RUITENBOER
JV. 125.
Vrijdag 21 October 1927
1116 Jaargang.
Bij dit nummer be
hoort een bijvoegsel.
De gesloten hand.
SAMOS PRIMA
f 1,10
Fa. i. A. L. G. WITTE
Binnenland
STElritABAK
ABONNEMENT
Prijs per kwartaal, in Goes f2,
buiten Goes f2,
Afzonderlijke nummers 5 cent.
VerschijntMaandag-, Woensdag
en Vrijdagavond.
mmm m courant
UitgaveNaamlooze Vennootschap Goesche Courant - J en Kleeuwens Ross Drukkers- en Uitgeversbedrijf
ADVERTENTIEN
van 15 regels f 1.20, elke regel
meer 24 cent. Driemaal plaatsing
wordt tweemaal berekend.
Dienstaanbiedingen en aanvragen 15
cent per regel. Advertentiën worden
aangenomen tot 12 uur voormiddag.
In tijden als deze, dat een algemeen©
herleving van de bedrijvigheid op al er-
iei gebied te bespeuren va,lt, alls een ge
volg van die voortschrijdende opbouw van
hetgeen door dien oorlog verwoest werd,
zichtbaar en onzichtbaar, nu nieuwe za
ken, nieuwe bedrijven gevestigd worden,
nieuwe artikelen en fabrikaten dagelijks
op die wereldmarkt komen, is het soms
merkwaardig om te zien, hoe van twee
producten bijvoorbeeld uit dezelfde bran
che, met dezelfde mate van reclame on
der de aandacht van liet publiek gebracht;,
het eeme na verloop van tijd den ver
vaardiger goede winst brengt, terwijl het
andere zijn door reclame geforceerde af
zet langzaam verliest, om ten slotte geheel
„er uit" te raken. D,i(t is een voorbeeld!,
dait men zoo klein of zoo< groot kan op
vatten, als men zelf wil. Men kan na
melijk zich afvragen, hoe het bijv. komt,
dat de ééne arbeider altijd goed en iloo-
nend werk vindt, en de ander niiet, of
wel, dat de eene groot-fabrikant zooveel
succes heeft en de ander niet. De wetten,
die het weLslaigen van beilde categoriëm
(en van deze beide niiet alleen, doch ten
slotte allen en alles) 'beheerschen, zijn
dezelfde.
Vanwaar dushet verschil in succes?
Wei, hoor nu eens, wat de president van
het enorme Amerikaansche automobilel-
concern „General Motors" onlangs juist
over dit punt zeilde: Elke fabrikant, die
heit publiek een bepaald1 aantal dollars
waarde geeft en dat opbouwend en eerlijk
doet, zal een zeker deel van de markt
krijgen, dat behoort bij dat aantal dol
lars. Er is ruimschoots gelegenheid' in
de wereld heden ten dage voor mr. bord.
om het publiek eerlijke waarde te geven
wat hij ook zal dolen natuurlijk met'
hot resultaat dat hij een enorm aantal
wagens per jaar zal verknopen. En er is
een even groote gelegenheid voor de Gene
ral Motors om het publ.ek eerlijke waande
te geven voor een hoogeren prijs en even
eens een zeer groot aantal wagens per
jaar te verkoopen.
Behalve dus dat deze president van de
General Motors een einde maakte aan het
fabeltje, alsof fabrikanten iin dezelfde
branche altijd speciaal concurrenten (d. i.
volgens het spraakgebruik eigenlijk: vij
anden zouden moe ben zijn, gaf hij aan,
wat de eerste vereischten zijn, de fun
damenten, waarop het succes moet be
rusten. Namelijk het „dienen", het ver-
in luxe rietverpakking
Wijnhandel, Goes.
I.
FEUILLETON
DOOR ETHEL M. DELL.
„Wilt u niet gaan zitten?" vroeg hij.
„Dan zal ik het u vertellen.."
Zij nam tegenover hem plaats. „Nu?
Met gefronste wenkbrauwen keek hij
even naar die kaarten. Dan: „Het is een
tooverspelietje. Mag ik u de toekomst
voorspellen'?"
Zij aarzelde.
Nu keek hij op. „U bent toch niet
bang?"
Met een zekeren ernst in haar staal
grijze oogen ontmoette zij zijn biiK.
„O neen, niet bang alleen sceptisch
„Alleen sceptisch!" herhaalde hij. „Dat
is een kwaal van de heele wereld. Maar
met een beetje fantasie kan je wei doen
alsof. Of houdt u daar niet van?
„Niet bijzonder."
Zijn blikken zagen haar uitdagend aan.
„Misschien hebt u fioo.t een verdoovend
middel noodig gehad?' vroeg hij koel.
Zij keek hem eenigszins verbaasd aan.
„Wat bedoelt u?"
Hij leunde wat over de tafel heen. „U
weet wat een verdoovend middel uitwerkt,
schaffen van goede diensten of het fa
briceer en van goede producten, met „eer
lijke waarde", waarbij het publek dus
redelijke waarde verkrijgt voor zijn geld.
Begonnen moet dus worden met te geven.
En indien men dit eerlijk doet, kan men
niet anders, dan succes daarvan verwach
ten. We ontvangen, naar de mate, dat
wij geven, of dit nu gepresteerde arbeiid
of automobielen zijn. Zoodat we tenslotte
tot db grondwaarheid komen, die in het
oude gezegde ligt besloten: „De geslo
ten hand' kan niet ontvangen'. Nietwaar,
het is moeilijk, om in een stijf gesloten
vuist iets te wallen ontvangen. Maar wan
neer men de handen tot geven bereid uit
strekt, zie, dan zijn we daardoor meteen
in staat om te ontvangen, iin onze open
handen
En dit mooie beeld geldt niet alleen
voor zaken, voor den maker van automo
bielen of van lucifers, of voor den een-
voudigen arbeider. Het geldt op elk gebaad
in ons leven anders zou het immers
ook geen universeels, geen grond waarheid
zijn? Wanneer ge vriendelijkheid zoudt
wenschen van hen, met w jen ge in aanraking
komt, dan kunit ge die niet verwachten
wanneer ge hen met een norsch gezicht
(„de gesloten hand") tegemoet komt, doch
wel, wanneer ge begint mat zelf iets te
„geven", dat wil zeggen, wanneer ge be
gint met de anderen vriendelijk tegemoet
te komen („de open hand"). Wilt ge
vertrouwd worden? Maar begin dan met
zelf te vertrouwen. Of eerlijk behandeld
worden, of beleefdheid, hulpvaardigheid,
goedb gezindheid ervaren? Er is maar
één weg daartoe, en dat iste be-
ginnen eerst zelf die fijn-menschelijko
eigenschappen te demonstreeren en te
leven.
Het is een aardig zinnebeeld, dat van
die „open" en „gesloten".hand.
De K. L. M.
De afgeioopen zomer is voor de lacht-
vaart in het' algemeien en voor db Kon.
Lucbtvaart-Maaltschappij in het bijzonder
een seizoen van kraebtigen vooruitgang
geweest. Het luchtverkeer is sterk toe
genomen en er is gebleken van een steeds
stijgende belangstelling van het publiek
ervoor. In de door den heer H. Martin,
waarnemend directeur van de K. L. M„
meegedeelde gegevens omtrent den zomer
dienst spiegelt zich deze vooruitgang af.
Op de door de K. L. M. zelfstandig
geëxploiteerde lijnen (Londen en Parijs)
en de lijnen, welke zij in belangengemeen
schap met andere maatschappijen exploi
teert (BremenHamburgKopenhagen-
Malmö, Brussel en Bazel) bedroeg het
vervoer gedurende den zomerdienst al
leen 11.023 passagiers (zomerdiens11926
3495), 237.179 K.G. goederen (150.028
K.G.), 17.365 K.G. post (2046 K.G.)
en 9434 K.G. pakketpost (3631 K.G.).
Het reizigers vervoer is dus verdubbeld,
het goederenvervoer met 50 pet. toegeno
men, het postvervoer heeft het 8-voudige
en het pakketpost vervoer het 3-voudige
gewicht van 1926 bereikt. Veel beeft hier
nietwaar Het verzacht de pijnen wat. Nu
een beetje humbug werkt hetzelfde uit
voor dien geest. Natuurlijk gelooft u er
niets van. Ik zelf trouwens ook niet. Maar
een mensch kaïn toch niet altijd in dien
verschrikkelijken afgrond' van scepticisme
blijven staren. Er moet toch ook een
beetje romantiek in het leven zijn."
Zij keek hem recht in zijn uitdagende
oogen. De ernst was nog in de hare.
„Dus u wilt een beetje romantiek in
het mijne brengen?" vroeg zij met een
zach'ten, onwillekeurigen zucht.
Hij maakte een buiging voor haar. „Als
u het mij toestaan wilt."
„Om uw verveling te verdrijven?" op
perde zij glimlachend.
„En de uwe", glimlachte hij, de kaar
ten opnemend, terug.
Zij ging er niet verder op in, keek
slechts naar zijn handen, die vlug de kaar
ten in geheimzinnig© hoopjes op het ta
feltje legden.
Er volgde een oogenblik van stilte, waar
na hij weer op zijn temerigen, onverschil
ligen toon begon.
JZoudt u mij uw voornaam willen zeg
gen? Het is voor het spel beslist noodig,
anders zou ik het u natuurlijk niet vragen.
„Ik heet Anne", zeidb zij.
Het lawaai beneden hen was minder
geworden, wat haar eenige kalmte scheen
te geven. De spanning was uit haar hou-
ig verdwenen. Zij zat met haar kin in
haar hand'.
toe bijgedragen, dat de K. L. M. zelve
zich ook in het buitenland voor het vracht
vervoer en postvervoer heeft gespannen.
Zij heeft te Kopenhagen een eigen bureau
geopend', dat het reeds bizomder druk
heeft en veel vervoer trekt, en het bureau
te Londen is gereorganiseerd, zoodat het
effectiever werkt. Op 1 Januari a.s. volgt
de opening van een eigen K. L. M.-bureau
te Parijs in samenwerking miet de Hoi-
iand-Amerkalijn en de (Neder1 andsclhe)
Knickerbocker-tours. De K. L. M. gaat
dan naar Le Bourget met eigen auto's
rijden en behartigt op hot vliegveld zelf
ook eigenhandig de goederen- en post-
expeditie.
Er valt ook een geleidelijke vermeer
dering van het reizigersverkeer tusschen
Amsterdam en Rotterdam te bespeuren
887 personen alleen gedurende den zomer
tegen 659 in het geheele jaar 1926.
Dank zij het gebruik van betere instru
menten en de toepassing van radio-tele-
fonie en de radio-peiling, slaagden de
vlieg tuigbestuurdërs dier K. L. M. er in
om, ondanks vaak hoogst ongunstige weers
omstandigheden, een zeer bevredigende re
gelmatigheid in het verkeer te behouden.
De voortreffelijke vl egei gen schappen der
Fokker vlieg tuigen spelen daarbij natuur
lijk ook een groote rol.
Op de zuivere K. L. ff .-lijnen be
droeg de regelmatigheid gemiddeld 98
pet., op de lijnen der samenwerkende
maatschappijen 97 pet.
Veel aandacht is besteed aan .de be
strijding der ludhtziekte, met name door
het vliegen in hoogere en daardoor rusti
ger luchtlagen, hetgeen thans ook bij
slecht zicht mogelijk is, juist door de
bovengenoemde betere middelen van na
vigatie.
In het geheel voerden de K. L. M.-
vliegtuigen op de regelmatige lijnen 1466
vluchten uit, waarbij zij in 4109 uren,
676.656 K.M. aflegden, of wel pl.m. 17
maal den omtrek der aarde.
Onze kweekers hebben in grooter hoe
veelheden dan ooit hun snijbloemen ten
vervoer aangeboden, niet alleen op de
K.L.M.-iijnen, maar ook op de Duitsche
en daardoor nieuwe afzetgebieden kunnen
vinden of bestaande kunnen vergrooten.
De hoeveelheid kranten, welke de K.L.M.
dagelijks overbrengt, is gaandeweg toege
nomen en vormt, met die bloemen een aan
zienlijke vaste lading. Voor de eerste
maal werden Engeisclie bladen ook op
de transito-verbindingen naar Duitsch-
land, Denemarken, Noorwegen en Zwe
den meegenomen. In het internationale
goudver voer speelt de luchtvaart een steeds
omvangrijker rol, hetgeen dezen zomer
herhaaldelijk bewezen is.
Een ander tastbaar bewijs van de toe
nemende belangstelling van het publiek
in de luchtvaart wordt geleverd, door het
aantal plezierreizigers. In 1926 telde de
K. L. M. in het zomerseizoen 2464 ple
ziervliegers. In 1927 15.253, of wel ©en
vermeerdering met 519 pet. Schiphol staat
met het grootste aantal pleziervluclitem
bovenaan (6268), dan volgt Waalhaven
(met 6049.)
Het aantal aanvragen voor pleziervluch-
ten in de provincie kon de K. L. M. niet
af. De bijzondere vluchten buiten bet ge-
Mooi was zij volstrekt niet, maar toch
bezat zij die onbeschrijfelijke bekoring,
welke steeds een aantrekkingskracht uit
oefent. Er was in iedere beweging van
haar een vorstelijke gratie, die haar dade
lijk deed opvallen, ofschoon zij in het
geheel geen moeite deed de aandacht
te trekken. Op haar gelaat lag een trek
van onuitsprekelijke moeheid'.
„Hoe oud is u?" vroeg hij.
Vij f-en-twinti g
Hij keek haar aan.
„Ja, vijf-en-twintig", herhaalde zij.
„Vandlaag ben ik vijf-en-twintig gewor
den".
Hij keek haar een paar seconden strak
aan, keerde dan weer tot zijn kaarten
terug.
Zonder veel belangstelling bleef zij
naar hem kijken. De dansmuziek naderde
db finale. Het geroezemoes van stem
men had1 opgehouden. Blijkbaar waren ve
len met dansen uitgescheiden.
Plotseling begon hij weer te spreken.
„Houdt u van diamanten?"
Zij glimlachte bij die vraag. „Ja, dat
wel, maar dol ben ik er niiet op."
„Neen", zeide hij, zonder zijn oogen
op te slaan. „Op dit oogenblik is u nog
nergens dol op. Maar dat zal wel gauw
komen".
„Dat lijkt me niet zeer waarschijnlijk."
„En toch is het zoo". Hij manoeuvreer
de vlug de kaarten met zijn eene hand.
„Uw oogen zijn nog niet geopend1. Ik zie
M
LicnrEÓeuO'OE
ROOKTABAK
R00DE-STER
ïnecToMM,
THEODORUS
MIEMEIJER
GROHIHGEH
Er is heel wat veranderd in de jaren, die achter
ons liggen. En veel daarvan verjaagt de rust, welke
vroegere tijden kenmerkte.
Is het dan niet goed te weten, dat er onder al
hetgeen veranderde en nog dagelijks wisselt, één
ding is dat bleef en het karakter van het verleden in
het heden bewaart?
ROODE-STER-tabak vormt dit rustpunt temidden
van alles, wat komt en gaat. STER-TABAK was
goed, is goed en zal goed blijüen.
Wie daarom waarlijk smakelijk wil rooken, kiest
ROODE-STER, die zichzelf gelijk bleef en dus
waarborg voor de toekomst biedt.
N.V. o.h. THEODORUS NIEMEIJER, Groningen en Rotterdam
Mfke ït d de beste
- "Ad. - -
woaie dienstprogramina hebben dezen zo
mer een groote rol gespeeld. De K. L. M.
beeft o.a. postvludhten georganiseerd op
Marseille, waarvan die op 21 April, waar
bij db vliegtuigbestuurders Beekman en
Tepas op één dag heen en weer vlogen en
db geheele post aan boord van de Slamat
wisten te brengen, welke op haar beurt de
ze weer te' Sabang afgaf aan het vliegtuig
van den Marine- Luchtvaart Dienst, een
der merkwaardigste is.
Ook het groot-toerisme is door de
K. L. M. a. b. w. geschapen, daar geen
enkele maatschappij ter wereld er op
kan bogen bijzondere vluchten in zulk
een omvang en zulk een verscheidenheid
te hebben uitgevoerd als de K. L. M. met
die piloten Geysendorffer en Scholte
en dén werktuigkundige Weber deden in
db H-N.A.D.P. ten behoeve van den
heer Van Lear Black, en geen maat
schappij zich ook tot db uitvoering zui-
ker vluchten in staat achtte.
De vluchten, die deze eerste luchttoe-
een opwindienden tijd voor u komen. Eerst
zult u ziek worden. En heel lang zal dot
niet uitblijven."
„Ik ben nog nooit ziek geweest", zei
de zij.
„Niet? Dat zal dian een beproeving
voor u zijn, ik hoop niet al te ernstig.
Wordt u zenuwachtig
„In het minst niet".
„Ha, dat is goed, want hier komt
Ruibenkoning. Hij heeft een ernstige lief
die voor u opgevat, en indien u iets van
een hart hebt, wat ik niet uit kan maken,
dan moet u de Koningin worden. Neen,
hier komt db Boer vervloekte onbe
schaamde kerel! en bij Jupiter, waar
achtig gevolgd door het ontbrekend© hart.
Ik ben erg blij, dat u er ten minste een
hebt, ook al staat de Koning er buitien.
Het schijnt, diat u eeniige moeilijkheden
met d'en Boer zult hebben. Neem u dus
voor hem in acht." Hij keek haar even
aan. „Neem u voor hem in acht", her
haalde hij met nadruk. „Het is een ge
vaarlijke deugniet. De Koning is de man
voor u".
Zij luisterde naar zijn waarschuwing
met het haar eigen flauwe glimlachje, dat
haar gelaat verzachtte, maar nooit tot
haar oogen scheen te komen.
Eenige seconden bleef'hij zwijgend naar
db kaarten staren. l„Ja", zeide hij, „ik zie
een opwindende toekomst voor u. Ik hoop,
dat u aan mij zult denken, wanneer u
uw levensdoel bereikt hebt. Ik zou de
rist heeft gedaan, vormen een uiterst
merkwaardige lijst. In het geheel zijn het
er 71, met een totaal af gelegden afstand
van 71.099 K.M. of bijna tweemaal den
omtrek van db aarde.
Gedurende den winter zuilen weer nieu
we vliegtuigbestuurders bij de K. L. M.
in opleiding worden genomen. De Lucht
vaart afdeeiing zal voorloopig 6 piloten
ais tweede bestuurders bij de K. L. M.
dbtacheeren, welke dan bij de K. L. M.
op Schiphol, naast het practisch onder
wijs op db route, nog speciaal een cursu9
zullen volgen in verschillende vakken, als
radio, meteorologie, radiopeiling enz.,
welke voor dbn burgerviiegtuigbestuiur-
dbr onmisbaar zijn.
Bovendien zal de K. L. M. een bijna
even groote groep van vliegende werk
tuigkundigen opleiden. Aan deze boord-
mecaniciens is bij het in gebruik stellen
van groote meermotorige vliegtuigen een
bepaalde behoefte ontstaan. Terwijl de
bestuurdbr zich- met de eigenlijke be-
gunst van Uw Majesteit zeer op prijö
stellen".
„Ik zal u een plaatsje aan het hof
geven als nar der Koningin.".
Hij keek haar scherp aan, ving haar
glimLach op en boog plechtstatig. „Uwer
Majesteits meest nederige dienaar", ant
woordde hij; „ik aanvaard mijn betrek
king van af dezen dag. U zult mijn kap
en bellen vooraan in het gedrang zien,
wanneer u uitrijdt, om gekroond te wor
den."
„Is u er zoo zeker van, diat er een
kroning zijn zal?"
„Dat spreekt vanzblf", antwoordde hij
met een vaste overtuiging in zijn stem.
„Zelfs indien ak al getrouwd mocht
zijn?"
Hij fronste zijn wenkbrauwen. „Zoo
teemde hij. „Jal dat maakt de zaak in
gewikkelder! Toch" hij heek weer
in de kaarten. „Het lijkt vrij zeker. Zat
die rakker van ©en boer er niet tusschen,
daij zou ik zeggen, dat hst beslist zeker
was. Hij koimt tusschen den Koning en
het hart, ziet u. Als ik u was, zou ik
niet te intieon met hem zijn."
Nog steed's glimlachend stond zij op.,
„Ik beloof u, da,t ik hem op een eer
biedigen afstand zal houden. Goeden
avond'.
(Wordt vervolgd).