pijnloos scheren Grinnik-Pilletjes Uit de Pers. Binnenland Uit de Radiowereld Sport. Buitenland. Koloniën Moeder: „Zoo, zoo, Kareltjd, ik hoop, dat je nu gehoorzaam bent geworden en niet meer iets uit het raam gooit op de voorbijgangers!" Kareltje: „Neen, mama..., weet u, er is niemand meer voorbij gekomen, sind's ze gezien hebben ,dat ik gooide, zijn ze allemaal naar den anderen kant gegaan!" 1 K „Waarom schreef u: het huis brandde geheel op? Een huis brandt toch niet op, maar af?" Verslaggever: „Maar dit niet, mijn heer. De brand begon in den kelder!" Zus: „Moeder, zit er in di tfleschje haarolie?" Moeder: „Wel nee, kind, gom!" Zus; „O, dan kon ik daarom min hoed niet afkrijgen!" ,.,Weet je niet, waar je milt zit? Onge veer op de plaats, waar je je horloge draagt." „Dat kan niet!" „Waarom niet!" i „Omdat ik dat om mijn pols draag." Dorpsonderwijzer: „Hier zijn twee eieren, als ik er nog twee bij leg, Jan, hoeveel zijn er dan?" Jan lacht guitig en zegt: „U kunt geen eieren leggen, meester." Je moet, zei de oude filosoof tot zijn leerling, nooit tegen iemand zeggen, dat hij oud is geworden. Ten eerste weet hij het zelf we! en ten tweede wil hij het zelf niet weten. Hoe vind je het huwelijksleven? Heerlijk! Het eenige wat ik niet hebben kan, is mijn echtgenoot. Maar ik kan niet alles verlangen. Een jonge man, die een vaste betrek king had weten te verkrijgen, schreef het volgende aan zijn schoonvader in spé: Daar ik nu aangesteld ben pis be waarder van bet antiquiteiten-museum, hoop ik, dlat u uw diochter aan mijn hoede wilt toevertrouwen. Dokter: „Zoo, zoo, ventje. Ik had wel gedacht, dat die pillen je zouden op knappen. Hoe heb je ze ingenomendroog of in water?" i „Pas toch op, dat je die punaises niet zoo overal op den grond' laat val'en," zei mijnbeer, toen Jiij er pas in een had getrapt ,jMaar man, hoe kun je nu op zoo'ta kleinigheid kijken," antwoordde mevrouw; „voor vijf centen heb je er twee dozijn.!" Ga met verstand echter te werk. Prijs het kind om zijn kennis en ijver, maar wijs het niet tegelijkertijd op de onkunde van anderen, dit wekt trots en vaak het scheppen van vermaak in anderer leed. Bekroningen geven in den vorm van ge schenken of lekkernjen kan een enkele maal geschieden, doch moet niet worden overdreven. Maakt ge er een vaste ge woonte van het kind geschenken of lekkers te geven, dan zult ge hiermede nooit be reiken, dat het zijn edelste vermogens inspant. Het nieuwe spoorboekje. In het „Handelsblad" lezen we: Dat de nieuwe beknopte reisgids der Nederlandsche Spoorwegen geen on verdeelde bewondering zou wekken, was te voorzien. Iedere besnoeiing, verslechte ring van druk en achteruitgang in prac- tisch gebruik wordt onmiddellijk als een gemis gevoeld en het is begrijpelijk dat velen de vraag stelden: waarom een goed practisch boekje veranderd en alleen tegen betaling van een aanzienlijk hooger bedrag 50 et- een gids in den handel ge bracht die gelijkwaardig aan de.i ouden kan worden genoemd Wij hebben daarom dit onderwerp met den betrokken afdeeliligschef der Ned. Spoorwegen, den heer G. F. H. Gies- berger besproken, die er het volgende over meedeeldle- Van de zijde van het publiek is bij het bedrijf op een handiger formaat van den reisgids aangedrongen die algemeen te dik gevonden werd en van zoodanige afmetingen dat hij niet in de portefeuille kon worden geborgen. Om aan dit verlan gen tegemoet te komen is de kleine gids samengesteld. Tevens heeft men een boek je onder het publiek willen brengen dat goedkooper zou zijn dan de oude gids (inplaats van 30 ct. betaalt men nu de helft.) Hel zal ieder duidelijk zijn, dat men in een boekje met minder vellen druks (160 pagina's) niet kan geven wat vroe ger wel mogelijk was bij het dubbele aantal bladzijden. Vandaar dat men bij het raadplegen van het nieuwe kleine boekje meer tabellen zal moeten naslaan bij bet samenstellen van een eenigszins langdurige» reis dan vroeger. Het pu bliek dat dit gidsje evenwel onpractisch vindt kan zich den grooten, uitgebreiden reisgids aanschaffen, die wat indeeling betreft voor het binnenland vrijwel aan den ouden gelijk is gebleven maar daaren boven tal van andere bijzonderheden en buitenlandsche aansluitingen bevat die des tijds ontbraken. Ook deze uitbreiding is op verzoek van het publiek tot stand ge bracht. De Spoorwegen hebben zich volstrekt niet gevleid met de hoop dat ieder met het nieuwe boekje tevreden zou zijn. Toch moet het volgens den heer Geis- berger algemeen voldoen, daar er bij eersten verkoop reeds 350.000 zijn afge nomen tegen 80.000 van het groots for maat. Het vorig jaar toen er slechts één uitgave bestond, omvatte deze eerste ver koop slechts 300.000 exemplaren. Ook de nabestellingen op den kleinen gids zijn enorm. Tenslotte bespraken wij nog de klacht van een oinzer lezers over de wijziging die in de tabellen en indeeling is gebracht. Erkend weid het ongerief dat hiervan den eersten tijd het gevolg zal zijn, maar wanneer men er aan gewend is, zal het een groot voordeel blijken. Immers dé tabelnummers zooals ze nu in beide gidlsen staan vermeld stemmen volkomen overeen met die welke men op bet groote dienst regelingsbiljet in de stationsvestibules aan treft. Heeft men nu zijn spoorboekje ver geten dan is één blik op dit biljet voldoen de om zich te oriënteeren. Tot zoover de beer Giesberger. Wij zijn het echter eens met hen die het nieuwe, kleine gidsje een achteruit gang vinden bij den ouden toestand waar tegen het handiger formaat en het beschik baar stellen van een duurdere uitgave slechts ten deele opwegen. Want in deze laatste mogen dan al de gemakken van den vorigen gids vereenigd zijn, bet for maat is hier een nog grooter belemmering dan voorheem. Intusschen blijft het moei lijk het iedereen naar den zin te maken. Een ideaal zou zijn wanneer men uit drie gidsen zijn keus kon bepalen! De zendtijdverdeeling. De „N.R.C." bespreekt de houding van de regeering jegens de A.V.R.O., die op bevel van hoogerband geein stichting mocht blijven, terwijl de K.R.O. een stichting is en blijft. De A.V.R.O.-statuten moes ten op hoog bevel een bepaling bevatten, dat zij geen bestuurders zo uhebben in betaalden dienst de V.A.R.A. heeft een voorzitter, die in loondienst der ver- eeniging staat. Is het waar, vraagt het blad, dat de Nederlandsche regeering verlangt, de his torische Nederlandsche 1071 meter-golf opzettelijk prijs te geven, om dezen uit weg voor mi en voor de toekomst te ver sperren? De geruchten, welke ons ter oore komen over machinatiën ten einde een verruiming van zendtijd in deze rich ting onmogelijk te maken, dragen een hoogst -ernstig karakter. Er zouden sto ringsklachten van Duitsche zijde zijn uit gelokt en toen zelfs die uitgelokte klach ten eigenlijk toch nog maar heel vaag en onbeteekenend uitvielen, zouden ze zoo v®el mogelijk zijn opgeblazen. Het kost ons moeite hieraan te gelooven, waren zij ons niet van zoo geloofwaardige zijde me degedeeld. Immers, dit lijkt veel op het saboteeren van Nederlandsche belangen van staatswege. Hiermede zou de 1071 meter-golf in handen gespeeld worden van Noorwegen voor zijn nieuwen Tele- funken-zender te Oslo. Ofschoon ook de staatsdienst van den zakelijken omroep hierdoor in het gedrang zou zijn gebracht, zou m£n dergelijke middelen oirbaar ge acht hebben om maar te maken, dat in elk geval de A.V.R.O. op deze wijze niet geholpen zou kunnen worden. Wat steekt hier achter? Er ligt nog steeds een ander plan, dat de A.V.R.O. heeft voorgelegd1 voor ver ruiming van den zendtijd, n.I. door ver gunning te geven voor een z.g. Gleich- wellen- of uni-frequentie-systeem. In Duitschland wordt voortgegaan om met behulp van dit stelsel dien omroep uit te bouwen zonder dat men daarvoor méér golflengten noodig heeft. Naast de groep Berlijn-Stettin-Maagdenburg is daar nu de groep Munster-Keulen-Aken in bedrijf. A[Ie twijfelmoedigheid van som migen ten spijt, blijkt daaruit, dat dit stel sel practische waarde bezit. Een dagblad- bericht, volgens hetwelk de promotor van dit stelsel in Nederland, de heer Corver, zijn geloof er in zou hebben verloren, werd ons categorisch tegengesproken. Is het juist, dat dte tegenstand der regeering hieraan toe te schrijven is, dat idle A. V. R. O. dan zou beschikken over een sy steem, dat in de voornaamste centra een goede ontvangst met veel eenvoudiger mid delen waarborgt, wat niet in het belang wordt geacht van de concurreerende ver- eenigingen? Als er ook maar eenige wil of geneigd heid bestond' om den "honderdlduizeinllen A.V.R.O.-Rden tegemoet ie komen in hun wensch, (hun zelfgeorganiseerden, zelfbetaaldien omroep volledig te behou den, zou een mogelijkheid daarvoor zeker te vinden zijn. Als het niet gebeurt, d'an is het, omdat de politieke machthebbers mee- nen de bevoegdheid te bezitten, het Ne derlandsche volk hunnerzijds voor te schrij ven waarnaar zij in hun huiskamers be- hooren te luisteren. j Aan het Nederlandsche volk is hier op de hardhandigste wijze gedemonstreerde, dat het tot in zijn particulier leven onder een bemoeizieke voogdij is gesteld'. Een kwart millioen A.V.R.O. men- schcn hebben van hun regeering een slag in het gezicht gekregen; gij en uw wensohen telt bij ons voor niets; gij zijt immers toch niet zoo georganiseerd, dat gij een minister den dienst kunt opzeggen Waar om zou hij zich iets van u aantrekken? Dat men dit voelt als een uitdaging, is begrijpelijk. Maar dan zal hopen wij het spel ook nog niet .uit zijn. De regenmaker. Nieuwe proeven. De heer Veraart zal in de week van 17 Juni a.s., de week vóór Pinksteren, bij gunstige weersgesteldheid', zijn proe ven om door het uit de lucht uitstrooien van door middel van vast koolzuur tot een temperatuur van 78 gr. C. onder nul on- koeld ijs, op kunstmatige wijze regen te verwekken, herhalen. De proefneming zal gedaan worden boven de Zuiderzee, ter hoogte van Schellingwoude of Pampus. De heer Veraart zal van Schiphol op stijgen met een zoo groot mogelijk toestel, opdat een zoo groot mogelijke hoeveel heid ijs tegelijkertijd zal kunnen worden uitgestrooid. Getracht zal worden dien dag de beschikking te krijgen over het grootste en nieuwste toestel van de K. L. M„ de Fokker F IV. Slachtoffers van het verkeer. Twee jongetjes gedood. Het vijfjarig jongetje J. Scheeuwe is Woensdagmiddag op den Rotterdamschen Dijk bij Schiedam bij het oversteken van den weg door een vrachtauto overreden. Het kind is in het Schiedamsche zieken huis aan de gevolgen van de bekomen ver wondingen overleden. Het zevenjarig jongetje J. Pathe is Woensdag aan de Gedempte Slaak te Rotterdam bij het oversteken van de straat overreden door een auto. Hij is naar het ziekenhuis gebracht en daar overleden. De Indische zendtijd. Het voortoopige advies van den Radioraad aan de re geering. De Radioraad heeft, in aansluiting op de besprekingen in de vergadering van den Radioraad van 15 dezer, aan de Phohi, K.R.O., V.A.R.A., N.C.R.V., V.P.R.O. en V.L.R.A. het hier vol gende afschri/t doen toekomen van de resultaten, waartoe de raad voor- loopig is gekomen ten opzichte van het aan den Minister uit te brengen advies met betrekking tot de verdee ling van den Indischen zendtijd. De raad heeft verzocht, het oordeel hier over spoedig, in elk geval voor 30 Mei, te mogen vernemen. 1. Aan de Phohi worde ten spoe digste machtiging verleend tot het doen van uitzendingen met den ultra-korte- golf-zender te Huizen. 2. In de daartoe te verleenen con cessie worden bepalingen opgenomen, waardoor de concessïonarisse verplicht wordt het medegebruik van den zen der toe te staan aan de omroepver- eenigingen, aan wie door den Minister zendtijd op dien zender wordt toe bedeeld. Als vergoeding voor dat gebruik zul len die omroepvereenïgingen aan de concessionarisse de werkelijke kosten hebben te voldoen, met inbegrip van rente van het geïnvesteerde kapitaal, en een bedrag voor afschrijving daar op in verhouding tot den duur waar voor de concessie is verleend. Geschillen over die vergoeding te beslissen door scheidslieden. 3. De zendtijd worde aldus ver deeld Phohi 61.5 pet., te besteden voor uitzendingen van ontspannenden aard, waaronder te begrijpen een hoog staand muziekprogram en nieuwsbe richten. N.C.R.V., K.R.O. en V.P.R.O. resp. 10 pet., 10 pet. en 3.5 pet. te beste den voor uitzendingen van religieusen en sfichtelijken aard, geëncadreerd door daarmee harmonieerende muziek V.A.R.A. 10 pet. te besteden voor uitzendingen van cultureelen aard. V.L.R.A. en andere zich eventueel nog aanmeldende en aan de wettelijke eischen voldoende omroepvereenigin- gen 5 pet., te besteden, wat de V.L. R.A. betreft voor uitzendingen van cul tureelen aard en wat die andere ver- eenigingen betreft voor uitzendingen, zooals in elk voorkomend geval door den minister, den Radio-raad gehoord, zal worden bepaald. 4. Toebedeelde zpndtijd, waarvan geen gebruik wordt gemaakt, komt ten goede aan de overige gerechtigden, in verhouding tot ieders zendtijd. 5. In de concessie worde bepaald, dat er zal zijn een commissie van toe zicht op de uitzendingen, te benoe men door de regeering uit personen van verschillende levensrichtingen, die geacht kunnen worden vertrouwd te zijn met de eischen en eigenaardighe den van de Indische samenleving. De concessie regele nader de taak en be voegdheden dier commissie. 6. Wat het gesproken woord be treft, zullen de uitzenders zich voor ten minste 80 pet. hebben te bedienen van de Nederlandsche taal, voor ten hoogste 10 pet. van andere Europee- sche falen en voor ten hoogste 10 pet. van het Maleisch. 7. Bovenstaande verdeeling van den zendtijd gelde voorloopig voor den tijd van één jaar. Hallo Europa. Telefoneeren in den trein. Dat het draadloos telefoonverkeer de laatste jaren zeer groote vorderin gen heeft gemaakt, is een feit, dat niet te ontkennen valt. Ter illustratie hier van het volgende: op verschillende trajecten van de Canadeesche spoor wegen zijn de wagons van een tele foon-installatie voorzien, waarmede het mogelijk is met alle doelen van de wereld te telefoneeren. Om te bewijzen, dat het systeem zeer goed voldeed, heeft men de pas sagiers in een rijdenden trein tus- schen Montreal en Chicago in de ge legenheid gesteld met vrienden en be kenden in Londen, Parijs, Buenos- Aires, Washington, enz. te spreken. Deze kruisgesprekken slaagden vol komen. Het Nederlandsch Elftal. naar Boedapest. De technische commissie van den Kon. Ned. Voetbal Bond besloot hef elftal voor den wedstrijd Hongarije— Nederland nog niet samen te stellen, doch eerst in laatste instantie een keuze te doen uit de volgende 15 spe lers, die de reis mee zullen maken: Doelverdedïgersv. d. Meulen (H. F. C.) en de Boer (Ajax). Achterspelers: Denis (H. B. S.), van Kol (Ajax) en Vermetten (H. B. S.). Middenspelers: Kools (N. A. C.), van der Wildt (V. U. C.); Breitner (A. D. O.) en Scheffers (H. D. V. S.). Voorwaartsen: Landaal (A. G. O. V. V.)Tap (A. D. O.)van Reenen (Ajax); van den Broek (P. S. V.); v. d. Heiden (Wagenïngen) en van Kesteren (H. B. S.). Uit de keuze van spelers en reserves blijkt toch duidelijk, dat de Boer, Ver metten, Scheffers en van Kesteren als invallers beschouwd zullen worden, en dat het geheele elftal, dat j.l. Zondag te Antwerpen speelde, gehandhaafd bleef, op de Kreek van Go Ahead na, die door van Reenen van Ajax ver vangen wordt. SCHIETEN. Nat. schietwedstrijd Bijz. Vrijw. Landstorm Op den tweeden dag van deze vier- daagsche Nat. wedstrijden, gaven zeer velen blijk van hunne belangstelling. Geschoten werd door 43 konïngs- schutters, 63 officieren, 149 scherp schutters, 228 schutters eerste- en 105 schutters tweede klasse. De resultaten zijn: Korpswedstrijd voor scherpschut ters. Geweer model '95. Lengte der baan 100 M. Elk korps wordt verte genwoordigd door 5 schutters, die elk 5 schoten doen. Maximum 250 punten. Stand (na 2 dagen) Zeeland 222 p. Korpswedstrijd voor schutters 2de kl. Geweer model '95. Lengte der baan 100 M. Maximum 250 punten. (Stand na 2 dagen): 2. Zeeuwsch Verband 204 p. Personeele wedstrijd voor scherp schutters (K. S. O.). Lengte der baan 15 M. Elke schutter doet 5 schoten. Maximum 50 punten. 4. S. Walraven (Oostkapelle). Personeele wedstrijd voor scherp schutters, geweer model '95. Lengte der baan 100 M. Elke schutter doet 5 schoten. Maximum 50 punten. 2. J. W. v. d. Slikke (Stavenisse) 48 p.; 3. J. Rouw (Goes) 48 p.; 5. L. Maas (Borssele) 47 p. Personeele wedstrijd voor schutters lste klasse. Geweer model '95. Lengte der baan 100 M. Maximum 50 punten. 3. J. J. Lagendijk (Wemeldinge) 47 p.; 6. C. de Mol (Baarland) 47 p.; 7. S. Nicolai (Breskens) 47 p. Personeele wedstrijd voor schutters 2de klasse. Geweer model '95. Lengte der baan 100 M. Maximum 50 punten. 2. P. Vreeke (O. en W. Souburg) 47 p.; 3. J. Konrad (Biggekerke) 46 p.; 4. M. v. d. R. (Hoedekenskerke) 46 p. zonder dat Uw huid stukgaat of naschrijnt, ook al is Uw baard nog zoo zwaar en hard, indien U maarvo'dr het inzeepen de baard- oppervlakte inwrijft met een weinig Purol. J3oo«n 30-60 ei. 90 ct. Tube 80 ct Bi) Apotfa. co Drogisten. LUCHTVAART. Van Dijk accepteert. De K. L. M.-piloot E. van Dijk heeft besloten het aanbod van Kingsford Smith om met hem naar Amerika te vliegen te aanvaarden. Hij zal aan de K. L. M. verlof vragen, want het ligt in zijn bedoeling om wanneer de tocht volbracht is weer op den dienst van de K. L. M. te gaan vliegen. Hij zal den tocht naar Amerika meemaken tot San Francisco toe en daarna keert hij naar Europa terug. Van Dijk heeft nog nimmer met de Southern Cross gevlogen maar het ty pe machine een F VII kent hij door en door. Met dergelijke machi nes heeft hij veel malen bij de K. L. M. gevlogen, o.a. de retourvlucht naar In- dië. In totaal heeft Van Dijk meer dan 5000 uren gevlogen. Hef ligt in het voornemen om in "het begin van de volgende maand naar Ierland te vertrekken. De eerste helft van die maand hopen de beide pilo ten den tocht met de Southern Cross over den Oceaan te aanvaarden. Amy Johnson. Op weg naar Australië. De jonge Engelsche vliegster Amy Johnson is uit Soerabaja naar Atam- boea, bij de grens van het Portugee- sche gebied op Timor, vertrokken. De moesson, dien Amy Johnson te gen heeft, vertoont teekenen van steeds heviger te worden. Kolonel Brinsmead, de controleur van het burgerlijke vliegwezen in Aus tralië, heeft haar telegrafisch ontra den uit Timor rechtstreeks naar Port Darwin te vliegen, omdat zij ernstig gevaar zou loopen, boveh zee gebrek aan brandstof te krijgen. Als alles goed gaat, kan Amy John son heden van Timor uit het laatste gedeelte van den tocht (500 mijl) naar Port Darwin, in Australië, afleggen. Aan haar ouders in Engeland heeft zij geseind„Niet tobben. Ik blijf voor zichtig". Uit Batavia wordt nader gemeld: Er bestaat eenige ongerustheid omtrent het lot van Amy Johnson, omdat na het passeeren van haar toestel boven Bima niets meer van haar werd ver nomen. Het draadloos station te Koe pang op Timor, dat telefonisch is aan gesloten met Atamboea, bleef speciaal open tot gisteravond 23 uur Java-tijd. Het station meldde bij sluiting geen nieuws te hebben betreffende mej. Johnson. De toestand in Britsch-Indië. Ernstige botsingen bij het zout- depot van Dharasana; ook on geregeldheden op andere plaat sen. Woensdagavond hebben 6000 vrij willigers, aanhangers van Gandhi, op nieuw een aanval op het zoutdepot te Dharasana ondernomen. Bij de botsin gen met de politie werden 300 perso nen gewond. Te Simla zijn 36 nationalistische lei ders tijdens een betooging gearres teerd. Ook te Masulïpatam ontstonden tijdens een demonstratie vechtpartijen met de politie. De politie had aanvan kelijk getracht de menigte met stok ken uiteen te drijven, maar toen zij daar niet in slaagde, maakte zij ge bruik van haar vuurwapens. Het aan tal gewonden moet tamelijk groot zijn Te Chellapalle, op 15 mijl afstand van Masulïpatam, is het eveneens tof botsingen gekomen. Alle telegraafverbindingen in de na bijheid van Gudivada zijn doorgesne den. De politie onderhoudt een uit gebreiden gewapenden patrouillediensf Een cycloon. Boven Batavia. Ernstige schade. Gistermiddag woedde een hevige cycloon boven Batavia, waardoor ern stige schade werd aangericht. Talrijke boomen werden ontworteld. Omdat een aantal lichtmasten is omgewaaid, is de stroomlevering in verschillende deelen van de stad gestoord. Het ge bouw van het „Bat. Nieuwsblad" werd totaal geïsoleerd. Er was geen stroom, geen licht en de telefoon was buiten werking, zoodat het blad niet tijdig kon verschijnen.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina bijlage 2