De Kleine Bazar
N° 120
Vrijdag 10 October 1950
117 Jaargangc
Bij dit nummer be
hoort een bijvoegsel
Het R lüUschandaa
NU in
Het meisje, dat met
een Koning trouwde
hport.
School en kerk
Ixand en Tuinbouw
ABONNEMENT
Prijs per kwartaal in Goes f 2,
buiten Goes f 2,
Afzonderlijke nummers 5 cent.
Verschijnt Maandag-, Woensdag
en Vrijdagavond.
GOESCHE 1 COURANT
Uitgave: Naamlooze Vennootschap Goesche Courant en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf
1 n -f7 an vr~ r%AA j r~>
Telefoonnummer 17, na 17.30 No. 244
gevestigd te Goes.
ADVERTENTIËN
van 15 regels f 1,20, elke regel
meer 24 cent. Driemaal plaatsing
wordt 2 maal berekend. Dienst
aanbiedingen en aanvragen 15 ct.
per regel. Advertentlën worden
aangenomen tot 12 uur voorm.
Aan wien de schuld?
Misdadige .zorgeloosheid.
Uit den stroom van berichten over
dc ramp der R 101 en de uitkomsten
van het voorloopig onderzoek kunnen
de voornaamste feiten thans reeds op
gemaakt worden. Er blijkt zelfs al
uit, wat de eigenlijke oorzaak van h(
ongeluk was.
Bij de eerste proeven is al gebleken
dat het luchtschip ondeugdelijk was.
Het was te zwaar en de motoren werk
ten niet zooals het behoorde. Toen
werd het luchtschip in tweeën gesn
den en een tusschenstuk ingelasclit
Daardoor kon ongeveer 20.000 kubieke
meter meer gas worden ingenomen en
steeg het draagvermogen beduidend
Ook de motoren werden veranderd.
Daarna ondernam men twee zeer korte
proefvluchten, welke geen bevredigend
verloop hadden. Het draagvermogen
was nog altijd veel te gering en de
motoren konden niet ten volle de
kracht leveren, waarvoor zij gerekend
waren. Ondanks dat werd besloten de
vlucht naar Britsch-Indië door te zet
ten, omdat men van het Parlement
credieten trachtte te krijgen voor den
bouw van nieuwe luchtschepen. Vóór
het vertrek verklaarde Lord Thom
son nog: „Ik heb den premier be
loofd, dat wij 20 October weer in
Londen terug zullen zijn", dit is juist
vóór de bijeenroeping van het Par
lement. Men moest zich dus haasten!
De start was reeds een mislukking,
omdat de met zware olie gestookte
motoren aan den gang gebracht moes
ten worden door kleinere motoren,
welke niet wilden werken en eerst ge-
ïcparecrd mocsien worden. Daarna kon
men starten, doch het luchtschip steeg
slechts langzaam. De boeg stak om
hoog de achtersteven raakte bijna den
grond Ooggetuigen verklaarden, dat
het een beangstigend gezicht was.
De afstand CardïngtonBeauvais is
600 K.M. en het luchtschip heeft daar.
over acht uur gevlogen; het voer dus
zeer langzaam. De radio-berichten wa
ren niet optim'stïsch. De motoren werk
ten „bevredigend", maar in de radio
taal werkten de motoren meestal „uit
stekend", zoodat de aanduiding „be
viedigend" op zichzelf reeds betee-
kende, dat de werking der motoren
heel wat te wenschen overliet. De
geredde stuurman heeft verklaard, dat
het luchtschip in den storm in het
geheel niet meer te besturen was. Vol
gens hem was de commandant van
plan geweest, bij Beauvais een nood
landing uit te voeren en wanneer de
voor uw
ITin en Luxe Artikelen
Glas van Leerdam.
61
FEUILLETON
DOOR ALICE HEATH HOSKEN.
Vertaald door Dicky Wafelbakker.
„IK WILDE, DAT DIE JONGEN MIJ
DOODGESCHOTEN HAD".
Ik heb Max in geen drie dagen ge
sproken. Ik heb hem geschreven een
vreeselijken schok te hebben gekregen
en verzocht hem geen pogingen te
doen mij te zien. De hofhouding ver
keert in de meenïng, dat Ik zwaar
verkouden ben en mij in acht moet
nemen, om den avond van het Bal
geheel in orde te zijn.
Max schijnt weer totaal opgeknapt
te zijn. Hij antwoordde me, en deel
de mij mede, dat hij er niets van be
greep, doch er natuurlijk niet over
dacht zich aan mij op te dringen. Hij
eindigde met de woorden: „Zeg me
in '8 hemelsnaam niet, Meg, dat je er
spijt van hebt vriendelijk en verge
vensgezind tegenover mij geweest te
De vlag van de R 101, het Engesche luchtschip, dat bij Beauvais in Frank
rijk zoo jammerlijk verongelukte, is vrijwel ongeschonden uit de puin-
hoopen van de Zeppelin te voorschijn gekomen. Twee Fransche soldaten ver-
toonen het overblijfsel.
ervaren Majoor Scott bij nacht op
onbekend terrein dergelijke voorne
mens koestert, moet de toestand wel
heel hachelijk zijn geweest. Als Ma
joor Scott ook maar een sprankje hoop
had gehad, zou hij nog getracht heb
ben het vliegveld Le Bourget, bij Pa
rijs, te bereiken, waar men hem bij
de landing behulpzaam had kunnen
zijn.
Eén van de geredden verklaart, dat
de boeg van het schip loodrecht naar
de aarde dook. Het schip is dus niet
bij vergissing in de boomen gestuurd
wat trouwens zeer onwaarschijnlijk is
bij een behoorlijk bestuurbaar lucht
schip. De bovengenoemde stuurman
verklaarde, dat zij op een hoogte van
50 meter vlogen en daf is geen hoogte,
waarop men zich met een luchtschip
vrijwillig begeeft. Hieruit volgt dus,
dat het draagvermogen van het schip
reeds lang voor de ramp ontoereikend
was geworden.
Uit het onderzoek is reeds geble
ken, dat een van de grootste gascellen
tijdens de vlucht gescheurd is; ver
moedelijk bevond deze cel zich in
het nieuw-ïngebouwde middenstuk en
is het schip doorgeknikt. Daarbij zou
den meerdere gascellen gescheurd en
leeggeloopen zijn, waardoor het lucht
schip daalde. De op het hoogste toe
rental loopende motoren werden dooi
den schok plotseling stopgezet, waar
door zij rood-gloeiend werden en de
uit de reservoirs stroomende zware
olie vlam deden vatten. Deze vlam
men zouden dan de waterstofcellen
bereikt hebben. Bovendien was de be
manning ongeoefend en eenvoudig
overgenomen van den Britschen vlieg-
dienst: zij hadden slechts de twee
onbeduidende proefvluchten meege
maakt.
,Het schip was ondeugdelijk. Het
chauvinisme, dat deed verlangen naar
een zuiver Engelsch luchtschip, leidde
in dit geval tot het verlaten van den
beproefden Zeppelinbouw. Men was
zijn. Als dat zoo is, dan zou ik willen
dat die jongen mij doodgeschoten had"
Het spreekt vanzelf, dat ik begreep,
dat hij er niets van meende.
Men vertelde mij, dat hij een rijtoer
gemaakt heeft, en ik vroeg Hulda of
het volk hem niet opgewonden had
toegejuicht.
,Oh, ja, Mevrouw", zei ze. „Er
wordt evenwel gezegd, dat men U
miste. Ze riepen voortdurend luid
om U".
Gisteren is Stephanie, de Koningin
van Moldavia, weer terug gekomen.
Vanavond hebben wij een heel lang
gesprek met elkaar gehad.
Ze vertelde me, dat ze zich erg on
gerust maakte over Max. Door mid
del van een harer hofdames, die ver
loofd is met een kamerheer van Max,
heeft zij ontdekt dat op den avond
van haar aankomst Max heimelijk het
paleis verlaten had om naar het huis
van Madame Valona te rijden. Slechts
zijn kamerdienaar wist, dat hij ver
trokken was.
Ik vind het afschuwelijk over die
dingen te moeten praten, Meg", zei
ze op haar vriendelijken, zakelijken
toon, „maar daar ik weet, dat je van
trotsch op het stalen geraamte, daf
niet met ijzerdraden gespannen was
en voor de eerste maal is hier gevlo
gen met motoren, die met zware olie
gestookt worden. Ook daarin ontbrak
dus alle ervaringZonder zich op
te houden met technische eischen is
hier een „prestïge-politiek" gevoerd,
waaraan alles moest worden geofferd.
Men waagde het luchtschip, de be
manning en de passagiers aan een
zeer geriskeerde proefneming, waar
van zij dan ook bijna allen het slacht
offer zijn geworden. Een herhaling dus
van het „Italia-geval"!
Het zou echter zeer te betreuren
zijn, wanneer deze misdadige zorge
loosheid ten gevolge zou hebben, dat
de publieke opinie zich tegen de lucht
schepen in het algemeen keerde!
VOETBAL.
Het programma voor Zondag a.s.
dat voor onderstaande klassen is vast
gesteld, luidt als volgt:
Zuidelijke le klasse K.N.V.B.
Willem II—N. O. A. D.
N. A. C.—L. O. N. G. A.
P. S. V.Eindhoven.
Wilhelmina—B. V. V.
M. V. V. De Valk.
Zuidelijke 2e klasse A K.N.V.B.
D. O. S. K. O.-Breda.
MiddelburgDe Baronie.
R. B. C.Zeelandia.
T. S. C.-M. E. V. O.
Zuidelijke 3e klasse A K.N.V.B.
Walcheren—S. I. N. O. T. O.
TerneuzenVlissingen II.
Zeelandia IIHulst.
Zuidelijke 3e klasse B K.N.V.B.
Goes-H. K. I.
Vlissingen-N. A. C. III.
BoeimeerD. O. S. K. O. II.
alles op de hoogte bent, vind ik het
verkeerd iets voor je verborgen te
houden. Er bestaat geen twijfel, of
Max is volkomen in de macht van die
vrouw. Ik ben diep teleurgesteld in
hem en geloof, dat er flinke maatrege
len genomen moeten worden".
„Flinke maatregelen?" vroeg ik met
een bitteren glimlach.
Ja. Volgens mij dien je ronduit
met hem te spreken en er op te staan,
dat hij volkomen met haar breekt. Ik
geloof zelfs, dat je zoo ver moet gaan
met hem te dreigen er een schandaal
van te maken."
,Dat zou ik niet kunnen doen", ant
woordde ik lusteloos. „Het is onmoge
lijk, Stephanie. Maak je er maar niet
verder bezorgd over".
,Maar dat moet ik wèl doen", zei
ze. „Het is afschuwelijk, want jelui
zijn als het ware voor elkaar gescha
pen. Ik voel er heel veel voor die
vrouw zélf eens onderhanden te ne-
n".
,Oh, Stephanie", riep ik zenuwach
tig uit. „Wat zou dat voor nut kunnen
hebben? Zie je dan niet in, daf Max
haar zelf niet wil opgeven? Er kan
totaal niets gedaan worden. Ik wil
De ontslagkwestie-Sckurer.
Oprichting van een Vrije
Chr. School.
Maandagavond is te Lemmer een
vergadering gehouden, waarin gepro
testeerd werd tegen de handelingen
van het schoolbestuur in de ontslag-
kwestie Schurer (Schurer is de Chr.
onderwijzer, die ontslagen is gewor
den wegens zijn anti-militaristische be
toogingen. Red. G. Crt.) en tegen de
uitspraak van de commissie van be
roep, welke commissie dit ontslag be
krachtigde.
De heer Jungcurt dit Den Haag sprak
een inleidend woord en betoogde dat
door de gevallen beslissing van de
Commissie van Beroep het bijzonder
onderwijs te Lemmer een bepaalde
richting wordt uitgedreven en daar
mee het Christelijk onderwijs in het
algemeen eveneens. Dit is in strijd met
de geschiedenis van het Christelijk on
derwijs in ons land, want de voortrek
kers o.a. de Savornin Lohman, hebben
steeds het standpunt gehuldigd een
vrije Christelijke school voor heel de
natie. Dit standpunt is bezig verloren
te gaan en dit zal voor het bijzonder
onderwijs een groote tegenslag betee-
kenen. Door de gevallen beslissing
dreigt het bijzonder onderwijs een po
litiek karakter te krijgen en dat moet
zooveel mogelijk voorkomen worden,
omdat dit de eenheid in den weg staat
en slechts de versnippering zal bevor
deren.
De besprekingen die op het betoog
van den heer Jungcurt volgden, had
den een zeer voorloopig karakter,
maar tenslotte werd een commissie
benoemd, die de eerste stappen zal
doen, om te komen tot oprichting van
een vrije christelijke school te Lem
mer. Gezien de oppositie tegen de
handelingen van het Christelijk school
bestuur schijnen deze plannen heel
wel levensvatbaarheid te hebben en
dan zal de ontslagkwestie aan de bij
zondere school te Lemmer tot gevolg
hebben, dat opnieuw een bijzondere
school zal worden opgericht. Evenwel
zij opgemerkt, dat voor alles getracht
zal worden deze versnippering tegen
te gaan en daarom zal als een en an
der zoover gevorderd is, dat de aan
vraag kan worden ingediend nog een
laatste poging worden gedaan om de
samenwerking te behouden.
De uitvoer-contröle op de uien.
Ir. A. W. v. d. Plassche schrijft ons:
De in land- en tuinbouwkringen al
gemeen toegejuichte Landbouw-ult
voerwet werd met ingang van 15 Sep
tember 1930 van toepassing verklaard
op uien.
Dit product werd n.l. in zoo slechte
toestand op de buitenlandsche markt
aangevoerd, dat het de Regeerïng wen-
schelïjk voorkwam om van haar be
voegdheid gebruik te maken en de
uitvoer van niet tot een goed han
delsproduct verwerkte uien te ver
bieden.
niet hebben, dat jij je er verdrietig
over maakt. Ik zal je raad opvolgen
en mij zooveel mogelijk amuseeren".
„Maar Meg, ik weet zeker, dat je
van hem houdt". Ze keek me thans
heel ernstig aan.
„Dat heb je mis, Stephanie", zei-
ik kortaf. „Je veronderstelling is vol
komen onjuist. Het kan me geen steek
schelen, wat hij uitvoert".
Ze verdween en er lag een bezorg
de, treurige blik in haar oogen. Ze
komt later weer terug om met mij al
leen op mijn kamers te dineeren. Max
woont het jaarlijksch diner bij, dat
gegeven wordt door de leden van de
Koninklijke Zeilclub.
Ik heb echter een besluit genomen.
Morgen zal ik met Max spreken. Wij
moeten tot een oplossing komen, doch
niet een zoodanige als Stephanie
voorstelt
Het is duidelijk genoeg, dat hij me
voortdurend heeft voorgelogen. Hij
heeft er niet over gedacht met dat
schepsel te breken. Zelfs toen veron
dersteld werd dat hij ziek te bed lag,
is hij haar gaan bezoeken. Oh, wat
ben ik blij, dat ik er een paar dagen
geleden niet ingevlogen benoflie-
'Dagboekbtaadjes
io OCTOBER. Het axioma, dat
spreken zilver is, en zwijgen goud, is
ons allen bekend. Maar men moet
Amerikaan zijn om er den dieperén
zin van te vatten.
Van de week werd ik opgebeld door
de Fordfabriek in Rotterdam:
U wordt uitgenoodigd om de
eerste steenlegging door mr. Ford bij
te wonen van onze nieuwe fabriek.
Maar u wilt er wet om denken, dat
meneer Ford er niet van houdt, ge-
iftUu'viewd te- worden.
Ik gaf de directie in overweging,
dan maar liever niemand uit te noo-
digen, daar de eerste discrete journa
list nog moest worden uitgevonden.
Of het aan mijn advies te wijten is,
dat de eerste steenlegging niet door
ging, kan ik niet zeggen. De officieele
reden is in ieder geval, dat de heer
Ford de geprojecteerde fabriek te
klein vindt voor ons land, wat de
grootste hoffelijkheid is, die wij se
dert jaren van 'zulk een aanzienlijk
vreemdeling hebben ondervonden.
Toch is het jammer, dat ik den
heer Ford niet heb mogen intervie
wen. Het onderhoud zou vermoede
lijk ongeveer op de volgende wijze van
stapel zijn geloop en:
Mijnheer Ford (of zegt men Si
re tegen een automobielkoning?zoudt
u zoo vriendelijk willen zijn, mij een
kort onderhoud toe te staan?
Wat 'n omhaal van woorden,
Sir! Efficiency, efficiency! Is Inter
view plase" niet voldoende? Hoeveel
kranten vertegemvoordigt u?
Eén.
Belachelijk! Alleen massapro
ductie loont! Kom terug als u voor 300
bladen werkt. Mijn tijd is te kostbaar.
Een enkele vraag alstublieft
Ik ben een klant, ik rijd uitsluitend
in Ford-taxi's.
Ik geef u 22 seconden.
Uw indruk van Holland?
Bewonderenswaardig lilliput.
Philips?
Een kei.
Uw sterkste herinnering aan
Holland?
Honderd brieven met offerten
van antiquairs.
Bedelbrieven?
Hm. Maar waarom vraagt u
niets over mijn inkomen, mijn vrouw
en dochters, mijn liefste sport, mijn
lievelingsboeken, mijn godsdienst,Hol
lywood, de drooglegging, de bandie
ten van Chicago, de talkiesIs u
wel reporter? Hebt u een legitimatie
bewijs?
Zeker. Ehin welk merk
auto rijdt u het liefst?
Te laat. De 22 seconden zijn om
Zoo eindigde het korte onderhoud,
dat ik niet met den heer Ford mocht
hebben.
Reeds nu blijkt duidelijk welk nuttig
werk verricht is met de instelling van
deze controle, omdat het een prikkel
blijkt te zijn voor land- en tuinbou
wers om hun producten beter af te
leveren. Immers zoolang er nog han
delaren werden gevonden, die ook het
slecht klaar gemaakte product afna-
ver gezegd, dat ik mijn zelfbeheer-
sching verloor en het op mijn zenu
wen kreeg.
Hoe dankbaar ben ik, dat ik dien
brief zagHoe vreeselijk zou ik
me anders hebben moeten schamen.
i LËJ
ALLES IS VOORBIJ!
1 "j
Ik heb Max gesproken, aangezien ik
hem verzocht vanavond in mijn bou
doir te willen komen. Daar ik goed
had nagedacht over hetgeen ik zeggen
zou, begon ik dadelijk:
,Max, ik wilde je even vertellen,
dat ik niet meende, wat ik eenige da
gen geleden zei. Je overviel me als
het ware".
„Je bedoelt, dat je niet opnieuw
wilt beginnen, Meg?" vroeg hij. Er
lag een angstige en verlangende uit
drukking in zijn oogen.
„Ja", antwoordde ik. „Ik heb er
niets van gemeend".
„Maar Meg, je zei...."
„Je hebt toch zeker wel gezien, dat
ik niet geheel mezelf was", viel ik
hem in de rede.
(Wordt vervolgd).