IPLOMATEK Schoonmaaktijd, N0.. 15 Woensdag 9 April 1950 117 Jaargang. De jongste Sport. JNTVELT's BAZAR Binnenland ABONNEMENT Prijs per kwartaal in Goes f 2, buiten Goes f2,— Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt Maandag-, Woensdag en Vrijdagavond. GOESCHE Uitgave :Naamlooze Vennootschap Goesche Courant Telefoonnummer 17, na 17.30 No. 244 COURANT en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf gevestigd te Goes. ADVERTENTIËN van 1—5 regels fl,20, elke regel meer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt 2 maal berekend. Dienst aanbiedingen en aanvragen 15 ct. per regel. Advertentiën worden aangenomen tot 12 uur voorm. Het gebeurt niet dikwijls dat we op deze plaats aandacht wijden aan ge- ir beurtenissen en voorvallen, die de sportlievenden terecht in de daarvoor in het leven geroepen rubriek zoe ken. We meenen echter thans een uit- zondering te moeten maken voor de ^invoering van de nieuwste sport in ons land, n.l. het vliegen zonder motor. Deze invoering heeft in de groote bla- 'en in ruime mate belangstelling ge- okken; de belangstelling heeft zich rplaatst naar de provincie, waar me- st geen zich afvraagt: „Wat is dat nu bi. g' genlijk, dat vliegen zonder motor?' iar we over een aantal gegevens be- bikken, willen we trachten onze le- 11 rs een inzicht in dezen, voor ons nd, nieuwen tak van sport te geven, if tiet vliegen zonder motor, of te cl het zweefvliegen geschiedt in een mvoudig en vrij goedkoop vliegtuig ■nder motor, dat op de een of an- ,.e wijze, hetzij door een auto, een iegtuig met motor, door het afglijden j n een hoogte of door menschelijke j '.krachten in beweging en van den j, ,iid wordt gebracht, en dat dan lor gebruik te maken van opgaande chtstrcomingen, die vooral tegen érghcllingen en in de nabijheid van 'mulus-wolken (stapel-wolken) aan- "ézig zijn, snelheid en hoogte wint. -"In Duitschland, waar het na den ':rlóg verboden was niet motor-vlieg- igen te experimenteeren, heeft het j/eefvliegen vooral een groote vlucht "nomen. Tal van studenten en jonge jegers hebben zich de laatste jaren ar te lande met het zweefvliegen Uu zig gehouden, en aan de verdere .twikkeling van deze sport ljijgedra- h. In den beginne kon men slechts ikele minuten in de lucht blijven, ich nu reeds zijn er in Duitschland veefvliegers, die trajecten van meer in 150 K.M. door de lucht aflegden ..onder van een motor gebruik te maken, i Zoo legde de vlieger Kronfeld een ..wolkenvlucht van 143 K.M. af. Het ovTiegveld" vertelt over dezen tocht: .-on „Op 20 Juli 1929 startte Kronfeld ,p de Wasserkuppe met het doel een ,rcote afstandvlucht uit te voeren. Men had van te voren met een mo torvliegtuig de structuur van een on weerswolk onderzocht, was in de wolk •gevlogen maar had bevonden dat dit een zeer gevaarlijke onderneming is, lie een licht, zoo betrekkelijk zwak gebouwd zeilvliegfuig zeker noodlot- ig zou kunnen worden. Het vliegen ,n de opwaartsstïjgende warmere lucht vóór de donderbui, teweeggebracht ioor de zich daaronder schuivende koude luchtmassa's, bleek heel goed nogelijk. En dit is wat Kronfeld deed. lij liet zich door de onweerswolk •cortschuiven, c.a. 2 K.M. in het front iaarvan, nu eens stijgende dan weer !oek Koningstraat - Magdalenastraat. SPECIAAL ADRES IN: GLAS. PORSELEIN EN AARDEWERK. FEUILLETON OR E. PHILLIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van M. HELLEMA. in zoon, het uitverkoren volk van d werd dikwijls geroepen tot lijden r op aarde ja, en tot vernede- g. Maar op het einde zegevierde Grootheid blijft altijd bestaan, hef ootste op deze aarde is de ziel van t Duitsche volk. Heb niets te doen, melius, met hen, die verzoening enschen. De rijken dezer aarde zijn pgebouwd met bloed en offers, en lat wisten wij wij, die den oorlog voorbereidden en geloofden, dat wij Duitschland zouden zien als de heer- schende mogendheid van Palestina tot Londen. Wij begonnen te vroeg of te laat. De geschiedenis zal dat mis- ichien uitmaken. De volgende maal koet het uur zoo gekozen worden, dat mislukken onmogelijk is. Dat alles zal dalende, al naar gelang hij dichter bij of verder af was. Toen, na 143 K.M. te hebben afgelegd, in den tijd van 41/2 uur, besloot de vlieger te landen. Hij kwam neer bij Hermzdorf, 20 K.M. van Gera. Tien dagen later voerde Kronfeld, nu onder normale atmos ferische omstandigheden een cumulus- wolkenylucht van 150 K.M. uit, van de Wasserkuppe naar Bayreuth". Een heele prestatie dus. Voor het luchtverkeer zal het zweefvliegen wel nooit van groote beteekenïs worden, doch als tak van sport opent het rui me perspectieven. O.a. omdat de kos ten van aanschaffing van een zweef vliegtuig vrij gering zijn. Weldra zal men zoo'n toestel kunnen koopen te gen hetzelfde bedrag dat voor een roeiboot wordt gevraagd. Onlangs heeft men een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden van het zweefvliegen hier te lande en men is daarbij tot de conclusie gekomen dat ons duinlandschap zich uitermate goed leent voor dezen tak van sport. De firma Pander knoopte zich deze conclusie in het oor, haar construc teur keek eens naar de Duitsche zweef-toestellen, en dezer dagen kwam Pander met het eerste Nederlandsche motorlooze Pander-toestel op de proppen. Zondagmorgen zijn in de duinen bij Schevenïngen proeven met het Pan- dertje genomen. De piloot had geen ervaring; hij had nooit aan vliegen gedaan, doch hij slaagde er toch reeds in meer dan 3 minuten in de lucht te blijven. Een club voor zweefvliegers is reeds in wording. O.i. zal deze mooie en voor vrijwel iedere beurs te bereiken sport in ons land dra tal van aanhan gers vinden. Het ideaal: zich vrij in de lucht te kunnen bewegen zonder gebruik te maken van een motorische drijfkracht is al wel zeer dicht bij. De moord te Bennekom. Aan de doctoren Schnïtzler en Van Erp Taalman Kip, beiden te Arnhem, is een onderzoek opgedragen naar de geestvermogens van den "verdachte in de Bennekomsche moordzaak, J.Hoek. In verband hiermee is de voorloopige hechtenis met 30 dagen verlengd. Het havenverkeer te Rotterdam. De malaise in het scheepvaartver keer is niet zonder invloed gebleven op den omvang der havenbeweging te Rotterdam. De Antwerpsche cijfers, welke reeds in het begin van het jaar minder gunstig afstaken bij die van vorige jaren, zijn in Maart minder sterk achteruitgegaan, waarbij natuur lijk wel in de eerste plaats gedacht moet worden aan de groote stabiliteit van het te Antwerpen sterker over- heerschende lijnvaartverkeer. De ha venbeweging van Hamburg heeft in Maart minder geleden, ook in de Duit sche Noordzeehavens is het massa goederenverkeer van mindere beteeke- nis, terwijl daar bovendien een wel in de toekomst gebeuren, en de weg tot ons roemrijk doel is menigmaal door ons besproken. Wat ik je opleg, is dit. Denk aan de grondstellingen van hen, die Duitschland groot maak ten. De man, dien gij vergeeft, zal u nimmer vergeven. De man, aan wien gij een vriendelijkheid bewijst, zal daarom wrok jegens u "koesteren. Haat uw vijanden in het leven, in den dood, en na den dood. Als de tijd komt, is elke man of vrouw van de Vereenigde Staten van Amerika, van Frankrijk, van Engeland uw vijand. Nooit hebben de Filistijnen de kinderen Israels verdrukt en vernederd, als deze vol ken het Zijn in later tijd uitverkoren volk hebben gedaan. Bewijs geen ge nade. Beroof hen degenen, die gij in leven laat van rijkdom, vrouwen en eer. Laat hen het ijzer voelen in hun zielen, hetwelk dat vervloekte Verdrag van Versailles in de zielen van ons eigen volk heeft gebracht. Als Duitschland weer ten strijde trekt, zie dan toe, dat het voor altijd klimt tot de hoogste plaats onder de volken der aarde. Door het zwaard is Duitschland ontstaan, en door het zwaard moet het zich een weg banen tot de plaats der uitverkorenen. Vaarwel, Corne- alleszïns waarschijnlijke achteruitgang in de Oceaanvaart wel schijnt te zijn goedgemaakt door betrekkelijk groote levendigheid in de kleine vaart, welke laatste te Hamburg, vcoral na de sa menvoeging met Altona en Hamburg- Wilhelmsbrug, een grootere plaats in neemt dan in de beide andere havens. Een vergelijking met verleden jaar geeft geen geheel zuiver beeld van den toestand, omdat verleden jaar de scheepvaartbeweging in zeer sterke mate onder den invloed stond van de stremming der binnenvaart door de strenge vorst. Het aandeel van Rotterdam in hef gezamenlijke verkeer van Hamburg, Antwerpen en Rotterdam is voor Maart 31.77 pet., tegen 32.88 pet. voor Februari 1.1., 29.62 pet. voor Maarf 1929 en 33.80 pet. voor Maart 1928. De verhouding tusschen de scheep vaartbeweging te Rotterdam en die te Antwerpen is 49.83 tot 50.17, tegen 51.20 tot 48.80 voor Februari 1.1., 45.01 tot 54.09 voor Maart 1929 en 50.40 tot 49.60 voor Maart 1928. Een vechtpartij. Maandagavond te ruim 11 uur ont stond op de Feyenoordkade te Rot terdam ruzie tusschen een 5-tal man nen. De oproermakers waren in twee groepen verdeeld, een van drie en een van twee mannen, die weldra tot hand tastelijkheden overgingen. Plotseling gingen twee hunner op den loop, waar na de een, die achter bleef, zijn te genstanders met een mes te lijf ging en hen zware verwondingen toebracht. De 38-jarige J. K. kreeg eenige steken in den buik en de 25-jarige L. P. één steek in de rechterzijde, één steek in een der longen en nog eenige ste ken. De dader werd gearresteerd. Bei de slachtoffers zijn naar het zieken huis aan den Coolsingel overgebracht. Ontbrekend reddings toestel op de-markt. Zaterdag is op het veemarktterrein te Utrecht een drachtige koe te water geraakt. Ongeveer 30 man waren noo dig om het dier op het droge te bren gen, daar een eenvoudig hulpmiddel tot redding van vee uit de haven ont breekt. De gemeente, die aan de in richting van het nieuwe markten complex drie millioen gulden ten las te legde, kan blijkbaar geen geld vin den voor een zoo practisch en door den handel noodzakelijk geoordeeld apparaat als een loopplank. Herhaal delijk zijn dieren in de haven geraakt en steeds is het een martelpartij ge weest om hen tegen de steile kanten omhoog te krijgen. Thans heeft het raadslid DeWeerd vragen gesteld en men zal er wel toe over moeten gaan in dezen wantoe stand verbetering te brengen. G ij z e 1 i n g Op de vragen van den heer Duya betreffende het indienen van een wets voorstel tot herziening dan wel af schaffing van het instituut van gijze ling, heeft Minister Donner geant woord, dat hem bekend is, dat on langs iemand ter zake van een han delsschuld gedurende ruim honderd dagen gegijzeld is geweest. De betrok lius, en denk aan mijn laatste woor den. Spaar nooit een vijand en be handel een vriend nooit slecht. Cornelius Blunn. Het zachte geprevel zweeg. Nog eenige oogenblikken bleef de man stil zitten. Een windvlaag deed de gordij nen een paar duim vaneen wijken, en een zonnestraal viel op de tafel en verlichtte een oogenblik zijn gelaat. Alle zachtheid, alle menschelijk ge voel zelfs van vriendelijkheid en hu mor scheen daaruit verdwenen. Cor nelius Blunn was het prototype van zijn land geworden, geheel gevormd naar zijn vaders bevel van bloed en ijzer. Hij had inderdaad in die wei nige oogenblikken kunnen poseeren voor het beeld van den god der wraak. Er lag onverbiddelijke haat in eiken trek van zijn gelaat, meedoogenlooze, bittere haat. De plechtigheid was voorbij. Eer biedig werd de brief weer op zijn plaats gelegd onder in het kistje. Nog eenige minuten staarde hij op den inhoud der twee marokijnen boekjes. Ten laatste legde hij alles weer in het kistje, bracht het naar de brandkast, zette het letterslot der laatste in orde, kene had vóór de ingijzelingstelling zijn faillissement aangevraagd, dat toen ook is uitgesproken en vervolgens we der is opgeheven ingevolge art. 16 der Faillissemenfswef. Na de ingij zelingstelling vroeg hij opnieuw zijn faillissement aan, dat toen echter is geweigerd, omdat door hem niet over eenkomstig den eisch van art. 18 der Faillissementswet werd aangetoond, dat er voldoende baten waren om de kosten te bestrijden. Het is voor den Minister niet noo- dig te treden in de bijzonderheden van het geval, omdat, ook afgezien daarvan, de materie der gijzeling, meer algemeen het executierecht, ge acht mag worden te behooren tot die stof, waaraan de wetgever in niet te ver verwijderde toekomst zijn aan dacht zal hebben te wijden. Ongezegelde sollicitaties. Een niet alledaagsche gebeurtenis heeft zich voorgedaan bij het sollïci- teeren naar het baantje van ambte- naar-armbezceker bij Maatschappelijk Hulpbetoon te Sliedrecht, meldt de „Nieuwe Sliedr. Courant". Honderd veertig gegadigden hadden zich aan gemeld. Uit een ingesteld onderzoek, dat de ontvanger van registratie vrij onver wacht deed, bleek, dat 69 sollicitanten hun sollicitatie ongezegeld bij B. en W. hadden "ingediend. Nu is volgens de Zegelwet van 1917 iedere sollicita tie onderworpen aan formaatzegel met een minimum van 30 cents, indien het betrokken salaris minstens f1000,'s jaars bedraagt. Overtredingen worden volgens artikel 28 der Zegelwet 1917 beboet met f 25, Tegen al deze 69 overtreders nu zal een boete worden geëitcht van f 25,— per overtreder, of in totaal f 1725,-. De vraag werpt zich thans op: Aan wien de schuld? Iedere Nederlander wordt wel geacht de wet te kennen doch dat neemt niet weg, dat B. en W. in dezen een fout hebben begaan door niet in de oproepadvertentïe te ver melden: „Sollicitaties op gezegeld pa pier". Dit klemt des te erger, wan neer men weet, dat een der sollicitan ten te voren den burgemeester heeft gevraagd, of de sollicitatie op zegel moest geschieden, waarop de burge meester adviseerde, dat zulks niet be hoefde. Voorts deelt het blad mee, dat, in dien B. en W. ingaan op ongezegelde sollïcitatiestukken, zij de kans loo- pen per stuk een boete te krijgen van f100,Dit dus, zullen B. en W. wel niet doen. Doch legt men zonder meel de 69 ongezegelde sollicitaties ter zij de, dan begaat men o.i. een zeker on recht tegenover deze „onwetende ge gadigden", die niettemin toch al be boet zijn. De strijd om de kali verschepingen. In de Antwerpsche „Schelde" schrijft 't Vlaamsche Kamerlid Herman Vos naar aanlei ding van het al dan niet ver broken Kali-contract met Rotterdam Wat levert het incident voor Ant werpen dan op? Een verzekering van de kali-trafiek voorzeker, maar op de en sloof ze zorgvuldig. Toen draaide hij dé' lichten uit, trok de gordijnen open, stak een sigaar op en opende de deur. „Alles als gewoonlijk, juffrouw Her man", zeide hij. „Meneer Gurlenheim van de nieu we Londen Steel Company wacht op u, meneer", berichtte zij. Een schaduw van zorg vloog een oogenblik over Blunn's gelaat. „Ik wil hem terstond ontvangen" beval hij. „Graaf Itash ook, zoodra hij terugkomt". Meneer Gurlenheim was een klein, dik mannetje met vlasblond haar, dat hier en daar grijze strepen vertoon de, een keelstem en onrustige manie ren. Hij nam een stoel aan, maar stond dadelijk weer op. „Mijn vriend", riep hij uit na de eerste begroeting, „het is een ernstige zaak, die mij tot u voert. Wij hebben een bericht ontvangen, onderteekend door den secretaris van de Conferentie der Beperkte Bewapening, waarin op gave wordt gevraagd van alle staal, in den tijd der laatste twee jaar aan Ja pan geleverd. Wij worden verzocht hef terstond klaar te maken, daar het noodig zou kunnen zijn bij de eerst Ruwe, roode of schrijnende handen weer gaal, zacht en mooi door Purol aarschijnlijk meer bezwarende con- tractueele voorwaarden dan de vroe gere. Men spreekt inderdaad van een aanvullende overeenkomst met het Antwerpsch stadsbestuur en, wie tus schen de regels door kan lezen, zal begrepen hebben, dat de stad wellicht onder het Caudynsche juk van de hcogere eischen der Maatschappij zal moeten doorgaan. En de Fransche Maatschappij zal in dat geval, voor wat haar betreft, de concurrentie van Rotterdam met Antwerpen op doeltreffende wijze heb< ben uitgespeeld. De verliezende partij zijn: Antwer pen en Rotterdam. De winnende partij is de Maat schappij. Wat zij wint zijn neg beter voorwaarden te Antwerpen minus een gelijke compensatie aan Rotterdam of wat gerechtskosten. In de tweede mogelijke veronder stelling blijft het contract met Rot terdam ten deele wellicht gehandhaafd. Een kontigenteering van den kali- uitvoer over de twee havens. Dit is de voorstelling van de inge treden regeling met de Maatschappij, die van Belgische zijde gegeven wordt. Nu wordt het nog duidelijker yvat Antwerpen er bjj verliest: een tonnage tot 300.000 ton heeft men al gezegd; plus de concessies die het zou moe ten doen of al gedaan heeft voor de 'uitbreiding der installaties, wat zeker niet zonder verdere financieele op offeringen zal gaan. De verliezende partij is dan over de heele lijn: Antwerpen. De winnende partij blijft de Maatschappij. Het besluit ligt voor de hand: na de Rotterdamsche transacties, met of zonder perfekte overeenkomst is er maar één winnende partij bij alle even tualiteiten: de Fransche maatschappij en maar één verliezende partij bij alle eventualiteiten: Antwerpen. Voorwaar ook voor Antwerpen be staat er geen reden om in een hoera- sfemming te verkeeren! De Fransche vriendschap heeft Ant werpen hier geenszins gediend; maar het zakeninstinct heeft de kali-produ centen wel goed goed geleid. Laten wij het nog eens herhalen zonder verstandhouding van Antwer pen en Rotterdam zullen de mannejf van „les affaires sont les affaires" tegenover beide havens gemakkelijk spel behouden. En wie zal er zich ten slofte over verbazen, dat zij hef spel ook spelende en hun goede kan sen waarnemen? Alleen maar degenen, die als ge dupeerden zich zelf met de zotskap tooien, wanneer zij bedrogen worden terwijl zij er bij staan en daarbij een leeuwencontract voor.... een minne brief houden. volgende bijeenkomst der Conferen tie". „Dat is niet om over te tobben", verklaarde Blunn, zijn bezoeker een kistje sigaren toeschuivend. „De Con ferentie heeft den toestand aanvaard wat betreft het staal, dat door Duitsch land werd geleverd minderwaardige platen. Ons volk stond op papier een groote reductie in prijs toe. Waf het staal van Amerika aangaat wel, Japan heeft te veel gekocht. Dat is alles, wat ze kan zeggen. Het leek waarschijnlijk, dat er een tekort in staal zou komen en het wilde zich bij tijds daarvoor dekken. Wij zijn alleen beperkt, wat bouwen betreft, niet waf voorraad om te bouwen aangaat". „Maar het bouwen dan, mijn vriend?" vroeg meneer Gurlenheim bezorgd. „Japan heeft de vastgestelde grens wel wat overschreden, hè?" „Wij zijn geen dwazen, wij en die anderen", zeide Cornelius Blunn be daard. „Wat er in Japan gebeurt, moet u liever niet weten. Maar wat er ge daan is, is zoo gedaan, dat het wel een jaar zou duren, eer er iets werd ontdekt, en voor dien tijd is het tijd stip al gekomen". (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1930 | | pagina 1