GOESCHE COURANT Film-Varia Voor de VrouW BIJVOEGSEL MIJNHARDTs I VAN DB VAN VRIJDAG 18 APRIL 1930. *Paasch*ttieuwtjes In Rusland was eiri is het misschim hier en daar nog de gewoonte, dat goed© bekenden, die op len Paaschdag elkander op straat tegenkomen, met blij gelaat elkander naderen. Hij, die het eerst spreekt, roept op verrukten toon uit. „Christus is opgestaan!" en de aangespro kenen antwoord; „Hij is waarlijk opge staan! Vervolgens omhelzen ze elkan der en wisselen een Paaschkus. Vroeger kuste op dezen dag zelfs de vorst zijn onderdanen. b''I W- 1 Napoleon III schonk met Pasc'hen aan Keizerin Eugenie een gouden ei, waarop in briljanten de naam van de Keizerin prijkte. Daarin bevond zich een kostbare halsketting van prachtige paar len, die 500.000 francs had gekost. In vele mooie gedichten heeft de Vlaam sche dichter Guido Gezelle ons het ware en schoone geleerd. Hij schreef o.m. „Een ei is een nieuw steenen graf. Dat er in is, schijnt dood, maar het kan weer levende uitbreken; het is het beeld van ons Hesren Verrijzenisse." Een Amerikaansche dollar-koining gaf aan zijn zoontje een Paaschei, zóó groot, dat het, geopend een paar kleine ponnies met een miniatuur-wagentje bleek te be vatten. Paschen, Pinsksteren en Kerstmis zijn oorspronkelijk een reeks van feestdagen geweest. Tot de 11de eeuw duurde het Paaschfeest een geheele week, welke langzamerhand tot twee dagen is afge sleten. Pinksteren werd in 1099 door Paus Urbanus II op drie dagen gesteld, welke later ook tot twee inkrompen. En Kerst mis duurde oorspronkelijk tot Nieuwjaar toe. De dansende Paasch-zon en het geneeskrachtige Paasch-water In vele plaatsen begon eertijds het Paaschfeest reeds vóór zonsopgang. Zeer vroeg wipte men het bed uit, want een oud volksgeloof zegt, dat op Paasch- morgen de zon dainst, en dit dansen van het groote licht wilde ieder zien. Men m-oest er vlug bij zijn, want t gel maar heel even, vlak ma. zonsopgang sprong ze driemaal op van vreugde over het Paaschfeest, en wie 't zag was 't ge heele jaar gelukkig in zijn ondernemingen, Menigeen heeft zich verbeeld de vroolijke dansende Paaschzon ie hebben aan schouwd. Nog meer weldadige krachten stelde de tuur beschikbaar op „Ostermorgen". In immige streken van Duitschland konden e vlugge meiskens, die naar ,t zoinne- iainsetn kwamen gluren, ook en passant het „Paaschwater" gaan scheppen- D zonsopgang op eersten Paaschmorgen schonk aan het water van elke kreek en vliet wonderkracht. Maar 't moest wor den geschept precies met zonsopgang, en bovendien diep in 't geheim* niemand mocht er bij zijn, niemand mocht het weten en er mocht onder het scheppen gejn woord gesproken woixleti. Gehukte dit, dan werd het een midldel om de schoonheid van het gelaat te be stendigen en werd bovendien een medi cament voor duizend en- één kwalen. IJdelheid der ij delheden.... menig juffer tje van tegen de dertig, die haar kansen verminderd zag, is op Paaschmorgen naar een bronnet je gekuierd om water te schep pen, en heeft zich, eemige uren later ter kerke wandelende, op zn „Paaschbest aangedirkt" laten bewonderen, zich ver beeldend dat het „Osterwasser" Sreedia geholpen had. Mooie nieuwe k leer en waren even onafscheidelijk van het Paaschfeest als de Paa scheieren en het 'krentebrood, en dit oude gebruik heeft omider het volk tot den huldigen d(ag stand gehouden, twantt nog immer zijn de kleermakers tegen Paschen overvoerd met werk voor den „Paasohpronk" der smalle gemeente, die in oude dagen het nieuwe kleeldi op Paascüi weidie of Paascjhberg, waar lustige ker- nisvermakelijkheden georganiseerd werden met goeden sier wist in te wijden-. Een onbegrijpetijk Paasch-gebruik. Een griezelig Paaschgebruik, dat bij kans onbegrijpelijk is om de daaruit spre- vende wreedheid' der menschen uit den vroegeren tijd, een wreedheid, die wij ons nu niet meer kunnen indefnken, was de zoogenaamde „dolhuiskermis te Utrecht, die aldus genoemd werd, om dat zij werd gehouden in de nabijheid van het krankzinnigengesticht. Op den dag van Paschen hadden de kermisbezoekera dan vrije entree in het „dolhuis'1* en konden de arme krankzinnigen aangapen en sarrejn-. Er werd een druk gebruik gemaakt van fit lugubere vermaak, dat gelukkig sedert •atng tot het verleden behoort. De be naming „Paaschdol", voor den ifag van Pasc'hen vond er haar oorsprong in. Onder zeer groote belangstelling is te 's Gravenhage met militaire eer S. Everts, die op 2 Mei van het vorig jaar bij ter aarde besteld het stoffelijk over schot van wijlen Luitenant-vlieger P. het vlieg-ongeluk te Bagdad om het leven kwam. E ier-zegsw ijzen". Van eein onderneming, die aanvankelijk zeer moeilijk, zelfs geheel onuitvoerbaar lijkt, en achteraf zeer eenvoudig en ge makkelijk blijkt te zijn, zegt men: „heit is het ei van Columbus". Als men te kennen wil geven, dat eenige onderneming altijd nog wel eenige goede resultaten zal geven dan zegt men: .,Het geeft altijd wat, een ei of een kuiken". Van iemand, die slecht of zeer lang zaam loopt zegt men; „Hij gaat als of- ie op eieren loopt". Van eetn babbelzieke vrouw zegt men terecht: „Wie kakelen wil moet ook eieren leggen", anders lijdt haar werk er onder. Als het tusêcjhen sommige meqschen soms eena „dik-an" is, dus „koek en ei" dan zegt men al gauw: ,,AIs dat ei eens breekt dan zal het er ruiken". In dezen modernen tijd klagen vele ouders, en terecht, dat de kinderen hun eigenlijk te wijs worden en weinig acht geven op ouderlijke adviezen. Van zulke kinderen hoort men „het ei wil wijzer wezen dan de hen". Spreekt zoo'n ouder er met andere vaders of moeders over, dan blijkt veelal, dat ideze niet leed© oogen hetzelfde bij hun kinderen opmer ken. Men zucht dan: „ze gelijken op elkaar als het ©ene ei op het andere". Weet iemand op een moeilijke vraag geen antwoord te geven en zegt hij daarom maar iets lukraak dan „slaat hij er naar als de blinde naar het ei". Is iemand zoo begeerig, dat hij door zijn al te groote hebzucht zichzelf in de wielen rijdt, dan zegt men.; „Hij slacht de kip die gouden eieren legt". Van de bioscopen kan men doorgaans getuigen, dat ze steeds „eivol" zijn. Een kantoorbediende, die voor de keuze staat van ontslag of excuu» vragen voor de belediging jegens zijn chef en tot het laatste beslujt, „kiest eieren voor zijn geld". Buitengewoon goedkoop© artikelen 'zijn voor „een appel en een ei" te krijgen. Een O. W.-er voelt zich in een eerste rangs hotel niet thuis. Hij loopt er rond als een „kip die zijn ei niet kwijt kan raken.K Is iemand steeds over zijn tijd, dan zegt men Hij komt met zout als het ei op is. Heeft iemand ergens een wit voetje dan wordt wel gezegd; „Hij kan daar een eitje breken." Bekend is ook het spreekwoord Beter eien half ei dan 'n Ieege dop." Tenslotte ziet een goede moeder nooit de gebreken van haar kinderen: „Nooit vond de hen een schooner ei Dan dat ze zelve lei!" Greta Garbo spreekt. „Garbo Talks." Ziedaar de even eenvoudige als pak kende slagzin, die op het oogenblik ge lanceerd wordt door de Amerikaansche bioscooptheaters, waar de eerste spre kende film van de beroemde Greta Garbo vertoond wordt. Twee simpele woorden die een suggestieve kracht op het publiek uitoefenen, een korte, maar veelzeggende mededeeling, die inslaat. Amerika heeft met meer dan gewone belangstelling naar die eerste „taltkie" van Gretai Garbo uitgekeken. In de eerste plaatsf wel, omdat men nieuwsgierig was naar de stem van de groote Zweedsche tragedienne, maar toch ook wel, omdat men benieuwd was om te weten, of de microfoon een zij het dan ontijdig eind zou maken aain de prachtige car rière van deze begaafde actrice. De première in Hollywood bewees reeds dat de sprekende Garbo zeker niet minder was, dan de zwijgende. Misschien zelfs nog wel succesvoller. En ook de groote vuurproef in New York heeft de eerste sprekende film van Miss Garbo, Anna Christi, schitterend doorsjtaan. Een der allergrootste Broadway theaters, The Capitol, heeft verleden maand déze pro ductie ingezet en het succes was, zelfs voor Amerika, overbluffend. Met 5 gala voorstellingen per dag, tegen verhoogde prijzen, liep „Anna Christie" vier weken achtereen voor een uitverkocht huis en duizenden moesten uren in de queue staan om een plaats te kunnen bemachtigen. Vier weiten lijkt niet zoo lang. Maar men moet niet vergeten, dat in het Capittol Theatre bijna nooit geprolongeerd wordt en dat slechts twee films„Zwakheid uw naam is vrouw", ook met vGreta Garbo in de hoofdrol en de beroemde „Groote Parade" het tot drie weken hebben kunnen brengen. Vandaar, dat metn algemeen van opinie is, dat „Anna Chris tie" tot de belangrijkste gebeurtenissen van het filmseizoen- behoort. In dit verband is het wel aardig iets meer over deze eerste sprekende film van Greta Garbo te vertellen. Toen eenmaal vastgesteld was, dat de Zweedsche zou gaan spreken, omdat de zwijgende film in Amerika finaal tot het verleden behooren en men het oog had laten vallen op het tooneelstuk van Eugene O'Neill; „Anna Christie", begon er in de Metro Goldwyn Mayer-studio's een ietwat zenuwachtige stemming te heer- schen. Wanneer de naam van de beste actrice der maatschappij op het spel sltaiat, kan men dat degenen die de belangen van zoon maatschappij voorstaan, niet kwalijk nemein. De eenige, die zich van de heeie zaak niets aan scheetn te trekken, was Greta Garbo zelf. Een stemproef had zij niet afgelegd,dus allies 'hing van de eerste woorden af. En terwijl men de verschillende scènes aan het op bouwen was: het interieur van de kajuit van een kolenschuit en een zeemanskroeg, zat Miss Garbo rustig haar rol nog een keertje door te lezen,zich van alle nervositeit en onrust niets aantrekkend, Toen het groote oogenblik daar wasy dat de opnamen begonnen,, liep Greto Garbo, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, het tooneel op. Met geen blik had izij de microfoons ver waardigd, zij had niet als zoovele ^epast en gemeten, waar zij staan of zitten moest, zij keek niet nieuwsgierig naar de groote apparaten der geluidsop name.... zij maakte haar entree in de kroeg, ging aan een tafel zitten, nam haar hoofd tusschen haar handen en sprak. Die eerste woorden: „Geef me 'h whiskey", zoo gewoon ©n natuurlijk ge sproken, brachten ontspanning. Clarence Brown, de regisseur van diverse Garbo- filrns, die ook nu de leiding had, keek strak naar de z. g. monitor-kamer, waiair achter geluidsvrije schermen de „geluids ingenieur" op deze woorden had zitten wachten. Gavin Burns luisterde even* keek toen naar eenige wijzers.... en knikte glimlachend naar Browtn. Een veelzeggend gebaar van. reusachtig, volgde.... toen wist het studiopersoneel, dat Greta Garbo een goede microfoonstem had. En ijverig ging ieder, na dit spannende oogenblik, weer aan 't werk. Tientallen menschen hadden getracht bij deze eerste opnamen aanwezig te zijn. Natuurlijk in de eerste plaats journalisten, maar verder ook tal van belangrijke per sonen uit de filmindustrie. Maar Greta Garbo had, kort en beslist, geweigerd. Zij heeft al haar zwijgend© films zonder toe schouwers gedraaid, waarom zou zij dat nu veranderen? Derhalve was alleen het technisch personeel aanwezig, torn Greta Garbo voor het eerst voor d© microfoon sprak. I Natuurlijk had men al tientallen malen de film gerepeteerd en Clarenc© Brown had alle actrices en acteurs: Greta Garbo Charles Bickford, George Marion, Marie Dressier, enz. trouw overhoord. Daarbij was ai gebleken, dat Greta Garbo haar rol tot in de puntjes kende. Zij sibpnd erop, dat men scène voor scène, zonder onderbreking, zou opnemen en de came ramen, die aan deze eisch moesten voldoen, bielden hun hart vast. Want de magazijnen hunner toestellen kunnen niet nreer dan 350 meter film bevatten. Maar gelukkig voor hen, was geen enkele scène langer dan 350 meter. „Anna Christie" werd als een ideale film voor Miss Garbo beschouwd, aan gezien haar lichte Zweedsche accent vol komen paste bij het karakter,) dat ,zij in de film uitbeeldt. Wat haar stem zelf betreft kan nog worden medegedeeld, dat deze laag en vibreerend is, met een eigenaardige toon, die men wel eens bij een- orgel opmerkt. Volgens de ingenieurs komt zij uitstekend en zonder moeite over. Het succes van „Anna Chistie" is in Amerika het gesprek van den dag. Zooals men weet, heeft de productieleiding der Metro Goldwyn Mayer reeds een tweede film voor Greta Garbo uitgekozen: "Ro mance", naar het tooneelstuk van Robert Sheldon, terwijl dezer dagen de rechten werden gekocht van ..jRed Dust". Naar verluidt zou dit de derde talkie ^der Zweedsche tragedienne worden. Hoofdpijn-Tabletten 60 ct Laxeer-Tabletten 60 ct Zenuw-Tabletten. 75 ct Staal-Tabletten 90 ct Maag-Tabletten75 ct Bij Apoth. en Drogisten PASCHEN. Eieren-kleuren. Men kan op eieren de leukste versie ringen aanbrengen, waartoe niets dan een beetje liefhebberij en geduld noodig is, dat door de kinderen en zelfs groote huis- genooten om bet fleurig gezicht op tafel met dankbaarheid vvordit beloont. Als men er een gezicht of figuur op plakt cn het ei dam in verf heen en weer rolt, het pa pier er afhaalt, zoodat de teekening er wit uitgespaard op achterblijft, dam heeft men al een aardig effect. Wie eenige- han digheid bezit in het hanteeren van. het pon- cel kam dit effect met eenige -streken sterk -erhoo-gem. Nog veel aardiger ,dan het kleu ren vam eieren voor de kinderen is het om dé kinderen zelf te laten meedoen in het beschilderen en beplakken. Ook hier geldt het eigen initiatief voor het meest waarde volle. En dan hebben we nog de plakplaatjes. Wie zou niet graag een beeldig rose ei willen krijgen, bezaaid met! kleine gouden sterretjes. Of een porceleim-blauw ei met een bouquetje rose rozen er op geplakt? En staat tusschen al die vroolijke kleu ren een ei, omwonden met zilverpapier niet schitterend? Vlug aan het werk dan. Een zelf gevlochten of zelf geverfd mandje met zo-oin paar mooie eieren er in vormt een welkom cadeautje voor moe der en grootmoeder. Als verrassing kunt ge er een uitblazen, en ook een (met chocolade gevuld ei tus schen leggen zo-oals ze in de banketbak kerswinkels te krijgen zijn. Ze zijn uiter lijk in niets te onderscheiden van een echt ei. 1 i Paasch-cake. 250 Gram tarwebloem, 200 gr. suiker, 150 gr. boter, 3 eieren, geraspte schil van 1 citroen of sinaasappel. 1 veljï thee lepel bakpoeder. Voor de garneering: 150 gr. boter, 200 gr. poedersuiker, scheutje sterke koffie- extract. 100 gr. chocolade Paasch-eitjes, Roer voor het cake-deeg de boter niet d-e suiker tot een zalfachtig mengsel, roer er één voor één de heele eieren bij, telkens flink het deeg kloppende tot het ei er een gelijkmatig geheel mee vormt. Werk ver der de geraspte schi ldbor het mengsel en roer er ten slotte de bloem door, lelie mej( het bakpoeder is gezeefd. Doe het deeg in een met boter inge- smeerden ronden vorm (een springvorm b.v.); bak de cake in een matig warmen oven gaar (ongeveer 1 uur), laat ze op een rooster uitdampen en door en door koud worden. Roer voor de gameerimg de boter met de poedersuiker tot een gelijk mengsel; giet er, bij kleine beetjes tegelijk, zooveel koffie-cxtract bij als voor den smaak en de kleur no-odig is. Bestrijk d-en boven kant der taart met een dun laagje van deze „crème au beurre"; gebruik de rest om er langs den geheelen omtrek een „nestje" van te spuiten. Vul de binnen ruimte met de chocolade-eitjes, die na tuurlijk ook door gekleurde suikereitjes vervangen of daarmede vermengd kunnen worden. Het succes, dat u met deze cake zul* oogsten, zal u ruimschoots voor de moeite belooncn. Nuttige wenken. Voor het reinigen van leerem hand schoenen lost men 3 gewichtsdeelen spaa-n- sche zeep op in twee deelem bleeikwafer en voegt een droppel of wat vloeibare ammonia toe. Met dit mengsel wrijf* men de handschoenen dbor middel van een flanellen lapje, totdat ze schoon zijn. Petroleum kan men het best in steenen kruiken bewaren, omdat zij dan van het licht is afgesloten en zich in het donker beter houdt dan b.v. in flesschen. Blikken kannen sluiten het licht óók wel af, maar dikwijls krijgt de petroleum daarin een roestigen neerslag, die haar ook uitgegoten troebel maakt. Roestvlekken op vernikkelde voorwer pen (bijv. kacbelranden) kan men meestal verwijderen met een wollen lap met een weinig olie. Zijn de vlekken al oud en dus moeilijk weg te krijgen, dan moet men ze goed met olie inwrijven en daarna met 'n doek, waarop een weinig olie ammoniak, flink afwrijven. Helpt ook dit niet, dan kan men de vlekken, maar ook uitsluitend de vlekken even n.e-t verdund zoutzuur aanraken en dadelijk terdege

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina bijlage 1