Binnenland Van Overal Milder dtraaglcracïitigea zullen moeten be talen. De beer v. d. Wart is principieel niet tegen deze beffing, wel tegen de wijze waiarop. De beer TVimpe is tegen de heffing. Aangeslagen zuilen worden o.m. arbeiders met -veel hinderen, die een armelijk be- staantje hebben. Deze kunnen niet betalen. Ook zullen moeten betalen boeren die geen stuk land in eigendom hebben, doch w^I huis en schuur. Van de nieuwe belasting zullen profiteeren zeer rijke instellingen en millionairs, waarvan er velen in het bui tenland wonen. Spr. vindt het voorstel zeer onbillijk. Moet er toch betaald wor den, dan zal er een andere regeling gf troffen moeten worden. Spr. vindt het voor stel niet voldoende ingestudeerd. Hij stelt voor een commissie in te stellen, bestaand1; uit 4 ingelanden en uit 3 eigenaren van ge bouwd, en om deze commissie een voor stel te doen indienen voor een volj vergadering. De voorzitter zegt, dat het ook eigena ren van gronden wel eens moeilijk: valt de belasting te betalen. De heer Trimpe zou dan nog meer voe len voor een midden-voorstel. De beer In 't Anker wijst er nog op, dat de polder Walcheren niet vergeleken kan worden bij de Breede Watering. Onze zeedijken kosten niet zooveel als de dijken daar. Spr. acbt het niet billijk de royale subsidie aan den spoorweg te verbalen op anderen. Ged. Staten zullen dit nooit goed kunnen vinden. Namens de minderheid van het bestuur adviseert spr. het voorstel te ver weipen. Den heer Lindenbergh verwondert het, dat een lid van het bestuur zegt dat onze oeververdediging weinig geld kost. In één jaar heeft men er f 170.000 voor geleend. De heer In 't Anker antwoordt, dat de ze post niet in aanmerking kan komen als motief voor de nieuwe heffing. De uitgave is al zeer lang geleden gedaan. Hierna wordt overgegaan tot stemming van het voorstel van het bestuur. Het wordt aangenomen met 91 tegen 34 stem men, 1 stem blanco. l - Aan Ged. Staten zal goedkeuring wor den verzocht van dit besluit. De voorzitter doet vervolgens eenige mededeelimgen 'betreffende verdere ver beteringen van den afwateringstoestand van den polder. Er zijn drie plannen voor de afwatering van het kwartier Jerseke. Tot een voorstel hieromtrent kwam het bestuur nog niet omdat eerst nadere inlichtingen omtrent electrische bemaling verkregen moeten worden. De Olsende en de Molen polder hebben nog niet bericht, dat zij in de stichting-kosten willen bijdragen. De heei" Poleij vindt het verkeerd dit plan afhankelijk te stellen van de electri- ficatie. Hij zou de ontwatering nu direct willen vast loggen. De voorzitter merkt op, dat reeds eer der moreel hiertoe besloten werd. Tot leden van den dijkraad van den ca- lamiteuz&n Willem Anna-polder worden met aigemeene stemmen herbenoemd de heeren W. Dekker en P. Mol. Het voorstel om het afvoerend vermo gen van een gedeelte wegsloot aan de Noordzijde van den Turkenburgschen weg te verminderen wordt aangenomen. Bij de rondvraag vestigt de heer Poleij de aandacht op een te smallen weg in Ierseke. Gas. Naar aanleiding van het voorstel let ii - voering van een vastrecht-tarief voor de levering van gas wenseht de financiecle commissie de volgende opmerkingen te maken-. De commissie gaat accoord met de be doeling der gascommissie om een poging te doen om de door de electrificatie te verwachten vermindering van het gasde- biet gedeeltelijk op te vangen door een vermeerdering van het gasverbruik voor ver warmings- en andere doeleinden. Zij gaat dan ook in principe geheel accoord met het voorstel der gascommissie maar wenseht naar voren te brengen, dat het systeem, dat door de g,ascommissie werd aanvaard eenigszinys afwijkt van het systeem, dat in 'sGravenhage en Almelo wordt toegepast. Wanneer men den gasprijs berekent, die in de verschillende gebruiksklassen betaald moet worden, komt men daarbij tot het resultaat, vastgelegd in de hierbij gaande tabellen. Uit deze cijfers blijkt, dat men in Den Haag en Almelo binnen de grenzen van de gebruiksklassen, waarbij de gas verbruikers worden ingedeeld, den te betalen gasprijs kan verlagen door opvoering van het gas verbruik, en dat men daarbij in vergelij king tot den normalen gasprijs een nadeel kan veranderen in een voordeel. In Goes is dat niet het geval. Een gas- verbruiker, die door opvoering van zijn gasverbruik niet boven de maximumgrens van zijn gebruiksklasse geraakt, zal in ieder geval een hoogeren gasprijs, dan den normalen gasprijs moeten betalen. Het komt de f inancieele commissie voor dat hierdoor het accepteeren van het vast recht-tarief minder aanlokkelijk moet zijn, en dat alleen dan, wanneer een beduidende vermeerdering van het gasverbruik ver wacht kan worden, tot het aanvaarden van het vastrëchi-4arief zal worden overg-e gjaan. En al erkent de f inancieele com missie gaarne, dat juist deze beduidende vermeerdering met het vastrecht-tarief wordt nagestreefd, toch gelooft zij, dat ook ide kleine vermeerdering bimnen d girenzen der gebruiksklassen van beteeke- nis kan zijn en is zij daarom van meaning, dat het in Dea Haag en Almelo gevolg de systeem meer aanbeveling verdient, dan het systeem, dat vastgelegd is in het voor stel van de gascommissie. Een tweede bezwaar, dat bij de bespre king, van het voorstel naar vorm kwam, is het volgende Als basis voor de indeeling der gasvor- bruikers in de verschillende klassen zal volgens het voorstel gelden het verbruik in 1927. Een gasverbruiker, die zich aan sluit bij het electrisch net, waardoor zijn gasverbruik zal dalen, zal dient enge volg; zeer weinig kans hebben van het vastrecht tarief te profiteeren. Dit tarief wordt daardoor vrijwel uitsluitend van Leteeke- nis voor hen, die alleen gas en geen elec- triciteit gebruiken. Het verbruik van gas naast eiectriciteit wordt er niet door be vorderd. In Den Haag en Almelo is de toestand anders. Daar heeft men het vastrecht tarief ingevoerd voor gas, nadat gas en eiectriciteit gjeruimen tijd naast elkander waren gebruikt, zoodat een zekere even wichtstoestand ontstaan was tusschen het verbruik van de beide bronnen van energie. Het ge-volg daarvan is, dat ook de elec- tricileitsgebruiker door het opvoeren van zijn gasverbruik profiteeren kan van het vastrecht-tarief, zoodat dit tarief in die gemeenten veel meer effect sorteeren kan dan in Goes. 3 Het voorgestelde tarief moet dan ook naar de meening der financieele com missie beschouwd worden als een over gangsmaatregel, waarin wijziging gebracht zal moeten worden, zoodra het verbruik van gjas en eiectriciteit in Goes na eenige jaren zich eenigszins heeft geconsolideerd, De commissie meende deze bezwaren naar voren te moeten brengjen. Zij kan zich er mede vereenigen, dat het voorgestelde tarief bij wijze van proef zal worden ingevoerd, al geeft zij in over weging hier ter stede het in Den, Haag etn Almelo gevolgde systeem over te nemen. De gjascommissie isdhrijft naar aanlei ding, hiervan aan B. en W. Naar aanleiding van het rapport en ad vies der Financieele Commissie inzake voorstel vastrecht-tarief gaslevering heeft de Gascommissie de eer Uw College het navolgende mede te deeien dat zij het eens is met de Financieele Commissie, dat een vastrecht-tarief waar bij tusschen de grenzen van de verbruiks- klassen reeds een iets lager gasprijs door den verbruiker wordt betaald, aannemelij ker is. Zij merkt hierbij echter op, dat bij in voering van een dergelijke regeling dit kan gaan ten koste van een zeker deel van de winst van het bedrijf, al is niet te ontken nen dat hierdoor compensatie gevonden kan worden door de mogelijk grootere omzet gas; echter kan vooruit niet gezegd worden welke resultaten de invoering van eenig vastrecht-tarief zal hebben en zijn voorspellingen in dezen zeer moeilijk en niet betrouwbaar. De Gascommissie heeft hier dan ook het zekere voor het onzekere genomen. Zooals echter gezegd, deelt de Gas commissie het standpunt van de Finan cieele Commissie, hoe voordeeligier en aantrekkelijker een tarief, hoe meer kans van slagen en heeft zij als zoodanig bij de bestudeering, van haar voorstel ook ge dacht aan de invoering van een oniderver- deelimg, a. b. c. d. van het aantal klassen, waarbij de sprongen voor de opvoering gasverbruik, waarbij reeds voordeel voor den vastrecht-verbruiker naar voren komt, worden gereduceerd bijv. in klasse II in- plaats van 20 M3. tot 3 M3. Deze invoering, zal echter naar meening van de Gascommissie groote administratie medebrengen, misschien niet opwegende tegen de te boeken voordealen, voortsprui tende uit het grootere gasverbruik. Het feit, dat het gasbedrijf Almelo het aantal klassen van 7 terug gaat brengen, wijst naar meening' van de Gascommissie hierop. Bovendien meent zij, dat wanneer bij eenig gasverbruiker behoefte of gelegen heid bestaat om zijn verbruik met een kleine hoeveelheid van 3 tot 10 M3. op te voeren, hij dit niet achterwege behoeft te laten; immers de lage grondprijs van het gas door het Goessche gasbedrijf gele verd, een van de laagste in geheel ons land en lager o.a. dan in Almelo en Den Haag en zelfs als Rotterdam, behoeft daarvoor geen belemmering te zijn, integendeel een aansporing,. Zooals de Financieele Commissie te recht opmerkt, is het de bedoeling van de Gascommissie juist die groep consu menten te bereiken, welke behoefte ge voelt om grooter quantum gas te gebrui ken voor de verwarming of anderszins; ook omdat zij meent speciaal hier iets te moeten doen en te kunnen bereiken, ook al moet de tijd en de praktijk dit weer loeren waar te maken. Verder wil zij nog laten uitkomen, dat de consumenten van het Goessche gasbe Ter herdenking van het 50-jarig Nederlanderschap van H.M. de Koningin-Moeder zijn deze week te Huizen feestelijkheden georganiseerd. Er werd een openluchtspel opgevoerd, voorstellende een bezoek van Michiel de Ruyter aan Hellevoetsluis. De Schepenen van Hellevoetsluis en Michiel de Ruyter voor het Stadhuis. drijf geheel vrij gelaten worden van het vastrecht-tarief gebruik te maken, gedwon gen om meer dan den grondprijs te be talen wordt niemand. In Almelo en Den Haag worden de kleine gasve'bruikers eigenlijk gedwong.n tot grooter \erbruik; immers bij een zeker laag veibruik wordt de prijs met 1 cent per M3. verhoogd en betalen de verbrui kers de daar geldende grondp^js van 10 cent plus 1 cent is 11 eent per M3.; hier in Goes 9 cent per M3. Met betrekking tot de opmerking van de Financieele Commissie dat als basis voor de indeeling van de gasverbruikers in verschillende klas» en zal gelden het verbruik 1927, waarbij uitsluitend van be- teekenis van het vastrecht-tarief gepro fiteerd zal worden door hen, die alleen gasverbruikers blijven en geen electrici- leitsverbruikers zullen worden, wil de Gascommissie nog naar voren brengen, dat het de bedoeling is juist een grootere groep van hare gasklanten te laten profi teeren, n.l. ook die, welke reeds in het tijdsverloop 1927 tot tijdstip van invoering van het vastrecht-tarief, door aanschaf fing en gebruik van nieuwere of grootere verbiruikstoestellen hun gasverbruik heb ben opgevoerd, en verder ook om de gas klanten zooveel mogelijk voor het bedrijf te behouden. In verband met dit laatste vermoedt de Gascommissie dat de Financieels Com missie zich meer op het standpunt ge plaatst heeft het belang der gasverbrui kers te dienen dan zij dit deed; de Gas commissie heeft naast de voordeel en die zij haar consumenten wil bezorgen, ook het belang van het bedrijf, dat speciaal aan haar is toevertrouwd, meer in het oog, ge houden. AI geeft zij gewonnen aan de Financi eele Commissie, dat een blijvende gas klant meer van het vastrecht-tarief zal kunnen profiteeren; onbillijks ziet zij hier in niet, integendeel en uitgesloten is toch niet, dat een electriciteitsverbruiker inspé, bij flinke toename van zijn gasverbruik ook niet kan profiteeren. Nog wil de Gascommissie memoree- ren, dat bij haar gehouden besprekingen over het voorgestelde gastarief, van den kant van enkele barer leden al naar voren is gekomen, dat na invoering van het tarief het niet uitgesloten is, dat de ervaring leert dat wijziging noodig zal blijken en kan zij zich met de gedachten van de Financieele Commissie om als wijze van proef het tarief in te voeren, best vereenigen, waar bij zij zich voorstelt, dat wanneer invoe ring van een veranderd tarief noodig of meer wenschelijk mocht blijken, dan te trachten dit zoo mogelijk nog meer „ac ceptable" te maken. Abstinent studeerenden. Maandagavond 2 September zal in het „Slot Ostende" een avond worden gehou den, georganiseerd door de N.B.A.S. (Ne derlandsche bond van abstinent studee renden). De bedoeling is in Goes een af- deeling van dien bond op te richten. Het programma \ermeldt buiten de pro paganda muziek- en declamatienummers en tooneelspel. Zooals men weet loopt de leeftijds grens in de N.B.A.S. van 1423 jaar. Benoeming onderwijzer* Voor de benoeming van een onderwijzer met hoofdakte aan de O. L. school A bieden B. en W. de volgende aanbeveling aan. 1. de heer J. C. M. Mazure, onderwij zer te Hoedekenskerke; 2. de heei* M. van de Reepe, onderwij- zei* te St. Maartensdijk. Auto-ongeluk. Woensdagavond omstreeks half 12 is een auto, bestuurd door den chauf feur A. J. H. te Haarlem, met een snelle vaart door een gesloten over weg bij de Kleverlaan te Haarlem ge reden. De auto bleef op het eerste spoor staan. De chauffeur trachtte den auto uit de rails te krijgen, maar zijn poging had geen resultaat. Zoowel uit Haarlem als uit Bloemendaal na derde een trein. Een baanwachter greep een roode lan taarn en liep daarmee den stoomtrein uit de richting Bloemendaal tegemoet. De machinist bemerkte het en wist den trein juist voor den auto tot stil stand te brengen. De baanwachter ging toen ook den electrischen trein uit Haarlem met het roode licht tegemoet, doch het was te laat; de trein reed op den auto in en sleurde dezen 40 a 50 meter mee. De auto werd aan de voorzijde vernield. De botsing was zóó hevig, dat de motorwagen ernstig be schadigd was en de trein niet verder kon. Hij'is, getrokken door een loco motief, naar Haarlem teruggebracht en de passagiers zijn met een anderen trein naar IJmuiden vertrokken. De chauffeur had geen letsel, doch verkeerde in overspannen toestand. Per ziekenauto is hij naar zijn woning gebracht. De politie te Bloemendaal heeft proces-verbaal opgemaakt. Verkeersongeval. Woensdagavond reed op den weg Oirschot-Best onder de gemeente Oir- schot een vrachtauto, bestuurd door H. van Beers, in de richting Best. Be halve de bestuurder, zaten in den wa gen het knaapje Steenbekkers en schip per K. van Balgooy van het schip „Arnold". De auto was geladen met planken. Er achter reden twee luxe auto's en ook uit tegenovergestelde richting naderde een auto. Toen de eerste van de twee luxe auto's den vrachtauto was gepasseerd, en de be stuurder van de tweede evenzoo wil de doen, is zijn auto met het achter spatbord tegen den stootbalk van den vrachtauto gereden, doordat de pas sage te nauw was, daar de auto uit Best eveneens passeerde. Tengevolge van de aanrijding raakte de bestuur der van den vrachtauto het stuur kwijt en reed tegen een boom. De drie in zittenden werden uit den wagen ge slingerd. De bestuurder van Beers en het knaapje Steenbekkers hebben hier bij nagenoeg geen letsel gekregen, toch schipper van Balgooy is tusschen den boom en den auto bekneld geraakt Met gebroken borstkas en inwendige kneuzingen is hij in bewusteloozen toe stand naar h et ziekenhuis te Oirschof overgebracht, waar hij na anderhalf uur aan de gevolgen is overleden. De man was gehuwd. Een zonderlinge verloofde. Door middel van een huwelijksad vertentie maakte een Amstelveensche schoone kennis met een heer uit Utrecht Woensdag ontmoetten de twee elkaar in de oude Bisschopsstad. De galant was zeer voorkomend en be zocht met het meisje tal van inrich tingen van vermaak. Waar genoemde titularis „vergeten" had voldoende geld bij zich te steken klopte hij al spoe dig bij zijn nieuw meisje aan om voorschot. Zij toonde zich niet karig en gaf contanten. Tenslotte beland den de twee in een café. De man zag daar kans ongemerkt te verdwijnen met het taschje van het meisje, in houdende circa elf gulden. Daar het meisje vreemd was en geen raad wist hoe naar huis te komen, is onder de cafébezoekers gecollecteerd; er is een bedrag van f9,— bijeengebracht, wel ke de zoo snood verlatene ter hand werd gesteld. Voor opsporing van den verloofde zal de politie in den arm worden genomen. De onbewaakte overweg. Op de onbewaakten overweg bij Schar- negoutum is Woensdagmorgen tegen 7 uur de autobus, bestuurd door K. Mie- dema uit Bolsward door den uit Leeuwar den komenden trein gegrepen. De auto bus werd eenige honderden meters mee gesleurd en totaal vernield. De bestuurder liep eeuige zware hoofdwonden op en werd met den zelfden trein, die ongeveer een kwartier vertraging had, naar Sneek vervoerd, waar hij in het St. Anthonius- ziekenhuis werd opgenomen. Hij is ern stig, doch gelukkig niet levensgevaarlijk gewond. De man moet den trein niet hebben opgemerkt, want bij den onbe waakten overweg waar het ongeval plaats vond, is het uitzicht goed. De machinist kon den trein niet meer tot stilstand brengen. Gelukkig had Miedema met de autobus juist een gezelschap naar Sneek gebracht en reed hij met den leegen wagen terug. De eerlijke vinder. Woensdagmorgen bevond zich een juf frouw, afkomstig uit Limburg, op haar doorreis in de vestibule van het station te Eindhoven. Zij had een koffer en eenige pakjes bij zich, die zij terwijl zij een kaartje nam, even naast zich neer zette. In haar baast vergat zij echter een pakje mee te nemen, Op het perron gekomen, ontdekte zij, dat zij iets vermiste. Zij spoedde zich naar de vestibule terug waar zij echter be merkte dat het pakje verdwenen was. In het pakje bevond zich o a. f2400 aan effec ten en een spaarbankboekje, waarop, f 800 Onmiddellijk werd de recherche ge waarschuwd, die een onderzoek instelde en maatregelen nam, dat de stukken niet op de banken konden worden verzilverd. Omstreeks 1 uur vervoegde zich echter een Duitscher R. genaamd wonende te Eindhoven op het politiebureau, met de mededeeling, dat hij het pakje had ge vonden in de vestibule. Hij had het wil len depoueeren op het bureau van gevon den voorwerpen aan het spoorwegstation, doch toen hij dit niet kon vinden, had hij het mee naar huis genomen en het daar be waard totdat om twaalf uur iemand bij hem thuis kwam, die Nederlandsch kon lezen, en hem kon mededeelen wien een en ander toebehoorde. Daarom heeft hij zich onmiddellijk naar de politie begeven, waar de juffrouw nog aanwezig was. Woensdagmiddag ontstond in de autogarage van den heer Ekeris te Zeist kortsluiting, tengevolge waarvan een auto in brand vloog. Het vuur greep zoo snel om zich heen, dat ook het dochtertje van den garagehouder in brand geraakte. Deerlijk verbrand werd zij in het ziekenhuis opgeno men. De vader bekwam minder ernsti ge brandwonden. MARKTBERICHT. Middelburg, 29 Aug. 1929. Boter en eieren aangevoerd door Walchersche boerinnen (offic. prijs- noteering) Boter f 1,171/2* Eieren f6,25. Eendeieren fó,25. Aangevoerd door handelaren: Boter -f1,10. Eieren f6, De noteering van marktzetter en marktmeester zijn gelijk. Particuliere prijs boter f 1,25, eieren f7,—, kleine f6,—, eendeieren f7,—.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1929 | | pagina bijlage 3