Stadhuis van fines, f Voor het eerst de lucht in N° 116 Woensdag 10 December 1950 117 Jaargang UNTVELT's BAZAR Het meisje, dat met een Koning trouwde Kunst FroViocienieuWs ^Oo/'sch^Si/ ABONNEMENT Prijs per kwartaal in Goes f 2, bulten Goes f2, Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt Maandag-, Woensdag en Vrijdagavond. GOESCHE UitgaveNaamlooze Vennootschap Goesche Courant Telefoonnummer 17, na 17.30 No. 244 COURANT en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf gevestigd te Goes. ADVERTENTIËN van 1—5 regels fl,20, elke regel meer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt 2 maal berekend. Dienst aanbiedingen en aanvragen 15 et per regel. Advertentiën worden aangenomen tot 12 uur voorna- door BEP YERSLUYS, gebrevetteerd vliegenierster. Holland's eerste pilote vertelt ons in het volgende artikel hoe „zalig', ze de vlieg sport vindt. Het moet voor velen een onveilig ge voel zijn, dat hun Hollafndsche hemel doorkruist wordt door een vrouw en dan nog wei een op den overmoedigen leeftijd. De gedachte, dat die zwaar ronkende machines door een man bestuurd worden gaf tot nu toe de zekerheid, dat hen niet op den een of anderen dag het kostbare hppfd door een' amechtig kistje met motorbezwaren verpletterd zou wordjem. Want daarvan leest men immers voortdu rend m verslagen over buitenlandsche vliegprestaties. 1 Nu moest U eigenlijk uit louter en thousiast „Hollander-zijn" die vrees op zij kunnen zetten, enlkel en alleen door t besef, dat in Holland nooit zulke gekke dingen gebeuren, omdat wij een degelijke Hollandsche opleiding genieten en onze sporttoestellen veel te goed geconstru eerd en \eei te netjes opgevoed zijin om een (a ndere landingsplaats uit te zoeken dan die hen daarvoor aangewezen is. Maar toch zullen er altijd nog eenigen onder U zijn, die deze overtuiging niet huldigen en voor hen zal ik probeeren een beeld ervan te geven hoe geweldig serieus wij ons iai de vliegkunst bekwa men en hoe ervoor gezwoegd wordt, dat we het leven van onze medemens chen niet in gevaar brengen. En tevens moet het een oproep worden voor alle meisjes, die in de volgende twee jaar hun vlieg brevet A zullen halen. Wanneer komen jullie nu? Weet je hoe je moet beginnen? Je wacht tot de 't moeilijkst je overtui gen helft van je ouderenpaiar naar het buitenland gaat. Dan toom je de andere helft je verlangen om een paai" maal in de week firissche lucht te krijgen, en je behoefte om iets anders te doen als chauf- feeren, iets waar je tenminste minder af hankelijk bent van de stommiteiten van anderen dan die van je zelf. Verder is zeer aan te bevelen een fabrieksstad als woonplaats, waar iedere windrichting een speciaal luchtje heeft en als studie: zingen J En dan ga je al je rederijkerskunsten aanwenden, om 't slachtoffer te overtui gen van de mood'zakelijikheid. Dat lukt natuurlijk! En dan vraag je als de wind de keuring aan en zorgt, dat je goedge keurd wordt. Verder stap je naar Hein Schmidt Crans toe en vertelt hem, dat je komt lessen. Dan is Heintje verrukt en plant je in een kistje voor de eerste les. En van hier af aan koimt mijin ervaring. Het lijkt makkelijk! Ik woird op 500 M. gezet en losgelaten. Hein zit voor mij en corrigeert alles wat ik doe door de dub beie besturing. Ik omklem den knuppel en probeer het geval. Alles heeft invloed op {in koper. 86 FEUILLETON. DOOR ALICE HEATH HOSKEN. Vertaald door Dicky Wafelbeikker. Hij zei, dat wanneer hij over enkele da gen zijn intocht in Lostrasia zou doen., ik hem als zijn bruid zou vergezellen. Hoewel hij krankzinnig is, gedraagt hij zich toch rustig. Hij beweerde morgen ochtend mijn antwoord te komen halen, want hij is er van overtuigd, dat ik er in zal toestemmen; zijn vrouw te worden. Ik ben geheel van streek. Wat moet ik be- De dag is verstreken en Gulan is niet in mijn nabijheid geweest. Weer hoor ik het onafgebroken rijden van automobie len, en hoewel de muren in dit oude huis toch erg dik zijn, gingen duidelijk woe dende stemmen tot mij! d^or. Ik geloof stellig, dat het de leiders van de revolutie zijn, die kwaad op Gulan zijns, wat wel licht betieekent, dat alles verkeerd' loopft. Het wordt donker en de wind .iert om het kistje, behalve jezelf. Je probeert rechtuit te vliegen en krijgt de sensatie van een cakewalkop-, neer, links beneden* rechts beneden. Niets aan te doen. Dan toovert Hein een paar bochten en daar draai je zelf een raar verwrongen figuur achteraan, wat je met echte vliegerstrots vervult. Je west geen twee minuten achter el kaar aan welke kant het vliegveld ligt en bepeinst, dat de motor beslist onreg matig loopt en. hoe je de eerste noodlan ding zult doorstaan. Na een half uur kom je beduusd van het vele denken weer 1 nedein, en is iedere piloot voorwerp van eein verwonderde vereering. Hoe spelen die menschen dat klaar? Hetzelfde doe je ongeveer vier uur lang, en als je zoo tamelijk rechtuit kunt vliegen en ook wel eens een bocht maakt zonder dat je snelheid varieert tusschem de 60 en 140 K.M., dan komt de eerste zelfgemaakte start en landing. Ein daarmee begint het werken. Starten, landen, star ten, landen, niets anders. Zes of acht maal per half uur en dat doe je gemiddeld tien uur lang, dus 'ongeveer 140 landingen maak je wel! Maar dat is dan ook de moeilijkste afdeeiing van het vliegen. Misschien wist U nog niet, dat de laatste meter boven den grond altijd de plaats is waar je Fou ten de onaangenaamste uitwerking heb ben. En dat is de reden waarom juist op het voorzichtig en glijdend neerzetten van een kistje zoo geweldig hard getimmerd wordt. Op welke hoogte je je motor ook afzet, altijd moet je even voor de landing goed kunnen zien en voelen of de verhou ding tusschen snelheid en hoogte juist is. En als bij het landen zelf de snelheid te groot is, moet je het toestel eerst zoolang horizontaal Laten uitzweven 'tot je het voelt doorzakken. Dan trek je vlug den knuppel naar je toe, waardoor 'het toestel iets met den neus de lucht ingaat, en zoo doende raakt bij het verder wegzakken de staartpin het eerst den grond en daarna pas de wielen. En om dat alles te leeren tot je het automatisch doet, en niet meer angstvallig naar de grassprietjes zit te loeren of ze al duidelijker worden, daar voor zijn die vele oefemiren noodig. En dan mag je „los" en wordt Heintje vervangen door een zaJndzak. Verder krijg je aan weerszijden.' van het toestel een oranje vlag. „Pas op, kom niet in mijn buurt, ik kan er nog niets van!" beteekent die. De eerste solo-vlucht moet voor de meesten een grootsche sensatie zijn. Jam mer genoeg is dat voor mij eenigszins te gen gevallen. Het ging zoo rustig en ge woon, dat 't met (was of de instructeur nog voor mij zat. De verdere vluchten waren echter iede- ren keer heerlijker. Het gevoel een toe stel zelf in de hand te hebben, ermee te kunnen stijgen en dalen al naar je het wenscht, dan eens laag boven, den grond te vliegen en dan weer dwars door de wolken te klimmen tot je in een sneeuw wit wolken-landschap de zon weer terug het huis. Het weer is erg slecht den laat- sten tijd. In Maart heeft men hier even als in Engeland hevige stormen. Boven dien is het flink koud en er zijn geen kachels meer. Voortdurend zit ik met een bontjas om me heen geslagen.... Ik gelopf niet, dat alles naar wensch gaat. BEVRIJDING. Volgens de klok is het tien uur. Nie mand heeft mij iets te eten gebracht. Sinds de lunch is geen sterveling bij' me geweest. Alles is heel rustig in bet huis. Oh, waar is Max? Wa,ar is Hulda? Zal ik ze ooit terugzien? Ik schrijf om iets te doen te hebben, want feitelijk valt er niets te vermelden. Ik ben ontzettend angstig. Er heerschlt een beklemmende stilte, en ik heb het gevoel alsof er iets ernstigs gaat ge beuren. OP HET LANDGOED VAN GRAVIN RESTA. Ik heb er niet het flauwste vermoeden van, hoe ik hier ben gekomen. Ik heriinr ner me niets anders meer dan Gulam's schitterende groene oogen, zijp. wreeden glimlach en ik hoor hem zeggen, dat hij president van Lostrasia is geworden. Sindsdien is er meer dan een week vindt, dat was wèi een sensatie, en deze was des te prettiger, omdat er absoluut geen angstgevoel bij kwam! Na zeven uur les te hebben gevlogen, dat is boven het gemiddelde, heb ik het brevet gehaald. Eerst de hoogtevlucht, dat was een be zoeking. Je moet naar 2000 M. klimmen en daar een uur blijven. Het was heel erg koud en ik heb boven een deuntje zitten huilen om de pijn in mijn vingers. (Ver moedelijk zal geen mijner collega's zich daaraan bezondigd hebben). Uit verveling klom ik naar 2700 M. en daalde plotseling om net jnog boven hel streepje van (die 2000 M. te blijven;. Dat was het zwakke oogenblik, maar gelukkig heb ik 't doorgezet en 't tweede half uurtje ook maar volgehouden. Maair toen de tijd om was, zette ik den motor af en was in drie minuten beneden. De rest was gemakkelijker. Drie lap- landingen vanaf 600 M. en vijf achten draaien op 100 M. boven het veld, om twee punten die 500 M. uit elkaar liggen. Het ging vlot, gelukkig, want welk een slechten indruk zou 't geweest zijn, als de eerste vrouwelijke pilote het examen net op het nippertje van voldoende afge legd zou hebben. Het zwaarste van de heele vliegerij was echter de nasleep. De interviews, de vele te beantwoorden brie ven, waar ik nog lang niet doorheen ben! „De weg zurück". Het nieuwe boek van Remarque. De Parijische „Matin" is dezer dagen begonnen met de publicatie in feuilleton Vorm van het nieuwe boek van Erich Maria Remarque, den schijver van ,„Im Westen nichts Neues", dat ,»jDer Weg zurück" heet en- in het Fransch „Après..." De feuilleton-redacteur motiveert wav- om de „Matin" het boek publiceert. Hij verklaart als vrijwilliger aan den oorfeg te hebben deelgenomen. Als hij de hand van Remarque krachtig gedrukt heeft, dan is het niet omdat hij het verleden is ver geten noch omdat hij' de toekomstige mo gelijkheden miskent, maar omdat Re marque zich thans in dezelfde positie be vindt als Frankrijk namelijk aan den kant van den vrede. Het nieuwe boek van Remarque werpt, zoo besluit de Fransche redacteur, licht op de elite van een generatie, gisteren vijandig, die zich met haar leed, haar bloed en het gedood worden van haar illusies het recht heeft gekocht de ver heven taak van dien vrede te bepleiten tegen de vervloekte zaak van den oorlog. De brand te Middelburg in 1929. Een terugblik op het af geloopen jaar. Men schrijft ons uit Middelburg: Zondag was het juist één jaar geledjen dat Middelburg door een ramp werd ge troffen, n.l. door den grooten brand die in de hoofdstraat, de Langedelft, niet min der dan 6 gebouwen geheel en het Grand hotel voor een zeer groot, vornaam deel vernietigde. Bovendien bekwamen en kele andere panden zoo'n belangrijke verloopen en nog steeds kan ik me geen rekenschap' geven van den tijid. Het lijkt alsof alles slechts enkele minuten geleden plaats had. Ik zat te schrijven in de1 kamer van Gradivona's oude huis, toen Gulan binnen trad. Hij was heel eigenaardig gekleed. Hij had een blauwen boezeroen aan en daarover een met gond afgezette mili taire tuniek van een der oude garde-regi menten, terwijl zijn borst bedekt was met ridder orden. Hij droeg een rijbroek van het gewone Laken, dat in zijn leger ge bruikt werd, en khaki beenbekleeding. Aan zijn zijde rinkelde een sabel en zijn schoe nen waren voorzien van spogen. Het heeft echter geen doel hierbij' lang stil te staan. L'k zag onmiddellijk, dat hij totaal krank zinnig was. Hij stapte op mij toe, salueer de en knielde voor me neer, terwijl hij1 me dé ster van Lostrasia noemde en zei, dat hij gekomen was, om mij naar Vesterall te geleiden, waar wij zouden, trouwen. Ik zag geen kans om te ontsnappen, want ik wist, dat er rondom 'het huis schildwachten stonden, terwijl Gulan zoo sterk als esn leeuiw is. Ik trachtte niet hem te pralen, aange zien dit het eenige scheen, wat ik doen kon. Toen hij nog min of meer bij zijn verstand was geweest, bleek mijn wil ster- Zij, die zich nu als abonné op de GOESCHE COURANT opgeven, ont vangen de nog te verschijnen num mers vóór 1 Januari a.s. GRATIS. schade, dat de daarin gevestigde winkel zaken voor kortoren of langeren tijd moes ten worden gesloten. Nu, op dezen eersten jaardag van de ramp, slaan wij een korten terugblik op hetgeen in een jaar is geschied om de toe gebrachte schade te herstellen en om maatregelen te nemen, die 'het mogelijk maken om bij een on verhoopten nieuwen brand van gro0ten omvang met kracht den strijd tegen het vuur te voeren. De Fransche Bazaar, waarin op de bovenste verdieping de brand ontstond, zal nimmer meer terugkeeren. De grond waarop dit pand heeft gestaan, werd oor spronkelijk gekocht door de firma S. Wie ner en Co., die haar manufacturenzaak en ook haar beddenzaak aan de over zijde der straat in vlammen zag opgaan, doch werd later geruild voor den grond, waarop tot 7 December 1929 de winkel en lunchroom van den heer J. P. Rosen- daal, firma R. Oosterhuis, stond. Voor den herbouw van het Grand hotel zijn verschillende plannen overwogen en gemaakt, zoowel door den toenmaligen directeur, ais door hen, die later de aan deelen van de N.V. overnamen, tot dat nu juist Woensdag j.l. weer een. plan ter goedkeuring aan B. en W. is toegezonden. Hierbij is niet gerekend op bebouwing van het naastgelegen terrein, dat initus- schen van den heer Rosemdaai werd over genomen, die Middelburg metterwoon verv liet en zijn winkel en lunchroom niet her bouwde. Aan deze zijde der straat is thans een dubbel winkelpand der firma S. Wiener en Co. in aanbouw, doch het terrein, waar vroeger kantoor en maga zijn der rijwielfabriek der firma Gebr, Kaan waren gevestigd, ligt nog altijd open en onbebouwd. Aan de overzijde der straat is de her bouw van den ijzerwinkel der firma D. de Jager Jr. reed® een heel eind gevor derd en haar magazijnen achter den win kel zijn reeds weer geheel in tact. Op de plaats, waar aan deze zijde de firma Wiener haar tweede zaak had, heeft 'zij thans een noodwinkel zonder verdie ping er op en het is niet békend wat hier zal komen als die nieuwe winkel dezer firma gereed is. Uit dit alles blijkt, dat de gevolgen van de ramp zich ook nu dia één jaar nog zeer doen gevoelen. Zooals boven reeds gezegd, willen wij ook de maatregelen nagaan voor de ver betering van de brandweer. Bij den. groo ten brand was door het optreden van de brandweeren uit Goes, Bergen op Zoom en Rotterdam gebleken, dat autobrand- Wybert-tabletten zijn alleen echt in de hygië nisch verpakte en ge sloten blauwe doozen 25, 45 en 65 ets. Weiger namaakt Iter te zijn dan de zijne, doch dit ging thans, mu hij in een dergel ijlt en toestand verkeerd^, totaal niet op-. Ik had hem evenmin kunnen tegenhouden als den loop van een rivier, die buiten haar oevers is getreden. Het is evenwel nutteloos hierover uit te weiden, maar zoolang ik leef, zal ik het nooit vergeten. Ik schoof voetje voor voetje naar de deur, terwijl hij den groot sten onzin uitkraamde over 'het heerlijke leven, dat wij samen zouden hebban. Ik was slechts van een enkele gedachte bezield, namelijk er de voorkeur aan te geven in mijn poging tot ontsnappen door de wachten gedood te worden dan... Ik herinner me, hoe hij met uitgestrekte ar men op mij toekwam, dat ik zijn adem op mijn wang voelde en voortdurend bad om te mogen sterven... Toen vloog eensklaps de deur open en kreten weerklonken, terwijl bevelen op luiden toon werden gegeven. Een revolver schot werd gehoord en toen herkende ik liet mooie ernstige gezicht van Hugo Resta, die een en al bezorgdheid was. Een geschreeuw van woede en tegelijk van op luchting ontsnapte aan zijn lippen en het volgende oogenblik hadden verscheidene van zijn mannen Gulan gegrepen, zijn hian- den geboeid On hij werd uit de kaïmer ver 'Dagboekblaadjes lo DECEMBER. Als ik lees dal er weet een arts is afgestudeerd, vraag ik mij dikwijls af, aan welke redactie hij zou komen. Gaat u nog wel eens naar een dokterIk nooit. Alle groote bladen bezitten tegenwoordig genees kundige medewerkers (die blijkbaar ook geen patiënten meer hebben, want hoe zouden ze er anders journalist bij kunnen zijn?) en als je die hun adviezen maar opvolgt, en gezond blijft, heb je verder geen dokter noo dig. Je leest vaak in die artikelen din gen, die je door hun groote waar heid zóó diep treffen, dat fe ze nooit meer vergeet. Zoo herinner ik mij de van diep inzicht getuigende opmer king, dat een kind slaap noodig heeft. Het schijnt zelfs dat een kind, het welk goed slaapt, overdag tot meer in staat is dan een kind dat slecht slaapt. En u raadt nooit hoe dit komt. Het moet hieraan worden toegeschreven, dat slaap een natuurlijk middel is tot verfrissching van lichaam en geest, zoodat een kind dat in 't geheel niet slaapt, minder kans heeft om num mer 1 van de klas te worden dan zijn medeleerlingen. Dat is natuurlijk ont zettend en sedert ik dit weet, heb ik on der al mijn kennissen de gedachte ge propageerd, dat kinderen 's nachts moeten slapen en goed slapen. Wie zou daar ooit op gekomen zijn En bij het journalistiek consult blijft het niet! Nu wij allemaal zoo ongezond zijn, dat we alleen nog maar kunnen spre ken over gezondheid, kracht en hy giëne, zal er ongetwijfeld groote be langstelling bestaan voor het idee, gra- mofoonplaten met doktersadviezen op de markt te brengen. Als iemand ziek is, hoeft hij dan alleen maar de goede plaat op te zetten. Het is een aller aardigst idee en men kan er zijn avon den, waarop men visite heeft die niet bridgt, plezierig mee vullen. Trou wens, ook als men alleen is, kan men zijn tijd, voor zoover die niet bezet is met lichaamsoefeningen, punkholle- ren, Turksche baden, touwtfessprin- gen, verpoozing, het houden van di eet, het lezen over ziekten, tempera- tuur-opnemen, naar de tong kijken, in geënt worden, het vermijden van kou de voeten, heilgymnastiek en massa ge, verjongingscursussen, eleclriseeting van den schedel, verven van het haar, diep-ademhalen, halter- en knodsoefe- ningen, gorgelen, het slikken van As pirin en andere patentmiddelen, het bijwonen van lezingen over gezond heidsleer, ik zei, ook als men al leen is kan men zijn tijd, voor zoover die nog vrij is, op nuttige en aangena me wijze besteden door op de gramo- foon een paar boeiende medische pla ten af te draalen. Zelfs als men ge zond is, kan men zich zonder moeite verbeelden ziek te zijn en naar het doktersadvies luisteren. Het lijkt me net iets opwekkends voor de donkere dagen vóór Kerstmis. spuiten met groote capaciteit goede wape nen zijn tegen een brand als deze was. Er- werd dan o<>k onmiddellijk een autospuit wijderd. Hej laatste, wat ik nog zag was de schittering van zijn groene oogen. Ik werd hierheen gebracht, doch ik sliep gedurende het grootste gedeelte van den weg, die per auto werd afgelegd. Hugo heeft geien definitieve berichten omtrent Max. Voor zoover hem bekend was, heeft Hulda hein niet gevonden. Hij zelf 'kreeg tijding aangaande mij door mid del van Maria's zoon uit de bakkerij. Hij zond hem de code, welken Hulda en ik hadden opgemaakt, en liet hem weten, dat Gravin Hulda haar vrienden was gaan be zoeken. Ook deelde hij hem mede, waar ik mij bevondL 1 I Hugo kwam onmiddellijk naar mij toe. Hij keeft een grooten troep mannen bij zich en beweert, dat het geheele leger slechts op den Koning wacht, doch deze is spoorloos verdwenen. Waar kan Max zijn? Ik ben er zeker van, dat daar iets achter steekt. Hugo zegt, dat hij een week geleden nog in ga- regelde verbinding met hem stond. Vesteral was vrijwel geheel in onze handen, doch wij werden door een spion ven-aden. De opstandelingen deden ean nieuwen aanval, en, Max kon ternauwer nood bijtijds ontkomen. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina 1