RUITENBOER JV. 125. Vrijdag 21 October 1927 1116 Jaargang. Bij dit nummer be hoort een bijvoegsel. De gesloten hand. SAMOS PRIMA f 1,10 Fa. i. A. L. G. WITTE Binnenland STElritABAK ABONNEMENT Prijs per kwartaal, in Goes f2, buiten Goes f2, Afzonderlijke nummers 5 cent. VerschijntMaandag-, Woensdag en Vrijdagavond. mmm m courant UitgaveNaamlooze Vennootschap Goesche Courant - J en Kleeuwens Ross Drukkers- en Uitgeversbedrijf ADVERTENTIEN van 15 regels f 1.20, elke regel meer 24 cent. Driemaal plaatsing wordt tweemaal berekend. Dienstaanbiedingen en aanvragen 15 cent per regel. Advertentiën worden aangenomen tot 12 uur voormiddag. In tijden als deze, dat een algemeen© herleving van de bedrijvigheid op al er- iei gebied te bespeuren va,lt, alls een ge volg van die voortschrijdende opbouw van hetgeen door dien oorlog verwoest werd, zichtbaar en onzichtbaar, nu nieuwe za ken, nieuwe bedrijven gevestigd worden, nieuwe artikelen en fabrikaten dagelijks op die wereldmarkt komen, is het soms merkwaardig om te zien, hoe van twee producten bijvoorbeeld uit dezelfde bran che, met dezelfde mate van reclame on der de aandacht van liet publiek gebracht;, het eeme na verloop van tijd den ver vaardiger goede winst brengt, terwijl het andere zijn door reclame geforceerde af zet langzaam verliest, om ten slotte geheel „er uit" te raken. D,i(t is een voorbeeld!, dait men zoo klein of zoo< groot kan op vatten, als men zelf wil. Men kan na melijk zich afvragen, hoe het bijv. komt, dat de ééne arbeider altijd goed en iloo- nend werk vindt, en de ander niiet, of wel, dat de eene groot-fabrikant zooveel succes heeft en de ander niet. De wetten, die het weLslaigen van beilde categoriëm (en van deze beide niiet alleen, doch ten slotte allen en alles) 'beheerschen, zijn dezelfde. Vanwaar dushet verschil in succes? Wei, hoor nu eens, wat de president van het enorme Amerikaansche automobilel- concern „General Motors" onlangs juist over dit punt zeilde: Elke fabrikant, die heit publiek een bepaald1 aantal dollars waarde geeft en dat opbouwend en eerlijk doet, zal een zeker deel van de markt krijgen, dat behoort bij dat aantal dol lars. Er is ruimschoots gelegenheid' in de wereld heden ten dage voor mr. bord. om het publiek eerlijke waarde te geven wat hij ook zal dolen natuurlijk met' hot resultaat dat hij een enorm aantal wagens per jaar zal verknopen. En er is een even groote gelegenheid voor de Gene ral Motors om het publ.ek eerlijke waande te geven voor een hoogeren prijs en even eens een zeer groot aantal wagens per jaar te verkoopen. Behalve dus dat deze president van de General Motors een einde maakte aan het fabeltje, alsof fabrikanten iin dezelfde branche altijd speciaal concurrenten (d. i. volgens het spraakgebruik eigenlijk: vij anden zouden moe ben zijn, gaf hij aan, wat de eerste vereischten zijn, de fun damenten, waarop het succes moet be rusten. Namelijk het „dienen", het ver- in luxe rietverpakking Wijnhandel, Goes. I. FEUILLETON DOOR ETHEL M. DELL. „Wilt u niet gaan zitten?" vroeg hij. „Dan zal ik het u vertellen.." Zij nam tegenover hem plaats. „Nu? Met gefronste wenkbrauwen keek hij even naar die kaarten. Dan: „Het is een tooverspelietje. Mag ik u de toekomst voorspellen'?" Zij aarzelde. Nu keek hij op. „U bent toch niet bang?" Met een zekeren ernst in haar staal grijze oogen ontmoette zij zijn biiK. „O neen, niet bang alleen sceptisch „Alleen sceptisch!" herhaalde hij. „Dat is een kwaal van de heele wereld. Maar met een beetje fantasie kan je wei doen alsof. Of houdt u daar niet van? „Niet bijzonder." Zijn blikken zagen haar uitdagend aan. „Misschien hebt u fioo.t een verdoovend middel noodig gehad?' vroeg hij koel. Zij keek hem eenigszins verbaasd aan. „Wat bedoelt u?" Hij leunde wat over de tafel heen. „U weet wat een verdoovend middel uitwerkt, schaffen van goede diensten of het fa briceer en van goede producten, met „eer lijke waarde", waarbij het publek dus redelijke waarde verkrijgt voor zijn geld. Begonnen moet dus worden met te geven. En indien men dit eerlijk doet, kan men niet anders, dan succes daarvan verwach ten. We ontvangen, naar de mate, dat wij geven, of dit nu gepresteerde arbeiid of automobielen zijn. Zoodat we tenslotte tot db grondwaarheid komen, die in het oude gezegde ligt besloten: „De geslo ten hand' kan niet ontvangen'. Nietwaar, het is moeilijk, om in een stijf gesloten vuist iets te wallen ontvangen. Maar wan neer men de handen tot geven bereid uit strekt, zie, dan zijn we daardoor meteen in staat om te ontvangen, iin onze open handen En dit mooie beeld geldt niet alleen voor zaken, voor den maker van automo bielen of van lucifers, of voor den een- voudigen arbeider. Het geldt op elk gebaad in ons leven anders zou het immers ook geen universeels, geen grond waarheid zijn? Wanneer ge vriendelijkheid zoudt wenschen van hen, met w jen ge in aanraking komt, dan kunit ge die niet verwachten wanneer ge hen met een norsch gezicht („de gesloten hand") tegemoet komt, doch wel, wanneer ge begint mat zelf iets te „geven", dat wil zeggen, wanneer ge be gint met de anderen vriendelijk tegemoet te komen („de open hand"). Wilt ge vertrouwd worden? Maar begin dan met zelf te vertrouwen. Of eerlijk behandeld worden, of beleefdheid, hulpvaardigheid, goedb gezindheid ervaren? Er is maar één weg daartoe, en dat iste be- ginnen eerst zelf die fijn-menschelijko eigenschappen te demonstreeren en te leven. Het is een aardig zinnebeeld, dat van die „open" en „gesloten".hand. De K. L. M. De afgeioopen zomer is voor de lacht- vaart in het' algemeien en voor db Kon. Lucbtvaart-Maaltschappij in het bijzonder een seizoen van kraebtigen vooruitgang geweest. Het luchtverkeer is sterk toe genomen en er is gebleken van een steeds stijgende belangstelling van het publiek ervoor. In de door den heer H. Martin, waarnemend directeur van de K. L. M„ meegedeelde gegevens omtrent den zomer dienst spiegelt zich deze vooruitgang af. Op de door de K. L. M. zelfstandig geëxploiteerde lijnen (Londen en Parijs) en de lijnen, welke zij in belangengemeen schap met andere maatschappijen exploi teert (BremenHamburgKopenhagen- Malmö, Brussel en Bazel) bedroeg het vervoer gedurende den zomerdienst al leen 11.023 passagiers (zomerdiens11926 3495), 237.179 K.G. goederen (150.028 K.G.), 17.365 K.G. post (2046 K.G.) en 9434 K.G. pakketpost (3631 K.G.). Het reizigers vervoer is dus verdubbeld, het goederenvervoer met 50 pet. toegeno men, het postvervoer heeft het 8-voudige en het pakketpost vervoer het 3-voudige gewicht van 1926 bereikt. Veel beeft hier nietwaar Het verzacht de pijnen wat. Nu een beetje humbug werkt hetzelfde uit voor dien geest. Natuurlijk gelooft u er niets van. Ik zelf trouwens ook niet. Maar een mensch kaïn toch niet altijd in dien verschrikkelijken afgrond' van scepticisme blijven staren. Er moet toch ook een beetje romantiek in het leven zijn." Zij keek hem recht in zijn uitdagende oogen. De ernst was nog in de hare. „Dus u wilt een beetje romantiek in het mijne brengen?" vroeg zij met een zach'ten, onwillekeurigen zucht. Hij maakte een buiging voor haar. „Als u het mij toestaan wilt." „Om uw verveling te verdrijven?" op perde zij glimlachend. „En de uwe", glimlachte hij, de kaar ten opnemend, terug. Zij ging er niet verder op in, keek slechts naar zijn handen, die vlug de kaar ten in geheimzinnig© hoopjes op het ta feltje legden. Er volgde een oogenblik van stilte, waar na hij weer op zijn temerigen, onverschil ligen toon begon. JZoudt u mij uw voornaam willen zeg gen? Het is voor het spel beslist noodig, anders zou ik het u natuurlijk niet vragen. „Ik heet Anne", zeidb zij. Het lawaai beneden hen was minder geworden, wat haar eenige kalmte scheen te geven. De spanning was uit haar hou- ig verdwenen. Zij zat met haar kin in haar hand'. toe bijgedragen, dat de K. L. M. zelve zich ook in het buitenland voor het vracht vervoer en postvervoer heeft gespannen. Zij heeft te Kopenhagen een eigen bureau geopend', dat het reeds bizomder druk heeft en veel vervoer trekt, en het bureau te Londen is gereorganiseerd, zoodat het effectiever werkt. Op 1 Januari a.s. volgt de opening van een eigen K. L. M.-bureau te Parijs in samenwerking miet de Hoi- iand-Amerkalijn en de (Neder1 andsclhe) Knickerbocker-tours. De K. L. M. gaat dan naar Le Bourget met eigen auto's rijden en behartigt op hot vliegveld zelf ook eigenhandig de goederen- en post- expeditie. Er valt ook een geleidelijke vermeer dering van het reizigersverkeer tusschen Amsterdam en Rotterdam te bespeuren 887 personen alleen gedurende den zomer tegen 659 in het geheele jaar 1926. Dank zij het gebruik van betere instru menten en de toepassing van radio-tele- fonie en de radio-peiling, slaagden de vlieg tuigbestuurdërs dier K. L. M. er in om, ondanks vaak hoogst ongunstige weers omstandigheden, een zeer bevredigende re gelmatigheid in het verkeer te behouden. De voortreffelijke vl egei gen schappen der Fokker vlieg tuigen spelen daarbij natuur lijk ook een groote rol. Op de zuivere K. L. ff .-lijnen be droeg de regelmatigheid gemiddeld 98 pet., op de lijnen der samenwerkende maatschappijen 97 pet. Veel aandacht is besteed aan .de be strijding der ludhtziekte, met name door het vliegen in hoogere en daardoor rusti ger luchtlagen, hetgeen thans ook bij slecht zicht mogelijk is, juist door de bovengenoemde betere middelen van na vigatie. In het geheel voerden de K. L. M.- vliegtuigen op de regelmatige lijnen 1466 vluchten uit, waarbij zij in 4109 uren, 676.656 K.M. aflegden, of wel pl.m. 17 maal den omtrek der aarde. Onze kweekers hebben in grooter hoe veelheden dan ooit hun snijbloemen ten vervoer aangeboden, niet alleen op de K.L.M.-iijnen, maar ook op de Duitsche en daardoor nieuwe afzetgebieden kunnen vinden of bestaande kunnen vergrooten. De hoeveelheid kranten, welke de K.L.M. dagelijks overbrengt, is gaandeweg toege nomen en vormt, met die bloemen een aan zienlijke vaste lading. Voor de eerste maal werden Engeisclie bladen ook op de transito-verbindingen naar Duitsch- land, Denemarken, Noorwegen en Zwe den meegenomen. In het internationale goudver voer speelt de luchtvaart een steeds omvangrijker rol, hetgeen dezen zomer herhaaldelijk bewezen is. Een ander tastbaar bewijs van de toe nemende belangstelling van het publiek in de luchtvaart wordt geleverd, door het aantal plezierreizigers. In 1926 telde de K. L. M. in het zomerseizoen 2464 ple ziervliegers. In 1927 15.253, of wel ©en vermeerdering met 519 pet. Schiphol staat met het grootste aantal pleziervluclitem bovenaan (6268), dan volgt Waalhaven (met 6049.) Het aantal aanvragen voor pleziervluch- ten in de provincie kon de K. L. M. niet af. De bijzondere vluchten buiten bet ge- Mooi was zij volstrekt niet, maar toch bezat zij die onbeschrijfelijke bekoring, welke steeds een aantrekkingskracht uit oefent. Er was in iedere beweging van haar een vorstelijke gratie, die haar dade lijk deed opvallen, ofschoon zij in het geheel geen moeite deed de aandacht te trekken. Op haar gelaat lag een trek van onuitsprekelijke moeheid'. „Hoe oud is u?" vroeg hij. Vij f-en-twinti g Hij keek haar aan. „Ja, vijf-en-twintig", herhaalde zij. „Vandlaag ben ik vijf-en-twintig gewor den". Hij keek haar een paar seconden strak aan, keerde dan weer tot zijn kaarten terug. Zonder veel belangstelling bleef zij naar hem kijken. De dansmuziek naderde db finale. Het geroezemoes van stem men had1 opgehouden. Blijkbaar waren ve len met dansen uitgescheiden. Plotseling begon hij weer te spreken. „Houdt u van diamanten?" Zij glimlachte bij die vraag. „Ja, dat wel, maar dol ben ik er niiet op." „Neen", zeide hij, zonder zijn oogen op te slaan. „Op dit oogenblik is u nog nergens dol op. Maar dat zal wel gauw komen". „Dat lijkt me niet zeer waarschijnlijk." „En toch is het zoo". Hij manoeuvreer de vlug de kaarten met zijn eene hand. „Uw oogen zijn nog niet geopend1. Ik zie M LicnrEÓeuO'OE ROOKTABAK R00DE-STER ïnecToMM, THEODORUS MIEMEIJER GROHIHGEH Er is heel wat veranderd in de jaren, die achter ons liggen. En veel daarvan verjaagt de rust, welke vroegere tijden kenmerkte. Is het dan niet goed te weten, dat er onder al hetgeen veranderde en nog dagelijks wisselt, één ding is dat bleef en het karakter van het verleden in het heden bewaart? ROODE-STER-tabak vormt dit rustpunt temidden van alles, wat komt en gaat. STER-TABAK was goed, is goed en zal goed blijüen. Wie daarom waarlijk smakelijk wil rooken, kiest ROODE-STER, die zichzelf gelijk bleef en dus waarborg voor de toekomst biedt. N.V. o.h. THEODORUS NIEMEIJER, Groningen en Rotterdam Mfke ït d de beste - "Ad. - - woaie dienstprogramina hebben dezen zo mer een groote rol gespeeld. De K. L. M. beeft o.a. postvludhten georganiseerd op Marseille, waarvan die op 21 April, waar bij db vliegtuigbestuurders Beekman en Tepas op één dag heen en weer vlogen en db geheele post aan boord van de Slamat wisten te brengen, welke op haar beurt de ze weer te' Sabang afgaf aan het vliegtuig van den Marine- Luchtvaart Dienst, een der merkwaardigste is. Ook het groot-toerisme is door de K. L. M. a. b. w. geschapen, daar geen enkele maatschappij ter wereld er op kan bogen bijzondere vluchten in zulk een omvang en zulk een verscheidenheid te hebben uitgevoerd als de K. L. M. met die piloten Geysendorffer en Scholte en dén werktuigkundige Weber deden in db H-N.A.D.P. ten behoeve van den heer Van Lear Black, en geen maat schappij zich ook tot db uitvoering zui- ker vluchten in staat achtte. De vluchten, die deze eerste luchttoe- een opwindienden tijd voor u komen. Eerst zult u ziek worden. En heel lang zal dot niet uitblijven." „Ik ben nog nooit ziek geweest", zei de zij. „Niet? Dat zal dian een beproeving voor u zijn, ik hoop niet al te ernstig. Wordt u zenuwachtig „In het minst niet". „Ha, dat is goed, want hier komt Ruibenkoning. Hij heeft een ernstige lief die voor u opgevat, en indien u iets van een hart hebt, wat ik niet uit kan maken, dan moet u de Koningin worden. Neen, hier komt db Boer vervloekte onbe schaamde kerel! en bij Jupiter, waar achtig gevolgd door het ontbrekend© hart. Ik ben erg blij, dat u er ten minste een hebt, ook al staat de Koning er buitien. Het schijnt, diat u eeniige moeilijkheden met d'en Boer zult hebben. Neem u dus voor hem in acht." Hij keek haar even aan. „Neem u voor hem in acht", her haalde hij met nadruk. „Het is een ge vaarlijke deugniet. De Koning is de man voor u". Zij luisterde naar zijn waarschuwing met het haar eigen flauwe glimlachje, dat haar gelaat verzachtte, maar nooit tot haar oogen scheen te komen. Eenige seconden bleef'hij zwijgend naar db kaarten staren. l„Ja", zeide hij, „ik zie een opwindende toekomst voor u. Ik hoop, dat u aan mij zult denken, wanneer u uw levensdoel bereikt hebt. Ik zou de rist heeft gedaan, vormen een uiterst merkwaardige lijst. In het geheel zijn het er 71, met een totaal af gelegden afstand van 71.099 K.M. of bijna tweemaal den omtrek van db aarde. Gedurende den winter zuilen weer nieu we vliegtuigbestuurders bij de K. L. M. in opleiding worden genomen. De Lucht vaart afdeeiing zal voorloopig 6 piloten ais tweede bestuurders bij de K. L. M. dbtacheeren, welke dan bij de K. L. M. op Schiphol, naast het practisch onder wijs op db route, nog speciaal een cursu9 zullen volgen in verschillende vakken, als radio, meteorologie, radiopeiling enz., welke voor dbn burgerviiegtuigbestuiur- dbr onmisbaar zijn. Bovendien zal de K. L. M. een bijna even groote groep van vliegende werk tuigkundigen opleiden. Aan deze boord- mecaniciens is bij het in gebruik stellen van groote meermotorige vliegtuigen een bepaalde behoefte ontstaan. Terwijl de bestuurdbr zich- met de eigenlijke be- gunst van Uw Majesteit zeer op prijö stellen". „Ik zal u een plaatsje aan het hof geven als nar der Koningin.". Hij keek haar scherp aan, ving haar glimLach op en boog plechtstatig. „Uwer Majesteits meest nederige dienaar", ant woordde hij; „ik aanvaard mijn betrek king van af dezen dag. U zult mijn kap en bellen vooraan in het gedrang zien, wanneer u uitrijdt, om gekroond te wor den." „Is u er zoo zeker van, diat er een kroning zijn zal?" „Dat spreekt vanzblf", antwoordde hij met een vaste overtuiging in zijn stem. „Zelfs indien ak al getrouwd mocht zijn?" Hij fronste zijn wenkbrauwen. „Zoo teemde hij. „Jal dat maakt de zaak in gewikkelder! Toch" hij heek weer in de kaarten. „Het lijkt vrij zeker. Zat die rakker van ©en boer er niet tusschen, daij zou ik zeggen, dat hst beslist zeker was. Hij koimt tusschen den Koning en het hart, ziet u. Als ik u was, zou ik niet te intieon met hem zijn." Nog steed's glimlachend stond zij op., „Ik beloof u, da,t ik hem op een eer biedigen afstand zal houden. Goeden avond'. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1927 | | pagina 1