Binnenland
Van Overal
Milder dtraaglcracïitigea zullen moeten be
talen.
De beer v. d. Wart is principieel niet
tegen deze beffing, wel tegen de wijze
waiarop.
De beer TVimpe is tegen de heffing.
Aangeslagen zuilen worden o.m. arbeiders
met -veel hinderen, die een armelijk be-
staantje hebben. Deze kunnen niet betalen.
Ook zullen moeten betalen boeren die geen
stuk land in eigendom hebben, doch w^I
huis en schuur. Van de nieuwe belasting
zullen profiteeren zeer rijke instellingen
en millionairs, waarvan er velen in het bui
tenland wonen. Spr. vindt het voorstel
zeer onbillijk. Moet er toch betaald wor
den, dan zal er een andere regeling gf
troffen moeten worden. Spr. vindt het voor
stel niet voldoende ingestudeerd. Hij stelt
voor een commissie in te stellen, bestaand1;
uit 4 ingelanden en uit 3 eigenaren van ge
bouwd, en om deze commissie een voor
stel te doen indienen voor een volj
vergadering.
De voorzitter zegt, dat het ook eigena
ren van gronden wel eens moeilijk: valt
de belasting te betalen.
De heer Trimpe zou dan nog meer voe
len voor een midden-voorstel.
De beer In 't Anker wijst er nog op,
dat de polder Walcheren niet vergeleken
kan worden bij de Breede Watering. Onze
zeedijken kosten niet zooveel als de dijken
daar. Spr. acbt het niet billijk de royale
subsidie aan den spoorweg te verbalen op
anderen. Ged. Staten zullen dit nooit goed
kunnen vinden.
Namens de minderheid van het bestuur
adviseert spr. het voorstel te ver weipen.
Den heer Lindenbergh verwondert het,
dat een lid van het bestuur zegt dat onze
oeververdediging weinig geld kost. In één
jaar heeft men er f 170.000 voor geleend.
De heer In 't Anker antwoordt, dat de
ze post niet in aanmerking kan komen als
motief voor de nieuwe heffing. De uitgave
is al zeer lang geleden gedaan.
Hierna wordt overgegaan tot stemming
van het voorstel van het bestuur. Het
wordt aangenomen met 91 tegen 34 stem
men, 1 stem blanco. l -
Aan Ged. Staten zal goedkeuring wor
den verzocht van dit besluit.
De voorzitter doet vervolgens eenige
mededeelimgen 'betreffende verdere ver
beteringen van den afwateringstoestand van
den polder. Er zijn drie plannen voor de
afwatering van het kwartier Jerseke. Tot
een voorstel hieromtrent kwam het bestuur
nog niet omdat eerst nadere inlichtingen
omtrent electrische bemaling verkregen
moeten worden. De Olsende en de Molen
polder hebben nog niet bericht, dat zij in
de stichting-kosten willen bijdragen.
De heei" Poleij vindt het verkeerd dit
plan afhankelijk te stellen van de electri-
ficatie. Hij zou de ontwatering nu direct
willen vast loggen.
De voorzitter merkt op, dat reeds eer
der moreel hiertoe besloten werd.
Tot leden van den dijkraad van den ca-
lamiteuz&n Willem Anna-polder worden
met aigemeene stemmen herbenoemd de
heeren W. Dekker en P. Mol.
Het voorstel om het afvoerend vermo
gen van een gedeelte wegsloot aan de
Noordzijde van den Turkenburgschen weg
te verminderen wordt aangenomen.
Bij de rondvraag vestigt de heer Poleij
de aandacht op een te smallen weg in
Ierseke.
Gas.
Naar aanleiding van het voorstel let ii -
voering van een vastrecht-tarief voor de
levering van gas wenseht de financiecle
commissie de volgende opmerkingen te
maken-.
De commissie gaat accoord met de be
doeling der gascommissie om een poging
te doen om de door de electrificatie te
verwachten vermindering van het gasde-
biet gedeeltelijk op te vangen door een
vermeerdering van het gasverbruik voor
ver warmings- en andere doeleinden.
Zij gaat dan ook in principe geheel
accoord met het voorstel der gascommissie
maar wenseht naar voren te brengen, dat
het systeem, dat door de g,ascommissie
werd aanvaard eenigszinys afwijkt van het
systeem, dat in 'sGravenhage en Almelo
wordt toegepast.
Wanneer men den gasprijs berekent, die
in de verschillende gebruiksklassen betaald
moet worden, komt men daarbij tot het
resultaat, vastgelegd in de hierbij gaande
tabellen.
Uit deze cijfers blijkt, dat men in Den
Haag en Almelo binnen de grenzen van de
gebruiksklassen, waarbij de gas verbruikers
worden ingedeeld, den te betalen gasprijs
kan verlagen door opvoering van het gas
verbruik, en dat men daarbij in vergelij
king tot den normalen gasprijs een nadeel
kan veranderen in een voordeel.
In Goes is dat niet het geval. Een gas-
verbruiker, die door opvoering van zijn
gasverbruik niet boven de maximumgrens
van zijn gebruiksklasse geraakt, zal in
ieder geval een hoogeren gasprijs, dan den
normalen gasprijs moeten betalen.
Het komt de f inancieele commissie voor
dat hierdoor het accepteeren van het vast
recht-tarief minder aanlokkelijk moet zijn,
en dat alleen dan, wanneer een beduidende
vermeerdering van het gasverbruik ver
wacht kan worden, tot het aanvaarden van
het vastrëchi-4arief zal worden overg-e
gjaan. En al erkent de f inancieele com
missie gaarne, dat juist deze beduidende
vermeerdering met het vastrecht-tarief
wordt nagestreefd, toch gelooft zij, dat
ook ide kleine vermeerdering bimnen d
girenzen der gebruiksklassen van beteeke-
nis kan zijn en is zij daarom van meaning,
dat het in Dea Haag en Almelo gevolg
de systeem meer aanbeveling verdient, dan
het systeem, dat vastgelegd is in het voor
stel van de gascommissie.
Een tweede bezwaar, dat bij de bespre
king, van het voorstel naar vorm kwam,
is het volgende
Als basis voor de indeeling der gasvor-
bruikers in de verschillende klassen zal
volgens het voorstel gelden het verbruik
in 1927. Een gasverbruiker, die zich aan
sluit bij het electrisch net, waardoor zijn
gasverbruik zal dalen, zal dient enge volg;
zeer weinig kans hebben van het vastrecht
tarief te profiteeren. Dit tarief wordt
daardoor vrijwel uitsluitend van Leteeke-
nis voor hen, die alleen gas en geen elec-
triciteit gebruiken. Het verbruik van gas
naast eiectriciteit wordt er niet door be
vorderd.
In Den Haag en Almelo is de toestand
anders. Daar heeft men het vastrecht
tarief ingevoerd voor gas, nadat gas en
eiectriciteit gjeruimen tijd naast elkander
waren gebruikt, zoodat een zekere even
wichtstoestand ontstaan was tusschen het
verbruik van de beide bronnen van energie.
Het ge-volg daarvan is, dat ook de elec-
tricileitsgebruiker door het opvoeren van
zijn gasverbruik profiteeren kan van het
vastrecht-tarief, zoodat dit tarief in die
gemeenten veel meer effect sorteeren kan
dan in Goes. 3
Het voorgestelde tarief moet dan ook
naar de meening der financieele com
missie beschouwd worden als een over
gangsmaatregel, waarin wijziging gebracht
zal moeten worden, zoodra het verbruik
van gjas en eiectriciteit in Goes na eenige
jaren zich eenigszins heeft geconsolideerd,
De commissie meende deze bezwaren
naar voren te moeten brengjen.
Zij kan zich er mede vereenigen, dat
het voorgestelde tarief bij wijze van proef
zal worden ingevoerd, al geeft zij in over
weging hier ter stede het in Den, Haag etn
Almelo gevolgde systeem over te nemen.
De gjascommissie isdhrijft naar aanlei
ding, hiervan aan B. en W.
Naar aanleiding van het rapport en ad
vies der Financieele Commissie inzake
voorstel vastrecht-tarief gaslevering
heeft de Gascommissie de eer Uw College
het navolgende mede te deeien
dat zij het eens is met de Financieele
Commissie, dat een vastrecht-tarief waar
bij tusschen de grenzen van de verbruiks-
klassen reeds een iets lager gasprijs door
den verbruiker wordt betaald, aannemelij
ker is.
Zij merkt hierbij echter op, dat bij in
voering van een dergelijke regeling dit kan
gaan ten koste van een zeker deel van de
winst van het bedrijf, al is niet te ontken
nen dat hierdoor compensatie gevonden
kan worden door de mogelijk grootere
omzet gas; echter kan vooruit niet gezegd
worden welke resultaten de invoering van
eenig vastrecht-tarief zal hebben en zijn
voorspellingen in dezen zeer moeilijk en
niet betrouwbaar. De Gascommissie heeft
hier dan ook het zekere voor het onzekere
genomen.
Zooals echter gezegd, deelt de Gas
commissie het standpunt van de Finan
cieele Commissie, hoe voordeeligier en
aantrekkelijker een tarief, hoe meer kans
van slagen en heeft zij als zoodanig bij de
bestudeering, van haar voorstel ook ge
dacht aan de invoering van een oniderver-
deelimg, a. b. c. d. van het aantal klassen,
waarbij de sprongen voor de opvoering
gasverbruik, waarbij reeds voordeel voor
den vastrecht-verbruiker naar voren komt,
worden gereduceerd bijv. in klasse II in-
plaats van 20 M3. tot 3 M3.
Deze invoering, zal echter naar meening
van de Gascommissie groote administratie
medebrengen, misschien niet opwegende
tegen de te boeken voordealen, voortsprui
tende uit het grootere gasverbruik.
Het feit, dat het gasbedrijf Almelo het
aantal klassen van 7 terug gaat brengen,
wijst naar meening' van de Gascommissie
hierop.
Bovendien meent zij, dat wanneer bij
eenig gasverbruiker behoefte of gelegen
heid bestaat om zijn verbruik met een
kleine hoeveelheid van 3 tot 10 M3. op te
voeren, hij dit niet achterwege behoeft te
laten; immers de lage grondprijs van het
gas door het Goessche gasbedrijf gele
verd, een van de laagste in geheel ons land
en lager o.a. dan in Almelo en Den Haag
en zelfs als Rotterdam, behoeft daarvoor
geen belemmering te zijn, integendeel een
aansporing,.
Zooals de Financieele Commissie te
recht opmerkt, is het de bedoeling van
de Gascommissie juist die groep consu
menten te bereiken, welke behoefte ge
voelt om grooter quantum gas te gebrui
ken voor de verwarming of anderszins;
ook omdat zij meent speciaal hier iets te
moeten doen en te kunnen bereiken, ook al
moet de tijd en de praktijk dit weer loeren
waar te maken.
Verder wil zij nog laten uitkomen, dat
de consumenten van het Goessche gasbe
Ter herdenking van het 50-jarig Nederlanderschap van H.M. de Koningin-Moeder zijn deze week te Huizen
feestelijkheden georganiseerd. Er werd een openluchtspel opgevoerd, voorstellende een bezoek van Michiel de
Ruyter aan Hellevoetsluis. De Schepenen van Hellevoetsluis en Michiel de Ruyter voor het Stadhuis.
drijf geheel vrij gelaten worden van het
vastrecht-tarief gebruik te maken, gedwon
gen om meer dan den grondprijs te be
talen wordt niemand.
In Almelo en Den Haag worden de
kleine gasve'bruikers eigenlijk gedwong.n
tot grooter \erbruik; immers bij een zeker
laag veibruik wordt de prijs met 1 cent
per M3. verhoogd en betalen de verbrui
kers de daar geldende grondp^js van 10
cent plus 1 cent is 11 eent per M3.; hier
in Goes 9 cent per M3.
Met betrekking tot de opmerking van
de Financieele Commissie dat als basis
voor de indeeling van de gasverbruikers
in verschillende klas» en zal gelden het
verbruik 1927, waarbij uitsluitend van be-
teekenis van het vastrecht-tarief gepro
fiteerd zal worden door hen, die alleen
gasverbruikers blijven en geen electrici-
leitsverbruikers zullen worden, wil de
Gascommissie nog naar voren brengen,
dat het de bedoeling is juist een grootere
groep van hare gasklanten te laten profi
teeren, n.l. ook die, welke reeds in het
tijdsverloop 1927 tot tijdstip van invoering
van het vastrecht-tarief, door aanschaf
fing en gebruik van nieuwere of grootere
verbiruikstoestellen hun gasverbruik heb
ben opgevoerd, en verder ook om de gas
klanten zooveel mogelijk voor het bedrijf
te behouden.
In verband met dit laatste vermoedt de
Gascommissie dat de Financieels Com
missie zich meer op het standpunt ge
plaatst heeft het belang der gasverbrui
kers te dienen dan zij dit deed; de Gas
commissie heeft naast de voordeel en die
zij haar consumenten wil bezorgen, ook
het belang van het bedrijf, dat speciaal aan
haar is toevertrouwd, meer in het oog, ge
houden.
AI geeft zij gewonnen aan de Financi
eele Commissie, dat een blijvende gas
klant meer van het vastrecht-tarief zal
kunnen profiteeren; onbillijks ziet zij hier
in niet, integendeel en uitgesloten is toch
niet, dat een electriciteitsverbruiker inspé,
bij flinke toename van zijn gasverbruik
ook niet kan profiteeren.
Nog wil de Gascommissie memoree-
ren, dat bij haar gehouden besprekingen
over het voorgestelde gastarief, van den
kant van enkele barer leden al naar voren
is gekomen, dat na invoering van het tarief
het niet uitgesloten is, dat de ervaring leert
dat wijziging noodig zal blijken en kan zij
zich met de gedachten van de Financieele
Commissie om als wijze van proef het
tarief in te voeren, best vereenigen, waar
bij zij zich voorstelt, dat wanneer invoe
ring van een veranderd tarief noodig of
meer wenschelijk mocht blijken, dan te
trachten dit zoo mogelijk nog meer „ac
ceptable" te maken.
Abstinent studeerenden.
Maandagavond 2 September zal in het
„Slot Ostende" een avond worden gehou
den, georganiseerd door de N.B.A.S. (Ne
derlandsche bond van abstinent studee
renden). De bedoeling is in Goes een af-
deeling van dien bond op te richten.
Het programma \ermeldt buiten de pro
paganda muziek- en declamatienummers
en tooneelspel.
Zooals men weet loopt de leeftijds
grens in de N.B.A.S. van 1423 jaar.
Benoeming onderwijzer*
Voor de benoeming van een onderwijzer
met hoofdakte aan de O. L. school A
bieden B. en W. de volgende aanbeveling
aan.
1. de heer J. C. M. Mazure, onderwij
zer te Hoedekenskerke;
2. de heei* M. van de Reepe, onderwij-
zei* te St. Maartensdijk.
Auto-ongeluk.
Woensdagavond omstreeks half 12
is een auto, bestuurd door den chauf
feur A. J. H. te Haarlem, met een
snelle vaart door een gesloten over
weg bij de Kleverlaan te Haarlem ge
reden. De auto bleef op het eerste
spoor staan. De chauffeur trachtte
den auto uit de rails te krijgen, maar
zijn poging had geen resultaat. Zoowel
uit Haarlem als uit Bloemendaal na
derde een trein.
Een baanwachter greep een roode lan
taarn en liep daarmee den stoomtrein
uit de richting Bloemendaal tegemoet.
De machinist bemerkte het en wist
den trein juist voor den auto tot stil
stand te brengen. De baanwachter ging
toen ook den electrischen trein uit
Haarlem met het roode licht tegemoet,
doch het was te laat; de trein reed op
den auto in en sleurde dezen 40 a
50 meter mee. De auto werd aan de
voorzijde vernield. De botsing was zóó
hevig, dat de motorwagen ernstig be
schadigd was en de trein niet verder
kon. Hij'is, getrokken door een loco
motief, naar Haarlem teruggebracht
en de passagiers zijn met een anderen
trein naar IJmuiden vertrokken.
De chauffeur had geen letsel, doch
verkeerde in overspannen toestand.
Per ziekenauto is hij naar zijn woning
gebracht. De politie te Bloemendaal
heeft proces-verbaal opgemaakt.
Verkeersongeval.
Woensdagavond reed op den weg
Oirschot-Best onder de gemeente Oir-
schot een vrachtauto, bestuurd door
H. van Beers, in de richting Best. Be
halve de bestuurder, zaten in den wa
gen het knaapje Steenbekkers en schip
per K. van Balgooy van het schip
„Arnold". De auto was geladen met
planken. Er achter reden twee luxe
auto's en ook uit tegenovergestelde
richting naderde een auto. Toen de
eerste van de twee luxe auto's den
vrachtauto was gepasseerd, en de be
stuurder van de tweede evenzoo wil
de doen, is zijn auto met het achter
spatbord tegen den stootbalk van den
vrachtauto gereden, doordat de pas
sage te nauw was, daar de auto uit
Best eveneens passeerde. Tengevolge
van de aanrijding raakte de bestuur
der van den vrachtauto het stuur kwijt
en reed tegen een boom. De drie in
zittenden werden uit den wagen ge
slingerd. De bestuurder van Beers en
het knaapje Steenbekkers hebben hier
bij nagenoeg geen letsel gekregen, toch
schipper van Balgooy is tusschen den
boom en den auto bekneld geraakt
Met gebroken borstkas en inwendige
kneuzingen is hij in bewusteloozen toe
stand naar h et ziekenhuis te Oirschof
overgebracht, waar hij na anderhalf
uur aan de gevolgen is overleden. De
man was gehuwd.
Een zonderlinge verloofde.
Door middel van een huwelijksad
vertentie maakte een Amstelveensche
schoone kennis met een heer uit
Utrecht Woensdag ontmoetten de twee
elkaar in de oude Bisschopsstad. De
galant was zeer voorkomend en be
zocht met het meisje tal van inrich
tingen van vermaak. Waar genoemde
titularis „vergeten" had voldoende geld
bij zich te steken klopte hij al spoe
dig bij zijn nieuw meisje aan om
voorschot. Zij toonde zich niet karig
en gaf contanten. Tenslotte beland
den de twee in een café. De man zag
daar kans ongemerkt te verdwijnen
met het taschje van het meisje, in
houdende circa elf gulden. Daar het
meisje vreemd was en geen raad wist
hoe naar huis te komen, is onder de
cafébezoekers gecollecteerd; er is een
bedrag van f9,— bijeengebracht, wel
ke de zoo snood verlatene ter hand
werd gesteld. Voor opsporing van den
verloofde zal de politie in den arm
worden genomen.
De onbewaakte overweg.
Op de onbewaakten overweg bij Schar-
negoutum is Woensdagmorgen tegen 7
uur de autobus, bestuurd door K. Mie-
dema uit Bolsward door den uit Leeuwar
den komenden trein gegrepen. De auto
bus werd eenige honderden meters mee
gesleurd en totaal vernield. De bestuurder
liep eeuige zware hoofdwonden op en
werd met den zelfden trein, die ongeveer
een kwartier vertraging had, naar Sneek
vervoerd, waar hij in het St. Anthonius-
ziekenhuis werd opgenomen. Hij is ern
stig, doch gelukkig niet levensgevaarlijk
gewond. De man moet den trein niet
hebben opgemerkt, want bij den onbe
waakten overweg waar het ongeval plaats
vond, is het uitzicht goed. De machinist
kon den trein niet meer tot stilstand
brengen. Gelukkig had Miedema met de
autobus juist een gezelschap naar Sneek
gebracht en reed hij met den leegen
wagen terug.
De eerlijke vinder.
Woensdagmorgen bevond zich een juf
frouw, afkomstig uit Limburg, op haar
doorreis in de vestibule van het station
te Eindhoven. Zij had een koffer en eenige
pakjes bij zich, die zij terwijl zij een kaartje
nam, even naast zich neer zette. In haar
baast vergat zij echter een pakje mee te
nemen, Op het perron gekomen, ontdekte
zij, dat zij iets vermiste. Zij spoedde zich
naar de vestibule terug waar zij echter be
merkte dat het pakje verdwenen was. In
het pakje bevond zich o a. f2400 aan effec
ten en een spaarbankboekje, waarop, f 800
Onmiddellijk werd de recherche ge
waarschuwd, die een onderzoek instelde
en maatregelen nam, dat de stukken niet
op de banken konden worden verzilverd.
Omstreeks 1 uur vervoegde zich echter
een Duitscher R. genaamd wonende te
Eindhoven op het politiebureau, met de
mededeeling, dat hij het pakje had ge
vonden in de vestibule. Hij had het wil
len depoueeren op het bureau van gevon
den voorwerpen aan het spoorwegstation,
doch toen hij dit niet kon vinden, had hij het
mee naar huis genomen en het daar be
waard totdat om twaalf uur iemand bij
hem thuis kwam, die Nederlandsch kon
lezen, en hem kon mededeelen wien een
en ander toebehoorde. Daarom heeft hij
zich onmiddellijk naar de politie begeven,
waar de juffrouw nog aanwezig was.
Woensdagmiddag ontstond in de
autogarage van den heer Ekeris te
Zeist kortsluiting, tengevolge waarvan
een auto in brand vloog. Het vuur
greep zoo snel om zich heen, dat ook
het dochtertje van den garagehouder
in brand geraakte. Deerlijk verbrand
werd zij in het ziekenhuis opgeno
men. De vader bekwam minder ernsti
ge brandwonden.
MARKTBERICHT.
Middelburg, 29 Aug. 1929.
Boter en eieren aangevoerd door
Walchersche boerinnen (offic. prijs-
noteering)
Boter f 1,171/2*
Eieren f6,25.
Eendeieren fó,25.
Aangevoerd door handelaren:
Boter -f1,10.
Eieren f6,
De noteering van marktzetter en
marktmeester zijn gelijk.
Particuliere prijs boter f 1,25, eieren
f7,—, kleine f6,—, eendeieren f7,—.