
openstaat voor misbruiken, ligt voor de
hand.
Het voornaamste punt van de nieuwe
regeling is tenslotte de invoering van n
wegenpolilie. Als er iels oorzaak is van
anarchie op de wegen, dan is het
wel het gebrek aan een behoorlijke
wegenpolitie. De gendarm is het begin
en het einde van allen -eerbied voor de
wet en waartoe dienen alle voorschrif
ten als iedereen maar al te goed weet,
dat er niemand is, om over de naleving
en de toepassing te waken? ie Brus
sel is sedert twee jaar een motorbriga
de toegevoegd aan de verkeerspolitie,,
n.l. agentenrmotorfietsers, die toezicht
uitoefenen op de snelheid van de auto
mobilisten en op de andere reglements
bepalingen. Sedert het bestaan van deze
brigade is het op gevaarlijke wegen in
de stad veel veiliger geworden.
Aldus, samengevat, de voornaamste
n euwigheden van de nieuwe Belgische
verkeerswet. Men wil ook een ernstige
poging doen om 't publiek een verkeers-
opvoeding te geven, welk doel de offi-
cieele verkeersdienst van het ministerie
van Binnenlandsche Zaken sedert jaren
overigens nastreeft. Thans reeds werkt
men aan een tentoonstelling, die in
Maart van het volgende jaar zal wor
den gehouden in de lokalen van het ju-
temationaal karakter. De Belgische
belpark te Brussel, en dit met een m-
verkeersdienst wil de Belgische metho
des vergelijken met de buitenlandsche
en zoo zal op deze tentoonstelling door
deelneming o.m. van Nederland, Duitsch-
land, Engeland, Frankrijke, Zweden,
Zwitserland, Italië en de Vereenigde
Staten worden aangetoond wat er op
verkeersgebied in deze landen is tot
stand gebracht. Deze tentoonstelling,
die speciaal onder bescherming staat
van Brussel en Antwerpen, zal ook spe-
c'ale inzendingen hebben van groote
steden als Amsterdam, Rotterdam, Den
Haag, Berlijn, Düsseldorf, Hamburg, Ge
nua, Londen, Zürich, Madrid enz. Er zal
een massa materiaal bijeengebracht wor
den over de middelen om het publiek
en ook de jeugd op te voeden inzake
verkeer en over vraagstukken als de
onbewaakte overwegen. Er zullen films
worden vertoond. En na te Brussel te
zijn gehouden, zal de tentoonstelling
verhuizen naar Antwerpen, Luik en nog
vele andere steden, om tenslotte terug
te keeren naar de hoofdstad, waar zij
zal worden bestendigd als een klein mu-
seum.
Dit alles is ongetwijfeld interessant
en toont aan, dat het verkeersprobleem
hier te lande op ernstige wijze wordt
aangepakt.
STUKKEN VOOR DEN GEMEENTE
RAAD VAN MIDDELBURG.
Behoud Garnizoen.
Ter voldoening aan de te raadsver
gadering van 14 September gedane toe
zegging, bieden burg. en weth. een ont-
werp-schrijven aan den Minister van
Defensie aan, waarin zij namens den
raad met den meesten aandrang verzoe
ken om, wanneer eerlang contingents
vermindering of opheffing van regimen
ten mocht plaats hebben, wel een zoo
danige troepenverdeeling te willen be
vorderen, dat het thans aanwezige gar
nizoen voor Middelburg onverminderd
behouden blijft. In dit verband wenschen
burg. en weth. er zeer nadrukkelijk op
te wijzen, dat Middelburg de hoofd
plaats van de provincie Zeeland is, dat
het Middelburgsche garnizoen het eeni-
ge infanterie-garnizoen is in de geheele
provincie Zeeland en meer in het bij
zonder dat het voor een gemeente met
betrekkelijk gering zielental als Middel
burg, vooral in dezen tijd een bijzonder
nadeel is, van veel meer invloed op het
welvaren der ingezetenen dan in groo-
tere gemeenten, wanneer het garnizoen
zou worden weggenomen. Burg. en weth.
vertrouwen, dat het vorenstaande de
volle aandacht van den Minister zal heb
ben.
Pachtvermindering vischwater
binnenhaven.
Naar aanleiding van het verzoek van
J. P. F. Geers, pachter van het vischwa
ter in de binnenhavens en in overeen
stemming met wat ten deze voor het
Rijks-vischwater, dat aan het gemeente
lijke grenst, is bepaald, stellen burg. en
weth. voor over 1932 15 pet. of 13.50
pachtvermindering toe te staan, onder
voorwaarde, dat de prijs der dunne pa
ling in de tweede helft van 1932 niet
stijgt boven 0.50 per pond. De prijs
was in 1928, toen het vischwater ver
pacht is, 0.54 en is op dit oogenblik
0.40.
Een der leden van de commissie van
fabricage vraagt zich af of dit voorstel
niet beter in 't laatst van 1932 kon
worden behandeld, een ander lid vraagt
hoe het mogelijk is na te gaan of de
genoemde prijs zal worden gevraagd en
is overigens geen bewonderaar van ge
meentelijke prijszetting en meent, dat
uitsluitend op grond van prijsdaling,
pachtvermindering kan gegeven wor
den.
Ook de meerderheid van de commis
sie van financiën wil aanhouding tot het
eind van het jaar.
Burg. en weth. herhalen, dat zij een
zelfde standpunt willen innemen als het
Rijk.
Verbetering verlichting Oude
Vlissingsche weg.
Naar aanleiding van het adres van A.
F. L. Troll en 16 andere bewoners van
den Ouden Vlissingschen weg om eeni-
ge verlichting van dien weg, voorbij
Veldzicht, deelen burg. en weth. mede,
dat de plaatsing van enkele avondlan
taarns aldaar niet als weelde kan wor
den beschouwd. De gemeente Koude-
kerke is bereid om ten behoeve van de
aldaar wonende ingezetenen dier ge
meente de helft der kosten van drie
lantaarns te dragen, welke kosten van'
aanbrengen op 435 en de jaarlijksche
uitgaven op 40 in totaal zijn te ramen.
De commisies van financien en fabri
cage vereenigen zich met het desbetref
fend voorstel.
Rekening 1931 vee- en vleesch
keuringsdienst.
Burg. en Weth. bieden de rekening
aan over 1931 van den Vee- en vleesch-
keuringsdienst, sluitende met een batig
slot van J 1386.50 en stellen voor dit
batig saldo niet zooals gebruikelijk is
ten bate te brengen der kringgemeen
ten, doch te reserveeren voor aanschaf
fing van een in 1932 aan te koopen
Ford-auto. Het voor den aankoop dan
nog ontbrekende bedrag ongeveer
170.kan worden gevonden uit
den post „transportkosten" van den
dienst 1932. Waar het gebruik van een
Ford-auto beslist goedkooper uitkomt
dan het houden van een motorfiets met
het daarnaast huren van een auto voor
het vervoeren der hulpkeurmeesters in
de wintermaanden een voordeelig
verschil van ongeveer 250.per jaar
hebben Burg. en Weth. het hoofd van
den Dienst bereids gemachtigd om tot
aankoop van een Ford over te gaan en
dezen aankoop te financieren, zooals
hiervoor is aangegeven.
De Commissie van financien vraagt of
Burg. *en Weth. bereid zijn nog eens na
te gaan of de kosten van het acountants-
onderzoek niet wat hoog zijn en of het
niet beter ware geweest een post voor
een auto bij de begrooting aan te vra
gen, dan dit bedrag reeds bij de reke
ning daarvoor te reserveeren.
Burg. en Weth. deelen mede nog met
de Directie der Vereeniging van Neder-
landsche gemeenten in briefwisseling te
zijn omtrent eventueele vermindering
der kosten van het accountants-onder
zoek der financieele administratiën van
de gemeente en ook van den gemeen-
schappelijken vee- en vleeschkeurings-
dienst. Wat betreft de aanschaffing van
den auto, wijzen Burg. en Weth. er op,
irnDTrrMr ^enst £een kapitaaldienst heeft,
ivOKl anders was er zeker reeds eerder een
Abonnementen en Advertentiën vooi ,aut°f0Tbie' tefn pi'f aan.ge'
kocht. In den kring Uostkapelle maken
dit blad worden aangenomen door je keurmeesters al enkele jaren van een
den Agent K. DE VOS. auto gebruik, ook in den kring Vlissin-
keeren weer terug na het gebruik van
Mijnhardt's Zenuwtabletten.
Glazen Buisje 75 ct.
Bij apoth. en drogisten.
(Ing. Med.)
gen is uit zuinigheidsoverwegingen than
een automobiel aangekocht.
Vermindering van erpachts
canon.
Naar aanleiding van desbetreffende
adressen van de firma's Boddaert Co.
en den Bouwmeester, Borsius en v. d.
Leijé, berichten Burg. en Weth., dat zij
een tusschentijdsche vermindering van
erfpachtscanon strijdig achten met den
aard van erfpacht. Gewoonlijk, zooals
ook in de onderhavige gevallen worden
erfpachtsovereenkomsten voor langen
duur aangegaan en mogen derhalve in
den stabielen canon zoowel voor den
erfpacht gunstige als ongunstige jaren
verwerkt worden beschouwd. Een ana
logie met verhuring van landerijen is
niet aanwezig, wijl zij voor belangrijk
korter perioden plegen verhuurd te
worden.
Is in het vorenstaande reeds voldoen
de grond voorhanden om te adviseeren
tot een afwijzende beschikking op beide
adressen, zoo voegen Burg. en Weth. er
nog aan toe, dat inwilliging zeer zeker
ook tegenover andere erfpachters ver
strekkende, voor de gemeente bezwa
rende, consequenties zou meebrengen.
Verhooging crediet voor
steunverleening.
Bij de herneiuwde vaststelling der
gemeente-begrooting 1932 in de verga
dering van 15 Juni j.l. is de post „Steun
verleening aan werkloozen enz." ver
hoogd met 40.000 en nader gebracht
op J 96.842.50. Meenden Burg. en Weth.
destijds, dat bedoelde verhooging voor
het kalenderjaar 1932 voldoende zou zijn
zoo is het hen thans duidelijk geworden
dat zulks allerm nst het geval zal zijn.
Uit den betrokken post zullen, naar zij
berekenen, nog slechts uitkeeringen
tot ongeveer 8 October a.s. mogelijk
zijn. Alzoo blijft dan nog voor de 12
overblijvende weken van 1932 financi
eele voorziening te treffen. Volgens
schatting zal eene totaal-uitgaaf van
37.000 voor die weken noodig zijn.
Voorloops willen Burg. en Weth. in-
tusschen nog niet dat volle bedrag als
crediet aanvragen, doch liever even den
loop van zaken afwachten, omdat zij
ook nog enkele objecten voor werk
verschaffing in overweging hebben. Zij
volstaan daarom met thans een nieuw
crediet aan te vragen van 25.000.
Hiervoor kan een rijksbijdrage van
13500 worden gesteld, zoodat in wer
kelijkheid nog 11500 moet gevonden
worden. In 35 weken is tot eind Au
gustus aan gesubsidieerde steunver
leening uitgegeven J 39818.70 en aan
zuiver gemeentelijke steunverleening
32849.10, totaal 72667.80, Uit den
betrokken begrootingspost worden ook
gekweten de kosten van controle en
administratie der tsteunverleening, de
kosten van den cursus voor jeugdige
werkloozen en de kosten van eventuee
le verplaatsing van werkloozen.
Geen subsidie voor verbe-
ring geitenras.
Naar aanleid ng van het adres van 't
Bestuur der Geitenfokvereeniging be
richten Burg. en Weth. dat de finan
cieele toestand der gemeente op dit
oogenblik van zoodanigen aard is, dat hij
allerminst het verleenen van nieuwe
subsidiën toelaat en zij stellen dan ook
voor op het verzoek tot toekenning van
een jaarlijksch subsidie voor verbetering
van het geitenras afwijzend te beschik
ken.
Ingekomen stukken.
Voor de a.s. Woensdag te houden
vergadering zijn de volgende ingeko
men stukken ter lezing neergelegd:
Een verzoek van de Prov. Commissie
voor de werkloozenzorg, uitgaande van
het N.V.V. en de S.D.A.P. om tijdig
maatregelen te nemen tegen de gevol
gen der werkloosheid, die in den ko
menden winter zeker zeer groot zal zijn.
Een verzoek van den Middelburg-
schen Bestuurdersbond om in de komen
de wintermaanden aan lien, die cris s-
steun ontvangen, minstens 1 per week
brandstoffentoeslag toe te kennen, op
dat voorkomen wordt, dat velen koude
leiden.
Het jaarverslag van de Vereeniging
„Openbare Leeszaal en Bibliotheek."
Ten slotte deelen Burg. en Weth.
naar aanleiding van een vraag van den
heer Jeron.'mus in de vergadering van
20 Juni j.l. mede, dat aanschaffing van
een inrichting voor mechanische lossing
van steenkolen voor de gasfabriek ze
ker wel een besparing van ongeveer
700 mede zou brengen, doch dat in de
bestaande moeilijke economische om
standigheden, bijzonder de groote werk
loosheid, Burg. en Weth. geen vrijheid
hebben maatregelen voor te stellen, die
de werkloosheid nog zouden doen toe
nemen. Nu wordt ongeveer 2400 aan
loon voor dit werk betaald en dit zou
dalen tot 800. maar daarbij komt dan
rente en aflossing voor de mechani
sche inrichting.
stukken voor den
gemeenteraad van vlissingen.
Winkelsluiting.
Van den minister van Economische
zaken en Arbeid is bericht ingekomen,
dat hij geen bezwaar heelt tegen de be
palingen inzake verkoop voor de wm
kels gelegen aan het strand en aan den
Boulevard nabij 't strand, gedurende t
badseizoen in afwijking met de wet, er
ook niet tegen de bepaling, dat de kap
pers- en barbierswinkels voor het pu
bliek gesloten moeten zijn op Maandag
na des middags 1 uur. Ten aanzien van
de art. 3 en 5, regelende het geopend
zijn van winkels, waar uitsluitend of in
hoofdzaak kunstvoorwerpen enz. wor
den verkocht, op Zondag en het venten
met die artikelen op dien dag, geduren
de het badseizoen schrijft de minister
„Tegen het bepaalde in de artikelen 3
en 5 heb ik evenwel bezwaar; naar mijne
meening is met de belangen van Uw ge
meente als badplaats voldoende rekening
gehouden in afwijkende regelingen van
art. 2 en 4 der verordening. Rekening
houdende met het standpunt, ingenomen
ten opzichte van andere gemeenten, acht
ik dan ook geen aanleiding aanwezig om
aan een vrij groote plaats als Vlissin-
gen nog verdergaande faciliteiten te
verleenen". Aangezien het niet te ver
wachten is, dat de Minister zijn stand
punt in déze zal wijzigen, zal de raad er
zich naar de meening van B. en W. bij
neer moeten leggen en de verordening
in dien geest opnieuw moeten vaststel
len. Een viertal ongeorganiseerde kap
perspatroons heeft zich tot de Koningin
gewend met verzoek) de bepaling inzake
den Maandagmiddag niet goed te keu
ren. Na van B. en W. ontvangen inlich
ting heeft de minister thans medegedeeld
dat tegen de bestreden bepaling bij hem
geen bezwaren bestaan.
Rekeningen over 1931.
Ter voorloopige vaststelling bieden B.
en W. aan de gemeenterekening over
1931, aanwijzende wat den gewonen
dienst betreft aan ontvangsten een be
drag van 1.745.037.09 en aan uitga
ven 1.619.927.35, alzoo een batig slot
van 125.109.74, en wat den kapitaal-
dienst betreft resp. 2.586.578.65,
2.555.496.44 en 31.082.21.
Verder de volgende rekeningen: ha
venbedrijf met een goed slot van
68.374; woningbedrijf kwaad slot ƒ307;
badbedrijf goed slot 2371; groente- en
fruitveiling 8990 kwaad slot; grondbe
drijf met een goed slot van 27934; van
den vee- en vleeschkeuringsdienst met
een goed slot van 1149; van het fonds
voor den aanleg en verbeteren van stra
ten en wegen met een goed slot van
59.232: van den reinigingsdienst met
een tekort van 65.873; van het gasthuis
met een goed slot van 6340 (gemeente
subsidie 84735); van de gezondheids
commissie met een tekort van 706; en
van het burger weeshuis met een goed
slot van 755 (gemeente subsidie
700).
Geldleening.
B. en W. noemen een groot aantal
uitgaven op, waarvoor kan worden ge
leend tot een gezamenlijk bedrag van
182.649.94. Het geldt uitgaven in de
jaren 1928 tot en met 1932.
Den looptijd zouden B. en W. voor de
ze leening op ten hoogste 40 jaar be
paald willen zien.
Weliswaar zou deze termijn voor
sommige objecten te lang zijn, doch hier
staat tegenover dat juist de werken
waarvoor de grootste bedragen besteed
zijn, een levensduur van 50 jaar en meer
hebben, zoodat een gelijke aflossing in
40 jaar zeer zeker aan den veiligen kant
is. Voor deze leening is een aanbieding
ontvangen van de firma Staal Co. te
's-Gravenhage, tegen een rente van 5K
pet. bij een koers van 99 pet. De lee
ning, welke een looptijd van ten hoog
ste 40 jaar zal hebben, wordt aange
gaan op onderhandsche schuldbekente
nis. In verband met den koers zal het
bedrag der leening 185.000 moeten be
dragen.
Eervol ontslag.
Burg. en Weth. stellen voor eervol
ontslag te verleenen aan den heer E.
M. F. Kools, als leeraar aan de Avond
school voor N.O. met ingang van 15
September jl. en aan mej. J. C. F. van
Beek als onderwijzeres aan school C
met ingang van 1 September jl., zulks
met overplaatsing van den onderwijzer
C. J. L. Sitsen naar die school.
Leermiddelen.
Voor de Vereeniging tot bevordering
van Christelijk Onderwijs stellen Burg.
en Weth. 267.40 en voor de Vereeni
ging voor Chr. Ulo J 64.80 en J 509.20
voor aanschaffing van leermiddelen en
enkele andere zaken voor.
Geen plantsoen op de oude
Markt.
Afgezien van het bezwaar, dat door
het vervangen van het bestaande pleintje
omgeven door de opgaande boomen, het
eigenaardige aspect wordt weggenomen,
hetwelk zoo goed bij de bestaande ge
bouwen past, kunnen Burg. en Weth.
om financieele redenen niet adviseeren
le voldoen aan het verzoek van de be
woners van de Oude Markt om aldaar
een plantsoen aan te leggen.
Belasting op het bedrijf.
Burg. en Weth. stellen voor A. A.
Kulberg over 1931 1020 en over 1932
204 ontheffing te verleenen van zijn
aanslag in de zakelijke belasting op het-
bedrijf.