Kortgene Concours-Hippique BURGERS E.N.R.-RIJWIEL, JACOB SNOODIJK, Hoofdagent, AANBESTEDING. Bijfsen kan ik zelf Verpakte Levensmiddelen. Vraagt Uw Winkelier. Hemelvaartsdag- 5 Mei a.s. „DE BEKER VAN BREDA" NIEUW NIEUW Ontvangen een nieuw model Gemengd NieuWs. Advertentiën. Provinciale Stoombootdiensten op de Wester- en de Poster-Schelde. ATTENTIE! HOED OF PET is In 7 dagelijksche leven Speelt steeds een groote rol, De zuiverheid van 7 eten, Koopt daarom 7 merk DU KOL KONINKLIJK ERKENDE PITMANSCH00L, BEGIN MEI AANVANG NIEUWE CURSUSSEN Rij- Spring-, Tuig- en Trekpaarden. Jachtritten met eindwedloop. met hulpmotor ingebouwd. HET VUILNIS-VRAAGSTUK. Hoe Den Haag het oploste. III. Midden in het schilderachtige Drentsche landschap, een paar uur wandelen van Hoogeveen, liggen de terreinen van de N.V. Vuil-Afvoer Maatschappij V. A. M. Wie zou denken dat men reeds van verre aan huizenhooge vuilnisbelten de plaats zou herkennen, heeft het mis. Uit den trein naar Assen, circa 7 K.M. Noor delijk van Hoogeveen, ziet men aan den Oostkant op grooten afstand de giganti sche betonnen viaducten met het hooge fabrieksgebouw, maar van vuilafval is niets te bespeuren. De Drentenaren behoeven niet bevreesd te zijn, dat hun mooie provincie de vuil nisbelt van de Residentie zal worden. Zij winnen er slechts bij, want in afzienbaren tijd zullen woeste gronden in vruchtbare landouwen zijn herschapen. De V. A. M. is dan ook populair onder de bevolking, hetgeen wij bemerkten, toen wij na aan komst aan het station Hoogeveen den be drijfsleider der V. A. M., den heer A. L. Pool, die ons zou komen afhalen, zochten. Spoedig hadden wij onzen geleider door aanwijzing van enkele vriendelijke Hooge- veenenaren te pakken en weldra tuften wij over de Drentsche zandwegen naar de V. A. M.-terreinen. Deze strekken zich over een oppervlakte van 600 H.A. uit in de gemeenten Beilen en Ruinen, nabij het ge hucht Drijber. Men heeft een dergelijke groote oppervlakte aangekocht om de ge meente 's-Gravenhage onder alle omstan digheden te garandeeren, dat het verwerk te vuil kan worden geplaatst. Desnoods ter ontginning van eigen terreinen. In het midden van de terreinen bevinden zich de installaties. Twee jaar geleden werd met de inrichting aangevangen en thans is men er zoo goed als mede gereed gekomen, hetgeen kan blijken uit het feit, dat sinds enkele weken de vuilnistreinen dagelijks rijden. Eerst als men op het terrein is aange komen ziet men in de verte tegen de hooge viaducten aan de onafzienbare vuilnisheu- vels liggen. Hoe is nu de bewerking? De Haagsche vuilnistrein komte te kwart voor twee iederen werkmiddag te Hooge veen aan. Over een eigen spoorbaan van 6 K.M. lengte wordt nu naar de viaducten gereden, die van boven van een spoor baan voorzien zijn. Er zijn vier van deze viaducten, die elk 478 M. lang en 6 M. hoog zijn. Aan beide zijden wordt van bovenaf het vuil ge stort. Is de vuilnistrein met zijn 500 ton vuil op één der viaducten aange land, dan geschiedt het wonder. Het wonder. Even een drukbeweging op de locomo tiefen het wonder voltrekt zich. Bij tooverslag gaan aan beide zijden der wa gons de klepdeuren openéén reus achtige stofwolk, die dadelijk optrekt... en al het Haagsche vuil van één dag is door den ingenieuzen bouw der wagons naar buiten gedrongen en ligt aan beide zijden van het viaduct verspreid. In hoogstens twintig seconden heeft de ze handeling zich voltrokken en de gan- sche trein kan weer naar Den Haag te rugrijden om nieuwe voorraden in te ne men. Het is een imponeerend schouwspel een geheelen trein in enkele oogenblikken te zien ledigen. De capaciteit der viaducten is er op be rekend, dat het vuil minstens twee maan den kan blijven liggen om het gistingspro ces te ondergaan. Hiertoe zijn de viaduc ten van sproei-inrichtingen voorzien, waar uit men het vuil flink laat beregenen, wat het broeiïngsproces snel bevordert. Behal ve dat deze regeninstallaties zorgen voor het noodige vocht voor de gisting, doen zij tevens dienst wanneer er gevaar be staat voor te veel stofontwikkeling of het sterk wegwaaien van papier bij het storten. Iederen dag wordt de temperatuur op genomen om de intensiteit van den broei te kunnen vaststellen. Na een paar maan den is het vuil mooi verteerd en als com post geschikt geworden voor den land bouw, maar eerst is nog de belangrijke factor van het zeven noodig. Over de zeef-installatie tenslotte nog een en ander in een volgend artikeltje. Overdag Grootvorst. Toen de oceaanreus „He de France" Maandag j.l. in New York aankwam, werd naar het Handelsblad meldt, tot groote verbazing van de eersteklas passagiers, die opgepakt langs de rai ling aan dek stonden, een reisgenoot van hen, dien zij op reis steeds voor grootvorst Michael van Rusland had den gehouden, door douane- en po litieambtenaren op een zeer weinig deftige wijze over de loopplank naar Ellis Island opgebracht. Dames uit de New Yorksche society, die den „grootvorst" uitgenoodigd had den om vooral eens bij haar te komen theedrinken, millionnairs, die den edelman voor een weekend op hun buiten hadden gevraagd, waren stom- geslagen met verbazing toen zij hoor den, dat de Russische grootvorst een berooide Amerikaansche „blinde pas sagier" was, die geen twee woorden Russisch kende. Dit voorbeeld van zeldzame bru taliteit is werkelijk eenig in zijn soort De bedrieger was er in geslaagd zich temidden van het uitgelezen gezel schap eersteklas-passagiers te bewe gen met een gemak en een elegance die volgens het algemeen oordeel van alle passagiers hem dadelijk kenmerk ten als iemand van zeer ouden en hoogen adel. De „blinde passagier" was er zelfs in geslaagd verborgen te houden, dat hij aan boord geen hut had. Twee nachten achtereen sliep hij in een luxe hut en verte/de den steward, dat hij den sleutel van zijn eigen hut had verloren en geen zin had er naar te zoeken. De andere nachten bracht hij door in een hondehok in het ruim, waar hij zijn kleeren had opgeborgen. Overdag liep hij over het promena dedek in kleeren van een onberispe- lijken snit en knikte neerbuigend naar rijke menschen, die het zich tof een eer rekenden met hem kennis te maken. Na de thee verscheen hij weer in een keurig avondtoilet en was bereid een praatje te maken met een aan de vele beroemdheden aan boord. Hij sprak op een toon, die den indruk maakte dat hij wel zoo vriendelijk wilde zijn met gewone menschen te praten, maar dat hij toch wist wat hij aan zijn hooge posi tie verschuldigd was. De „grootvorst" schijnt aan boord voornamelijk geleefd te hebben van thee en koekjes, die in den salon van de „11e de France" gratis geserveerd worden. Hij nam echter ook wel eens op minzame wijze een uifnoodiging van den een of ander aan om hij hem aan tafel te komen dïneeren of een fijne flesch champagne te drinken. Hij droeg het Legioen van Eer, dat hem volgens zijn zeggen verleend was als erkenning van zijn verdiensten als vlieger in het Fransche corps van buitenlanders. Wanneer de een of andere passagier Russisch met hem wilde gaan spreken zeïde hij altijd: „Zouden wij niet liever Engelsch spreken? Ik ben an ders bang, dat ik nooit goed En gelsch zal leeren". Het was louter toeval, dat hef be drog uitkwam. De handige verstekeling zeide eens bij een gesprek met een millionnair, dat hij den kapitein van de „Ile de France", Blancart, goed kende. Toevallig zat de kapitein dien avond aan de tafel van den million nair, die hem vertelde dat hij een heel goeden vriend van Blancart had ontmoet, grootvorst Michael, een aller - charmantst man! De kapitein keek verbaasd op, want hij wist niet dat er een grootvorst aan boord was. Den volgenden dag liet kapitein Blan- caart navraag doen en toen kwam de heele bedriegerij aan het licht...'. Om geen schandaal te verwekker, sloot de kapitein den handigen boef gedurende de twee overige dagen van de reis in een hut op en liet het praatje rondstrooien, dat grootvorst Michael zeeziek was. Totdat alles bij aankomst in New York uitkwam. Men begrijpt dat a/le invitaties aan den grootvorst ingetrokken werden. Bij de politie op Ellis Island gaf de (door de mand) gevallen groot vorst op dat zijn naam Michael Ro manov was. Hij beweerde dat hij zich zelf nooit grootvorst had genoemd en dat de menschen aan boord daarmee begonnen waren. De politie wist hem echter eenige uren later te idenfi- ficeeren als heel gewoontjes Harry Ferguson uit Illinois. Vliegenier gearresteerd. Woensdag vlogen twee Fransche militaire vliegtuigen boven het plaatsje Palzem (Boven-Moezel). Een der beide vliegtuigen landde in de nabijheid van het plaatsje op het open veld. Het tweede toestel, dat verscheidene ma len boven de landingsplaats cirkelde, vloog ten slotte in de richting van de Fransche grens weg. Landjagers en agenten van politie namen den piloot, een onderofficier,, gevangen. Hij verklaarde, dat hij van Straats burg kwam en uit den koers was ge raakt. Een motordefect had hem tot landen gedwongen. Angstig natuurverschijnsel. Een paniek heeft zich Dinsdag van een deel van de bevolking van Asun cion de hoofdstad van Paraguay, mees ter gemaakt, toen de hemel zich bloedrood kleurde. De menschen lie pen angstig in de straten te hoop en de wildste geruchten en meest fantastische verhalen deden de ronde. Velen geloofden, dat het einde van de wereld gekomen was en haastten zich naar de kerken, die weldra over vol waren en waar de priesters de grootste moeite hadden, de opgewon den menigte tot bedaren te brengen en gerust te stellen. Van meteorologische zijde is direct een onderzoek ingesteld doch de oor zaak van het merkwaardige natuur verschijnsel is nog niet bekend. Men neemt echter aan, dat het in verband staat met de jongste vulkanische uit barstingen in het Andes-gebied. Het zouden op groote hoogte drijvende aschwolken kunnen zijn, die deze bij zondere lichtverschijnselen veroor zaken. HILVERSUM GESTOORD! Wij ge ven gratis advies voor verbeteringJ. M POLDERMAN, Goes, Telefoon 129. VEILINGS VEREENIGING „K. B. O.", KAPELLE-BIEZELINGE. Kleine veiling van 27 April 1932. Spinazie f 11 a f 14, Witlof f 13 a f 14, Aardappelen f2 a f4, alles per 100 K.G., Bloemkool f 17, Kropsla f 1 a f6, beide per 100 stuks. Radijs f0,60 a f2,40, Rha- barber f6. Tulpen f7 a f 13, alles per 100 bos. Eierveiling: Kipeieren f 2 a f 2,40, Poel-eieren f 1,60, Eendeneieren f2,10, Ganseieren f7,10. Kalkoeneieren f 6,70, alles per 100 stuks. MARKTBERICHT. Middelburg, 28 April 1932. Op de graanmarkt was de aanvoer ge ring en werd geen noteering opgemaakt. Boter en eieren aangevoerd door Wal- chersche boerinnen {offic. prijsnoteering) Boter f 0,53. Kipeieren f2,10. Eendeieren f 2,25. Ganseieren f7, Kalkoeneieren f 6,. Aangevoerd door handelaren'. Boter f 0,51. Kipeieren f 2, Eendeieren f 2,, Ganseieren f 7, Kalkoeneieren f 5,—. Particuliere prijs: boter f0,62J^. kip eieren f 3,poel-eieren f 2,50, eendeieren f3,-. Notaris VERBIST te Goes, is voorne mens ten verzoeke van zijn principaal, op VRIJDAG 6 MEI 1932, des namiddags 2 uur, in „De Korenbeurs" te Kruiningen, in het openbaar te verkoopen 12.72.70 Hectaren BOUW- EN WEILAND, in den Kruiningerpolder, in 14 perceelen, te aanvaarden rooven oogst 1932. Boekjes met kaarten verkrijgbaar in „De Korenbeurs" te Kruiningen en ten kantore van den Notaris, vanaf 27 April. OP MAANDAG 2 MEI 1932, des namiddags 4 uur, zal in Hotel „Nieuw Goes", voor den heer J. DE GRAAG te Goes, worden AANBESTEED: het herbouwen en vergrooten zij ner Autogarage. Bestek met teekening ad 2,50 per stel verkrijgbaar, bij den Architect C. VAN MARIS te Goes, alwaar inlichtingen mede te bekomen. Dienstregeling op den 2en PINKSTERDAG (Maandag 16 Mei 1932) ALS OP DE WERKDAGEN. Verzendt en adviseert per Reederij VAN DER SCHUYT. Goederendiensten van Gaas naar Oardreaht en Ratterdaman vla Geada, Utrecht naar Amsterdam en terug. Vertrek van: Goes naar Rotterdam, Woendagavond en Zaterdagavond. Amsterdam, Woensdagavond, via Dordrecht, Gouda en Boskoop. Amsterdam, Zaterdagavond, via Dordrecht en Utrecht. Rotterdam naar Goes, Woensdagavond 5 uur en Zaterdagmiddag 12 uur. Amsterdam Goes, Dinsdagavond 6 uur, via Utrecht en Dordrecht. 5 Vrijdagavond 6 uur, via Boskoop, Gouda en Dordrecht. Ligplaats der booten te Amsterdam de Ruyterkade Steiger 2 telef. 45588. Rotterdam Haringvliet Z.Z. telef. 23330. Dordrecht Hooikade telef. 5931. Goes voor den Raad van Arbeid telef. 8. Bezorgen en afhalen van goederen per vrachtauto. Daar is Mijnheer niet voor noodig VRACHT-AUTODIENST „Voorwaarts". Vlissingen Middelburg Goea en tusschen gelegen plaatsen. Vertrek half vier uur, eiken werkdag. Standplaats bij de kerk (dhr. Cardon). KLAP BARENTSEN, MOTORDIENST Goes Dordrecht Rotterdam, v. v. OSSEWAARDE DEKKER. Vertrekt uit Rotterdam Woensdagmid dag 12 uur, Telefoon 2708, uit Dor drecht Donderdagmorgen, Telefoon 236, uit Goes Maandagmorgen vroeg, Telefoon 189. NIEUW MODEL verbeterde Aardap pelschoffel voor het wieden in den bodem der voor en de schuine zijwanden der aard appelbedden. Ned. Octrooi aangevraagd. PRIJS 6 GULDEN PER STUK. Firma iz. CAPP0N, Heinkenszand. *9 KLEUREN Overal verkrijgbaar Bussen 16,25,40,65 ct. enz De bekende en onbekende schuldeischers van de onder het voorrecht van boedel beschrijving aanvaarde nalatenschap van JAN KOOIMAN, gewoond hebbende te GOES en aldaar overleden den 28 Fe^ bruari 1932, worden opgeroepen om op VRIJDAG 6 MEI A.S. des voormiddags om 10 uur te verschijnen ten kantore van Notaris H. JONKERS te Goes, tot het aanhooren der rekening en verantwoor ding, welke namens de benificiaire erfge namen in gezegde nalatenschap zal worden afgelegd. ADVERTENTIËN voor en ABONNE MENTEN op de „Goesch* Courant" worden aangenomen door POSTADMINISTRATIE. UW ADRES voor een moderne elegante A. P. MAGIELSE'S Speciaal Hoe den- en Pettenmagazijn, Goes, Groote Markt 20. Zlt-T ONZE ETALAGE. MIDDELBURGSCHE STRAAT 39, GOES. TELEFOON 222. STENOGRAFIE en MACHINESCHRIJVEN. Inlichtingen en aanmeldingen vanaf; heden. DE DIRECTIE. EERSTE KLASSE. INSCHRIJVINGEN. BARONIELAAN 21, BREDA. Tel 783 Te bezichtigen bij: KEIZERSTRAAT 7, GOES. TELEFOON 348.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina bijlage 4