De Kleine Bazar IV 147 Vrijdag 12 December 1950 117 Jaargang Bij dit nummer be hoort een bijvoegsel. Ixand en Tuinbouw Recbtszakeü. Binnenland PARKEK Düoeo^ld Vulpennen Officieele Dealer voor GOES en OMSTREKEN Het meisje, dat met een Koning trouwde HEERENBAAI Sport. ABONNEMENT Prijs per kwartaal in Goes f 2,— bulten Goes f2,—. Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt Maandag-, Woensdag en Vrijdagavond. GOESCHE i COURANT UitgaveNaamlooze Vennootschap Goesche Courant en Kleeuvrens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf Telefoonnummer 17, na 17.30 No. 244 gevestigd te Goes. ADVERTENTIËN van 1—5 regels fl,20, elke regel meer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt 2 maal berekend. Dienst aanbiedingen en aanvragen 15 et, per regel. Advertentiën worden aangenomen tot 12 uur voorm- Geforceerd© Tulpenbloemen De eersfcö geforceerde tulpenbloemen uit het Wesliand zijn deze week per Har- wichboot naar Engeland verzonden. Dit seizoen wordt een groote aanvoer van tulpenbloemen verwacht, daar in den zomer veel bollen voor de trekkerijen zijn aangekocht. De Tarwe wet. Een congres van bonden van bakkersgezellen. De Algem. Neder 1. Bond van arbeiders (sters) in het bakkers-, chocolade- en suikerbewemkingsbedrijf, de Algem. Ne- derl. Bond van handels- en kantoorbe dienden en de Centrale Bond van trans portarbeiders hebben besloten tot het houden van een demonstratief congres te gen de voorsteilen der regeering, beli chaamd in de Tarwewet. Dit congres zal op Donderdagavond 18 dezer worden gehouden in de bovenzaal van Tivoli te Rotterdam. Bovengenoemde bonden heb ben tevens besloten tot het verzenden van een gezamenlijk adres aan de Tweede Ka mer, waarin hun bezwaren tegen het wets ontwerp' zijn vervat. Advocaat veroordeeld. Het Openbaar Ministerie bij de Haag- sche Rechtbank veroordeelde gisteren den gewezen Haagschen advocaat Mr. H. Feenstra, ter zake van verduistering van geiden ten nadeele ^zijner cliënten, tot 3 jaar gevangenisstraf. Belangwekkende vondst te Utrecht. Eeuwenoud vaartuig opgegraven. In den Ondiepwijk te Utrecht heeft men een belangwekkende historische ont dekking gedaan. Bezig met het graven van een grachtje langs de van Hoorne kade, merkten eenige arbeiders, dat hun schoppen op een houten massa stieten. Verder doorwerkend zagen zij allengs het middengedeelte van een flinke schuit aan de oppervlakte komen. Het bleek vervolgens, dat de kop en de staart van het ontdekte vaartuig onder het straat- dek staken. Men schat dat het ongeveer twaalf meter lang is, en meent reeds te kunnen aannemen, dat het geheel uit eikenhout is vervaardigd. Gebouwd met zeer zware ribben bestaande uit door- 87 FEUILLETON. DOOR ALICE HEATH HOSKEN. Vertaald door Dicky Wafelbakiker. Hugo is echter vol hoop. Nu Gulan gevangen genomen is, behoeft volgens hem de Koning slechts te komen om weder in het bezit van zijin troon te zijn. Prins Joira is zwaar ziek en, het is bekenH, dat hij geen verdere pogingen kan aanwenden. Er blijft ons dus niets anders over dan te wachten. Ik begrijp er niets van, waarom F/.ugo zich niet bezorgder over Hulda ma akt. Hij beweert, dat zij er stellig in zal sla gen haar familie te vinden. Hugo's m De- der vluchtte eenigen tijd geleden naar Moldavia en de Koningin-Moeder b »e- vindi zich bij haar. Hij heeft me Bk Jr- heen gebracht, aangezien hij vermoe< It, dat er binnenkort hevig gevochten z al worden in de buurt van Vesteral. In c Ie hoofdstad bevindt zich een troep vasiben i- den ultra-radicalen, die heel wat aanlhasi- gers hebebn geworven, omdat zij opdtyr gezaagde eikenstammen verkeert het schip nog in vrij goeden staat, hoewel het grondwater de buitenwanden niet on aangetast heeft gelaten. Hoewel men het min of meer preciseeren van den ouder dom nog niet aandurft, is men het er wel over eexis, met een eeuwenoude makelij te doe» te hebben. Degenen, wier deskundige hulp hier toe onmiddellijk werd ingeroepen, zijn de hoogleraren van Vuuren en Ostreich en dr. Sckuyienburg, directeur van 't Centraal Museum. In de nabijheid van dit houten schip heeft men nog eenige kieiine voorwer pen gevonden, zooals scherven van pot ten, een stuk van een hertengewei en den schedel van een koe. Reeds hebben de deskundigen de mo gelijkheid overwogen, dat de positie van het vaartuig duidt op een vroegere bed ding van de Vecht. Een vreemdsoortige arrestant- Hij stookte een vuurtje in zijn cel. Een arrestant, die wegens openbare dronkenschap door den gemeenteveld wachter te Bathmen ter ontnuchtering in de cel was opgeborgen, stichtte daar brand, door een stroozak van het nacht leger in brand te steken. Toen het cachot met dichten rook was gevuld, riep de arrestant luidkeels door de tralies om hulp. Dit was zijn redding, want onmid deilijk kon hij worden bevrijd, waarna de smeulende stroomatras werd gebluscht Hoe de arrestant vuur kon maken, is een raadsel, daar hij tevoren met zorg was gefouilleerd. Auto-diefstal. De Haarlemsche politie is Dinsdag nacht door de Hiilegonische gewaar schuwd, dat in die gemeente een auto genummerd H 55623 was gestolen. De Haarlemsche politie toog met een auto try onoerzoek uit. Omstreeks half vier zag men op den Wagenweg een auto rijden, welke uit de richting Hillegom kwam, waarin twee personen zaten. Hoe wei de politie het nummer niet duidelijk kon onderscheiden, ging zij er toch ach ter aan. De bestuurder, die merkte, dat hij werd gevolgd, reed het Florapark in en ging daar in het rond rijden. Toen hij na herhaalde sommaties niet wilde slop pen, loste de politie eenige schoten in de lucht. Nog gaf de achtervolgde zich niet gewonnen en verdween in de Paviljoen laan. Hij liet de auto langzaam rijden en sprong er uit. De andere inzittende deed evenzoo. Een van hen liep regelrecht in de armen van de politie, doch de andere wist in den Flout te verdwijnen. De rechercheurs waren echter op een der gelijke gebeurtenis voorbereid en hadden een politiehond in hun auto meegenomen. De politiehond heeft den vlucBteling op gespoord, die zich in den tuin van het rusthuis Spaar en Hout had verstopt. Beide mannen zijn naar het bureau over gebracht. Het bleek, dat men niet de in Hillegom gestolen auto had gevonden doch een, welke in Wassenaar was ge stolen en het nummer H 43184 droeg. Beide aangehoudenen ontkenden iets van den diefstal af te weten. Zij zijn even wel opgesloten. Van den in Hillegoi gestolen auto is nog niets bekend. De po litie zet het onderzoek voort. hen de bezittingen der rijke inwoners, die gjevlucht zijn, hebben verdeeld. Ik voel me onbeschrijfelijk opgelucht nu ik hier ben, doch mijn bezorgdheid om trent Max is des te grooter. Het weer is veranderd en de heerlijke voorjaarslucht is bijna bedwelmend. We derom ben ik alleen, doch ditmaal onir ringd door oprechte vrienden. Het per soneel slooft zich uit om alles voor mij te doen. Hugo is naar het leger terugge keerd. Karek Doma. Vesteral. Oh, wat zijn er een menigte eigen aardige dingen voorgevallen, sinds ik het laatst schreef. Ik kan haast niet geloo- ven, dat ik weer in het Paleis terug ben en dat ik tot Koningin-Regentes benoemd ben tijdens de afwezigheid van Max. Ik lean me bijna niet voorstellen, dat alles weer hetzelfde Is: de regeering, dezelf de ministers terug, de stad rustig en het volk, weliswaar een weinig beschiaiamd, doch blijkbaar opgelucht wee» aan den arbeid. Nog steeds hebben wij geen berichten van Max. Ik ben hier nu een week. Hu- go Resta kwam mij Van zijn landgoed ha len. Hij en zijin troep Royalisten hebben Conducteur keek. dcor't portierraam.. 2d beleefd: tiet spijt me zéér Maar U zit daar utNiet Rooken"; Dus die pijp moet weg meneer. De meneer blies cat blauw wolkje. Door het raam vast de coupé, Conducteur zeidat verandert, Ga U gang snaar, 't is D'E Clmqe Dooraibo» 3®* ECHTE FRIESCHE 20-50 a. PER. ONS Melange, van rijpe tabakken. Twee of drie klassen in de treinen? Opheffing der eerste klasse brengt geen voordeel. In verband met het feit, dat in Enge land de stoomvaartmaatschappijen in na volging van de spoorwegen ertoe overgaan de tweede klasse te laten vervallen, wijdt e®n medewerker van „Spoor en Tram wegen" een beschouwing aande vraag of hier te lande in de treinen niet een der drie klassen behoort te vervallen. Werd in Nederland de 1ste klasse af geschaft (in België en Duitschland is men daartoe grootendeels .overgegaan), dan zou, aldus de schrijver, de opbrengst door 'het van de 1ste naar de 2e klasse over gaan der reizigers f 1.177.000 jaarlijks teruigloopen. Daarentegen zou op den duur een groot deel der vrijgekomen zitplaatsen 1ste klasse kunnen worden bespaard, hetwelk tot een bezuiniging zou leiden van f 977.000 jaarlijks, zoo dat het jaariijksche tekort beperkt wordt tot f 1.77.000 -f977.000 is f200.000. Bovendien zullen door het vervallen van de eerste klasse de sneltreinen on geveer 15 pet. kleiner kunnen worden. De besparing aan brandstof, welke daar mede samengaat, zal waarschijnlijk niet grooter zijn dan f200.000 van de f9.500.000, welk laatste bedrag in 1929 totaal aan brandstof en electrisehen, stroom werd uitgegeten. Het vervallen van de 1ste klasse brengt dus, volgens deze gegevens geen geldelijk voordeel, en in de eerste jaren zeker nadeel. De reizigers, die tot nu toe van de 1ste klasse gebruik maken, zouden dus worden ont- riefd, zonder dat eenig voordeel daar te genover staat. Inmiddels is in de laatste jaren het ge bruik van de 1ste klasse per zitplaat.' aanmerkelijk toegenomen, wat schrijver aantoont met een vergelijking van de cij Vesteral zonder eenige moeite ingenomen. De radicalen werden uiteen gedreven. Sommige van de leiders zijn naar het Noorden gevlucht, waar nog steeds ge vochten wordt, maar de rcvolutionnairen zijn verloren. Waar is Max toch? Soms heb ik het gevoel, alsof het leven geenerlei waarde meer voor me heeft. Als ik niet zooveel te doen 'had en er niet zulk een groote verantwoordelijkheid op mij rustte, zou ik veel liever sterven. Vandaag moest ik over het lot van Gulan beslissen. De meerderheid der Regeerang wenachte, dat hij ter dood veroordeeld1 werd', om als afschrikwekkend voorbeeld te dienen. Ik had evenwel de beslissende stem en zei, dat ik hem in de gevangenis wemschte te laten, totdat Max terug is. De arme man is nu volslagen krankzinnig. Ik ben er van overtuigd, dat Max hem niet ter dood zal willen laten brengen. De meeste families, welke aan het Hof verkeeren, zijn teruggekeerd. Er is echter nog geen spoor van Hulda te be kennen. Haar ouders maken zich erg on gerust over haar. Ik heb den zoon van Maria op het paleis laten ontbieden. Gu lan's mannen waren er niet in geslaagd hem te pakken te krijgen, daar hij bij tijds wist te ontsnappen. Hij vertelde, fers voor 1913 en. 1929. In eerstgenoemd jaar waren er per K.M. 8100 reizigers per zitplaats, in 1929 bedroeg dit aantal 12.000, terwijl het aantal zitplaatsen in deze klasse in die 16 jaren met bijna een derde werd verminderd!. Steeg het ver keer in de 1ste klasse met 6 pet., het nuttig gebruik per zitplaats nam 50 pet. toe en bedraagt thans 80 pet. van dait per zitplaats 2e en 3e klasse in 1913. Per zitplaats bedroeg de opbrengst in 1929: le kl. f451, 2e kl. f506 en 3e kl. f390. Geschenk aan de Koningin aangeboden Van Menadion©e®che militairen. Gisteren is bij' monde van den kapitein der artillerie van het Ned. Indisch leger O. Beltzer, in de Indische zaal van het Koninklijk paleis in Den Haag, namens de Menadoneesche militairen van het In disch leger een geschenk aan de Koningin aangeboden. Het geschenk bestaat uit eenige voor die zaal bestemde fraaie meubelstukken van Mimahassasch ebbenBout, uitsluitend door arbeiders uit de Minahassa vervaar- LUCHTVAART. De Duitsche, grondige werkwijze is ook het kenmerk van de opleiding op de Duitsche vlieg scholen voor verkeersvlie- geniers. Deze schooi is een naamlooze ven nootschap, waarvan het DuitscBe ver- keersministerie en de Lufthansa de eenige aandeelhouders zijin, terwijl de school nog een regeeringssubsidie geniet van een paar mülioen mark. De leeraren zijn zelf alle uitstekende vliegeniers; een van hen Wolfgang von Gronau, heeft zich onlangs nog onderscheiden door via IJsland, Groen land en Newfoundland naar Amerika te vliegen. De onkosten, die verbonden zijn aan het in stand houdén van een voldoen de aantal land- en watervliegtuigen, .ma ken voor een particuliere school zulk een grondige en veelzijdige opleiding onmoge lijk, zoodat deze school tot nog toe eenig in haar soort is gebleven. De opleiding duurt drie jaar voor piloten van land- en vier jaar voor die van watervliegtuigen. De school bezit ongeveer 50 toestellen, terwijl tevens alle moderne instrumenten voor de navigatie, meteorologische waar neming, nachtvluchten en andere prestaties in haar bezit zijn. Men beschikt er ook over een eigen radiozender. De school is gevestigd te Brunswijk en heeft onder- afdeelingen te Schleissheim in de 'buurt van Müncheti (voor landvliegtuigen) en te Warnemünde en List, op het wadden eiland Sylt (Moor watervliegtuigen). Het vfolgen der cursussen eischt gnoote finan- tieele opofferingen en toch bieden er zich jaarlijks ongeveer 1000 leerlingen aan hiervan worden er slechts 20 a 25 aan genomen. Men kan dus hooge eischen aan de leerlingen stellen. Zij dienen een mid delbare school afgfeloopen te hebben en tusschen de 18 en 26 jaar oud te zijn Verder moeten zij een bepaald diplom: voor lichte athletielk bezitten en Engplscfci of Spaansch kunnen spreken. Het licha melijk onderzoek en de psychotechnisebfa proeven zijn zeer zwaar. Het kost- en dat Hulda bij hem kwam en hem den brief voor Hugo Resta gaf. Intussc'hen werd er heftig gevlochten in de stad en de koninigsgezinden waren in het nadeel, Max had zich geen oogeriblik te vroeg uit de voeten gemaakt. Hulda bleef toen slechts kort bij hem. Ze vertelde niet, dat zij den Koning zocht, doch beweerde haar ouders te willen gaan bezoeken. Hierna volgden woelige dagen. Het werd bekend, dat Gulan krankzinnig was ge worden en gevangen genomen werd. Het volk verwelkomde Hugo Resta en zijn mannen en keerde opgewekt tot het ge wone leven terug. Alles is natuurlijk nog niet in orde, zoolang Max niet gevonden is,. Het lijkt haast onmogelijk', dlat nu reeds vier maanden verloopen zljm, sinds Hulda en ik Gritna verlieten en hier kwamen,. Het paleis, diat als hoofd kwartier dienst deed, werd erg gehavend', en slechts enkele kamers daarvan zijn nog onbewoonbaar. Ilk heb een telegram aan moeder ge zonden en ontving een antwoord, van haar, en eveneens bericht van neef Ar thur en verscheidene van mijn kennissen, Stephanie van Moldavia heb ik per tele foon gesproken, én eveneens June van Oren. Ze heet echter niet langer zoo, daar ze met dien aardigjön legfttie-afccre- dagboekblaadjes 12 DECEMBER 1950. Mijnheer de Redacteur. Nu loopt de gal mij toch over. Komt bij den directeur- generaal van de Posterijen nog wel eens de gedachte op, dat het publiek tocht eigenlijk bestaat uit klanten De manieren en de toon van de Pos terijen zouden dit niet doen vermoe- den. Wij vervallen van kwaad tot erger. Ik herinner mij als den dag van gisteren, hoe twintig jaar geleden, in 1930 dus, de bordjes met het gebod „Stilte" in de postkantoren werden opgehangen. Een storm van veront waardiging stak toen op. Men vroeg zich af, hoe een leverancier het in zijn hoojd kon halen, zijn klanten het luide praten te verbieden. Men vroeg in de kranten of een banketbak ker, een bloemenwinkeliereen café houder den treurigen moed zou bezit ten, het publiek in zijn zaak „Stilte" toe te bulderen. Hoe lang is dat alles geleden! Welk een ideale toestand was dit nog, vergeleken bij wat wij heden ten dage moeten dulden! Wij herinneren het ons allen, hoe de Posterijen, gerugsteund door hun monopolistische positie, steeds dries ter gingen optreden. En zoo is het jongste dreigement sedert gisteren tot werkelijkheid gewordende borden ..Stilte" zijn vervangen door plakka ten, vermeldende dat op praten een maximumstraf staat van 4 weken, op kuchen, hoesten, luidruchtig geeuwen en keelschrapen 6 weken, op fluiten 12 weken en op niezen 24 weken. On gehoord noem ik verder de vernede rende bepaling, dat het publiek met den hoed en de schoenen in de hand de postkantoren moet betreden en een aanbeveling van zijn bank moet over leggen, nofabene voor een aankoop a contant!! Dat iedere ambtenaar, die achter een loket zit, moet worden aangesproken met Excellentie, acht ik tenslotte zoo weerzinwekkend van aan matiging, dat ik er eenvoudig (behal ve de zoo even gebruikte) geen woor den voor kan vinden. Mijnheer de Redacteur, wij zijn se dert 1930 wél diep gezonken. Maar zou dit wel het geval zijn geweest, in dien wij in 1930 den moed hadden gehad, die onbeschaamde bordjes van de muren te rukken Het is maar een vraag. Met dank voor de plaatsing. Uw abonné, FURIEUS. en lesgeld bedraagt ongeveer f.100 per maand, waarvan ongeveer f 12 aan de jongens wordt teruggegeven, als zak'gekf; zij mogen echter geen alcohol drinken op de terrreincn der school. De opleiding voor land- en watfervlieg» tuigen is gedurende de eerste 18 maanden dezelfde. Eerst blijven de leerlingen vier weken te Bronswijk, dan gaan zij vijf maanden naar de zeevaartschool te Neu- stadt bij Lübeck, waar zij in de navigatie geoefend worden en varen naar Scandi navië, Danzig en Finland. Tevens worden taris getrouwd is, die overgeplaatst werd naar de Moldaviaamsche hoofdstad. Ik zal haar spoedig weerzien. Ja, dat is heerlijk, maar ik kan haast aan niemand anders dan aan Max denken. Als hem iets overkomen is, heeft het leven geen waarde meer voor mij. Plotseling kwam er een idee bij me op. Hoe had ik zoo dom kunnen zijn? Toen ik vanmorgen met Hugo Resta sprak, kwam de gedachte eensklaps bij me boven. „Waar is Karina Valona?" vroeg ik hem. Hij wist het niet. Er werd niets om trent haar vernomen sinds de revolution- nairen. het volk hadden medegedeeld, dat zij met Max het land had verlaten. Het was vreeimd, dat wij geen van allen aan die vrouw gedacht hadden, welke zulk een groote rol in Max's leven, had ge speeld. Haar afschuwelijke invloed over hem had mij zooveel ellende bezorgd, dat ik maar al te blij was haar uit mijn ge dachten te kunnen bannen. Wij hadden echter niet moeten vergeten, dat zij alles in, het werk zou stellen om Max weer in haar macht te krijgen. (Wordt vervolgd). "T~i Tin Kft I r.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina 1