Uit den Westhoek
Stadsnieuws
Kamer - Overzicht.
Laatste Berichten,
Potverteren.
De Oranje-vereeniging „Oos-tsiïigel",
omvattende de bewoners van het oostelijk
stadsdeel, is dezer dagen, zooals men
onder .Stadsnieuws" lezen kan ..terdege
en op niet bekrompen wijze am liet pot
verteren geweest.
Vooropges leid, dat de leden van de
oranje-vereeniging volkomen gerechtigd zijn
de door hen bijeen gebrachte dubbeltjes
te laten rollen naar hel hun lijkt!
Maar
Wa t is het doel van een vereen [ging,
die onder de oranje-vlag leden werft ctn
behoudt?
Het organaseeren van teer-avondjes of
hel organiseeren van feesten ter gelegen
heid van een of ander gedenkwaardig
feit in het Huis Oranje.
We meenen zeker te weten lieL laatste.
Welnureeds eemge jaren achtereen
heeft Goes onopgemerkt bij uitstek vader
land sche dagen aan zich laten voorbij
gaan.
Oranje-feesten, ook in dezen tijd nog
van be teekenis voor de Goesche samen
leving, werden niet in het leven geroepen
Dit heeft ons meermalen verwonderd,
en we hebben af eens de vraag gesteld
..Waarom organiseeren de oranje-vere:ni-
ginigen in Goe's geen openbare feesten tei
gelegenheid van den jaardag der koningin".
Het antwoord bleef uit en we vermoed
den: „Geld zal de oorzaak zijn".
Nu evenwel weten we dat dit niet liet
geval geweest is.
En daarom herinneren we de oranje-
vereenagingen, die misschien het voorbeeld
van den Oostsingel willen volgen, weer
aan 31 Augustus.
De opgeheven autobusdiensten.
Thans zijn die motieven bekend gewor
den, waarop slechts aan de loca al spoor
concessie is verleend voor den dienst
Goes- Wolphaartsdijksche veer.
In het Kon. besluit wordt o.a. over
wogen:
dat op den in Mei 1927 geopenden
tramweg lusschen Goes en Wolphaarts
dijksche Veer de dienst in beide richtin
gen wordt onderhouden met acht trei
nen op werkdagen eai met vier treinen
op Zon- en feestdagen.
dat de autobus dienst van J. C. Krij
ger, waarvoor Gied. Staten van Zeeland
vergunning hebben verleend, in hoofd
zaak evenwijdig aan en op korten afstand
van genoemden tramweg rijdt, waardoor
deze tramweg onnoodige en in het open
bare verkeersbelang niet wensehelijké
concurrentie wordt aangedaan, wijl deze
geleid in de verkeersbehoeflen op ge
noemd baanvak kan voorzien, zoodat bij
handhaving van die vergunning aan een
goede en duurzame verkeersregeling af
breuk zou worden gedaan;
dat onder deze omstandigheid geene
behoefte bestaat aan instandhouding van
den autobusdienst, en evenmin aanleiding
gevonden kan worden om bovend ein aan
P. C. van der Slikke te Goes en de
G. R. A. M. aldaar de gevraagde ver
gunning te verleenen.
Oud-leerlingen L. W. C.
(Slot).
In de namiiddagvergadering hield de
heer Ir. J. Siebenga secretaris der Z.L.M.
een inleiding over „Veearbitrage". Aan
de hand van het werk van Prof. Dr. J.
Wester „Verborgen gebreken bij dieren'
werden de bepalingen van het Burgerlijk
Wetboek betreffende koop efi verkoop
en verborgen gebreken nader toegelicht,
en gewezen op de bezwaren die zich voor
doen. Ons wetboek is afgeleid van de
Code Napoleon (1804) en dateert van
1838. Hoewel in Frankrijk reeds in 1838
herziening heeft plaats gevonden en in
1850 in België nieuwe regelen zijn gesteld,
is in Nederland de oude redactie van de
Code Napoleon vrijwel behouden.
Verschillende jurydische uitspraken wij
zen er op, dat van rechtszekerheid moeilijk
gesproken kan worden en in ons land
wordt dan ook steeds geklaagd over de
onzekerheid van de uitspraak, den langen
duur en groote kosten der processen.
In .1857 is de eerste poging gedaan om
tot verbetering te komen; op het XI land-
huishoudkundig congres werd de conclu
sie aangenomen, dat onze wetgeving op
het stuk van verborgen gebreken bij ver
kochte dieren zoowel wat aangaat de
vraag, welke gebreken aanleiding geven
tot vernietiging van den koop, als omtrent
den termijn bannen welke zoodanige vor
dering moet aangelegd en andere rechts
vragen, herziening behoeft.
Wel heeft een commissie een wetsont
werp uitgezocht en dat is aan den Koning
aangeboden, doch verder is er mets van
gekomen.
In 1906 richtte het Kon. Nederlandsch
Landbouw-Comité een adres tot den Mi
nister van Justitie- waarin gewezen werd
op de onvoldoende wetgeving en aandrong
op herziening.
Ook de Maatschappij tot bevordering
van Veeartsenijkunde bemoeide zich hier
mede. Bij de ingestelde commissie kwalm
het denkbeeld naar voren van de instelling
van arbitrage door wettelijke arbitrage
commissies, alleen uitspraak doende om
trent geschillen over verborgen gebreken.
De grondslagen voor de arbitrage zijn
neergelegd in bet Wetboek voor Burge-
lijke Rechtsvordering Art. 620 e. v.
Op het 63e landhuishoudkundig congres
in 1911 leidden de heerein Dr. A. A.
O ver heek en Mr. J. L. Linthorst Homan
bel vraagpunt in: ,.Is bet wenschelijk en
uitvoerbaar, dat vaste arbitrage commis
sies in het leven worden geroepen, cm
"n voorkomende geschillen betrekkelijk tot
den veehandel, meer in bet bijzonder tot
koopvernietigende gebreken in den vee
handel, op verzoek van partijen uitspraak
te doen".
Hiermede werd de vrijwillige arbitrage
ilngeleid. Na deze prae adviezen besproken
le hebben, waarbij vooral gewezen werd
op hetgeen de heer Lindhorst Homan
over de rechtsprraak had gezegd, be
sprak de inleider de pogingen om tot de
vrijwillige arbitrage te ko-men. In 1912
werden door het Nederlandsch Landbouw
Comité -een reglement samengesteld, be
vattende Arbitragevoor schriften in, zaken
paarden en veehandel (op veearbitrage).
In bijna alle provincies, zijn commis-sies
ingesteld, -doch \eel resultaat is niet be
reikt.
ïn 1921 is opgericht de „Vereeniging
voo-r Veearbitrage" op imiliatef van -de
Nederlandsche Bond van Veehandelaren.
Deze bestaat nog en heeft verschillende
gevallen behandeld, waaruit dui lelijk is
komen vast te staan de groot© waarde
van een veearbitrage-iinstituut, waardoor
met weinig kosten, een spoedige en bil
lijke uitspraak kan worden vei*kregen.
Spreker besprak daarna bet doel en de
opzet der -vereeniging.
Van algemeene toetreding is geen spra
ke, het eigenaardige is, dat de veehan
delaren meer toetreden dan de landbou
wers. Dat is te betreuren omdat -er in
den handel i;n vee en in paarden nog
vaak verkeerde dingen gebeuren.
Wanneer er meer algemeene toetreding
kwam, zouden langzamerhand de slechte
elementen, dae natuurlijk voor arbitrage
niets gevoelen, kunnen worden aangewe
zen e-n zouden de landbouwers alleen za
ken moeten doen met de bij de Ver-eeini-
gang aangesloten leden., om zich te vrij
waren voor chicanes en bedreigingen mei
proeessen etc., zooals nog wel voorkomt
en waarbij de boer vaak het loodje legt.
Spreker wees er op, dat deze poging
van de vereeniging wel de laatste zal zijn
om tot een vrijwillig arbitrage-instituut
te komen.
Wanneer deze opzet mislukt, dan zul
len de stemmen sterker worden die aan
dringen op wettelijke arbitrage, want van
herziening van het B. W. en van ons
procesrecht ziet spreker niet spoedig iets
komen aangezien dergelijke vraagstukken
niet de volle belangstelling hebben van
de politieke partijen.
Over het algemeen is liet moeilijk om
tot wetswijziging te komen en dan zou
er een algeheele aandrang uit alle belan
gengroepen moeten komen-, om het oude
spreekwoord „Die pleit voorr een koe,
geeft er liever een -toe" uit de wereld
te krijgen. Hoewel het te betreu ren is
dat ui een geciviliseerd land men op grond
van de bezwaren aan de rechtspraak en
het procesrecht verbonden men zijn recht
niet durft zoeken en dus verkeerde toe
standen kweekt, zal daarvan voorhauds
niets komen. Met een krachtige opwekking
o-m liet streven van de vereeniging voor
v-cearbi trage, waardoor een spoeilige, vlot
te en rechtvaardige beslissing zonder veel
kosten kan worden verkregen te steu
nen door de aansluiting te propageeren
besloot spreker zijn causerie.
Nadat nog enkele vragen door spreker
waren beantwoord, werd door den voor
zitter aan dien heer Siebenga dank ge
bracht en besloten deze zaak nader te
behandelen.
Besloten werd de zomervergadering te
Zierikzee te houden. Na rondvraag werd
de vergadering gesloten.
Verplaatst.
Het dames- en kinderhoe den-magazijn
Baars-Sijbrants, dat sinds eenige jaren
geleden gevestigd was in het pand Turf-
kade 17, is nu verplaatst geworden naar
de Gam zepood straat 21.
In het huis, vroeger bewoond door
Mej. Cath. van Acker, is onder leiding
van architect Van de Weert, een win
kel gebouwd, die door een fliink éatalage-
ruimte en door haar moderne inrichting,
meer dan vroeger bet geval was op de
Turf kade, het damespub lick tot koopen
zal verleiden.
Morgen vindt de opening plaats. Men
zie de advertentie in dit nummer.
Buurtvereenig'iaig Oostsingel.
Woensdagavond j.l. heeft de Oranje-
vereeniging Ooslsiiiigel in het Schuttershof
een feest-avon-d georganiseerd, die zeer
druk bezocht werd. Het duo Louw-
man uit Rotterdam werkte een aardig
programma af, dat zeer in den smaak
viel, het Oostsingel-en-semble zorgde voor
de muziek en een Oostsingel-gymnastiek-
vereeniging gaf een caricatuur van een
gymnastiekles. Kortom, een zeer genoeg
lijke avond, die zeker de banden lusschein
de Oostsingelbew-oners heeft versterkt.
„Philatelica".
In de Woensdagavond gehouden jaar
vergadering van de af deeling Goes en
Omstreken van de Intern. Postzegel-
verzamelaarsvereeniging „Philaleliica",
werden resp. tol voorzitter, penningmees
ter en secretaris herkozen de heeren M.
D. Ram om dl, G. Duindam en J. M. Meij-
ler. Uit het d&or den secie'aris uitge
bracht verslag over 1927 bleek, dat de
vereeniging tijdens dal jaar aanmerkelijk
.n ledenaantal is toegenomen, terwijl was
gebleken dal de hier gevestigde afdeeling
alle sz-ins reden van bestaan heeft.
Besloten werd pogingen aan te wenden
om dioor e amen werking met de vereen i-
gingen in Middelburg en Vlissingen le
trachten zoo mogelijk in een der drie
plaatsen ook een philateüsten-ioket te
krijgen.
Aan het slot van de vergadering werd
voo-r alle leden een gratis verloting zon
der nieten gehouden, waarvoor zeer
prachtige albums, boekwerken en ge
schenken door handelaars en leden wa
ren geschonken.
„De Amstel".
De Beiersche bierbrouwerij „De Am-
stel" zal Woensdag in de landbouw-bios-
coop de bedrijfsfilm van de Amsterbrou-
werij doen vertonnen. Voor bijzonderhe
den zie men de advertentie in dit nummer.
Landbouw -Bioscoop.
Van hedenavond af rolt in de landbouw-
bioscoop de film: „De schande van het
regiment", een geschiedenis uit den we
reldoorlog. Wallace Beery, Raymond
Har ton en Mary Brion vervullen de
hoofdrollen.
Indisch fruit.
Elders in ons blad heeft men reeds
meermalen kunnen lezen over de invoering
van fruit uit Indië in ons land. Thans die
nen we er in deze rubriek iets over te zeg
gen, want ook in Goes is de eer site zen
ding aangekomen. De Samo Manilla, bij
oud-Indisch gasten geen onbekende, i,s
de eerste Indische" Vrucht,, die in Goes
ten verkoop wordt aangebeden. Bjij den
heer M. D. de Groot in de Lange Vorst-
straat is die Samo Manilla verkrijgbaar
gesteld.
Deze zoete sappige uit de koloniën
zal ongetwijfeld spoedig den weg naar de
Gcescbe magen vinden.
Met belangsteHaing zullen we de verdere
pogingen om Indisch fruit hier te lande
populair te maken, gade slaan. Of het
zal lukken? Er is alle kans op. Tenminste
gezien het korte tijdsbestek dat de pisan-g
destijds noodig had om hier „in le
burgeren".
„Freulekeji".
We herinneren er aan, dat morgen
avond in stads Doelen het gezelschap
„Jan van Beers' uit Utrecht het bekende
tooneelstuk „Freuleken" opvoert.
Onbestelbare post.
Brieven biwnelandde Koeijer de Kra
ker, Neuzen; D. Dekker, Axel.
Briefkaarten binnenlandEen zonder
adres.
Autobus-vergunning.
Ged. Staten hebben aan J. C. Krijger
te Goes vergunning verkend tót liet
onderhouden van een dagelij kschen
autobus-dienst van Staven,isse over St,
Amnaland naar St. Maartensdijk e/i om
gekeerd.
In en uit.
Gedurende de le helft van Februari
vestigden zich hier ter stede: J. P. van
Hove, machinist, van Vlissungen, Kloe-
timgsche weg 5a; F. Bazen en gezin,
commies ter secretarie, van Kloetinge,
Leliestraat 83, L. F. van Fraeijenbove,
slagersknecht, van Wissenkerke, Kostte
Vorststraat 11; J. M. van den Berg en
gezin, spoorweg-ambtenaar, van Kruinin-
gen, Violenstraat 13; C. van der En de.
keurmeester, van Koudiekenke, Oude Sin
gel 34; K. S. van Andringa en gezin,
griffier kantongerecht, van Lemsterlamd,
v. d. Boutstraat 10; P. Stokx en gezin,
restaurateur station, van Ginneken, West
singel 133; P. J. de Witte en gezin,
korporaal-kok, van Helder, Stoof straat
4; Wed. F. Vermeulen, zonder beroep,
van Den Haag, v. d. Bout straat 2; J. W.
Speet jen s en gezin, dameshoedienkoopman,
van Rotterdam, Lange Vorststraat 32;
A. Sanderse, slagersknecht, van 's Heer
Arendskerke, Lange Vorststraat 64; A.
Kok en gezin, arbeider N. S., van Til
burg, St. Jacob&traat 40; J. Meindersma,
onderwijzer, van Smalliingerland, Lange
Vorststraat 18a; C. A. Reijnhout, bak
kersknecht, van Wolphaartsdijk. St. Ja
cob straat 13.
Vertrokken: C. M. van Praet, bloemist
naar Vlissingen, van Gaknstraat 10; G.
M. den Herder, apoth.-ass., naar Rot
terdam, Schiiedamsche singel 92B; M.
Schrijver en gezin, metselaar, naar Am
sterdam, Speelb érger straat 110B; Jos.
Gunst en gezin, timmerman, naar O. em
W.-Souburg, D 79; R. Bcuma en gezin,
opz. N.S., naar Gouda, Burg. Martin-
singel 55; W. A. Abele ven, Zonder be
roep, naar 's Hertogeibosch, Zuid Wil
lemsvaart 106; F. J. van 'der Jagt, chauf
feur, naar Kloetinge, Bil; Th. M. Lis
ting geb. Cape llo, zonder beroep, naar
Middelburg, Seisslraat Q 14.
Vereeniging van Vrijz. Godsdiensligen.
Zendag 19 Februari zal in het Ge
bouw een godsdienstoefening worden ge
houden, des avonds 6 uur. onder leiding
van Ds. Hoekstra van Zierikzee.
EERSTE KAMER.
De Eerste Kamer heeft Woensdag en
gisteren behandeld het wetsontwerp tot
mstelling van een Departement van De
fensie en opheffing der Departementen
van Marine en Oorlog. Hiervoor bestond
groote belangstelling uit marine-kringen:
de publieke tribune zat vol met vice-admi-
raals en Schouten-bij-naclit. De heer De
Vos van Steenwijk nam de leiding van de
vrij sterke oppositie tegen dit wetsontwerp
De bezwaren van dezen spreker en ver
schil lende andere sprekers berustten veelal
op gevoelsargumenten.
Een eerste bezwaar is, dat er kans be
staat, dat er geen marine-deskundige in
de regeering zit.
Een tweede bezwaar is, dat opheffing
van het zelfstandig marine-departement
schade zal brengen aan het marinebekid,
Verder zal de band lusschen Nederland
en Indië (volgens sommigen) verslappen
bij aanneming van het ontwerp. Tenslotte
werd het bezwaar geopperd, dat men van
de -instelling van één departement geen
bezuiniging van beleekenis heeft te ver
wachten.
De minister heeft de sprekers uitvoerig
behandeld. Gisteren kwam hij met zijn
rede echter niet gereed, zoodat de Se
naat zich nog niet over het lot van het
voorstel kon uitspreken.
TWEEDE KAMER,
De Tweede Kamer heeft, nadat zij er
den breede over beraadslaagd had, de
begrooting van Suriname aangenomen.
Bij de begroeting van Curacao heeft
de heer IJzerman er bezwaar legen aam-
leekend, dat aan de Curasaoscbe politie
een militair karakter wordt gegeven. Ver
der klaagde bij over gebrek aan medewer
king van de zijde van het bestuur van
Curasao van leidende ambtenaren. Ook
de heer Beumer was niet tevreden over
de reorganisatie dei" politie.
Van verschillende zijden werd den GU
I'agaoschen Gouverneur gebrek aan voort
varendheid verweten, o.a. door den heer
Van Vuuren.
De heer Lingbeek verzette zich tegen
al te ruime subsidieer'mg van de R.-K.
Missie.
De heer Van Boetselaar meende, dat
er op het departement leidende krachten
werken, die het niet zoo erg goed mee
nen met Curagao. Verder vond hij het
vreemd, dat diverse officieele stukken in
het Engelsch inplaats van in het Neder
landsch zijn gesteld.
De besprekingen zijn nog voortgezet.
INGEZONDEN STUKKEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Red.)
Spoor en autobus.
Mijnheer de Hoofdredacteur,
Beleefd verzoek ik U opname van on
derstaand artikel.
Toen U in Uw blad van Maandag 13
Februari 1928 aan liet slot van het be
richt, omtrent eene beslissing van de R.
v. State, inzake de autobusdiensten Goes-
Wolpbaartsdijksche veer, te kennen gaf,
dat U in het volgend nummer, op deze
zaak zoudt terug komen, verwachtte men
niet anders, of U zoudt de beslissing aan
vechten met steekhoudende argumenten in
een artikel, tintelend van geest en scherp
zinnigheid.
In Uw artikel van Woensdagavond mis
ik niet alleen elk zakelijk argument, maar
bovendien geeft Uwe beschouwing blijk
van algeheele miskenning van de juiste toe
dracht der zaak.
Wat toch is bet geval?
De wetgever heeft gemeend, te recht of
ten onrechte, dit zullen wij hier onbespro
ken laten, dat de ongebreidelde concur
rentiestrijd tusschen au tobusdiensten ©ener
zijds en de spoor en tramwegen anderzijds
in betere banen geleid moesten worden, in
het belang van het reizend publiek.
Zij beeft bij het vaststellen van de wet
telijke bepalingen, ook thans weer het
juiste beginsel gehuldigd', dat op elke uit
spraak in eerste instantie door bet College
van Gedeputeerde Staten, hooger beroep
moest worden toegelaten, zij gaf deze uit
spraak in hoogste instantie in banden van
de Raad van State.
Eene goede behartiging van de belangen
van beide partijen achtte men op deze
wijze volkomen gewaarborgd.
In het onderhavige geval nu, beslisten
de Ged. Staten, dat het vervoer van Goes
naar Wolphaartsdijksche Veer in handen
gegeven moest worden van één autobus
dienst en van de tram, met uitsluiting van
naar ik meen een tweetal busdiensten.
Beide partijen zijn in hooger beroep
gegaan, en men kan er van verzekerd zijn,
dat beide partijen hun standpunt zoo krach
tig mogelijk, met aanvoering van goede
argumenten hebben verdedigd.
De Raad van State beslist nu, dat het
vervoer uitsluitend de tram in banden ge
geven zal worden.
Let wel de Raad van State beslist, de
Ned. Spoorwegen zijn hierbij evenals de
autobusondernemingen afwachtende -partij.
Deze beslissing is dus genomen geheel
langs den weg, dien de wettelijke regeling
aangeeft.
Minder vriendelijke heooideelingcn als
„niet fatsoenlijke koopmanschap en derge
lijke, zouden dus moeten neerkomen op
die hoofden van Ged. Staten en de Raad
van State, twee colleges echter, die wel
verre verheven zullen zijn boven een der
gelijke critiek.
Om deze zaak onbevangen le kunnen be
oordieelen, i-s het in de eerste plaats noo
dig, dat aan de juistheid van de feiten niet
te kort wordt gedaan, dit beoog ik dan
ook met bovenstaand schrijven. Eene ver
gelijking van de behandeling van deze zaak
als boven aangegeven en de critiek op de
beslissing uitgeoefend in de Goesche Cou
rant van 15 Februari 1928 kan met ge
rustheid aan .de lezers .overgelaten wor
den.
U, Mijnheer de Hoofdredacteur, dank
zeggend voor de opname,
v. d. V.
(Toen we de beslissing van den Raad
van State in ons blad van Woensdag on
der oogen namen, hebben we met opzet de
zakelijke argumenten achterwege gelaten.
Want met zakelijke argumenten, komt men
niet altijd tot de moreele zijde van een
kwestie, vooral niet als het rechtspraak
betreft.
We hebben het geen oogenblik betwij
feld dat inzake de uitsluiting van de auto
bussen wettelijk alles volkomen in orde
zou zijn, en we waren ervan overtuigd
dat ook hier de voorgeschreven weg met
nauwgezetheid gevolgd was geworden Maar
de beslissing bevredigde ons rechtsgevoel
niet, we konden onmogelijk de autobus-
ondernemrjng©n als afwachtende partij zien
in een absoluut gelijke positie als de spoor
wegen. De spoorwegen bevinden zich in
een geheel ander staatsverband dan de par
ticuliere autobusondernemingen, en in het
Goesche geval heeft dit geleid tot de be
slissing, die door ons wettelijk geheel in
orde, uit het oogpunt van recht niet in orde
is bevonden. Hoofdred. G. Crt.)
Onregelmatigheden.
Men meldt ons uit Sas van Gent:
In de gisteravond gehouden vergade.
ring van den gemeenteraad van Stoppel
dijk werd naar aanleiding van het rapport
van een commissie uit den raad besloten
den voorzitter en secretaris van liet Bui"-
gerlijk Armbestuur op staanden voet te
ontslaan en B. en W. te machtigen bij
den officier van justitie een aanklacht in
te dienen wegens geconstateerde onregel
matigheden bij het gemeentelijk elecfri-
citeitsbedrijf.
Hoog water.
Men meldt ons uit Grave:
Men heeft hier een harden strijd te
strijden tegen het hooge water in de
Maas. Aanvankelijk liet de toestand zich
zeer ernstig aanzien, daar twee plaatsen
in de Maasdijken zeer zwak waren. Deze
plaatsen zijn, thans versterkt. Zoolang de
Maas niet over de kruinen van den dijk
dijk stroomt, zal de dijk het wel houden.
Schip gestrand.
Men meldt ons uit IJmuiden:
Hedenmorgen is door de storm hel
Engelsche vrachtschip „Shonga" op onge
veer 1 K.M. afstand ten Noorden van
de Pier, gestrand. Het schip schijnt ge
tracht te hebben voor anker te komen
en is van de ankers losgeslagen. Het zit
zeer gevaarlijk op ongeveer 100 M. af-
stand van de kust. Het schip was op weg
van Amsterdam naar Hamburg en had
hoofdzakelijk cacao geladen. Er zijn 40
a 50 opvarenden.
Nader wordt gemeld: De „Shonga"
is doormidden gebroken. Sleepbooten lig-
gen gereed om uit te varen en te trachten
verbinding te krijgen met het schip.
Oorlog en marine.
Men meldt ons uit Den Haag:
De Eerste Kamer heeft heden met
2718 stemmen het wetsontwerp aange
nomen, omtrent de samenvoeging van d»
departementen van Oorlog en Marine en
de instelling van departement van defensie,