h L w i N i Laakbare Slapheid. BINNENLAND. ZEELAND. WEIR EN WIND. m .f - {rf* f. p s* Ï-- Dajblad - Abonnementsprijs 2.30 per kwartaal (Buiten Goes plus 20 ct. UITG.: N.V. DE MIDDELBURGSCHE COURANT voor expeditie). Weekabonnementen in Goes 18 cent per week. Lange St. Pieterstraat, Middelburg D« advertentieprijs is voor de gewone advertentiën 30 cent per regel, Kantoor voor GOES Turfkade, telefoon no. 17. voor ingezonden mededeelingen 60 cent per regel. Bi) abonnement Middelburg, Redactie tel. 269; Administratie tel. 139. voor beide veel lager Men vrage daarvoor de tarieven Postcheque- en girorekening 43255. Familieberichten en dankbetuigingen; van 17 regels 2.10; elke regel meer 30 cent, ln de rubriek „Kleine Advertentiën" worden, mits uit drukkelijk daarvoor opgegeven, advertentiën, tot niet meer dan 6 rege™ opgenomen a 75 cent bij vooruitbetaling. Advertentiën onder „Brieven ol „Bevragen bureau dezer courant" 10* cent extra Bewijsnummers 5 cent No. 125. Vier Bladen. ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1 932. Eerste Blad. 119e Jaargang. W e onomwonden partij kiest in een brandend vraagstuk, zal zich niet heb ben te beklagen over gebrek aan be langstelling. Zoo is het ons gegaan met hetgeen wij schreven over de d enstweigering en muiterij aan boord van het stoomschip „Rotterdam" van de H. A. L. Van vele kanten bereikten ons bewijzen van in stemming, van anderen kant werd, het geen wij schreven, veroordeeld als rie kende naar een middeleeuwsche wetge ving. Gisteren gaf een inzender reeds van zijn van de onze afwijkende meening blijk; even later bereikte ons een inge zonden stuk van twee „georganiseerde" scheepsraachinisten, waarn ook zij opr kwamen voor het zoo al niet juridi sche, dan toch zedelijke goede recht der schepelingen, die weigerden, de hun rechtens gegeven bevelen op te volgen, en dusdoende den gezagvoerder van de „Rotterdam" dwongen naar een andere haven te varen, dan waarheen hij, inge volge de opdracht zijner reederij, moest en wilde varen. De voorstanders dezer laatste, o.i, n et juiste, theorie krijgen thans steun van hooggeleerde zijde. Want in de „N.R.C." schrijft prof. mr. W. H. Drucker over deze zaak het volgende: „Mr, Mendels heeft zich de vraag ge steld, of de bemanning van de .Rotter dam" u t hoofde van de monsterrol in derdaad verplicht was een nieuwe reis naar New-York te ondernemen, en hij beantwoordt deze vraag ontkennend op grond van de letter van de ter zake doende bepaling van het contract. Naar mijn gevoelen is het van nog meer belang, of de reederij een redelijk beroep op de clausule deed, en ook deze vraag moet naar mijn meening ont kennend worden beantwoord. Bedoelde clausule is vanzelf onmisbaar en van geregeld praktisch belang in de wilde vrachtvaart, waar de schepen samenge stelde en te voren n et altijd geheel vaststaande reizen maken. Voor sche pen in geregelde beurtvaart als de „Rot terdam zal de clausule, naar mij voor komt, in den regel zijn van geen belang. Alleen dan zal bij zulk een schip een beroep op de clausule gedaan worden, wanneer een buitengewone omstandig heid a's oorlog of een besmettelijke ziekte verhindert, dat de gewone rond reis gemaakt wordt. Wanneer dan in zulk n geval de thuishaven niet op de gewone wijze kan worden opgezocht, is de nuttige en redelijke werking van de clausule, dat de bemanning gebonden blijft haar arbeid te verrichten. In het geval van de „Rotterdam" was er echer geen enkele omstandighe.'d, die de thuis vaart belette. De reederij verbood om gekeerd het schip naar Rotterdam te komen om op die manier te voorkomen, dat de contracten zouden afioopen. Er is meer. Door de handelwijze van de reederij werd niet alleen bereikt, dat de bemanning contractueel gebonden bleef, tevens bracht de reederij daar mede de strafwet aan haar kant, want n" u °l61? ^ecien ^er bemanning, door zich bij de staking aan te sluiten, zich schuldig maken, niet slechts aan con tractbreuk, maar tevens aan desertie, feit strafbaar volgens bet Wetboek van Mrairecht. En de omstandigheid, dat de ïeedenj op deze wijze de strafwet op haar hand bracht, is weer hinderli niet alleen omdat het gedaan werd door een beroep op de monsterrol, waarvan de redelijkheid niet buiten twijfel is, maai ook omdat het hier gaat om straf bepalingen. die op het punt staan ten gunste van de schepelingen gewijzigd te worden, ja eigenlijk reeds gewijzigd zijn de wijziging wacht nog slechts op in- voering. Gehoorzaamheid aan den kapitein moei natuurlijk de eerste en altijd on wrikbare wet zijn aan boord. Dat een deel der bemanning aan deze wet niet ■leef! gehoorzaamd, wil ik niet in be scherm iug nemen. Maar bij de beoordee ling van dit optreden mag niet buiten aanmerking blijven, dat deze lieden re den hadden zich gekrenkt te gevoelen in hun elementair rechtsbewustzijn. Van meer belang dan dit alles acht ik ten slotte van deze zaak den alge- meenen kant. De leuze, die tegenwoor dig dagelijks wordt verkondigd, is, dat het vertroüwen in de wereld moet terug- keeren. Daarbij blijkt niet altijd om wiens het vertrouwen het gaat en waar in moet worden vertrouwd. Een aller belangrijkst ding is ongetwijfeld het ver trouwen van alle volksklassen in het recht. Rechtstoepassing, zooals de direc tie van de H.A.L. heeft willen doen geiden, moet, vrees ik, tot dit vertrou wen afdoen." Terwille van de objectiviteit in de behandeling van dit klaarblijkelijk be langstelling, in wijderen kring dan wij vermoed hadden, trekkende vraagstuk, geven wij prof. Druckers meening hier in extenso weer. Wij kunnen en willen echter niet na laten, de mentaliteit die uit zijn betoog spreekt, als verderfelijk te kenschetsen en te veroordeelen. Er blijkt, dunkt ons, duidelijk uit en dat mag tevens tot verklaring dienen dat de schrijver, hij moge dan de verschillende bepalingen van de monsterrol, en de betreffende wetsartikelen, kennen, den geest daar van toch niet verstaat. Een betoogtrant als die in de voor laatste alinea, waar met een hoofsch gebaar in de richting van den gezag voerder, en dus van het hoogste gezag, eerst quasi-strak gezegd wordt, dat „ge hoorzaamheid aan den kapitein natuur lijk de eerste en altijd onwrikbare wet aan boord is", doch waar dan onmid dellijk een redeneering aan voorafgaat en op volgt, dat de dienstweigerende en muitende „lieden reden hadden zich ge krenkt te gevoelen in hun elementair rechtsbewustzijn" kan onze instemming niet verwerven. Een inzender verweet ons gisteren, dat wij, ter verdediging van de houding der reederij, de juristerij zouden be oefenen. Het geheele vertoog van prof. Druc ker komt ons voor, juristerij te zijn ter moreele verdediging van de dienstwei gerende bemanning. In dezen tijd van tanend gezagsbe- wustzijn achten wij zulk een slappe ver dediging van een lakenswaardige hou ding meer dan ooit te verwerpen. Ten einde niet een verkeerden indruk te wekken, echter nog een enkel woord. Men verwarre niet onze meening ten aanzien van het algemeene con flict, en van de muiterij op de „Rot terdam". Want dat zijn twee geheel ver schillende zaken. Zooals wij in ons eerste artikel reeds stelden: de arbeidstoestanden bij de koopvaardij waren en zijn verre van ideaal. Bij de wilde vaart niet bij de groote lijnen en maildiensten óók nog niet. De scheepsofficieren zoowel als de bemanning, van dek en machineka mer, hebben dikwerf een zwaren, afmat- tenden dienst, terwijl zij allen zich veel moeten ontzeggen, wat den landrot wel en soms gemakkelijk ten deel valt. Bin nen redelijke grenzen is voor allen zeker nog wel een en ander te verbeteren. Dit alles worde bij voorbaat toege geven en wellicht zou een diepgaande studie van de verschillende kanten aan dit conflict ons met beslistheid partij doen kiezen aan den kant van hen, die, v r ij m a n zijnde, weigeren te mon steren. Maar dat alles heeft niets te ma ken met het geval op de „Rotterdam". Daar is dienstweigering en muiterij gepleegd het ernstigste vergrijp, niet alleen tegen de wet, maar ook tegen den geest der zee. Dat dient niet vergoelijkt te worden, zooals prof. Drucker doet. Dat moet fel gegispt worden. Met de eigen woorden van den hoog geleerden schrijver: „Gehoorzaamheid aan den kapitein.... is de eerste en altijd onwrikbare wet aan boord." HET NIEUWE BLINDENINSTITUUT TE HUIZEN. Vandaag is te Huizen het Blinden instituut, de instelling die jarenlang te Amsterdam in de Vossiussfraat geves tigd was, maar nu naar het Gooi is over gebracht, geopend, in tegenwoordigheid van de koninklijke familie. Mr. H. A. van Heukelom, voorzitter van het dagelijksch bestuur hield een rede, waarin hij er op wees, dat het bou wen van een nieuwe inrichting, vooral om financieele redenen onmogelijk was Toen werd de aandacht gevestigd op dit terrein. De uitbreiding en versnelling der ver keersmiddelen verkort alle afstanden. Woorden zijn gelijk aan blaren; Waar zij 't dichtste zijn gezaaid Daar plukt men de minste vruchten Wordt een schrale oogst gemaaid. De gezonde lucht door de omringende bosschen, een weldaad voor onze, dik wijls debiele verpleegden, de ruime ge legenheid tot ontspanning, trokken ons aan, en wij kochten deze terreinen en bosschen tezamen ruim 8XA H.A. groot. Na deze rede heeft de Koningin het gebouw ingewijd. De Koningin verklaarde, gaarne vol daan te hebben aan het verzoek om te- gewoordig te zijn bij de inwijding van 't nieuwe blindeninstituut. Het verheugde haar, andermaal een blijk van haar le vendige belangstelling te kunnen geven aan hen, die zooveel moeten ontberen. Bijzonder aangenaam was het haar, kennis te maken met het waardige te huis, waarin het blindeninstituut zijn heilzame werking ten volle zal kunnen ontplooien om de vruchten te zien van den arbeid van allen, die ijverden voor de totstandkoming van deze stichting, en van hen, die door hun gaven van hoofd en hart zooveel bijdragen tot het verzachten van het lot en in menig ge val tot het brengen van levensvreugde aan hen, die aan hun zorgen zijn toever trouwd. Bovenal, om de ouderen cn ce jongeren te ontmoeten, die hier ver pleegd worden of worden opgeleid om later een plaats in de maatschappij te kunnen bekleeden. De Koningin besloot met de verzekering hoogelijk te waar- deeren dit grootsche voorbeeld van par ticuliere krachtsontplooiing. Moge Gcds zegen daarom rusten, en moge deze heil zame en thans verjongde instelling de beste vruchten afwerpen in het belang van hen, die hier worden verpleegd. Daarna is, onder leiding van den orga nist F. Hasselaar, een inwijdingscantate gezongen door de leerlingen van het in stituut, waarna de Koningin zich met de solisten, violiste en organist-componist onderhield. Ook Prinses Juliana sprak eenige oogenblikken met de violiste. Hierop volgde een rondgang door het gebouw, waarbij aan de genoodigden thee werd geserveerd. Het instituut omvat het hoofdgebouw, waarin het museum, de brailledrukkerij, gymnastiekzaal, handwerk, les- en slöjd- lokalen, directeurs- en bestuurskamer, 'n bibliotheek met 6000 boeken, het mu- ziekgebouw met een muziekzaal, plaats biedend aan 250 personen, 18 leerka- mertjes, gestichts-, arbeids- en woonge bouwen, werkplaatsen en directeurswo ning. Het totale grondbezit is bijna 9 H.A. groot; de bouwsom beliep ruim ton. Omstreeks 6 uur vertrok de Ko ninklijke familie voor het in ontvangst nemen van de hulde van een zeer groot aantal scholen, muziekvereenigingen en tal van vereenigingen uit omliggende plaatsen. Schoolkinderen strooiden bloe men, terwijl het aan weerszijden ge schaarde publiek de vorstelijke personen ware ovaties bracht. DE RIJKSBEGROOTING 1933. 50 millioen meer belasting. De (a.r.) Rotterdammer meldt: Del genen, die in deze dagen pleiten voor belastingverhooging, zullen door de re geering niet worden teleurgesteld. Naar verluidt, zal voor ongeveer 50 millioen gulden aan nieuwe belastingen noodig zijn, ten einde een sluitende begrooting te verkrijgen. Een der middelen, waar aan door de regeering schijnt te zijn ge dacht, is het heffen van cris's-opcenten op de gemeentefondsbelasting ten bate van het rijk. HET CONFLICT IN HET SCHEEP VAARTBEDRIJF, De Rijksbemiddelaar, mr. S. de Vries Czn., had gistermiddag met het bestuur van den Bond van Werkgevers in de koopvaardij een bespreking in het de partement van economische zaken en arbeid te 's-Gravenhage. De bijeenkomst had een strikt ver trouwelijk karakter gedragen. Mr. De Vries zeide eveneens geen me dedeelingen te kunnen doen, die voor de pers geschikt waren. Het personeel van het s.s. „Rotter dam" heeft vergaderd onder leiding van de afdeeling Rotterdam van den Centra- len Bond van Transportarbeiders, waar bij o.a. is meegedeeld, dat de Centrale Bond alles in het werk zal stellen om de regeering te bewegen, spoedig tot afkon- diging van het reeds twee jaar geleden door de beide Kamers der Staten Ge neraal aangenomen wet, regelende de rechtspositie van de zeelieden. Ter vergadering is meegedeeld, dat op de conduite-boekjes van het personeel, voor zoover die reeds weer in ontvangst zijn genomen achter het woord gedrag, „dienstweigering" is ingevuld. Het s.s. „Alchiba" van Van Nievelt Goudriaan het laatste schip, dat door de contactcommissie is vrijgegeven is uit Hamburg weer in Rotterdam aan gekomen. Het schip zet de reis waar voor gemonsterd is voort, en is reeds weer naar Zuid-Amerika vertrokken. De Koningin heeft voor de auto tocht voor ouden van dagen op a.s. Dins dag te Apeldoorn een harer auto's beschikbaar gesteld benevens 25 voor tractaties, De commissie uit de 50 West-Frie- sche gemeentebesturen heeft meege deeld, dat op goeden grond mag worden verwacht, dat een algemeene steunwet voor den tuinbouw binnen niet al te lan gen tijd kan worden tegemoet gezien. Die heffing voor het crisismerk en vervoervergunning voor boter bedraagt voor de week van 11 t. en m'. 17 Sept. f> cent per kg. ERNSTIG AUTO-ONGELUK. De Commissaris der Ko ningin gewond. Ook mevrouw Quarles van U5- ford bekwam vrij ernstig letsel. De moeder van den Commissaris bewuste loos, kaar toestand niet onbedenkelijk. Kort na het aEdrukken van ons blad bereikte onis gisteren de (ontstellende tijding dat den commissaris der Konin gin in Zeeland, jhr. m. J. W. Quarles van Ufford, een ernstig ongeluk was overkomen, waarin ook zijn echtgenoo- te, zijn moeder en zijn zuster betrokken waren. Per bulletin hebben we het bericht al om verspreid, zoodat men van het feit op zich zelf in heel Zeeland reeds op de hoogte gesteld zal zijn; de feitelijke toe dracht der zaak, zooals d e zich uit de verschillende berichten en door ons in gewonnen inlichtingen laat afleiden, moge hier volgen. Gisteren tot na den middag heeft jhr. Quarles van Ufford nog vergaderd in Gedeputeerde Staten. Daarna is hij met zijn familie per auto op reis gegaan, met Den Haag als bestemming. Als meermalen, bestuurde jhr, Quarles van Ufford ook nu den zwaren wagen, zelf. Omstreeks half vier was men op de Wouwsche baan, nabij de vroegere melkfabriek Het Anker. Naar wij uit de beste bron ve-namen, reed de commissar s, op dien breeden heirbaan, met matige snelheid. Uit een zijweg, ter linkerzijde van den bestuur der, kwam zoo althans meende jhr. Quarles van Ufford zich te herinneren een auto, terwijl zijn auto dien weg in moest. Vermoedelijk maar hier houdt de herinnering aan het voorgevallene op zal jhr. Quarles van Ufford toen even ge remd hebben en wellicht, maar ook dit is niet zeker, is de wagen toen geslipt. Vast staat, dat de auto toen een zwaai naar rechts heeft gemaakt, aldus een 50 a 100 meter over den betonweg slippen de, althans stuurloos voortgaande, tot hij tegen de steenen schuur van het café woonhuis Van Iersel aanreed. De botsing geschiedde met zulk een kracht, dat het voorste gedeelte van den totaal verniel den wagen heelemaal door den steenen muur ging. Voorin zaten jhr. Quarles van Ufford en diens zuster, achter zijn echtgenoote en zijn moeder. De voorin zittenden wer den merkwaardigerwijze, naar later zou blijken, minder ernstig gewond dan zij die achterin zaten. Wanneer men echter nagaat, met welk een kracht de wagen tegen den muur kwam, dan mag het nog een wonder heeten dat het ongeluk nog niet veel ernstiger afliep. Na de botsing schoten voorbijgangers en enkele omwonenden toe en bevrijd den de inzittenden uit hun benarde po sitie. Middelburg 10-IX-'32: Vrijdag hoogste luchttemperatuur 19.7 °C; (67 °F); laagste 14.8 °C (59 °F). Heden 9 h: 16 °C; 12 h; 19.8 °C. 0.5 mm regen of neer slag. Hoogste barometerstand 758 mm; laagste 757 mm. Hoogste barometerstand 761.4 mm te La Coruna; laagste 740.5 mm te V. Manoer. Verwachting tot Mor ge Matige, tijdelijk toenemende Z.W. tot W, wind, zwaar bewolkt tot betrokken met kans op regen of onweer, later op klarend en koeler. Zon op: 6 h 27; onder 19 h 27. Licht op: 19 h 57. Maan op: 18 h 15. Zondag 11 Sept.: Zon op: 6 h 28; on der 19 h 24. Licht op: 19 h 54. Maan op 18 h 36; onder 12 h 44. V.M. 14 Sept. Hoog- en Laagwater te Vlissingen. Westkapelle. is 28 min. en Domburg 23 min. vroeger; Veere 38 min. later. (S springtij). Sept. Hoogwater. Laagwater Za. 10 10.37 23.52 4.25 17.14. Zo. 11 11.51 23.29 5.54 18.32. Ma. 12 0.29 12.50 6.56 19.24. Koog- en Laagwater te Wemeldinge, Sept. Hoogwater Laagwater. Za. 10 12.09 24.53 5.27 18.12. Zo. 11 13.35 7.00 19.32. Ma. 12 2.09 14.38 8.05 20.24. Dr. J, M, A, Hillemans uit Roosendaal was spoedig ter plaatse. Alle inzitten den bleken verwondingen te hebben op- geloopen. Onmiddellijk werden jhr. Quarles van Ufford en zijn echtgenoote in de auto van dr. Hillemans en in die van den heer Theeuwes uit Gilzen-Rijen, die die juist passeerde, gedragen en naar het R. K. Charitasziekenhuis te Roosendaal over gebracht waar zij ter verpleging werden opgenomen. De beide andere dames, werden door den Officier van Justitie bij de Breda- sche Rechtbank, graaf van Limburg Sti- rum, die juist met zijn auto daar pas seerde, eveneens naar Charitas overge bracht. Onder leiding van den opperwacht meester Clausen heeft de Koninklijke Marechaussee uit Roosendaal onmid dellijk een onderzoek ingesteld. Omtrent de gevolgen van het ongeval vernamen wij van deskundige zijde het volgende: De toestand van den Commissaris der Koningin is zeer gunstig te achten. Hij heeft hoofdwonden bekomen, die be handeling en bedrust vereischen. Mevrouw Qaurles van Ufford bekwam door de botsing een hersenschudding en een bekkenfractuur; zij was gisteravond bij kennis en kon weer voedsel tot zich nemen. Algeheel herstel kan ook voor haar worden verwacht. De moeder van den Commissaris der Koningin kreeg een zeer ernstige her senschudding, met waarschijnlijk een schedel-fissuur Met het oog on haar hoogen leeftijd omstreeks 80 jaar is haar toestand niet onbedenkelijk te achten. Freule Qaurles van Ufford liep slechts enkele ontvellingen en kneuzingen van geen belang op, Het bericht omtrent het voorgevallene is in heel Zeeland, en met name in de hoofdstad der provincie, met groote deernis ontvangen, en in wijden kring zal men zich van harte verheugen over het feit, dat de latere berichten op een minder ernstigen afloop van het ongeval duiden, dan zich eerst liet aanzien. Jhr. Quarles van Ufford vertegen woordigt ons hoogste staatsgezag sinds 1 Mei 1921 in Zeeland en hij heeft zich sindsdien met toewijding aan zijn ambt gegeven. Behalve Commissaris der Ko ningin is hij o.m. voorzitter van den Raad van bestuur van de P.Z.E.M. en voorzitter van het Zeeuwsch Genoot schap der wetenschappen; mevrouw Quarles van Ufford beweegt zich op humanitair gebied en zij wordt o.m. door haar arbeid voor „Kinderzorg" zeer ge-

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina 1