Gemengd NieuWs te Zierikzee zou komen, vraagt spr. of het niet mogelijk is Dcmderdagschen mo- tortrein VlissingenGoes wat eerder te doen vertrekken zoodat er te Goes aan sluiting is. Het dagelijks loopen van dezen trein ware zeker goed. Spr. meent, dat een verbetering van de verbinding met het Zuiden zou zijn, als men trein 311, die te 20.11 te Roosendaal uit Breda als snel trein aankomt, door Het loopen naar Vlis singen. In Roosendaal komt om 20.06 eveneens een sneltrein aan uit de richting Rotterdam. De trein zou te ongeveer 21.16 te Goes zijn en zou daar aansluiting kunnen geven op trein 1069, die aldaar om 21.05 arriveert. Hiermede was Hulst, Temeuzen en ook Arnemuidew ten zeerste gebaat. De heer M. Laernoes zegt dat in 1927 reeds door de Kamer van. Koophandel op een trein op de boot van 7.30 is aange drongen, doch er is nog geen beslissing op gekomen. Spr. zou ook gaarne zien, dat Ged. Staten in deze bij de spoorwe gen zouden aandringen. De heer Duvekot ondersteunt ook de zen wensch. 1 De heer Laernoes wijst op de wensehe- lijkheid, dat in de mailtreinen ook op Nederlondsch gebied derde klasse wordt ingesteld. De heer v. d. Weijde zegt, dat de boot commissie er ook meermalen op heeft aan gedrongen, maar dan werd er gewezen op minder juiste gegevens en cijfers. De heer De Thouars, directeur van de stoomtramwegmij BreskemsMaldeghem, dringt aan op betere aansluitingen van de zijde van den stoombootdienst. De heer De Jong, directeur van dien dienst, zegt, dat men ook rekening moet houden met de overzijde. De heer Harte wijst op de slechte ver binding tusschen Walcheren en O.Z.-VL en zou willen aandringen op het ioderen dag loopen van. den motor trein, die onge veer 6 uur Donderdags uit Vlissingen komt, ook in het belang van Zeeuwsch Vlaanderen, want anders is Walcheren voor de Vlamingen, te 3.40 dicht. De heer De Jong zegt, dat ze dJaar niet over practiseeren. De heer Harte wijst op het onlangs verspreide bericht, dat er iets heeft ge haperd aan die aansluiting dier trammen te Schoondijke. De heer De Thouars zegt, dat een con ducteur te vroeg is weggereden en dlaar- xir dan ook een uitbrander heeft gehad. De heer Harte dringt aan op trammen, die de kinderen naar de scholen te Oost burg brengen, waarop de directeur ant woordt, dat men bij eenige garantie zeker trammen zal laten loopen. De heer De Beste drong aan op een betere aansluiting op den trein van 7.41 van Goes in de richting Holland'. De vertegenwoordiger van dien A.N. W.B., brengt een opmerking over, dat men komende te 7.10 uit Oostburg te Vlissingen eerst te 9.04 een boemeltrein treft en men dan niet meer op en neer naar Amsterdam kan. De heer De Jong zegt, dat op den eer sten sneltrein een boot vaart, doch nog geen trams aan. die overkant. De heer De Thouars zegt diaarvoor zou den geen menschen zijn. De heer Windt van Merkestijn, direc teur der Z.-Vl. tram, dringt eir op aan het oponthoud der booten aan dfe Z.-Vl. kant zoo kort mogelijk te doen zijn. De heer Rauh weet dat het moeilijk is alles te bereiken, wat goed is. Maar toch wil hij op iets aandringen. De aangewezen route van Zeeland naar Holland moest loopen langs Bergen op Zoom, Halsteren, Willemstad, Numansidiorp, enz. Maar op het veer moet men dan f7,60 voor 1de auto betalen. Dit is buitengewoon hoog, en men' moet er op aandringen dit veer te verbeteren. De rijksweg eindigt te Nu- mansdorp en moest dioorloopien naar Ber gen op Zoom. Ten tweede moeten daar db wegen van uit Zuid-Holland1 en Zeeland op aansluiten. Van uit Zuid-Bevelanld komt dat zeker in orde, de weg van Schou wen is van Anna Jacoba op het pro vinciaal wegenplan van Zeeland geplaatst maar het deel in Brabant niet. Wordt nu Willemstad, Halsteren bijv. rijksweg, dan kan Noord-Brabant beter bedoeld klein weggedeelte in orde brengen. De heer Van Oeverem waarschuwt te gen het veer Zijpe, Anna Jacoba. De heer Rengers meent, dat men dien weg spoedig onderhanden moet nemen. De heer Hage is het geheel met den heer Rauh eens en vindt gelegenheid hul de te brengen aan het personeel van de R.T.M. voor hun prestatie met den ijs- gang. De heer v. d. Weijidle zegt, diat men niet te veel aan het woord proef moet hangen. De voorzitter deelt mede, diat Ged. Staten een voorstel gereed hebben voor de Prov. Staten om als een weg in een nieuwen toestand is gebracht, door bij drage van 50 pet. uit het wegenfonds, 25 pet. uit de prov. middelen en de rest uit de kas van gemeenten of polders het on derhoud te fixeeren. Stel dat het onder houd op f 600 wordt gefixeerd', dan wordt betaald1 f200 uit het wegenfonds, en dan zal de provincie uit haar middelen ook f 200 en moeten de direct belang hebbenden ook f200 betalen. Na nog een paar opmerkingen, zegt spr., dat ook evenals bijv. bij den weg naar Westkapelle het trace wordt veranderd' en verbeterd. Autobussen. De heer De Beste wees op den toe stand op de twee diensten GoesKat- sche Veer, waarop een der diensten gratis de post vervoerd en daardoor een voor sprong heeft o.a. met kaartjesverkoop reeds op de boot. Spr. zou willen betalen door den post, wellicht kwamen beide dan eerder tot elkaar dan nu. De heer v. d. Weijde zegt, diat al ette lijke keeren getracht is beide exploitan ten tot elkaar te brengen, maar steeds is het mislukt. De heer Hage wijst op het slechte ma teriaal van den diens t Bruinis seZie rikzee, dat dringend' vernieuwd moet wor den. 1 De voorzitter zal er den betrokken deskundige op wijzen. De heer Krijger zegt, dat hij steeds overleg wil plegen over samenwerking op de lijn GoesKatsche Veer, en ook nu kan men voor den anderen dienst kaartjes op de boot koopen, als men het maar er bij zegt. De heer De Beste dankt voor die wel willende houding. De voorzitter zegt overweging toe om bij het verleenen van concessie het heb ben van een rijwielbergplaats op een auto bus voor te schrijven. De heer Lindenlbergh bepleit de groote wenschelijkheid van behoud' van een auto- busdienst van Wolphaarlsdijk op Goes en vreest dat er gevaar is, dat die zal ver dwijnen. Spr. hoopt dat er weer conces sie zal worden gegeven en bepleit ook verbetering in de verbinding met Middel burg. De voorzitter zegt, dat er voor Wol- pphaartsdijkGoes twee aanvragen in be handeling zijn en dat dis verbinding met Middelburg ook de aandacht heeft. De heer Harte bespreekt nog de mo gelijkheid van invoering van één goederen- tarief voor Zeeland, d.w.z. diat mien voor een vervoer bijv. vain Sluis naar Burgh in eens kan betalen. Na een opmerking van den, heer v. d. Weijde verklaart de heer Harte bereid te overwegen of esn schema is op te ma ken. De heer De Beste wijst op de moeilijk heid, dat als er in gemeenten aan auto bussen een vaste stopplaats wordt aange wezen, dit niet overal dioor borden wordt aangegeven, dit geeft voor ten plaatse min der bekenden dikwijls moeilijkheden. De voorzitter zal overwegen of in deze door zachten dirang wat te bereiken is, Nadat de heer Laernoes dén heer Ha ge nog verzekerd had', dat de Kamer van Koophandel er nog nooit aan gedacht heeft te ijveren voor opheffing van de verbinding van Schouwen met Zuid-Be veland, om die naar Tholen te verleggen en de heer Rauh dank had' gebracht aan Ged. Staten voor het initiatief voor deze conferenties, sloot de voorzitter de bij eenkomst. De groote trom. De Italiaan Ciro Gangi uit Torre del Greco aan de golf van Napels was we gens moord in de Ver. Staten tot den elee trischen stoel veroordeeld. Zijn wanho pige moeder weniddb zich tot Mussolini, overtuigd van haar zoons onschuld', en voegde er die verslagen van de rechtzitting enz. bij. Mussolini bestudeerde de zaak en vond termen aanwezig om dien Italiaan- sche consul te New York stappen te laten doen bij den gouverneur te Brooklyn. Dit had ten gevolge, diat het proces herzien werd en diat dezer dagen de verheugde moeder bericht ontving van de vrijspraak van haar zoon. De moeder heeft daarop aan Mussolini een brief geschreven, waar in zij o.a. zegt, dat hij haar zoon heeft hergeven, gelijk hij de Italianen aan Italië hergeven heeft. „Gij, zoo gaat zij voort, zijt de Mensch, diie die Voorzienigheid ons gezonden heeft als esn kostbare gave. Dat God u bescherme, u zegene en u de kracht geve het dagelij'ksche werk, dat Gij ontvouwd ten bate van ons land' voort te zetten. Ik beteeken niet veel en kan niets voor u doen, maar ik omhels u, ge lijk is Ciro omhels, dien gij gered1 hebt. De bladen geven den brief van de dank bare moeder in exfcenso weer en vertellen erbij, dat de goede afloop van het geval te Torre del Greco groote voldoening heeft gewekt. De vrouwelijke kolonel.^ De zaak van mevrouw Smith, die zich voor „kolonel Barker" uitgaf, zal den 27sten dezer te Londen dienen. Haar wordt, gelijk men weet, meineed ten laste gelegd, begaan toen zij bij een proces voor de King's Bench waarin zij in Juni j.l. als „eischer" optrad, ondier eedé een verkla ring aflegde. Deze verklaring hield in, dat zij naar waarheid Leslie Ivor Victor Gauntlett Bligh Barker heette en gepen sioneerd kolonel van Zijner Majesteit» leger was en in den laatsten oorlog offi cier bij een cavalerie-regiment geweest was enz.' x De nieuwe Hongaarsche beul. Voor de vacature van de staatsbetrek king van beul te Boedapest was een groot aantal gegadigden, ondier wie vele oud- officieren, meesters in de rechten en an deren. De keus is gevallen op Antal Ko- zarek een gewezen slager, thans dissector aan het instituut voor dierenbescherming en officieele beul van de opgepakte straat honden. Kozarek is, behalve door zijn tot dus ver bekleedde beroepen ook nog op an dere wijze met het beulswerk vertrouwd. Zijn vader heeft het ambt eveneens be kleed en genoot in het laatst van de eeuw als zoodanig een groote populariteit. Dat klinkt wel vreemd, maar de zaak is, dat een volksbijgeloof wil, dat een' stukje van een beulsstrop een onfeilbare gelukaan- brenger is bij het kaartspel. Vandaar dal alle spelers zich tot Kozarek wendden om stukjes van een gebruikte strep, waarmee de oude beer waarschijnlijk geen slechte zaken heeft gemaakt. Men vertelt nog al tijd het verhaal van de moeder van een speler, die een beroerte kreeg van den schrik toen zij een telegram voor haar zoon geopend had, luidende: „De strop wacht u. Kozarek". WATERGETÏJEN VOOR WEMELDINGE. Amsterdamsche tijd. Dagen. Hoogwater Laag water Vrm. Nam Vrm. Nam. 21 Maart 11 58 5.11 5.59 22 0 0.42 1.17 6 33 7.07 23 1 48 2 17 7 33 8.00 24 2.38 3 03 8 19 8.89 25 3 18 3 45 9.00 9.17 26 3 59 4.22 9.34 9.47 27 4.34 4.53 10.04 10.18

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1929 | | pagina bijlage 1