GOESGHE COURANT
BIJVOEGSEL
ProVineienieuWs
VAN DE
VAN WOENSDAG 20 HAART 1929.
De uerkeers-conferentte.
(Vervolg van het eerste Had.)
De stoombootdiensten op de
Wester-Schelde.
De voorzitter wil in de eerste plaats
de tarieven bespreken en deelt mede
dat men al lang bezig is daarover met
Den Haag tot overeenstemming te ko
men. Vorige week Woensdag had de
bootcommissie nog een onderhoud met
het Departement van Waterstaat en
er bestaat een zeer goede kans, dat
het tarief goedkooper zal worden, spe
ciaal wat de goederen betreft. Er is
echter nog geen positieve zekerheid
te geven.
De heer Harte wijst op de door de
Kamer te Terneuzen geuite wensch,
dat voor de auto's, die goederen over
brengen, niet zal moeten worden be
taald.
De voorzitter zegt, dat dit ook op
de conferentie in Den Haag onder de
aandacht is gebracht.
Spr. komt dan tot de angst, die
schijnt te bestaan, over opheffing van
de lijn TerneuzenVlïssïngen, dit is
echter zeer praematuur en nog heele-
maal een vraag. Niemand denkt daar
nog over, eerst zou dan moeten blij
ken, dat in het verkeer bijv. door
sneltrammen voldoende werd voor
zien. Men moet nu niet de minste
vrees er voor hebben.
De heer Boreel, vertegenwoordiger
van de „Zeeland", wijst op de plannen
om te Terneuzen een veiling te stich
ten en dan is een vlugge verzending
TerneuzenVlissingen voor de export
van groote beteekenis.
De heer Harte zal er niet verder
over praten in het vertrouwen, dat de
meest belanghebbenden in eventueele
plannen zullen worden gekend.
De voorzitter zegt, dat opheffing
toch niet kan zonder de Prov. Sta
ten te kennen.
S
De heer Harte wijst er op, dat de
steiger te Walzoorden niet behoorlijk
verlicht is en dit zooals hij verneemt
door een verschil van meenïng tus-
schen gemeente en Rijk. Spr. wijst op
Terneuzen en zegt goede verlichting
van groote beteekenis is voor het pu
bliek.
De voorzitter zegt, dat in verband
met de plannen voor een op en neer
gaande aanlegplaats, zeer groote kans
is op een verbetering der verlichting.
De heer Rengers van de K.N.A.C.
wijst op het moeilijke oprijden van
auto's te Hoedekenskerke.
De voorzitter zegt, dat nieuwe plan
nen voor die aanlegplaats in bewer
king zijn.
De heer Boreel meent, dat er Zon
dags te weinig booten varen, er is
toch wel degelijk lust om van uit
Z.Vlaanderen Walcheren te bezoeken.
De voorzitter zegt, dat men de uit
spraak der Prov. Staten kent, men
zou dan moeten trachten daarin ver
andering te doen brengen.
De Ooster-Scheldedïenst.
De voorzitter brengt nu de lijn Zie
rikzee—Wolphaartsdijk ter sprake en
herinnert er aan, dat hij zeide dat
een panton te Zierikzee in voorbe
reiding is.
De inspecteur der Posterijen zou
gaame een betere aansluiting zien tot
stand komen door een wijziging van
de tram, die te 15.10 uit Burgh gaat
en de boot, die te 16.50 van Zierik
zee komt.
Het blijkt, dat er een misverstand
bestaat tusschen spr. en den heer v. d.
Weijde en op voorstel van den voor
zitter verklaart de heer Groenedijk
zich bereid de zaak bij de bootcom-
mïssie nader te komen bespreken.
De heer Rauh vraagt als vertegen
woordiger van den Bond van Bedrijfs
autohouders om ook voor den Ooster-
Scheldedienst verlaging der tarieven
te overwegen. Spr. weet wel, dat Ged.
Staten de financieele zijde van de
kwestie beter kunnen bekijken dan
hij, maar wellicht zal door lager ta
rief de opbrengst juist stijgen.
De voorzitter zegt, dat ook dit de
aandacht heeft.
De Veeren.
Allereerst komt nu het veer Zijpe—
Anna Jacoba-polder ter sprake en
meent de heer Rengers, dat er ook bij
het lager tarief nog te weinig gebruik
van wordt gemaakt door automobi
listen. De R. T. M. is met f3,per
reis tevreden als steun. Spr. maakte
van deze gelegenheid gebruik ook nog
hulde te brengen door de groote ver
betering op de lijn VlissingenBres-
kens, wat een goede stap is op ver
betering van de internationale route
door Zeeland naar België.
De heer Gast zegt, dat men nog pas
bij Regeering en R. T. M. op verbete
ringen is wezen aandringen, maar men
is met ledige handen teruggekeerd.
De 25.000 inwoners van Schouwen en
Duïveland wonen zeer afgelegen en ver-
keeren in zeer ongunstige positie. Het
is geen ideale boot, die in dienst is,
maar voorloopïg wil men alleen een
betere regeling vragen. Met vrijmoe
digheid durft men dit doen, gezien
wat voor Z.-Vlaanderen wordt gedaan.
Wellicht moet Schouwen ook eens met
annexatie worden bedreigd. (Hilari
teit).
De voorzitter zegt naar aanleiding
van een vraag van den heer Gast, dat
niet bij Ged. Staten, doch bij hem
een schrijven van den minister is in
gekomen, naar aanleiding van het on
derhoud in Den Haag en waarin wordt
gevraagd hoeveel de provincie zou
willen betalen in het door de R. T. M.
gevraagde subsidie van f 16.000,Spr.
zal dit a.s. Vrijdag in Ged. Staten
brengen, maar zegt, dat bij wijze van
proef ongeveer f5000,— per jaar is
toegekend. Ged. Staten staan echter
op het standpunt, dat het hier een
Rijkszaak geldt.
De vertegenwoordiger van Vreemde
lingenverkeer te Zierikzee maakt een
vergelijking met het kleine Noord-
Beveland, dat 3 verbindingen heeft.
De heer Rauh, thans namens de
commissie tot verbetering van de ver
keersmiddelen op de Zuid-Holland-
sche en Zeeuwsche eilanden, zegt dat
de proef geen juist beeld geeft, gezien
de andere bootjes die ook varen.
De heer Rengers zegt, dat de ver
meerdering van vaarten juist is ge
schied voor de motorrijtuigen en die
kunnen niet met de kleine bootjes
mede.
Komende tot het veer Wolphaarts
dijk—Kortgene, zegt de voorzitter,
dat vermoedelijk dit jaar een verla
ging van tarieven tot stand zal komen.
De heer Kole vraagt om meer vaar
ten, en wijst er op, dat des Dinsdags
soms vele auto's moeten blijven wach
ten. De tarieven worden z. i. wille
keurig toegepast. Reeds te kwart over
zeven is het eiland dicht en afgeslo
ten. Te Kortgene is het levensgevaar
lijk op en af de boot te rijden, het
plateau is te klein om te draaien. Het
fooienstelsel is nu gelukkig verdwenen
De voorzitter zegt, dat meer diensten
overwogen worden en verwijst het an
dere naar de bootcommissïe.
De heer Duvekot legt namens de
Goesche middenstandsvereenigingen
verschillende opmerkingen over dit
veer schriftelijk over.
De heer de Regt verwijst naar reeds
overgelegde wenschen en hoopt op
goed resultaat.
De voorzitter hoopt, dat met de vol
gende verkeersconferentie alles in or
de is.
De heer Duvekot vergelijkt de ta
rieven met andere booten, men heeft
wel de vervoervoorwaarden van de
binnenscheepvaart, maar niet de ta
rieven. Er zijn grove afwijkingen in
hetgeen wordt gevraagd en er ont
breekt dus een goede controle. Vaak
krijgt men niet eens een bewijs van
vrachtbetaling.
De heer van Melle, eveneens uit
Goes, zet dan het verschil in tarieven
nader uiteen en wijst ook op het te
vroeg eindigen van den dienst. Dat er
een voortdurende overtocht per roei
boot mogelijk is, is maar idee. De hou
ding van en de behandeling door het
personeel is veel verbeterd. Spr. vraagt
dan ook te onderzoeken hoe het met
hun salarieering staat, nu hebben zij
50°/o van dat van het personeel der
andere bootdiensten. Spr. zou een drij
vende ponton ter plaatse wenschelijk
achten. In afwachting van naasting,
zouden aan beide oevers huisjes moe
ten worden gezet, waar kaartjes ver
krijgbaar zijn, zulks om omkooperij te
voorkomen.
De heer van Dusseldorf wil hierop
toch iets antwoorden. Noord-Beveland
is des avonds niet op slot, voor dubbel
tarief kan men ook dan nog over.
Uit Middelburg kan men na half acht
ook niet meer weg. Spr. zit nu 6 jaar
in de bootcommissie, maar heeft in
dien tijd nog geen rechtstreeksche
klachten ontvangen. Men moet zich
niet als er klachten zijn tot de pers
richten, maar tot de bootcommissie.
In de pers schrijft men dan nog dik
wijls anoniem en dan gaat zoo iets bij
spr. de papiermand in. Het streven
van Ged. Staten is om de belangen
van het land, de provincie en de in
woners te dienen, dit moet men voe
len. Spr. brengt het personeel hulde
voor wat het gedaan heeft tijdens den
ijsgang. Spr. keurt ook de afschaffing
van het fooienstelsel goed. Het is hier
geen provinciale dienst, alleen is de
provincie er maar bij betrokken. Pon
tons zijn in dit snelstroomende water
niet mogelijk.
De heer van Melle zegt, dat hij in
zake de pontons alleen gevraagd heeft
dit eens na te gaan. De andere dingen
zijn te verbeteren door goede controle.
Spr. weet van een Statenlid, die op
Noord-Beveland gesproken had en niet
meer over zou kunnen. Toen men
merkte wie het was, riep men hem
terug.
De heer v. Dusseldorf zegt, dat dit
lid dan ook verzuimd heeft de boot
commissie in kennis te stellen.
De voorzitter hoopt nu dat het vol
gend jaar aan alle billijke eischen zal
zijn voldaan.
De heer de Beste van Z. H. V. zegt
niets dan dank en hulde te hebben
voor de medewerking der bootcom
missie.
De heer Krijger uit Goes zegt, dat
op dit veer zeer veel verbeterd is.
In 1911 ging men met een hoogaarfs
over.
De heer Kole zegt, dat het personeel
verhoogd is in loon van f 16,op
f 26,er is nimmer zoo te klagen ge
weest.
De heer de Regt zegt alleen over
de moeilijkheid bij af en opgaan van
de boot.
Spoor- en tramwegen.
De heer De Beste zegt. (Lit hii 4 April
1928 een onderhoud had met de directie
te Utrecht om een motor-trein Goes
Vlissingen te doen loopen op de hoot
naar Breskens te 7.30 op Woensdag. Op
14 April zond hij de handteekeningen
van de vereischte 20 personen uit Zuid
Bevelaïid, die geregeld' van dezen toer
zouden gebruik maken. Tot nu is de Ir
er nog niet en spr. roept ten deze de
dewerking van Ged. Staten in.
Waar er bezwaren zijn tegen hei
doen vertrekken van de autobussen
thans te 18.35 van Goes naar K
Veer rijden, omdat de boot dan