BIJVOEGSEL GOESGHE COURANT De Scheide- Zender. School en kerk. Uit de Radiowereld Binnenland Vandaag heef en droog, Aspirin eenigopdewersSd VAN DB VAN VRIJDAG 8 AUGUSTUS 1930. "I— Hallo, Hallo. Hier is het draadloos uitzendstation de Scheldezender. Vindt u het interessant te hooren, dat de Avro-steunvereeniging voor Zuid- en Noord-Bevel and deel zal nemen aan de Avro-demonstratie, die op 6 Sep tember in Den Haag gehouden wordt, dat de kersen in ons gewest voor sommige vreemdelingen zeer duur zijn ge weest. Zoo liet een der Zuid-Beveland!- sche kersenboomgaardbezitters met de vlag aan 't hek den. gouverneur van Suriname, toen deze, door de Bevelanden toerend trek in kersen 'had, f 2 per pond1 betalen. Geen reclame voor onze streek! dat Woensdag de bliksem,in een landbouwschuur te Oostburg sloeg. Twee paarden en de voorraad hooi kwamen in de vlammen om, dat de Vlissingsche zwemclub Za terdag 23 Augustus een zwemwedstrijd over de Schelde zal organiseeren. De /deelnemers moeten van Breskens naar de Scheldestad poedelen. De afstand be draagt 4700 M. dat de eigenaar van het op de Mi-d- delburgsche kermis verblijf houdend vlooien-theater per advertentie om een aantal goed gevormde vlooien gevraagd zou hébben. We wéten niet of het aanibod de vraag overtroffen heeft, dat de gemeenteraad van Wol- phaartsdijk alweer van 's middags tot klokke twaalf in den nacht vergaderdie, 'tZijin ware nachtvogels de vroede vade ren van dat dorp, dat het comité tot verbetering van het veer Zijpe-Anna Jacobapolder mor genavond in Zierikzee een groote pro test-meeting houdt. Hopenlijk zullen de protesten tot Den Haag doordringen. We zullen er eens naar luisteren, dat de heer Veraart gisteren boven Scheveningen is gaan vliegen teneinde re gen te verwekken. Laat de man zich niet in een bijeenkomst van landbouwers ver tonnen als hij z'n hachje lief heeft, -dat ons uit de bladen het bestaan van een jeugdbond voor ernstig Christen dom bekend geworden is. De bond werkt het vroolijk christendom, dat in deze lagi vermoedelijk als een vermaning jegens landen nogal aanhangers heeft. In die dans gelegeinheden in Vlissingen ontdekt men bijv. zulke vroolijke christenen wel eenis, dat het Woensdag j.l. eenige uren niet geregend heeft. Het weer moet toen bepaald in de war geweest zijn, dat er blijkens een straatnaambordje in Goes can D. D. V. D. Boutstraat is!. Als we ons wel herinneren had de heer van den Bout slechts twee voornamen, dat bij de N.S.F. te Hilversum, on- danks de radio-distributie, nog 6000 radio toestellen per week worden gebouwd, dat op verzoek van het gemeente bestuur van Middelburg de regeering de arbeidsvoorwaarden op het Witteveen, waar 40 Middelburgers werken, ondanks het feit, dat ze gestaakt hebben, iets ver beterd heeft, Üat V.V.V. te Middelburg den Oce aanvlieger Kingsford Smith wel erg dank baar mag zijn voor het feit dat deze zoo welwillend was daar ter stede ziek te wor den, dat een schippersknecht uit OudL Vossemeer, toen hij naar Rotterdam voer, over boord sloeg en verdronk, dat het oranje-comité in Sas van Gent bedankt heeft voor de f 200 subsidie, die de gemeenteraad wilde geven. Het Koninginnefeest zal nu uit eigen middelen in soberder vorm worden gegeven en wat er dan nog tekort komt passen de com missieleden zelf bij, dat een zindelijk meisje uit Terneu- zen met een natten doek den electrici- teitsmeter schoon wilde maken. De meter sloeg haar uit verontwaardiging bewuste-- loos. Deze knock-out zij andere- schoon maaksters een leering. Vooral met geen natte doeken aan electrische apparaten- onder stroom komen, dat het, blijkens het gemengde be richt in'ons nummer van Woensdag, In Amerika, nog geen honderd1 jaar geleden, onzedelijk was in een afgesloten ruimte een bad te nemen. De GoCsche raadsleden zullen er gloed aan doen, als het voorstel tot den bouw van een badhuis in Goes De cycloon welke boven Voorne en Putten gewoed heeft, richtte zeer ernstige schade aan. Vooral het plaats je Heenvliet werd zwaar geteisterd. Een der vele beschadigde boerderijen. over 25 jaar in den raad komt, zich dit be richt te herinneren, dat de visschen aan 'tGo-esche Sas naar mooi weer verlangen. Ze voelen zich de laatste weken weer zeer eenzaam dat men tegenwoordig, zoo men een premie- voor de vangst van zeehonden wil verdienen, een gevangen zeehond j_ heel moet inleveren. Vroeger gaven de pooten alleen reeds recht op premie, dat tot inlevering van den geheelein zeehond is overgegaan, omdat er zeehon denjagers waren die de zeehonden, ter wijl deze nog leefden, de pooten afsneden, dat Dr. Jenny Weyerman de vorige week een excursie in Zeeland hield met een aantal a.s .leeraressen en leeraren in de aardrijkskunde, dat de hoeren Siebenga ea v. d Plassche voor de excursionisten lezingen hebben gehouden, dat de heer Weyerman in het najaar weer naar Suriname vertrekt voor den aanleg van een waterleiding. Zeeuwsch- Vlaanderen behoeft hem dus vooralsnog niet te vreezen, 1 fdat (die feesten in Hulst ook wel ve®! bezoekers uit Zuid-Bevelamd' zullen trek ken. j Hier is verder niets aanwezig. Wij sluiten nu tot volgende week Vrij- ag- Adieu. Ons openbaar onderwijs. Tekort aan onderwijzers. P- Goedhart 'schrijft in de Vrij heid „Voor eenigen tijd bevatte „Volks onderwijs" een klacht over bovenstaand onderwerp. De steeds meer aan den dag komende ellende van ons „eenig,p school stelsel omvat ook dat. De nooit-volprezen wet-De Visser waarborgt aan ieder ouder in ons „vrije" Nederland de vrije keuze van de school, behalve voor de libe ral i sten, die straks de scholen gesloten zullen zien, wegens gebrek aan bevoegde mannelijke onderwijskrachten. O, meis jes met do akte zijn er genoog! Dat al thans was onze indruk, toen we ons licht opslaken bij de drio groote gemeenten van ons land. Sedert de toelagen aan kweek scholen zijn opgeheven, zag het er met de voorziening van leerkrachten aan het openbaar onderwijs bedroevend uit. De 30 rijkskweekscholen, waarvan verschil lende niet eens vierjarig zijn, zijn te wei nig in aantal om te voorzien in de behoef te. Alleen de r.-k. kweekscholen over treffen in aantal de niet-dogmatische. Ter wijl het o.I.o. toch nog altijd de kleine helft van de Niedierlandsche kinderen op voedt, tellen orthodoxen en roomschen veel meer opleidingsscholen, door het rijk ge subsidieerd, dan de ander^. De gemeente lijke kweekscholen van Amsterdam en Rotterdam hebben nooit kunnen voorzien in de behoefte aan mannelijk personeel van de lagere school. De rijkskweekschool in Den Haag evenmin. Die drie groote steden moeten zich dus op andere wijze zien te helpen. Parallel-klassen worden uit bezuinigings-overwegingen door het rijk niet betaald. Amsterdam betaalt die dan ook zelf. Rotterdam heeft indertijd, toen de wet De Visser de openbare scholen leeg pompte, heel wat wachtgelders gekregen, die het gaandeweg weer geplaatst heeft. Nu en dan werden sollicitanten van bui ten geplaatst, maar thans begint het aan bod van buiten af te nemen. Het is voor de drie groote steden precies hetzelfde. Men solliciteert er niet heen omdat de plm. 4 pet. hoogere wedde in de groote stad niet opweegt tegen het duurdere le ven. Zoodoende is er eigenlijk al een te- hort. Men tracht daarin te voorzien idocr verandering te brengen in de verhouding tusschen mannelijk en vrouwelijk per soneel. In Rotterdam is het gebruik, dat van de 6 leerkrachten er twee vrouwelijke zijn. Maar reeds eenige jaren geleden (5 of 6) heeft men besloten dit aantal op 3 te brein- gen, waar de mannelijke sollicitanten ont breken. Daar komt bij, dat onderwijzers, opgeleid aan, de R.-K, bijz. kweekscho len, de vrijheid hebben, om bij het open baar onderwijs te solliciteren en daar van dan ook een ruim gebruik maken, om dat het streven bij het bijz. roomsch on derwijs is, nonnen en monniken te nemen en er dus geen plaats open is voor de lee- ken. Dat is eene pénétration pacifique, die, naar men zegt, zeer gaarne gezien wordt bij de roomsche leiders. In Amsterdam ziet men al op de zeven- klassige school 4 vrouwelijke en 3 man nelijke leerkrachten In 't verschiet. Ja, sommigen zien het nog somberder in voor de mannelijke leerkrachten. In Den Haag heeft men eveneens groo te moeite om een behoorlijke voordracht bij elkaar te krijgen, waar het onderwij zers betreft. Onderwijzeressen zijn er ge noeg, zoodat ook dlaar in de loek0mst de verhouding tusschen het aantal mannelijk en vrouwelijk personeel gewijzigd zal worden. Dat de mannen zich weinig aangetrok ken gevoelen tot een betrekking, die uit finantiee! en sociaal gezichtspunt zoo weinig aantrekkelijks biedt, ligt voor de hand. Het kan zoo niet blijven. Het bo vengenoemd artikel van Volksonderwijs vermeldt „In eene omgeving, waar, door het op richten van veel bijzondere schooltjes, een aantal van zeven openbare éénmans- schooltjes zijn ontstaan, komen er voor die schooltjes, nu bijna alle zeven vacant, geen liefhebbers." Dat wijst er op, düt zelfs op, het platte land, want alleen daar zijn die eenmans- scholen, de onderwij'zersmood niet onbe kend is. „Het onderwijs is een voorwerp van de aanhoudende zorg der r©geering." Toen er vroeger stond „het openbaar onder wijs", werd er geklaagd1, dat de regeering zich niets aantrok van het bijzonder on derwijs. Wat denkt ge, dat de achtereen volgende ministers van onderwijs gedaan hebben voor het openbaar onderwijs? Niet veel anders dan afbreken. Met wets artikelen positief, of anders door niets doen. Wie zei er ook weer dat de school strijd uit was? Zelfs<"lcfa grootste opti mist zal moeten erkennen, dat sinds het kiesrecht uitgebreid is, het openbaar on derwijs steeds meer in de verdrukking is geraakt. Vindt ge dat vreemd? Ik niet. Hoe slechter het openbaar onderwijs eraan toe is, des te zekerder is de heerschappij der dogmatische christenen van allerlei Jan Sectarius. „Door het beruchte Radiobesluit is den geheelan Zaterdag, over beide stati ons, de uitzending in handen gespeeld van Jan Sectarius op Zaterdagmiddag, wan neer alle scholen gesloten zijn, is er g n waarborg, dat onze jeugd' een radio- uitzending kan aawhooren, die geschikt is voor lederen Nederlander. Daarmee worden niet alleen bedoeld de „kinder- uurtjes" (bij de Vara zijn b.v. alle boeren gierig en slecht), maar ook d© berichten en propaganda, die men tusschen de mu zieknummers heeft; hetzij van politieken, hetzij van kerkdijken aard. Hetzelfde geval doet zich voor bij den Woensdag middag Onze .regeering speelt dus willens en wetens onze jeugd in hatidbn van ex tremistische propaganda! Het is absoluut noodzakelijk, dat op deze dagen, in ieder geval des middiags tusschen 2 tein 6 uur ge zorgd worde, dat 'onze jeugd niet ge noodzaakt wordt te luisteren naar een sectarisch-propagandistisch programma. Onze regeering dient te zorgen voor het geheel© Nederlandsche Volk, en niet alleen voor de sectariërs! Het is nu zomer, maar in herfst en winter «i de jeugd veel thuis." Aldus een inzender in de „Haagsche Post". Luchtvaart en radio. Van Dijk en Stannage te Eind hoven. Woensdagochtend kwamen t© Eindho ven aan de heer en mevrouw Van Dijk, de marconist Stannage en d© heer Smit van de Fokker-fabrieken. Het d'oel van hun bezoek was speciaal de radio-afdée- ling der Philipsfabrieken, aangezien tij dens den tocht van de Southern Cross de radioinstallatie van Phi-lipsproductem voor zien en blijkens verklaringen van den mar conist op buitengewoon goed© wijze ge werkt had. Op het stationsplein werd het gezel schap opgewacht door een enorme men- schenmassa. Evenwel bleken met den trein van 11.44 slechts de heeren Stannage en Smit meegekomen te zijn. Het verschij nen van den kleinen Australischen mar conist lokte een donderend gejuich uit. Een half uur later kwamen d© heer en mevr- Van Dijk. Toen de trein binnenliep, werden zij ontvangen door een dichte menschenmenigte, die den heer en mevr. Van Dijk luide toejuichten. Onder applaus namen zij in de gereedstaande auto plaats om daarmee naar het hoofdkantoor der Philipsindustrie te rijden. Voor het hotel Royal, waar het zeischap later aanzat aan de lunch, bracht de Philips-harmonie een aubade. In de middaguren werden de fabrieken bezichtigd, waarna de hieer en mevr. Van Dijk en de heeren Stannage en Smit weer ongeveer vijf uur uit Eindhoven ver trokken. I Vrouw betrapt inbreker. Toen Dinsdagmiddag de bewoonster van een gelijkstraatsche verdieping in de Van Hallstraat te Amsterdam thuis kwaim van het boodschappen doen, hoord© zij op de eerste- étage boven zich een ver dacht gestommel. Zij wist, dat die bewo ners uit waren en was zoo kordaat naar boven te gaan. Daar vond zij de deur van de woonkamer open en zag een man, die geld uit dé kast haalde. Toein hij haar be merkte, wierp hij het gestolene hij had slechts vijf gulden kunnen .buitmaken op tafel en nam de vlucht. Döch de juf frouw van de gelijkstraatsche verdieping, die voor geen klein geruchtje vervaard was, greep hem aan. D© insluiper rukte zich los en vluchtte met achterlating van den band van zijn regenjas. Deze ibleef in de handen van de vrouw achter. Ook werd de valsche sleutel teruggevonden. De dief is onbekend. Zijn onze spoorwegen duur. Een vergelijking met het bui tenland. Eenige dagen geleden verscheen in „de Residentiebode" een bericht, waarin ge klaagd werd over de dure. spoorwegtarie ven voor reizigersvenvoer. De „Residentiebode" beriep zich voor zijn oordeel op egn statistiek", welke is gepubliceerd ten opzichte van db inter nationale spoorwegtarieven en waaruit bleek, dat in verhouding tot 1913 d© coëf ficiënt der prijzen voor de spoorwegen de volgende was^ Tsjecho-Slowakije 0.80. Frankrijk 0,82 moraen misschien fi'SÊs koe' en naf- Daarom ook in den zomer nooit zonder Aspirin-tableften. Let op oranje band en Bayerkruis. Prijs 75 ets. Italië 0.83, Spanje 0.98, Oostenrijk 1.03. België 1.14, Duitschland 1.51, Engeland. 1.50, Zweden 1.52, Nederland 1.57, Zwit serland 1.62. Zooals deze cijfers hier gegroepeerd zijn lijkt het voor den oppervlakkigen lezer werkelijk alsof, met uitzondering van Zwitserland waarvan het Haagsche blad als verontschuldiging heeft, dat het door den kostbaren aanleg door de bergen zeer hoog© exploitatiekosten heeft, maar daarbij vergeet dlat in ons land weer an dere dingen den spoorwegaanleg en het -onderhoud groote lasten op het bedrijf leggen in ons land het duurst wordt gereisd. Naar aanleiding hiervan bevat het „Utr. Dagblad" een beschouwing, welke na tuurlijk door de directie der Ned. spoor wegen is verstrekt en waarin het volgende wordt medegedeeld: Als wordt vastgesteld' met hoeveel sinds een bepaald jaar de- tarieven zijn gedaald of gestegen, dan heeft dit evenwel ten opzichte van de prijzenverhouding in de verschillende landen nog geen enkele be- teekenis. Om dat juist vast te stellen moet evenzeer in aanmerking genomen worden, hoe de reizigerstarieven in de ver schillende landen zich in 1913 verhielden. Aangenomen dat «Je cijfers van dfc „Rsb." juist zijn, wat aan gerechten twij fel onderhevig is, dan zou b.v. met de ge noemde daling in Frankrijk tot 0.83 en de stijging in on-s land tot 1.57 het nog moge lijk zijn, dat db tarieven in ons land nog lager zijn dan in Frankrijk, omdat de ta rieven, waarnaar die berekeningen zijn gemaakt in 1913 in Frankrijk, b.v. 2 of 3 maal zoo hoog waren als bij ons. Met een enkel woord willen wij dit illustreeren. Een reis over een bepaalden afstand kostte in 1913 in Frankrijk f 4 en over eeazelfden afstand in ons land (ook in 1913) f2, dan zou dus volgens de cijfers van de „Rsb." deze reis in Frankrijk thans kosten f 3,28 en in ons land f 3,14. Ziet de „Rsb." thans niet in dat zijne cijfers geen grond geven voor zijne be weringen? Wij vragen ons verder af, vervolgt het „Utr. Dagblad", hoe komt de „Residen tiebode" aan dbze cijfers. In 1913 Idus voor den wereldbfcrlog bestond noch Tsjecho-Slowakije noch Polen. Waar komen dan de vergelijkende cijfers vandaan? Verder staan er nog meer onjuistheden in het bericht. Zoo is het voor Nederland genoemde cijfer onjuist. De Nederlandsche reizi gerstarieven zijn thans niet 1.57 maal zoo hoog als in 1913, maar 1.75 maal zoo hoog. De tarieven van België zijn in verge lijking met 1913 niet gestegen, doch ge daald1. Ook de cijfers voor Duitschland zijn niet juist, omdat geen rekening is gehou den met de toeslagen op de sneltreinen, (die in 1913 1 mark en nu 5 mark bedragen voor lange afstanden. Een nog sprekender bewijs voor de on juistheden van de bewering in de „Rsb." vinden we in „Der Zeitung des Vereins Deutscher Eisenbahnerverwaltungen" van 24 Juli 1930. In dit blad', dat onder hoofdredactie staat van den president der Rij-ksspoor- wegdirectie en dus volledig bevoegd tot oordeelen kan w-ordc-n genoemd, worden mededeelingen gedaan over de verhooging der personentarieven, die op de Duitsche Rijksspoorwegen op 1 September a.s. zul len worden doorgevoerd. Ter vergelijking met de toekomstige Duitsche tarieven wordt medegedeeld, dat een reis derdie klasse over een gemiddel den afstand1 van 300 kilometer in Reichs- marken kost in Duitschland 12.00, in Engeland 23.70, in Denemarken 13.67. in Noorwegen 19.32, in Zweden 15.26, in Zwitserland 14.76, in Nederland1 12.60, in Italië 12.21, in Oostenrijk 8.04, in Polen 8.93, in Hongarije 6,66, in België 8.55, in Frankrijk 9.86. De vrachtprijzen van d© buiteinlandsche spoorwegen zijn daarbij omgerekend' naar de geldkoersen op 1 Juni 1930. Uit dit overzicht blijkt dus wel, dat, al reizen we hier in Nederland duurden dan In een aantal andbre landen, waarbij de geldkoers evenwel ook haar invloed1 doet gelden, van d© bewering dat we in Nederland nog altijd het duurste- reizen, niet veel overblijft.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina bijlage 1