G0ES6H8 COURANT PIR1N de wereld BIJVOEGSEL Buitenland, de vijanden verkoudheden Binnenland VAN DE VAN VRIJDAG 29 APRIL 1932. IN DEN MIST. Duitschland - G* nève - Frankrijk. Waar men op het oogenblik den blik ook heen wendt, allerwege heerscht in het buitenland een toestand van onrust, on zekerheid, verwarring bijna, een toestand, die naar een toekomst schijnt te voeren, welke men allen met angst tegemoet ziet niet, omdat die toekomst zoo verschrikke lijk, maar alleen, omdat die zoo onzeker is. Men weet niet waar het heen moet en waar het heen gaat. Men zit midden in den mist en weet niet er uit te komen In Duitschland is de verkiezing precies verloopen, zooals we een week geleden voorspelden. De nationaal-socialisten be haalden een zeer groote winst, kwamen b.v. in Pruisen van 7 op 162 zetels, en men zit er thans voor de gevolgen, waar over wij vorige week aldus schreven „Wat we dan ten derde zullen krijgen, is moeilijk te voorspellen, doch eenvoudi ger zal de toestand dan voor Duitschland en alle mogendheden, die thans met Duitschland zoo nauw contact hebben, ze ker niet worden!" Tardieu. En zoo is thans de toestand in Duitsch land en allerwege inderdaad. Men weet in Duitschland niet, wat nu te doen. De na tionaal-socialisten verklaarden zich bereid te regeeren, maar hoe moeten zij be palen we ons tot Pruisen een meerder heid vormen en aan de daarvoor noodige 50 zetels komen? De communisten, met hun 56 zetels verklaarden zich wel reeds bereidmaar om de Nazi's met alle in hun macht zijnde middelen te bestrijden Eigenlijk kan alleen een coalitie met het Centrum een hechte regeering verzekeren, maar het is te begrijpen, dat een samen gaan van Hitier en Brüning die elkaar tot heden ook zoo fel bestreden ook nogal wat moeilijkheden met zich brengt. We willen ons dan ook niet gaarne aan een voorspelling wagen en zien met be langstelling de afwikkeling dezer moeilijke kwestie tegemoet. In Genève sukkelde men zoowat voort, nam men een paar onbeteekenende beslis singen, die de ontwapening geen stap na der brachten, maar alleen deden uitkomen, hoe wantrouwend men nog tegenover el kaar is, en ook, hoe onzeker de staatslie den zich eigenlijk gevoelen, omdat zij niet weten, of zij morgen nog wel de regeering van hun land zullen vertegenwoordigen. Het is te Genève vooral Frankrijk, dat de situatie beheerscht, en toch is ook de houding der Franschen onzeker, omdat zij, evenals de Duitschers op het oogenblik, volgende week, na de Fransche verkiezin gen, mogelijk de regeering niet meer ach ter zich zullen hebben. Dit feit demon streerde zich a.h.w. in het niet komen van Tardieu, de Fransche minister van buiten- landsche zaken, naar Genève, terwijl men hem daar toch zoo hard noodig had. Oor zaak is, naar men meldt, een keelontste king, wat wij niet gaarne in twijfel zullen trekken, maar zeker is, dat deze keelont steking wel op een bijzonder gunstig poli tiek oogenblik komt. Gevolg was, dat men te Genève de besprekingen verdaagde tot na de Fransche verkiezingen. Hoe die verkiezingen zullen afloopen, is met geen mogelijkheid te voorspellen en zelfs de knapste politici in Frankrijk zelf durfden zich tot heden aan geen gissing wa gen. Want niet alleen, dat een groote vraag is, wie gekozen zullen worden, wel ke partijen in de Kamer zullen komen en hoe sterk die zullen zijn, maar van nog meer belang is, hoe die partijen zich groe- peeren zullen, wat in Frankrijk altijd aan groote schommelingen onderhevig is. Als typeerend voorbeeld willen we noe men, dat op het oogenblik de situatie eigen lijk beheerscht wordt door het z.g. cen trum. Dat „centrum" telt 160 afgevaar digden (de huidige Kamer heeft 612 ze tels) maar die zijn weer verdeeld in 4 groepen; en die 4 groepen zijn werkelijk niet altijd homogeen. Ja, zelfs elke groep op zichzelf, valt bij stemmingen, soms weer in tweeën. Er is dus moeilijk iets wissel valliger te denken, dan een Fransche re geering, steunend op zulk een wankel cen trum. Het gaat dan ook in Frankrijk vaak om de personen, en om wat deze, onder de heerschende omstandigheden, voor staan Zoo beheerscht op het oogenblik de bui- tenlandsche politiek vrijwel de verkiezing en de groote vraag is, zullen de kiezers de huidige politiek van Tardieu, die zoo bang is om te ontwapenen, en die van Duitsch land toch maar liefst het volle pond wil hebben, goedkeuren? Mogelijk weten we Maandag a.s. de be slissing reeds, maar waarschijnlijk is, dat pas de herstemmingen, op 15 Mei, den definitieven uitslag zullen brengen. Het ware te wenschen, dat uit Frank rijk eens mildere wind kwam waaien, wat den mist, die thans over de wereld hangt, heel wat dunner zou maken, ja, de hemel mogelijk geheel zou doen opklaren. Onrustig Mantsjoerije. Nu er in het Oosten en het Noor den van den nieuwen staat Mantsjoe rije een opstand woedt, zijn de Japan- sche troepen daartegen een actie op groote schaal begonnen, en wel de krachtigst-opgezette actie sedert De cember. Luit.-generaal Hirose heeft drie bri gades laten oprukken tegen de op standelingen. Het aantal van laatst genoemden wordt op 5000 gesteld, al leen in het Oostelijk gedeelte van den Chïneeschen Oosterspoorweg en aan de Beneden-Soengari. Een brigade onder generaal-majoor Moerai rukt op van Imienpo naar Fangtsjeng. Een andere brigade on der generaal-majoor Joda trekt langs den Chineeschen Oosterspoorweg om zich met de troepen onder Moerai te vereenigen. Een brigade onder Naka- moera vaart in 52 booten, die met ka nonnen zijn bewapend, de Soengari af begeleid door vier kanonneerbooten van den nieuwen staat Mantsjoerije. Nader meldde men: Op het Zuidelijke deel van den Oost-Chineeschen spoorweg hebben nieuwe gevechten plaats gevonden tus- schen Chineezen en Japansche troe pen, De Chineezen hebben wederom een station bezet. Het spoorwegver keer tusschen Tsjangtsjoen en Harbin ligt stil. Op de baan Harbin-Wladïwos tok heeft reeds verscheidene dagen geen verkeer meer plaats gehad. Op het Oostelijk deel van den Oost-Chi neeschen Spoorweg hebben Chinee zen een nieuwen bomaanslag gepleegd. De Fransche verkiezing. De termijn gedurende welke de can- didaten voor de a.s. parlementsverkie zingen zich kunnen opgeven, is thans verstreken. Er zijn 3617 candidaten voor de 615 zetels in het parlement, dat is honderd candidaten minder dan bij de verkie. zingen in 1928. Zeer veel personen heb ben zich in de groote steden candi- daat gesteld, waarbij zij op hun naam vertrouwen, omdat men zich in Frank rijk candidaat kan stellen buiten elk partijverband om. Het geval Kreuger. En deZweedschebelas- t i n g e n. Bij de debatten in den Rijksdag over de verhooging van de automobiel-be lasting heeft de minister van financiën Woensdag meegedeeld, dat op de loo- pende begrooting een tekort van 25 millioen kronen zal ontstaan. Dit te kort wordt gedekt door een reserve fonds, dat voor de helft zou moeten worden aangesproken. Bovendien is voor het volgend jaar een tekort te verwachten, daar een deel der inkom» sten, bijvoorbeeld die der Staatsspoor wegen, te hoog geraamd zijn en de uit gaven zullen toenemen. De minister deelde verder mede, dat tengevolge van de Kreuger-catasfrofe de opbrengst der Zweedsche belastin gen met zes millioen zal dalen. Zijn nalatenschap. De waarde van de nalatenschap van Ivar Kreuger in Zweden blijkt slechts ongeveer 150.000 a 250.000 gulden te bedragen. De administrateurs, die den arbeid van de registreering der nala tenschap hebben voltooid, zijn tot bovengenoemde conclusie gekomen. De Stockholmsche correspondent van de „Daily Telegraph" verneemt verder uit betrouwbarebron, dat het groote huis te Stockholm, waarin Kreuger, wanneer hij zich te Stock holm bevond, niet zijn eigendom was, doch aan een bouwonderneming toe behoort. Ook zijn twee villa's nabij Stockholm, aan welker inrichting Kreu ger honderdduizenden heeft besteed, waren huurwoningen. Verder wordt verklaard, dat het eiland nabij Stock holm, waar Kreuger een landgoed had laten bouwen, niet meer dan om streeks 20.000 gulden waard is. Zijn drie motorjachten, enkele Fransche schilderijen en zijn antieke meubels zijn de eenige dingen van waarde, die zich in Kreuger's verdere nalaten schap bevinden. Scott verbetert record. Woensdag arriveerde te Port Dar win (Australië), de Engelsche vlieger Scott die een record-vlucht Engeland- Australië maakte. Hij verbeterde hef record van Butler voor deze vlucht, dat 9 dagen, 2 uur en 29 minuten be droeg met 5 uur en 40 minuten. Het nieuwe record bedraagt thans 8 da gen, 20 unt en 42 minuten. De eed van trouw. In het Engelsche Lagerhuis heeft Woensdag de onafh. arbeidersman, Mc Govern een voorstel ingediend om ook voor socialistisch of republikeinsch voelen de leden den eed van trouw aan den Ko ning af te schaffen of althans niet ver plichtend te stellen. Hij vroeg verlof dit voorstel in te dienen en betoogde dat hij en eenige zijner medeleden gedwongen wa ren een symbool te huldigen, dat zij zoo spoedig mogelijk wilden doen verdwijnen. De conservatief Herd zeide, dat het een schande zou zijn als er één woord van debat over dit voorstel gewisseld werd. Het koningschap en de eed van trouw wa- ren de eenige symbolen van gemeenschap pelijk burgerschap, die niet door den par tijstrijd aangetast mochten worden. Niemand gaf zich verder als spreker op en het Huis weigerde het verof met 294 tegen 4 stemmen. De vliegende vorst. Koning Albert geïnter viewd. Koning Albert van België is dezer dagen teruggekeerd van zijn reis naar den Congo, een reis die hij vrijwel ge heel per vliegmachine heeft afgelegd. De groote belangstelling, welke deze vorst koestert voor de luchtvaart, is reeds bij tal van gelegenheden geble ken, en ook nu weer heeft hij, in een interview met den correspondent van de „Daily Telegraph", den nadruk ge legd op zijn voorliefde voor reizen per vliegtuig. „Ik ben slechts 32 dagen uit mijn land weg geweest, zoo vertelde de ko ning, en daarvan heb ik er 17 kunnen besteden aan een reis door de noor delijke deelen van Belgisch Congo. Een dag ging in Egypte verloren door slecht weer, maar in de overige 14 da gen van de eigenlijke reis werden on geveer 7500 mijl door de lucht afge legd. Ik ben blij, dat ik deze methode gekozen heb." Hij heeft incognito gereisd en is dus te Brindïsi aan boord gegaan van een vliegmachine, waarmede nog 14 pas sagiers reisden. De koning vertelde van de gezellige conversatie, die in de cabine werd onderhouden, er waren onder de passagiers drie onderdanen van den vorst, o.w. een jonge vrouw uit Brussel, die zich naar haar man in Kilomoto begaf. Van Brindisi ging het naar Athene, dan naar Creta en vervolgens naar Alexandrië. Het tra ject Creta-Alexandrië had vooral 's ko- nïngs aandacht getrokken, omdat dit geheel over zee gaaf, zonder dat men op deze ruim 500 K.M. een eilandje ziet. Wat het Afrikaansche deel der reis aangaat, vertelde de koning: „De Nijl is een prachtige route om het midden van Afrika te bereiken. Groote ste den liggen langs de oevers verspreid, eerst Alexandrië en Cairo, dan na eenigen tijd Assoean met zijn 60.000 inwoners en Khartoem met 150.000 inwoners. Zoo kwamen we in Oeganda, het hart van dit continent, een gebied met een groote toekomst. Vele stuk ken zijn sterk .ontwikkeld, met een vooruitstrevende ïnheemsche bevol king." Het gebied tusschen Khartoem en het Albert-meer kon door een spe ciale regeling wat uitvoeriger bezien worden. Terwijl boven den Soedan werd gevlogen was de hitte soms on dragelijk. Maar het was hem opge vallen, dat er te Khartoem bij den strijd tegen de malaria zulke opmer kelijke resultaten waren bereikt: „Er is geen enkele muskiet meer en men kan gerust met de ramen open sla pen." onzer gezondheid, in het bijzonder en zoovele daardoor ontstane pijnen. Uw beste wapen is Aspirin-Tabletten. Let op den oranjeband. Prijs 45 ets. Koning Albert. Een gevoel van onveiligheid had de koning niet gehad. Hij vertelde, dat hij voortdurend hetzij den Nijl hetzij de spoorwegen had kunnen zien en was verrukt over het telkens wisselende soms chaotische landschap, waarboven hij in ijlende vaart voortvloog. Leeningen aan gemeenten» En de voorwaarden. Het Tweede Kamerlid J. ter Laan heelt den minister van financiën de volgende vragen gesteld: le. Is de minister bereid om mede te deelen of bij het verstrekken van kasgeld- leeningen en leeningen op langeren ter mijn aan gemeenten ten aanzien van so ciale maatregelen, arbeidsvoorwaarden en loonvoorwaarden van het personeel en der gelijke aangelegenheden regelen worden gesteld? 2e. Is de minister bereid mede te dee len of het juist is, dat aan de gemeente Velsen als bindende voorwaarde is ge steld, dat o.m. voor het verstrekken van een leening a. de gemeente in de gemeentefondsbe lasting in klasse moet worden verlaagd; b. de pensioenaftrek van het gemeen- tepersoneel moet worden opgevoerd van 3J^2 tot pet., zoodat feitelijk een loon- korting van 5 pet. wordt voorgeschreven; c. dat alle uitgaven voor het voorbe reidend onderwijs, uitgaven dus, die niet door de wet worden geëischt, moeten wor den geschrapt; d. dat subsidies voor kinderspeeltuinen e.d. niet meer mogen worden verstrekt e. dat de gemeentelijke ophaaldienst moet worden beëindigd? 3e. Indien deze vragen bevestigend worden beantwoord, is de minister dan niet van oordeel, dat deze drastische voor waarden geen rechtvaardiging kunnen vin den in de tijdelijke, geheel uit de econo mische crisis voortvloeiende ongelegenheid waarin deze en tal van andere gemeenten zijn komen te verkeeren? 4e. Is de minister bereid een overzicht te geven van de gemeenten, die zich tot de regeering gewend hebben om door een kas- geldleening of een leening op langeren ter mijn te worden geholpen, van de bedragen die gevraagd en die toegezegd zijn en van de bedragen die gevraagd en die toegezegd zijn en van de algemeene en bijzondere regelen en voorwaarden die hierbij door de regeering gesteld zijn? Afsluiting van wegen. Het optreden van den Rijkswaterstaat. Naar aanleiding van het feit, dat de Rijkswaterstaat in verschillende deelen van ons land bepaalde wegen of voetpaden voorzien heeft van een bordje „eigen weg" of enkele dezer wegen heeft afgesloten, kunnen wij het volgende melden: De plaatsing van die bordjes of de af sluiting houdt verband met het in werking treden van de nieuwe Wegenwet. De we gen die met de bordjes voorzien worden of die zijn afgesloten, zijn wegen van den Waterstaat, die tot nu toe niet onder het begrip „openbare weg" vallen. Door de nieuwe wegenwèt zouden zij er wel onder vallen als daartegen geen maatregelen wer den genomen. Nu zijn bedoelde wegen door den Wa terstaat wel steeds voor het publiek open gesteld geweest, hetgeen nog niet wil zeg gen dat zij daardoor nu openbare wegen geworden zijn. Om te voorkomen dat zij dat worden, zijn de bordjes geplaatst en in enkele gevallen is een afsluiting ge maakt om de verjaring te stuiten. Als de voor het publiek opengestelde weg niet van tijd tot tijd afgesloten zou worden, zou hij op den duur niet meer als eigen weg be schouwd kunnen worden. Het is dus geens zins de bedoeling gebruikers van die we gen of voetpaden te hinderen. Het betreft hier slechts een formaliteit om te voor komen, dat de eigen wegen van den Rijks waterstaat openbare wegen zullen worden Bezuiniging bij de Post. De Kamer van Koophandel voor Rot terdam deelt mede, dat, naar zij van den directeur van het postkantoor daar ter stede heeft vernomen, tot de bezuinigings maatregelen, welke de directeur-generaal van den P. T. T.-dienst in de huidige om standigheden gedwongen is te nemen, be hoort het verminderen van het aantal post bestellingen tot twee per werkdag in de kom van die plaatsen, waar die kom niet meer dan 5000 inwoners telt. Naweeën textielstaking. Reeds bij de opheffing der staking in de textiel-industrie werd medegedeeld, dat voorloopig nog groote groepen arbeiders buiten de fabriekspoorten zouden blijven. Thans, na een periode van ongeveer drie weken dat de fabrieken weer zijn geopend, blijkt dat er van de ongeveer 12.000 sta kers nog ongeveer 3000 zonder werk zijn Verdeeld over de organisaties is het aan tal nog niet tewerkgestelden aldus: „De Eendracht" 1750, „St. Lambertus' 500, Federatie 350, „Unitas" 200 en ongeorga niseerden pl.m. 300. Nog elke week wer den hier en daar werklieden aangesteld, maar eensdeels door gebrek aan orders, anderdeels door de tijdens de staking door gevoerde rationalisatie is het wel zeker, dat er voor alle stakers geen plaats meer zal zijn. Door een en ander worden de stakers- kassen der organisaties nog altijd zwaar belast. Een poging van de confessioneele organisaties te Enschede om de nog niet tewerkgestelden bij de Commissie voor Maatschappelijk Hulpbetoon als werkloo ze steuntrekkers te doen inschrijven is niet gelukt. Wel worden door deze commissie te Enschede de ongeorganiseerde stakers gesteund. Wanneer echter de volgende week de rijksregeling in zake werkloozen- steun voor deze gemeente ingaat, zal deze wijze van uitkeering wel een einde nemen. UIT DE EERSTE KAMER. i De Zuiderzee-inpolde- r ing. Het probleem van de al- of niet voortzetting der droogmaking van de Zuiderzee werd Woensdag in de Eer ste Kamer door verschillende senato ren bij de begrooting van het Zui- derzeefonds voor 1932 behandeld. De eerste spreker, de heer De Vlugt(a.r.) hoopte dat de minister van Waterstaat zijn weifelende houding zou laten va ren en tot een krachtige voortzetting van de inpoldering zou besluiten. Ons land moet zich, als tegenwicht tegen het buitenland, op uitbreiding van de tarweproductie toeleggen. Spr. be streed dat de kwaliteit niet tegen de buitenlandsche granen zou kunnen con curreeren en betoogde dat onze land en tuinbouw geen enkele buitenland sche concurrentie behoefde te vree zen. De landelijke bevolking vertoont nog steeds een neiging tot toeneming en daarom moet er voldoende cul tuurgrond zijn. Het aantal werkloozen zal door de stopzetting met 2000 toenemen, wat aan de openbare kas per jaar circa fl millioen gulden zal kosten. De urgentie van beperking van de inpoldering werd door den heer S. v. d. Bergh (lib.) naar voren gebracht. Het risico der inpoldering moet tot een tiende van het geheel worden be perkt. De N. O. polder zou nog kun nen worden ingepolderd, betoogde spr. twee jaar geleden, doch hij is inmid dels van gedachten veranderd, daar de financiering van dit werk onmoge lijk zal zijn als de crisis voortduurt. Circa f 200 a f 250 millioen zullen! hiervoor van de schatkist gevergd worden, waarvoor men 50.000 hec taren nieuw land krijgt. Het risico is evenwel zoo gestegen dat de Staat dit sterk moet beperken. Thans is de Wie- ringermeerpolder voldoende. Dit is juist een tiende van het geheel. Ver der wil spr. voorloopig niet gaan. Een geduchten tegenvaller noemde jhr. mr. De Gijselaar (c.h.) den Wie- ringermeerpolder, hetgeen tot voor zichtigheid moet manen. Is het niet voorzichtiger het gat in den afsluitdijk voorloopig nog niet te dichten? Het is in verband met den economischen toestand niet van belang ontbloot,dat de visscherij op de Zuiderzee behou den blijft. Daarom wilde spr. de wer ken aan den afsluitdijk stop zetten. Veel van hetgeen vorige sprekers hebben gezegd kon de heer Polak (s.d.a.p.) onderschrijven, het betoog van den heer De Vlugt uitgezonderd. Het blijmoedig optimisme van den heer De Vlugt is benijdenswaardig, maar spr. deelt het niet. De tarwe- en suikerbietencultuur bieden in ons land geen vooruitzichten meer. 's Ministers antwoord. Na de pauze was het woord aan mi nister Reijmer, die wees op de twee stroomingen die zich hebben geuit bij dit debat voortzetting van de inpolde ring of stopzetting. De regeering staat meer op het standpunt van de laatst bedoelde categorie. Er zijn te groote financieele risico's aan voortzetting verbonden. De technische mogelijkhe den mogen de economische niet over- heerschen. Men weet niet of de crisis spoedig zal eindigen. Zekerheid be staat er niet en daarom is het raad zaam en noodzakelijk dat zeer voor zichtig wordt te werk gegaan. Vast moet staan wat de kosten zullen zijn van verdere inpoldering en welke fi nancieele risico's de staat daarbij draagt. Daarom zal eerst een kosten berekening moeten worden afgewacht. Zeker is alleen, dat de kosten van den afsluitdijk f127 millioen bedragen. De studie van de efficiency van den N- O. polder is door den Rijkswater staat ter hand genomen. De kosten van den Wieringermeerpolder staan nog niet vast. Plannen voor verdere inpol deringen moeten stuk voor stuk door de regeering bekeken worden en hier bij zullen de kosten en de behoefte aan cultuurgrond den doorslag geven. Productief werk kan men z.i. de in poldering niet noemen als de regeering voor den grond geen liefhebbers heeft. De uitgaven moeten rendabel zijn, het geen van den N.O. polder zeker niet vast staat. Wat de afsluitdijk betreft, het is de vraag of men spoedig zal beleven dat de spoorwegverbinding N.-Holland Friesland tot stand zal komen. Het zou een onverstandige politiek zijn thans, nu de afsluitdijk bijna gereed is, er mee op te houden. De groote voor deden zouden er zeer door in gevaar komen. Als het resteerende gat bij de Vlieter niet gedicht zou worden, zou dit technisch onverdedigbaar zijn en de f120 millioen gulden, aan den dijk ten koste gelegd, zouden weggegooid Z1JSïnds 1918 kon men weten dat Let

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina bijlage 1