ZEELAND. NA DE OPERATIE. MIDDELBURG. VLISSINGEN. TWEEDE BLAD VAN DE GOESCHE COURANT VAN ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1 932. No. 10 7. Flottieljevaartuig „Johan Maurits van Nassau". Heden(Zaterdag)middag is het flottiel jevaartuig Johan Maurits van Nassau" in aanbouw bij de N.V. Kon. Maatsch. ,De Schelde" te Vlissingen jvoor de Kon. Ned. Marine, te water gelaten, De laatste beletselen werden weggeno men door mevr. v. d. Stad, echtgenoote van den toekomstigen commandant van dit vaartuig. Het schip wordt gebouwd speciaal voor den dienst in de tropen en zal in West-Indië gestationneerd wor den. I'S De Johan Maurits van Nassau" is ontworpen door het Departement van Defensie, onder leiding van den Direc teur van Scheepsbouw, jhr. ir. M. Rap- pard. Bij de uitvoering is de hoofdinge nieur der Mar ne, de heer G. de Rooij, met het toezicht belast,terwijl het nau tisch technisch toezicht door den heer H. J, v. d. Stad, kapitein-luitenant ter zee, wordt uitgeoefend, die daartoe te Vlissingen gestationneerd is. De hoofdafmetingen van het flottielje- vaartu g zijn: lengte over alles 78.65 m grootste breedte op buitenkant spanten 11.60 m; holte in de zijde tot bovendek 6.45 m; bij volu'tgerusten toestand zal het schip bij een diepgang van 3.75 m. 1750 ton water verplaatsen. Bak- en brugdek zijn aaneen gebouwd en loopen als tentdek van vóórsteven tot over de dekhuizen op het bovendek door. Ter zijde van deze dekhuizen zijn de sloeps- barrings aangebracht voor de opstelling van twee sloepen B LV en twee motor booten, geplaatst onder Mannesmann davits. Boven het tentdek is 't brugdek aangebracht met commandobrug, com mandotoren en kaartenkamer. Het bo vendek loopt van vóór tot achter onaf gebroken door. Onder het bovendek volgt het pantserdek en gelijk met het middengedeelte hiervan het tusschendek. Het pantserdek is geheel electrisch ge- lascht; klinknagels zijn geheel vermeden, zoodat bij eventueeie treffers geen na gelkoppen kunnen afspringen. Vooral waar machines opgesteld zijn, is dit een groot voordeel, daar door de afsprin gende nagelkoppen anders kans bestaat, dat de machines defect geraken. Tent dek, brugdek en het vrije bovendek zijn van teakhouten dek over het stalen dek voorzien met het oog op den dienst in de tropen. Gepantserd zijn, behalve pantserdek, de huid van de stuurinstal- latie, de kokers voor munitieopvoer en opvoer der kabels en de commandoto ren. De bewapening bestaat uit drie ka nonnen van 15 cm. en vier mitrailleurs, welke laatste tevens dienst doen als af weergeschut voor vliegtuigen. De mu- nitieruimen, die geheel geisoleerd wor den tegen temperatuurswisselingen, be vinden zich onder het pantserdek. Het opvoeren van de munitie uit de ruimen naar de kanonnen geschiedt met elec- trische liften. Verder zijn in het achter schip onder het pantserdek de provi andbergplaats voor de officieren en de koelkamer aangebracht en in de zijden wasch- en drinkwatertanks. In het vóór schip de victualisbergplaatsen, de berg plaatsen voor schipper en bottelier en de plunjebergplaats. Ook bevindt zich hier de hut voor radio-telegrafie en de ruimte voor omvormers en andere toe stellen. Naast de ketelruimen en de bovengenoemde bergplaatsen zijn de tanks voor stookolie, terwijl in het voorschip een bodemtank is voor voe ding- en ballastwater. Op het tusschen dek achter zijn het ruime verblijf en de hutten voor de officieren (zeven één persoons en twee tweepersoons), als ook de gamelle, mandiekamers en het toilet voor de officieren. Op het bovendek achter in het dek huis zijn voor den commandant een ruim verblijf, tevens werkkamer, een slaap kamer, een mandiekamer en een toi let. Tevens bevindt zich hier een hut door Dr. Jan Walch. 18. Intusschen, al had hij nooit meer of minder geschilderd in verabnd met de verkoopkansen, in dezen ,malaise- tijd" ontbrak hem plotseling de lust tot werken. Een feit dat toch ook, mis schien weer niet gezegd kon worden, niets met de malaise te maken te heb ben. Want toestanden, die een heele sa menleving betreffen, maken zich voel baar in de atmosfeer; waarin alle men- schen leven. En zoo ervaren daarvan ook de onmaatschappelijkste lieden iets; zelfs in kleurvizioenen verzonken kun stenaars op de hei. En zoo kwam het dat Kees Bender, langzamerhand gewaar wordende, dat zijn landelijke omgeving hem niet meer aansprak op de wijze waarop hij dat van haar gewend was, maar eenigszins tegen hem scheen te bondeeren, besloot, haar dan kloek moedig tijdelijk den rug toe te keeren, en elders verstrooiing te zoeken. Juist toen wierp op een doorwaaiden Mei avond de post een bericht door zijn brie- venbuslooze deur, dat gewaagde van 'n tentoonstelling in Den Haag, in te rich ten ten profijte van de arme schilders; en al den niet zóó armen schilders werd verzocht werk af te staan, dat dan ten ten dienste van den Gouverneur bij dienstreizen op het flottieljevaartuig. Verder zijn in het dekhuis op het boven dek hutten voor administratie, een ga melle, de toegangen naar de machine kamer, de kombuizen en de bakkerij. De kombuizen hebben oliefornuizen, de bakkerij een electrischen bakoven en een electrisch deegkneedmachine. In het voorschip zijn op het tusschendek de verblijven van de bemanning. Op het bovendek vóór zijn de waschplaatsen en toiletten voor de bemanning en de onderofficieren, verder vier hutten, ie der voor drie onderofficieren, de apo theek, het ziekenverblijf met onder- zoekkamer en badkamer. In het dek huis op het tentdek zijn de hutten voor schipper en twee onderofficieren, als mede een ruim verblijf voor alle onder officieren met gamelle. Naast de kaar tenkamer op de brug is een daghut voor den commandant. Naast de ma chinekoelkast zijn op het tusschendek de koelmachines aan stuurboord en een dieseldynamo aan bakboord geplaatst Naast de ketelkoelkasten bevinden zich de werkplaatsen en de bergplaatsen voor de machinekamer. Voor een ruime electrische verlichting is gezorgd, ter wijl met het oog op den dienst in de tropen een kunstmatige ventilate is aangebracht, waartoe tien ventilatoren zijn opgesteld. Het semi-balansroer wordt electrisch-hydraulisch bewogen door middel van een telemotorleiding van de brug naar de stuurkamer. Voor de be diening van de ankers is een stooman- kerspil, tevens verhaalspil opgesteld, eveneenseen electrisch gedreven hek- sp 1 op het achterbovendek. Het schip wordt voortbewogen door twee triple- expansiestoommachines met een ver mogen van 1050 I.P.K. elk. De schroe ven maken 165 omwentelingen per mi nuut. Iedete hoofdmachine drijft haar eigen lucht- en lenspomp. Voor hef op wekken van electriciteit ten behoeve van licht, ventilatoren en pompmotoren, d enen twee Dieseldynamo's en één stoomdynamo, elk met een vermogen van 75 A.P.K. In de machinekamer zijn verder opge steld twee condensators, een voedings- /w^.ter-warmer, twee 'voedingspompen, alsmede de noodige hulpwerktuigem Op het tusschendek bevinden zich een ijsmachine, een noodlenspomp en één van de Dieseldynamo's. De stoom wordt geleverd door vier waterpijpketels, ty pe Schelde-Yarrow met een totaal ver warmend oppervlak van 600 m2. De stoomdruk bedraagt 14 atm. De ketels worden met olie gestookt en werken met geforceerden trek, 35-JARIG BESTAAN VAN „HANDELS BELANG". Het doel van de feestweek. Een overzicht van wat er alle maal te doen is. De vereeniging Handelsbelang" be staat in 1932 35 jaar, en zij zal dit feit herdenken door het organiseeren van een feestweek van 29 Aug. tot en met 3 September. Geheel in de lijn van het doel dezer vereeniging: behartiging van de belan gen van den Middelburgschen handel, zal die feestweek ten doel hebben: de aandacht te vestigen op het vele, dat men in Middelburg, als centrum van Zeeland, kan koopen. Door het organiseeren van feestelijk heden in die week wordt getracht Mid delburg zoo aantrekkelijk mogelijk te maken. In die feestweek valt het Koninginne- feest, dat de vereeniging „Uit het Volk, Voor het Volk" organiseert; het pro gramma van Handelsbelangs feestweek zal daarvan uitvoerig de bijzonderheden vermelden. Ook zal er een electriciteits-, gas- en waterleiding-tentoonstelling worden ge houden, die zeer zeker het bezoek aan Zeelanas hoofdstad zal aanmoedigen. Men zal de nieuwste vindingen op deze gebieden op de ELGAWA kunnen aan schouwen. Hoofdnummer van die feestweek is wel de te houden étalagewedstrijd. Het aantal deelnemers daaraan is grooter dan ooit het geval was, en dat bewijst, dat de Middelburgsche winkeliers het groote belang beseffen van het meedoen aan dien wedstrijd. Hierdoor immers worden zij in de gelegenheid gesteld hunne artikelen op de meest aantrekke lijke wijze onder de aandacht van een groot publiek te br-.ngen, omdat immers dit publiek zelf zijn oordeel over de étalages zal hebben uit te spreken Juist om de belangstelling voor dezen étalagewedstrijd zoo groot mogelijk te doen zijn, wordt aan de beoordeeling van die étalages door het publiek ook nog een letterraadsel verbonden; alleen zij, die ook de étalages beoordeeld heb ben, komen voor een prijs in aanmer king. Naast hetgeen wij nu vermeld hebben zullen er concerten en andere feestelijk heden in die week plaats vinden. Niet onvermeld blijve echter de kanowed- strijd, die Zaterdagmiddag, 2 Sept., zal plaats vinden, op Vrijdagavond vooraf gegaan' door een verlichte gondelvaart langs Middelburgs kaden STUKKEN VOOR DEN GEMEENTERAAD VAN VLISSINGEN. Benoemingen. Ter benoeming van leeraren aan de Avondschool voor N. O. dragen burg. en weth. voor: a. voor natuurkunde (8 lesuren van 40 minuten): C. W. Coppoolse te Leiden, C. W. Verplanke te Delft en M. C. Vier- telhausen te Delft; b. voor werktuigkundig teekenen (14 bate der confraters zou worden geëxpo seerd en verloot. Kees zat een oogenblik te peinzen over de eigenaardige waarde die de wereld het kunstwerk toekent, dat voor den maker zoo véél beteekent, iets hei ligs is.... Heiligdommen in de tombola! Vooruit maar; waarom ook eigenlijk niet? Zoo i s de wereld; die al wat haar aan heiligs en hoogs gegeven is, begrab- belt en beduimelt. Maar 't wordt haar dan tóch gegeven, het heilige; al weet de Gever, wat er hier mee wordt gehanseld. Nu, en dat is een voorbeeld, dat er wezen mag! Vooruit dan! Hij, Kees. wou ook zoo edelmoedig geven. Dus pakte hij een tiental schilderijen in, en besloot ze c|en volgenden morgen vroeg te expedieeren. Maar waarom zou hij ze eigenijlijk niet zelf kornakken naar Den Haag? Hij deed hier op de hei toch niets voor 't oogenblik. En Den Haag is een malle stad; maar er is wat redelijke nieuwe architectuur te zien, en als je niet werkt, is 't wel goed, eens naar Den Haag te gaan; er is geen 6tad waar je het weerzinwekkende van de opgepoetste leeglooperij zoo voelt; dus eigenlijk: geen stad die je lust voor werk en eenvoud zoo aanzet. Aldus redeneerde Kees Bender; ieder redeneert naar dat hij verstand heeft, zegt men wel; maar eigenlijk redeneert meer overeenkomstig zijn gevoel; en dus redeneerde Kees Bender zóó. En han delde dienovereenkomstig; huurde den volgenden morgen een groote auto met chauffeur in het naburige dorp en reed daarmee naar Den Haag. Zoo vermeed hij gebruik te maken van het 6poor; dat was ook overeenkomstig één van zijn ietwat anarchistische neigingen, die hem een tegenzin hadden gegeven tegen groote overheidsbedrijven; mekanieke organisaties; hij hield niet van meka- niek. En wat hij van schilderijen-vervoer per spoor had gezien, had dezen tegen zin niet verminderd. Kees Bender vertrok du: op een zon- n gen Meidag in de vroegste vroegte van zijn Drentsche hei, en reed in een gema tigde vaart over den grooten straatweg van Napoleon. Na eenige pleisteringen onderweg, kwam men tegen viejen in Den Haag, en reed direct naar Pulchri Studio, waar de tentoonstelling gehou den zou worden, tot welke hij de eerste en, gezien hoeveelheid en waarde van zijn werk, ook alleszins een voorbeeldig contr buant was. De voerman kreeg zijn afscheid, en Kees zocht een hotel, waar hij een dag ©f veertien rustig kon blij ven. Een klein hotelletje, een eind het Bezuidenhout 'öp, scheen hem het best gelegen; hij zag van zijn kamer uit op het Bosch, dat in zijn heerlijkste lente- pracht stond. En om de verdere aange legenheden, die voor de meeste men- lessen van 40 minuten): A. Jasperse en A. A. Nagelkerke, beiden te Vlissin gen; c. voor werktuigkundig teekenen (12 lessen van 40 minuten): A. A. Nagelker ke en A. Jasperse; d. voor bouwkundig teekenen (15 les sen van 40 minuten): W. J. Bruynooge te Vlissingen en A. Dijkstra te Onder- dendam; e. hand- en lijnteekenen (6 lessen ad 40minuten): A. P. W. van der Haar te Middelburg. Overplaatsing onderwijzers. Burg. en weth. deelen mede, dat de pensioenraad nog geen definitieve be slissing heeft genomen ten opzichte van mej. van Beek, onderwijzeres aan school C en een nader onderzoek naar haar ge zondheidstoestand (observatie) heeft voorgeschreven. Daarom kan nog geen gevolg worden gegeven aan de over plaatsing van den onderwijzer Sitsen van school A naar school C. Arbeidsbemiddeling. In verband met de inwerking treding van de Arbeidsbemiddelingswet die fei telijk voor Vlissingen geen wijziging brengt in den reeds jaren bestaanden toestand, stellen burg. en weth. voor te bpnoemen tot commissie van toezicht op den Gemeentelijken Dienst der Arbeids bemiddeling en Werkloosheidsverzeke ring de thans bestaande commissie van advies voor genoemden dienst; te benoe men tot directeur der gemeentelijke ar beidsbeurs den heer W. de Wolf, admi nistrateur van het gemeentelijk Bureau voor sociale zaken; het bedrag van het deel zijner jaarwedde, dat door hem als vergoeding wordt genoten voor de werkzaamheden, die in verband staan met de leiding van de arbeidsbemidde ling te bepalen op 1950 en vast te stel len eene verordening op den gemeente lijken dienst der arbeidsbemiddeling en werkloosheidsverzekering. schen bij de keuze van een hotel van belang zijn, bekommerde hij zich net. Toen hij drie dagen in Den Haag was, verveelde hij zich. Toen hij er vijf dagen was, was hij er zeer /gelukkig. Want toen had hij nieuwe levensgewoonten gevonden; d e hem tot gevoel gaven, 'n móóien rusttijd te beleven. Hij ging na melijk dagelijks een goed uur musea be kijken; het Mauritshuis kon, zoo geëx ploreerd., al 'n dag of tien vullen; en maakte verder mooie wandelingen ver langs het strand, en door de polders in de buurten van Wateringen en Delft. Dat waren dus allerlei oorden in en bij Den Haag waar men geen Hagenaars zag. En toen bedacht hij, dat er ook nog Ha genaars waren, wel zeer Haagsche Ha genaars, en toch echte vrienden... De Van Hoghen Lugts. Maar die waren nu op reis. Hij had hurt in 't begin van de maand een poste-restante-brief naar, Lüzern geschreven, en een paar „het gaat ons goed" getuigende Ansichten te rug gekregen. Het 6cheen, dat Clara weinig gelegenheid had hem zonder Henri's toezicht eens te schrijven; mis schien vond ze dat ook wel ongepast} ja, onzinnig, maar Clara was nu niet be paald een vrijgevochten type. En mis schien lag er wel een brief van haar in het Heihol; zooals hij in overpeinzin gen zijn woning betitelde. Werkverschaffing. De heerschende werkloosheid, welke zich nog steeds uitbreidt en, afgezien van de oplossing der wereldcrisis, nog wel geruimen tijd zal voortduren, doet burg. en weth. aanhoudend uitzien naar objecten, welke door middel van werk verschaffing kunnen worden uitgevoerd. Het behoeft geen betoog, dat het ver strekken van arbeid aan de werkloozen de beste wijze is waarop de gemeente hun de noodige hulp kan verieenen. Bo vendien komt het rijk de gemeente te gemoet in de betaling van de daaraan verbonden hooge uitgaven door het ge ven van een belangrijke subsidie. Dit is echter alleen het geval indien het be treft de uitvoering van werken welke niet tot de productieve kunnen worden gerekend, als de aanleg van straten en dergelijke, welke afgezien van de werk verschaffing toch moet plaats hebben. Thans hebben burg. en weth. een plan ontworpen voor het verbreeden van den Boulevard Bankert nabij de uitwate ringssluis, in aansluiting met het on langs voltooide werk. De dijk zal een kruinbreedte van 12 m verkrijgen. Aan werkloon zal ongeveer 17.000 kunnen worden uitgegeven, waarvoor het rijk zeker wel subsidie zal geven. De ver dere kosten zijn voor de verbouwing van de uitwateringsluis 7470, afbreken en verplaatsen van de steenen schot- baïkschuur 3000, vervoerkosten 'f 6375, totaal 34.845. Burg. en weth. vragen hen te machtigen voor de uitvoering van dit werk zich in verbinding te stellen met het bestuur van den Polder Walche ren en van de betrokken autoriteiten daarvoor de noodige vergunningen te vragen. De gasfabriek. De concessie van de Imperial Conti nental Gas Association te Londen voor het leggen van buizen in gemeentegrond voor de levering van gas eindigt op 30 Juni 1935. De raad moet 2 jaar van te voren de vraag beantwoorden of de ge meente al of niet het gasbedrijf zal over nemen. Burg. en weth. achten voorlichting van 'n bekwaam deskundige zeer gewenscht en hebben zich in verbinding gesteld met den heer ir. M. C. Sissingh te Den Haag, die bereid was als deskundige op te tre den. Het honorarium is nog niet vast te stellen, doch burg. en weth. vragen een crediet van 3000 als maximum voor het toekennen van salaris aan den deskun dige en kosten aan de opdracht verbon den. In de commissie uit den raad, die deze zaak zal voorbereiden, stellen burg. en weth. voor dezelfde heeren te be noemen, die in de commissie voor de overneming der waterleiding hunne dien steen hebben verleend, nJ. de heeren De Meij, Sorel. Ir. Wesseling, E. An- driessen, Van Oorschot en v. d. Beke Callenfels, de burgemeester verklaarde zich bereid het voorzitterschap dezer commissie te aanvaarden. Grondverkoop. Burg. en weth. stellen voor den heer A. F. Lako te Vlissingen 214 m2 grond te verkoopen aan de Paul Krugerstraat voor 2202. Optie. Burg. en Weth. stellen voor den Ker- keraad der Geref. gemeente voor den tijd van een half jaar optie te veriee nen op den aankoop van ongeveer 375 m2 grond, op den hoek van de De La- noystraat (oostzijde) en de aldaar ont worpen straat en zulks niet voor 10 zooals de prijs daar is vastgesteld, maar voor 7.50, omdat het geldt het behar tigen van geestelijke of cultureele be langen, in casu het bouwen van een kerk. Verlenging pacht. Burg. en Weth. stellen voor opnieuw voor 80 per perceel en per jaar tot 24 November 1933 twee perceelen, resp. weiland en bouwland aan den Kapoen- tjesweg te verpachten resp. aan de hee ren A. Houterman te Vlissingen en M. Nagtegaal te Souburg. Ineens schoot hem te binnen, dat zij hem bij 't afscheid had gezegd, den dok ter, zooals die gevraagd had, voortdu- toestand te zullen schrijven. Dat is waar rend bijzonderheden omtrent Henri s ook! En hij besoot, zoo spoedig mogelijk dien dokter eens op te zoeken. Dat was hét m'ddel om zoo goed mogelijk op de hoogte te komen.' Dus belde hij den vol genden morgen het Ziekenhuis op, en vroeg dr. Marelman te spreken. En dr. Marelman, die, zooals we al gelegenheid hadden op te merken, een man van kunst en cultuur was, voelde iets voor den vermaarden naam Kees Bender, en stond hem, zij het dan ook, naar be- roepseisch, van zijn weinigen vrijen tijd gewagend, een onderhoud toe; inviteerde hem zelfs daartoe op een avond in zijn woning. Kees kleedde zich, als tegen- beleefdheid, zoo conventioneel mogelijk aan; kocht voor deze gelegenheid zelfs een boord, en zat zoo keurig op het af gesproken uur in de studeerkamer te genover den man, die, zij het per onge luk, de leugen uit zijn vriend had geam puteerd, Het was een smaakvol inge richt vertrek, en Kees zou er zich vol maakt op zijn gemak hebben gevoeld, als hij geen boord aan had gehad. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina 3