W eteDscbap
Bij Griep BJ-
Gemengd Nieuws
Allerlei
band met de kaakblessure, die hem eenige
weken buiten het elftal heeft gehouden.
Een onderhoud van den Feijenoordspeler
tijdens den wedstrijd in Rotterdam met de
K. C. heeft zijn herbenoeming ten gevolge
gehad. Misschien heeft het feit dat Kools
tegen „Reading" niet al te best in vorm
was, de herkiezing van den Feijenoord
speler bespoedigd.
AAN DE LIJN.
Zondag j.l. is er aan de lijn werkelijk
weer eens genoten door de vele suppor
ters, toen „Goes" I vriend en vijand in
verrukking bracht door het vele goede, dat
met bal èn tegenpartij werd uitgevoerd.
Aan de lijn waren we zóó iets in lan
gen tijd niet meer gewoon en daardoor is
het wel gekomen, dat de ook nog vele
fouten minder werden opgemerkt dan ge
woonlijk.
Het is echter nu wel duidelijk gebleken,
dat „Goes" in haar klasse geen wedstrijd
behoeft te verliezen, wanneer, zooals Zon
dag j.l., naast den ernstigen wil om te win
nen, ook nog meer aandacht zal worden
geschonken aan de speelwijze van de te
genpartij.
Vooral de rechtsback moet zich beter
aanpassen en niet steeds met zijn linker
buurman gelijk optrekken.
Een back moet ook iets anders kunnen
dan het buitenspelvalletje openzetten!
Aan de lijn verwacht men, dat wan
neer deze speler zich beter tracht op te
stellen, ook de taak van den keeper mak
kelijker zal zijn en deze zich dan wel meer
gerust zal gevoelen, want ontegenzeggelijk
ontstaan door den rechtsback toch zeer
dikwijls gevaarlijke situaties voor het
eigen doel.
Een openbaring was aan de lijn, thans
weer eens een prima rechtervleugel aan
het werk te zien, die evenals zijn linker
partner, niet alleen uitstekende voorzetten
kan geven, doch bovendien van de „La-
gendaalsche" kogels kan afvuren, waar
mede nog menig doelverdediger verrast zal
kunnen worden.
Alles bijeen verwacht men aan de lijn
van het elftal in de opstelling van vorige
week al een heele boel meer dan men tot
heden heeft gezien.
Doch laat men ook met de reserve-spe
lers voorzichtig zijn, en in zware wedstrij
den zooals vorige week, spelers kiezen, die
reeds dergelijke wedstrijden hebben mee
gemaakt of althans eenigermate aan zoo'n
tempo gewoon kunnen zijn; en bovendien,
oppassen, dat het geen personen zijn, die
direct klaar staan om bij een vermeende
unfaire speelwijze daarop te reageeren met
de handen, dat maakt aan de lijn geen
prettigen indruk.
De invaller van Zondag leek tenminste
een driftige uitvaller, toen hij bij een aan
val kwam te vallen door medewerking van
een tegenaanvallen
Als „Goes" nog meerdere zulke wed
strijden speelt, zal het nog heel wat vol
ler worden bij ons aan de lijn!
Zorg dan ook, dat met de centen, ook
de puntjes voor „Goes" blijven.
Aan de lijn is het wel opgevallen, dat
het binnen de lijnen rustig was, men hoor
de geen enkele naam van een speler roe
pen.
Goed zoo, aanvoerder, wij kennen ze
toch wel hoor!
A. DE LIJN.
VITAMINE D.
De zuivere antirhachi-
tische vitamine D ge
vonden. Sluitsteen van
jarenlange vorschers-
arbeid.
Men schrijft ons:
Vijf jaren geleden ontdekte de be
kende chemicus Prof. Windaus te Göt-
tingen (hij werd voor die ontdekking
onderscheiden met den Nobelprijs),
in samenwerking met Amerikaansche
en Engelsche onderzoekers, dat door
ultraviolette bestraling van een reeds
bekende sterine een vitamine ont
staat, die buitengewoon werkzaam is
tegen rhachitis (Engelsche ziekte).
Daarmede was de reeds lang bekende
gunstige werking van ultraviolette
stralen bij rhachitische aandoeningen
verklaard. De door bestraling gemak
kelijk activeerbare, d.w.z. in een anti-
rhachitïsch werkzaam geneesmiddel
om te zetten, ergosterine komt in de
natuur voor. Vooral uit gist is zij in
zuiveren toestand te verkrijgen.
Op deze wijze was de mogelijkheid
gegeven, voor de eerste maal de anti-
rhachitische vitamine fabriekmatig te
bereiden. Het aldus gewonnen ge
neesmiddel „Vigantol" aanvaardde
weldra zijn zegetocht over de geheele
wereld.
Daar echter bij het bestralen van
ergosterine naast de antirhachitische
vitamine nog andere, weliswaar op
overeenkomstige wijze opgebouwde,
doch onwerkbare lichamen ontstaan,
was het vooreerst niet mogelijk deze
vitamine, die met de letter D wordt
aangeduid, in zuiveren toestand te
verkrijgen. Men kon slechts door zorg
vuldig verrichte dierproeven hare
werking bepalen, haar dus biologisch
standaardiseeren, gelijk dat bij vele
belangrijke geneesmiddelen, waarvan
men den chemischen aard nog niet
nauwkeurig kent, noodzakelijk is.
Nog bijna vijf jaren van ingespannen
arbeid door talrijke chemici waren er
voor noodig alvorens het tenslotte ge
lukte ook de antirhachitische vitamine
D als een fraai kristalliseererad, che
misch zuiver eenheidslichaam te win
nen. Aanvankelijk verkregen verschil
lende onderzoekers in andere landen
kristallen, die wel reeds een hooge
antirhachitische werkzaamheden be
zaten, doch nog altijd niet zuiver wa
ren. Zij bevatten nog onwerkzame
stoffen. Tenslotte gelukte het ook
hier weer Prof. Windaus en zijn vroe-
geren medewerker Dr. Linsert, die in
de wetenschappelijke laboratoria der
L G. Farbenindustrie te Elberfeld
werkzaam is, als eersten, de zuivere
antirhachitische vitamine D in mooie
kristallen, zonder eenige bijmenging,
te verkrijgen. Deze vitamine heeft de
hoogste antirhachitische werkzaam
heid, die ooit werd waargenomen. Zij
is 2 a 3 maal zoo sterk ais de zuiverste
preparaten die men tot dusver kende.
Het honderdste gedeelte van een dui
zendste milligram van deze kristal
lijnen antirhachitische vitamine, een
hoeveelheid, zóó klein, dat men zich
daarvan in het geheel geen voorstel
ling kan maken, ontplooit reeds in de
dierproef aantoonbare antirhachitische
werkingen. Voor de bestrijding van de
rachitis bij kinderen zijn natuurlijk be
langrijk grootere hoeveelheden noodig.
Bij deze ontdekking van beteekenis
geeft het feit, dat de zuivere vitamine
D-kristallen niet enkel maar bij gele
genheid in het laboratorium gewonnen
kunnen worden, doch dat het procédé,
dank zij den arbeid van Duitsche che
mici, thans reeds zoover is gevorderd,
dat ook het geneesmiddel Vigantol vrij
van elke hinderlijke verontreiniging
uitsluitend uit de geheel zuivere kris
tallijnen vitamine D zal worden be
reid, den doorslag.
Een opgewonden vrouw.
Tusschen de leden van het wo
ningbureau Van Geelen en De Groot
te Utrecht is een geschil ontstaan
dat geleid heeft tot ontbinding van
de firma, bestaande tusschen de
heeren Van Geelen en De Groot
Ter afwikkeling van zaken waren
zij in gezelschap van enkele huiseige
naren uit Hilversum per auto naar
de Van der Mondesfraat te Utrecht
gegaan. Aan een van de huizen in die
straat, in administratie bij genoemd
woningbureau, was van de zijde van
den heer Van Geelen een biljet ge
plakt. Op aandrang van den heer De
Groot heeft de heer Van Geelen dit
biljet er afgehaald en is toen naar
huis gegaan. Toen de heer De Groot
en de zeven huiseigenaren uit Hil
versum in de auto waren gestapt om
weer naar Hilversum te vertrekken
kwam de vrouw van den heer Van
Geelen in opgewonden toestand aan
snellen en Weeft met een mes, ver
moedelijk een scheermes, den heer
De Groot een diepe snede over het
gezicht toegebracht, zoodat een ge
deelte van diens neus werd afge
sneden.
Een Rembrandt ontdekt?
In den Berlijnschen kunsthandel
is een werk van Rembrandt ontdekt,
dat tot dusver volkomen onbekend
was en in de Rembrandt-literatuur niet
wordt vermeld. Het schilderij stelt
den vader van Rembrandt in een fan
tastische Oostersche dracht voor.
Het draagt de handteekening van
Rembrandt en is gedateerd 1633. Tot
dusver hebben twee bekende deskun
digen, nl. prof. dr. Martin van het
Mauritshuis en dr. Max Frïedlander
van de Staatliche Gemalde-Galerie te
Berlijn het schilderij, dat verworven
is door den kunsthandel Van Die-
men-dr. Benedikt onderzocht. Beiden
hebben zonder aarzeling het schilde
rij als het werk van Rembrandt er
kend. Het werk dat door den meester
op 27-jarigen leeftijd is vervaardigd,
is op hout geschilderd. 'Het is 52
c.M. hoog en 38 c.M. breed.
Kindje gestikt.
Woensdagavond om zes uur is op
de boerderij van J. Nijssen te Opho-
ven onder de gemeente Roggel bij
Roermond een begin van brand ont
staan, waarbij een kindje van acht
maanden ten gevolge van den rook
is gestikt. Het meisje lag op een bo
venkamer in haar wieg, welke ge
plaatst was nabij een schoorsteen.
Toen de moeder haar kindje naar be
neden wilde halen, ontdekte zij tot
haar grooten schrik dat de kamer
vol rook stond. Zij greep de kleine uit
de wieg en snelde de k amer uit. Een
dokter was spoedig ter plaatse doch
deze kon slechts den dood consta-
teeren.
Tusschen de wieg en den schoor
steen was een kist geplaatst, waarop
een kussen uit de wieg was gevallen.
Het kussen dat tegen den schoor
steen lag, is beginnen te smeulen
evenals de houten kist Met eenige
emmers water werd het brandje ge-
bluscht Waarschijnlijk heeft zich ter
plaatse in den schoorsteen een klein
lek bevonden.
De vergiftiging te Raalte.
Omtrent het gebeurde ten huize
van de weduwe Leusen te Raalte
wordt gemeld, dat uit de sectie op
de beide overleden kinderen is ko
men vast te staan dat kolendamp
vergiftiging de doodsoorzaak is. De
justitie heeft verlof gegeven de lijken
te begraven. Dit zal Vrijdag geschie
den.
Uit Raalte meldde men nog:
en Influenza, Rheumatische pijnen, ge
vatte Koude, Hoofdpijn, Kiespijn, Aan
gezichtspij n en vastzittende Hoest, zullen
Mijnhardt's Poeders
U spoedig helpen Doos 45 ct. Bij
Uw Drogist.
Vooral bij de buren heeft de ge
beurtenis verslagenheid gewekt en een
groot gevoel van deernis. Bij allen
toch stond het gezin buitengewoon
gunstig bekend. De vrouw was wel
geen „gewone" buurvrouw, dat wil
zeggen nogal stil en wat eenzelvig,
maar men eerbiedigde dat, omdat men
wist, dat deze j'onge weduwe, wier
haren reeds waren vergrijsd, veel
had geleden. In Zwolle, waar haar man
spoorweg-ambtenaar was, heeft zij
reeds twee kinderen verloren. Haar
man werd van haar weggerukt door
een ongeluk vermorzeld tusschen
buffers en dien slag is zij nooit
te boven gekomen. Haar uitingen we
zen er op, dat zij nog steeds piekerde
over zijn ontijdigen dood en hem niet
kon vergeten. Een vijftal jaren woont
ze nu in Raalte, haar geboorteplaats,
waar ook haar ouders nog leven, be
nevens twee broers en een zuster. De
ze verhuizing was noodig voor haar
gezondheid eni om haar Zwolle te doen
vergeten, maar dit bleek niet mo
gelijk. Zij leefde eigenlijk alleen voor
de kinderen, aldus de buren, alleen
voor hen had haar leven nog waarde
Er heerschte een ideale verstandhou
ding en harmonie in het huisgezin
en moeder was voor de kinderen al
les. Wel verwonderde men er zich
over, dat het gezin in een dergelijk
huis bleef wonen, gezien den gunstigen
financieelen toestand der weduwe,
die pensioen had van de Ned. Spoor
wegen.
Wat is een big waard?
Men schrijft uit Neede: Daar de
prijs der slachtvarkens momenteel
zeer laag is (van 10 tot 13 cent per
pond), worden er steeds minder var
kens z.g. opgelegd. Het gevolg daar
van is, dat ook de biggen zeer in
waarde zijn gedaald, hetgeen dezer
dagen ondervonden werd door een
marktbezoeken
Deze had namelijk van den lagen
prijs gehoord en wilde voor de grap
ook eens bieden. Zijn bod een
kwartje plus zijn hoed werd door
den verkooper aanvaard, zoodat
deze heer, zonder het feitelijk te wil
len, eigenaar van een big werd, doch
zonder hoed de terugreis moest aan
vaarden. Alleen na het geven van een
rondje in een nabijzijnd marktcafé
aan eenige kooplieden, werd hij van
zijn big verlost en kreeg hij zijn hoed
terug. Onder luid gelach vervolgde
hij daarop zijn tocht Deze handel
speelde zich af op de veertiendaag-
sche biggenmarkt te Neede.
Dronken chauffeur.
Woensdagavond laat reed op den
Boschdïjk te Eindhoven de 24-jarige
fabrieksarbeider G. de Kruis met
een handwagentje in de richting
van het centrum der stad, toen hij
ter hoogte van de Kerk te Woensel
door een achter hem aanrijdende
auto aangereden en een dertigtal
meters meegesleurd werd. Met een
zware hoofdwonde en inwendige kneu
zingen is hij naar het ziekenhuis
overgebracht. Zijn toestand bleek
levensgevaarlijk.
De autobestuurder, een slager uit
Eindhoven, die in dronken toestand
verkeerde, is door de politie gear
resteerd en na een verhoor op vrije
voeten gesteld. Tegen hem is pro
cesverbaal opgemaakt.
Door een as gegrepen.
De molenaar H. D. Tholema, wo
nende aan het beneden Vallaat re
Veendam, werd Woensdagmorgen in
den molen door een draaiende as
gegrepen, zoodanig, dat zijn kleeren
van het lijf scheurden en hij naakt
naar de woning van zijn moeder
bij wie hij inwoont moest loopen
Hij bleek erg gekneusd te zijn en had
zware kettingstriemen om den arm
maar zijn toestand is gelukkig toch
zeer redelijk.
Een misplaatste grap?
Woensdagmiddag ontdekte majoor
Paets, die te paard op de heide reed
bij een overweg letters in het zand.
Men bleek daar de mededeeling te
hebben gesteld, dat de Mitropa tus
schen Ede en Arnhem ontsporen zou
De onderteekening luidde.Ma-
tuschka II.
Hoewel de politie de meening is
toegedaan met een misplaatste grap
te doen te hebben, heeft zij toch een
foto van het schrift laten maken en
een onderzoek ingesteld.
Moordaanslag te Batavia.
Dinsdagavond half tien is een
moordaanslag gepleegd op den heer
Bastiaans, boekhouder der Batavia-
sche Volks -(en Stadsapotheek, wo
nende Kebon Sirih. De heer B. kreeg
met een mes een steek in den buik.
In levensgevaarlijken toestand werd
hij in de C.B.Z. opgenomeit
De dader is voortvluchtig, doch
bekend. Het is zeker, dat hij geen in
braak heeft willen plegen. Het mes
is gevonden.
Nader wordt gemeld: De heer B.
is overleden. De dader is gearres
teerd.
Kastekort ontdekt.
Bij controle door de Verzekerings
kamer is een kastekort ontdekt van
plm. f2000 bij den administrateur
van het fonds tot uitkeering bij over
lijden, welk fonds geëxploiteerd door
de r. k. werkliedenvereniging De
Eendracht in Den Helder. Het tekort
werd in October van het vorige jaar
reeds geconstateerd, doch eerst dezer
dagen werd er aangifte gedaan bij
de politie, die de zaak thans in on
derzoek heeft
De administrateur, de heer W. R.
Z., is bij de ontdekking van het tekort
op staanden voet ontslagen.
De groote vliegboot.
De Mederlandsche constructeur F.
Koolhoven heeft het bekende plan voor
een vliegboot van tot nogtoe ongekende
afmetingen. Hoewel de ontwerpen niets
met elkaar te maken hebben, en ook
zoo goed als niets met elkaar gemeen,
willen wij om de gedachten te bepalen,
zeggen, dat de Koolhoven-vliegboot in
afmeting juist twee maal zoo groot is
als de Do X.
Verder ontleenen wij aan dej N.RC.
de volgende bijzonderheden;
Het toestel wordt een vliegboot met
één enkelen vleugel. De spanwijde van
den vleugel is 100 M. Het vleugelop
pervlak 1000M2. Bij een totaal vliegge
wicht van ioo.ooo K.G. geeft dit een
vleugelbelasting van 100 K.G./M2.
De totale nuttige belasting (be lrijfs-
stof inbegrepen) bedraagt 42000 K.G.
De motorinstallatie zal bestaan uit
10 motoren van 1000 P K. Het totaal
vermogen bedraagt dus 10.000 P.K.
Deze motoren zijn van een nieuw type.
De bedrijfsstof wordt nog geheim ge
houden. Het verbruik bedraagt 180
gram per P K. per uur. Dit is een
gunstig getal waar het normale voor
een benzine vliegtuigmotor 240 gram
(P.K.) u. bedraagt. (De proeven met
den Junkers Juno 4 ruwoliemotor heb
ben eveneens 180 gr. VR.K.) u. bedrijfs-
stofegebruik uitgewezen). Deze 10 moto
ren drijven langs hydraulischen weg
dr e schroeven aan.
De kruissnelheid is 210 K.M./u, en
ligt bij ontwikkebng van -ongeveer 68
pet. van het motorvermogen Dus bij
6800 P.K.
Het overschot aan vermogen is ech
ter noodig om een vo'doenden korten
start te verkrijgen, en dient verder
als reserve, wanneer onder het vliegen
door motordefect eenige eenheden uit
vallen, in welk geval de vlucht echter
zonder bezwaar moet kunnen voortge
zet worden.
De bouwmaterialen zijn van licht
metaal en roestvrij staal voor de deelen
en beslagen, die groote krachten moeten
opnemen en waarschijnlijk triplex voor
vleugelbekleeding.
Zooveel mogelijk zullen alle bedrijfs-
en passagiersruimten in den vleugel
worden opgenomen' zoodat bijna geen
>romp" zooals wij dien thans aan de
meeste vliegtuigen kennen, zal bestaan.
Ook de motorinstallatie staat binnen.
Bedrijfsstoftanks zijn aanwezig voor
een bedaijfsstof hoeveelheid, genoeg
voor een onderbroken vlucht van 5000
K M. Bij dezen actieradius echter wor
den niet zooveel passagiers en goede
ren vervoerd als waarvoor plaatsruimte
is.
Het normale aantal passagiers be
draagt ruim 200, worden daarbij nog
2 ton goederen vervoerd, dan is de
actieradius 3500 K. M. Indien dit toe
stel op de route naar Indië gebruikt
zou worden, zou door de groote snel-
lieid natuurlijk verscheidene reizen in
denzelfden tijd, waarin een schip er 1
maakt kunnen afleggen, en dus meer
kunnen vervoeren dan het schip in de
eerste klasse.
De levensduur van het vliegtuig moet
geschat worden gelijk in den tijd die
een passagiersschip kan varen alvorens
naar de tweede klasse over te gaan.
Het vliegtuig zou op een scheeps
helling gebouwd moeten worden. De
bouwkosten worden geraamd op
f 3.000.000. Dit is slechts de helft van
de bouwkosten van een zeppelin-lucht
schip, terwijl de prestaties veel beter
zullen zijn. Dit blijkt al dadelijk wan
neer men ziet naar de kruissnelheid
die ongeveer 2 x zoo groot is als die
van een luchtschip, en naar de ver
voerscapaciteit. Echter is de actieradius
veel kleiner, hetgeen echter uit oog
punt van regelmatig verkeer over zoo'n
route niets uitmaakt, daar in dat geval
non-stop vluchten verkeers-economisch
volkomen mis] laatst zijn.
Een groot voordeel van zoo'n reus
achtig vliegtuig is dat alle constructie-
elementen zooveel normaler kunnen
uitvallen dan we totnogtoe (enkele uit
zonderingen daargelaten) gewend waren
in den vliegtuigbouw.
De afmetingen kunnen hier meer in
overeenstemming zijn met de sterkte-
eischen.
Wel willen wij nog even de aandacht
er op vestigen dat deze vliegboot niet
bestemd is om op groote hoogten te
vliegen. Integendeel, het plan is om
laag boven de zeeoppervlakte te blijven.
Uit veiligheidsoozpunt lijkt ons dit
laatste niet zoo heel verkieselijk, doch
er zijn aan deze methode verschillende
vooideelen verbonden.
Wellicht vraagt men zich af waarom
dit nieuwe plan niet als stratosfeer-
vliegtuig is opgezet, d't is toch immers
zoo aan de orde van den dag. Wij
kunnen het echter niet anders dan
zeer juist gezien achten, dat de con
structeur zich hier n;et heeft gewaagd
op een terrein dat nog volkomen on
betreden genoemd moet worden. Daar
zijn slechts experimenten op bescheiden
schaal verantwoord, en nog tal van
jaren zullen moeten verloopen eer de
techniek zoover is, dat we het stratos-
feervliegtuig praktisch in het verkeer
gaan gebruiken. Thans moeten wij den
eenmaal ingeslagen weg niet verlaten
om op een anderen over te gaan,
voordat die andere althans eenigszins
gebaand is. Praktisch hebben we voor-
loopig meer aan een troposfeervliegboot.
De vrouw en veiligheid.
Te Londen is een door diverse vrou
wenorganisaties bijeengeroepen congres
der „Safety First" Association (Vereeni-
gin» „Veiligheid vóór alles" gehouden.
De hertog van York, die van deze
vereeniging beschermheer is, las een
boodschap voor, waarin speciaal de aan
dacht werd gevestigd op de groote rol,
die de vrouwen bij de voorkoming van
ongelukken kunnen spelen.
O.a. wees hij op het opvallend feit,
dat zooveel meer vrouwen dan mannen
om het leven komen als gevolg van
een val van de trap. Volgens spreker
spruit dit uit de omstandigheid voort,
dat onze hedendaagsche dames zich
vaak maar uiterst moeilijk op de voort
durend hooger en -pitser wordende hak
jes van heur schoenen staande weten
te houden en velen onder haar dien
tengevolge met het leven den tol aan
de Mode betalen. Verder wees de her
tog er op, dat jaarlijks 7000 huiselijke
ongevallen met doodelijken afloop plaats
vinden; 2000 der jaarlijksche slachtoffers
zijn kinderen. „Het grootste deel dezer
ongelukken zou, aldus wordt ten slotte
in de boodschap gezegd, „bij wat meer
doorzicht en wat grooter zelfbeheer-
sching voorkomen kunnen worden. Het
is volstrekt onnoodig, dat moeder even
een praatje gaat maken met een buur
vrouw, terwijl haar kindje in de keuken
bij een tobbe kokend water zit te spelen.
Evenmin is het goed te keuren, dat
Mam een vriendin gaat opbellen, om
eenafspraakjevoor den middag te maken,
terwijl baby bij de brandende kachel
met poes ravot. Een ongeluk ligt toch
al vaak in een klein hoekje en een
dergelijke handelswijze is het noodlot
verzoeken."
VERKOOPINGEN EN
VERPACHTINGEN.
Februari.
19 Nïsse, hofsteedje met bouw- en
weiland, Jonkers.
24 en 25 Kattendijke, Kap. Boerenin-
span, Oele.
25 Oudelande, inspan, Van Dissel.
26 Wolphaartsdijk, boereninspan,
Van Dissel.
26 Yerseke, landbouwersinspan, Ver
bist
Maart:
3 Kloetinge, kapitalen boereninspan,
Jonkers.
4 Kapelle, boereninspan, Kram.
VERGADERINGEN EN
VOORSTELLINGEN ENZ.
Februari.
5, 6, 7, 8 en 9 Landbouw-Bioscoop,
Anna Christie.
5, 6, 7 ien 8 Slot Ostende, „Het ischan-
daal om Eva".
6 Prins van Oranje, V. C. J. B., op
voering Bijbelsch Kerkspel „Kaïn
en Abel".
6 en 7 Prins van Oranje, 2e lustrum
viering V. C. J. B.
6 Schuttershof, E. M. M. „Wat zeg
je me daarvan".
9 Slot Ostende, film Gifgas, Insti
tuut voor Arbeidersontwikkeling.
10 Slot Ostende, Jan Sevensma.
10 en 11 Schuttershof, Chr. Gemengd
Koor.
16 Schuttershof, Concert Hosanna.
18 Slot Ostende, uitvoering Zuid-
Bevelandsch a Capellakoor.
Maart
7 Schuttershof, Kerk en Vrede, Dr.
P. Stegenga: „Wij Christenen en
het probleem van den oorlog".
17 Schuttershof, Wetenschappelijke
Belangen, Ir. A. W. v. d. Plassche:
Een reis door Amerika.
AANBESTEDINGEN.
Februari,
6 Baarland, bouwen nieuw woon
huis, J. A. Hoogvliet