IPLOMATEK
Schoonmaaktijd,
N0.. 15
Woensdag 9 April 1950
117 Jaargang.
De jongste Sport.
JNTVELT's BAZAR
Binnenland
ABONNEMENT
Prijs per kwartaal in Goes f 2,
buiten Goes f2,—
Afzonderlijke nummers 5 cent.
Verschijnt Maandag-, Woensdag
en Vrijdagavond.
GOESCHE
Uitgave :Naamlooze Vennootschap Goesche Courant
Telefoonnummer 17, na 17.30 No. 244
COURANT
en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf
gevestigd te Goes.
ADVERTENTIËN
van 1—5 regels fl,20, elke regel
meer 24 cent. Driemaal plaatsing
wordt 2 maal berekend. Dienst
aanbiedingen en aanvragen 15 ct.
per regel. Advertentiën worden
aangenomen tot 12 uur voorm.
Het gebeurt niet dikwijls dat we op
deze plaats aandacht wijden aan ge-
ir beurtenissen en voorvallen, die de
sportlievenden terecht in de daarvoor
in het leven geroepen rubriek zoe
ken. We meenen echter thans een uit-
zondering te moeten maken voor de
^invoering van de nieuwste sport in ons
land, n.l. het vliegen zonder motor.
Deze invoering heeft in de groote bla-
'en in ruime mate belangstelling ge-
okken; de belangstelling heeft zich
rplaatst naar de provincie, waar me-
st geen zich afvraagt: „Wat is dat nu
bi.
g'
genlijk, dat vliegen zonder motor?'
iar we over een aantal gegevens be-
bikken, willen we trachten onze le-
11 rs een inzicht in dezen, voor ons
nd, nieuwen tak van sport te geven,
if tiet vliegen zonder motor, of te
cl het zweefvliegen geschiedt in een
mvoudig en vrij goedkoop vliegtuig
■nder motor, dat op de een of an-
,.e wijze, hetzij door een auto, een
iegtuig met motor, door het afglijden
j n een hoogte of door menschelijke
j '.krachten in beweging en van den
j, ,iid wordt gebracht, en dat dan
lor gebruik te maken van opgaande
chtstrcomingen, die vooral tegen
érghcllingen en in de nabijheid van
'mulus-wolken (stapel-wolken) aan-
"ézig zijn, snelheid en hoogte wint.
-"In Duitschland, waar het na den
':rlóg verboden was niet motor-vlieg-
igen te experimenteeren, heeft het
j/eefvliegen vooral een groote vlucht
"nomen. Tal van studenten en jonge
jegers hebben zich de laatste jaren
ar te lande met het zweefvliegen
Uu zig gehouden, en aan de verdere
.twikkeling van deze sport ljijgedra-
h. In den beginne kon men slechts
ikele minuten in de lucht blijven,
ich nu reeds zijn er in Duitschland
veefvliegers, die trajecten van meer
in 150 K.M. door de lucht aflegden
..onder van een motor gebruik te maken,
i Zoo legde de vlieger Kronfeld een
..wolkenvlucht van 143 K.M. af. Het
ovTiegveld" vertelt over dezen tocht:
.-on „Op 20 Juli 1929 startte Kronfeld
,p de Wasserkuppe met het doel een
,rcote afstandvlucht uit te voeren.
Men had van te voren met een mo
torvliegtuig de structuur van een on
weerswolk onderzocht, was in de wolk
•gevlogen maar had bevonden dat dit
een zeer gevaarlijke onderneming is,
lie een licht, zoo betrekkelijk zwak
gebouwd zeilvliegfuig zeker noodlot-
ig zou kunnen worden. Het vliegen
,n de opwaartsstïjgende warmere lucht
vóór de donderbui, teweeggebracht
ioor de zich daaronder schuivende
koude luchtmassa's, bleek heel goed
nogelijk. En dit is wat Kronfeld deed.
lij liet zich door de onweerswolk
•cortschuiven, c.a. 2 K.M. in het front
iaarvan, nu eens stijgende dan weer
!oek Koningstraat - Magdalenastraat.
SPECIAAL ADRES IN: GLAS.
PORSELEIN EN AARDEWERK.
FEUILLETON
OR E. PHILLIPS OPPENHEIM.
Geautoriseerde vertaling van
M. HELLEMA.
in zoon, het uitverkoren volk van
d werd dikwijls geroepen tot lijden
r op aarde ja, en tot vernede-
g. Maar op het einde zegevierde
Grootheid blijft altijd bestaan, hef
ootste op deze aarde is de ziel van
t Duitsche volk. Heb niets te doen,
melius, met hen, die verzoening
enschen. De rijken dezer aarde zijn
pgebouwd met bloed en offers, en
lat wisten wij wij, die den oorlog
voorbereidden en geloofden, dat wij
Duitschland zouden zien als de heer-
schende mogendheid van Palestina tot
Londen. Wij begonnen te vroeg of
te laat. De geschiedenis zal dat mis-
ichien uitmaken. De volgende maal
koet het uur zoo gekozen worden, dat
mislukken onmogelijk is. Dat alles zal
dalende, al naar gelang hij dichter bij
of verder af was. Toen, na 143 K.M.
te hebben afgelegd, in den tijd van
41/2 uur, besloot de vlieger te landen.
Hij kwam neer bij Hermzdorf, 20 K.M.
van Gera. Tien dagen later voerde
Kronfeld, nu onder normale atmos
ferische omstandigheden een cumulus-
wolkenylucht van 150 K.M. uit, van
de Wasserkuppe naar Bayreuth".
Een heele prestatie dus. Voor het
luchtverkeer zal het zweefvliegen wel
nooit van groote beteekenïs worden,
doch als tak van sport opent het rui
me perspectieven. O.a. omdat de kos
ten van aanschaffing van een zweef
vliegtuig vrij gering zijn. Weldra zal
men zoo'n toestel kunnen koopen te
gen hetzelfde bedrag dat voor een
roeiboot wordt gevraagd.
Onlangs heeft men een onderzoek
ingesteld naar de mogelijkheden van
het zweefvliegen hier te lande en men
is daarbij tot de conclusie gekomen
dat ons duinlandschap zich uitermate
goed leent voor dezen tak van sport.
De firma Pander knoopte zich deze
conclusie in het oor, haar construc
teur keek eens naar de Duitsche
zweef-toestellen, en dezer dagen kwam
Pander met het eerste Nederlandsche
motorlooze Pander-toestel op de
proppen.
Zondagmorgen zijn in de duinen bij
Schevenïngen proeven met het Pan-
dertje genomen.
De piloot had geen ervaring; hij
had nooit aan vliegen gedaan, doch
hij slaagde er toch reeds in meer dan
3 minuten in de lucht te blijven.
Een club voor zweefvliegers is reeds
in wording. O.i. zal deze mooie en
voor vrijwel iedere beurs te bereiken
sport in ons land dra tal van aanhan
gers vinden.
Het ideaal: zich vrij in de lucht te
kunnen bewegen zonder gebruik te
maken van een motorische drijfkracht
is al wel zeer dicht bij.
De moord te Bennekom.
Aan de doctoren Schnïtzler en Van
Erp Taalman Kip, beiden te Arnhem,
is een onderzoek opgedragen naar de
geestvermogens van den "verdachte in
de Bennekomsche moordzaak, J.Hoek.
In verband hiermee is de voorloopige
hechtenis met 30 dagen verlengd.
Het havenverkeer te
Rotterdam.
De malaise in het scheepvaartver
keer is niet zonder invloed gebleven
op den omvang der havenbeweging te
Rotterdam. De Antwerpsche cijfers,
welke reeds in het begin van het jaar
minder gunstig afstaken bij die van
vorige jaren, zijn in Maart minder
sterk achteruitgegaan, waarbij natuur
lijk wel in de eerste plaats gedacht
moet worden aan de groote stabiliteit
van het te Antwerpen sterker over-
heerschende lijnvaartverkeer. De ha
venbeweging van Hamburg heeft in
Maart minder geleden, ook in de Duit
sche Noordzeehavens is het massa
goederenverkeer van mindere beteeke-
nis, terwijl daar bovendien een wel
in de toekomst gebeuren, en de weg
tot ons roemrijk doel is menigmaal
door ons besproken. Wat ik je opleg,
is dit. Denk aan de grondstellingen
van hen, die Duitschland groot maak
ten. De man, dien gij vergeeft, zal u
nimmer vergeven. De man, aan wien
gij een vriendelijkheid bewijst, zal
daarom wrok jegens u "koesteren. Haat
uw vijanden in het leven, in den dood,
en na den dood. Als de tijd komt, is
elke man of vrouw van de Vereenigde
Staten van Amerika, van Frankrijk,
van Engeland uw vijand. Nooit hebben
de Filistijnen de kinderen Israels
verdrukt en vernederd, als deze vol
ken het Zijn in later tijd uitverkoren
volk hebben gedaan. Bewijs geen ge
nade. Beroof hen degenen, die gij
in leven laat van rijkdom, vrouwen
en eer. Laat hen het ijzer voelen in
hun zielen, hetwelk dat vervloekte
Verdrag van Versailles in de zielen
van ons eigen volk heeft gebracht. Als
Duitschland weer ten strijde trekt, zie
dan toe, dat het voor altijd klimt tot
de hoogste plaats onder de volken der
aarde. Door het zwaard is Duitschland
ontstaan, en door het zwaard moet
het zich een weg banen tot de plaats
der uitverkorenen. Vaarwel, Corne-
alleszïns waarschijnlijke achteruitgang
in de Oceaanvaart wel schijnt te zijn
goedgemaakt door betrekkelijk groote
levendigheid in de kleine vaart, welke
laatste te Hamburg, vcoral na de sa
menvoeging met Altona en Hamburg-
Wilhelmsbrug, een grootere plaats in
neemt dan in de beide andere havens.
Een vergelijking met verleden jaar
geeft geen geheel zuiver beeld van
den toestand, omdat verleden jaar de
scheepvaartbeweging in zeer sterke
mate onder den invloed stond van de
stremming der binnenvaart door de
strenge vorst.
Het aandeel van Rotterdam in hef
gezamenlijke verkeer van Hamburg,
Antwerpen en Rotterdam is voor
Maart 31.77 pet., tegen 32.88 pet. voor
Februari 1.1., 29.62 pet. voor Maarf
1929 en 33.80 pet. voor Maart 1928.
De verhouding tusschen de scheep
vaartbeweging te Rotterdam en die te
Antwerpen is 49.83 tot 50.17, tegen
51.20 tot 48.80 voor Februari 1.1., 45.01
tot 54.09 voor Maart 1929 en 50.40
tot 49.60 voor Maart 1928.
Een vechtpartij.
Maandagavond te ruim 11 uur ont
stond op de Feyenoordkade te Rot
terdam ruzie tusschen een 5-tal man
nen. De oproermakers waren in twee
groepen verdeeld, een van drie en een
van twee mannen, die weldra tot hand
tastelijkheden overgingen. Plotseling
gingen twee hunner op den loop, waar
na de een, die achter bleef, zijn te
genstanders met een mes te lijf ging
en hen zware verwondingen toebracht.
De 38-jarige J. K. kreeg eenige steken
in den buik en de 25-jarige L. P. één
steek in de rechterzijde, één steek
in een der longen en nog eenige ste
ken. De dader werd gearresteerd. Bei
de slachtoffers zijn naar het zieken
huis aan den Coolsingel overgebracht.
Ontbrekend reddings
toestel op de-markt.
Zaterdag is op het veemarktterrein
te Utrecht een drachtige koe te water
geraakt. Ongeveer 30 man waren noo
dig om het dier op het droge te bren
gen, daar een eenvoudig hulpmiddel
tot redding van vee uit de haven ont
breekt. De gemeente, die aan de in
richting van het nieuwe markten
complex drie millioen gulden ten las
te legde, kan blijkbaar geen geld vin
den voor een zoo practisch en door
den handel noodzakelijk geoordeeld
apparaat als een loopplank. Herhaal
delijk zijn dieren in de haven geraakt
en steeds is het een martelpartij ge
weest om hen tegen de steile kanten
omhoog te krijgen.
Thans heeft het raadslid DeWeerd
vragen gesteld en men zal er wel toe
over moeten gaan in dezen wantoe
stand verbetering te brengen.
G ij z e 1 i n g
Op de vragen van den heer Duya
betreffende het indienen van een wets
voorstel tot herziening dan wel af
schaffing van het instituut van gijze
ling, heeft Minister Donner geant
woord, dat hem bekend is, dat on
langs iemand ter zake van een han
delsschuld gedurende ruim honderd
dagen gegijzeld is geweest. De betrok
lius, en denk aan mijn laatste woor
den. Spaar nooit een vijand en be
handel een vriend nooit slecht.
Cornelius Blunn.
Het zachte geprevel zweeg. Nog
eenige oogenblikken bleef de man stil
zitten. Een windvlaag deed de gordij
nen een paar duim vaneen wijken, en
een zonnestraal viel op de tafel en
verlichtte een oogenblik zijn gelaat.
Alle zachtheid, alle menschelijk ge
voel zelfs van vriendelijkheid en hu
mor scheen daaruit verdwenen. Cor
nelius Blunn was het prototype van
zijn land geworden, geheel gevormd
naar zijn vaders bevel van bloed en
ijzer. Hij had inderdaad in die wei
nige oogenblikken kunnen poseeren
voor het beeld van den god der wraak.
Er lag onverbiddelijke haat in eiken
trek van zijn gelaat, meedoogenlooze,
bittere haat.
De plechtigheid was voorbij. Eer
biedig werd de brief weer op zijn
plaats gelegd onder in het kistje. Nog
eenige minuten staarde hij op den
inhoud der twee marokijnen boekjes.
Ten laatste legde hij alles weer in het
kistje, bracht het naar de brandkast,
zette het letterslot der laatste in orde,
kene had vóór de ingijzelingstelling
zijn faillissement aangevraagd, dat toen
ook is uitgesproken en vervolgens we
der is opgeheven ingevolge art. 16
der Faillissemenfswef. Na de ingij
zelingstelling vroeg hij opnieuw zijn
faillissement aan, dat toen echter is
geweigerd, omdat door hem niet over
eenkomstig den eisch van art. 18 der
Faillissementswet werd aangetoond,
dat er voldoende baten waren om de
kosten te bestrijden.
Het is voor den Minister niet noo-
dig te treden in de bijzonderheden
van het geval, omdat, ook afgezien
daarvan, de materie der gijzeling,
meer algemeen het executierecht, ge
acht mag worden te behooren tot die
stof, waaraan de wetgever in niet te
ver verwijderde toekomst zijn aan
dacht zal hebben te wijden.
Ongezegelde sollicitaties.
Een niet alledaagsche gebeurtenis
heeft zich voorgedaan bij het sollïci-
teeren naar het baantje van ambte-
naar-armbezceker bij Maatschappelijk
Hulpbetoon te Sliedrecht, meldt de
„Nieuwe Sliedr. Courant". Honderd
veertig gegadigden hadden zich aan
gemeld.
Uit een ingesteld onderzoek, dat de
ontvanger van registratie vrij onver
wacht deed, bleek, dat 69 sollicitanten
hun sollicitatie ongezegeld bij B. en
W. hadden "ingediend. Nu is volgens
de Zegelwet van 1917 iedere sollicita
tie onderworpen aan formaatzegel met
een minimum van 30 cents, indien het
betrokken salaris minstens f1000,'s
jaars bedraagt. Overtredingen worden
volgens artikel 28 der Zegelwet 1917
beboet met f 25,
Tegen al deze 69 overtreders nu
zal een boete worden geëitcht van
f 25,— per overtreder, of in totaal
f 1725,-.
De vraag werpt zich thans op: Aan
wien de schuld? Iedere Nederlander
wordt wel geacht de wet te kennen
doch dat neemt niet weg, dat B. en W.
in dezen een fout hebben begaan door
niet in de oproepadvertentïe te ver
melden: „Sollicitaties op gezegeld pa
pier". Dit klemt des te erger, wan
neer men weet, dat een der sollicitan
ten te voren den burgemeester heeft
gevraagd, of de sollicitatie op zegel
moest geschieden, waarop de burge
meester adviseerde, dat zulks niet be
hoefde.
Voorts deelt het blad mee, dat, in
dien B. en W. ingaan op ongezegelde
sollïcitatiestukken, zij de kans loo-
pen per stuk een boete te krijgen van
f100,Dit dus, zullen B. en W. wel
niet doen. Doch legt men zonder meel
de 69 ongezegelde sollicitaties ter zij
de, dan begaat men o.i. een zeker on
recht tegenover deze „onwetende ge
gadigden", die niettemin toch al be
boet zijn.
De strijd om de kali
verschepingen.
In de Antwerpsche „Schelde" schrijft
't Vlaamsche Kamerlid Herman Vos
naar aanlei ding van het al dan niet ver
broken Kali-contract met Rotterdam
Wat levert het incident voor Ant
werpen dan op? Een verzekering van
de kali-trafiek voorzeker, maar op de
en sloof ze zorgvuldig. Toen draaide
hij dé' lichten uit, trok de gordijnen
open, stak een sigaar op en opende
de deur.
„Alles als gewoonlijk, juffrouw Her
man", zeide hij.
„Meneer Gurlenheim van de nieu
we Londen Steel Company wacht op
u, meneer", berichtte zij.
Een schaduw van zorg vloog een
oogenblik over Blunn's gelaat.
„Ik wil hem terstond ontvangen"
beval hij. „Graaf Itash ook, zoodra hij
terugkomt".
Meneer Gurlenheim was een klein,
dik mannetje met vlasblond haar, dat
hier en daar grijze strepen vertoon
de, een keelstem en onrustige manie
ren. Hij nam een stoel aan, maar
stond dadelijk weer op.
„Mijn vriend", riep hij uit na de
eerste begroeting, „het is een ernstige
zaak, die mij tot u voert. Wij hebben
een bericht ontvangen, onderteekend
door den secretaris van de Conferentie
der Beperkte Bewapening, waarin op
gave wordt gevraagd van alle staal, in
den tijd der laatste twee jaar aan Ja
pan geleverd. Wij worden verzocht hef
terstond klaar te maken, daar het
noodig zou kunnen zijn bij de eerst
Ruwe, roode of schrijnende handen
weer gaal, zacht en mooi door Purol
aarschijnlijk meer bezwarende con-
tractueele voorwaarden dan de vroe
gere. Men spreekt inderdaad van een
aanvullende overeenkomst met het
Antwerpsch stadsbestuur en, wie tus
schen de regels door kan lezen, zal
begrepen hebben, dat de stad wellicht
onder het Caudynsche juk van de
hcogere eischen der Maatschappij zal
moeten doorgaan.
En de Fransche Maatschappij zal
in dat geval, voor wat haar betreft,
de concurrentie van Rotterdam met
Antwerpen op doeltreffende wijze heb<
ben uitgespeeld.
De verliezende partij zijn: Antwer
pen en Rotterdam.
De winnende partij is de Maat
schappij. Wat zij wint zijn neg beter
voorwaarden te Antwerpen minus een
gelijke compensatie aan Rotterdam of
wat gerechtskosten.
In de tweede mogelijke veronder
stelling blijft het contract met Rot
terdam ten deele wellicht gehandhaafd.
Een kontigenteering van den kali-
uitvoer over de twee havens.
Dit is de voorstelling van de inge
treden regeling met de Maatschappij,
die van Belgische zijde gegeven wordt.
Nu wordt het nog duidelijker yvat
Antwerpen er bjj verliest: een tonnage
tot 300.000 ton heeft men al gezegd;
plus de concessies die het zou moe
ten doen of al gedaan heeft voor de
'uitbreiding der installaties, wat zeker
niet zonder verdere financieele op
offeringen zal gaan.
De verliezende partij is dan over de
heele lijn: Antwerpen. De winnende
partij blijft de Maatschappij.
Het besluit ligt voor de hand: na
de Rotterdamsche transacties, met of
zonder perfekte overeenkomst is er
maar één winnende partij bij alle even
tualiteiten: de Fransche maatschappij
en maar één verliezende partij bij
alle eventualiteiten: Antwerpen.
Voorwaar ook voor Antwerpen be
staat er geen reden om in een hoera-
sfemming te verkeeren!
De Fransche vriendschap heeft Ant
werpen hier geenszins gediend; maar
het zakeninstinct heeft de kali-produ
centen wel goed goed geleid.
Laten wij het nog eens herhalen
zonder verstandhouding van Antwer
pen en Rotterdam zullen de mannejf
van „les affaires sont les affaires"
tegenover beide havens gemakkelijk
spel behouden. En wie zal er zich
ten slofte over verbazen, dat zij hef
spel ook spelende en hun goede kan
sen waarnemen?
Alleen maar degenen, die als ge
dupeerden zich zelf met de zotskap
tooien, wanneer zij bedrogen worden
terwijl zij er bij staan en daarbij een
leeuwencontract voor.... een minne
brief houden.
volgende bijeenkomst der Conferen
tie".
„Dat is niet om over te tobben",
verklaarde Blunn, zijn bezoeker een
kistje sigaren toeschuivend. „De Con
ferentie heeft den toestand aanvaard
wat betreft het staal, dat door Duitsch
land werd geleverd minderwaardige
platen. Ons volk stond op papier
een groote reductie in prijs toe. Waf
het staal van Amerika aangaat wel,
Japan heeft te veel gekocht. Dat is
alles, wat ze kan zeggen. Het leek
waarschijnlijk, dat er een tekort in
staal zou komen en het wilde zich bij
tijds daarvoor dekken. Wij zijn alleen
beperkt, wat bouwen betreft, niet waf
voorraad om te bouwen aangaat".
„Maar het bouwen dan, mijn vriend?"
vroeg meneer Gurlenheim bezorgd.
„Japan heeft de vastgestelde grens
wel wat overschreden, hè?"
„Wij zijn geen dwazen, wij en die
anderen", zeide Cornelius Blunn be
daard. „Wat er in Japan gebeurt, moet
u liever niet weten. Maar wat er ge
daan is, is zoo gedaan, dat het wel
een jaar zou duren, eer er iets werd
ontdekt, en voor dien tijd is het tijd
stip al gekomen".
(Wordt vervolgd).