GOESCHüCOURANT
°Zt;i [PUROL
fnst i purol
BIJVOEGSEL
Voorde VrouW
Klein Vee^T eelt.
Rechtszaken.
Koloniën.
School en kerk.
Land en Tuinbouw
Binnenland
Gemengd NieuWs.
VAN DE
VAN VRIJDAG 29 JUNI 1928.
Weet U?....
Dat kleine gaatjes jn geëmailleerde
afwasclhbakken en baden gemakkelijk zelf
gerepareerd kunnen worden, met wat ce
ment, die men tot een dik papje gemengd,
er gewoon op strijkt?
Dat de onaangename kickt, die bij het
overkoken van de melk ontstaat, vermeden
kan worden, door, zoodira de ramp is
geschied een handvol zout of een scheutje
azijn te wierpen op de plaats waar de
melk is terecht gekomen?
Dat vetvlekken uit wollen stoffen een
voudig kunnen worden weg gemaakt door
wrijven met warm water en ammoniak?
Een origineele coöperatie.
In een Engelsch blad werd onlangs
geschreven over de kunst hoe aan kinde
ren .te leeren een goede, aangename logé
te worden. De schrijfster vertelt, dat ze
eenigen tijd een jong kindje te logeeren
had, waarvan de houding haar wel een
beetje verbaasde. Het kind had heele-
maal ide manieren van1 'n ervaren en. ïi vol
wassen logeergast, ofschoon ze nog nim
mer de stad was uit geweest. Bij infor
matie bleek het, dat dit het resultaat was
van coöperatieve opvoeding, die te samen
met eenige buurtbewoners was georgjani-
seerd. Aanleiding hiertoe was geweest
de ervaring, dat kinderen sommige dingen
vaak veel beter in een vreemd dan in het
eigen gezin leeren.
Nu en dan werden door de buren Ides
Zaterdags en Zondags z.g. „week-end"-
gasten uitgenoodigjd en 'dat waren dan
kumderen van weer andere buren. Ze moes
ten dan zelf hun koffertje pakken, zjen
of hun kleeren jn orde wanen en er pp
rekenen, eenige dagen weg te blijven.
De jeugdige logeergasten werden geheel
naar den vorm behandeld en daar k.ade
ren er dol op zijn zoon verbeeldings
spelletje als „echt" te beueven, wis tien
ze dit altijd wonderwel vol te houden
en zoo leerden ze spelenderwijze de een
voudige regels, hoe men zich als „mo"
del-logé moet gedragen, begrijpen.
Maar behalve de opvoeding van mo
del- logeergasten, behoorde tot de coö
peratie ook het houden van een „naai
school" en „kookschool". Ieder kind
moest daar op zijn beurt aan andere kin
deren laten zien, hoe een eenvoudig klee-
diugstuk gemaakt werd. Dit denkbeeld
eerst zelf iets te leeren1 en dit dan aan
anderen te onderwijzen, vonden de kin
deren buitengewoon aantrekkelijk en kwam
hun kennis ten goede, daar niets zoo zieer
het denken verscherpt, dan aan anderen
iets te moeten uitleggen.
Zou men in Holland dit aardige, prac-
tische voorbeeld niet kunnen volgen?
Seizoen-wenken.
Reinheid is al een zeer voorname fac
tor In de pluimveeteelt. Hoeveel meer
klemt dit niet in den zomertijd, wanneer
mijt en luis zich op onrustbarende wijze
vermenigvuldigen? Spaar dan de wit
kwast niet en doe er ook een scheutje
carbol neum door. Wil men het geelach
tige van de carbolineum wat wegnemen
(het oog wil immers ook watdan doet
men er een scheut karnemelk bij door.
Wees des ochtends vroeg bij de hand.
Langslapers zijn zelden goede kippen-
hauders. „Vroeg begonnen, veel gpwon-
nen", is een gezegde, dat heel goed door
een kippen man in de wereld kan zijn ge
bracht en dan heeft die baas het wel
bij het rechte eind gehad. De kippen
regelen zich met naar den zomer- of
wintertijd, doch houden zich aan den
zonnenstand. Laat de zon dus ook uw
wekker zijn. De topjes van het jonge gras
vormen een voortreffelijk groenvoer. Wist
u dit niet? Welnu, doet er dan thans |rw
voordeel mede.
Tijdsbesparing .spselt in het pluimvee-
bedrijf een groot» rol. Om deze bespa
ring te verkrijgen, moet men vooral aan
die kleinigheden denken, welke regel
matig terugkeeren en door hun vermenigr
vuldiging ten slotte gjroot, soms heelgroot
worden. Denk bijvoorbeeld eens aan een
deur. Vele malen per dag wordt de deur
van het kippenhok open en dicht gedaan.
Gaat de deur stroef, haakt ze ergens,
dan is dat een tijdverlies van een of
meer seconden. Per dag wordt dat een
minuut en per jaar 365 minuten of wel 6
uur. Wanneer men dus 15 minuten aan
het wegnemen van dat euvel besteedt,
spaart men over een jaar 6 uur plus een
dagelijks lerugkearcnde ergprnis uit. Het
zelfde krijgt men, wanneer de sluiting
wat onhandig is, een slot stroef gaat pl
iets dergelijks. De voer- en watervoorv
ziening moet zoo zijn geregeld, dat men
daarbij zoo min mogelijk behoeft te loo-
pen, waarmede men dikwijls ettelijke ki
lomeiers loopen per jaar uitspaart. Zoo
hebben wij een leider van een groo-t
plu.mveebedrijf eens voorgetekend, dat bij
per dag 400 M. Ie veel liep, wat per jaar
146 K.M. bedroeg, dus 28 uur gaans
Hij ihad daar nog nooit bij stil gestaain,
zag bet echter duidelijk in en heeft toen
direct de waterbakken zoo geplaatst, dat
hij ze van buitenaf koin vullen, zoodat
hij geen deur open en weer dicht hoefde
te maken en voorts ook geien ettelijke
meters in de ren behoefde te loopens
terwijl bovendien zijn grasvlakte minder
leed. Deze paar voorbeelden, welke met
een groot aantal kunnen worden uitge
breid. als verduidelijking,
Laat de deur zoo draaien, dat ze naar
buiten open gaat en dlan tegen de zijde
van het hok komt te rus ben. Komt er
een rukwind, dan zal ze niet uit de heng
sels vliegen, doch steun tegen de zij
wand vinden. Laat men ze naar de andere
zijde toedraaien, dan zindt ze die steun
niet en aan deze fout valt al menige uit
haar hengsels geslagen deur toe te schrij
ven. Hoe minder men in de ren behoeft
!e komen, des te beter dit is. Dit spaart
namelijk al weer tijd ut, hetgeen nog idoor
zeer velen,5 zelfs op sommige groote be
drijven, over het hoofd wordt gezien.
Maar is de situatie een zoodanige, dat
het niet te vermijden valt, laat dan in
ieder geval da deur de ren in draaien,
men heeft dan althans verkregen, wat
in de gegeven omstandigheden te verkrij
gen viel.
Voor de kleine toornen houden wij
niet van de droogvoer-methode en die
nen het de kippen liever rui toe. Houdt
men echter groote koppels, dan betee-
kent de droogvoer-methode een zooda
nige werkbesparing, dat men er op aan
gewezen is. Het droogvoer wordt in
een droogvoerbak toegediend, welke gje-
d uren de de laatste jaren in ons land bur
gerrecht heeft verkregen. Maar des avonds
"sluit men in ieder geval de droogvoerbak
af. Ratten en muizen zijn uitermate ge
wiekst en meeivoer is voor hen een zoo
danig kostje dat ze, tot door het bru
tale heen, alles in het werk stellen om
er bij te kunnen komen. Heeft u al eens
aan het toegangspoortje van uw hok ge
dacht? Zoo gauw ze maar even durven,
reeds in de avondschemering, tippelen
ze daar door heen en hebben zij hurt
doel al voor een goed deel bereik!
Daarom sluile men het toegangspoortje
tijdig af. Zelfs bij de beste droogvoer-
bakken blijft het meeivoer nog wel eens
hangen. Daarom is het gewenscht eenmaal
per dag even de klep open te doen p|f
liegen de zijwand te kloppen om het te
la'jen doorzakken. Een kleine moeite,
welke al heel gauw wordt beloond.
In hooger beroep.
J. J. L., 35 jaar, werkman le Wemel-
dinge heeft hooger beroep aangeteekend
tegen het vonnis der Rechtbank te Mid
delburg van 15 Juni 1928, waarbij hij lier
zake van het onttrekken van baten aan
een faillissement, is veroordeeld tot eene
gevangenisstraf van drie maanden.
Door een koelie .aangevallen.
De Borneo-Post" meldt:
Te Bandjermasin is de heer W. Wes-
terhausen, hoofd-administrabeur der ko
lenmijn Goenoeng Koepang door een
zajner koelies, Ka tiran genaamd, aange
vallen. Toen de heer W. zich met
zijn vuisten verdedigde, kreeg hij plotse
ling een slag met een1 eind hout boven
op het hoofd, hem door Katiran's vrouw
toegebracht. De heer W. raakte bezwijmd
'en zakte in elkaar, hetgeen door zijn
boekhouder, den heer Jeremiah, opge
merkt werd. Op dat moment wilde iele
koelie den beer W. met een bijl afmaken1,
doch nog voor hij den eersten slag kon
toebrengen, was de boekhouder den heer
W. le hulp gesneld. Een gevecht tusschen
dezen en den koelie volgde met als re
sultaat een overwinning van dein heer
Jeremiah. De heer Westerhausen werd
lacht gewond, de koelie gearresteerd. De
reden van den aanval is nog niet bekend.
Onderwijzers naar lndië.
Ameta verneemt, dat na de examens
voor de hoofdactie in Nederland in Juli
en Augustus de door het departement
van onderwijs voor 1928 aangevraagde
mannelijke leerkrachten ten getale van
150 naar lndië vertrekken zullen. Onder
deze uitkomende leerkrachten zijn ver
schillende oud-gedienden, die reeds ge
pensioneerd war.n. Ook zullen 20 aan
gevraagde vrouwelijke leerkrachten, in
het bez'.t van de acte Fransch, binnen
kort uitkomen.
Fruittelers, let op uw zaak
Ons fruit, en bepaaldelijk onze ap
pels, hebben in het buitenband geen besten
naam. Knoeierij bij den export hééft
daartoe bijgedragen. Wij worden over
troefd door de Amerikaansche Staten,
Amerika levert een mooi en goed ver
zorgd product. Waarvan ieder bij een
bezoek aan de fruitwinkels in onze steden
zich ook kan overtuigen. Men ziet daar
mooi gekleurd en gesorteerd fruit; dii'i
is buitenland sdh product; en men ziet er
slecht fru't; dit L van onze eigen teelt.
Evenzoo is het in Engeland, waar in
1926 rond 250 m'Lüoen K.G. appelen
uit de Vereinlgie Staten w.erden Inge
voerd, terwijl er nog hee'j wat wordt
geïmporteerd uit Canada, Australië en
andere overzeesche gewesten. In het ge
heel voerden de Vereenigde Staten in
1926 naar de verschillende Europeesche
landen, uit: 340 mi^locn K.G. appelen
en ons land sljechte ruim 12 V2 millioen
of nog geen 4 °/o van dat cijfer. Enge
land, dat vlak bij onze deur ligt, zou
voor ons een prachiiig afzetgebied kunnen
zijn indien wij een product konden Leve
ren als Amerika; dan zouden we 170
maal zooveel appels naar Engeland kun
nen zenden als thans. Wij hebben daar
toe veel voor: onze productiekosten en
ook de verzendingskosten kunnen belang
rijk lager zijn. Maar wat wij' tegen heb
ben is: de kwaliteit van ons fruit. Als wij
hebben le klagen over overproductie, dan
:s dat niet, omdat er geen vraag is. Er is
groote vraag, doch naar miooa gekleurd,
goed gevormd en gped gezond fruit. En
velen onzer teders kennen dat niet. Br
wordt in Engeland echter niet slechts
zeer gelet op kleur, maar ook meer en
meer op den smaak. En vele Amerikaan-
sche appelen voldoen 111 beide opzichten.
Als wij van hier in kistverpakking appelb
naar Engeland zenden, dan dienen wij
er derhalve voor te zorgen, dat ons pro
duct zoowel wat uiterlijk als wat den
smaak betreft met het bu'.tenlandsch fruit
kan wedijveren. Al bieden wij dan niet
zulk £Cen ruime keuze, de naam van ons
fruit houden wij dan toch hoog.
De Engelsche merken wet zal vermoe
delijk binnenkort voorschrijven, dat het
land van herkomst bij appels wordt ver
meld. Vermoedelijk zullen we dus alleen
nog dit jaar onze appels zonder merk
kunnen invoeren. Voor het Amerikaansche
Canadeesche en Australische fruit brengt
dit geen verandering, omdat dit fruit reeds
duidelijk den naam van herkomst draagt.
Maar wel voor ons. Zoodra bedoeld be
sluit zal zijn gevallen, moeten onze te
lers er voor waken, dat geen slechte Ne-
derlandsche appels meer naar Engeland
worJeci uitgevoerd. Groote belangen staan
hier op het spel. Fruitteers, let op uw
zaak!
Aardappelen uit Italië.
Sinds eenigen tijd komen in ons land
groote zendingen aardappelen uit Italië
aan. De Italianen leggen zich krachtig op
den aardappelenbouw toe. Zij hebben poot-
goed (Eigenheimers) uit Nederland ge
kregen en voeren nu het product, 0 a.
naar Nederland en Engeland. Het gevolg
van die Italiaansche import was, dat o.a.
in Amsterdam voor Malta-aardappelen
geen afzet was te 'vinden, mede omdat de
Italiaansche aardappelen beter zijn.
De importeurs van Malta-aardappelen
hadden tijdelijk, in verband hiermee, de
zendingen doen ophouden, maar ten slotte
moeten zij toch aankomen. Intusschen zijn
echter ook de binnenlandsche nieuwe aard
appelen aan de markt gekomen. Het ge
volg is nu een concurrentie tusschen de
VlaJta-importeurs en de Nederlandsche
producenten, waar de Italianen ook nog
tusschen zitten. De Malta-aardappelen zijn
daardoor, hoewel niet spotgoedkoop, toch
lager genoteerd dan was verwacht.
Nederland em België.
Blijkens het Voorloop'g Verslag der
Eerste Kamer over het wetsontwerp 'bot
goedkeuring van hel op 26 October 1927
le Brussel tusschen Nederland en België
gesloten verdrag betreffende intellects
eele toenadering tusschen beide landen
juichten eenige leden het beginsel, waar
van dit tractaat ilitgaat, ten zeerste toe;
zij spraken de hoop uit, dat de uitvoering
tot gunstige resultaten zal leiden.
Enkele andere leden konden met deze
zienswijze niet instemmen. Bij hen vond
het gesloten tractaat weinig sympathie.
Zij vreesden, dat vooral Fransche in
vloed zich hier had doen gelden. Waren
zij juist ingelicht, dan waren door de
Belgische Regcering1 met Frankrijk en
het onder Franschen invloed staande
Polen soortgelijke verdragen aangegaan
met Engeland, Italië, Zweden, en Let
land, allen vrij van Frankrijk staanelf
mogendheden, zouden de pog.ngen tot
toenadering niet zijn gelukt.
De leden, hier aan het wond, konden
he; vermoeden niet onderdrukken, dat da
Eeigisctie hoog'eeraren, die naar Neder
land zullen kom-n, zich uitsluitend van de
Fransche taal zullen bedienen en Je Ne
derlandsche professoren, die in België
zullen optreden, wellicht voor het mee-
rendeel Fransch zullen spreken. Zoodoen
de zouden wij de sympathie der aan ons
stamverwante Vlaamsch volksdeelen ver
spelen en juist om het behoud dezer
sympathie moet het, naar het oordeel
dezer leden, te doen zijn. In dit verband
werd ook nog gewezen op het feit, dat
onlangs aam den voorzitter van den Diet-
schetn Bond, mr. P. W. de Koning, de
toegang tol België was ontzegd, toen deze
zich tot het houden eener rede bij de
Vlaamsche betoog'ng te Aalst naar dat
land had willen begeven.
Deze leden konden den .ndruk niet
van zich afzetten, dal begunstiging van
de Fransche boven de D.etsche gedachte
practisch de opzet van dit tractaat was,
Zij hoopten door den minister im dit op
zicht eenigermate le worden gerustgesteld.
Een gevangene ontsnapt.
Woensdagmiddag 5 uur kwam aan het
station te Haarlem aan een gevangene, die
overgebracht werd uit Amsterdam. Op
het politiebureau aan het Stationsplfe in
moest hij even wachten totdat de ge,'an
geaiswagen voorkwam. Toen deze voor
reed en de gevangene naar bu ten werd
geleid, wist de man zich los te rukken
en te ontsnappen. Hij holde weg, doch
werd onder het viaduct reeds gegrepen
en naar de gevangtn.swagein teruggeleid.
De reis der Kon. fami lie.
De Koninklijke familie wordt 1 Aug.
uit Noorwegen op Soestijk verwacht en
vandaar midden Aug. op het Loo.
Prins Hendrik en de Pressa.
Prins Hendrik werd Woensdag, ver
gezeld door den Oberburgemeister dr,
Adenauer, door de Pressa te Keulen
rondgeleid. Hij bezocht de Nederland
sche Spaansche en Zweedsche afdeeling
van het Stalenhuis en woonde daarna de
voorstelling bij in het „Theater der Mun
ohener en IUustrierten" op de tentoon-
s telling.
Poes met de tram uit r ij den.
Op bet remiseterrein van de tram aan
de Lijsterbesstraat te Den Haag loopen
nogal eens katten rond, die niemand toe-
behooren. Liefdadige handen geven dezen
wel eens een hapje eten, doch ia hoofd
zaak voorzien de katten door het vangen
van musschen in hun onderhoud. Zooals
het meer voorkomt, een bewoner der
dienstwoningen ontfermde zich over zoo'n
zwerfster. Dezer dagen was poes plotse
ling spoorloos verdwenen, en na den gan
schen dag niet meer thuis te zijn gekomen,
werd de veronderstelling al geopperd, dat
poes wel overreden zou zijn. Men had
reeds de hoop op het levend weerzien van
poes opgegeven, toen twee maal 24 uur,
nadat de viervoeter verdwenen was, de
bewoonster van een der dienstwoningen
in den omtrek 'n klagend gemiauw hoor
de. Hoe poes verdwenen was en weer ter
plaatse terugkwam, moge hier volgen.
Des nachts staat een rij kleine aanhang
wagens op het remiseterrein, in de,bocht
naar de zoogenaamde pekehemise. Poes
had in den vroegen ochtend een plekje
uitgekozen onder den bak waar de as
van de wielen onder den wagen door
loopt. Op een gegeven moment werden
de wagens aangekoppeld om in dienst te
gaan. De wielen begonnen te draaien,
hoe langer hoe sneller, poes werd angstig
en bleef ineengedoken in de zeer kleine
ruimte zitten. Zoo maakte poes den
eersten dag via de Sportlaan met lijn 7
een aantal gratis ritten naar de Laan v.
N. O.-Indië en terug.
's Avonds weer in de remise komende
was poes de kluts kwijt en bleef in haar
schuilhoek. Des anderen daags deed de
bewuste wagen dienst op lijn 5. zoodat
poes den geheelen dag dezen dienst mede
heeft gemaakt.
Den morgen van den derden dag stond
de wagen juist tegenover den ingang van
poes' oude verblijfplaats. Toevallig be
merkte poes de voetstappen van haar
meesteres, begon erbarmelijk te miauwen,
en de meesteres, een haar bekend geluid
bespeurend, toog op onderzoek uit en
vond haar nieuwe, reeds doodgewaande
kostgangster in den bak onder het wielas.
Bepaald zindelijk zag poes er niet uit,
maar dat kwam spoedig in orde.
Hulp uit de lucht.
Het K. L, M.-vliegtuig uit Hamburg
is gisteren te Rotterdam aangekomen met
een lading van 700 K G. onderdeden
van den motor van een Noorsch vaartuig
dat met averij in Rotterdam lag en zijn
reis niet kon voortzetten. Het waren een
groot vliegwiel en een kamwiel van groo
ten omvang, die op deze wijze door de
K. L. M. zijn overgebracht en die ter
stond na aankomst gemonteerd zijn.
Het 'Wegenfonds.
Verschenen is de memorie van antwoord
op het voorloopig verslag betreffende de
begrooting op het Wegenfonds 1928.
Het is aldus dit verslag niet
noodig te besparen op de wegenaanleg
om den bouw van bruggen over groote
rivieren, van viaducten voor spoorwegen
en om afschaffing van tollen en dergelijke
te kunnen bevorderen. Hiertoe zijn naast
de gelden, noodig voor' de verbetering
onzer wegen, voldoende gelden beschik
baar.
Uit eigen beschouwing kan de minister
verklaren, dat van toenemend vernietigen
van natuurschoon bij onze wegen verbetering,
hem niet is gebleken Integendeel wordt
zorgvuldig ouder deskundige voorlichting
er voor gewaakt, dat onnoodige schade
aan beplantingen wordt voorkomeD.
De berichten betreffende het verband
tusschen kanker gevaar en bitumineuze
wegdekken zijn den minister bekend, doch
een onderzoek te dier zake ligt wellicht
meer op den weg van den minister van
arbeid, handel en nijverheid en hij wil zich
gaarne, na overleg met dien ambtgenoot,
nader in overweging nemen, of tot instellen
van het hierbedoelde onderzoek ware over
te gaan.
Het ligt voorshands niet in de bedoeling
om hel gebruik van alle wegen, waarlangs
goede rijwielpaden liggen, voor wielrijders
te verbieden. In overweging is de vraag
of een dergelijk verbod voor weggedeelten
of bepaalde wegen aanbeveling kan ver
dienen.
Met betrekking tot de verbinding van
Botterdam met het Zuiden, kan de mi
nister mededeelen, dat dit vraagstuk reeds
geruimen tijd in onderzoek is. Dit onder
zoek is evenwel nog niet zoo ver gevor
derd, dat omtrent eenig resultaat thans
reeds inlichting zou kunueu worden ver
strekt.
Nekkramp.
Bij het 7-jarig jongetje A. Thomassen
in de gemeente Oosterhout is een geval
van meningitis cerebrospinalis epidemica
geconstateerd. De toestand van den patiënt
is ernstig.
Een agent mishandeld.
Woensdagmorgen vervoegde zich aan
het onderstenningsbureau aan de Kost-
verlorenkade te Amsterdam een man, die
al meermalen om steun had aangeklopt,
hoewel hij daar niet voor in aanmerking
kwam. Ditmaal hoorde hij opnieuw de
mededeeling, dat zijn beroep vergeefsch
was. Hij ontstak daarop iu woede en begon
een reeks lieflijke woorden naar liet hoofd
van de ambtenaren te slingeren. De
dienstdoende agent .verwijderde den man
uit het bureau, maar deze daad vau den
politieman deed de woede van den teleur-
gestelden man tot het kookpunt stijgen.
De man gaf den agent een kopstoot,
waarop deze zijn gummistok trok. De
man wist echter den agent de stok te
ontrukken en hij begon er mee te slaan.
De agent trok zijn sabel en een worste
ling ontstond. De man diende den agent
met de gnmmistok eenige kraehtige slagen
toe. Ambtenaren van het bureau hadden
inmiddels aan het posthuis Borgerstraat
om assistentie gevraagd. Eenige agenten
verschenen spoedig en ontzetten hun
collega, die vol blauwe plekken zat en
eenige bloedende wonden had.
De agent is naar het Wilhelmina-
gasthuis vervoerd. 'Gevaarlijke wonden
heeft hij niet. De woesteling zal ter be
schikking van de justitie worden gesteld
Snippers.
De arbeiders Drost en Hootsen
te Achterberg, bij Rhenenzijn bij hun
werk door dampen van kunstmest ver
giftigd. Nog denzelfden dag zijn beidien
overleden.
Spoorwegongeluk.
Nabij het station Darlington (Enge
land) heeft een ernst g spoorwegong]»
luk plaats gehad met oen pleiziertrcin,
waarin ruim 500 passagiers zaten.
Men dacht te Dariington dat de pfci-
ziertrein al gepasseerd was, zoodat de
lijn vrij werd gegeven voor den goederen
trein om te rangeeren. De machinist van
den pleizierircin zag den goederentrein
voor zich op ongeveer 300 meter, zoodat
hij nog met alls kracht kon remmen- en
zijn trein bij de botsing niet meer vaart
had dan 20 K.M. in het uur. Desniette
min ontspoorden de tweede en derde
wagen, omdat de locomotief omviel en
zij werden door de volgende rijtuigen in
elkaar gedrukt. Het aantal dooden be
draagt 23 en er zijn resds 47 gewonden
naar de ziekenhuizen vervoerd, van welke
5 of 6 in emstigen, doch niet onmiddellijk
levensgevaarlijken toestand verkecren.