Gemengd NieuWs
te Zierikzee zou komen, vraagt spr. of
het niet mogelijk is Dcmderdagschen mo-
tortrein VlissingenGoes wat eerder te
doen vertrekken zoodat er te Goes aan
sluiting is. Het dagelijks loopen van dezen
trein ware zeker goed. Spr. meent, dat een
verbetering van de verbinding met het
Zuiden zou zijn, als men trein 311, die te
20.11 te Roosendaal uit Breda als snel
trein aankomt, door Het loopen naar Vlis
singen. In Roosendaal komt om 20.06
eveneens een sneltrein aan uit de richting
Rotterdam. De trein zou te ongeveer
21.16 te Goes zijn en zou daar aansluiting
kunnen geven op trein 1069, die aldaar
om 21.05 arriveert. Hiermede was Hulst,
Temeuzen en ook Arnemuidew ten zeerste
gebaat.
De heer M. Laernoes zegt dat in 1927
reeds door de Kamer van. Koophandel
op een trein op de boot van 7.30 is aange
drongen, doch er is nog geen beslissing
op gekomen. Spr. zou ook gaarne zien,
dat Ged. Staten in deze bij de spoorwe
gen zouden aandringen.
De heer Duvekot ondersteunt ook de
zen wensch. 1
De heer Laernoes wijst op de wensehe-
lijkheid, dat in de mailtreinen ook op
Nederlondsch gebied derde klasse wordt
ingesteld.
De heer v. d. Weijde zegt, dat de boot
commissie er ook meermalen op heeft aan
gedrongen, maar dan werd er gewezen op
minder juiste gegevens en cijfers.
De heer De Thouars, directeur van de
stoomtramwegmij BreskemsMaldeghem,
dringt aan op betere aansluitingen van de
zijde van den stoombootdienst.
De heer De Jong, directeur van dien
dienst, zegt, dat men ook rekening moet
houden met de overzijde.
De heer Harte wijst op de slechte ver
binding tusschen Walcheren en O.Z.-VL
en zou willen aandringen op het ioderen
dag loopen van. den motor trein, die onge
veer 6 uur Donderdags uit Vlissingen
komt, ook in het belang van Zeeuwsch
Vlaanderen, want anders is Walcheren
voor de Vlamingen, te 3.40 dicht.
De heer De Jong zegt, dat ze dJaar niet
over practiseeren.
De heer Harte wijst op het onlangs
verspreide bericht, dat er iets heeft ge
haperd aan die aansluiting dier trammen te
Schoondijke.
De heer De Thouars zegt, dat een con
ducteur te vroeg is weggereden en dlaar-
xir dan ook een uitbrander heeft gehad.
De heer Harte dringt aan op trammen,
die de kinderen naar de scholen te Oost
burg brengen, waarop de directeur ant
woordt, dat men bij eenige garantie zeker
trammen zal laten loopen.
De heer De Beste drong aan op een
betere aansluiting op den trein van 7.41
van Goes in de richting Holland'.
De vertegenwoordiger van dien A.N.
W.B., brengt een opmerking over, dat
men komende te 7.10 uit Oostburg te
Vlissingen eerst te 9.04 een boemeltrein
treft en men dan niet meer op en neer
naar Amsterdam kan.
De heer De Jong zegt, dat op den eer
sten sneltrein een boot vaart, doch nog
geen trams aan. die overkant.
De heer De Thouars zegt diaarvoor zou
den geen menschen zijn.
De heer Windt van Merkestijn, direc
teur der Z.-Vl. tram, dringt eir op aan het
oponthoud der booten aan dfe Z.-Vl.
kant zoo kort mogelijk te doen zijn.
De heer Rauh weet dat het moeilijk is
alles te bereiken, wat goed is. Maar toch
wil hij op iets aandringen. De aangewezen
route van Zeeland naar Holland moest
loopen langs Bergen op Zoom, Halsteren,
Willemstad, Numansidiorp, enz. Maar op
het veer moet men dan f7,60 voor 1de
auto betalen. Dit is buitengewoon hoog,
en men' moet er op aandringen dit veer te
verbeteren. De rijksweg eindigt te Nu-
mansdorp en moest dioorloopien naar Ber
gen op Zoom. Ten tweede moeten daar db
wegen van uit Zuid-Holland1 en Zeeland
op aansluiten. Van uit Zuid-Bevelanld
komt dat zeker in orde, de weg van Schou
wen is van Anna Jacoba op het pro
vinciaal wegenplan van Zeeland geplaatst
maar het deel in Brabant niet. Wordt nu
Willemstad, Halsteren bijv. rijksweg, dan
kan Noord-Brabant beter bedoeld klein
weggedeelte in orde brengen.
De heer Van Oeverem waarschuwt te
gen het veer Zijpe, Anna Jacoba.
De heer Rengers meent, dat men dien
weg spoedig onderhanden moet nemen.
De heer Hage is het geheel met den
heer Rauh eens en vindt gelegenheid hul
de te brengen aan het personeel van de
R.T.M. voor hun prestatie met den ijs-
gang.
De heer v. d. Weijidle zegt, diat men niet
te veel aan het woord proef moet hangen.
De voorzitter deelt mede, diat Ged.
Staten een voorstel gereed hebben voor
de Prov. Staten om als een weg in een
nieuwen toestand is gebracht, door bij
drage van 50 pet. uit het wegenfonds, 25
pet. uit de prov. middelen en de rest uit
de kas van gemeenten of polders het on
derhoud te fixeeren. Stel dat het onder
houd op f 600 wordt gefixeerd', dan
wordt betaald1 f200 uit het wegenfonds,
en dan zal de provincie uit haar middelen
ook f 200 en moeten de direct belang
hebbenden ook f200 betalen. Na nog een
paar opmerkingen, zegt spr., dat ook
evenals bijv. bij den weg naar Westkapelle
het trace wordt veranderd' en verbeterd.
Autobussen.
De heer De Beste wees op den toe
stand op de twee diensten GoesKat-
sche Veer, waarop een der diensten gratis
de post vervoerd en daardoor een voor
sprong heeft o.a. met kaartjesverkoop
reeds op de boot. Spr. zou willen betalen
door den post, wellicht kwamen beide
dan eerder tot elkaar dan nu.
De heer v. d. Weijde zegt, diat al ette
lijke keeren getracht is beide exploitan
ten tot elkaar te brengen, maar steeds is
het mislukt.
De heer Hage wijst op het slechte ma
teriaal van den diens t Bruinis seZie
rikzee, dat dringend' vernieuwd moet wor
den. 1
De voorzitter zal er den betrokken
deskundige op wijzen.
De heer Krijger zegt, dat hij steeds
overleg wil plegen over samenwerking op
de lijn GoesKatsche Veer, en ook nu
kan men voor den anderen dienst kaartjes
op de boot koopen, als men het maar er
bij zegt.
De heer De Beste dankt voor die wel
willende houding.
De voorzitter zegt overweging toe om
bij het verleenen van concessie het heb
ben van een rijwielbergplaats op een auto
bus voor te schrijven.
De heer Lindenlbergh bepleit de groote
wenschelijkheid van behoud' van een auto-
busdienst van Wolphaarlsdijk op Goes en
vreest dat er gevaar is, dat die zal ver
dwijnen. Spr. hoopt dat er weer conces
sie zal worden gegeven en bepleit ook
verbetering in de verbinding met Middel
burg.
De voorzitter zegt, dat er voor Wol-
pphaartsdijkGoes twee aanvragen in be
handeling zijn en dat dis verbinding met
Middelburg ook de aandacht heeft.
De heer Harte bespreekt nog de mo
gelijkheid van invoering van één goederen-
tarief voor Zeeland, d.w.z. diat mien voor
een vervoer bijv. vain Sluis naar Burgh in
eens kan betalen.
Na een opmerking van den, heer v. d.
Weijde verklaart de heer Harte bereid
te overwegen of esn schema is op te ma
ken.
De heer De Beste wijst op de moeilijk
heid, dat als er in gemeenten aan auto
bussen een vaste stopplaats wordt aange
wezen, dit niet overal dioor borden wordt
aangegeven, dit geeft voor ten plaatse min
der bekenden dikwijls moeilijkheden.
De voorzitter zal overwegen of in deze
door zachten dirang wat te bereiken is,
Nadat de heer Laernoes dén heer Ha
ge nog verzekerd had', dat de Kamer van
Koophandel er nog nooit aan gedacht
heeft te ijveren voor opheffing van de
verbinding van Schouwen met Zuid-Be
veland, om die naar Tholen te verleggen
en de heer Rauh dank had' gebracht aan
Ged. Staten voor het initiatief voor deze
conferenties, sloot de voorzitter de bij
eenkomst.
De groote trom.
De Italiaan Ciro Gangi uit Torre del
Greco aan de golf van Napels was we
gens moord in de Ver. Staten tot den elee
trischen stoel veroordeeld. Zijn wanho
pige moeder weniddb zich tot Mussolini,
overtuigd van haar zoons onschuld', en
voegde er die verslagen van de rechtzitting
enz. bij. Mussolini bestudeerde de zaak en
vond termen aanwezig om dien Italiaan-
sche consul te New York stappen te laten
doen bij den gouverneur te Brooklyn. Dit
had ten gevolge, diat het proces herzien
werd en diat dezer dagen de verheugde
moeder bericht ontving van de vrijspraak
van haar zoon. De moeder heeft daarop
aan Mussolini een brief geschreven, waar
in zij o.a. zegt, dat hij haar zoon heeft
hergeven, gelijk hij de Italianen aan Italië
hergeven heeft. „Gij, zoo gaat zij voort,
zijt de Mensch, diie die Voorzienigheid
ons gezonden heeft als esn kostbare gave.
Dat God u bescherme, u zegene en u de
kracht geve het dagelij'ksche werk, dat
Gij ontvouwd ten bate van ons land' voort
te zetten. Ik beteeken niet veel en kan
niets voor u doen, maar ik omhels u, ge
lijk is Ciro omhels, dien gij gered1 hebt.
De bladen geven den brief van de dank
bare moeder in exfcenso weer en vertellen
erbij, dat de goede afloop van het geval
te Torre del Greco groote voldoening
heeft gewekt.
De vrouwelijke kolonel.^
De zaak van mevrouw Smith, die zich
voor „kolonel Barker" uitgaf, zal den
27sten dezer te Londen dienen. Haar
wordt, gelijk men weet, meineed ten laste
gelegd, begaan toen zij bij een proces voor
de King's Bench waarin zij in Juni j.l. als
„eischer" optrad, ondier eedé een verkla
ring aflegde. Deze verklaring hield in, dat
zij naar waarheid Leslie Ivor Victor
Gauntlett Bligh Barker heette en gepen
sioneerd kolonel van Zijner Majesteit»
leger was en in den laatsten oorlog offi
cier bij een cavalerie-regiment geweest
was enz.' x
De nieuwe Hongaarsche beul.
Voor de vacature van de staatsbetrek
king van beul te Boedapest was een groot
aantal gegadigden, ondier wie vele oud-
officieren, meesters in de rechten en an
deren. De keus is gevallen op Antal Ko-
zarek een gewezen slager, thans dissector
aan het instituut voor dierenbescherming
en officieele beul van de opgepakte straat
honden.
Kozarek is, behalve door zijn tot dus
ver bekleedde beroepen ook nog op an
dere wijze met het beulswerk vertrouwd.
Zijn vader heeft het ambt eveneens be
kleed en genoot in het laatst van de eeuw
als zoodanig een groote populariteit. Dat
klinkt wel vreemd, maar de zaak is, dat
een volksbijgeloof wil, dat een' stukje van
een beulsstrop een onfeilbare gelukaan-
brenger is bij het kaartspel. Vandaar dal
alle spelers zich tot Kozarek wendden om
stukjes van een gebruikte strep, waarmee
de oude beer waarschijnlijk geen slechte
zaken heeft gemaakt. Men vertelt nog al
tijd het verhaal van de moeder van een
speler, die een beroerte kreeg van den
schrik toen zij een telegram voor haar
zoon geopend had, luidende: „De strop
wacht u. Kozarek".
WATERGETÏJEN VOOR
WEMELDINGE.
Amsterdamsche tijd.
Dagen.
Hoogwater
Laag water
Vrm.
Nam
Vrm.
Nam.
21 Maart
11 58
5.11
5.59
22 0
0.42
1.17
6 33
7.07
23
1 48
2 17
7 33
8.00
24
2.38
3 03
8 19
8.89
25
3 18
3 45
9.00
9.17
26
3 59
4.22
9.34
9.47
27
4.34
4.53
10.04
10.18