RUITENBOER N*. 51. Woensdag 55 Februari 1958 it ft* Jaargang. Buitenland Koloniën. LINTVELTs BAZAR Sport ProVincienieuWs ABONNEMENT Prijs par kwartaal, in Goes f 2, builen Goes f2, Afzonderlijke iiuinmers 5 cent. Verschijnt Maandag-, Woensdag en Vrijdagavond. GOESCHË Uitgave Naamlooze Vennootschap Goesche Courant COURANT en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf ADVERTENTIEN van 1—5 regels fl,20, elke regel nicer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Dienstaanbiedingen en aanvragen 15 cent per regel. Ad ver ten tien worden aangenomen tot 12 uur voormiddag. OVERZICHT. Ontwapening. Bij den Volkenbond is door Rusland een ontwerp-conventie voor algemeene en algeheek ontwapening ingediend. De inhoud van deze conven'ie luidt in het kort als volgt: De conventie voorziet in een onmid dellijk overgaan tot de algemeene en vol ledige ontwapening, die binnen 4 jaren moet worden doorgevoerd en wel in die mate, dat reeds na het einde van het eerste jaar de mogelijkheid tot gewapen de conflicten sterk is beperkt. Daarom moot in 'het eerste jaar de demobilisatie van het leger 50 °/o bedragen, de ver nietiging van alle munitie-voorraden en de uitschakeling van de belangrijkste ob jecten der vloot- en 'luchtvaartkrachten uit de strijdformatks en de opheffing van de verdedigingsorganen volgen en ge durende de volgende drie jaren moet dan definitief worden ontwapend. Voor de controle der doorvoering die nen een internationale permanente con trole-commissie en comfmiss'es der ver schillende s'a'.en, volgens het pariteitsbe- gin^el samengesteld en met deelneming van vertegenwoordigers der wetgevende lichamen, enz. te worden ingesteld. De Veiligheids-Commissie bijeen. Onder voorzitterschap van den Tsjecho- Slowaakschcn minister van buitenlandsche zaken,d r. Benesj. is Maandag te Genève de veüigheidscommissie bijeengekomen ter bespreking van de vraagstukken van de entwapening en de veiligheid. De commis sie zal vermoedelijk bijeenblijven tot m de eerste dagen van Maart; dan houdt de Volkenbondsraad weer een bijeenkomst en tijdens de beraadslagingen van dit li chaam zal de veiligheidscommissie geen besprekingen houden. Mocht zij bij het samenkomen van den Volkenbondsraad niet met haar werk gereed zijn gekomen, dan zal zij dat op een Later moment hervat ten. Het is wel zoo goed als zeker, dat het daarop zal uitloopen, want het is niet aan te nemen, dat de commissie in een veertien dagen tot een conclusie zal kun nen komen, die de instemming heeft van alle betrokkenen, wat toch noodig zal wezen als zij zal dienen voor basis van beraadslaging in den Volkenbondsraad. Col ij n in Indië. Ane'.a had een interview met den heer Colijn, die als doel van zijn bezoek aan gaf: de afgesleten fijne puntjes van zijn kennis omtrent Indië bij te slijpen. De bes tuur sier vorm ng besprekend, me- Hoek Koningstraat - Magdaleoastraat. SPECIAAL ADRES IN: GLAS, PORCELEIN EN AARDEWERK. 60 FEUILLETON DOOR ETHEL M. DELL. „Nap", zeide zij vastberaden, „tus- schien ons moet er geen sprake meer zijn van liefde. Ik heb je vanmiddag gezegd, dat ik niet naar je zal luisteren, en ik zal het niet doen. Begrijp je me? Van nu af aan moet het uit zijn!" „Dat meen je niet!" Hij stond vlak bij haar en weer door huiverde haar een angst een angst, die bijna afschuw was. Er was iets in hem, dat 'haar sterk deed denken aan een dier, dat dreigend zijn klauwen uitstrekt. „Ik meen het ernstig", zeide zij, doch zij durfde zijn blik niet langer te ont moeten. Zij durfde hem niet in haar gezicht te laten lezen. „Ik spreek ook ernstig", zeide Nap. „Maar je behoeft daarom niet bang voor mij te zijn. Ik mag een wilde zijn, maar daarom ben ik nog niet te verachten-. Als ik meer neem dan jij bereid bent te ge ven, dan doe ik dat alleen, omdat ik weet, moreerde de heer Colijn, dat hij steeds voorstander was geweest van grootere eenheden, doch dat hij thans in het licht van de opgedane ervaring wilde nagaan, of zijn meaning wellicht voor wijziging vatbaar was. Zijn reisplan is als volgt: Op 28 Febr, vertrekt hij naar Soerabaja voor een veelr- tiendaagsch bezoek aan den Oosthoek. Daarna gaat hij naar Midden-Java, Zuid- Sumatra, de Westkust, de Oostkust en Atjeh. Op 11 Juni gaat de heer Colijn met de „Indrapoera" van Sabang terug naar Europa. Op 28 Juni komt hij te Marseille aan en gaat van daar naar Ge nève om de economische commissie van den Volkenbond te presideeren. Luchtvaart. Oceaanvluchten in 1928. In hel jaar 1928 zullen zeven pogingen worden ondernomen van Europa over den Atlant. Oceaan naar Amerika te vliegen. Drie pogingen zullen worden onderno men door Britsche vliegers, twee door Fransche, een door een Duitscber en een door Oostenrijksche vliegers. Automobielen. H et wereldsnelheidsrecord. Maandag hebben we gemeld dat Camp bell het record op 333 K.M. per uur heeft gebracht. De wagen waarmede kapt. Malcolm Campbell deze prestatie geleverd heeft, was voorzien van een Napier-motor van 450 p.k., de vliegtuigmotor, die dienst ge daan heeft bij den strijd om den Schriel derbeker. In zijn eersten rit met den wind mee noteerde Campbell een. gemiddelde uursnelheid van ongeveer 214 mijlen'. De tweede rit tegen den wind in ging met een snelheid van pl.m. 199 mijlen, Segrave's record van 203 mijlen per uur is dus aanmerkelijk verbeterd. Campbell gelooft, dat zijn wagen nog sneller kan. Door een oneffenheid in de oppervlakte was hij genoodzaakt even in te houden. Campbell's wagen, die ontworpen en ge bouwd is op eigen risico, kostte 20.000. Oplichterij. In den loop van de vorige week ver scheen bij een logemeuisboudster te Oost burg een persoon, die haai* vroeg of hij een koebeestje mocht stallen, waarop de vrouw mededeelde, dat zij daarvoor geen plaats had. De man bestelde bier, ciga- retten en tevens een middagmaal. De logementhoudster deelde hem echter mede, dat zij in verband met den waschdag niets anders had dan bruine boonen, waar op de man zeide: „geef die maar, dat is ook best eten". Alles was voor reke ning van een koopman uit Groede, die wel zou komen afrekenen, en vertrok zonder te betalen. Deze truc heeft hij drie ach tereenvolgende dagen bij verschillende lo gementhouders uitgehaald, totdat Zondag avond j.l. de persoon, zekere W. H., arbeider be Groede, door de politie werd dat het van mij is." Hij boog zich weer over haar heen, trachtte haar in de oogen te zien. „Van mij, Anne!" herhaalde hij zeer zacht. „Van mij!" Doch 'bij zijn beweging deinsde ze ontzet terug met een gebaar, van zoo in- tensiieven, van zoo duidelijken afkeer, dat zij onmiddellijk begreep, dat zij datgene, wat zij getracht had te verbergen, ver raden had. Hij kromde zich als had hij een slag gekregen, en zij zag, hoe zijn vuisten zich balden. In de stille, die volgde, wacht te zij tot de storm zou losbarsten, tot hij in zijn woestheid alle hinderpalen, die hem nog hinderden, zou wegslingeren. Doch hoe, wist zij niet hij hield zich in. „Dus", fluisterde hij eindelijk heel zacht, „de Koningin kan' haar nar niet meer gebruiken". Haar hart klopte wild. Wat had zij daan? Zij had een gevoel, alsof zij een vriend wreed had gewond. Maar omdat hij meer van haar vroeg dan vriend schap, durfde zij niet probeeren de pijn te verzachten. Zij bleef zwijgen. „Kan je geen andere rol voor mij winden?" vroeg hij. „Het zal je toch moei lijk vallen me heelemaal uit je rolverdee- ling te schrappen". Er was iets in zijn toon, dat haar trof. Zij keek vlug naar hem op, ontmoette aangehouden en ter beschikking van de justitie is De s'eiger van Hoe deken skerke. In antwoord op de 27 Oct. door den heer A. C. de Pauw, lid Prov. Staten, ovur dat onderwerp gestelde vragen heb ben Ged. Staten 10 dezer geantwoord Toen aan de Commissie van Toezicht op de Prov. stoombootdiensten bekend was geworden dat de verlichting vain den weg van het station van den locaal spoor weg te Hoedekenskcrke naar den steiger aldaar niet voldoende was, heeft zij om- mtdctaLijk maatregelen doen nemen o|tn het gedeelte van dien weg van het wacht lokaal van de boot naar den steiger vol doende te verlichten. Het overige gedeelte van den weg is nog in beheer en onderhoud bij de Ne- derlandsche Spoorwegen. Het staat nog niet vast, bij welk lichaam de weg defi nitief in beheer en onderhoud zal ko men. In afwachting daarvan heeft de di rectie der Spoorwegen thans, volgens haar brief d.d. 24 Jan. 1928 aan de ge noemde commissie van toezicht haren ingenieur Van der Veen te Goes opdracht gegeven, voor de verlichting van den weg tusschen haar station te Hoedekenskcrke en het bovenbedoelde wachtlokaal dei Prov. boot het noodige te verrichten. Een ongewone vangst. We lezen in de „Vliss. Crt.": Zondag j.l. wsrd door den heer Hendrikse in de buitenhaven een reusachtig exemplaar gevangen van een snotolf of snotdolf, en welwidend afgestaan aan het natuur-histo- risch kabinet van de R.H.B.S. alhier. Het dier was 45 c.M. lang, terwijl de nor male grootte ongeveer 40 c.M. bedraagt, d.w.z. bij de wijfjes. De mannetjes zijn n.l. veel kleiner. De snotdolf komt in de Noordelijke Europeesche zeeën voor, zeer veel aan de kust van Schotland, 's zomers echter wordt het hen aan de kust te warm en trekken ze zich naar dieper water terug. Visscbers noemen het dier snotdolf, omdat het een week lichaam heeft, daar het geraamte kraakbeenachtig is, zoodat men het gemakkelijk mot een gewoon mes door kan snijden; terwijl het lichaam bo vendien met een dikke slijmerige laag bedekt is. Het meest opvallende aan dit zonder linge dier is een groote zuigschijf aan de buikzijde, waarmede het zich aan rotsen vast kan zuigen, en stevig ook. Het ge beurt wel, dat bij overbrenging van een gevangen snotdolf uit een transportkuip of emmer in een basin van het Artis-aqua- rium, men een aan den wand van een met water gevulden emmer vastgezogen dier oplichtte met emmer en al! Men weet niet zeker of die zuigschijf in volle zee ook nog voor andere doeleinden gebruikt wordt, bijv. door zich er mee vast te zuigen aan groote visschen en schepen, en zich zoo te laten vervoeren, zooals bijv. de Indische zuigkop dit ook doet. Typisch van dit dier zijn de voortplan- tingsaangelegenheden. Het veel kleinere mannetje, dat in den paai.tijd met mooie kleuren pronkt, vervolgt driftig en met taaie volharding het veel grootere wijfje, totdat dit ergens een vleeschkleurige klomp eieren (kuit) heeft afgezet. zijn oogen en was als het waire dadelijk, in vurige ketenen gevangen, zoodat zij haar blik niet meer kon afwenden. En toen openden zich voor haar de poorten van de 'hel en zag zij de ziel van een man in foltering. Zij zag de vlammen hooger en hooger stijgen, zengend en ver schrompelend en vernietigend, totdat zij het gezicht niet langer verdragen kon. Zij sloeg haar handen voor haar gelaat. „O, Nap", steunde zij, „als je itie lief hebt als je me lief hebt „Als ik je lief heb zeide hij. Hij legde zijn hand op haar schouder; zij rilde over haar geheele lichaam. „Bewijs dan je liefde!" fluisterde zij, haar gezicht nog in haar handen'. Hij stond nog een tijd onbeweeglijk, zijn hand nog op haar schouder. Doch eindelijk liet hij die weer zakken. „Twijfel je dan aan mijn liefde!" vroeg hij en zijn stem klonk haar vreemd, bijna hard in de ooren. „Denk je, dat mijn liefde jou onwaardig is? Heb je je geloof in mij verloren?" Zij bleef zwijgen. „Is dat zoo?" drong hij aan. „Zeg mij de waarheid. Ik ben niet bang voor de waarheid. Je denkt, dat ik, omdat ik niet ben wat dokter Capper een volbloed noemen zou, niet tot liefhebben in staat ben. Is het niet zoo?" Onmiddellijk bevrucht het mannetje de eieren met zijn komvocht, zet zich daarna met de zuigschijf er vlak bij vast, en roeit nu met de borstvinnen een voortdurenden stroom van versch zuur stof houdend water over de eieren heen. Alles wat zich in de buurt vertoont, wordt onherroepelijk weg gejaagd, waarop het trouwe vadertje direct weer naar de klullkiomp terugkeert. Ook als na drie weken de eieren uitkomen, zet hij de vaderzorgen nog eemigen tijd voort. Wielrijder en auto. Hel bestuur der Vrijwillige Verkeers Inspectie in Zeeland schrijft ons: Na ons vorig bericht, waarin wij den wielrijders wezen op het weinige, dat een autobe stuurder ziet, op het voor hem liggende wegvak, zoo hij zijn hoofdlichten dempt, terwijl dit nog veel minder wordt, zoo een fietser hem met een slecht gerichte en gestelde en daardoor zeer verblindend werkende electrische lantaarn hem tegen komt, hebben wij kunnen consfateeren, dat verschillende wielrijders hunne lan taarns zoodanig hebben gesteld, dat de stralenbundel niet meer ver vooruitschijnt, doch eenige meters voor hen, op den weg valt. Terwijl anderen de beleefdheid heb ben hunne lichten even gedeeltelijk af te dekken met hun hand. Wij maken van deze gelegenheid nog maals gebruik, om den wielrijders te wij zen op het gevaar dat hunne stekende lichten niet alleen veroorzaken voor den tegenkomen den autobestuurder, maai* in veel grootere mate voor hunne collega- wielrijders, die zich voor de auto zou den mogen bevinden, en die de autobe stuurder, verblind door bet electrische fietslicht niet kan zien. Het euvel der reflectoren is niet veel verbeterd. Slechts enkele soorten voldoen aan de eischen. De rest is óf van slecht materiaal, óf zijn verkeerd gemonteerd. Deze dingen zijn in geen geval een be- bescherming voor den bezitter. Laat een ieder dit bedenken en zijn .reflector des avonds eens laten controleeren, voordat een proces-verbaal hem hiertoe noodzaakt. Werkloosheidbestrijding. Sedert eenige weken werden door het departement van binmenlamdsche zakenbe sprekingen gevoerd met den polder Stop peldijk in Zeeuwsch Vlaanderen, teneinde met het oog op de werkloosheid in ge noemd gewest tot de uitvoering van eenige werken, n.l. verbreeding van watergan gen, te kunnen komen. De besprekingen hebben een gunstig resultaat gehad. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft aan den polder en de beide betrokken gemeenten subsidies toe gezegd, zoodat dezer dagen met deze voor Zeeuwsch Vlaanderen belangrijke werkverschaffing zal worden begonnen. Met steun vanwege het bovengenoemde departement zijn thans werkverschaffingen geopend in de gemeenten Biervliet, Bosch- kapelle, Grouw, Langendam, Schoomdij- ke, Hulst, Stoppeldijk, St. Janssteen en Westdorpe. Aan alle gemeenten in Zeeuwsch Vlaanderen, die subsidie voor werkverschaffing hebben gevraagd, is deze thans verleend. Stoombootdienst op de Oosler-Schelde. Door de Ver keer scommi s sic uit de Nog antwoordde zij hem niet. Doch nu hij haar losgelaten had, ging zij naar de bank terug en liet er zich op neer val- Len, haar armen slap langs de leuning hangend. Hij begon heen en weer te loopen als een wild dier in een kooi, iederen keer, dat hij langs haar kwam, even stilstaand, en dan weer verder gaand als gehoorza mend aan een innerlijken drang. Einde lijk bleef hij plotseling met zijn rug naar haar toe staan als een standbeeld in het maanlicht. Zij keek niet naar hem. Zij voelde, dat haar krachten haar weldra zouden begeven. Haar hart klopte nu zeer lang zaam, als een bijna afgeloopen horloge. Zij voelde zich als een oude, oude vrouw, heel levensmoe. En zij was koud koud over haar geheele lichaam. Minuten verliepen. Ergens ver in den nacht schreeuwde een uil, en Nap keek schielijk om, als iemand, die gewoon is van ieder geluid nota te nemen. Dan bleef hij schijnbaar luisterend staan, om zicb eindelijk weer om te keuren en neer te kijken op de gebogen gestalte op de bank. Langzamerhand veranderde zijn hou ding. Het beestachtige erin verdween ge heel, om plaats te maken voor iets men- schelijks. Kalm liep hij over de door de maan beschenen ruimte, die hun scheid- Zeeuwsche Handelsreizigers Vereeniging is tot de leden ter behandeling in een op 3 Maart a.s. te Goes te houden alge meene vergadering der vereeniging het vol gende schrijven gericht: naar aanleiding van een schrijven van het bureau der Ka mer van Koophandel en Fabrieken voor de Zeeuw sche Eilanden over de wensche- Iijkheid van het weer doen doorvaren van de booten der Ooster-Schelde-lijn naar Middelburg. In tegenstelling met de diensten op de Wester-Schelde waarvan het rijk 80% draagt in het tekort, mocht het de Pro vincie ook na herhaalde pogingen, niet ge lukken voor den Ooster-Scheldedienst eveneens een bijdrage uit 's rijks kas te' ontvangen. Waar het tekort over 1922 ruim f 58.000,bedroeg en de begnoo- ting voor 1923 sloot met een kwaad slot van f 74.000,wenden Ged. Staten zich op 17 November 1922 met een voorstel tot de Prov. Staten om dezen dienst in plaats van met 2 met 1 boot te onder houden, waardoor het tekort met f 37.000,— minder geraamd werd. Er zou dan niet verder gevaren worden dan het Wolphaartsdijksche veer en zou tus schen dat veer en Middelburg v.v. een autobus an dienst gesteld worden, waar voor een contract zou gesloten worden met die N.V. Autobusdienst Walcheren te Middelburg. Uit de desbetreffende stukken bleek toch, dat aan goederenvervoer van en naar Middelburg over 1921 ongeveer f 4900 werd ontvangen en niet meer dan 4 tot 5 passagiers de reis van en naar Middelburg per dienst mede maakten. Toen de dienst met 2 booten werd on dernomen vertrok de boot volgens de dienstregeling van 1922-1923 in Nov., Dec. 1922 en Jan. 1923 uit Middelburg om 6.40 v.m. en 1.30 uur n.m. en boven dien nog een reis van Katsche veer naar Zierikzee om 10.15 en van Zierikizee naar Middelburg om 5.55 uur v.m. en 2.30 n.m. en van daar tot Katsche veer om 10.15. In de maanden October en Februari gingen de middagdiensten uit Middelburg 2.30 uur en uit Zierikzee om 3.30 uur, in de maand Maart resp. om 3 en 4 uur. De dienst Goes-Katsche veer en terug werd toen onderhouden met een autobusdienst van f 1 per enkele reis. Een en ander is toen vanaf 2 April 1923 veranderd en kwam de boot niet meer door tot Middelburg. Met de nieuwe regeling kreeg Middelburg op Zierikzee en omge keerd via het Wolphaartsdijksche veer 3 verbinden in plaats van 2 toen de boot nog doorvoer naar Middelburg. Over 1926 was het tekort op den dienst met inbegrip van den autobusdienst op Middelburg, die intusschen in andere handen was over gegaan en doorrijdt tot Vlissingen, nog slechts f 5475 en in het tekort wat de ge wone exploitatie betreft over 1927 in elk geval de helft minder. Over 1926 werden 2066 reizen gemaakt van Zierikzee naar Wolphaartsdijksche veer en terug en wer den vervoerd ongeveer 32000 personen'Van Zierikzee naar Katsche veer en terug en 11900 van en naar Wolphaartsdijksche veer, wat voor laatst genoemd traject ge middeld 5 tot 6 personen per reis is. Intusschen werden ook de tarieven tus schen Goes en Katsche veer (busdienst) belangrijk verminderd; een ondernemer de, en knielde naast haar neer. „Anne", zeide hij en nooit in haai leven vergat zij de diepe melancholie in zijn stem „ik ben een woesteling, een bruut een duivel. Maar ik zweer je, dat ik in mij heb datgene om je lief te hebben zooals je verdient lief ge had te worden. Wil je geen geduld met me hebben? Wil je me geen kans geven de eenige kans, die ik ooit gehad heb mijn leven te beteren, te leeren wat lief de zijn kan? Wil je me niet nog eens je vriendschap schenken? Heusch, ik ben niet heeleniaal een bruut!" Zij trilde als een dood iets, dat tot leven gewekt wordt. Haar angst voor dien man verliet haar als een booze droom zoo machtig was de tooverkracht, die hij op haar uitoefende. Zij stak hem een van haar koude handen toe. Hij nam die, boog zijn hoofd erop, drukte haar tegen zijn oogen, richtte zich op, keek haar aan. „Het is dus niet het einde? Je stool me niet in walging van je?" En zij antwoordde het eenige wat mo gelijk was. „Ik wil je vriendin blijven, maar laat er tusschen' ons nooit meer sprake zijn van liefde. Dat alleen zou een einde aan onze vriend scha maken. Kan ik je verton^ 1 Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1928 | | pagina 1