GOESGHE COURANT BIJVOEGSEL ProVineienieuWs VAN DE VAN WOENSDAG 20 HAART 1929. De uerkeers-conferentte. (Vervolg van het eerste Had.) De stoombootdiensten op de Wester-Schelde. De voorzitter wil in de eerste plaats de tarieven bespreken en deelt mede dat men al lang bezig is daarover met Den Haag tot overeenstemming te ko men. Vorige week Woensdag had de bootcommissie nog een onderhoud met het Departement van Waterstaat en er bestaat een zeer goede kans, dat het tarief goedkooper zal worden, spe ciaal wat de goederen betreft. Er is echter nog geen positieve zekerheid te geven. De heer Harte wijst op de door de Kamer te Terneuzen geuite wensch, dat voor de auto's, die goederen over brengen, niet zal moeten worden be taald. De voorzitter zegt, dat dit ook op de conferentie in Den Haag onder de aandacht is gebracht. Spr. komt dan tot de angst, die schijnt te bestaan, over opheffing van de lijn TerneuzenVlïssïngen, dit is echter zeer praematuur en nog heele- maal een vraag. Niemand denkt daar nog over, eerst zou dan moeten blij ken, dat in het verkeer bijv. door sneltrammen voldoende werd voor zien. Men moet nu niet de minste vrees er voor hebben. De heer Boreel, vertegenwoordiger van de „Zeeland", wijst op de plannen om te Terneuzen een veiling te stich ten en dan is een vlugge verzending TerneuzenVlissingen voor de export van groote beteekenis. De heer Harte zal er niet verder over praten in het vertrouwen, dat de meest belanghebbenden in eventueele plannen zullen worden gekend. De voorzitter zegt, dat opheffing toch niet kan zonder de Prov. Sta ten te kennen. S De heer Harte wijst er op, dat de steiger te Walzoorden niet behoorlijk verlicht is en dit zooals hij verneemt door een verschil van meenïng tus- schen gemeente en Rijk. Spr. wijst op Terneuzen en zegt goede verlichting van groote beteekenis is voor het pu bliek. De voorzitter zegt, dat in verband met de plannen voor een op en neer gaande aanlegplaats, zeer groote kans is op een verbetering der verlichting. De heer Rengers van de K.N.A.C. wijst op het moeilijke oprijden van auto's te Hoedekenskerke. De voorzitter zegt, dat nieuwe plan nen voor die aanlegplaats in bewer king zijn. De heer Boreel meent, dat er Zon dags te weinig booten varen, er is toch wel degelijk lust om van uit Z.Vlaanderen Walcheren te bezoeken. De voorzitter zegt, dat men de uit spraak der Prov. Staten kent, men zou dan moeten trachten daarin ver andering te doen brengen. De Ooster-Scheldedïenst. De voorzitter brengt nu de lijn Zie rikzee—Wolphaartsdijk ter sprake en herinnert er aan, dat hij zeide dat een panton te Zierikzee in voorbe reiding is. De inspecteur der Posterijen zou gaame een betere aansluiting zien tot stand komen door een wijziging van de tram, die te 15.10 uit Burgh gaat en de boot, die te 16.50 van Zierik zee komt. Het blijkt, dat er een misverstand bestaat tusschen spr. en den heer v. d. Weijde en op voorstel van den voor zitter verklaart de heer Groenedijk zich bereid de zaak bij de bootcom- mïssie nader te komen bespreken. De heer Rauh vraagt als vertegen woordiger van den Bond van Bedrijfs autohouders om ook voor den Ooster- Scheldedienst verlaging der tarieven te overwegen. Spr. weet wel, dat Ged. Staten de financieele zijde van de kwestie beter kunnen bekijken dan hij, maar wellicht zal door lager ta rief de opbrengst juist stijgen. De voorzitter zegt, dat ook dit de aandacht heeft. De Veeren. Allereerst komt nu het veer Zijpe— Anna Jacoba-polder ter sprake en meent de heer Rengers, dat er ook bij het lager tarief nog te weinig gebruik van wordt gemaakt door automobi listen. De R. T. M. is met f3,per reis tevreden als steun. Spr. maakte van deze gelegenheid gebruik ook nog hulde te brengen door de groote ver betering op de lijn VlissingenBres- kens, wat een goede stap is op ver betering van de internationale route door Zeeland naar België. De heer Gast zegt, dat men nog pas bij Regeering en R. T. M. op verbete ringen is wezen aandringen, maar men is met ledige handen teruggekeerd. De 25.000 inwoners van Schouwen en Duïveland wonen zeer afgelegen en ver- keeren in zeer ongunstige positie. Het is geen ideale boot, die in dienst is, maar voorloopïg wil men alleen een betere regeling vragen. Met vrijmoe digheid durft men dit doen, gezien wat voor Z.-Vlaanderen wordt gedaan. Wellicht moet Schouwen ook eens met annexatie worden bedreigd. (Hilari teit). De voorzitter zegt naar aanleiding van een vraag van den heer Gast, dat niet bij Ged. Staten, doch bij hem een schrijven van den minister is in gekomen, naar aanleiding van het on derhoud in Den Haag en waarin wordt gevraagd hoeveel de provincie zou willen betalen in het door de R. T. M. gevraagde subsidie van f 16.000,Spr. zal dit a.s. Vrijdag in Ged. Staten brengen, maar zegt, dat bij wijze van proef ongeveer f5000,— per jaar is toegekend. Ged. Staten staan echter op het standpunt, dat het hier een Rijkszaak geldt. De vertegenwoordiger van Vreemde lingenverkeer te Zierikzee maakt een vergelijking met het kleine Noord- Beveland, dat 3 verbindingen heeft. De heer Rauh, thans namens de commissie tot verbetering van de ver keersmiddelen op de Zuid-Holland- sche en Zeeuwsche eilanden, zegt dat de proef geen juist beeld geeft, gezien de andere bootjes die ook varen. De heer Rengers zegt, dat de ver meerdering van vaarten juist is ge schied voor de motorrijtuigen en die kunnen niet met de kleine bootjes mede. Komende tot het veer Wolphaarts dijk—Kortgene, zegt de voorzitter, dat vermoedelijk dit jaar een verla ging van tarieven tot stand zal komen. De heer Kole vraagt om meer vaar ten, en wijst er op, dat des Dinsdags soms vele auto's moeten blijven wach ten. De tarieven worden z. i. wille keurig toegepast. Reeds te kwart over zeven is het eiland dicht en afgeslo ten. Te Kortgene is het levensgevaar lijk op en af de boot te rijden, het plateau is te klein om te draaien. Het fooienstelsel is nu gelukkig verdwenen De voorzitter zegt, dat meer diensten overwogen worden en verwijst het an dere naar de bootcommissïe. De heer Duvekot legt namens de Goesche middenstandsvereenigingen verschillende opmerkingen over dit veer schriftelijk over. De heer de Regt verwijst naar reeds overgelegde wenschen en hoopt op goed resultaat. De voorzitter hoopt, dat met de vol gende verkeersconferentie alles in or de is. De heer Duvekot vergelijkt de ta rieven met andere booten, men heeft wel de vervoervoorwaarden van de binnenscheepvaart, maar niet de ta rieven. Er zijn grove afwijkingen in hetgeen wordt gevraagd en er ont breekt dus een goede controle. Vaak krijgt men niet eens een bewijs van vrachtbetaling. De heer van Melle, eveneens uit Goes, zet dan het verschil in tarieven nader uiteen en wijst ook op het te vroeg eindigen van den dienst. Dat er een voortdurende overtocht per roei boot mogelijk is, is maar idee. De hou ding van en de behandeling door het personeel is veel verbeterd. Spr. vraagt dan ook te onderzoeken hoe het met hun salarieering staat, nu hebben zij 50°/o van dat van het personeel der andere bootdiensten. Spr. zou een drij vende ponton ter plaatse wenschelijk achten. In afwachting van naasting, zouden aan beide oevers huisjes moe ten worden gezet, waar kaartjes ver krijgbaar zijn, zulks om omkooperij te voorkomen. De heer van Dusseldorf wil hierop toch iets antwoorden. Noord-Beveland is des avonds niet op slot, voor dubbel tarief kan men ook dan nog over. Uit Middelburg kan men na half acht ook niet meer weg. Spr. zit nu 6 jaar in de bootcommissie, maar heeft in dien tijd nog geen rechtstreeksche klachten ontvangen. Men moet zich niet als er klachten zijn tot de pers richten, maar tot de bootcommissie. In de pers schrijft men dan nog dik wijls anoniem en dan gaat zoo iets bij spr. de papiermand in. Het streven van Ged. Staten is om de belangen van het land, de provincie en de in woners te dienen, dit moet men voe len. Spr. brengt het personeel hulde voor wat het gedaan heeft tijdens den ijsgang. Spr. keurt ook de afschaffing van het fooienstelsel goed. Het is hier geen provinciale dienst, alleen is de provincie er maar bij betrokken. Pon tons zijn in dit snelstroomende water niet mogelijk. De heer van Melle zegt, dat hij in zake de pontons alleen gevraagd heeft dit eens na te gaan. De andere dingen zijn te verbeteren door goede controle. Spr. weet van een Statenlid, die op Noord-Beveland gesproken had en niet meer over zou kunnen. Toen men merkte wie het was, riep men hem terug. De heer v. Dusseldorf zegt, dat dit lid dan ook verzuimd heeft de boot commissie in kennis te stellen. De voorzitter hoopt nu dat het vol gend jaar aan alle billijke eischen zal zijn voldaan. De heer de Beste van Z. H. V. zegt niets dan dank en hulde te hebben voor de medewerking der bootcom missie. De heer Krijger uit Goes zegt, dat op dit veer zeer veel verbeterd is. In 1911 ging men met een hoogaarfs over. De heer Kole zegt, dat het personeel verhoogd is in loon van f 16,op f 26,er is nimmer zoo te klagen ge weest. De heer de Regt zegt alleen over de moeilijkheid bij af en opgaan van de boot. Spoor- en tramwegen. De heer De Beste zegt. (Lit hii 4 April 1928 een onderhoud had met de directie te Utrecht om een motor-trein Goes Vlissingen te doen loopen op de hoot naar Breskens te 7.30 op Woensdag. Op 14 April zond hij de handteekeningen van de vereischte 20 personen uit Zuid Bevelaïid, die geregeld' van dezen toer zouden gebruik maken. Tot nu is de Ir er nog niet en spr. roept ten deze de dewerking van Ged. Staten in. Waar er bezwaren zijn tegen hei doen vertrekken van de autobussen thans te 18.35 van Goes naar K Veer rijden, omdat de boot dan

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1929 | | pagina bijlage 2