Uw
BRONCHITIS
ABDU5MOOP
Grinmk*Pilletj es
School en kerk.
I
ProVinciemeuWs
Heer (legen den verkeerden kellmer)
„Waar blijft mijn kip?"
Kellner: „Pardon, mijnheer, als U hel
kleine meisje met de blauwe oogen be
doelt, ze is net met een anderen heer
weggegaan".
Een parvenu had met zijn vrouw de
wereld rondgereisd.
Een vriendin van de laatste vroeg haar
zeer belangstellend:
En heb t u de Dardanellen ook gezien
„O, natuurlijk", zei die ander met een
deftig air„we hebben met ze ge
dineerd in Par ij s
..Kijk' zei die dokter, „een pil voor
de nieren, een voor de spijsvertering en
nog een voor de zenuwen".
„Maar dokter", maakte de patiënt zicb
ongerust, „hoe weten ze waar ze naar
toemoeten, als ze eenmaal binnen zijn?"
- i A I i
Politie: „Naam?"
Gevange„Pat Mc. Sweene, mijnheer".
Politie„Nationaliteit
Gevangene: „Iersch".
Politie„Beroep
Gevangene: „Ilaliaansch orgeldraaier
IJ IN. i
De Fransche methode om een oude
behaagzieke dame 'n compliment te ma
ken, is deze:
„Ah, madame, u begint iederen dag
meer op uwe dochter te gelijken!"
de eerste dagen van Mei, bespoten wor-
jj den met Alcaidscbe Bourgondische pap,
die bereid wordt door 1V2 K.G. koper
vitriool op te lossen in 100 L. water
en al roerende toe te voegen P/2 K.G.
sodex, d.i. watervrije soda. Deze moet
toegevoegd worden in poeder vorm, dus
niet in s amengebakken brokken.
Den kruisbessen telers wordt dus drin
gend aangeraden, den wintersmoei en de
winterbespuiting met carbolineum, maar
vooral de voorjaarsbespudlimg miet Alca-
lische Bourgondische pap toe te passen,
niet alleen om hunne eigen kruisbessein-
oerceeien zooveel mogelijk vrij van A.
K. M. aantasting te houden, doch ook
om in liet belang van cultuur en handel
het optreden zooveel mogelijk te beperken.
Met het oog op dit belang zal door
den Plantenziektenkundigen Dienst ystrcsig
de band worden gehouden aan art. 14
der Meeldauw wet luidende: Het is streng
verboden struiken, deelen van struiken
of vruchten welke zijn aangetast door
den Amerikaanschen kruisbessenmeeldauw
te koop aan te bieden te verkoopen, of
te leveren, vof te vervoeren.
Nadere inlichtingen over den Ameri
kaanschen kruisbessemmeeldauw en zijne
bestrijding worden gaarne verstrekt door
den Plantenziektenkundigen' Dienst en de
daarbij werkzame ambtenaren.
De officier drong aan op goede zorg
voor de wapenen. Hij legde uit hoe ze
schoongemaakt moesten worden en ein
digde met de woorden:
„Je behoort je getweer even goed te
behandelen als je vrouw, wrijf het el-
ken dag met een vette lap".
„Toen oude Jansen stierf, liet hij alles
wat hij bezat na aan het weeshuis".
„Bij Jupiter, dat was edelmoedig. Hoe
veel was het?"
„Twaalf kinderen
Een Indiaan, genaamd „Kent-geen-
Vrees" huwdie niet lang geleden met een
vrouw uit Montana. Een week na de
bruiloft verzocht hij zijn stam om zijn
naam te veranderen.
„Bij de opgravingen, die ik geleid heb
in de nabijheid van Rome,, ontdekten we
metalen draden. Dat bewijst, dat de Ro
meinen de telefoon reeds kenden
„Zoo. Cij de opgravingen, die ik bij
Athene geleid heb, vonden wij n ets der
gelijks. Dat bewijst, dat de Grieken de
draadlooze reeds kenden".
toonden schuine zijkanten en hadden een
diepte van 30 c.M., bij behoorlijke breedte.
Ameri kaansche
kruisbessemmeeldauw.
Vanwege de plantenkundige dienst te
Wageningen schrijft men ons:
Verleden jaar trad de Amerikaansche
kruisbessenmeeldauw op meerdere plaat
sen zoowel in Nederland als in het bui
tenland veel heftiger op dan in de vooraf
gaande jaren.
De mogelijkheid is daardoor zeer groot,
dat dit in het jaar 1928, wanneer het
weder voor den meeldauw gunstig mocht
zijn, in nog sterker mate het geval zal
zijn. Daardoor kan de bessenoogst s-terk
in waarde dalen, zelfs kan de oogst van
meerdere perceelen onverkoopbaar blij
ken te zijn.
Hoewel het beter ware geweest, als
dit vroeger was geschied, is het toch nog
gewenscht, dat overal, waar dit nog niet
gebeuld is, de struiken, die verleden jaar
in sterke mate waren aangetast, op zoo
danige wijze gesnoeid worden, dat alle
eenjarige scheuten tot op minstens een
derde deel worden ingekort; het snoeisel
moet worden verbrand.
Daar echter reeds zeer vele vrucht-
lichamen der zwam van de aangetaste
scheutjes op den grond zijn gevallen,
is infectie in de lente van die vrucht
lichamen uit, mogelijk; ook kunnen vroeg
in het voorjaar de struiken worden aan
getast door sporen der meeldauwzwam
afkomstig van elders staande struiken,
waarop reeds meeldauw is uitgebroken.
Een zorgvuldige bespuiting met carbo
lineum, voordat knoppen der struiken aan
het werken zijn, is eveneens aan te ra
den, hierdoor worden nog weer een aan
tal vruchtlichamen onschadelijk gemaakt;
het is gewenscht niet alleen de struiken,
maar ook er tusschen in en er naast staan
de palen, heggen e.d. te besproeien, om
dat ook daar vruchtlichamen op terecht
gekomen kunnen zijn. Waar de grond nog
niet omgeploegd is, is het goed ook de
zen te besproeien. Afdoend is deze be
handeling met carbolineum echter niet,
evenmin als de winterstioeï, dioch beiden
dragen er toe bij de kansen op infectie te
verminderen, waardoor de voorjaarsbe-
strijding gemakkelijker wordt en meer
kans beeft op succes.
Ten einde nog mogelijke infectie groo-
tendeels te voorkomen, moeten de strui
ken vroeg in het voorjaar, ongeveer in
Duitsch studentenleven.
In „Vivos Voco", het officieel orgaan
van Unitas Studiosorum Rheno Trajec-
tina" schrijft G. K. „Eenige aanteeke-
ningen over Duitsch studenten lev. 11" en
vertelt
„Dezen zomer was ik in de gelegen
heid een „Sommer semes ter te studeeren
aan de Universiteit te Innsbruck.
„Het leven van den Duitschen student
heeft in dieze, voor het Dultsche volk nog
altijd moeiiijkijkie, tijden niet veel opwek
kende kanten. De financieel© zijde van
de studie is bij zeer velen alles-beheer-
schend. Ouders, voor zoover ze hun geld
niet in onroerende goederen of stabiele
buitenlandsche waarden belegd hadden,
hebben hun kapitaaltje verloren en velen
moeten uit hun bescheiden inkomens trach
ten studiegelden voor hun kinderen af te
zonderen. Van alle studenten waarmee
ik dan ook ©enigszins in aanraking bien
gekomen, was de levens standaard lager
dan die van den gemiddelden Nederlar.ld-
schen student; de levenswijze van den laat
ste is bij die van zijn Duitschen collega,
luxueus te noemen. Het klonk hum on
gelooflijk in de ooren, toen ik vertelde
van de zit- en slaapkamer van den Hol-
landschen student. Welk een weelde! En
kele waren er bij, die al heel krap za
ten en het was nu en dan pijnlijk om te
zien, hoe zij, b.v. op excursie, buiten elk
café bleven en al maar van hun gewel
dige hompen brood afsneden en aten,
zonder eens een warm maal te nemen.
Maar dit was geen
vnjwe:
alle
studenten aten in Innsbruck in de „Mensa"
(tafel) in de kelders van de universiteit
waar men een eenvoudig maal voor wei
nig geld kon krijgen.
„Het spreekt vanzelf dat deze finan
cieel© toestand van de studenten het ka
rakter van die studie moet beïnvloeden.
Het was voor zeer velen een studie om
den broode. Gij zult zeggen: dat is toch
hier ook het geval en 't zal overal wel
zoo zijn", maar daartegen valt op te
merken, dat vóór dien oorlog vele stu
denten zich geheel en al aan de weten
schap wijdden, jaren achtereen studeer
den en aan allerlei universiteiten hun licht
opstaken. Dit contingent is thans zeer in
aantal verminderd. Het gaat nu om de
„Stellung".
„Uit den aard van mijn studie kwam
ik vooral met a.s. leeraren in aanraking.
En nu schijnen die toestanden in Oos
tenrijk en Duitschland dieinomtrent veel
slechter te zijn dan hier. Het eenige
om kans op plaatsing bij het onderwijs
te krijgen is een groot aantal bevoegd
heden te verwerven. Zoo leerde ik een
student kennen die Engelsch, Fransen,
Aardrijkskunde en Gymnastiek „studeer
de". En als hij daarmee klaar was, wil
de hij nog een greep naar een paar andere
bevoegdheden <Fen. Alleen dergelijke eincy-
clopaedische geesten schijnen kams op
een leeraarsbetrekking te hebben".
Een gezellige gewoonte.
In ons land zijn we min of meer ge
woon, dat als een kerk in gebruik of
opnieuw in gebruik genomen wordt, de
eerste prediking een feestelijk cachet
heeft. Dat Amerika het echter wel an
ders doet, blijkt uit het bericht in de
Amerikaansche pers, dat de Congregatio-
nalistische kerk te Maucelona (Michi
gan) de vorige maand haar deuren op
nieuw heeft geopend, nadat er een ge
heel jaar geen dienst in is geweest en
tot viering van dit feit aan de leden der
kerk een „po tluck supper" aanbood (sou
per a la fortune du pot).
Doordat eenzelfde advertentie
drie maal geplaatst twee maal
wordt berekend, is de prijs
per regel slechts 16 cent.
Zorg ervoor, dat Uw aandoening der
luchtpijpen (bronches), die Ge kunt
herkennen aan een piepende, pijnlijke
ademhaling en een diepen, blaffcr.den
en pijnlijken hoest, niet slepend wordt.
Vergeet nooit, hoe dicht de bronchitis
de ontstekingskiemen bij de teere longen
brengt. Wapen Uw slijmvliezen tegen
de aanvallen der bacteriën door ze
te versterken met de uit het sap van
versche geneeskrachtige kruiden berei
de Akker's Abdijsiroop. Deze helpt U
het vastzittende slijm oplossen en ver
lost U van een pijnlijken hoest, die
Uw luchtwegen zou vernielen als ge
niet tijdig Uw toevlucht nam tot de
geneeskrachtige en toch onschadelijke
AKKF&'S
Voorde Borst.
Per koker: f 1.50, f2.75, f4.50
Sprekende steenen en vandalisme.
Een der Zeeuwseke correspondenten
van de „N. R. Crt." schrijft: Dwalende
langs een onzer ve'e zeedijken, die in
den onophoudelijken strijd tegen het woes
te en wufte element, de zee, steeds maar
strijdbaar gehouden moeten worden, trof
ons de aanwezigheid daar van stukken
steen, zoogenaamde brikken, die wel een
bijzonder verleden achter zich hadden.
Sommige dier stukken toch bleken te be
staan uit zerk, andere misschien zand
steen, maar die in elk geval inscripties
hadden in gothische letters. Bij nadere
beschouwing bleken deze 'etters te her
inneren aan stukken van grafzerken. Men
leest fragmenten als: Hier leyt begraeven
heer David szone starf op te XXen dach
deccbris, bidt voer de ziele, of het obiit
anno 1567 7 Nov., of: En de jonc vrouwe
Elizabeth van Bergbem syne burgvrouwe
die starf op den VII dach van november
des jaars onzes heeren M.D.C. Men ont
dekt stukken van zinnebeelden met bloemen,
kruizen, miskelken, zwaard, of in de hoe
ken de zinnebeelden der evangelisten, na
tuurlijk niet in hun geheel, maar slechts
fragmentarisch. Alles sprekende steenen.
Het zijn natuurlijk zerken afkomstig uit
oude vervallen kerken, die in den loop
der tijden doordat de polders, waarin
ze eenmaal prijkten, door den ouden wa
terwolf werden bestookt, aangevallen en
zijn prooi werden.
In de beschrijvingen van de verschil
lende wateringen, waterschappen, pol
ders, kan men dan ook aanhoudend lezen,
dat aan de dijken, die steeds legen de
zee moesten versterkt worden, steen werd
gebruikt van ondergegane plaatsen. Als
voorbeeld wordt o.m. genoemd Scherpe-
nisse op het eiland Tholen, waar reeds
eenige eeuwen geleden aan de voelingen
der dijken werd gewerkt met steen, af
komstig van liet vergane Reijmerswale.
Aan de zuidkust van Zuid-Beveland is
menig dorp in de golven ondergegaan,,
waarvan men de afkomende steenen van
woningen en kerken, eenvoudig naar de
zeedijken vervoerde om te dienen als
„sprekende" steenen. Zeker, in onzen tijd
zou men misschien meer zorg dragen, dat
grafzerken uit lang vervlogen dage.i als
historische Monumenten werden aange
merkt, maar ook nu nog moeten de men
schen, die deze waarde kennen en hoog
schatten, hun krachten inspannen om van
dalisme tegen te gaan.
Als voorbeeld daarvan wordt nog wel
eens aangehaald, ofschoon het bijna een
eeuw geleden gebeurde, dat bij den brand
in 1832 van de St. Lievenskerk te Zie-
rikzee de prachtige graftombe, opgericht
door John Conyers en Maria de Pottere,
die volgens de beschrijv ng een meesterstuk
van kunst moet geweest zijn, gaaf en on
geschonden bleef bewaard, en zelfs in
veiligheid werd gebracht, wat evenwel
niet verhinder Je, dat men het praalgraf
stuk sloeg en voor oude steen verkocht.
Het raadsel van de sprekende brikken
met hun Gothische letters laat zich op
die wijze wel verklaren!
Provinciale Staten.
In de Woensdag voortgezette vergade
ring van de Prov. Staten was het eerst
aan de orde het verzoek van den Bond
van technici om aandrang te oefenen op
de ver tegenw o ord i gers der staten in de
N.V. P.Z.E.M., om alsnog door een
onpartijdige commissie een onderzoek te
doen instellen naar de oorzaken, welke er
toe geleid hebben, dat aan de heeren
G. Reuvers en H. C. A. Roosa ontslag
uit den dienst dier vennootschap is ver
leend.
Ged. Staten stelden voor ever als de
vorige malen bij verzoeken van de betrok
kenen zelf deze kwestie in nam Jen van
Jen Raad van Bestuur der P.Z.E.M. te
stellen ter afdoening.
De heer Adriaanse (v.d.) is niet be
vredigd en wil komen tot eene commisric
van onderzoek, die over tijd moet be
schikken om het groot© dossier over deze
ontslagen te door worstelen; voor dp
statenleden is dit niet te doen, omdat zij
zoo verspreid wonen.
De heer de Paauw (s.d.a.pj meent, dat
deze zaken alsnog voor het heldsgerecht
kunnen worden gebracht, waarbij de heer
Adriaanse zich ten slotte aansluit.
Na bestrijdigimg namens Ged. Staten
door den heer Dieieman en mede door
de statenleden van 't Hof (a.r.) en v. d.
Wart (c.h.) wordt het voorstel om te
trachten de zaak voor het scheidsgerecht
te brengen, verworpen met 29 tegen 9
stemmen, die der v.d. en s.d.a.p.
Vervolgens kwamen verschillen:© stuk
ken aan de orde, alle betrekking hebbende
op de eleclrificaitie van de provincie.
Het eerste betrof de stand van zaken
in Zeeuwsch-Vlaanderen, dat reeds enkele
jaren geleden geëleclrificeerd werd.
Verschillende heeren juichten het toe,
dat er vooruitgang is te bespeuren, maar
Irongen aan op een tegemoetkomende
houding bij de onderhandelingen inzake
de overname van de centrale en het net
te Terneuzen, vooral ook inzake den
stroomprijs.
Ook werd aangedrongen op meer open
baarheid inzake de onderbande1 in gen over
de Rijksconcessie.
Namens Ged. Staten deelde de heer
Dieieman mede, dat er zaken zijn, die
inen op verzoek van den minister niet in
het openbaar mag mededeelen.
Vervolgens kwamen de plannen van
den middengroep aan de orde, welke
Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland
omvat, en waarvoor nu weer een eigen
centrale in overweging is.
De heer Van 'l Hof (a.r.) wees ex" op,
dat men telkens van plan veranderd. Na
dat reeds besloten was stroom te betrekken
van de P. N. E. M., werd met de cen
trale der Trammaatschappij te Vlissin-
gen onderhandeld, en nu spreekt men
weer over een eigen centrale. Spreker stelt
een aantal wagen aan Ged. Staten en
er moeilijkheden zijn met de P. N. E. M„
of de P. N. E. M. geen stroomleverings-
c on tract met voor dit deel van Zeeland
wenscht te sluiten; of ook de Trammaat
schappij dat niet wil; waarom men dan
een eigen centrale wil; of samen werking
met Middelburg inzake levering aan het
platteland van Walcheren onmogelijk is
geblekenof een contract met Vlissimgein
op korten termijn niet mogelijk iswaarom
geen schrijven van Middelburg is over
gelegd en of Ged. Staten bereid zijn het
desbetreffende Statenbesluit loyaal uit te
voeren, opdat de Bevelaniden en Walche
ren, niet langer op, stroom moeten wachten.
De heer O verhof (s.d.a.p.) zegt, dat
men steeds weer met wat anders komt en
nu is men op het uitgangspunt, een eigen
centrale, terug. Spreker hoopt, dat er
nu een einde aan zal komen, maar hoopt
toch dat men ook nog nader onder de
oogen zal zien het leggen van een kabel
onder de Schelde idoor, waardoor de
centrale te Westdorpe op volle capaciteit
zal komen en men kan dan te Goes een
noodcentrale bouwen voor het geval er iets
aan den kabel mocht haperen.
De heer Welleman (v.d.) meent dat de
Staten recht hebben op volledige bespre
kingen van kosten voor de verschillende
plannen en meent, dat de kwestie van die
M.A.B.E.G.-gasfabrieben op Zuid-Beve
land er makkelijker voor staat, nu deze
maatschappij wellicht b.nnen afzienbaren
tijd de verliezen niet meer zal kunnen
dekken.
De heer Kodde (St. Geref.) waagt
of een eigen centrale wel rendabel zal
zijn. Spr. meent, dat het hoog tijd wordt,
dat men een oplossing krijgt, want nu zijn
er reeds menschen, die een benzine-motor
aanschaffen en dit is weer schade voor
later.
De heer OnderJijk (s.d.) meent, dat
men niet buiten de gemeente Middelburg,
die reeds plannen maakte, om mag werken.
Toegezegd werd, dat Ged. Staten op
al deze vragen in de volgende vergadering
antwoord zullen geven.
Hierna kwam het voorstel aan de orde
om een deel van den Noord'groep (omvat
tende Schouwen en DuivelanJ, Tholen
en St. P'hilipsland) van stroom te voorzien.
De heer Welleman (v.d.) vindt het wel
jammer, dat men nu alleen gegoede plaat
sen zal gaan helpen, maar zal toch voor
stemmen.
Ook de heeren Sonke (a.r.), Overhof
(s.d.a.p.), van Oeveren (v.b.) en Kodde
(St. Geref.) steunen het voorstel al of
niet met enkele opmerkingen.
De heer v. d. Weijde (Ged. Staten)
brengt dank voor den steun1, waarna het
voorstel z.h.s. wordt aangenomen.
Dit zelfde geschiedt met het voorstel
om aan de P. Z. E. M. een crediet van
f63.000 te verleenen voor het overnemen
van de netten van de gemeeni'je Koewacht
en IJzendijke en met het voorstel om
een leening van f 485.000 aan te gaan voor
de bovengenoemde electrificatie van een
deel van den noordgroep.
Nog werden voorstellen aangenomen
tot wijziging der begrootingen 1927 en
1928, waarna de najaarszitting 1927 door
den commissaris der Ivoaingin in naam
der Koningin werd gesloten.
De Vrijzinnigen en het Ambtsgebed.
Bij zijn betoog tegen het instellen
van een Ambtsgebed in de vergade
ringen van de Staten van Zeeland heeft
de heer J Welleman het vrijzinnig-
godsdienstig standpunt o a. met de vol
gende woorden toegelicht
«Niet omdat we de waarde van
religie voor mensch en maatschappij
en daardoor voor ons cultureele en
maatschappelijke leven zouden onder
schatten Maar die waarde ligt voor
ons niet in een formalistisch, in een
in onderling overleg opgesteld gebeds
formulier. Integendeel, daardoor wordt
naar onze innige overtuiging de religie
naar omlaag getrokken
Voor ons Vrijzinnig Godsdienstigen,
ligt de waarde der religie niet in eenig
uiterlijk vertoon, waardoor juist het
echt godsdienstig leven zoo gauw en
zoo vaak verstijft en verschrompelt tot
wat gewoonte gedoe, met ten slotte
niet anders dan schijn, een laagje ver
nis, dat er op ligt Voor ons ligt de
waarde en de erkenning van religie
11 het leven zelf, in de wijze, waarop
het leven wordt geleefd
In diepen eerbied kijken we daarbij
op tegen het meest verheven voorbeeld,
van onzen Grooten Meester, die op
meerdere plaatsen ook opkwam tegen
formalisme en kerkleer en zijn groote
gebod gaf in weinige woorden Hebt
uwen naasten lief als uzelf Die naas
tenliefde kan alleen blijken uit daden
en zoo kunnen we in de staten door
onze besluiten toonen, religieuse men
schen te zijn, dwz menschen, die
willen samenwerken om aan het grootst
mogelijke aantal personen den kans
op het grootst mogelijke geluk te geven.
Liefde tot den naaste, dat is onze
religie
Wij erkennen gaarne, dat deze naas
tenliefde ook voorkomt bij dogmatici,
maar niet als een vanzelfsprekend ge
volg van die dogmatiek Men zal ons
toch toegeven dat het denkbaar is, dat
het zelfs voorkomt, dat iemand, die
zich een afgerond, logisch goed sluitend
stelsel van begrippen over God en
mensch en wereld, over zonde en ver -
zoening, over dood en leven heeft toe
geëigend, toch in werkelijkheid niet
vroom is, ja goddeloos leeft.
En daartegenover kan het voorko
men, dat iemand, die slechts zeer ge
brekkig, ja totaal onjuiste begrippen
heeft omtrent God en goddelijke din-
hen, toch zoo echt vroom zoo wezen
lijk godsdienstig is Naar onze meening
staat de laatste geestelijk veel hooger
dan de eerste. Dat vloeit vanzelf uit
onze vrijzinnige beginselen voort, welk
inhouden, dat ieder mensch het recht
heeft, op eigen wijze zijn zaligheid te
zoeken, en hieruit vloeit weer logisch
voort, dat vrijzinnig synoniem moet
zijn met verdraagzaamheid tegenover
andersdenkenden, wat niet wil zeggen,
dat die verdraagzaamheid moet leiden
tot eigen beginselloosheid.
Voor ons is bidden een zaak des
gemoeds, een zich ten volle vereen
zelvigen met zijn God Een dergelijk
gewijd oogenblik kan niet van buiten
af worden opgelegd, kan zeker niet
op bepaalde, regelmatig terugkee rende
tijden worden opgelegd, dat moet van
binnen uitgaan. We meenen hier
mede conform te zijn met den geest
van Jezus, die als plaats voor het ge
bed niet de openbare tribune, maar de
binnenkamer voorschreef. Nu zou men
kunnen zeggen, dat alles levert geen
gronden om tegen zulk voorstel te
stemmen Jawel, omdat daardoor naar
onze overtuiging, de menschheid wordt
afgevoerd van den weg, waarop wij
haar gaarne willen hebben In religie
zien we een groote macht ten goede,
maar in schijngodsdienst zien we een
onmetelijk kwaad. En nu wordt dat
laatste, naar onze overtuiging in de
hand gewerkt, wanneer men de hei
ligste dingen verlaagt tot een regle
mentair voorschrift.
Art zooveel van het reglement van
orde zal voortaan voorschrijven, dat
de vergaderingen zullen worden ge
opend met het voorlezen van een ge
bedsformulier. De leden der vergadering
moeten zich daaraan onderwerpen. Spr.
wordt niet gevraagd of dit indruischt
tegen hunne godsdienstige opvatting,
er wordt ook niet anderzijds gevraagd
of de gemoedsstemming van ieder
dusdanig is, dat hij werkelijk met zijn
God een kan zijn. Bidden staat voor
geschreven en er zal gebeden worden.
Heel gauw wordt men daaraan gewend
en al heel gauw wordt vergeten dat
een der meest heilige handelingen wordt
verricht. Eerbied kweeken voor den