Uw BRONCHITIS ABDU5MOOP Grinmk*Pilletj es School en kerk. I ProVinciemeuWs Heer (legen den verkeerden kellmer) „Waar blijft mijn kip?" Kellner: „Pardon, mijnheer, als U hel kleine meisje met de blauwe oogen be doelt, ze is net met een anderen heer weggegaan". Een parvenu had met zijn vrouw de wereld rondgereisd. Een vriendin van de laatste vroeg haar zeer belangstellend: En heb t u de Dardanellen ook gezien „O, natuurlijk", zei die ander met een deftig air„we hebben met ze ge dineerd in Par ij s ..Kijk' zei die dokter, „een pil voor de nieren, een voor de spijsvertering en nog een voor de zenuwen". „Maar dokter", maakte de patiënt zicb ongerust, „hoe weten ze waar ze naar toemoeten, als ze eenmaal binnen zijn?" - i A I i Politie: „Naam?" Gevange„Pat Mc. Sweene, mijnheer". Politie„Nationaliteit Gevangene: „Iersch". Politie„Beroep Gevangene: „Ilaliaansch orgeldraaier IJ IN. i De Fransche methode om een oude behaagzieke dame 'n compliment te ma ken, is deze: „Ah, madame, u begint iederen dag meer op uwe dochter te gelijken!" de eerste dagen van Mei, bespoten wor- jj den met Alcaidscbe Bourgondische pap, die bereid wordt door 1V2 K.G. koper vitriool op te lossen in 100 L. water en al roerende toe te voegen P/2 K.G. sodex, d.i. watervrije soda. Deze moet toegevoegd worden in poeder vorm, dus niet in s amengebakken brokken. Den kruisbessen telers wordt dus drin gend aangeraden, den wintersmoei en de winterbespuiting met carbolineum, maar vooral de voorjaarsbespudlimg miet Alca- lische Bourgondische pap toe te passen, niet alleen om hunne eigen kruisbessein- oerceeien zooveel mogelijk vrij van A. K. M. aantasting te houden, doch ook om in liet belang van cultuur en handel het optreden zooveel mogelijk te beperken. Met het oog op dit belang zal door den Plantenziektenkundigen Dienst ystrcsig de band worden gehouden aan art. 14 der Meeldauw wet luidende: Het is streng verboden struiken, deelen van struiken of vruchten welke zijn aangetast door den Amerikaanschen kruisbessenmeeldauw te koop aan te bieden te verkoopen, of te leveren, vof te vervoeren. Nadere inlichtingen over den Ameri kaanschen kruisbessemmeeldauw en zijne bestrijding worden gaarne verstrekt door den Plantenziektenkundigen' Dienst en de daarbij werkzame ambtenaren. De officier drong aan op goede zorg voor de wapenen. Hij legde uit hoe ze schoongemaakt moesten worden en ein digde met de woorden: „Je behoort je getweer even goed te behandelen als je vrouw, wrijf het el- ken dag met een vette lap". „Toen oude Jansen stierf, liet hij alles wat hij bezat na aan het weeshuis". „Bij Jupiter, dat was edelmoedig. Hoe veel was het?" „Twaalf kinderen Een Indiaan, genaamd „Kent-geen- Vrees" huwdie niet lang geleden met een vrouw uit Montana. Een week na de bruiloft verzocht hij zijn stam om zijn naam te veranderen. „Bij de opgravingen, die ik geleid heb in de nabijheid van Rome,, ontdekten we metalen draden. Dat bewijst, dat de Ro meinen de telefoon reeds kenden „Zoo. Cij de opgravingen, die ik bij Athene geleid heb, vonden wij n ets der gelijks. Dat bewijst, dat de Grieken de draadlooze reeds kenden". toonden schuine zijkanten en hadden een diepte van 30 c.M., bij behoorlijke breedte. Ameri kaansche kruisbessemmeeldauw. Vanwege de plantenkundige dienst te Wageningen schrijft men ons: Verleden jaar trad de Amerikaansche kruisbessenmeeldauw op meerdere plaat sen zoowel in Nederland als in het bui tenland veel heftiger op dan in de vooraf gaande jaren. De mogelijkheid is daardoor zeer groot, dat dit in het jaar 1928, wanneer het weder voor den meeldauw gunstig mocht zijn, in nog sterker mate het geval zal zijn. Daardoor kan de bessenoogst s-terk in waarde dalen, zelfs kan de oogst van meerdere perceelen onverkoopbaar blij ken te zijn. Hoewel het beter ware geweest, als dit vroeger was geschied, is het toch nog gewenscht, dat overal, waar dit nog niet gebeuld is, de struiken, die verleden jaar in sterke mate waren aangetast, op zoo danige wijze gesnoeid worden, dat alle eenjarige scheuten tot op minstens een derde deel worden ingekort; het snoeisel moet worden verbrand. Daar echter reeds zeer vele vrucht- lichamen der zwam van de aangetaste scheutjes op den grond zijn gevallen, is infectie in de lente van die vrucht lichamen uit, mogelijk; ook kunnen vroeg in het voorjaar de struiken worden aan getast door sporen der meeldauwzwam afkomstig van elders staande struiken, waarop reeds meeldauw is uitgebroken. Een zorgvuldige bespuiting met carbo lineum, voordat knoppen der struiken aan het werken zijn, is eveneens aan te ra den, hierdoor worden nog weer een aan tal vruchtlichamen onschadelijk gemaakt; het is gewenscht niet alleen de struiken, maar ook er tusschen in en er naast staan de palen, heggen e.d. te besproeien, om dat ook daar vruchtlichamen op terecht gekomen kunnen zijn. Waar de grond nog niet omgeploegd is, is het goed ook de zen te besproeien. Afdoend is deze be handeling met carbolineum echter niet, evenmin als de winterstioeï, dioch beiden dragen er toe bij de kansen op infectie te verminderen, waardoor de voorjaarsbe- strijding gemakkelijker wordt en meer kans beeft op succes. Ten einde nog mogelijke infectie groo- tendeels te voorkomen, moeten de strui ken vroeg in het voorjaar, ongeveer in Duitsch studentenleven. In „Vivos Voco", het officieel orgaan van Unitas Studiosorum Rheno Trajec- tina" schrijft G. K. „Eenige aanteeke- ningen over Duitsch studenten lev. 11" en vertelt „Dezen zomer was ik in de gelegen heid een „Sommer semes ter te studeeren aan de Universiteit te Innsbruck. „Het leven van den Duitschen student heeft in dieze, voor het Dultsche volk nog altijd moeiiijkijkie, tijden niet veel opwek kende kanten. De financieel© zijde van de studie is bij zeer velen alles-beheer- schend. Ouders, voor zoover ze hun geld niet in onroerende goederen of stabiele buitenlandsche waarden belegd hadden, hebben hun kapitaaltje verloren en velen moeten uit hun bescheiden inkomens trach ten studiegelden voor hun kinderen af te zonderen. Van alle studenten waarmee ik dan ook ©enigszins in aanraking bien gekomen, was de levens standaard lager dan die van den gemiddelden Nederlar.ld- schen student; de levenswijze van den laat ste is bij die van zijn Duitschen collega, luxueus te noemen. Het klonk hum on gelooflijk in de ooren, toen ik vertelde van de zit- en slaapkamer van den Hol- landschen student. Welk een weelde! En kele waren er bij, die al heel krap za ten en het was nu en dan pijnlijk om te zien, hoe zij, b.v. op excursie, buiten elk café bleven en al maar van hun gewel dige hompen brood afsneden en aten, zonder eens een warm maal te nemen. Maar dit was geen vnjwe: alle studenten aten in Innsbruck in de „Mensa" (tafel) in de kelders van de universiteit waar men een eenvoudig maal voor wei nig geld kon krijgen. „Het spreekt vanzelf dat deze finan cieel© toestand van de studenten het ka rakter van die studie moet beïnvloeden. Het was voor zeer velen een studie om den broode. Gij zult zeggen: dat is toch hier ook het geval en 't zal overal wel zoo zijn", maar daartegen valt op te merken, dat vóór dien oorlog vele stu denten zich geheel en al aan de weten schap wijdden, jaren achtereen studeer den en aan allerlei universiteiten hun licht opstaken. Dit contingent is thans zeer in aantal verminderd. Het gaat nu om de „Stellung". „Uit den aard van mijn studie kwam ik vooral met a.s. leeraren in aanraking. En nu schijnen die toestanden in Oos tenrijk en Duitschland dieinomtrent veel slechter te zijn dan hier. Het eenige om kans op plaatsing bij het onderwijs te krijgen is een groot aantal bevoegd heden te verwerven. Zoo leerde ik een student kennen die Engelsch, Fransen, Aardrijkskunde en Gymnastiek „studeer de". En als hij daarmee klaar was, wil de hij nog een greep naar een paar andere bevoegdheden <Fen. Alleen dergelijke eincy- clopaedische geesten schijnen kams op een leeraarsbetrekking te hebben". Een gezellige gewoonte. In ons land zijn we min of meer ge woon, dat als een kerk in gebruik of opnieuw in gebruik genomen wordt, de eerste prediking een feestelijk cachet heeft. Dat Amerika het echter wel an ders doet, blijkt uit het bericht in de Amerikaansche pers, dat de Congregatio- nalistische kerk te Maucelona (Michi gan) de vorige maand haar deuren op nieuw heeft geopend, nadat er een ge heel jaar geen dienst in is geweest en tot viering van dit feit aan de leden der kerk een „po tluck supper" aanbood (sou per a la fortune du pot). Doordat eenzelfde advertentie drie maal geplaatst twee maal wordt berekend, is de prijs per regel slechts 16 cent. Zorg ervoor, dat Uw aandoening der luchtpijpen (bronches), die Ge kunt herkennen aan een piepende, pijnlijke ademhaling en een diepen, blaffcr.den en pijnlijken hoest, niet slepend wordt. Vergeet nooit, hoe dicht de bronchitis de ontstekingskiemen bij de teere longen brengt. Wapen Uw slijmvliezen tegen de aanvallen der bacteriën door ze te versterken met de uit het sap van versche geneeskrachtige kruiden berei de Akker's Abdijsiroop. Deze helpt U het vastzittende slijm oplossen en ver lost U van een pijnlijken hoest, die Uw luchtwegen zou vernielen als ge niet tijdig Uw toevlucht nam tot de geneeskrachtige en toch onschadelijke AKKF&'S Voorde Borst. Per koker: f 1.50, f2.75, f4.50 Sprekende steenen en vandalisme. Een der Zeeuwseke correspondenten van de „N. R. Crt." schrijft: Dwalende langs een onzer ve'e zeedijken, die in den onophoudelijken strijd tegen het woes te en wufte element, de zee, steeds maar strijdbaar gehouden moeten worden, trof ons de aanwezigheid daar van stukken steen, zoogenaamde brikken, die wel een bijzonder verleden achter zich hadden. Sommige dier stukken toch bleken te be staan uit zerk, andere misschien zand steen, maar die in elk geval inscripties hadden in gothische letters. Bij nadere beschouwing bleken deze 'etters te her inneren aan stukken van grafzerken. Men leest fragmenten als: Hier leyt begraeven heer David szone starf op te XXen dach deccbris, bidt voer de ziele, of het obiit anno 1567 7 Nov., of: En de jonc vrouwe Elizabeth van Bergbem syne burgvrouwe die starf op den VII dach van november des jaars onzes heeren M.D.C. Men ont dekt stukken van zinnebeelden met bloemen, kruizen, miskelken, zwaard, of in de hoe ken de zinnebeelden der evangelisten, na tuurlijk niet in hun geheel, maar slechts fragmentarisch. Alles sprekende steenen. Het zijn natuurlijk zerken afkomstig uit oude vervallen kerken, die in den loop der tijden doordat de polders, waarin ze eenmaal prijkten, door den ouden wa terwolf werden bestookt, aangevallen en zijn prooi werden. In de beschrijvingen van de verschil lende wateringen, waterschappen, pol ders, kan men dan ook aanhoudend lezen, dat aan de dijken, die steeds legen de zee moesten versterkt worden, steen werd gebruikt van ondergegane plaatsen. Als voorbeeld wordt o.m. genoemd Scherpe- nisse op het eiland Tholen, waar reeds eenige eeuwen geleden aan de voelingen der dijken werd gewerkt met steen, af komstig van liet vergane Reijmerswale. Aan de zuidkust van Zuid-Beveland is menig dorp in de golven ondergegaan,, waarvan men de afkomende steenen van woningen en kerken, eenvoudig naar de zeedijken vervoerde om te dienen als „sprekende" steenen. Zeker, in onzen tijd zou men misschien meer zorg dragen, dat grafzerken uit lang vervlogen dage.i als historische Monumenten werden aange merkt, maar ook nu nog moeten de men schen, die deze waarde kennen en hoog schatten, hun krachten inspannen om van dalisme tegen te gaan. Als voorbeeld daarvan wordt nog wel eens aangehaald, ofschoon het bijna een eeuw geleden gebeurde, dat bij den brand in 1832 van de St. Lievenskerk te Zie- rikzee de prachtige graftombe, opgericht door John Conyers en Maria de Pottere, die volgens de beschrijv ng een meesterstuk van kunst moet geweest zijn, gaaf en on geschonden bleef bewaard, en zelfs in veiligheid werd gebracht, wat evenwel niet verhinder Je, dat men het praalgraf stuk sloeg en voor oude steen verkocht. Het raadsel van de sprekende brikken met hun Gothische letters laat zich op die wijze wel verklaren! Provinciale Staten. In de Woensdag voortgezette vergade ring van de Prov. Staten was het eerst aan de orde het verzoek van den Bond van technici om aandrang te oefenen op de ver tegenw o ord i gers der staten in de N.V. P.Z.E.M., om alsnog door een onpartijdige commissie een onderzoek te doen instellen naar de oorzaken, welke er toe geleid hebben, dat aan de heeren G. Reuvers en H. C. A. Roosa ontslag uit den dienst dier vennootschap is ver leend. Ged. Staten stelden voor ever als de vorige malen bij verzoeken van de betrok kenen zelf deze kwestie in nam Jen van Jen Raad van Bestuur der P.Z.E.M. te stellen ter afdoening. De heer Adriaanse (v.d.) is niet be vredigd en wil komen tot eene commisric van onderzoek, die over tijd moet be schikken om het groot© dossier over deze ontslagen te door worstelen; voor dp statenleden is dit niet te doen, omdat zij zoo verspreid wonen. De heer de Paauw (s.d.a.pj meent, dat deze zaken alsnog voor het heldsgerecht kunnen worden gebracht, waarbij de heer Adriaanse zich ten slotte aansluit. Na bestrijdigimg namens Ged. Staten door den heer Dieieman en mede door de statenleden van 't Hof (a.r.) en v. d. Wart (c.h.) wordt het voorstel om te trachten de zaak voor het scheidsgerecht te brengen, verworpen met 29 tegen 9 stemmen, die der v.d. en s.d.a.p. Vervolgens kwamen verschillen:© stuk ken aan de orde, alle betrekking hebbende op de eleclrificaitie van de provincie. Het eerste betrof de stand van zaken in Zeeuwsch-Vlaanderen, dat reeds enkele jaren geleden geëleclrificeerd werd. Verschillende heeren juichten het toe, dat er vooruitgang is te bespeuren, maar Irongen aan op een tegemoetkomende houding bij de onderhandelingen inzake de overname van de centrale en het net te Terneuzen, vooral ook inzake den stroomprijs. Ook werd aangedrongen op meer open baarheid inzake de onderbande1 in gen over de Rijksconcessie. Namens Ged. Staten deelde de heer Dieieman mede, dat er zaken zijn, die inen op verzoek van den minister niet in het openbaar mag mededeelen. Vervolgens kwamen de plannen van den middengroep aan de orde, welke Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland omvat, en waarvoor nu weer een eigen centrale in overweging is. De heer Van 'l Hof (a.r.) wees ex" op, dat men telkens van plan veranderd. Na dat reeds besloten was stroom te betrekken van de P. N. E. M., werd met de cen trale der Trammaatschappij te Vlissin- gen onderhandeld, en nu spreekt men weer over een eigen centrale. Spreker stelt een aantal wagen aan Ged. Staten en er moeilijkheden zijn met de P. N. E. M„ of de P. N. E. M. geen stroomleverings- c on tract met voor dit deel van Zeeland wenscht te sluiten; of ook de Trammaat schappij dat niet wil; waarom men dan een eigen centrale wil; of samen werking met Middelburg inzake levering aan het platteland van Walcheren onmogelijk is geblekenof een contract met Vlissimgein op korten termijn niet mogelijk iswaarom geen schrijven van Middelburg is over gelegd en of Ged. Staten bereid zijn het desbetreffende Statenbesluit loyaal uit te voeren, opdat de Bevelaniden en Walche ren, niet langer op, stroom moeten wachten. De heer O verhof (s.d.a.p.) zegt, dat men steeds weer met wat anders komt en nu is men op het uitgangspunt, een eigen centrale, terug. Spreker hoopt, dat er nu een einde aan zal komen, maar hoopt toch dat men ook nog nader onder de oogen zal zien het leggen van een kabel onder de Schelde idoor, waardoor de centrale te Westdorpe op volle capaciteit zal komen en men kan dan te Goes een noodcentrale bouwen voor het geval er iets aan den kabel mocht haperen. De heer Welleman (v.d.) meent dat de Staten recht hebben op volledige bespre kingen van kosten voor de verschillende plannen en meent, dat de kwestie van die M.A.B.E.G.-gasfabrieben op Zuid-Beve land er makkelijker voor staat, nu deze maatschappij wellicht b.nnen afzienbaren tijd de verliezen niet meer zal kunnen dekken. De heer Kodde (St. Geref.) waagt of een eigen centrale wel rendabel zal zijn. Spr. meent, dat het hoog tijd wordt, dat men een oplossing krijgt, want nu zijn er reeds menschen, die een benzine-motor aanschaffen en dit is weer schade voor later. De heer OnderJijk (s.d.) meent, dat men niet buiten de gemeente Middelburg, die reeds plannen maakte, om mag werken. Toegezegd werd, dat Ged. Staten op al deze vragen in de volgende vergadering antwoord zullen geven. Hierna kwam het voorstel aan de orde om een deel van den Noord'groep (omvat tende Schouwen en DuivelanJ, Tholen en St. P'hilipsland) van stroom te voorzien. De heer Welleman (v.d.) vindt het wel jammer, dat men nu alleen gegoede plaat sen zal gaan helpen, maar zal toch voor stemmen. Ook de heeren Sonke (a.r.), Overhof (s.d.a.p.), van Oeveren (v.b.) en Kodde (St. Geref.) steunen het voorstel al of niet met enkele opmerkingen. De heer v. d. Weijde (Ged. Staten) brengt dank voor den steun1, waarna het voorstel z.h.s. wordt aangenomen. Dit zelfde geschiedt met het voorstel om aan de P. Z. E. M. een crediet van f63.000 te verleenen voor het overnemen van de netten van de gemeeni'je Koewacht en IJzendijke en met het voorstel om een leening van f 485.000 aan te gaan voor de bovengenoemde electrificatie van een deel van den noordgroep. Nog werden voorstellen aangenomen tot wijziging der begrootingen 1927 en 1928, waarna de najaarszitting 1927 door den commissaris der Ivoaingin in naam der Koningin werd gesloten. De Vrijzinnigen en het Ambtsgebed. Bij zijn betoog tegen het instellen van een Ambtsgebed in de vergade ringen van de Staten van Zeeland heeft de heer J Welleman het vrijzinnig- godsdienstig standpunt o a. met de vol gende woorden toegelicht «Niet omdat we de waarde van religie voor mensch en maatschappij en daardoor voor ons cultureele en maatschappelijke leven zouden onder schatten Maar die waarde ligt voor ons niet in een formalistisch, in een in onderling overleg opgesteld gebeds formulier. Integendeel, daardoor wordt naar onze innige overtuiging de religie naar omlaag getrokken Voor ons Vrijzinnig Godsdienstigen, ligt de waarde der religie niet in eenig uiterlijk vertoon, waardoor juist het echt godsdienstig leven zoo gauw en zoo vaak verstijft en verschrompelt tot wat gewoonte gedoe, met ten slotte niet anders dan schijn, een laagje ver nis, dat er op ligt Voor ons ligt de waarde en de erkenning van religie 11 het leven zelf, in de wijze, waarop het leven wordt geleefd In diepen eerbied kijken we daarbij op tegen het meest verheven voorbeeld, van onzen Grooten Meester, die op meerdere plaatsen ook opkwam tegen formalisme en kerkleer en zijn groote gebod gaf in weinige woorden Hebt uwen naasten lief als uzelf Die naas tenliefde kan alleen blijken uit daden en zoo kunnen we in de staten door onze besluiten toonen, religieuse men schen te zijn, dwz menschen, die willen samenwerken om aan het grootst mogelijke aantal personen den kans op het grootst mogelijke geluk te geven. Liefde tot den naaste, dat is onze religie Wij erkennen gaarne, dat deze naas tenliefde ook voorkomt bij dogmatici, maar niet als een vanzelfsprekend ge volg van die dogmatiek Men zal ons toch toegeven dat het denkbaar is, dat het zelfs voorkomt, dat iemand, die zich een afgerond, logisch goed sluitend stelsel van begrippen over God en mensch en wereld, over zonde en ver - zoening, over dood en leven heeft toe geëigend, toch in werkelijkheid niet vroom is, ja goddeloos leeft. En daartegenover kan het voorko men, dat iemand, die slechts zeer ge brekkig, ja totaal onjuiste begrippen heeft omtrent God en goddelijke din- hen, toch zoo echt vroom zoo wezen lijk godsdienstig is Naar onze meening staat de laatste geestelijk veel hooger dan de eerste. Dat vloeit vanzelf uit onze vrijzinnige beginselen voort, welk inhouden, dat ieder mensch het recht heeft, op eigen wijze zijn zaligheid te zoeken, en hieruit vloeit weer logisch voort, dat vrijzinnig synoniem moet zijn met verdraagzaamheid tegenover andersdenkenden, wat niet wil zeggen, dat die verdraagzaamheid moet leiden tot eigen beginselloosheid. Voor ons is bidden een zaak des gemoeds, een zich ten volle vereen zelvigen met zijn God Een dergelijk gewijd oogenblik kan niet van buiten af worden opgelegd, kan zeker niet op bepaalde, regelmatig terugkee rende tijden worden opgelegd, dat moet van binnen uitgaan. We meenen hier mede conform te zijn met den geest van Jezus, die als plaats voor het ge bed niet de openbare tribune, maar de binnenkamer voorschreef. Nu zou men kunnen zeggen, dat alles levert geen gronden om tegen zulk voorstel te stemmen Jawel, omdat daardoor naar onze overtuiging, de menschheid wordt afgevoerd van den weg, waarop wij haar gaarne willen hebben In religie zien we een groote macht ten goede, maar in schijngodsdienst zien we een onmetelijk kwaad. En nu wordt dat laatste, naar onze overtuiging in de hand gewerkt, wanneer men de hei ligste dingen verlaagt tot een regle mentair voorschrift. Art zooveel van het reglement van orde zal voortaan voorschrijven, dat de vergaderingen zullen worden ge opend met het voorlezen van een ge bedsformulier. De leden der vergadering moeten zich daaraan onderwerpen. Spr. wordt niet gevraagd of dit indruischt tegen hunne godsdienstige opvatting, er wordt ook niet anderzijds gevraagd of de gemoedsstemming van ieder dusdanig is, dat hij werkelijk met zijn God een kan zijn. Bidden staat voor geschreven en er zal gebeden worden. Heel gauw wordt men daaraan gewend en al heel gauw wordt vergeten dat een der meest heilige handelingen wordt verricht. Eerbied kweeken voor den

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1928 | | pagina bijlage 2