liUilMnll fl£ iiUUuilli I Gravin Pia Woensdag 6 Juli 1927 1148 Jaargang. N\ 79. Buitenland LlNTVËLT's BAZAR Koloniën. School en kerk. Sport Land en Tuinbouw Rechtszaken. m l^yéi I Dienstaanbiedingen ea aanvragen 15 UitgaveNaamlooze Vennootschap Goesche Courant WiÉS8lB:W en Kleeuwens Ross' Drukkers- en Uitgeversbedrijf cent per regel. Advertentiën worden. aangenomen tot 12 uur voormiddag. ABONNEMENT Prijs per kwartaal, in Goes f2, buiten Goes f2, Afzonderlijke nummers 5 cent. Verschijnt: Maandag-, «Woensdag en Vrijdagavond. OVERZICHT. Het kabinet Poincaré. De Fransche minister van openbare werken Tairdieu, heeft te Belfort in e^n bijeenkomst van de onlangs ge organism" de unie der links-repulbliikteamiein een rede voering uitgesproken over bet werk van het kabinet-Poinoaré, waarvan hij deel uit maakt. Hij; heeft daarin een overzicht ge- gegeven van den economlschen en finian- cieelen vooruitgang van Frankrijk geduren de de regeeriitig van Poincaré. Tardieu dieed een beroep op zijn gehoor om het werk van de financieel© ein economische opheffing van het land voort te zetten. Tardieu bracht daarbij op welsprekende wijze hulde aan Poincaré. De animo van buitenlanders, zeide hij o.m., om Fransch staatspapier te koopen, bewijist hoezeer Frankrijks crediet is verbeterd en in de moderne wereld is crediet macht. Tar dieu zette uiteen, dat de Kiamerverkie ziing van het fvtoigend jaar de politiële moet steunen, die nu door de regeering van Poincaré wordt gevolgd. Hij drong aan op de vorming van een centrale partij. Zoo Frankrijk in staat is geweest met eigen krachten zich uit het moeras te hel pen, dan komt dat omdat zijn leiders en zijn vertegenwoordigers begrepen hebban dat Frankrijk verloren was wanneer zij niet door een gemeenschappelijke inspan ning zich aan die taak hadden gewijd, met uitsluiting van elke andere. De dag, waar op de aan de regeering vijandige partijen zich- eerlijk bij haar aansloten scheen haar succes in de zon van haar" land. De viootconferentie. Hoe moeilijk het is over ontwapening overeenstemming te bereiken, valt thans weer in Genève waar te nemen gedurende de viootconferentie. Gisteren was de stem ming zelfs zoo, dat reeds over een totale mislukking der conferentie werd gefluis terd. Aan wie de schuld is nog niet bekend. De Amerikanen schuiven haar op de scnou ders der Engels chen en de Engelschen beweren dat de Amerikanen hier de hand in het spel hebben. Imtusscben beerscht in Britsche kringen, groote ontevredenheid over de de uitiekking vajn de tonnagecijfers van de Britsche aan spraken inzake de kruisers, die op ongeveer 600.000 ton geschat zijn. Uit de Britsche ontstemming zou men geneigd; zijn op te maken, dat deze cijfers ongeveer juist zijn. En aangezien volgens de berekening van de maritieme jaarboeken de Britten thans ongeveer 450.00U ton in aanbouw of ge autoriseerd bezitten, zouden de Britsche eischen dan neerkomen op een nieuwbouw Hoek Koningstraat. - Magdalenastraat. Speciaal adres in: Glas, Porcelein en Aardewerk. 37 FEUILLETON. DOOR H. COURTHS—MAHLER. Zij zag er zoo allerliefst verlegen uit, dat hij snel zijn arm om haar heen sloeg en haar op den mond kuste. Hij voelde, hoe de beroering van zijn lippen haar sid deren deed! Ademloos, mat, als een ge vangen vogeltje, lag zij een o ogenblik aan zijn borst. Hij zag, dat de zonderlinge gewaarwording, waaraan zij ten prooi was, haai" beangstte. Bezorgd blikte hij op haar neder. Zij hield haar oogen ge sloten, haar adem kwam snel over haar half-geopende lippen. Hij moest den schroom, die haai" bevangen had, tot el- ken prijs verdrijven, hij moest haar haar kinderlijke ongedwongenheid hergeven Gaarne zou hij nog eenmaal zijn lippen op het kleine, bevende mondje hebben gedrukt, maar hij hield zich in. „Zoo, kleine Pia, dat was onze verlovimgskus, die behoort nu eenmaal bij een rechtgeaarde verloving!" sprak hij luchtig. „Nu ben je pas echt mijn aanstaande vrouw Er kwam weer leven in haar roer- looze gestalte. „Ach, wat ben ik geschrokken!' bekende zij naïef en duwde haar muts naar achteren, alsof zij het warm gekre- van ongeveer 150.000 ton of althans de vrijheid om zooveel bij te bouwen. Dit nu, zoo luidt de theorie, zou de Britsche ad miraliteit voorloopig niet aan de openbaar heid willen prijsgeven,, ten einde de Brit sche belastingbetalers niet te veromtru,sten- In Britsche kringen hoort men dan ook scherpe critiek oefenen op de partij, welke deze ais vertrouwelijk bedoelde cijfers aan de pers heeft overgeleverd en de schuiid wordt daarbij dan vrij duidelijk aan den Franschen informateur geweten, wiens re- geering nu eenmaal steeds tegen deze con ferentie is geweest. Iwtusschen zouden de F ranse ik n daar mede slechts revanche nemen voor wat de Britten in 1921 in Washington omtrent de hooge Fransche tonnage eischen ded.tn uotlekken, waardoor een storm van oppo- sntie in Amerika ontstond, waarvoor de Franschen eindelijk moesten zwicK cn. De toestand is nu vermoedelijk, dat die Britten ongeveer 450.000 ton kruisers bezitten en 250.000 tot 300.000 ton vragen voor zich zelf en ook voor de Britben. De aanvaar ding van het Amerikaansche voorstel zou neerkomen op een lichte vermeerdering voor d© Amerikaainsche kruisers en een opoffering van ongeveer 150.000 ton be staande Britsche kruisers. Het Britsche plan zou Engeland de vrijheid geven om 150.000 ton bij te bouwen en de Ameri kanen in geval zij pariteit begeeren, dwin gen om 355.000 ton kruisers bij te bouwen. Compromisgerucbten spreken Hu van de Amerikaansche bereidwilligheid om even tueel het maximum voor Amerika en Enge land tot ongeveer 400.000 ton te verhoogem terwijl de Britten bereid zouden zijn om eventueel hun maximum tot 450.000 ton (wa.t zij nu ook hebben) te verlagen. Blijkt dit juist, dan liggen beide partijen dus nog ongeveer 40.000 ton uit elkander. Maar ook dan blijft nog het vraagstuk over van de verdeeling dezer -tonnenmaat over de groote kruisers van maximaal 10.000 ton, welke de Britten in aantal willen limi'.ee- ren, en de kleinere kruisers, welke de Britten binnen die totale tommenmiaat in aan tal- willen vrijlaten. Ook hieromtrent be staan nog meeninigsverschilkn. De toes tand der Westkust. Op de Westkust is men volgens het Alg. Iind. Dgbld. in tot oordeelen bevoegde kringen nog lang niet gerust op de ko mende gebeurtenissen met betrekking tot de z.g.n. communistische woelingen. Algemeen is de opinie, zoo schrijft men uit Padang aan dat blad, dat de regeering hier de zaak veel te rooskleurig inziet. De commissie, belast met het opsporen der redenen tot ontevredenheid, werkt ge deeltelijk op een wijze die er op gericht is, allesbehalve het prestige, van het ge zag, te weten van het B. B., de militaireln cn de politie, hoog te houden. Weliswaar hebben de marechaussees de op sitamdpo gingen voorloopig lamgeslagen en zijn „alle" leiders gevangen of dood, doch miemschein van wie het vaststaat, dat ziij toestanden en bevolking hier dooir endoor gen had. Hij legde opnieuw haar hand op zijn arm. „Nu zullen we vlug naar huis gaan. naar je vader!" sprak hij bedaard. Zij ademde verlicht op. „Ja, dat is goed!" Zij gevoelde zich' nog een weinig ver ward. Zijn kus ilad een wonderlijk gevoel op haar lippen achtergelaten. Hij trachtte haar door ongedwongen gebabbel af te leiden, maan- zij ging daarop niet zoo levendig in als andiers. Thuisgekomen, stormde zij regelrecht naar de kamer van haar vader, zoodat Ried haar nauwelijks kon bijhouden. „Papa, o, Papa, er is wat won derlijks gebeurd! Mijnheer von Ried wil, flat ik zijn vrouw word! En en ik moest „je" tegen hem zeggen en „Hans" en...." Zij hield in. Zij had willen zeggen„En hij heeft mij ook gekust!" Maar dat wilde haar niet over de lippen komen. Verlegen besloot zij: „Ein nu zijn wij verloofd!" Zij wierp zich in de armen van haar vader en verborg haar gezichtje aan zijn borst. Over het gouden hoofdje van zijn kind heen richtte graaf Buchenaiu zijn blik op Hans von Ried. Ernstig en zwijgend zagen de beide mannen elkander in die oogen, ter wijl de graaf kalmeerend zijn dochtertje over het gebogen hoofd streelde. Eindelijk sprak hij op rustigen toon: „Nu is mijn klein meisje dus een ver loofde, jonge dame geworden! In de toe kennen en die reeds vóór het uitbreken der jongste onlusten bewezen hebben, een juis- ten kijk te hebben op wat er broeide, zijn overtuigd,, dat op&tandpiaunien zoowel in de Beneden- als Bovenlanden voortsmeu- Lem en binnen zeer veel kortoren tijd dain miem verwachten zal, zullen deze plannen in daden omgezet worden. Op dit oogenibiik heeft men alle dra dien in handen en thans kunnen de betrok ken autoriteiten die draden houden, mits zij over het noodige personeel beschikken. Wij noemen bijv. de afdeehng gewestelijke recherche. Reeds lang zijn de reorganisa tievoorstellen bij de regeer ing, doch de betrokken besluiten blijven uit, terwijl een hoop kostbare tijd verloren gaat, gedu rende welken nieuwe leiders reeds gaan ageeren en een nieuw gestook begn'v Im mers, de kwaadwillende elementen heb ben uiterst weinig te vreezen. De militairen zijn weggestuurd-, de gewestelijke recher che zit vrijwel zonder mannetjes en het bes-tuur behoort te werken in de lijn van „herstel van geschokt vertrouwen". Zou er van hooger hand wel eens aan de mogelijkheid gedacht worden, dat in die Europeesch© ambtenaars- en, particu liere wereld ook wel eens zoo iets als geschokt vertrouwen zou kunnen be staan? Ned. Herv. Kerk. Aangenomen het beroep naar Dene kamp (O.) door ds. J. Hofkes- to 'sHee- reinlhoek. Luchtvaart. Gediplomeerd vlieger. Zooals bekend is, bestaat in Neder- derland nog geen opleiding tot burger- vliegtuigbestuurder of tot navigator in de groote luchtvaart. De K.L.M. krijgt haar vliegtuigbestuurders van leger of marine cn leidt deze zelf verder op om ze te bekwamen voor de burger-luchtvaart. In Engeland heeft het luchtvaartministerie wél een diergelijke op-leiding ter hand genomen cm daar worden geregeld- examens afge nomen. Donderdag is de heer I. A. ALer, as sistent-stationschef van de K.L.M. op Waalhaven, te Londen geslaagd voor het examen navigator 2e klasse. Hij is de eerste Nederlander, die dit examen heeft afgelegd en vermoedelijk ook de eerste buitenlander. De heer Aler was, voor hij in dienst der K.L.M. trad, eerste luite nant-vlieger bij de luchtvaart-afdeeling te Soesterberg. Byrd. Zondagavond waren Byrd en zijn met gezellen de gast van den heer Noer, het hoofd van de Fokker-fabriek te Parijs, Stepham, Fokker's medewerker in Neder land stelde een dronk in op Amerika, het komst zal Hans von Ried je steun en je toeverlaat zijn! Ik ben er blij om! Hij is jong en sterk en zal trouw over je waken. Je hebt hem immers lief?" Zij hief het hoofd op en keek hem met haar eerlijke, zonnige oogen aan. „Ja, Papa, ik heb hem heel lief! En hij heeft mij gezegd, dat hij van Riedberg weg zou gaan, als ik zijn vrouw niet wilde worden. En dat zouden wij niet uithouden, u en ikNietwaar, dat kunnen wij niet toelaten! Maar, als ik met hem naar Riedberg ga, zult ge u hier dan niet ver schrikkelijk eenzaam gevoelen?' „Neen, neen, maak je daarover maar niet ongerust! Ik kan je immers toch eiken dag zien! En bovendien, in den Bijbel staat, dat een vrouw vader en moeder verlaten moet, om haar man aan te hangen. Het is dus goed, dat je mij verlaat! Het maakt mij gelukkig, dat ik nu voortaan be halve mijn dochtertje ook een lieven zoon zal hebben, en het verheugt mij eveneens, dat je in mijn nabijheid zult blijven! Het had immers ook kunnen zijn, dat mijn Pia een man gevonden had, die haar ver van haar vader wegvoerde! Zij maakte een afwerend gebaar. „O neen, waar denkt u aan! Ik zou immers nooit meegegaan zijn met een vreemdeEn neen, met niemand an ders zou ik willen trouwen dan met mijn* heer von Ried, met Hans bedoel ik, want hij is mijn beste vriend en ook de uwe, niet waai", Papa? Graaf Buchenau legde zacht haar band land dat de vier groote luchtmanmen aan de wereld geschonken heeft. Byrd antwoordde hierop met het eerste openbare toespraakje, dat hij sinds zijn vlucht gehouden heeft: „Ik moet hier op antwoorden" zei hij„Mijn vriend Stephan heeft gezegd, dat de grootste natie ter wereld deze vlucht mogelijk heeft gemaakt. Mem moet echter bedenken,, dat de vleu gels van de America in Nederland gemaakt zijn, dat Balchen een Noor is, Acosta van Spaansehe voorouders afstamt, en No- villie van Fransche afkomst is, zoo dat, als een land eer toekomt het niet alleen de Vereen. Staten zijn, doch ook die andere landen". Gedurende den tijd, dat de vliegers in het café vertoefden, werden zij voortdu rend belegerd door vrouwen,, die om een handteekening vroegen», tot zelfs op haar manchetten en handschoenen. In een interview heeft Byrd te kenn:m gegeven, dat naar zijn overtuiging, over een tiental jaren een geregelde vliegdkmst over dien Oceaan mogelijk zal éijn. Wind en weer, zomer of winter, zullen dan van geen invloed meer zijn. Wat de Zuidpoolvlucbt betreft, schijnt Byrd er geen gras over te willen Laten groeien. Volgens de New York Herald zou hij die (al „over eemige weken" wil len ondernemen, Behalve zijn drie met gezellen van thans zal dan ook Lloyd Ben nett van de partij zijn. Lloyd Bennett is de vlieger, die Byrd ook op zijn vlucht over de Noordpool vergezeld heeft. Paard of motor? Elk jaar wordt te Londen een keuring gehouden van paarden, die gebruikt wor den bij het stedelijk goederenvervoer. Men wil daardoor in de hand werken een betere verpleging der dieren en een betere kennis omtrent het type voor dit werk. Aan de koetsiers worden dan prijzen uit gereikt voor de goede verzorging ejd. Dit jaar werden 801 dieren voorge bracht, waaruit de Londensche consulent ir. Gerritzen o.i. terecht concludeert, dat in de Engelsche hoofdstad nog voldoende belangstelling bestaat voor paard en wa gen. Ook in dat land zijn verschillende slee persfirma's er al weer toe overgegaan hun motor-lorrie te vervangen door dier lijke tractie, hetwelk van landbouwers- zijde met groote interesse wordt gevolgd in verband met de perspectieven der ook daar eenigszins in verval geraakte- trek paardfokkerij. Ter gelegenheid eener tentoonstelling te Harword in Lancashire is de quaes- tie „paard of motor" tot een onderwerp van bespreking gemaakt. Daarbij bleek, dat het aantal zware trekpaarden voor vervoer over kleine afstanden in de ste den, weer toeneemt en dat de prijs in twee jaar tijds is opgeloopen van f600 a f720 per stulc tot f 1200 a f 1440. De „Liverpool Corporation" (fokkers in die van Hans von Ried. „Ja, mijn kind, hij is je beste, trouw ste vriend! De hemel zegene uwe ver bintenis! Hebt elkander lief en houdt elkander in waarde!" Door aandoening overmand, wendde hij zich' af. Pia zag schuchter en onrustig tot Hans op; haar hart klopte luid en angstig; zij' wist zich' geen rekenschap te geven van haar zonderlinge gewaarwordingen. Vol medelijden niet haar onrust, atninig verlangend, haar angstig hartje tot kalm te te brengen, breidde Hans von Ried zijn armen uit. „Kom, Pia!" smeekte hij; zacht. Toen wierp zij' zich met al de on stuimigheid van haar levendige natuur aan zijn borst. Hij drukte haar zacht tegen zich aan. Veilig en warm rustte zij aan zijn hart. Zij hoorde het kloppen, heel rustig en regelmatig. Als zij later aan dit oogenblik terugdacht, herinnerde zij zich weder dien kalmen hartslag. Het was haar alsof zij in zijn armen voor pile leed en onrust gevrijwaard zou zijn! De dagen, die volgden, gingen voor Pia voorbij als een wondere droom Zij kon zich geen verklaring geven, van hetgeen in haar binnenste had plaats ge vonden; zij wist alleen maar, dat haar leven plotseling geheel veranderd was. Er waren oogenblikken, waarin haar stem ming gedrukt was, waarin de ernst en |het gewicht van hetgeen zij op zich genomen van zware trekpaarden) wil gedurende drie maanden een vergelijkende proef nemen omtrent kosten en prestaties van dierlijke en motorische trekkracht. Het s m o k k e 1 a ar s d r ama te S1' ui i is De rechtbank te Middelburg veroordeel de P. v. L„ 33 jaar, koopman, t© Doornik en J. L. P„ 20 jaar, chauffeur te Mous- cron, ieder tot een gevangenisstraf van ,eem Slaand en 14 dagen wegens verzet tegen de politie en wegens het op vordering van de politie niet stilstaan met een auito. Beide personen trachtten destijds onder de gemeente Sluis komende vanuit Beligië de Nederlandsche grens te passeeren met een auto, waarop zich eenige vaten ge distilleerd bevonden,, zonder van dezen in voer accijnsrechten te betalen, hetgeen hun door de marechaussee te Sluis werd belet, die daartoe den straatweg met voertuigen had gebairicadeerd. Bij een bij die gelegen heid ontstane schietpartij verloor een mare chaussee het leven. Rechtbank te Middelburg. In de zitting van 5 Juli 1927 werden de volgende zaken uitgesproken Verduistering: W. V., 23 jaar, grond werker te Vlissingen, gedetineerd, 1 jaar gevangenisstraf met aftrek van de pre ventieve hechtenis. Wederspanni^ieidP. O. L„ 33 jaair, koopman te Doornick, 1 maand gevange nisstraf. Mishandeling: P. O. L„ voornoemd, vrijspraak. Wederspaimigheid: J. L. P., 20 jaar, chauffeur, Toureoug (F.) 1 maaod 'ge vangenisstraf. l Niet voldoen bevel ambtenaar: J. L. Pvoornoemd, 14 dagen gevangenisstraf. Overtreding motor- en rijwielwet: J. ,L. Pvoornoemd, 14 dagen gevangenis straf. Verduistering: A. H. v. d. B„ 26 jaar, vrachtrijder, Schore, f25 of 25 d. h. Vernieling: M. H., 42 jaar, werkman, 's Heer Arendskerke, f25 of 25 d. k; J. M., 37 jaar, huisvr. M. H„ 's Heer Arendskerke f25 of 25 d. k Diefstal te Rilland-Baithi: M. M„ 20 jr., werkman, Rucphen, 1 maand gevangenis straf; A. B„ 39 jr., werkmian, Rucphen, 1 maand gevamgenistraf. Medeplichtigheid aan diefstal te R.B.: N. H„ 28 jaar, werkman te Rucphen, 14 dagen gevangenisstraf. De zaken L. en P. betreffen het smok kelen, drama te Sluis, waarbij de opper wachtmeester Briede het leven verloor. Politierechter te Middelburg. Beleed,iging. C. M, v. B., 25 jaar, ambtenaar ter sec retarie te Rilland-Batli, wegens beleedi- ging van J. M. tie Veij te Rilland-Bath op 23 Maart j.l. Eisch f 3 of 3 dj., uitspraak idem. had, haar benauwden; dan liep zij' lang zaam en plechtig door de groote zalen van het kasteel en trachtte zich een hou ding van statige voornaamheid te geven. Op andere oogenblikken lachte zij scha terend om haar eigen deftigdoen en om het denkbeeld, dat zij die verloofde van Hans von Ried was en eenmaal meeste* res se van Riedberg zou worden! Pias stemming was zeer ongelijk. Nu eens liep zij lachend en zingend rond, stoeiend en allerlei dwaasheden uithalend, dan weder zat zij langen tijd in een stil hoekje roerloos te peinzen. Hoofdschud dend sloeg juffrouw Dornemamn haar gade.. Zij wist niets van Pias verloving. Graaf Buchenau had bepaald, dat die ge- heim gehouden zou worden, totdat Pia van haar verblijf bij gravin Eckhoff te rugkeerde. En dus nam juffrouw D-orne- mann aan, dat Pia's zonderling gedrag voortsproot uit haar opwinding over haar op-handen zijnde reis naar de groote, on bekende wereld. Het stemde de goede, oude virouw dank baar en gelukkig, dat haar gravinnetje nu. eindelijk, evenals andere jonge dames van haar stand, in de uitgaande wereld gebracht zou worden en dat zij, wat haar ontbrak, zou leeren bij een voorname dia- me, die tot een uitgelezen kring behoor de. Maar tegen de aanstaande scheiding zag zij bijna even sterk op als 'graaf Buchenau zelf. Evenmin als de graaf, liet zij- daarvan echter niets merken! (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Goessche Courant | 1927 | | pagina 1