BIJVOEGSEL GOESGHE GODRART Buitenland, Binnenland School en kerk. Land-en Tuinbouw ♦VAM MELLB'S- GOESCHB ONT BYT- KOEK Onze Leestafel. Financiën VAN DE VAN VRIJDAG 5 FEBRUARI 1932. De strijd in China. Hef Japansche antwoord Naar men gisteren meldde zou Ja pan op de voorstellen der mogendhe den het volgende antwoorden: 1. De staking der actie van geweld is aannemelijk, mits de Chineezen, eveneens de vijandelijkheden staken. 2. Japan kan de verdere militaire voorbereidingen eerst staken, indien het overtuigd is, zulks eveneens op recht van China te vernemen. 3. Het terugtrekken der ontscheepte Japansche troepen van plaatsen, waar zich een groot aantal Japansche onder danen bevinden, is onmogelijk, zoolang niet eerst de Chineezen zelf hun troe pen terugtrekken. 4. Japan gaat accoord met de instel ling van en neutrale zone te Sjanghai en zal streven naar een mogelijk per manente overeenkomst, waarbij zich geen Chineesche troepen mogen op houden binnen een vast te stellen af stand van de internationale neder zetting. 5. Japan is onder geen omstandig heden in staat, zich bereid te verkla ren onder deelneming van een derde mogendheid met China onderhande lingen te voeren, voor zoover zulks de Mantsjoerijsche kwestie betreft. China's antwoord. De Chineesche minister van buiten- landsche zaken heeft medegedeeld, dat China de Engelsche en Ameri- kaansche voorstellen tof hef staken der vijandelijkheden aanvaardt. China houdt stand. Het einde van de hevige gevechten, die gisteren zijn geleverd, is, dat dé Japanners slechts geringe vorderingen hebben gemaakt en de Chineezen over het algemeen hun posities bij het Noord-station hebben gehandhaafd. De Amerikaansche marine-officieren zijn van meening, dat de Chineesche stellingen het nog geruimen tijd tegen de Japanners zullen kunnen uithou den. In den loop van den dag hebben Japansche vliegtuigen weer aan de ge vechten deelgenomen en bij het bom bardement van grootere bommen ge bruik gemaakt. Er zijn weer branden uitgebroken. Nader meldde men: Een groot aantal Chineesche solda ten heeft in den loop van den middag het tweede en vijfde bataljon mari niers in de Rokoesan Gardens aan den Woesoeng-road te Sjanghai omsingeld. De Japanners bevinden zich in een gevaarlijke positie en Ijjden groote verliezen, terwijl het niet mogelijk is, versterkingen te zenden. Aangemoe- moedigd door hun succes blijven de Chineezen ook op andere punten krach tig aanvallen. Nabij het Japansche hoofdkwartier leidt de commandant baron Samejima persoonlijk de ope raties zijner mariniers. De onrust in Br.-Indië. Naar uit Delhi gemeld wordt, zijn sinds het uitbreken van de burgerlijke ongehoorzaamheidsbeweging in Decern ber reeds meer dan 20.000 menschen in de gevangenissen opgesloten. Pius XI tien jaar paus. Zaterdag 6 dezer zal het tien jaar geleden zijn, dat kardinaal Ratti met de pauselijke waardigheid werd be kleed en den naam Pius XI aannam. De Duitsche bewapening. Geheime reorgani satie? In de vereenigde commissies voor buitenlandsche zaken en legerzaken uit den Senaat hebben generaal Bour geois en senator Eccard een uitvoerig rapport uitgebracht over den stand der Duitsche bewapeningen. De uiteenzettingen van generaal Bourgeois komen hierop neer, dat Duitschland tegen het verdrag van Versailles in een machtig leger orga niseert en dank zij het groote aantal onderofficieren, die de Rïjksweer on middellijk na hun opleiding verlaten, om plaats te maken voor nieuwe re- cruten en dank zij de talrijke officie ren, die in de rijksweer en op bij zondere, door het verdrag van Ver sailles verboden scholen, worden op geleid, in staat is, om in 'geval Van oorlog direct een leger in het veld te kunnen brengen, dat de eerste aan vallen kan beginnen. De militaire geest in het leger wordt opgewekt door veelvuldig in aanraking brengen van leden van het vroegere leger met de nieuwe forma ties. Tegelijkertijd wordt er voor ge zorgd, dat de grootindustrie door ra tionaliseering in zeer korten tijd in staat is, het Duitsche leger te voor zien van alle oorlogsmiddelen. De oorlogsvoorbereidingen in Duitsch land worden begeleid door een revan- chepropaganda. De kinderen worden op schoof in dezen geest opgevoed en een reeks schoolboeken is duidelijk met die bedoeling geschreven. Senator Eccard gaf een overzicht van de Duitsche begrooting en ver klaarde, dat de uitgaven voor het leger verborgen worden onderge bracht op andere begrootingsposten. De Duitsche begrooting wordt voor 50 pet. voor zuiver militaire doelein den gebruikt. De begroeting voor de pensioenen dient hoofdzakelijk voor het betalen der reserveofficieren, die gebruikt worden voor militaire werk zaamheden. Bovendien wordt actieve propaganda gevoerd met het doel de meening ingang te doen vinden, dat Duitschland ontwapend heeft, ter wijl Frankrijk zich bewapent De rijksbegroofing. 'Weinig nieuws. Het voorloopig verslag der Eerste Kamer omtrent de algemeene beschou wingen over de Rijksbegroofing voor 1932 brengt weinig, dat ook niet reeds door de Tweede Kamer naar voren gebracht is. Terwijl men eenerzijds geen aanleiding, vond in uitvoerige beschouwingen te treden, werd van andere zijde betoogd, dat de heer- schende crisis aan het kapitalistische productiestelsel moet worden toege schreven. Van deze zijde werd erop aangedrongen, dat de regeering zou ingrijpen in hef bank- en credietwezen en scherpe controle zou invoeren. Van de andere zijde werden tegen een en ander bezwaren aangevoerd. Belemmering van de bewegingsvrijheid der financïeele instellingen, meende men, zou slechts nadeelïge gevolgen voor den gang van het zakenleven me debrengen; de gemeenschap is ten eenenmale ongeschikt om op dit ge bied de leiding te nemen. Vijf milliard armer ge worden. Eenïge leden maakten de opmer king, dat het nationaal vermogen van Nederland door de opgetreden ver anderingen thans op tien milliard gul den wordt geschat tegen vijftien mil liard gulden voor enkele jaren. Ge vraagd werd of de regeering over de noodige gegevens fbeschikt om met eenige juistheid hieromtrent mededee- lingen te kunnen verstrekken. Opschortingen van be talingen. Verschillende leden meenden, dat de crisis verzwaard wordt, zoowel door de houding van de regeering als door de angsfstemming, die algemeen in het land bestaat. De regeering zal volgens hen goeddoen de gemoederen gerust te stellen door tijdig erop te wijzen dat zij, mocht het zakenleven slechter worden, zal bevorderen, dat opschorting van betalingsverplichtin gen het gemakkelijker zal maken door de moeilijke crisistijden heen te ko men. Debelastingen Voorts werd gelaakt, dat de regee ring versterking van middelen heeft gezocht uitsluitend door verhooging van indirecte belastingen. Een rechf- streeksche crisisbelasting, hetzij op in komsten of kapitaal, of wel op beide, is achterwege gebleven. Van andere zijde werd echter gevreesd dat het heffen onder de huidige omstandighe den van een bijzonderen cijns van het bezit en de inkomsten in groote mate verergering van den tegenwoordigen moeilijken toestand zou veroorzaken. Koopt Nederlandseh. Vele leden waren overtuigd van de noodzaak van maatregelen tot hand having van de Nederlandsche markt voor de Nederlandsche industrie en verklaarden zich te kunnen vereeni gen met de daarvoor door de regee ring genomen maatregelen. Zij meen den evenwel, dat de regeering te dezen veel meer kan en behoort te doen. Eensdeels drongen zij aan op het ne men van dwingende maatregelen ten opzichte van de provincies, gemeenten en waterschappen en bedrijven, die, gelijk de spoorwegen, onder regee- ringsïnvloed staan, om deze te nopen Nederlandsche producten te verwer ken. De 1 o o n e n. Sommige leden, hoewel overtuigd dat aan een algemeene loondaling niet zal vallen te ontkomen, zagen daarin toch geenszins hef eenige middel tot tempering van de crisis. De regeering kan veel doen om de gevolgen van de loondaling te verzachten en ook om het prijspeil over de geheele linie te verlagen. Als zoodanige middelen be valen zij o.m. aan: herziening van de voorschotten voor woningbouw aan ge meenten en bouwvereenigingen; sa menwerking met coöperatieve- en mid densfandsvereenigingen om tot verla ging der kleinhandelprijzen te komen; tijdelijke opschorting van allerlei maat regelen van socialen aard, die het le ven duurder zouden maken; samen werking met provinciale- en gemeente besturen om in dezelfde richting werk zaam te zijn. Van meer dan één zijde werd twijfel uitgesproken of de regeering op het punt van bezuiniging wel voldoende kracht ontwikkelt Sommige leden hadden bezwaar te gen de salarispolitiek der regeering. Zij wezen erop, dat verlaging van loo- nen niet een juist middel kan zijn om de bestaande crisis te bestrijden. In dien de regeering loonsverlaging na streeft, rijst echter de vraag op welke VOOR HET CRISIS-COMITé. Hier werkt het geeft meer weerstand tegen kouvatten Doozen A 25. 45 en 65 ets. blijkbaar nog gemakkelijker te maken. Wel wijzen in het jongst verschenen „Onderwijsverslag 1929-1930", zoowel de Inspecteur in de Inspectie Brielle, als die in de Inspectie Middelburg beide heeren zijn voortgekomen uit het bijzonder onderwijs erop, dat de schoolsplitsing al veel te ver gaat en dat vele gemeenten zich die luxe niet kunnen veroorloven, maar.... het Wets ontwerp Terpstra gaat in een richting, die voert tot zoo goed als ongebrei delde voortgang van de stichting van bijzondere scholen en schooltjes. Het Comité van Actie tegen Wetsontwerp Terpstra. Hierboven een afdruk van een gedenkplaat in vijf kleuren, volgens ontwerp van Anton Pieck, die met medewerking van het Nationaal Crisis-Comité door „De Branding", te De Bilt, wordt uitgegeven De origineele plaat, groot 32X43 c.M., kost 40 cent. Hiervan komt 40% ten goede aan het Crisis-Comité. wijze zij zich voorstelt er voor te zor gen, dat tevens de kosten van het le vensonderhoud over de geheele linie dalen. Nederland en België. Uit Brussel verneemt de „Maasbo de", naar aanleiding van de mededee- lingen van den heer Seegers, inzake den stand der onderhandelingen tus- schen België en Nederland dat betref fende het Schelderegiem overeenstem ming is bereikt; vervolgens, dat de onderhandelingen over de Rijnverbin ding gereed zijn; verder, dat de Wie lingenkwestie zoo goed als opgelost is en tenslotte, dat de kwestie van het Maaswater in verband met de Lim- burgsche wateren geheel is opgelost Men verwacht te Brussel, dat de on- derteekening van het Belgisch-Neder- landsch verdrag nog slechts een kwes tie van tijd is en zeker binnen eenige maanden kan worden tegemoet gezien. Nationaal Crisis-Comité. In de afgeloopen week is bij hef Nationaal Crisis-Comité ontvangen f 14.025,47. In totaal is thans ingeko men f439.931,05. Werkloosheid landbouw. Van de ruim 23.000 leden van den Nederl. Landarbeidersbond waren in de maanden December en Januari ge middeld 9000 werkloos. Uitgekeerd werd in die beide maanden aan werk- loozenondersteuning ongeveer f 500000. TEGEN WETSONTWERP- TERPSTRA. IV. De Ouderverklaring afgeschaft. In de bestaande Lager Onderwijswet moet bij de aanvrage voor de stichting van een bijzondere school o.m. worden overgelegd een ouderverklaring in de praktijk genoemd „de lijst" waaruit blijken moet, dat de school bezocht zal worden door een zeker aantal kinderen. Dit aantal hangt af van de grootte der gemeente: 40, 60, 80, 100 voor een school voor gewoon lager onderwijs. En voorts o.a. een verklaring van het schoolbestuur, waaruit blijkt, dat dit bestuur bereid is een waarborg som te storten ter grootte van 15 pet van de bouw- en inrichtingskosten. Die „lijst" heeft tot heel wat ellende aanleiding gegeven. Herhaaldelijk kwam het voor, dat de volwaardigheid van de op die lijst voorkomende a.s. leerlingen bestre den werd; even herhaaldelijk kwam het voor, dat, nadat de aanvrage, met de bijbehoorende „lijst", bij het ge meentebestuur was ingediend, ouders hun geplaatste handteekening wilden terugnemen. Zulk terugnemen van handteekeningen op dat tijdstip is echter, volgens de vaststaande juris prudentie niet geoorloofd. Talrijke K. B. noemen dit: „achter af komende 'omstandigheden, waar mede geen rekening gehouden kan worden." Groote aanleiding tot de ellende met de „lijst" is ongetwijfeld te vin den in de beteekenis, die aan 't woordje „blijkt" in het desbetreffende wetsartikel gegeven is. Uit de overgelegde verklaring moet blijken, dat 't werkelijk geeischte aan tal kinderen ,de nieuwe school zal bezoeken. Aan wie moet dat blijken? Wie voor het eerst met dit wetsar tikel kennis maak f, zal zeggen: natuur lijk aan dat college, dat medewerking moet verleenen, dus aan den Ge meenteraad. Zóó behoorde het te wezen lo gisch zou 't zijn als de gemeenteraad kon nagaan of de handteekeningen in derdaad volwaardig zijn en of de ouders dus werkelijk het voornemen koesteren hun kinderen naar de nieu we school te zenden. Zoo is het echter niet de inter pretatie van „blijken" is: het moet blijken aan het schoolbestuur. Als het schoolbestuur op den dag van de indiening van de lijst geacht kan worden redelijkerwijze overtuigd te zijn, dat de op de ouderverklaring voorkomende kinderen de school zul len bezoeken, is de zaak in orde. Op welke wijze de handteekening op de lijst gekomen is, doet al heel wei nig terzake. Krasse staaltjes zijn in den loop der jaren daarover gepubli ceerd. Ellende geven die lijsten, maar toch althans eenige zekerheid. Ja, meer dan eenige zekerheid. In het K. B. van 14 Mei 1928 No. 42 wordt de ouder verklaring genoemd: „de voornaam ste, zoo niet eenige waarborg" voor de juistheid van de in de aanvrage gedane mededeelingen. Was het mogelijk zonder de lijst goede waarborgen te scheppen, de af schaffing behoefde niet betreurd te worden. Maar die betere waarborgen worden niet gegeven door de voorge stelde verhooging van de te storten waarborgsom van 15 tot 30 pet. en die verhooging dan nog alleen voor scho len met minder dan 150 leerlingen. En toch wist de meerderheid der Staatscommissie Rutgers en Minis Terpstra volgt ook hier weer gedwee geen andere oplossing te vinden. De ouderverklaring afschaffen, want zoo is de redeneering „Uit de over te leggen verklaring „moet een toekomstig feit blijken. „Het is dikwijls reeds moeilijk fei- „ten, die in het verleden plaats gre- „pen, te doen blijken; toekomstige „feiten te bewijzen mag metterdaad „onmogelijk worden geacht." Die redeneering over het bewijzen van toekomstige feiten is er dan toch glad naast. Een toekomstig feit kan nooit „bewezen" worden. Door het plaatsen van de handteekening op de ouderverklaring wordtalleen een schriftelijke verbintenis aangegaan, maar in elk geval toch een verbintenis. Meer wordt door een handteekening op een ouderverklaring niet „bewe zen", maar minder mag die handtee kening ook niet beteekenen. De meerderheid der Staatscommis sie en Minister Terpstra hebben niet gezocht naar betere waarborgen, naar een wijze waardoor meer vastheid te verkrijgen is, maar schaffen de ouder verklaring eenvoudig af. En betere waarborgen zijn waarlijk wel te vinden; de minderheid der Staatscommissie heeft daarop gewe zen; er zijn ook nog andere aan' te geven, maar minister Terpstra wenscht het stichten van bijzondere scholen Voederproef met mest-ossen, In den Wilhelminapolder bij Goes werd in 1930—1931 vanwege het Zeeuwsche Veevoederbureau een voederproef met 14 mest-ossen genomen. Doel dezer proef was te onderzoeken of de praktijk gelijk heeft, waar zij voederbieten een meer geschikt voeder voor mestvee acht dan ingekuilde koppen en bladeren. De conclusies zijn de volgende: 1. Voor mest-ossen zijn voederbieten een meer natuurlijk en beter voedsel dan ingekuilde bietenkoppen en -bladeren. 2 Men bereikt met voederbieten een grooter voedselopname, vooral tegen het einde der mestperiode, sterker groei, een beter uiterlijk voor den slager, en mis schien ook iets beter kwaliteit. 3. Waar kuiivoer op de akkerbouwbe drijven meestal een goedkoop afvalpro duct is, dat volop aanwezig is, zal toepas sen van rantsoenen, waarin dit voer het grootste deel van het sappige voer vormt, ondanks de bezwaren, toch nog voordeel kunnen opleveren. Bij de mangel-ossen kreeg men door ruwvoer krachtvoer 42]/i Kg. man gels 300 gram soyameel een dagelijk- schen groei van 887 gram, die 887/1000 X 53 cent 47 cent opbracht. Bij de kuil-ossen (dit zijn de ossen, die ingekuilde bietenkoppen en -bladeren kre gen) gaven ruwvoer 4- krachtvoer 18 Kg. mangels 27 Kg. kuiivoer een da gelij kschen groei van 813 gram, die 813/1000 X 53 cent 43.1 cent opbracht. Worden de voederbieten op 0.6 cent en het soyameel op 8 centen per Kg. bere kend, dan mag het zuurvoer (kuiivoer) op 0.42 cent per Kg. berekend worden. 4. Ten opzichte van het kuiivoer wordt aangeraden: a. Het winters zooveel mogelijk aan te wenden voor melkvee, en 's zomers als aanvulling van de rantsoenen bij te kort aan gras, aan allerlei vee, óók aan paarden. b. Bij overvloed het ook te geven aan ouder jongvee, dat men den winter door brengt. c. Voor mestvee zorgvuldige inkuiling toe te passen. Tegen het einde der mest periode het kuiivoer te verminderen en de mangels te vermeerderen Het graan- percentage van het krachtvoer en de to tale krachtvoedergift iets te verhoogen. d. Voor extra-reiniging der bakken te zorgen. e. Het kuiivoer mag met het kort wor den vermengd, echter niet te lang voor uit. Het meel strooie men over het kort als dit reeds in den voerbak ligt. Met deze mooie proef kan stellig de praktijk haar voordeel doen. 4DEN-S0ETEN INVAL SEDERT 1SZ*" Nieuwe uitgaven. Naar wij vernemen zal bij de N.V. J. M. Bredée's ,U. M. te Rotterdam, bin nenkorf verschijnen een nieuw werk van Dr. F. W. A. Korff, getiteld: „Jong Geloof", dat zich ook zeer leent als belijdenisgeschenk voor jonge lid maten. Insulaire Hypotheekbank. Naar wij vernemen zullen Commis sarissen der N.V. Insulaire Hypo theekbank te £ierikzee aan de verga dering van aandeelhouders voorstel len, na gedane afschrijvingen en ex tra versterking der reserves het divi dend over 1931 te bepalen op 18 pet. (v. j. 20 pet.) Dordr. Hypotheekbank. Naar wij vernemen zal in de op 18 dezer te houden vergadering van aan deelhouders der N.V. Dordrechtsche Hypotheekbank te Dordrecht door commissarissen worden voorgesteld over 1931 eenzelfde dividend uit te keeren als over het voorgaande jaar, n.l. f32 per aandeel, waarop 20 pet. gestort en de reserven door verhoo ging met f 111.006 te brengen op f 1.031.603.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1932 | | pagina bijlage 1