De Kleine Bazar N° 120 Vrijdag 10 October 1950 117 Jaargangc Bij dit nummer be hoort een bijvoegsel Het R lüUschandaa NU in Het meisje, dat met een Koning trouwde hport. School en kerk Ixand en Tuinbouw ABONNEMENT Prijs per kwartaal in Goes f 2, buiten Goes f 2, Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt Maandag-, Woensdag en Vrijdagavond. GOESCHE 1 COURANT Uitgave: Naamlooze Vennootschap Goesche Courant en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf 1 n -f7 an vr~ r%AA j r~> Telefoonnummer 17, na 17.30 No. 244 gevestigd te Goes. ADVERTENTIËN van 15 regels f 1,20, elke regel meer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt 2 maal berekend. Dienst aanbiedingen en aanvragen 15 ct. per regel. Advertentlën worden aangenomen tot 12 uur voorm. Aan wien de schuld? Misdadige .zorgeloosheid. Uit den stroom van berichten over dc ramp der R 101 en de uitkomsten van het voorloopig onderzoek kunnen de voornaamste feiten thans reeds op gemaakt worden. Er blijkt zelfs al uit, wat de eigenlijke oorzaak van h( ongeluk was. Bij de eerste proeven is al gebleken dat het luchtschip ondeugdelijk was. Het was te zwaar en de motoren werk ten niet zooals het behoorde. Toen werd het luchtschip in tweeën gesn den en een tusschenstuk ingelasclit Daardoor kon ongeveer 20.000 kubieke meter meer gas worden ingenomen en steeg het draagvermogen beduidend Ook de motoren werden veranderd. Daarna ondernam men twee zeer korte proefvluchten, welke geen bevredigend verloop hadden. Het draagvermogen was nog altijd veel te gering en de motoren konden niet ten volle de kracht leveren, waarvoor zij gerekend waren. Ondanks dat werd besloten de vlucht naar Britsch-Indië door te zet ten, omdat men van het Parlement credieten trachtte te krijgen voor den bouw van nieuwe luchtschepen. Vóór het vertrek verklaarde Lord Thom son nog: „Ik heb den premier be loofd, dat wij 20 October weer in Londen terug zullen zijn", dit is juist vóór de bijeenroeping van het Par lement. Men moest zich dus haasten! De start was reeds een mislukking, omdat de met zware olie gestookte motoren aan den gang gebracht moes ten worden door kleinere motoren, welke niet wilden werken en eerst ge- ïcparecrd mocsien worden. Daarna kon men starten, doch het luchtschip steeg slechts langzaam. De boeg stak om hoog de achtersteven raakte bijna den grond Ooggetuigen verklaarden, dat het een beangstigend gezicht was. De afstand CardïngtonBeauvais is 600 K.M. en het luchtschip heeft daar. over acht uur gevlogen; het voer dus zeer langzaam. De radio-berichten wa ren niet optim'stïsch. De motoren werk ten „bevredigend", maar in de radio taal werkten de motoren meestal „uit stekend", zoodat de aanduiding „be viedigend" op zichzelf reeds betee- kende, dat de werking der motoren heel wat te wenschen overliet. De geredde stuurman heeft verklaard, dat het luchtschip in den storm in het geheel niet meer te besturen was. Vol gens hem was de commandant van plan geweest, bij Beauvais een nood landing uit te voeren en wanneer de voor uw ITin en Luxe Artikelen Glas van Leerdam. 61 FEUILLETON DOOR ALICE HEATH HOSKEN. Vertaald door Dicky Wafelbakker. „IK WILDE, DAT DIE JONGEN MIJ DOODGESCHOTEN HAD". Ik heb Max in geen drie dagen ge sproken. Ik heb hem geschreven een vreeselijken schok te hebben gekregen en verzocht hem geen pogingen te doen mij te zien. De hofhouding ver keert in de meenïng, dat Ik zwaar verkouden ben en mij in acht moet nemen, om den avond van het Bal geheel in orde te zijn. Max schijnt weer totaal opgeknapt te zijn. Hij antwoordde me, en deel de mij mede, dat hij er niets van be greep, doch er natuurlijk niet over dacht zich aan mij op te dringen. Hij eindigde met de woorden: „Zeg me in '8 hemelsnaam niet, Meg, dat je er spijt van hebt vriendelijk en verge vensgezind tegenover mij geweest te De vlag van de R 101, het Engesche luchtschip, dat bij Beauvais in Frank rijk zoo jammerlijk verongelukte, is vrijwel ongeschonden uit de puin- hoopen van de Zeppelin te voorschijn gekomen. Twee Fransche soldaten ver- toonen het overblijfsel. ervaren Majoor Scott bij nacht op onbekend terrein dergelijke voorne mens koestert, moet de toestand wel heel hachelijk zijn geweest. Als Ma joor Scott ook maar een sprankje hoop had gehad, zou hij nog getracht heb ben het vliegveld Le Bourget, bij Pa rijs, te bereiken, waar men hem bij de landing behulpzaam had kunnen zijn. Eén van de geredden verklaart, dat de boeg van het schip loodrecht naar de aarde dook. Het schip is dus niet bij vergissing in de boomen gestuurd wat trouwens zeer onwaarschijnlijk is bij een behoorlijk bestuurbaar lucht schip. De bovengenoemde stuurman verklaarde, dat zij op een hoogte van 50 meter vlogen en daf is geen hoogte, waarop men zich met een luchtschip vrijwillig begeeft. Hieruit volgt dus, dat het draagvermogen van het schip reeds lang voor de ramp ontoereikend was geworden. Uit het onderzoek is reeds geble ken, dat een van de grootste gascellen tijdens de vlucht gescheurd is; ver moedelijk bevond deze cel zich in het nieuw-ïngebouwde middenstuk en is het schip doorgeknikt. Daarbij zou den meerdere gascellen gescheurd en leeggeloopen zijn, waardoor het lucht schip daalde. De op het hoogste toe rental loopende motoren werden dooi den schok plotseling stopgezet, waar door zij rood-gloeiend werden en de uit de reservoirs stroomende zware olie vlam deden vatten. Deze vlam men zouden dan de waterstofcellen bereikt hebben. Bovendien was de be manning ongeoefend en eenvoudig overgenomen van den Britschen vlieg- dienst: zij hadden slechts de twee onbeduidende proefvluchten meege maakt. ,Het schip was ondeugdelijk. Het chauvinisme, dat deed verlangen naar een zuiver Engelsch luchtschip, leidde in dit geval tot het verlaten van den beproefden Zeppelinbouw. Men was zijn. Als dat zoo is, dan zou ik willen dat die jongen mij doodgeschoten had" Het spreekt vanzelf, dat ik begreep, dat hij er niets van meende. Men vertelde mij, dat hij een rijtoer gemaakt heeft, en ik vroeg Hulda of het volk hem niet opgewonden had toegejuicht. ,Oh, ja, Mevrouw", zei ze. „Er wordt evenwel gezegd, dat men U miste. Ze riepen voortdurend luid om U". Gisteren is Stephanie, de Koningin van Moldavia, weer terug gekomen. Vanavond hebben wij een heel lang gesprek met elkaar gehad. Ze vertelde me, dat ze zich erg on gerust maakte over Max. Door mid del van een harer hofdames, die ver loofd is met een kamerheer van Max, heeft zij ontdekt dat op den avond van haar aankomst Max heimelijk het paleis verlaten had om naar het huis van Madame Valona te rijden. Slechts zijn kamerdienaar wist, dat hij ver trokken was. Ik vind het afschuwelijk over die dingen te moeten praten, Meg", zei ze op haar vriendelijken, zakelijken toon, „maar daar ik weet, dat je van trotsch op het stalen geraamte, daf niet met ijzerdraden gespannen was en voor de eerste maal is hier gevlo gen met motoren, die met zware olie gestookt worden. Ook daarin ontbrak dus alle ervaringZonder zich op te houden met technische eischen is hier een „prestïge-politiek" gevoerd, waaraan alles moest worden geofferd. Men waagde het luchtschip, de be manning en de passagiers aan een zeer geriskeerde proefneming, waar van zij dan ook bijna allen het slacht offer zijn geworden. Een herhaling dus van het „Italia-geval"! Het zou echter zeer te betreuren zijn, wanneer deze misdadige zorge loosheid ten gevolge zou hebben, dat de publieke opinie zich tegen de lucht schepen in het algemeen keerde! VOETBAL. Het programma voor Zondag a.s. dat voor onderstaande klassen is vast gesteld, luidt als volgt: Zuidelijke le klasse K.N.V.B. Willem II—N. O. A. D. N. A. C.—L. O. N. G. A. P. S. V.Eindhoven. Wilhelmina—B. V. V. M. V. V. De Valk. Zuidelijke 2e klasse A K.N.V.B. D. O. S. K. O.-Breda. MiddelburgDe Baronie. R. B. C.Zeelandia. T. S. C.-M. E. V. O. Zuidelijke 3e klasse A K.N.V.B. Walcheren—S. I. N. O. T. O. TerneuzenVlissingen II. Zeelandia IIHulst. Zuidelijke 3e klasse B K.N.V.B. Goes-H. K. I. Vlissingen-N. A. C. III. BoeimeerD. O. S. K. O. II. alles op de hoogte bent, vind ik het verkeerd iets voor je verborgen te houden. Er bestaat geen twijfel, of Max is volkomen in de macht van die vrouw. Ik ben diep teleurgesteld in hem en geloof, dat er flinke maatrege len genomen moeten worden". „Flinke maatregelen?" vroeg ik met een bitteren glimlach. Ja. Volgens mij dien je ronduit met hem te spreken en er op te staan, dat hij volkomen met haar breekt. Ik geloof zelfs, dat je zoo ver moet gaan met hem te dreigen er een schandaal van te maken." ,Dat zou ik niet kunnen doen", ant woordde ik lusteloos. „Het is onmoge lijk, Stephanie. Maak je er maar niet verder bezorgd over". ,Maar dat moet ik wèl doen", zei ze. „Het is afschuwelijk, want jelui zijn als het ware voor elkaar gescha pen. Ik voel er heel veel voor die vrouw zélf eens onderhanden te ne- n". ,Oh, Stephanie", riep ik zenuwach tig uit. „Wat zou dat voor nut kunnen hebben? Zie je dan niet in, daf Max haar zelf niet wil opgeven? Er kan totaal niets gedaan worden. Ik wil De ontslagkwestie-Sckurer. Oprichting van een Vrije Chr. School. Maandagavond is te Lemmer een vergadering gehouden, waarin gepro testeerd werd tegen de handelingen van het schoolbestuur in de ontslag- kwestie Schurer (Schurer is de Chr. onderwijzer, die ontslagen is gewor den wegens zijn anti-militaristische be toogingen. Red. G. Crt.) en tegen de uitspraak van de commissie van be roep, welke commissie dit ontslag be krachtigde. De heer Jungcurt dit Den Haag sprak een inleidend woord en betoogde dat door de gevallen beslissing van de Commissie van Beroep het bijzonder onderwijs te Lemmer een bepaalde richting wordt uitgedreven en daar mee het Christelijk onderwijs in het algemeen eveneens. Dit is in strijd met de geschiedenis van het Christelijk on derwijs in ons land, want de voortrek kers o.a. de Savornin Lohman, hebben steeds het standpunt gehuldigd een vrije Christelijke school voor heel de natie. Dit standpunt is bezig verloren te gaan en dit zal voor het bijzonder onderwijs een groote tegenslag betee- kenen. Door de gevallen beslissing dreigt het bijzonder onderwijs een po litiek karakter te krijgen en dat moet zooveel mogelijk voorkomen worden, omdat dit de eenheid in den weg staat en slechts de versnippering zal bevor deren. De besprekingen die op het betoog van den heer Jungcurt volgden, had den een zeer voorloopig karakter, maar tenslotte werd een commissie benoemd, die de eerste stappen zal doen, om te komen tot oprichting van een vrije christelijke school te Lem mer. Gezien de oppositie tegen de handelingen van het Christelijk school bestuur schijnen deze plannen heel wel levensvatbaarheid te hebben en dan zal de ontslagkwestie aan de bij zondere school te Lemmer tot gevolg hebben, dat opnieuw een bijzondere school zal worden opgericht. Evenwel zij opgemerkt, dat voor alles getracht zal worden deze versnippering tegen te gaan en daarom zal als een en an der zoover gevorderd is, dat de aan vraag kan worden ingediend nog een laatste poging worden gedaan om de samenwerking te behouden. De uitvoer-contröle op de uien. Ir. A. W. v. d. Plassche schrijft ons: De in land- en tuinbouwkringen al gemeen toegejuichte Landbouw-ult voerwet werd met ingang van 15 Sep tember 1930 van toepassing verklaard op uien. Dit product werd n.l. in zoo slechte toestand op de buitenlandsche markt aangevoerd, dat het de Regeerïng wen- schelïjk voorkwam om van haar be voegdheid gebruik te maken en de uitvoer van niet tot een goed han delsproduct verwerkte uien te ver bieden. niet hebben, dat jij je er verdrietig over maakt. Ik zal je raad opvolgen en mij zooveel mogelijk amuseeren". „Maar Meg, ik weet zeker, dat je van hem houdt". Ze keek me thans heel ernstig aan. „Dat heb je mis, Stephanie", zei- ik kortaf. „Je veronderstelling is vol komen onjuist. Het kan me geen steek schelen, wat hij uitvoert". Ze verdween en er lag een bezorg de, treurige blik in haar oogen. Ze komt later weer terug om met mij al leen op mijn kamers te dineeren. Max woont het jaarlijksch diner bij, dat gegeven wordt door de leden van de Koninklijke Zeilclub. Ik heb echter een besluit genomen. Morgen zal ik met Max spreken. Wij moeten tot een oplossing komen, doch niet een zoodanige als Stephanie voorstelt Het is duidelijk genoeg, dat hij me voortdurend heeft voorgelogen. Hij heeft er niet over gedacht met dat schepsel te breken. Zelfs toen veron dersteld werd dat hij ziek te bed lag, is hij haar gaan bezoeken. Oh, wat ben ik blij, dat ik er een paar dagen geleden niet ingevlogen benoflie- 'Dagboekbtaadjes io OCTOBER. Het axioma, dat spreken zilver is, en zwijgen goud, is ons allen bekend. Maar men moet Amerikaan zijn om er den dieperén zin van te vatten. Van de week werd ik opgebeld door de Fordfabriek in Rotterdam: U wordt uitgenoodigd om de eerste steenlegging door mr. Ford bij te wonen van onze nieuwe fabriek. Maar u wilt er wet om denken, dat meneer Ford er niet van houdt, ge- iftUu'viewd te- worden. Ik gaf de directie in overweging, dan maar liever niemand uit te noo- digen, daar de eerste discrete journa list nog moest worden uitgevonden. Of het aan mijn advies te wijten is, dat de eerste steenlegging niet door ging, kan ik niet zeggen. De officieele reden is in ieder geval, dat de heer Ford de geprojecteerde fabriek te klein vindt voor ons land, wat de grootste hoffelijkheid is, die wij se dert jaren van 'zulk een aanzienlijk vreemdeling hebben ondervonden. Toch is het jammer, dat ik den heer Ford niet heb mogen intervie wen. Het onderhoud zou vermoede lijk ongeveer op de volgende wijze van stapel zijn geloop en: Mijnheer Ford (of zegt men Si re tegen een automobielkoning?zoudt u zoo vriendelijk willen zijn, mij een kort onderhoud toe te staan? Wat 'n omhaal van woorden, Sir! Efficiency, efficiency! Is Inter view plase" niet voldoende? Hoeveel kranten vertegemvoordigt u? Eén. Belachelijk! Alleen massapro ductie loont! Kom terug als u voor 300 bladen werkt. Mijn tijd is te kostbaar. Een enkele vraag alstublieft Ik ben een klant, ik rijd uitsluitend in Ford-taxi's. Ik geef u 22 seconden. Uw indruk van Holland? Bewonderenswaardig lilliput. Philips? Een kei. Uw sterkste herinnering aan Holland? Honderd brieven met offerten van antiquairs. Bedelbrieven? Hm. Maar waarom vraagt u niets over mijn inkomen, mijn vrouw en dochters, mijn liefste sport, mijn lievelingsboeken, mijn godsdienst,Hol lywood, de drooglegging, de bandie ten van Chicago, de talkiesIs u wel reporter? Hebt u een legitimatie bewijs? Zeker. Ehin welk merk auto rijdt u het liefst? Te laat. De 22 seconden zijn om Zoo eindigde het korte onderhoud, dat ik niet met den heer Ford mocht hebben. Reeds nu blijkt duidelijk welk nuttig werk verricht is met de instelling van deze controle, omdat het een prikkel blijkt te zijn voor land- en tuinbou wers om hun producten beter af te leveren. Immers zoolang er nog han delaren werden gevonden, die ook het slecht klaar gemaakte product afna- ver gezegd, dat ik mijn zelfbeheer- sching verloor en het op mijn zenu wen kreeg. Hoe dankbaar ben ik, dat ik dien brief zagHoe vreeselijk zou ik me anders hebben moeten schamen. i LËJ ALLES IS VOORBIJ! 1 "j Ik heb Max gesproken, aangezien ik hem verzocht vanavond in mijn bou doir te willen komen. Daar ik goed had nagedacht over hetgeen ik zeggen zou, begon ik dadelijk: ,Max, ik wilde je even vertellen, dat ik niet meende, wat ik eenige da gen geleden zei. Je overviel me als het ware". „Je bedoelt, dat je niet opnieuw wilt beginnen, Meg?" vroeg hij. Er lag een angstige en verlangende uit drukking in zijn oogen. „Ja", antwoordde ik. „Ik heb er niets van gemeend". „Maar Meg, je zei...." „Je hebt toch zeker wel gezien, dat ik niet geheel mezelf was", viel ik hem in de rede. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina 1