BIJVOEGSEL
GOESGHE GODRART
Buitenland,
Binnenland
School en kerk.
Land-en Tuinbouw
♦VAM MELLB'S-
GOESCHB
ONT BYT- KOEK
Onze Leestafel.
Financiën
VAN DE
VAN VRIJDAG 5 FEBRUARI 1932.
De strijd in China.
Hef Japansche antwoord
Naar men gisteren meldde zou Ja
pan op de voorstellen der mogendhe
den het volgende antwoorden:
1. De staking der actie van geweld
is aannemelijk, mits de Chineezen,
eveneens de vijandelijkheden staken.
2. Japan kan de verdere militaire
voorbereidingen eerst staken, indien
het overtuigd is, zulks eveneens op
recht van China te vernemen.
3. Het terugtrekken der ontscheepte
Japansche troepen van plaatsen, waar
zich een groot aantal Japansche onder
danen bevinden, is onmogelijk, zoolang
niet eerst de Chineezen zelf hun troe
pen terugtrekken.
4. Japan gaat accoord met de instel
ling van en neutrale zone te Sjanghai
en zal streven naar een mogelijk per
manente overeenkomst, waarbij zich
geen Chineesche troepen mogen op
houden binnen een vast te stellen af
stand van de internationale neder
zetting.
5. Japan is onder geen omstandig
heden in staat, zich bereid te verkla
ren onder deelneming van een derde
mogendheid met China onderhande
lingen te voeren, voor zoover zulks de
Mantsjoerijsche kwestie betreft.
China's antwoord.
De Chineesche minister van buiten-
landsche zaken heeft medegedeeld,
dat China de Engelsche en Ameri-
kaansche voorstellen tof hef staken
der vijandelijkheden aanvaardt.
China houdt stand.
Het einde van de hevige gevechten,
die gisteren zijn geleverd, is, dat dé
Japanners slechts geringe vorderingen
hebben gemaakt en de Chineezen over
het algemeen hun posities bij het
Noord-station hebben gehandhaafd.
De Amerikaansche marine-officieren
zijn van meening, dat de Chineesche
stellingen het nog geruimen tijd tegen
de Japanners zullen kunnen uithou
den. In den loop van den dag hebben
Japansche vliegtuigen weer aan de ge
vechten deelgenomen en bij het bom
bardement van grootere bommen ge
bruik gemaakt. Er zijn weer branden
uitgebroken.
Nader meldde men:
Een groot aantal Chineesche solda
ten heeft in den loop van den middag
het tweede en vijfde bataljon mari
niers in de Rokoesan Gardens aan den
Woesoeng-road te Sjanghai omsingeld.
De Japanners bevinden zich in een
gevaarlijke positie en Ijjden groote
verliezen, terwijl het niet mogelijk is,
versterkingen te zenden. Aangemoe-
moedigd door hun succes blijven de
Chineezen ook op andere punten krach
tig aanvallen. Nabij het Japansche
hoofdkwartier leidt de commandant
baron Samejima persoonlijk de ope
raties zijner mariniers.
De onrust in Br.-Indië.
Naar uit Delhi gemeld wordt, zijn
sinds het uitbreken van de burgerlijke
ongehoorzaamheidsbeweging in Decern
ber reeds meer dan 20.000 menschen
in de gevangenissen opgesloten.
Pius XI tien jaar paus.
Zaterdag 6 dezer zal het tien jaar
geleden zijn, dat kardinaal Ratti met
de pauselijke waardigheid werd be
kleed en den naam Pius XI aannam.
De Duitsche bewapening.
Geheime reorgani
satie?
In de vereenigde commissies voor
buitenlandsche zaken en legerzaken
uit den Senaat hebben generaal Bour
geois en senator Eccard een uitvoerig
rapport uitgebracht over den stand
der Duitsche bewapeningen.
De uiteenzettingen van generaal
Bourgeois komen hierop neer, dat
Duitschland tegen het verdrag van
Versailles in een machtig leger orga
niseert en dank zij het groote aantal
onderofficieren, die de Rïjksweer on
middellijk na hun opleiding verlaten,
om plaats te maken voor nieuwe re-
cruten en dank zij de talrijke officie
ren, die in de rijksweer en op bij
zondere, door het verdrag van Ver
sailles verboden scholen, worden op
geleid, in staat is, om in 'geval Van
oorlog direct een leger in het veld
te kunnen brengen, dat de eerste aan
vallen kan beginnen.
De militaire geest in het leger
wordt opgewekt door veelvuldig in
aanraking brengen van leden van het
vroegere leger met de nieuwe forma
ties.
Tegelijkertijd wordt er voor ge
zorgd, dat de grootindustrie door ra
tionaliseering in zeer korten tijd in
staat is, het Duitsche leger te voor
zien van alle oorlogsmiddelen.
De oorlogsvoorbereidingen in Duitsch
land worden begeleid door een revan-
chepropaganda. De kinderen worden
op schoof in dezen geest opgevoed en
een reeks schoolboeken is duidelijk
met die bedoeling geschreven.
Senator Eccard gaf een overzicht
van de Duitsche begrooting en ver
klaarde, dat de uitgaven voor het
leger verborgen worden onderge
bracht op andere begrootingsposten.
De Duitsche begrooting wordt voor
50 pet. voor zuiver militaire doelein
den gebruikt. De begroeting voor de
pensioenen dient hoofdzakelijk voor
het betalen der reserveofficieren, die
gebruikt worden voor militaire werk
zaamheden. Bovendien wordt actieve
propaganda gevoerd met het doel de
meening ingang te doen vinden, dat
Duitschland ontwapend heeft, ter
wijl Frankrijk zich bewapent
De rijksbegroofing.
'Weinig nieuws.
Het voorloopig verslag der Eerste
Kamer omtrent de algemeene beschou
wingen over de Rijksbegroofing voor
1932 brengt weinig, dat ook niet reeds
door de Tweede Kamer naar voren
gebracht is. Terwijl men eenerzijds
geen aanleiding, vond in uitvoerige
beschouwingen te treden, werd van
andere zijde betoogd, dat de heer-
schende crisis aan het kapitalistische
productiestelsel moet worden toege
schreven. Van deze zijde werd erop
aangedrongen, dat de regeering zou
ingrijpen in hef bank- en credietwezen
en scherpe controle zou invoeren.
Van de andere zijde werden tegen
een en ander bezwaren aangevoerd.
Belemmering van de bewegingsvrijheid
der financïeele instellingen, meende
men, zou slechts nadeelïge gevolgen
voor den gang van het zakenleven me
debrengen; de gemeenschap is ten
eenenmale ongeschikt om op dit ge
bied de leiding te nemen.
Vijf milliard armer ge
worden.
Eenïge leden maakten de opmer
king, dat het nationaal vermogen van
Nederland door de opgetreden ver
anderingen thans op tien milliard gul
den wordt geschat tegen vijftien mil
liard gulden voor enkele jaren. Ge
vraagd werd of de regeering over de
noodige gegevens fbeschikt om met
eenige juistheid hieromtrent mededee-
lingen te kunnen verstrekken.
Opschortingen van be
talingen.
Verschillende leden meenden, dat
de crisis verzwaard wordt, zoowel
door de houding van de regeering als
door de angsfstemming, die algemeen
in het land bestaat. De regeering zal
volgens hen goeddoen de gemoederen
gerust te stellen door tijdig erop te
wijzen dat zij, mocht het zakenleven
slechter worden, zal bevorderen, dat
opschorting van betalingsverplichtin
gen het gemakkelijker zal maken door
de moeilijke crisistijden heen te ko
men.
Debelastingen
Voorts werd gelaakt, dat de regee
ring versterking van middelen heeft
gezocht uitsluitend door verhooging
van indirecte belastingen. Een rechf-
streeksche crisisbelasting, hetzij op in
komsten of kapitaal, of wel op beide,
is achterwege gebleven. Van andere
zijde werd echter gevreesd dat het
heffen onder de huidige omstandighe
den van een bijzonderen cijns van het
bezit en de inkomsten in groote mate
verergering van den tegenwoordigen
moeilijken toestand zou veroorzaken.
Koopt Nederlandseh.
Vele leden waren overtuigd van de
noodzaak van maatregelen tot hand
having van de Nederlandsche markt
voor de Nederlandsche industrie en
verklaarden zich te kunnen vereeni
gen met de daarvoor door de regee
ring genomen maatregelen. Zij meen
den evenwel, dat de regeering te dezen
veel meer kan en behoort te doen.
Eensdeels drongen zij aan op het ne
men van dwingende maatregelen ten
opzichte van de provincies, gemeenten
en waterschappen en bedrijven, die,
gelijk de spoorwegen, onder regee-
ringsïnvloed staan, om deze te nopen
Nederlandsche producten te verwer
ken.
De 1 o o n e n.
Sommige leden, hoewel overtuigd
dat aan een algemeene loondaling niet
zal vallen te ontkomen, zagen daarin
toch geenszins hef eenige middel tot
tempering van de crisis. De regeering
kan veel doen om de gevolgen van de
loondaling te verzachten en ook om
het prijspeil over de geheele linie te
verlagen. Als zoodanige middelen be
valen zij o.m. aan: herziening van de
voorschotten voor woningbouw aan ge
meenten en bouwvereenigingen; sa
menwerking met coöperatieve- en mid
densfandsvereenigingen om tot verla
ging der kleinhandelprijzen te komen;
tijdelijke opschorting van allerlei maat
regelen van socialen aard, die het le
ven duurder zouden maken; samen
werking met provinciale- en gemeente
besturen om in dezelfde richting werk
zaam te zijn.
Van meer dan één zijde werd twijfel
uitgesproken of de regeering op het
punt van bezuiniging wel voldoende
kracht ontwikkelt
Sommige leden hadden bezwaar te
gen de salarispolitiek der regeering.
Zij wezen erop, dat verlaging van loo-
nen niet een juist middel kan zijn om
de bestaande crisis te bestrijden. In
dien de regeering loonsverlaging na
streeft, rijst echter de vraag op welke
VOOR HET CRISIS-COMITé.
Hier werkt
het geeft meer weerstand
tegen kouvatten
Doozen A 25. 45 en 65 ets.
blijkbaar nog gemakkelijker te maken.
Wel wijzen in het jongst verschenen
„Onderwijsverslag 1929-1930", zoowel
de Inspecteur in de Inspectie Brielle,
als die in de Inspectie Middelburg
beide heeren zijn voortgekomen uit
het bijzonder onderwijs erop, dat de
schoolsplitsing al veel te ver gaat en
dat vele gemeenten zich die luxe niet
kunnen veroorloven, maar.... het Wets
ontwerp Terpstra gaat in een richting,
die voert tot zoo goed als ongebrei
delde voortgang van de stichting van
bijzondere scholen en schooltjes.
Het Comité van Actie tegen
Wetsontwerp Terpstra.
Hierboven een afdruk van een gedenkplaat in vijf kleuren, volgens ontwerp van
Anton Pieck, die met medewerking van het Nationaal Crisis-Comité door „De
Branding", te De Bilt, wordt uitgegeven De origineele plaat, groot 32X43 c.M.,
kost 40 cent. Hiervan komt 40% ten goede aan het Crisis-Comité.
wijze zij zich voorstelt er voor te zor
gen, dat tevens de kosten van het le
vensonderhoud over de geheele linie
dalen.
Nederland en België.
Uit Brussel verneemt de „Maasbo
de", naar aanleiding van de mededee-
lingen van den heer Seegers, inzake
den stand der onderhandelingen tus-
schen België en Nederland dat betref
fende het Schelderegiem overeenstem
ming is bereikt; vervolgens, dat de
onderhandelingen over de Rijnverbin
ding gereed zijn; verder, dat de Wie
lingenkwestie zoo goed als opgelost
is en tenslotte, dat de kwestie van het
Maaswater in verband met de Lim-
burgsche wateren geheel is opgelost
Men verwacht te Brussel, dat de on-
derteekening van het Belgisch-Neder-
landsch verdrag nog slechts een kwes
tie van tijd is en zeker binnen eenige
maanden kan worden tegemoet gezien.
Nationaal Crisis-Comité.
In de afgeloopen week is bij hef
Nationaal Crisis-Comité ontvangen
f 14.025,47. In totaal is thans ingeko
men f439.931,05.
Werkloosheid landbouw.
Van de ruim 23.000 leden van den
Nederl. Landarbeidersbond waren in
de maanden December en Januari ge
middeld 9000 werkloos. Uitgekeerd
werd in die beide maanden aan werk-
loozenondersteuning ongeveer f 500000.
TEGEN WETSONTWERP-
TERPSTRA.
IV.
De Ouderverklaring afgeschaft.
In de bestaande Lager Onderwijswet
moet bij de aanvrage voor de stichting
van een bijzondere school o.m. worden
overgelegd een ouderverklaring in
de praktijk genoemd „de lijst"
waaruit blijken moet, dat de school
bezocht zal worden door een zeker
aantal kinderen. Dit aantal hangt af
van de grootte der gemeente: 40, 60,
80, 100 voor een school voor gewoon
lager onderwijs.
En voorts o.a. een verklaring van
het schoolbestuur, waaruit blijkt, dat
dit bestuur bereid is een waarborg
som te storten ter grootte van 15 pet
van de bouw- en inrichtingskosten.
Die „lijst" heeft tot heel wat ellende
aanleiding gegeven.
Herhaaldelijk kwam het voor, dat
de volwaardigheid van de op die lijst
voorkomende a.s. leerlingen bestre
den werd; even herhaaldelijk kwam
het voor, dat, nadat de aanvrage, met
de bijbehoorende „lijst", bij het ge
meentebestuur was ingediend, ouders
hun geplaatste handteekening wilden
terugnemen. Zulk terugnemen van
handteekeningen op dat tijdstip is
echter, volgens de vaststaande juris
prudentie niet geoorloofd.
Talrijke K. B. noemen dit: „achter
af komende 'omstandigheden, waar
mede geen rekening gehouden kan
worden."
Groote aanleiding tot de ellende
met de „lijst" is ongetwijfeld te vin
den in de beteekenis, die aan 't
woordje „blijkt" in het desbetreffende
wetsartikel gegeven is.
Uit de overgelegde verklaring moet
blijken, dat 't werkelijk geeischte aan
tal kinderen ,de nieuwe school zal
bezoeken.
Aan wie moet dat blijken?
Wie voor het eerst met dit wetsar
tikel kennis maak f, zal zeggen: natuur
lijk aan dat college, dat medewerking
moet verleenen, dus aan den Ge
meenteraad.
Zóó behoorde het te wezen lo
gisch zou 't zijn als de gemeenteraad
kon nagaan of de handteekeningen in
derdaad volwaardig zijn en of de
ouders dus werkelijk het voornemen
koesteren hun kinderen naar de nieu
we school te zenden.
Zoo is het echter niet de inter
pretatie van „blijken" is: het moet
blijken aan het schoolbestuur.
Als het schoolbestuur op den dag
van de indiening van de lijst geacht
kan worden redelijkerwijze overtuigd
te zijn, dat de op de ouderverklaring
voorkomende kinderen de school zul
len bezoeken, is de zaak in orde.
Op welke wijze de handteekening op
de lijst gekomen is, doet al heel wei
nig terzake. Krasse staaltjes zijn in
den loop der jaren daarover gepubli
ceerd.
Ellende geven die lijsten, maar toch
althans eenige zekerheid. Ja, meer
dan eenige zekerheid. In het K. B. van
14 Mei 1928 No. 42 wordt de ouder
verklaring genoemd: „de voornaam
ste, zoo niet eenige waarborg" voor
de juistheid van de in de aanvrage
gedane mededeelingen.
Was het mogelijk zonder de lijst
goede waarborgen te scheppen, de af
schaffing behoefde niet betreurd te
worden. Maar die betere waarborgen
worden niet gegeven door de voorge
stelde verhooging van de te storten
waarborgsom van 15 tot 30 pet. en die
verhooging dan nog alleen voor scho
len met minder dan 150 leerlingen.
En toch wist de meerderheid der
Staatscommissie Rutgers en Minis
Terpstra volgt ook hier weer gedwee
geen andere oplossing te vinden.
De ouderverklaring afschaffen, want
zoo is de redeneering
„Uit de over te leggen verklaring
„moet een toekomstig feit blijken.
„Het is dikwijls reeds moeilijk fei-
„ten, die in het verleden plaats gre-
„pen, te doen blijken; toekomstige
„feiten te bewijzen mag metterdaad
„onmogelijk worden geacht."
Die redeneering over het bewijzen
van toekomstige feiten is er dan toch
glad naast. Een toekomstig feit kan
nooit „bewezen" worden. Door het
plaatsen van de handteekening op de
ouderverklaring wordtalleen een
schriftelijke verbintenis aangegaan,
maar in elk geval toch een verbintenis.
Meer wordt door een handteekening
op een ouderverklaring niet „bewe
zen", maar minder mag die handtee
kening ook niet beteekenen.
De meerderheid der Staatscommis
sie en Minister Terpstra hebben niet
gezocht naar betere waarborgen, naar
een wijze waardoor meer vastheid te
verkrijgen is, maar schaffen de ouder
verklaring eenvoudig af.
En betere waarborgen zijn waarlijk
wel te vinden; de minderheid der
Staatscommissie heeft daarop gewe
zen; er zijn ook nog andere aan' te
geven, maar minister Terpstra wenscht
het stichten van bijzondere scholen
Voederproef met mest-ossen,
In den Wilhelminapolder bij Goes werd
in 1930—1931 vanwege het Zeeuwsche
Veevoederbureau een voederproef met 14
mest-ossen genomen. Doel dezer proef was
te onderzoeken of de praktijk gelijk heeft,
waar zij voederbieten een meer geschikt
voeder voor mestvee acht dan ingekuilde
koppen en bladeren.
De conclusies zijn de volgende:
1. Voor mest-ossen zijn voederbieten
een meer natuurlijk en beter voedsel dan
ingekuilde bietenkoppen en -bladeren.
2 Men bereikt met voederbieten een
grooter voedselopname, vooral tegen het
einde der mestperiode, sterker groei, een
beter uiterlijk voor den slager, en mis
schien ook iets beter kwaliteit.
3. Waar kuiivoer op de akkerbouwbe
drijven meestal een goedkoop afvalpro
duct is, dat volop aanwezig is, zal toepas
sen van rantsoenen, waarin dit voer het
grootste deel van het sappige voer vormt,
ondanks de bezwaren, toch nog voordeel
kunnen opleveren.
Bij de mangel-ossen kreeg men door
ruwvoer krachtvoer 42]/i Kg. man
gels 300 gram soyameel een dagelijk-
schen groei van 887 gram, die 887/1000
X 53 cent 47 cent opbracht.
Bij de kuil-ossen (dit zijn de ossen, die
ingekuilde bietenkoppen en -bladeren kre
gen) gaven ruwvoer 4- krachtvoer 18
Kg. mangels 27 Kg. kuiivoer een da
gelij kschen groei van 813 gram, die
813/1000 X 53 cent 43.1 cent opbracht.
Worden de voederbieten op 0.6 cent en
het soyameel op 8 centen per Kg. bere
kend, dan mag het zuurvoer (kuiivoer) op
0.42 cent per Kg. berekend worden.
4. Ten opzichte van het kuiivoer wordt
aangeraden:
a. Het winters zooveel mogelijk aan
te wenden voor melkvee, en 's zomers
als aanvulling van de rantsoenen bij te
kort aan gras, aan allerlei vee, óók aan
paarden.
b. Bij overvloed het ook te geven aan
ouder jongvee, dat men den winter door
brengt.
c. Voor mestvee zorgvuldige inkuiling
toe te passen. Tegen het einde der mest
periode het kuiivoer te verminderen en
de mangels te vermeerderen Het graan-
percentage van het krachtvoer en de to
tale krachtvoedergift iets te verhoogen.
d. Voor extra-reiniging der bakken te
zorgen.
e. Het kuiivoer mag met het kort wor
den vermengd, echter niet te lang voor
uit. Het meel strooie men over het kort
als dit reeds in den voerbak ligt. Met deze
mooie proef kan stellig de praktijk haar
voordeel doen.
4DEN-S0ETEN INVAL SEDERT 1SZ*"
Nieuwe uitgaven.
Naar wij vernemen zal bij de N.V.
J. M. Bredée's ,U. M. te Rotterdam, bin
nenkorf verschijnen een nieuw werk
van Dr. F. W. A. Korff, getiteld: „Jong
Geloof", dat zich ook zeer leent als
belijdenisgeschenk voor jonge lid
maten.
Insulaire Hypotheekbank.
Naar wij vernemen zullen Commis
sarissen der N.V. Insulaire Hypo
theekbank te £ierikzee aan de verga
dering van aandeelhouders voorstel
len, na gedane afschrijvingen en ex
tra versterking der reserves het divi
dend over 1931 te bepalen op 18 pet.
(v. j. 20 pet.)
Dordr. Hypotheekbank.
Naar wij vernemen zal in de op 18
dezer te houden vergadering van aan
deelhouders der N.V. Dordrechtsche
Hypotheekbank te Dordrecht door
commissarissen worden voorgesteld
over 1931 eenzelfde dividend uit te
keeren als over het voorgaande jaar,
n.l. f32 per aandeel, waarop 20 pet.
gestort en de reserven door verhoo
ging met f 111.006 te brengen op
f 1.031.603.