De wegenverbetering in Zuid-Beveland. Gemengd Nieuws. Van Overal Laatste Berichten Advertentiën. de Oppervruchten, Openbare Verkoopmg Woonhuis en Erf, Te koop bij inschrijving de APPELS, PEREN en] NOTEN, Nu alweer geruimen tijd geleden heb ben we in een vrij uitvoerig artikel raededeeling gedaan over de plannen inzake de verbetering van den hoofd verkeersweg van Zeeland naar Noord- Brabant. Aan een gedeelte der plan nen is inmiddels uitvoering gegeven, en daarom lijkt het ons dienstig thans onze lezers eenige nadere mededeelin- gen over deze belangrijke kwestie te doen. Van den klinkerweg bij den Kreek- rakdam is een wegvak van 3 K.M. lengte gelegd tot den overweg bij het station Rilland, waar de nieuwe weg op den bestaanden uitkomt. Eind Sep tember reeds zal deze nieuwe weg van asphalt-beton in dienst van hef verkeer worden gesteld. Hij loopt evenwijdig aan den spoorweg. Deze laatste mededeeling houdt in, dat de beruchte onbewaakte overweg bij Ril land voor het snel-verkeer komt te vervallen. In aanleg is verder een weg, lang 2500 M., van het station Rilland tot het oostpunt van Krabbendijke bij den den Meiboom. Deze mooie rechte weg zal tegen hef begin van den winter in gebruik genomen worden. In dit weg vak komt de spoorwegovergang, die momenteel onbewaakt is, doch de spoorwegen hebben toegezegd dezen overgang, zoodra hij onderdeel van den hoofdweg is geworden, te doen bewaken. Alle nieuwe wegvakken .krijgen eey mooi glad dek van asphalt-beton, wor den 5 t'j M. breed, en aan beide zijden van den weg worden asphalf-rijwiel- paden van 75 c.M. breedte aangelegd. Van het derde wegvak is het bestek heden ingezonden. Hef komt dezen winter in uitvoering en het zal in het begin van den volgenden zomer ge reed zijn. Dit vak loopt van het oostpunt van Krabbendijke, om hef dorp heen, tof den Lavendeldijk (in den volksmond Luxemburg geheeten), die nu Oostdïjk met den bestaanden hoofdweg ver bindt. Dus ongeveer tot Kruiningen. Al de grond, die voor den aanleg noo- dig is, heeft de rijkswaterstaat reeds aangekocht. Ir. van Spanje, de hoofd ingenieur van den rijkswaterstaat, die zoo bereidwillig was ons den stand van zaken mede te deelen, betuigde zijn tevredenheid over de medewer king van de grondeigenaren aan het tot stand komen van de weg-verbefe- ring. Tot nu tóe kwam men bij den aankoop van gronden steeds nog tof overeenstemming; onteigeningen had den niet plaats. De plannen voor de verbetering van den weg tusschen de Schorebrug en Goes moeten van hoogerhand nog worden goedgekeurd. Vast staat even wel thans reeds dat dezen weg door een viaduct zal leiden, teneinde een kruising van de spoorbaan te voor komen. Men verwacht dat binnen 2 jaar de verbetering van den hoofdverkeers ader Goes—Brabantsche grens geheel gereed zal zijn. Het eerste gedeelte, dus het stuk tusschen den Kreekrak- dam en het station van Rilland had eigenlijk nu reeds k/aar moeten zijn, doch het werk ondervond vertraging tengevolge van ongeregelden aanvoer van materialen. Deze ongeregelde aan voer hield weer verband met de ver betering van wegen op verschillende plaatsen van ons land. De vraag was grooter dan het aanbod. De wegen verbetering in het groot bleef ook niet zonder invloed op hef gehalte der werkkrachten, inzonderheid op dat der opzichters. Men moet zich hier over het algemeen tevreden stellen met op zichters, die eerst kort hun diploma in den zak hebben en die dus nog practisch gevormd moeten worden. De weg GoesMiddelburg, zoo deel de Ir. van Spanje mede, dient op sommige plaatsen ook nog ver beterd, o.a. tusschen Wissekerke en 's Heer Arendskerke. Voor dit ge deelte is eveneens een viaduct ont worpen. Vermoedelijk zal de verbete ring daar ter plaatse in den zomer van 1930 tot stand komen. Tot zoover de mededeelingen van Ir. van Spanje, betreffende de verbe teringen van den rijweg. We vroegen hem verder een en ander over de weg- beplanting, inzonderheid over de plannen tot onderbeplanting, welke men toegepast vindt op den weg tus- Kapelle en de Schorebrug. Het staat- boschbeheer, noch de rijkswaterstaat hebben de vraag of onderbeplanfing algeheel doorgevoerd dient te worden tot nu toe volledig opgelost. De op lossing klemt temeer, omdat de mee ningen der weggebruikers over deze vraag ten zeerste uiteenloopen. De wielrijders zijn voor onderbeplanting, omdat deze den wind van den weg houdt, automobilisten zijn meestal te genstanders omdat bedoelde beplan ting het omringende landschap aap het oog onttrekt. De kwestie is nu: welk inzicht moet hef zwaarst wegen en den doorslag geven? Persoonlijk kunnen we voor het mo tief der wielrijders iets voelen, doch we meenen dat het algemeen belang zich aan de zijde der automobilisten schaart. Ook al terwille van het vreem delingen-verkeer. De weg tusschen Kapelle en de Schorebrug vormt momenteel een zeer goed bewijsmiddel voor dit inzicht. De onderbeplanfing verbergt daar on? zeer terecht geroemde Zeeuwsche land schap volledig. De nieuwe wegen, die de dorpen mijden, zullen den touristen vermoe delijk al zooveel aan kara'kteristiek- Zeeuwsche zaken onthouden, dat we moeten streven naar eenig behoud. Vandaar ons advies: geen onderbe planting liefst, en indien onvermijde lijk, dan een zeer lage! De tourist, die door een dichte groene haag in Goes, Middelburg of Vlissingen arriveert zonder op zijn tocht naar deze plaatsen de toch altijd ontroerende schoonheid van ons wijd- sche landschap onder zijn onvolpre zen luchten te hebben ondergaan, zal nooit een vurig propagandist voor ons gewest kunnen zijn. Groningen, toen hij achter een zeilboot aanzwom, verdronken. Om uit te rusten had hij zich n.l. aain de boot vastgebonden en werd, doordat de boot plotseling zwenk te met den stroom meegesleurd. Zijn vriend, die bij hem was, sprong hem onmiddellijk na, doch kon hem niet redden. Toen hij aan boord gebracht werd, heeft men nog getracht door middel van kunstmatige ademhaling de levensgeesten op te wekken, hetgeen echter niet mocht gelukken. Verkeerstoren te Rotterdam. ,Het ligt in de bedoeling, op het Stiel tjesplein te Rotterdam een zeer specialen verkeerstoren te bouwen, in de plaats van het tijdelijke „spreekgestoelte" dat thans op het ovale plein prijkt. De nieuwe toren zal van beton worden opgetrokken en zal verwarmde raden krijgen tegen het be» vriezen en beslaan. In den toren komt een toetsenbord, waarmee de verkeersagent de hoofdverkeerslantaam met haar satelliet lampen kan bedienen. Sp.re euwenvluchten. Evenals het vorige jaar, zijn thans ook dit jaar weer in het Molenven, eigendom van de Vereenigirag Natura Docet te Denekamp, het natuurmonument tusschen Bome en Weerselo, de z.g. spreeuwen- vluchten begonnen. Tegen zonsondergang komen van heinde en ver drommen spreeuwen opdagen, "die zich bij honderdduizenden boven het ven verzamelen. Het is een indrukwekkend schouwspel, dat van alle omliggende plaat sen vele toeschouwers trekt en dat zijn hoogtepunt vindt in het oogenblik, waar. op deze geweldige massa vogels, onder luid gekwetter, haar toevlucht zoekt in het riet. Droevig einde van een logeer- partij. Gistermorgen om 11 uur fietste het 14-jarig meisje C. J. v. H. uit Beverwijk, die met vacamtie te Naarden logeerde, op den Amsterdamschen straatweg, toen uit tegenovergestelde richting een luxe auto kwam. Zij week te veel naar rechts uit, waardoor zij tusschen de rails van de Gooische stoomtram geraakte, met het ge volg, dat ze 't stuur kwijtraakte. Zij kwam onder de achterwielen van de auto terecht en bleef zwaar gewond liggen. Dr. Kei zer uit Naarden verleende de eerste ge neeskundige hulp. Hij achtte overbren ging naar de Gerardus Majeliastichting te Bussum 'noodzakelijk, waar zij ter ver pleging is opgenomen. Haar toeatamd naar omstandigheden bevredigend. Den heer H. Kok uit Velzen, den chauffeur van de auto, treft geen schuld. Een d o o d e passagier. Toen de stoomboot van de Mij. Eens gezindheid gistermorgen bij aankomst aan de kade te Pui-merend' ftieerde, kwam men tot de ontdekking, dat een der passagiers dood tusschen de anderen gezeten was Doordat de menschen nogal dicht op el kaar gezeten hadden had' niemand iets vam dit tragische voorval gemerkt. Men denkt, dat de man door een beroerte getroffen was. De naam van dezen passagier is tot dusver onbekend. De Haagsche conferentie 1929 Bij de opening der herstelconferentie in de vergaderzaal der Eerste Kamer hield de minister van buitenlandscbe zaken Jhr. Beelaerts, daartoe uitgenoodigd', een korte rede waarin hij na de conferentie namens de regeering een hartelijk welkom te hebben toegeroepen zeide dat de con ferentie in Den Haag in een geest van on partijdigheid en verzoening dis vredesat mosfeer en rust zal weten te vinden, wel ke noodzakelijk zijn voor de werkzaamhe- Jen ten bate der definitieve organisatie van den vrede in Europa. De iegeering, haar vurigste wcnschea uitende voor het succes van dien arbeid, achtte zich daarbij tolk, niet alleen van het Nederlandsche Volk maar vam alle d:m vrede willende volkeren. De minister meende dat het groeiende bewustzijn van afhankelijkheid van elkander der naties reeds voldoende blijkt uit de zoo levendige belangstelling, welke de naties allen in het werk dat cle conferentie gaat beginnen, toornen. De heer Briand dankte minister Bee laerts en de Neder!regeering voor de gastvrijheid en schetste de moeilijke taak der conferentie, die in een sfeer van goe den wil werkzaam moet zijn ten bate der gieheele menschheid. Spr. hoopte dat als de conferentie Den Haag verlaat, men een belangrijke stap verder gekomen is. Spr. bood verontschuldiging aan voor den korten tijd die de Nederlandsche regeerrng werd gelaten ter voorbereiding, doch uitte zijn volle bewondering voor wat in zoo kerten tijd bereikt is. De heer Stresemann sloot zich hierbij aan en dankte minister Beelaerts voor de woorden, die aan de conferentie een be- teekenis hebben gegeven, welke ver uitgaat boven de beteekenis, die financieele be raadslagingen plegen te hebben. Hij be toogde dat de conferentie niet alleen eco nomische, maar -ook politieke gevolgen moet hebben in den zin van het bereiken van overeenkomsten tusschen de volken en het -wegnemen van de moeilijkheden in de onderlinge betrekkingen. De heer Snowden sloot zich bij den vo- rigen spreker aan in den dank aan de re giering en uitte den wensch voor het her stel van den Franschen oud-minister pre sident Poimcaré en den Duitschen rijks kanselier Mui Ier. De openimgszitting werd te ruim twaalf uur gesloten. In de zaal, waarin de dele gaties vergaderden, zaten de experts, sec retarissen en diplomaten om een ovale tafel. Ter zijde in de banken waren esni- homderdem menschen aanwezig. Op de tribunes was het overvol van journalisten en persfotografen. Op straat was veel be langstelling van het publiek. Het Binnen hof was afgezet. De Nederlandsche regeering heeft gis teravond om half tien ter gelegenheid van de opening van de Haagsche conferentie 1929 een druk bezochte receptie gegeven in de Ridderzaal, welke was versierd met tapijten, palmengroepen en bloemen. Op de galerij, die door draperieën aan het oog was onttrokken, luisterde de Kon. Mili taire Kapel de soiree op. De minister Van buitenlandsche zaken de heer Beelaerts van Blokland, heeft de gasten ontvangen. Van de regeering waren erder aanwezig de ministers van Arbeid, prof. Slotemaker de Bruine, de minister van Waterstaat, de heer Van der Vegte, de minister van justitie, mr. Donner, de minister vain Onderwijs, K. en W-, de heer Waszink en de minister van Koloniën, dr, Koningsberger. Zeer vele leden van de delegaties ter conferentie, verscheidene gezanten en andere leden van het corps diplomatique en voorts vele vooraanstaan de personen uit de toonaangevende kringen der Residentie, velen vergezeld van hun dames, waren aanwezig. Onder anderen de ministers van Staat mgr. Nolens, mr Cort van der Linden en jhr. mr. dr. Van Karmebeek, de Tweede Kamerleden Co- lijn, Schokking Snoeck Henkemans, de vice-president van den Raad van State, graaf van Lijnden van Sandenburg en Staatsraad mr. Limburg; de rechters in het Permanente Hof van Internationale Justitie dr. Loeier en Hughes, generaal Insinger en mr. J. A. N. Patijn, burge meester van 's Gravenhage enz. In de zaal waren rijk voorziene buffet ten aangericht. De aanvaring bij Oostende. Omtrent de scheepsramp te Oostende wordt bevestigd, dat de meeste slacht offers afkomstig zijn uit Wallonië, enke len uit Vlaanderen en Noord-Frankrijk. De kapitein van de aangevaren visschers boot verkeert in hopeloozen toestand en kon tot dusver geen mededeelingen doen omtrent het aantal passagiers, dat hij aan boord had. Alleen- staat vast, dat 27 pas sagiers uit de golven konden worden ge red. De geredden beweren, dat het schip overladen was en ruim vijftig passagiers aan boord had, terwijl ook van zestig tot zeventig wordt gesproken. Men vermoedt, dat iin 'het wrak nog rscheidene lijken liggen, zoodat spoedig tot lichting zal worden overgegaan. De voornaamste moeilijkheid voor de autoriteiten om een overzicht van den om vang der ramp te verkrijgen is het vol slagen gemis aan controle over hst aan tal passagiers, dat zich aan boord van de visschersboot bevond. De kapitein van de aanvarende boot Stad Knocke, die na het ongeluk spoor loos was verdwenen, heeft zich in den loop van den avond uit eigen beweging bij de politie aangemeld. Van zijn verkla ringen is nog niets bekend, maar de ver halen der ooggetuigen zijn bezwarend voor hem. Een passagier, die zich met zijn zoontje af zwemmende wist te redden, ver klaarde dat de visschersboot op het punt stond te meren en toen de Stad Knocke uitvoer een rechten hoek vormde met deze boot, die links hield en niets zou gedaan hebben om de aanvaring te voorkomen. De visscher&schuit werd als in tweeën gesple ten. J De meeste slachtofffers hadden zich met een goedkoopen pleiziertrein naar Oostende begeven. Een eerste vracht metselsteeineïi in tie provincie Groningen gebakken, gaat deze week per stoomschip „IJselhaven' naar Amerika. Ongeveer 25.000.000 stecnen zullen bin nen korten tijd worden verscheept. De te Warschau gearriveerde di recteur-generaal van de Ford-fabrieken te Detroit heeft tegenover de pers ver klaard, dat de kwestie van den bouw van een Ford-fabriek in Polen thans defini tief is opgelost. De voorbereidende werk zaamheden zullen binnen zeer korten tijd een aanvang nemen. Op de fabriek zullen zes a zeven honderd arbeiders te werk gesteld worden en aanvankelijk zullen 50 wagens per dag afgeleverd worden. Ford komt waarschijnlijk in den loop van het volgpnde jaar zelf naar Polen, aangezien hij dit jaar bezig is met den bouw van een nieuwen wagpn. Te Folkestone is Zaterdag een lijk aangespoeld, dat geïdentificeerd is als van mevrouw Annie Gerzon, uit Amster dam, een van de slachtoffers van de ramp van de City of Ottawa, boven het kanaal Vliegtuig-ongeval. Men meldt ons uit Den Helder: Gisterenmiddag omstreeks 3 uur, is een watervliegtuig gemerkt W.A., van den Marine Luchtvaartdienst, nabij het vliegkamp de Mok, over den kop ge slagen. Er hebben geen persoonlijke ongevallen plaats gehad. Het vliegtuig is bij de pogingen om het te bergen, gezonken. Er worden pogingen in hef werk gesteld om het te lichten. Geboren: Willempje d.v. Willem van Ginkel en Antonia Evertje van Gin- kel; Marinus z.v. Elïas TJarinek en Pietje Neels. Levenloos aangegeven: een kind (vr) van Regulus Naessens en Anna Maria Vermeule. Meest matige Zuidelijke tot Zuid- Westelijke wind, licht tot zwaar be wolkt of betrokken, waarschijnlijk eenige regen, zelfde temperatuur. DE NIEUWE REGEERING. Men meldt ons uit den Haag Naar verluidt hebben de pogingen van den Minister van Staat Jhr Ruys de Beerenbrouck tot vorming van een extra parlementair kabinet een gunstige uitkomst gehad. Naast Jhr. Mr. Ruys de Beeren brouck, die neven3 het voorzitter schap van den raad van ministers, de portefeuille van Binnenlandsche zaken en Landbouw op zich neemt zal naar wij vernemen het kabinet bestaan uit Jhr. Mr. F. Beelaerts van Blokland, minister van Buiten landsche zaken; Mr. J. Donner, mi nister van Justitie Prof Dr. R. H. Woltjer, hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, onder voorzitter van den onderwijsraad, minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen; Jhr. Mr. D. J. de Geer, minister van Financiën; Mr Dr. L. N. Deckers, lid van de Tweede Kamer der Staten Generaal, minis ter van Defensie; Mr P. J. Reijmer, lid van de Eerste Kamer der Staten Generaal, burgemeester van Hilver sum, minister van WaterstaatMr T. J. Verschuur, voorzitter van den Raad van Arbeid te Breda, minister van Arbeid, Handel en Nijverheid; I. de Graaff, minister van Koloniën, De benoeming is eerstdaags te verwachten. De herstel-conferentie. Men meldt ons uit den Haag: In de zitting der herstel-conferentie van hedenochtend hebben het woord gevoerd: Titulesco (Roemenië), Che- ron (Frankrijk), Ulrich (Portugal) en Moskowi (Italië). Naar verluidt, heeft Titulesco ver klaard, zich te refereeren aan de nota die hij in Juli van dit jaar, over het plan-Young aan Frankrijk, Engeland en Italië gericht heeft. Cheron heeft verklaard zich aan te sluiten bij het plan-Young. Ulrich meende dat bij een in te stellen Internationale Bank, alle be langhebbende volken vertegenwoordi gers in de administratie moeten heb ben. Moskowi verklaarde dat Italië het plan-Young aanvaardt en het be schouwt als een voortzetting van de conferentie in Spa. Stresemann heeft hedenochtend ver. klaard, zich op het moment buiten de onderlinge verschilpunten der ere- diteursfaten te houden en ook de po litieke vraagstukken, die volgens de Duitsche regeering hier aan de orde moeten komen, nog niet aan te bin den. Hij zou daar op terug komen in de politieke commissie die haar arbeid gelijktijdig met de financieele com missie zal dienen aar» te. vangen. BURGERLIJKE STAND VAN GOES. WEERBERICHT. VEILINGSVEREENIGING „ZUID-BEVELAND" TE GOES. Exportveiling 5 Aug. 1929 n.m. 3 uur: Roode bessen f 10 a f 10,50 per 100 K.G. I Kleine veiling. Natte Roof» bessen f 1 a f4. Kersen: Klerken f40 a f41, Pruimen: Vroege Oranje Pruimen f 12 a f21, Okkelanen f 16 a f 19, Prince Pruimen fll a f 13, Engelsche Krozen f 16 a f 19, Afval Pruimen f 1 a f7, Peren: André Despor- les f 15, Zomer Louwtjes f7 a f 12, Kei zerinnen f7, Appels: Madeleinen f 13 a f22, Tomaten f7 a f 13, Groene boonen f2 a f6, alles per 100 K.G., Bloemkool f 16 a f 17, idem 2e soort f7 a f 12, uit schot idem f2, alles per 100 stuks, Uien f6 per 100 bos. LICHT OP. Donderdag 8 Augustus 9.10 uur Vrijdag 9 Augustus 9.08 uur Notaris J. C. KRAM te Kapelle, is voornemens op DONDERDAG 15 AUGUSTUS 1929. des avonds 6 uur (O.T.), in de her berg van den heer M. Korstanje te Wemeldinge, voor de heeren L. Doi- minicus, P. Lindenbergh Az., J. de Zeeuw, Jac. Wabeke, Erven Jan Do- mïnicus, Adr. Burger, Jacs. Burger, Mej. de Wed. H. Kosten, Gez. Wa beke, Het Burgerlijk Armbestuur, de Herv. Kerk e.a. publiek te verkoopeni wassende in diverse boomgaarden, om- der Wemeldinge. Breeder bij biljetten. OP DONDERDAG 22 AUGUSTUS 1929, des namiddags te 2 uur (N.T.) te Wolphaartsdijk, in het koffiehuis van J. Poleij, ten overstaan van Notaris PILAAR te Goes, van: te Wolphaartsdijk, aan den Moolweg, groot 3 aren 32 c.A. Eigendom van S. BERREVOET. tegen contante betaling, in de volgende boomgaarden: 1. Van Vrouwe DOUAIRIÈRE VAN DER GOES VAN DIRKSLAND, achter de hofstede, bewoond door den heer De Vrieze, aan den Ka- pelschen Straatweg, onder Kloe- tinge. 2. Van het GASTHUIS te Goes, na bij Heinkenszand, in den Oudep Kamer. 3. van het BURGERLIJK ARMBE STUUR te Goes: a. De Snabbe te Schore, b. De Bermsloot aldaar, c. De Smokkelhoek aldaar. 4. Van den heer L. GOENSE, aan de Hofstede „Tilburgh" te Drie wegen. (Geen noten). Biljetten voor eiken boomgaard af zonderlijk in te leveren op Dinsdag 20 Augustus a.s. vóór 's namiddag? 4 uur (N.T.) ten kantore van Notaris PILAAR te Goes, alwaar inlichtingen te bekomen zijn.

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1929 | | pagina 3