Kortgene
Concours-Hippique
BURGERS E.N.R.-RIJWIEL,
JACOB SNOODIJK, Hoofdagent,
AANBESTEDING.
Bijfsen kan ik zelf
Verpakte Levensmiddelen.
Vraagt Uw Winkelier.
Hemelvaartsdag- 5 Mei a.s.
„DE BEKER VAN BREDA"
NIEUW NIEUW
Ontvangen een nieuw model
Gemengd NieuWs.
Advertentiën.
Provinciale Stoombootdiensten op de Wester- en de
Poster-Schelde.
ATTENTIE!
HOED OF PET is
In 7 dagelijksche leven
Speelt steeds een groote rol,
De zuiverheid van 7 eten,
Koopt daarom 7 merk DU KOL
KONINKLIJK ERKENDE PITMANSCH00L,
BEGIN MEI AANVANG NIEUWE CURSUSSEN
Rij- Spring-, Tuig- en Trekpaarden.
Jachtritten met eindwedloop.
met hulpmotor ingebouwd.
HET VUILNIS-VRAAGSTUK.
Hoe Den Haag het
oploste.
III.
Midden in het schilderachtige Drentsche
landschap, een paar uur wandelen van
Hoogeveen, liggen de terreinen van de
N.V. Vuil-Afvoer Maatschappij V. A. M.
Wie zou denken dat men reeds van
verre aan huizenhooge vuilnisbelten de
plaats zou herkennen, heeft het mis. Uit
den trein naar Assen, circa 7 K.M. Noor
delijk van Hoogeveen, ziet men aan den
Oostkant op grooten afstand de giganti
sche betonnen viaducten met het hooge
fabrieksgebouw, maar van vuilafval is
niets te bespeuren.
De Drentenaren behoeven niet bevreesd
te zijn, dat hun mooie provincie de vuil
nisbelt van de Residentie zal worden. Zij
winnen er slechts bij, want in afzienbaren
tijd zullen woeste gronden in vruchtbare
landouwen zijn herschapen. De V. A. M.
is dan ook populair onder de bevolking,
hetgeen wij bemerkten, toen wij na aan
komst aan het station Hoogeveen den be
drijfsleider der V. A. M., den heer A. L.
Pool, die ons zou komen afhalen, zochten.
Spoedig hadden wij onzen geleider door
aanwijzing van enkele vriendelijke Hooge-
veenenaren te pakken en weldra tuften wij
over de Drentsche zandwegen naar de V.
A. M.-terreinen. Deze strekken zich over
een oppervlakte van 600 H.A. uit in de
gemeenten Beilen en Ruinen, nabij het ge
hucht Drijber. Men heeft een dergelijke
groote oppervlakte aangekocht om de ge
meente 's-Gravenhage onder alle omstan
digheden te garandeeren, dat het verwerk
te vuil kan worden geplaatst. Desnoods
ter ontginning van eigen terreinen.
In het midden van de terreinen bevinden
zich de installaties. Twee jaar geleden werd
met de inrichting aangevangen en thans is
men er zoo goed als mede gereed gekomen,
hetgeen kan blijken uit het feit, dat sinds
enkele weken de vuilnistreinen dagelijks
rijden.
Eerst als men op het terrein is aange
komen ziet men in de verte tegen de hooge
viaducten aan de onafzienbare vuilnisheu-
vels liggen.
Hoe is nu de bewerking?
De Haagsche vuilnistrein komte te kwart
voor twee iederen werkmiddag te Hooge
veen aan. Over een eigen spoorbaan van
6 K.M. lengte wordt nu naar de viaducten
gereden, die van boven van een spoor
baan voorzien zijn.
Er zijn vier van deze viaducten, die elk
478 M. lang en 6 M. hoog zijn. Aan beide
zijden wordt van bovenaf het vuil ge
stort. Is de vuilnistrein met zijn 500
ton vuil op één der viaducten aange
land, dan geschiedt het wonder.
Het wonder.
Even een drukbeweging op de locomo
tiefen het wonder voltrekt zich. Bij
tooverslag gaan aan beide zijden der wa
gons de klepdeuren openéén reus
achtige stofwolk, die dadelijk optrekt...
en al het Haagsche vuil van één dag is
door den ingenieuzen bouw der wagons
naar buiten gedrongen en ligt aan beide
zijden van het viaduct verspreid.
In hoogstens twintig seconden heeft de
ze handeling zich voltrokken en de gan-
sche trein kan weer naar Den Haag te
rugrijden om nieuwe voorraden in te ne
men. Het is een imponeerend schouwspel
een geheelen trein in enkele oogenblikken
te zien ledigen.
De capaciteit der viaducten is er op be
rekend, dat het vuil minstens twee maan
den kan blijven liggen om het gistingspro
ces te ondergaan. Hiertoe zijn de viaduc
ten van sproei-inrichtingen voorzien, waar
uit men het vuil flink laat beregenen, wat
het broeiïngsproces snel bevordert. Behal
ve dat deze regeninstallaties zorgen voor
het noodige vocht voor de gisting, doen
zij tevens dienst wanneer er gevaar be
staat voor te veel stofontwikkeling of het
sterk wegwaaien van papier bij het storten.
Iederen dag wordt de temperatuur op
genomen om de intensiteit van den broei
te kunnen vaststellen. Na een paar maan
den is het vuil mooi verteerd en als com
post geschikt geworden voor den land
bouw, maar eerst is nog de belangrijke
factor van het zeven noodig.
Over de zeef-installatie tenslotte nog
een en ander in een volgend artikeltje.
Overdag Grootvorst.
Toen de oceaanreus „He de France"
Maandag j.l. in New York aankwam,
werd naar het Handelsblad meldt, tot
groote verbazing van de eersteklas
passagiers, die opgepakt langs de rai
ling aan dek stonden, een reisgenoot
van hen, dien zij op reis steeds voor
grootvorst Michael van Rusland had
den gehouden, door douane- en po
litieambtenaren op een zeer weinig
deftige wijze over de loopplank naar
Ellis Island opgebracht.
Dames uit de New Yorksche society,
die den „grootvorst" uitgenoodigd had
den om vooral eens bij haar te komen
theedrinken, millionnairs, die den
edelman voor een weekend op hun
buiten hadden gevraagd, waren stom-
geslagen met verbazing toen zij hoor
den, dat de Russische grootvorst een
berooide Amerikaansche „blinde pas
sagier" was, die geen twee woorden
Russisch kende.
Dit voorbeeld van zeldzame bru
taliteit is werkelijk eenig in zijn soort
De bedrieger was er in geslaagd zich
temidden van het uitgelezen gezel
schap eersteklas-passagiers te bewe
gen met een gemak en een elegance
die volgens het algemeen oordeel van
alle passagiers hem dadelijk kenmerk
ten als iemand van zeer ouden en
hoogen adel.
De „blinde passagier" was er zelfs
in geslaagd verborgen te houden, dat
hij aan boord geen hut had. Twee
nachten achtereen sliep hij in een luxe
hut en verte/de den steward, dat hij
den sleutel van zijn eigen hut had
verloren en geen zin had er naar te
zoeken. De andere nachten bracht hij
door in een hondehok in het ruim,
waar hij zijn kleeren had opgeborgen.
Overdag liep hij over het promena
dedek in kleeren van een onberispe-
lijken snit en knikte neerbuigend
naar rijke menschen, die het zich tof
een eer rekenden met hem kennis
te maken. Na de thee verscheen hij
weer in een keurig avondtoilet en
was bereid een praatje te maken met
een aan de vele beroemdheden aan
boord. Hij sprak op een toon, die
den indruk maakte dat hij wel zoo
vriendelijk wilde zijn met gewone
menschen te praten, maar dat hij
toch wist wat hij aan zijn hooge posi
tie verschuldigd was.
De „grootvorst" schijnt aan boord
voornamelijk geleefd te hebben van
thee en koekjes, die in den salon van
de „11e de France" gratis geserveerd
worden. Hij nam echter ook wel eens
op minzame wijze een uifnoodiging van
den een of ander aan om hij hem
aan tafel te komen dïneeren of een
fijne flesch champagne te drinken.
Hij droeg het Legioen van Eer, dat
hem volgens zijn zeggen verleend was
als erkenning van zijn verdiensten als
vlieger in het Fransche corps van
buitenlanders.
Wanneer de een of andere passagier
Russisch met hem wilde gaan spreken
zeïde hij altijd: „Zouden wij niet
liever Engelsch spreken? Ik ben an
ders bang, dat ik nooit goed En
gelsch zal leeren".
Het was louter toeval, dat hef be
drog uitkwam. De handige verstekeling
zeide eens bij een gesprek met een
millionnair, dat hij den kapitein van
de „Ile de France", Blancart, goed
kende. Toevallig zat de kapitein dien
avond aan de tafel van den million
nair, die hem vertelde dat hij een
heel goeden vriend van Blancart had
ontmoet, grootvorst Michael, een aller -
charmantst man! De kapitein keek
verbaasd op, want hij wist niet dat
er een grootvorst aan boord was.
Den volgenden dag liet kapitein Blan-
caart navraag doen en toen kwam
de heele bedriegerij aan het licht...'.
Om geen schandaal te verwekker,
sloot de kapitein den handigen boef
gedurende de twee overige dagen van
de reis in een hut op en liet het
praatje rondstrooien, dat grootvorst
Michael zeeziek was. Totdat alles bij
aankomst in New York uitkwam. Men
begrijpt dat a/le invitaties aan den
grootvorst ingetrokken werden.
Bij de politie op Ellis Island gaf
de (door de mand) gevallen groot
vorst op dat zijn naam Michael Ro
manov was. Hij beweerde dat hij zich
zelf nooit grootvorst had genoemd en
dat de menschen aan boord daarmee
begonnen waren. De politie wist hem
echter eenige uren later te idenfi-
ficeeren als heel gewoontjes Harry
Ferguson uit Illinois.
Vliegenier gearresteerd.
Woensdag vlogen twee Fransche
militaire vliegtuigen boven het plaatsje
Palzem (Boven-Moezel). Een der beide
vliegtuigen landde in de nabijheid van
het plaatsje op het open veld. Het
tweede toestel, dat verscheidene ma
len boven de landingsplaats cirkelde,
vloog ten slotte in de richting van
de Fransche grens weg. Landjagers
en agenten van politie namen den
piloot, een onderofficier,, gevangen.
Hij verklaarde, dat hij van Straats
burg kwam en uit den koers was ge
raakt. Een motordefect had hem tot
landen gedwongen.
Angstig natuurverschijnsel.
Een paniek heeft zich Dinsdag van
een deel van de bevolking van Asun
cion de hoofdstad van Paraguay, mees
ter gemaakt, toen de hemel zich
bloedrood kleurde. De menschen lie
pen angstig in de straten te hoop
en de wildste geruchten en meest
fantastische verhalen deden de ronde.
Velen geloofden, dat het einde van
de wereld gekomen was en haastten
zich naar de kerken, die weldra over
vol waren en waar de priesters de
grootste moeite hadden, de opgewon
den menigte tot bedaren te brengen
en gerust te stellen.
Van meteorologische zijde is direct
een onderzoek ingesteld doch de oor
zaak van het merkwaardige natuur
verschijnsel is nog niet bekend. Men
neemt echter aan, dat het in verband
staat met de jongste vulkanische uit
barstingen in het Andes-gebied. Het
zouden op groote hoogte drijvende
aschwolken kunnen zijn, die deze bij
zondere lichtverschijnselen veroor
zaken.
HILVERSUM GESTOORD! Wij ge
ven gratis advies voor verbeteringJ. M
POLDERMAN, Goes, Telefoon 129.
VEILINGS VEREENIGING
„K. B. O.", KAPELLE-BIEZELINGE.
Kleine veiling van 27 April 1932.
Spinazie f 11 a f 14, Witlof f 13 a f 14,
Aardappelen f2 a f4, alles per 100 K.G.,
Bloemkool f 17, Kropsla f 1 a f6, beide
per 100 stuks. Radijs f0,60 a f2,40, Rha-
barber f6. Tulpen f7 a f 13, alles per 100
bos.
Eierveiling:
Kipeieren f 2 a f 2,40, Poel-eieren f 1,60,
Eendeneieren f2,10, Ganseieren f7,10.
Kalkoeneieren f 6,70, alles per 100 stuks.
MARKTBERICHT.
Middelburg, 28 April 1932.
Op de graanmarkt was de aanvoer ge
ring en werd geen noteering opgemaakt.
Boter en eieren aangevoerd door Wal-
chersche boerinnen {offic. prijsnoteering)
Boter f 0,53.
Kipeieren f2,10.
Eendeieren f 2,25.
Ganseieren f7,
Kalkoeneieren f 6,.
Aangevoerd door handelaren'.
Boter f 0,51.
Kipeieren f 2,
Eendeieren f 2,,
Ganseieren f 7,
Kalkoeneieren f 5,—.
Particuliere prijs: boter f0,62J^. kip
eieren f 3,poel-eieren f 2,50, eendeieren
f3,-.
Notaris VERBIST te Goes, is voorne
mens ten verzoeke van zijn principaal, op
VRIJDAG 6 MEI 1932,
des namiddags 2 uur, in „De Korenbeurs"
te Kruiningen,
in het openbaar te verkoopen
12.72.70 Hectaren
BOUW- EN WEILAND,
in den Kruiningerpolder, in 14 perceelen,
te aanvaarden rooven oogst 1932.
Boekjes met kaarten verkrijgbaar in „De
Korenbeurs" te Kruiningen en ten kantore
van den Notaris, vanaf 27 April.
OP MAANDAG 2 MEI 1932,
des namiddags 4 uur, zal in Hotel „Nieuw
Goes", voor den heer J. DE GRAAG te
Goes, worden
AANBESTEED:
het herbouwen en vergrooten zij
ner Autogarage.
Bestek met teekening ad 2,50 per stel
verkrijgbaar, bij den Architect C. VAN
MARIS te Goes, alwaar inlichtingen mede
te bekomen.
Dienstregeling op den 2en PINKSTERDAG (Maandag 16 Mei 1932)
ALS OP DE WERKDAGEN.
Verzendt en adviseert per Reederij VAN DER SCHUYT.
Goederendiensten van Gaas naar Oardreaht en Ratterdaman vla Geada,
Utrecht naar Amsterdam en terug. Vertrek van:
Goes naar Rotterdam, Woendagavond en Zaterdagavond.
Amsterdam, Woensdagavond, via Dordrecht, Gouda en
Boskoop.
Amsterdam, Zaterdagavond, via Dordrecht en Utrecht.
Rotterdam naar Goes, Woensdagavond 5 uur en Zaterdagmiddag 12 uur.
Amsterdam Goes, Dinsdagavond 6 uur, via Utrecht en Dordrecht.
5 Vrijdagavond 6 uur, via Boskoop, Gouda en
Dordrecht.
Ligplaats der booten te Amsterdam de Ruyterkade Steiger 2 telef. 45588.
Rotterdam Haringvliet Z.Z. telef. 23330.
Dordrecht Hooikade telef. 5931.
Goes voor den Raad van Arbeid telef. 8.
Bezorgen en afhalen van goederen per vrachtauto.
Daar is Mijnheer
niet voor
noodig
VRACHT-AUTODIENST
„Voorwaarts".
Vlissingen Middelburg Goea en
tusschen gelegen plaatsen.
Vertrek half vier uur, eiken werkdag.
Standplaats bij de kerk (dhr. Cardon).
KLAP BARENTSEN,
MOTORDIENST
Goes Dordrecht Rotterdam, v. v.
OSSEWAARDE DEKKER.
Vertrekt uit Rotterdam Woensdagmid
dag 12 uur, Telefoon 2708, uit Dor
drecht Donderdagmorgen, Telefoon
236, uit Goes Maandagmorgen vroeg,
Telefoon 189.
NIEUW MODEL verbeterde Aardap
pelschoffel voor het wieden in den bodem
der voor en de schuine zijwanden der aard
appelbedden. Ned. Octrooi aangevraagd.
PRIJS 6 GULDEN PER STUK.
Firma iz. CAPP0N, Heinkenszand.
*9 KLEUREN
Overal verkrijgbaar
Bussen 16,25,40,65 ct. enz
De bekende en onbekende schuldeischers
van de onder het voorrecht van boedel
beschrijving aanvaarde nalatenschap van
JAN KOOIMAN, gewoond hebbende te
GOES en aldaar overleden den 28 Fe^
bruari 1932, worden opgeroepen om op
VRIJDAG 6 MEI A.S. des voormiddags
om 10 uur te verschijnen ten kantore van
Notaris H. JONKERS te Goes, tot het
aanhooren der rekening en verantwoor
ding, welke namens de benificiaire erfge
namen in gezegde nalatenschap zal worden
afgelegd.
ADVERTENTIËN voor en ABONNE
MENTEN op de „Goesch* Courant"
worden aangenomen door
POSTADMINISTRATIE.
UW ADRES voor een moderne elegante
A. P. MAGIELSE'S Speciaal Hoe
den- en Pettenmagazijn,
Goes, Groote Markt 20.
Zlt-T ONZE ETALAGE.
MIDDELBURGSCHE STRAAT 39, GOES.
TELEFOON 222.
STENOGRAFIE en MACHINESCHRIJVEN.
Inlichtingen en aanmeldingen vanaf; heden. DE DIRECTIE.
EERSTE KLASSE.
INSCHRIJVINGEN. BARONIELAAN 21, BREDA. Tel 783
Te bezichtigen bij:
KEIZERSTRAAT 7, GOES.
TELEFOON 348.