pijnloos
scheren
Grinnik-Pilletjes
Uit de Pers.
Binnenland
Uit de Radiowereld
Sport.
Buitenland.
Koloniën
Moeder: „Zoo, zoo, Kareltjd, ik hoop,
dat je nu gehoorzaam bent geworden en
niet meer iets uit het raam gooit op de
voorbijgangers!"
Kareltje: „Neen, mama..., weet u, er
is niemand meer voorbij gekomen, sind's
ze gezien hebben ,dat ik gooide, zijn ze
allemaal naar den anderen kant gegaan!"
1 K
„Waarom schreef u: het huis brandde
geheel op? Een huis brandt toch niet op,
maar af?"
Verslaggever: „Maar dit niet, mijn
heer. De brand begon in den kelder!"
Zus: „Moeder, zit er in di tfleschje
haarolie?"
Moeder: „Wel nee, kind, gom!"
Zus; „O, dan kon ik daarom min hoed
niet afkrijgen!"
,.,Weet je niet, waar je milt zit? Onge
veer op de plaats, waar je je horloge
draagt."
„Dat kan niet!"
„Waarom niet!" i
„Omdat ik dat om mijn pols draag."
Dorpsonderwijzer: „Hier zijn twee
eieren, als ik er nog twee bij leg, Jan,
hoeveel zijn er dan?"
Jan lacht guitig en zegt: „U kunt geen
eieren leggen, meester."
Je moet, zei de oude filosoof tot zijn
leerling, nooit tegen iemand zeggen, dat
hij oud is geworden. Ten eerste weet hij
het zelf we! en ten tweede wil hij het zelf
niet weten.
Hoe vind je het huwelijksleven?
Heerlijk! Het eenige wat ik niet
hebben kan, is mijn echtgenoot. Maar ik
kan niet alles verlangen.
Een jonge man, die een vaste betrek
king had weten te verkrijgen, schreef het
volgende aan zijn schoonvader in spé:
Daar ik nu aangesteld ben pis be
waarder van bet antiquiteiten-museum,
hoop ik, dlat u uw diochter aan mijn hoede
wilt toevertrouwen.
Dokter: „Zoo, zoo, ventje. Ik had wel
gedacht, dat die pillen je zouden op
knappen. Hoe heb je ze ingenomendroog
of in water?" i
„Pas toch op, dat je die punaises niet
zoo overal op den grond' laat val'en," zei
mijnbeer, toen Jiij er pas in een had getrapt
,jMaar man, hoe kun je nu op zoo'ta
kleinigheid kijken," antwoordde mevrouw;
„voor vijf centen heb je er twee dozijn.!"
Ga met verstand echter te werk. Prijs
het kind om zijn kennis en ijver, maar
wijs het niet tegelijkertijd op de onkunde
van anderen, dit wekt trots en vaak het
scheppen van vermaak in anderer leed.
Bekroningen geven in den vorm van ge
schenken of lekkernjen kan een enkele
maal geschieden, doch moet niet worden
overdreven. Maakt ge er een vaste ge
woonte van het kind geschenken of lekkers
te geven, dan zult ge hiermede nooit be
reiken, dat het zijn edelste vermogens
inspant.
Het nieuwe spoorboekje.
In het „Handelsblad" lezen we:
Dat de nieuwe beknopte reisgids
der Nederlandsche Spoorwegen geen on
verdeelde bewondering zou wekken, was
te voorzien. Iedere besnoeiing, verslechte
ring van druk en achteruitgang in prac-
tisch gebruik wordt onmiddellijk als een
gemis gevoeld en het is begrijpelijk dat
velen de vraag stelden: waarom een goed
practisch boekje veranderd en alleen tegen
betaling van een aanzienlijk hooger bedrag
50 et- een gids in den handel ge
bracht die gelijkwaardig aan de.i ouden
kan worden genoemd
Wij hebben daarom dit onderwerp met
den betrokken afdeeliligschef der Ned.
Spoorwegen, den heer G. F. H. Gies-
berger besproken, die er het volgende over
meedeeldle- Van de zijde van het publiek is
bij het bedrijf op een handiger formaat van
den reisgids aangedrongen die algemeen
te dik gevonden werd en van zoodanige
afmetingen dat hij niet in de portefeuille
kon worden geborgen. Om aan dit verlan
gen tegemoet te komen is de kleine gids
samengesteld. Tevens heeft men een boek
je onder het publiek willen brengen dat
goedkooper zou zijn dan de oude gids
(inplaats van 30 ct. betaalt men nu de
helft.) Hel zal ieder duidelijk zijn, dat men
in een boekje met minder vellen druks
(160 pagina's) niet kan geven wat vroe
ger wel mogelijk was bij het dubbele
aantal bladzijden. Vandaar dat men bij het
raadplegen van het nieuwe kleine
boekje meer tabellen zal moeten naslaan
bij bet samenstellen van een eenigszins
langdurige» reis dan vroeger. Het pu
bliek dat dit gidsje evenwel onpractisch
vindt kan zich den grooten, uitgebreiden
reisgids aanschaffen, die wat indeeling
betreft voor het binnenland vrijwel aan
den ouden gelijk is gebleven maar daaren
boven tal van andere bijzonderheden en
buitenlandsche aansluitingen bevat die des
tijds ontbraken. Ook deze uitbreiding is
op verzoek van het publiek tot stand ge
bracht.
De Spoorwegen hebben zich volstrekt
niet gevleid met de hoop dat ieder met
het nieuwe boekje tevreden zou zijn.
Toch moet het volgens den heer Geis-
berger algemeen voldoen, daar er bij
eersten verkoop reeds 350.000 zijn afge
nomen tegen 80.000 van het groots for
maat. Het vorig jaar toen er slechts één
uitgave bestond, omvatte deze eerste ver
koop slechts 300.000 exemplaren. Ook de
nabestellingen op den kleinen gids zijn
enorm.
Tenslotte bespraken wij nog de klacht
van een oinzer lezers over de wijziging die
in de tabellen en indeeling is gebracht.
Erkend weid het ongerief dat hiervan
den eersten tijd het gevolg zal zijn, maar
wanneer men er aan gewend is, zal het
een groot voordeel blijken. Immers dé
tabelnummers zooals ze nu in beide gidlsen
staan vermeld stemmen volkomen overeen
met die welke men op bet groote dienst
regelingsbiljet in de stationsvestibules aan
treft. Heeft men nu zijn spoorboekje ver
geten dan is één blik op dit biljet voldoen
de om zich te oriënteeren. Tot zoover de
beer Giesberger.
Wij zijn het echter eens met hen die
het nieuwe, kleine gidsje een achteruit
gang vinden bij den ouden toestand waar
tegen het handiger formaat en het beschik
baar stellen van een duurdere uitgave
slechts ten deele opwegen. Want in deze
laatste mogen dan al de gemakken van
den vorigen gids vereenigd zijn, bet for
maat is hier een nog grooter belemmering
dan voorheem. Intusschen blijft het moei
lijk het iedereen naar den zin te maken.
Een ideaal zou zijn wanneer men uit drie
gidsen zijn keus kon bepalen!
De zendtijdverdeeling.
De „N.R.C." bespreekt de houding van
de regeering jegens de A.V.R.O., die op
bevel van hoogerband geein stichting mocht
blijven, terwijl de K.R.O. een stichting
is en blijft. De A.V.R.O.-statuten moes
ten op hoog bevel een bepaling bevatten,
dat zij geen bestuurders zo uhebben in
betaalden dienst de V.A.R.A. heeft
een voorzitter, die in loondienst der ver-
eeniging staat.
Is het waar, vraagt het blad, dat de
Nederlandsche regeering verlangt, de his
torische Nederlandsche 1071 meter-golf
opzettelijk prijs te geven, om dezen uit
weg voor mi en voor de toekomst te ver
sperren? De geruchten, welke ons ter
oore komen over machinatiën ten einde
een verruiming van zendtijd in deze rich
ting onmogelijk te maken, dragen een
hoogst -ernstig karakter. Er zouden sto
ringsklachten van Duitsche zijde zijn uit
gelokt en toen zelfs die uitgelokte klach
ten eigenlijk toch nog maar heel vaag en
onbeteekenend uitvielen, zouden ze zoo
v®el mogelijk zijn opgeblazen. Het kost
ons moeite hieraan te gelooven, waren zij
ons niet van zoo geloofwaardige zijde me
degedeeld. Immers, dit lijkt veel op het
saboteeren van Nederlandsche belangen
van staatswege. Hiermede zou de 1071
meter-golf in handen gespeeld worden
van Noorwegen voor zijn nieuwen Tele-
funken-zender te Oslo. Ofschoon ook de
staatsdienst van den zakelijken omroep
hierdoor in het gedrang zou zijn gebracht,
zou m£n dergelijke middelen oirbaar ge
acht hebben om maar te maken, dat in
elk geval de A.V.R.O. op deze wijze
niet geholpen zou kunnen worden. Wat
steekt hier achter?
Er ligt nog steeds een ander plan, dat
de A.V.R.O. heeft voorgelegd1 voor ver
ruiming van den zendtijd, n.I. door ver
gunning te geven voor een z.g. Gleich-
wellen- of uni-frequentie-systeem.
In Duitschland wordt voortgegaan om
met behulp van dit stelsel dien omroep
uit te bouwen zonder dat men daarvoor
méér golflengten noodig heeft. Naast de
groep Berlijn-Stettin-Maagdenburg is
daar nu de groep Munster-Keulen-Aken
in bedrijf. A[Ie twijfelmoedigheid van som
migen ten spijt, blijkt daaruit, dat dit stel
sel practische waarde bezit. Een dagblad-
bericht, volgens hetwelk de promotor van
dit stelsel in Nederland, de heer Corver,
zijn geloof er in zou hebben verloren, werd
ons categorisch tegengesproken. Is het
juist, dat dte tegenstand der regeering
hieraan toe te schrijven is, dat idle A. V.
R. O. dan zou beschikken over een sy
steem, dat in de voornaamste centra een
goede ontvangst met veel eenvoudiger mid
delen waarborgt, wat niet in het belang
wordt geacht van de concurreerende ver-
eenigingen?
Als er ook maar eenige wil of geneigd
heid bestond' om den "honderdlduizeinllen
A.V.R.O.-Rden tegemoet ie komen in
hun wensch, (hun zelfgeorganiseerden,
zelfbetaaldien omroep volledig te behou
den, zou een mogelijkheid daarvoor zeker
te vinden zijn. Als het niet gebeurt, d'an is
het, omdat de politieke machthebbers mee-
nen de bevoegdheid te bezitten, het Ne
derlandsche volk hunnerzijds voor te schrij
ven waarnaar zij in hun huiskamers be-
hooren te luisteren. j
Aan het Nederlandsche volk is hier op
de hardhandigste wijze gedemonstreerde,
dat het tot in zijn particulier leven onder
een bemoeizieke voogdij is gesteld'.
Een kwart millioen A.V.R.O. men-
schcn hebben van hun regeering een slag in
het gezicht gekregen; gij en uw wensohen
telt bij ons voor niets; gij zijt immers
toch niet zoo georganiseerd, dat gij een
minister den dienst kunt opzeggen Waar
om zou hij zich iets van u aantrekken?
Dat men dit voelt als een uitdaging, is
begrijpelijk. Maar dan zal hopen wij
het spel ook nog niet .uit zijn.
De regenmaker.
Nieuwe proeven.
De heer Veraart zal in de week van
17 Juni a.s., de week vóór Pinksteren,
bij gunstige weersgesteldheid', zijn proe
ven om door het uit de lucht uitstrooien
van door middel van vast koolzuur tot een
temperatuur van 78 gr. C. onder nul on-
koeld ijs, op kunstmatige wijze regen te
verwekken, herhalen. De proefneming zal
gedaan worden boven de Zuiderzee, ter
hoogte van Schellingwoude of Pampus.
De heer Veraart zal van Schiphol op
stijgen met een zoo groot mogelijk toestel,
opdat een zoo groot mogelijke hoeveel
heid ijs tegelijkertijd zal kunnen worden
uitgestrooid. Getracht zal worden dien
dag de beschikking te krijgen over het
grootste en nieuwste toestel van de K. L.
M„ de Fokker F IV.
Slachtoffers van het verkeer.
Twee jongetjes gedood.
Het vijfjarig jongetje J. Scheeuwe is
Woensdagmiddag op den Rotterdamschen
Dijk bij Schiedam bij het oversteken van
den weg door een vrachtauto overreden.
Het kind is in het Schiedamsche zieken
huis aan de gevolgen van de bekomen ver
wondingen overleden.
Het zevenjarig jongetje J. Pathe is
Woensdag aan de Gedempte Slaak te
Rotterdam bij het oversteken van de straat
overreden door een auto. Hij is naar het
ziekenhuis gebracht en daar overleden.
De Indische zendtijd.
Het voortoopige advies van
den Radioraad aan de re
geering.
De Radioraad heeft, in aansluiting
op de besprekingen in de vergadering
van den Radioraad van 15 dezer, aan
de Phohi, K.R.O., V.A.R.A., N.C.R.V.,
V.P.R.O. en V.L.R.A. het hier vol
gende afschri/t doen toekomen van
de resultaten, waartoe de raad voor-
loopig is gekomen ten opzichte van
het aan den Minister uit te brengen
advies met betrekking tot de verdee
ling van den Indischen zendtijd. De
raad heeft verzocht, het oordeel hier
over spoedig, in elk geval voor 30
Mei, te mogen vernemen.
1. Aan de Phohi worde ten spoe
digste machtiging verleend tot het doen
van uitzendingen met den ultra-korte-
golf-zender te Huizen.
2. In de daartoe te verleenen con
cessie worden bepalingen opgenomen,
waardoor de concessïonarisse verplicht
wordt het medegebruik van den zen
der toe te staan aan de omroepver-
eenigingen, aan wie door den Minister
zendtijd op dien zender wordt toe
bedeeld.
Als vergoeding voor dat gebruik zul
len die omroepvereenïgingen aan de
concessionarisse de werkelijke kosten
hebben te voldoen, met inbegrip van
rente van het geïnvesteerde kapitaal,
en een bedrag voor afschrijving daar
op in verhouding tot den duur waar
voor de concessie is verleend.
Geschillen over die vergoeding te
beslissen door scheidslieden.
3. De zendtijd worde aldus ver
deeld
Phohi 61.5 pet., te besteden voor
uitzendingen van ontspannenden aard,
waaronder te begrijpen een hoog
staand muziekprogram en nieuwsbe
richten.
N.C.R.V., K.R.O. en V.P.R.O. resp.
10 pet., 10 pet. en 3.5 pet. te beste
den voor uitzendingen van religieusen
en sfichtelijken aard, geëncadreerd
door daarmee harmonieerende muziek
V.A.R.A. 10 pet. te besteden voor
uitzendingen van cultureelen aard.
V.L.R.A. en andere zich eventueel
nog aanmeldende en aan de wettelijke
eischen voldoende omroepvereenigin-
gen 5 pet., te besteden, wat de V.L.
R.A. betreft voor uitzendingen van cul
tureelen aard en wat die andere ver-
eenigingen betreft voor uitzendingen,
zooals in elk voorkomend geval door
den minister, den Radio-raad gehoord,
zal worden bepaald.
4. Toebedeelde zpndtijd, waarvan
geen gebruik wordt gemaakt, komt ten
goede aan de overige gerechtigden, in
verhouding tot ieders zendtijd.
5. In de concessie worde bepaald,
dat er zal zijn een commissie van toe
zicht op de uitzendingen, te benoe
men door de regeering uit personen
van verschillende levensrichtingen, die
geacht kunnen worden vertrouwd te
zijn met de eischen en eigenaardighe
den van de Indische samenleving. De
concessie regele nader de taak en be
voegdheden dier commissie.
6. Wat het gesproken woord be
treft, zullen de uitzenders zich voor
ten minste 80 pet. hebben te bedienen
van de Nederlandsche taal, voor ten
hoogste 10 pet. van andere Europee-
sche falen en voor ten hoogste 10 pet.
van het Maleisch.
7. Bovenstaande verdeeling van den
zendtijd gelde voorloopig voor den
tijd van één jaar.
Hallo Europa.
Telefoneeren in den trein.
Dat het draadloos telefoonverkeer
de laatste jaren zeer groote vorderin
gen heeft gemaakt, is een feit, dat niet
te ontkennen valt. Ter illustratie hier
van het volgende: op verschillende
trajecten van de Canadeesche spoor
wegen zijn de wagons van een tele
foon-installatie voorzien, waarmede
het mogelijk is met alle doelen van
de wereld te telefoneeren.
Om te bewijzen, dat het systeem
zeer goed voldeed, heeft men de pas
sagiers in een rijdenden trein tus-
schen Montreal en Chicago in de ge
legenheid gesteld met vrienden en be
kenden in Londen, Parijs, Buenos-
Aires, Washington, enz. te spreken.
Deze kruisgesprekken slaagden vol
komen.
Het Nederlandsch Elftal.
naar Boedapest.
De technische commissie van den
Kon. Ned. Voetbal Bond besloot hef
elftal voor den wedstrijd Hongarije—
Nederland nog niet samen te stellen,
doch eerst in laatste instantie een
keuze te doen uit de volgende 15 spe
lers, die de reis mee zullen maken:
Doelverdedïgersv. d. Meulen (H.
F. C.) en de Boer (Ajax).
Achterspelers: Denis (H. B. S.), van
Kol (Ajax) en Vermetten (H. B. S.).
Middenspelers: Kools (N. A. C.),
van der Wildt (V. U. C.); Breitner
(A. D. O.) en Scheffers (H. D. V. S.).
Voorwaartsen: Landaal (A. G. O. V.
V.)Tap (A. D. O.)van Reenen
(Ajax); van den Broek (P. S. V.);
v. d. Heiden (Wagenïngen) en van
Kesteren (H. B. S.).
Uit de keuze van spelers en reserves
blijkt toch duidelijk, dat de Boer, Ver
metten, Scheffers en van Kesteren als
invallers beschouwd zullen worden, en
dat het geheele elftal, dat j.l. Zondag
te Antwerpen speelde, gehandhaafd
bleef, op de Kreek van Go Ahead na,
die door van Reenen van Ajax ver
vangen wordt.
SCHIETEN.
Nat. schietwedstrijd Bijz. Vrijw.
Landstorm
Op den tweeden dag van deze vier-
daagsche Nat. wedstrijden, gaven zeer
velen blijk van hunne belangstelling.
Geschoten werd door 43 konïngs-
schutters, 63 officieren, 149 scherp
schutters, 228 schutters eerste- en 105
schutters tweede klasse.
De resultaten zijn:
Korpswedstrijd voor scherpschut
ters. Geweer model '95. Lengte der
baan 100 M. Elk korps wordt verte
genwoordigd door 5 schutters, die elk
5 schoten doen. Maximum 250 punten.
Stand (na 2 dagen) Zeeland 222 p.
Korpswedstrijd voor schutters 2de
kl. Geweer model '95. Lengte der baan
100 M. Maximum 250 punten. (Stand
na 2 dagen): 2. Zeeuwsch Verband
204 p.
Personeele wedstrijd voor scherp
schutters (K. S. O.). Lengte der baan
15 M. Elke schutter doet 5 schoten.
Maximum 50 punten. 4. S. Walraven
(Oostkapelle).
Personeele wedstrijd voor scherp
schutters, geweer model '95. Lengte
der baan 100 M. Elke schutter doet 5
schoten. Maximum 50 punten. 2. J.
W. v. d. Slikke (Stavenisse) 48 p.;
3. J. Rouw (Goes) 48 p.; 5. L. Maas
(Borssele) 47 p.
Personeele wedstrijd voor schutters
lste klasse. Geweer model '95. Lengte
der baan 100 M. Maximum 50 punten.
3. J. J. Lagendijk (Wemeldinge) 47 p.;
6. C. de Mol (Baarland) 47 p.; 7. S.
Nicolai (Breskens) 47 p.
Personeele wedstrijd voor schutters
2de klasse. Geweer model '95. Lengte
der baan 100 M. Maximum 50 punten.
2. P. Vreeke (O. en W. Souburg) 47
p.; 3. J. Konrad (Biggekerke) 46 p.;
4. M. v. d. R. (Hoedekenskerke) 46 p.
zonder dat Uw huid stukgaat of naschrijnt,
ook al is Uw baard nog zoo zwaar en hard,
indien U maarvo'dr het inzeepen de baard-
oppervlakte inwrijft met een weinig Purol.
J3oo«n 30-60 ei. 90 ct. Tube 80 ct Bi) Apotfa. co Drogisten.
LUCHTVAART.
Van Dijk accepteert.
De K. L. M.-piloot E. van Dijk heeft
besloten het aanbod van Kingsford
Smith om met hem naar Amerika te
vliegen te aanvaarden. Hij zal aan de
K. L. M. verlof vragen, want het ligt
in zijn bedoeling om wanneer de tocht
volbracht is weer op den dienst van
de K. L. M. te gaan vliegen. Hij zal
den tocht naar Amerika meemaken
tot San Francisco toe en daarna keert
hij naar Europa terug.
Van Dijk heeft nog nimmer met de
Southern Cross gevlogen maar het ty
pe machine een F VII kent hij
door en door. Met dergelijke machi
nes heeft hij veel malen bij de K. L. M.
gevlogen, o.a. de retourvlucht naar In-
dië. In totaal heeft Van Dijk meer
dan 5000 uren gevlogen.
Hef ligt in het voornemen om in "het
begin van de volgende maand naar
Ierland te vertrekken. De eerste helft
van die maand hopen de beide pilo
ten den tocht met de Southern Cross
over den Oceaan te aanvaarden.
Amy Johnson.
Op weg naar Australië.
De jonge Engelsche vliegster Amy
Johnson is uit Soerabaja naar Atam-
boea, bij de grens van het Portugee-
sche gebied op Timor, vertrokken.
De moesson, dien Amy Johnson te
gen heeft, vertoont teekenen van steeds
heviger te worden.
Kolonel Brinsmead, de controleur
van het burgerlijke vliegwezen in Aus
tralië, heeft haar telegrafisch ontra
den uit Timor rechtstreeks naar Port
Darwin te vliegen, omdat zij ernstig
gevaar zou loopen, boveh zee gebrek
aan brandstof te krijgen.
Als alles goed gaat, kan Amy John
son heden van Timor uit het laatste
gedeelte van den tocht (500 mijl) naar
Port Darwin, in Australië, afleggen.
Aan haar ouders in Engeland heeft
zij geseind„Niet tobben. Ik blijf voor
zichtig".
Uit Batavia wordt nader gemeld: Er
bestaat eenige ongerustheid omtrent
het lot van Amy Johnson, omdat na
het passeeren van haar toestel boven
Bima niets meer van haar werd ver
nomen. Het draadloos station te Koe
pang op Timor, dat telefonisch is aan
gesloten met Atamboea, bleef speciaal
open tot gisteravond 23 uur Java-tijd.
Het station meldde bij sluiting geen
nieuws te hebben betreffende mej.
Johnson.
De toestand in Britsch-Indië.
Ernstige botsingen bij het zout-
depot van Dharasana; ook on
geregeldheden op andere plaat
sen.
Woensdagavond hebben 6000 vrij
willigers, aanhangers van Gandhi, op
nieuw een aanval op het zoutdepot te
Dharasana ondernomen. Bij de botsin
gen met de politie werden 300 perso
nen gewond.
Te Simla zijn 36 nationalistische lei
ders tijdens een betooging gearres
teerd. Ook te Masulïpatam ontstonden
tijdens een demonstratie vechtpartijen
met de politie. De politie had aanvan
kelijk getracht de menigte met stok
ken uiteen te drijven, maar toen zij
daar niet in slaagde, maakte zij ge
bruik van haar vuurwapens. Het aan
tal gewonden moet tamelijk groot zijn
Te Chellapalle, op 15 mijl afstand
van Masulïpatam, is het eveneens tof
botsingen gekomen.
Alle telegraafverbindingen in de na
bijheid van Gudivada zijn doorgesne
den. De politie onderhoudt een uit
gebreiden gewapenden patrouillediensf
Een cycloon.
Boven Batavia. Ernstige
schade.
Gistermiddag woedde een hevige
cycloon boven Batavia, waardoor ern
stige schade werd aangericht. Talrijke
boomen werden ontworteld. Omdat
een aantal lichtmasten is omgewaaid,
is de stroomlevering in verschillende
deelen van de stad gestoord. Het ge
bouw van het „Bat. Nieuwsblad" werd
totaal geïsoleerd. Er was geen stroom,
geen licht en de telefoon was buiten
werking, zoodat het blad niet tijdig
kon verschijnen.