W eteDscbap Bij Griep BJ- Gemengd Nieuws Allerlei band met de kaakblessure, die hem eenige weken buiten het elftal heeft gehouden. Een onderhoud van den Feijenoordspeler tijdens den wedstrijd in Rotterdam met de K. C. heeft zijn herbenoeming ten gevolge gehad. Misschien heeft het feit dat Kools tegen „Reading" niet al te best in vorm was, de herkiezing van den Feijenoord speler bespoedigd. AAN DE LIJN. Zondag j.l. is er aan de lijn werkelijk weer eens genoten door de vele suppor ters, toen „Goes" I vriend en vijand in verrukking bracht door het vele goede, dat met bal èn tegenpartij werd uitgevoerd. Aan de lijn waren we zóó iets in lan gen tijd niet meer gewoon en daardoor is het wel gekomen, dat de ook nog vele fouten minder werden opgemerkt dan ge woonlijk. Het is echter nu wel duidelijk gebleken, dat „Goes" in haar klasse geen wedstrijd behoeft te verliezen, wanneer, zooals Zon dag j.l., naast den ernstigen wil om te win nen, ook nog meer aandacht zal worden geschonken aan de speelwijze van de te genpartij. Vooral de rechtsback moet zich beter aanpassen en niet steeds met zijn linker buurman gelijk optrekken. Een back moet ook iets anders kunnen dan het buitenspelvalletje openzetten! Aan de lijn verwacht men, dat wan neer deze speler zich beter tracht op te stellen, ook de taak van den keeper mak kelijker zal zijn en deze zich dan wel meer gerust zal gevoelen, want ontegenzeggelijk ontstaan door den rechtsback toch zeer dikwijls gevaarlijke situaties voor het eigen doel. Een openbaring was aan de lijn, thans weer eens een prima rechtervleugel aan het werk te zien, die evenals zijn linker partner, niet alleen uitstekende voorzetten kan geven, doch bovendien van de „La- gendaalsche" kogels kan afvuren, waar mede nog menig doelverdediger verrast zal kunnen worden. Alles bijeen verwacht men aan de lijn van het elftal in de opstelling van vorige week al een heele boel meer dan men tot heden heeft gezien. Doch laat men ook met de reserve-spe lers voorzichtig zijn, en in zware wedstrij den zooals vorige week, spelers kiezen, die reeds dergelijke wedstrijden hebben mee gemaakt of althans eenigermate aan zoo'n tempo gewoon kunnen zijn; en bovendien, oppassen, dat het geen personen zijn, die direct klaar staan om bij een vermeende unfaire speelwijze daarop te reageeren met de handen, dat maakt aan de lijn geen prettigen indruk. De invaller van Zondag leek tenminste een driftige uitvaller, toen hij bij een aan val kwam te vallen door medewerking van een tegenaanvallen Als „Goes" nog meerdere zulke wed strijden speelt, zal het nog heel wat vol ler worden bij ons aan de lijn! Zorg dan ook, dat met de centen, ook de puntjes voor „Goes" blijven. Aan de lijn is het wel opgevallen, dat het binnen de lijnen rustig was, men hoor de geen enkele naam van een speler roe pen. Goed zoo, aanvoerder, wij kennen ze toch wel hoor! A. DE LIJN. VITAMINE D. De zuivere antirhachi- tische vitamine D ge vonden. Sluitsteen van jarenlange vorschers- arbeid. Men schrijft ons: Vijf jaren geleden ontdekte de be kende chemicus Prof. Windaus te Göt- tingen (hij werd voor die ontdekking onderscheiden met den Nobelprijs), in samenwerking met Amerikaansche en Engelsche onderzoekers, dat door ultraviolette bestraling van een reeds bekende sterine een vitamine ont staat, die buitengewoon werkzaam is tegen rhachitis (Engelsche ziekte). Daarmede was de reeds lang bekende gunstige werking van ultraviolette stralen bij rhachitische aandoeningen verklaard. De door bestraling gemak kelijk activeerbare, d.w.z. in een anti- rhachitïsch werkzaam geneesmiddel om te zetten, ergosterine komt in de natuur voor. Vooral uit gist is zij in zuiveren toestand te verkrijgen. Op deze wijze was de mogelijkheid gegeven, voor de eerste maal de anti- rhachitische vitamine fabriekmatig te bereiden. Het aldus gewonnen ge neesmiddel „Vigantol" aanvaardde weldra zijn zegetocht over de geheele wereld. Daar echter bij het bestralen van ergosterine naast de antirhachitische vitamine nog andere, weliswaar op overeenkomstige wijze opgebouwde, doch onwerkbare lichamen ontstaan, was het vooreerst niet mogelijk deze vitamine, die met de letter D wordt aangeduid, in zuiveren toestand te verkrijgen. Men kon slechts door zorg vuldig verrichte dierproeven hare werking bepalen, haar dus biologisch standaardiseeren, gelijk dat bij vele belangrijke geneesmiddelen, waarvan men den chemischen aard nog niet nauwkeurig kent, noodzakelijk is. Nog bijna vijf jaren van ingespannen arbeid door talrijke chemici waren er voor noodig alvorens het tenslotte ge lukte ook de antirhachitische vitamine D als een fraai kristalliseererad, che misch zuiver eenheidslichaam te win nen. Aanvankelijk verkregen verschil lende onderzoekers in andere landen kristallen, die wel reeds een hooge antirhachitische werkzaamheden be zaten, doch nog altijd niet zuiver wa ren. Zij bevatten nog onwerkzame stoffen. Tenslotte gelukte het ook hier weer Prof. Windaus en zijn vroe- geren medewerker Dr. Linsert, die in de wetenschappelijke laboratoria der L G. Farbenindustrie te Elberfeld werkzaam is, als eersten, de zuivere antirhachitische vitamine D in mooie kristallen, zonder eenige bijmenging, te verkrijgen. Deze vitamine heeft de hoogste antirhachitische werkzaam heid, die ooit werd waargenomen. Zij is 2 a 3 maal zoo sterk ais de zuiverste preparaten die men tot dusver kende. Het honderdste gedeelte van een dui zendste milligram van deze kristal lijnen antirhachitische vitamine, een hoeveelheid, zóó klein, dat men zich daarvan in het geheel geen voorstel ling kan maken, ontplooit reeds in de dierproef aantoonbare antirhachitische werkingen. Voor de bestrijding van de rachitis bij kinderen zijn natuurlijk be langrijk grootere hoeveelheden noodig. Bij deze ontdekking van beteekenis geeft het feit, dat de zuivere vitamine D-kristallen niet enkel maar bij gele genheid in het laboratorium gewonnen kunnen worden, doch dat het procédé, dank zij den arbeid van Duitsche che mici, thans reeds zoover is gevorderd, dat ook het geneesmiddel Vigantol vrij van elke hinderlijke verontreiniging uitsluitend uit de geheel zuivere kris tallijnen vitamine D zal worden be reid, den doorslag. Een opgewonden vrouw. Tusschen de leden van het wo ningbureau Van Geelen en De Groot te Utrecht is een geschil ontstaan dat geleid heeft tot ontbinding van de firma, bestaande tusschen de heeren Van Geelen en De Groot Ter afwikkeling van zaken waren zij in gezelschap van enkele huiseige naren uit Hilversum per auto naar de Van der Mondesfraat te Utrecht gegaan. Aan een van de huizen in die straat, in administratie bij genoemd woningbureau, was van de zijde van den heer Van Geelen een biljet ge plakt. Op aandrang van den heer De Groot heeft de heer Van Geelen dit biljet er afgehaald en is toen naar huis gegaan. Toen de heer De Groot en de zeven huiseigenaren uit Hil versum in de auto waren gestapt om weer naar Hilversum te vertrekken kwam de vrouw van den heer Van Geelen in opgewonden toestand aan snellen en Weeft met een mes, ver moedelijk een scheermes, den heer De Groot een diepe snede over het gezicht toegebracht, zoodat een ge deelte van diens neus werd afge sneden. Een Rembrandt ontdekt? In den Berlijnschen kunsthandel is een werk van Rembrandt ontdekt, dat tot dusver volkomen onbekend was en in de Rembrandt-literatuur niet wordt vermeld. Het schilderij stelt den vader van Rembrandt in een fan tastische Oostersche dracht voor. Het draagt de handteekening van Rembrandt en is gedateerd 1633. Tot dusver hebben twee bekende deskun digen, nl. prof. dr. Martin van het Mauritshuis en dr. Max Frïedlander van de Staatliche Gemalde-Galerie te Berlijn het schilderij, dat verworven is door den kunsthandel Van Die- men-dr. Benedikt onderzocht. Beiden hebben zonder aarzeling het schilde rij als het werk van Rembrandt er kend. Het werk dat door den meester op 27-jarigen leeftijd is vervaardigd, is op hout geschilderd. 'Het is 52 c.M. hoog en 38 c.M. breed. Kindje gestikt. Woensdagavond om zes uur is op de boerderij van J. Nijssen te Opho- ven onder de gemeente Roggel bij Roermond een begin van brand ont staan, waarbij een kindje van acht maanden ten gevolge van den rook is gestikt. Het meisje lag op een bo venkamer in haar wieg, welke ge plaatst was nabij een schoorsteen. Toen de moeder haar kindje naar be neden wilde halen, ontdekte zij tot haar grooten schrik dat de kamer vol rook stond. Zij greep de kleine uit de wieg en snelde de k amer uit. Een dokter was spoedig ter plaatse doch deze kon slechts den dood consta- teeren. Tusschen de wieg en den schoor steen was een kist geplaatst, waarop een kussen uit de wieg was gevallen. Het kussen dat tegen den schoor steen lag, is beginnen te smeulen evenals de houten kist Met eenige emmers water werd het brandje ge- bluscht Waarschijnlijk heeft zich ter plaatse in den schoorsteen een klein lek bevonden. De vergiftiging te Raalte. Omtrent het gebeurde ten huize van de weduwe Leusen te Raalte wordt gemeld, dat uit de sectie op de beide overleden kinderen is ko men vast te staan dat kolendamp vergiftiging de doodsoorzaak is. De justitie heeft verlof gegeven de lijken te begraven. Dit zal Vrijdag geschie den. Uit Raalte meldde men nog: en Influenza, Rheumatische pijnen, ge vatte Koude, Hoofdpijn, Kiespijn, Aan gezichtspij n en vastzittende Hoest, zullen Mijnhardt's Poeders U spoedig helpen Doos 45 ct. Bij Uw Drogist. Vooral bij de buren heeft de ge beurtenis verslagenheid gewekt en een groot gevoel van deernis. Bij allen toch stond het gezin buitengewoon gunstig bekend. De vrouw was wel geen „gewone" buurvrouw, dat wil zeggen nogal stil en wat eenzelvig, maar men eerbiedigde dat, omdat men wist, dat deze j'onge weduwe, wier haren reeds waren vergrijsd, veel had geleden. In Zwolle, waar haar man spoorweg-ambtenaar was, heeft zij reeds twee kinderen verloren. Haar man werd van haar weggerukt door een ongeluk vermorzeld tusschen buffers en dien slag is zij nooit te boven gekomen. Haar uitingen we zen er op, dat zij nog steeds piekerde over zijn ontijdigen dood en hem niet kon vergeten. Een vijftal jaren woont ze nu in Raalte, haar geboorteplaats, waar ook haar ouders nog leven, be nevens twee broers en een zuster. De ze verhuizing was noodig voor haar gezondheid eni om haar Zwolle te doen vergeten, maar dit bleek niet mo gelijk. Zij leefde eigenlijk alleen voor de kinderen, aldus de buren, alleen voor hen had haar leven nog waarde Er heerschte een ideale verstandhou ding en harmonie in het huisgezin en moeder was voor de kinderen al les. Wel verwonderde men er zich over, dat het gezin in een dergelijk huis bleef wonen, gezien den gunstigen financieelen toestand der weduwe, die pensioen had van de Ned. Spoor wegen. Wat is een big waard? Men schrijft uit Neede: Daar de prijs der slachtvarkens momenteel zeer laag is (van 10 tot 13 cent per pond), worden er steeds minder var kens z.g. opgelegd. Het gevolg daar van is, dat ook de biggen zeer in waarde zijn gedaald, hetgeen dezer dagen ondervonden werd door een marktbezoeken Deze had namelijk van den lagen prijs gehoord en wilde voor de grap ook eens bieden. Zijn bod een kwartje plus zijn hoed werd door den verkooper aanvaard, zoodat deze heer, zonder het feitelijk te wil len, eigenaar van een big werd, doch zonder hoed de terugreis moest aan vaarden. Alleen na het geven van een rondje in een nabijzijnd marktcafé aan eenige kooplieden, werd hij van zijn big verlost en kreeg hij zijn hoed terug. Onder luid gelach vervolgde hij daarop zijn tocht Deze handel speelde zich af op de veertiendaag- sche biggenmarkt te Neede. Dronken chauffeur. Woensdagavond laat reed op den Boschdïjk te Eindhoven de 24-jarige fabrieksarbeider G. de Kruis met een handwagentje in de richting van het centrum der stad, toen hij ter hoogte van de Kerk te Woensel door een achter hem aanrijdende auto aangereden en een dertigtal meters meegesleurd werd. Met een zware hoofdwonde en inwendige kneu zingen is hij naar het ziekenhuis overgebracht. Zijn toestand bleek levensgevaarlijk. De autobestuurder, een slager uit Eindhoven, die in dronken toestand verkeerde, is door de politie gear resteerd en na een verhoor op vrije voeten gesteld. Tegen hem is pro cesverbaal opgemaakt. Door een as gegrepen. De molenaar H. D. Tholema, wo nende aan het beneden Vallaat re Veendam, werd Woensdagmorgen in den molen door een draaiende as gegrepen, zoodanig, dat zijn kleeren van het lijf scheurden en hij naakt naar de woning van zijn moeder bij wie hij inwoont moest loopen Hij bleek erg gekneusd te zijn en had zware kettingstriemen om den arm maar zijn toestand is gelukkig toch zeer redelijk. Een misplaatste grap? Woensdagmiddag ontdekte majoor Paets, die te paard op de heide reed bij een overweg letters in het zand. Men bleek daar de mededeeling te hebben gesteld, dat de Mitropa tus schen Ede en Arnhem ontsporen zou De onderteekening luidde.Ma- tuschka II. Hoewel de politie de meening is toegedaan met een misplaatste grap te doen te hebben, heeft zij toch een foto van het schrift laten maken en een onderzoek ingesteld. Moordaanslag te Batavia. Dinsdagavond half tien is een moordaanslag gepleegd op den heer Bastiaans, boekhouder der Batavia- sche Volks -(en Stadsapotheek, wo nende Kebon Sirih. De heer B. kreeg met een mes een steek in den buik. In levensgevaarlijken toestand werd hij in de C.B.Z. opgenomeit De dader is voortvluchtig, doch bekend. Het is zeker, dat hij geen in braak heeft willen plegen. Het mes is gevonden. Nader wordt gemeld: De heer B. is overleden. De dader is gearres teerd. Kastekort ontdekt. Bij controle door de Verzekerings kamer is een kastekort ontdekt van plm. f2000 bij den administrateur van het fonds tot uitkeering bij over lijden, welk fonds geëxploiteerd door de r. k. werkliedenvereniging De Eendracht in Den Helder. Het tekort werd in October van het vorige jaar reeds geconstateerd, doch eerst dezer dagen werd er aangifte gedaan bij de politie, die de zaak thans in on derzoek heeft De administrateur, de heer W. R. Z., is bij de ontdekking van het tekort op staanden voet ontslagen. De groote vliegboot. De Mederlandsche constructeur F. Koolhoven heeft het bekende plan voor een vliegboot van tot nogtoe ongekende afmetingen. Hoewel de ontwerpen niets met elkaar te maken hebben, en ook zoo goed als niets met elkaar gemeen, willen wij om de gedachten te bepalen, zeggen, dat de Koolhoven-vliegboot in afmeting juist twee maal zoo groot is als de Do X. Verder ontleenen wij aan dej N.RC. de volgende bijzonderheden; Het toestel wordt een vliegboot met één enkelen vleugel. De spanwijde van den vleugel is 100 M. Het vleugelop pervlak 1000M2. Bij een totaal vliegge wicht van ioo.ooo K.G. geeft dit een vleugelbelasting van 100 K.G./M2. De totale nuttige belasting (be lrijfs- stof inbegrepen) bedraagt 42000 K.G. De motorinstallatie zal bestaan uit 10 motoren van 1000 P K. Het totaal vermogen bedraagt dus 10.000 P.K. Deze motoren zijn van een nieuw type. De bedrijfsstof wordt nog geheim ge houden. Het verbruik bedraagt 180 gram per P K. per uur. Dit is een gunstig getal waar het normale voor een benzine vliegtuigmotor 240 gram (P.K.) u. bedraagt. (De proeven met den Junkers Juno 4 ruwoliemotor heb ben eveneens 180 gr. VR.K.) u. bedrijfs- stofegebruik uitgewezen). Deze 10 moto ren drijven langs hydraulischen weg dr e schroeven aan. De kruissnelheid is 210 K.M./u, en ligt bij ontwikkebng van -ongeveer 68 pet. van het motorvermogen Dus bij 6800 P.K. Het overschot aan vermogen is ech ter noodig om een vo'doenden korten start te verkrijgen, en dient verder als reserve, wanneer onder het vliegen door motordefect eenige eenheden uit vallen, in welk geval de vlucht echter zonder bezwaar moet kunnen voortge zet worden. De bouwmaterialen zijn van licht metaal en roestvrij staal voor de deelen en beslagen, die groote krachten moeten opnemen en waarschijnlijk triplex voor vleugelbekleeding. Zooveel mogelijk zullen alle bedrijfs- en passagiersruimten in den vleugel worden opgenomen' zoodat bijna geen >romp" zooals wij dien thans aan de meeste vliegtuigen kennen, zal bestaan. Ook de motorinstallatie staat binnen. Bedrijfsstoftanks zijn aanwezig voor een bedaijfsstof hoeveelheid, genoeg voor een onderbroken vlucht van 5000 K M. Bij dezen actieradius echter wor den niet zooveel passagiers en goede ren vervoerd als waarvoor plaatsruimte is. Het normale aantal passagiers be draagt ruim 200, worden daarbij nog 2 ton goederen vervoerd, dan is de actieradius 3500 K. M. Indien dit toe stel op de route naar Indië gebruikt zou worden, zou door de groote snel- lieid natuurlijk verscheidene reizen in denzelfden tijd, waarin een schip er 1 maakt kunnen afleggen, en dus meer kunnen vervoeren dan het schip in de eerste klasse. De levensduur van het vliegtuig moet geschat worden gelijk in den tijd die een passagiersschip kan varen alvorens naar de tweede klasse over te gaan. Het vliegtuig zou op een scheeps helling gebouwd moeten worden. De bouwkosten worden geraamd op f 3.000.000. Dit is slechts de helft van de bouwkosten van een zeppelin-lucht schip, terwijl de prestaties veel beter zullen zijn. Dit blijkt al dadelijk wan neer men ziet naar de kruissnelheid die ongeveer 2 x zoo groot is als die van een luchtschip, en naar de ver voerscapaciteit. Echter is de actieradius veel kleiner, hetgeen echter uit oog punt van regelmatig verkeer over zoo'n route niets uitmaakt, daar in dat geval non-stop vluchten verkeers-economisch volkomen mis] laatst zijn. Een groot voordeel van zoo'n reus achtig vliegtuig is dat alle constructie- elementen zooveel normaler kunnen uitvallen dan we totnogtoe (enkele uit zonderingen daargelaten) gewend waren in den vliegtuigbouw. De afmetingen kunnen hier meer in overeenstemming zijn met de sterkte- eischen. Wel willen wij nog even de aandacht er op vestigen dat deze vliegboot niet bestemd is om op groote hoogten te vliegen. Integendeel, het plan is om laag boven de zeeoppervlakte te blijven. Uit veiligheidsoozpunt lijkt ons dit laatste niet zoo heel verkieselijk, doch er zijn aan deze methode verschillende vooideelen verbonden. Wellicht vraagt men zich af waarom dit nieuwe plan niet als stratosfeer- vliegtuig is opgezet, d't is toch immers zoo aan de orde van den dag. Wij kunnen het echter niet anders dan zeer juist gezien achten, dat de con structeur zich hier n;et heeft gewaagd op een terrein dat nog volkomen on betreden genoemd moet worden. Daar zijn slechts experimenten op bescheiden schaal verantwoord, en nog tal van jaren zullen moeten verloopen eer de techniek zoover is, dat we het stratos- feervliegtuig praktisch in het verkeer gaan gebruiken. Thans moeten wij den eenmaal ingeslagen weg niet verlaten om op een anderen over te gaan, voordat die andere althans eenigszins gebaand is. Praktisch hebben we voor- loopig meer aan een troposfeervliegboot. De vrouw en veiligheid. Te Londen is een door diverse vrou wenorganisaties bijeengeroepen congres der „Safety First" Association (Vereeni- gin» „Veiligheid vóór alles" gehouden. De hertog van York, die van deze vereeniging beschermheer is, las een boodschap voor, waarin speciaal de aan dacht werd gevestigd op de groote rol, die de vrouwen bij de voorkoming van ongelukken kunnen spelen. O.a. wees hij op het opvallend feit, dat zooveel meer vrouwen dan mannen om het leven komen als gevolg van een val van de trap. Volgens spreker spruit dit uit de omstandigheid voort, dat onze hedendaagsche dames zich vaak maar uiterst moeilijk op de voort durend hooger en -pitser wordende hak jes van heur schoenen staande weten te houden en velen onder haar dien tengevolge met het leven den tol aan de Mode betalen. Verder wees de her tog er op, dat jaarlijks 7000 huiselijke ongevallen met doodelijken afloop plaats vinden; 2000 der jaarlijksche slachtoffers zijn kinderen. „Het grootste deel dezer ongelukken zou, aldus wordt ten slotte in de boodschap gezegd, „bij wat meer doorzicht en wat grooter zelfbeheer- sching voorkomen kunnen worden. Het is volstrekt onnoodig, dat moeder even een praatje gaat maken met een buur vrouw, terwijl haar kindje in de keuken bij een tobbe kokend water zit te spelen. Evenmin is het goed te keuren, dat Mam een vriendin gaat opbellen, om eenafspraakjevoor den middag te maken, terwijl baby bij de brandende kachel met poes ravot. Een ongeluk ligt toch al vaak in een klein hoekje en een dergelijke handelswijze is het noodlot verzoeken." VERKOOPINGEN EN VERPACHTINGEN. Februari. 19 Nïsse, hofsteedje met bouw- en weiland, Jonkers. 24 en 25 Kattendijke, Kap. Boerenin- span, Oele. 25 Oudelande, inspan, Van Dissel. 26 Wolphaartsdijk, boereninspan, Van Dissel. 26 Yerseke, landbouwersinspan, Ver bist Maart: 3 Kloetinge, kapitalen boereninspan, Jonkers. 4 Kapelle, boereninspan, Kram. VERGADERINGEN EN VOORSTELLINGEN ENZ. Februari. 5, 6, 7, 8 en 9 Landbouw-Bioscoop, Anna Christie. 5, 6, 7 ien 8 Slot Ostende, „Het ischan- daal om Eva". 6 Prins van Oranje, V. C. J. B., op voering Bijbelsch Kerkspel „Kaïn en Abel". 6 en 7 Prins van Oranje, 2e lustrum viering V. C. J. B. 6 Schuttershof, E. M. M. „Wat zeg je me daarvan". 9 Slot Ostende, film Gifgas, Insti tuut voor Arbeidersontwikkeling. 10 Slot Ostende, Jan Sevensma. 10 en 11 Schuttershof, Chr. Gemengd Koor. 16 Schuttershof, Concert Hosanna. 18 Slot Ostende, uitvoering Zuid- Bevelandsch a Capellakoor. Maart 7 Schuttershof, Kerk en Vrede, Dr. P. Stegenga: „Wij Christenen en het probleem van den oorlog". 17 Schuttershof, Wetenschappelijke Belangen, Ir. A. W. v. d. Plassche: Een reis door Amerika. AANBESTEDINGEN. Februari, 6 Baarland, bouwen nieuw woon huis, J. A. Hoogvliet

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina bijlage 3