GOESCHE COURANT
Film-Varia
Voor de VrouW
BIJVOEGSEL
MIJNHARDTs
I VAN DB
VAN VRIJDAG 18 APRIL 1930.
*Paasch*ttieuwtjes
In Rusland was eiri is het misschim
hier en daar nog de gewoonte, dat goed©
bekenden, die op len Paaschdag elkander
op straat tegenkomen, met blij gelaat
elkander naderen. Hij, die het eerst
spreekt, roept op verrukten toon uit.
„Christus is opgestaan!" en de aangespro
kenen antwoord; „Hij is waarlijk opge
staan! Vervolgens omhelzen ze elkan
der en wisselen een Paaschkus. Vroeger
kuste op dezen dag zelfs de vorst zijn
onderdanen.
b''I W- 1
Napoleon III schonk met Pasc'hen aan
Keizerin Eugenie een gouden ei, waarop
in briljanten de naam van de Keizerin
prijkte. Daarin bevond zich een kostbare
halsketting van prachtige paar len, die
500.000 francs had gekost.
In vele mooie gedichten heeft de Vlaam
sche dichter Guido Gezelle ons het ware
en schoone geleerd. Hij schreef o.m.
„Een ei is een nieuw steenen graf. Dat
er in is, schijnt dood, maar het kan weer
levende uitbreken; het is het beeld van
ons Hesren Verrijzenisse."
Een Amerikaansche dollar-koining gaf
aan zijn zoontje een Paaschei, zóó groot,
dat het, geopend een paar kleine ponnies
met een miniatuur-wagentje bleek te be
vatten.
Paschen, Pinsksteren en Kerstmis zijn
oorspronkelijk een reeks van feestdagen
geweest. Tot de 11de eeuw duurde het
Paaschfeest een geheele week, welke
langzamerhand tot twee dagen is afge
sleten. Pinksteren werd in 1099 door Paus
Urbanus II op drie dagen gesteld, welke
later ook tot twee inkrompen. En Kerst
mis duurde oorspronkelijk tot Nieuwjaar
toe.
De dansende Paasch-zon en het
geneeskrachtige Paasch-water
In vele plaatsen begon eertijds het
Paaschfeest reeds vóór zonsopgang. Zeer
vroeg wipte men het bed uit, want een
oud volksgeloof zegt, dat op Paasch-
morgen de zon dainst, en dit dansen van
het groote licht wilde ieder zien. Men
m-oest er vlug bij zijn, want t gel
maar heel even, vlak ma. zonsopgang
sprong ze driemaal op van vreugde over
het Paaschfeest, en wie 't zag was 't ge
heele jaar gelukkig in zijn ondernemingen,
Menigeen heeft zich verbeeld de vroolijke
dansende Paaschzon ie hebben aan
schouwd.
Nog meer weldadige krachten stelde de
tuur beschikbaar op „Ostermorgen". In
immige streken van Duitschland konden
e vlugge meiskens, die naar ,t zoinne-
iainsetn kwamen gluren, ook en passant
het „Paaschwater" gaan scheppen- D
zonsopgang op eersten Paaschmorgen
schonk aan het water van elke kreek en
vliet wonderkracht. Maar 't moest wor
den geschept precies met zonsopgang, en
bovendien diep in 't geheim* niemand
mocht er bij zijn, niemand mocht het
weten en er mocht onder het scheppen
gejn woord gesproken woixleti.
Gehukte dit, dan werd het een midldel
om de schoonheid van het gelaat te be
stendigen en werd bovendien een medi
cament voor duizend en- één kwalen.
IJdelheid der ij delheden.... menig juffer
tje van tegen de dertig, die haar kansen
verminderd zag, is op Paaschmorgen naar
een bronnet je gekuierd om water te schep
pen, en heeft zich, eemige uren later ter
kerke wandelende, op zn „Paaschbest
aangedirkt" laten bewonderen, zich ver
beeldend dat het „Osterwasser" Sreedia
geholpen had. Mooie nieuwe k leer en waren
even onafscheidelijk van het Paaschfeest
als de Paa scheieren en het 'krentebrood,
en dit oude gebruik heeft omider het volk
tot den huldigen d(ag stand gehouden, twantt
nog immer zijn de kleermakers tegen
Paschen overvoerd met werk voor den
„Paasohpronk" der smalle gemeente, die
in oude dagen het nieuwe kleeldi op Paascüi
weidie of Paascjhberg, waar lustige ker-
nisvermakelijkheden georganiseerd werden
met goeden sier wist in te wijden-.
Een onbegrijpetijk Paasch-gebruik.
Een griezelig Paaschgebruik, dat bij
kans onbegrijpelijk is om de daaruit spre-
vende wreedheid' der menschen uit den
vroegeren tijd, een wreedheid, die wij
ons nu niet meer kunnen indefnken, was
de zoogenaamde „dolhuiskermis te
Utrecht, die aldus genoemd werd, om
dat zij werd gehouden in de nabijheid
van het krankzinnigengesticht. Op den dag
van Paschen hadden de kermisbezoekera
dan vrije entree in het „dolhuis'1* en konden
de arme krankzinnigen aangapen en sarrejn-.
Er werd een druk gebruik gemaakt van
fit lugubere vermaak, dat gelukkig sedert
•atng tot het verleden behoort. De be
naming „Paaschdol", voor den ifag van
Pasc'hen vond er haar oorsprong in.
Onder zeer groote belangstelling is te 's Gravenhage met militaire eer
S. Everts, die op 2 Mei van het vorig jaar bij
ter aarde besteld het stoffelijk over schot van wijlen Luitenant-vlieger P.
het vlieg-ongeluk te Bagdad om het leven kwam.
E ier-zegsw ijzen".
Van eein onderneming, die aanvankelijk
zeer moeilijk, zelfs geheel onuitvoerbaar
lijkt, en achteraf zeer eenvoudig en ge
makkelijk blijkt te zijn, zegt men: „heit
is het ei van Columbus".
Als men te kennen wil geven, dat
eenige onderneming altijd nog wel eenige
goede resultaten zal geven dan zegt men:
.,Het geeft altijd wat, een ei of een
kuiken".
Van iemand, die slecht of zeer lang
zaam loopt zegt men; „Hij gaat als of-
ie op eieren loopt".
Van eetn babbelzieke vrouw zegt men
terecht: „Wie kakelen wil moet ook
eieren leggen", anders lijdt haar werk
er onder.
Als het tusêcjhen sommige meqschen
soms eena „dik-an" is, dus „koek en
ei" dan zegt men al gauw: ,,AIs dat ei
eens breekt dan zal het er ruiken".
In dezen modernen tijd klagen vele
ouders, en terecht, dat de kinderen hun
eigenlijk te wijs worden en weinig acht
geven op ouderlijke adviezen. Van zulke
kinderen hoort men „het ei wil wijzer
wezen dan de hen". Spreekt zoo'n ouder
er met andere vaders of moeders over,
dan blijkt veelal, dat ideze niet leed©
oogen hetzelfde bij hun kinderen opmer
ken. Men zucht dan: „ze gelijken op
elkaar als het ©ene ei op het andere".
Weet iemand op een moeilijke vraag
geen antwoord te geven en zegt hij daarom
maar iets lukraak dan „slaat hij er naar
als de blinde naar het ei".
Is iemand zoo begeerig, dat hij door
zijn al te groote hebzucht zichzelf in
de wielen rijdt, dan zegt men.; „Hij slacht
de kip die gouden eieren legt".
Van de bioscopen kan men doorgaans
getuigen, dat ze steeds „eivol" zijn.
Een kantoorbediende, die voor de
keuze staat van ontslag of excuu» vragen
voor de belediging jegens zijn chef en
tot het laatste beslujt, „kiest eieren voor
zijn geld".
Buitengewoon goedkoop© artikelen 'zijn
voor „een appel en een ei" te krijgen.
Een O. W.-er voelt zich in een eerste
rangs hotel niet thuis. Hij loopt er rond als
een „kip die zijn ei niet kwijt kan raken.K
Is iemand steeds over zijn tijd, dan zegt
men Hij komt met zout als het ei op is.
Heeft iemand ergens een wit voetje dan
wordt wel gezegd; „Hij kan daar een eitje
breken." Bekend is ook het spreekwoord
Beter eien half ei dan 'n Ieege dop."
Tenslotte ziet een goede moeder nooit
de gebreken van haar kinderen:
„Nooit vond de hen een schooner ei
Dan dat ze zelve lei!"
Greta Garbo spreekt.
„Garbo Talks."
Ziedaar de even eenvoudige als pak
kende slagzin, die op het oogenblik ge
lanceerd wordt door de Amerikaansche
bioscooptheaters, waar de eerste spre
kende film van de beroemde Greta Garbo
vertoond wordt. Twee simpele woorden
die een suggestieve kracht op het publiek
uitoefenen, een korte, maar veelzeggende
mededeeling, die inslaat.
Amerika heeft met meer dan gewone
belangstelling naar die eerste „taltkie" van
Gretai Garbo uitgekeken. In de eerste
plaatsf wel, omdat men nieuwsgierig was
naar de stem van de groote Zweedsche
tragedienne, maar toch ook wel, omdat
men benieuwd was om te weten, of de
microfoon een zij het dan ontijdig
eind zou maken aain de prachtige car
rière van deze begaafde actrice.
De première in Hollywood bewees reeds
dat de sprekende Garbo zeker niet minder
was, dan de zwijgende. Misschien zelfs
nog wel succesvoller. En ook de groote
vuurproef in New York heeft de eerste
sprekende film van Miss Garbo, Anna
Christi, schitterend doorsjtaan. Een der
allergrootste Broadway theaters, The
Capitol, heeft verleden maand déze pro
ductie ingezet en het succes was, zelfs
voor Amerika, overbluffend. Met 5 gala
voorstellingen per dag, tegen verhoogde
prijzen, liep „Anna Christie" vier weken
achtereen voor een uitverkocht huis en
duizenden moesten uren in de queue staan
om een plaats te kunnen bemachtigen. Vier
weiten lijkt niet zoo lang. Maar men
moet niet vergeten, dat in het Capittol
Theatre bijna nooit geprolongeerd wordt
en dat slechts twee films„Zwakheid
uw naam is vrouw", ook met vGreta
Garbo in de hoofdrol en de beroemde
„Groote Parade" het tot drie weken
hebben kunnen brengen. Vandaar, dat metn
algemeen van opinie is, dat „Anna Chris
tie" tot de belangrijkste gebeurtenissen
van het filmseizoen- behoort.
In dit verband is het wel aardig iets
meer over deze eerste sprekende film
van Greta Garbo te vertellen.
Toen eenmaal vastgesteld was, dat de
Zweedsche zou gaan spreken, omdat de
zwijgende film in Amerika finaal tot het
verleden behooren en men het oog had
laten vallen op het tooneelstuk van Eugene
O'Neill; „Anna Christie", begon er in
de Metro Goldwyn Mayer-studio's een
ietwat zenuwachtige stemming te heer-
schen. Wanneer de naam van de beste
actrice der maatschappij op het spel sltaiat,
kan men dat degenen die de belangen
van zoon maatschappij voorstaan, niet
kwalijk nemein. De eenige, die zich van
de heeie zaak niets aan scheetn te trekken,
was Greta Garbo zelf. Een stemproef
had zij niet afgelegd,dus allies 'hing
van de eerste woorden af. En terwijl
men de verschillende scènes aan het op
bouwen was: het interieur van de kajuit
van een kolenschuit en een zeemanskroeg,
zat Miss Garbo rustig haar rol nog een
keertje door te lezen,zich van alle
nervositeit en onrust niets aantrekkend,
Toen het groote oogenblik daar wasy
dat de opnamen begonnen,, liep Greto
Garbo, alsof het de gewoonste zaak van
de wereld was, het tooneel op. Met
geen blik had izij de microfoons ver
waardigd, zij had niet als zoovele
^epast en gemeten, waar zij staan of
zitten moest, zij keek niet nieuwsgierig
naar de groote apparaten der geluidsop
name.... zij maakte haar entree in de
kroeg, ging aan een tafel zitten, nam haar
hoofd tusschen haar handen en sprak.
Die eerste woorden: „Geef me 'h
whiskey", zoo gewoon ©n natuurlijk ge
sproken, brachten ontspanning. Clarence
Brown, de regisseur van diverse Garbo-
filrns, die ook nu de leiding had, keek
strak naar de z. g. monitor-kamer, waiair
achter geluidsvrije schermen de „geluids
ingenieur" op deze woorden had zitten
wachten. Gavin Burns luisterde even*
keek toen naar eenige wijzers.... en knikte
glimlachend naar Browtn. Een veelzeggend
gebaar van. reusachtig, volgde.... toen wist
het studiopersoneel, dat Greta Garbo een
goede microfoonstem had. En ijverig ging
ieder, na dit spannende oogenblik, weer
aan 't werk.
Tientallen menschen hadden getracht
bij deze eerste opnamen aanwezig te zijn.
Natuurlijk in de eerste plaats journalisten,
maar verder ook tal van belangrijke per
sonen uit de filmindustrie. Maar Greta
Garbo had, kort en beslist, geweigerd. Zij
heeft al haar zwijgend© films zonder toe
schouwers gedraaid, waarom zou zij dat
nu veranderen? Derhalve was alleen het
technisch personeel aanwezig, torn Greta
Garbo voor het eerst voor d© microfoon
sprak. I
Natuurlijk had men al tientallen malen
de film gerepeteerd en Clarenc© Brown
had alle actrices en acteurs: Greta Garbo
Charles Bickford, George Marion, Marie
Dressier, enz. trouw overhoord. Daarbij
was ai gebleken, dat Greta Garbo haar
rol tot in de puntjes kende. Zij sibpnd
erop, dat men scène voor scène, zonder
onderbreking, zou opnemen en de came
ramen, die aan deze eisch moesten voldoen,
bielden hun hart vast. Want de magazijnen
hunner toestellen kunnen niet nreer dan
350 meter film bevatten. Maar gelukkig
voor hen, was geen enkele scène langer
dan 350 meter.
„Anna Christie" werd als een ideale
film voor Miss Garbo beschouwd, aan
gezien haar lichte Zweedsche accent vol
komen paste bij het karakter,) dat ,zij
in de film uitbeeldt.
Wat haar stem zelf betreft kan nog
worden medegedeeld, dat deze laag en
vibreerend is, met een eigenaardige toon,
die men wel eens bij een- orgel opmerkt.
Volgens de ingenieurs komt zij uitstekend
en zonder moeite over.
Het succes van „Anna Chistie" is in
Amerika het gesprek van den dag. Zooals
men weet, heeft de productieleiding der
Metro Goldwyn Mayer reeds een tweede
film voor Greta Garbo uitgekozen: "Ro
mance", naar het tooneelstuk van Robert
Sheldon, terwijl dezer dagen de rechten
werden gekocht van ..jRed Dust". Naar
verluidt zou dit de derde talkie ^der
Zweedsche tragedienne worden.
Hoofdpijn-Tabletten 60 ct
Laxeer-Tabletten 60 ct
Zenuw-Tabletten. 75 ct
Staal-Tabletten 90 ct
Maag-Tabletten75 ct
Bij Apoth. en Drogisten
PASCHEN.
Eieren-kleuren.
Men kan op eieren de leukste versie
ringen aanbrengen, waartoe niets dan een
beetje liefhebberij en geduld noodig is,
dat door de kinderen en zelfs groote huis-
genooten om bet fleurig gezicht op tafel
met dankbaarheid vvordit beloont. Als men
er een gezicht of figuur op plakt cn het
ei dam in verf heen en weer rolt, het pa
pier er afhaalt, zoodat de teekening er
wit uitgespaard op achterblijft, dam heeft
men al een aardig effect. Wie eenige- han
digheid bezit in het hanteeren van. het pon-
cel kam dit effect met eenige -streken sterk
-erhoo-gem. Nog veel aardiger ,dan het kleu
ren vam eieren voor de kinderen is het om
dé kinderen zelf te laten meedoen in het
beschilderen en beplakken. Ook hier geldt
het eigen initiatief voor het meest waarde
volle.
En dan hebben we nog de plakplaatjes.
Wie zou niet graag een beeldig rose ei
willen krijgen, bezaaid met! kleine gouden
sterretjes. Of een porceleim-blauw ei met
een bouquetje rose rozen er op geplakt?
En staat tusschen al die vroolijke kleu
ren een ei, omwonden met zilverpapier
niet schitterend? Vlug aan het werk dan.
Een zelf gevlochten of zelf geverfd
mandje met zo-oin paar mooie eieren er in
vormt een welkom cadeautje voor moe
der en grootmoeder.
Als verrassing kunt ge er een uitblazen,
en ook een (met chocolade gevuld ei tus
schen leggen zo-oals ze in de banketbak
kerswinkels te krijgen zijn. Ze zijn uiter
lijk in niets te onderscheiden van een
echt ei. 1 i
Paasch-cake.
250 Gram tarwebloem, 200 gr. suiker,
150 gr. boter, 3 eieren, geraspte schil
van 1 citroen of sinaasappel. 1 veljï thee
lepel bakpoeder.
Voor de garneering: 150 gr. boter, 200
gr. poedersuiker, scheutje sterke koffie-
extract. 100 gr. chocolade Paasch-eitjes,
Roer voor het cake-deeg de boter niet
d-e suiker tot een zalfachtig mengsel, roer
er één voor één de heele eieren bij, telkens
flink het deeg kloppende tot het ei er een
gelijkmatig geheel mee vormt. Werk ver
der de geraspte schi ldbor het mengsel en
roer er ten slotte de bloem door, lelie mej(
het bakpoeder is gezeefd.
Doe het deeg in een met boter inge-
smeerden ronden vorm (een springvorm
b.v.); bak de cake in een matig warmen
oven gaar (ongeveer 1 uur), laat ze op een
rooster uitdampen en door en door koud
worden.
Roer voor de gameerimg de boter met
de poedersuiker tot een gelijk mengsel;
giet er, bij kleine beetjes tegelijk, zooveel
koffie-cxtract bij als voor den smaak
en de kleur no-odig is. Bestrijk d-en boven
kant der taart met een dun laagje van
deze „crème au beurre"; gebruik de rest
om er langs den geheelen omtrek een
„nestje" van te spuiten. Vul de binnen
ruimte met de chocolade-eitjes, die na
tuurlijk ook door gekleurde suikereitjes
vervangen of daarmede vermengd kunnen
worden.
Het succes, dat u met deze cake zul*
oogsten, zal u ruimschoots voor de moeite
belooncn.
Nuttige wenken.
Voor het reinigen van leerem hand
schoenen lost men 3 gewichtsdeelen spaa-n-
sche zeep op in twee deelem bleeikwafer
en voegt een droppel of wat vloeibare
ammonia toe. Met dit mengsel wrijf*
men de handschoenen dbor middel van
een flanellen lapje, totdat ze schoon zijn.
Petroleum kan men het best in steenen
kruiken bewaren, omdat zij dan van het
licht is afgesloten en zich in het donker
beter houdt dan b.v. in flesschen. Blikken
kannen sluiten het licht óók wel af, maar
dikwijls krijgt de petroleum daarin een
roestigen neerslag, die haar ook uitgegoten
troebel maakt.
Roestvlekken op vernikkelde voorwer
pen (bijv. kacbelranden) kan men meestal
verwijderen met een wollen lap met een
weinig olie. Zijn de vlekken al oud en
dus moeilijk weg te krijgen, dan moet
men ze goed met olie inwrijven en daarna
met 'n doek, waarop een weinig olie
ammoniak, flink afwrijven. Helpt ook dit
niet, dan kan men de vlekken, maar ook
uitsluitend de vlekken even n.e-t verdund
zoutzuur aanraken en dadelijk terdege